Page 24 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 24
národnú stratégiu kybernetickej bezpečnosti a jej náležitosti, organizáciu a pôsobnosť
jednotiek pre riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov („jednotka CSIRT“)
a ich akreditáciu, postavenie a povinnosti prevádzkovateľa základnej služby
a poskytovateľa digitálnej služby, bezpečnostné opatrenia, systém zabezpečenia
kybernetickej bezpečnosti, a kontrolu nad dodržiavaním zákona. Zákon zároveň
ustanovuje minimálne požiadavky na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti, definuje
základné pojmy používané v zákone, definuje pôsobnosť Národného bezpečnostného
úradu, ktorý riadi a koordinuje výkon štátnej správy v oblasti kybernetickej bezpečnosti,
upravuje Jednotný informačný systém kybernetickej bezpečnosti, ktorého správcom
a prevádzkovateľom je úrad a ktorý slúži na efektívne riadenie, koordináciu, evidenciu
a kontrolu výkonu štátnej správy v oblasti kybernetickej bezpečnosti a jednotiek CSIRT,
stanovuje povinnosť mlčanlivosti, riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov
a stanovuje priestupky a správne delikty.
ź zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon proti byrokracii): zavádza povinnosť pre orgány verejnej
moci získavať a používať pri svojej úradnej činnosti údaje evidované v informačných
systémoch verejnej správy a zároveň oslobodzuje fyzické osoby a právnické osoby od
povinnosti predkladať najčastejšie požadované výpisy z registrov pri najčastejších
životných situáciách, v ktorých dochádza ku komunikácii občanov so štátom. Ide o výpis
z listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, výpis zo živnostenského registra, a výpisy
a odpisy z registra trestov. Návrh zákona v jednotlivých novelizačných článkoch vypúšťa z
osobitných predpisov zákonnú povinnosť fyzických osôb a právnických osôb za účelom
preukázania skutočností prikladať k žiadostiam listinné výpisy resp. dokladovať nimi
skutočnosti, ktoré si orgány verejnej moci vedia preveriť, a to nielen v konaniach
o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach, ale komplexne pri úradnej
činnosti orgánov verejnej moci.
ź zákon č. 286/2018 Z. z. o výbere kandidátov na funkciu európskeho prokurátora
a európskeho delegovaného prokurátora v Európskej prokuratúre: stanovuje
predpoklady pre výber kandidátov na európskeho prokurátora a európskeho delegovaného
prokurátora a upravuje postup orgánov Slovenskej republiky pri výbere slovenských
kandidátov na funkciu európskeho prokurátora a európskeho delegovaného prokurátora,
priebeh výberového konania, výberovú komisiu.
ź zákon č. 312/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony: zákon bol predložený najmä na základe potreby
implementovať nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1257/2013 z 20.
novembra 2013 o recyklácii lodí a o zmene nariadenia (ES) č. 1013/2006 a smernice
2009/16/ES a na základe požiadaviek, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Návrh zákona
rieši aj výhrady Európskej komisie v konaní o porušení povinnosti podľa čl. 258 až 260
Zmluvy o fungovaní Európskej únie č. 2017/2035. Ide o výhradu na neprijatie opatrení na
čo najrýchlejšie zatvorenie tých skládok odpadov alebo ich častí, kde prekážkou pre
skončenie konania právoplatným rozhodnutím na uskutočnenie stavby uzavretia skládky
odpadov, bolo preukazovanie práva k pozemku
ź zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona
č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov: predmetom zákona je vymedzenie poplatkovej povinnosti,
stanovenie výpočtu poplatkov za uloženie odpadu na skládku odpadov a na odkalisko.
Hlavná zmena novej právnej úpravy je zameraná predovšetkým na ustanovenie
24