Page 92 - ´výročna správa final.cdr
P. 92

detských vystúpení s názvom „Najmilší koncert roka“.  Okrem spomenutých pobytov na základe
             pozvania predsedu NR SR sa uskutočnil pobyt detí z východnej Luhanskej časti Ukrajiny, najviac
             postihnutej vojnou. Zariadenie využila i spoločnosť Williamsovho syndrómu. Kancelária NR SR
             spravuje  aj  bungalovy  v  Tatranskej  Javorine,  ktoré  slúžia  predovšetkým  pre  účely  štátnej
             reprezentácie.



             5.3   Aktivity  Kancelárie  Národnej  rady  Slovenskej  republiky  podporujúce
                   kvalitu práce poslancov


             5.3.1  Oblasť legislatívy a aproximácie práva – OLAP
                   Do výlučnej pôsobnosti Národnej rady SR patrí najmä uznášať sa na ústave, ústavných
             zákonoch a zákonoch [čl. 86 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky]. Podľa čl. 87 ods. 1 Ústavy
             Slovenskej republiky, môžu návrh zákona podať (zákonodarná iniciatíva) výbory Národnej rady
             SR, poslanci a vláda Slovenskej republiky. Pri výkone týchto oprávnení poslancov Národnej rady
             SR  zastával  významnú  úlohu  aj  Odbor  legislatívy  a  aproximácie  práva.  Spolu  s  ďalšími
             organizačnými útvarmi Kancelárie Národnej rady SR sa aj v roku 2016 podieľal na zabezpečovaní
             odbornej, organizačnej a technickej podpory práce poslancov, výborov a funkcionárov Národnej
             rady SR.
                   Odbor legislatívy a aproximácie práva v rámci svojich hlavných činností, posudzoval všetky
             podané  návrhy  zákonov  z  hľadiska  splnenia  ich  formálnych  a  obsahových  náležitostí
             ustanovených v § 68 a 69 zákona Národnej rady SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku
             Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. V roku 2016 (z dôvodu začiatku
             nového volebného obdobia až v marci a predsedníctva v Rade EÚ v druhom polroku) to bolo
             239  návrhov zákonov. K návrhom zákonov, ktoré boli schválené do druhého čítania, vypracúvali
             štátni zamestnanci odboru podrobné odborné stanoviská, ktoré slúžili ako podklad na rokovanie
             výborov Národnej rady SR o nich. V týchto stanoviskách sa predovšetkým zaoberali posúdením
             súladu prerokúvaných návrhov zákonov s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
             zákonmi,  Legislatívnymi  pravidlami  tvorby  zákonov  (č.  19/1997  Z.  z.),  medzinárodnými
             zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a zlučiteľnosťou s právom Európskej únie.
             V  prípade  zistenia  legislatívnotechnických  alebo  formálnych  nedostatkov,  príp.  vnútorných
             rozporov v navrhovanej úprave alebo v kontexte platnej úpravy, či protichodnosti s inou právnou
             úpravou  (aj  súbežne  navrhovanou),  zároveň  navrhovali  aj  ich  odstránenie  formulovaním
             konkrétnych pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Taktiež v nich upozorňovali aj na možné
             systémovo - vecné a aplikačné problémy a na potrebu ich riešenia v predkladaných návrhoch.
             V rámci posudzovania súladu s právom Európskej únie, okrem detailného porovnania jednotlivých
             navrhovaným  ustanovení  s  relevantnými  právnymi  aktami  EÚ,  sa  skúmalo  aj  rešpektovanie
             ustanovení  zakladajúcich  zmlúv  EÚ,  judikatúry  Súdneho  dvora  EÚ,  a  oznámení  Európskej
             komisie.  Vo  viacerých  prípadoch  sa  tak  zamestnanci  odboru  v  značnej  miere  podieľali  na
             dopracovaní a skvalitnení znenia návrhov zákonov, napr. zákon o štátnej službe, zákon o odpadoch,
             zákon o metrológii, zákon o hazardných hrách, zákon o európskom príkaze na zablokovanie účtov,
             zákon o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva
             a  ľudských  buniek  alebo  zákon  o  dôveryhodných  službách  pre  elektronické  transakcie  na
             vnútornom trhu.

                   Štátni zamestnanci odboru sa priamo zúčastňovali prerokúvania návrhov zákonov v 2. a 3.
             čítaní, sledovali jeho priebeh a čas prednesu pozmeňujúcich návrhov, ktoré posudzovali z hľadiska
             ich  legislatívno-technickej  stránky,  ako  aj  ich  obsahovej  súvislosti  (§  94  ods.  3  rokovacieho
             poriadku  NR  SR)  a  ich  prípadnej  kolízie  navzájom,  či  s  predloženým  návrhom  zákona.  Po
             schválení  návrhov  zákonov  vypracúvali  ich  čistopisy  (zapracovaním  všetkých  schválených
             pozmeňujúcich  návrhov),  zabezpečovali  ich  podpísanie  príslušnými  ústavnými  činiteľmi,
             vykonávali ich korektúry a zabezpečovali ich uverejnenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky
             (v roku 2016 bolo schválených 56 zákonov).
                   Štátni  zamestnanci  odboru  vo  viacerých  prípadoch  intenzívne  spolupracovali
             s navrhovateľmi pri príprave návrhov zákonov, poskytovali permanentnú kvalifikovanú pomoc

             92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97