Page 92 - ´výročna správa final.cdr
P. 92
detských vystúpení s názvom „Najmilší koncert roka“. Okrem spomenutých pobytov na základe
pozvania predsedu NR SR sa uskutočnil pobyt detí z východnej Luhanskej časti Ukrajiny, najviac
postihnutej vojnou. Zariadenie využila i spoločnosť Williamsovho syndrómu. Kancelária NR SR
spravuje aj bungalovy v Tatranskej Javorine, ktoré slúžia predovšetkým pre účely štátnej
reprezentácie.
5.3 Aktivity Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky podporujúce
kvalitu práce poslancov
5.3.1 Oblasť legislatívy a aproximácie práva – OLAP
Do výlučnej pôsobnosti Národnej rady SR patrí najmä uznášať sa na ústave, ústavných
zákonoch a zákonoch [čl. 86 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky]. Podľa čl. 87 ods. 1 Ústavy
Slovenskej republiky, môžu návrh zákona podať (zákonodarná iniciatíva) výbory Národnej rady
SR, poslanci a vláda Slovenskej republiky. Pri výkone týchto oprávnení poslancov Národnej rady
SR zastával významnú úlohu aj Odbor legislatívy a aproximácie práva. Spolu s ďalšími
organizačnými útvarmi Kancelárie Národnej rady SR sa aj v roku 2016 podieľal na zabezpečovaní
odbornej, organizačnej a technickej podpory práce poslancov, výborov a funkcionárov Národnej
rady SR.
Odbor legislatívy a aproximácie práva v rámci svojich hlavných činností, posudzoval všetky
podané návrhy zákonov z hľadiska splnenia ich formálnych a obsahových náležitostí
ustanovených v § 68 a 69 zákona Národnej rady SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku
Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. V roku 2016 (z dôvodu začiatku
nového volebného obdobia až v marci a predsedníctva v Rade EÚ v druhom polroku) to bolo
239 návrhov zákonov. K návrhom zákonov, ktoré boli schválené do druhého čítania, vypracúvali
štátni zamestnanci odboru podrobné odborné stanoviská, ktoré slúžili ako podklad na rokovanie
výborov Národnej rady SR o nich. V týchto stanoviskách sa predovšetkým zaoberali posúdením
súladu prerokúvaných návrhov zákonov s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
zákonmi, Legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými
zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a zlučiteľnosťou s právom Európskej únie.
V prípade zistenia legislatívnotechnických alebo formálnych nedostatkov, príp. vnútorných
rozporov v navrhovanej úprave alebo v kontexte platnej úpravy, či protichodnosti s inou právnou
úpravou (aj súbežne navrhovanou), zároveň navrhovali aj ich odstránenie formulovaním
konkrétnych pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Taktiež v nich upozorňovali aj na možné
systémovo - vecné a aplikačné problémy a na potrebu ich riešenia v predkladaných návrhoch.
V rámci posudzovania súladu s právom Európskej únie, okrem detailného porovnania jednotlivých
navrhovaným ustanovení s relevantnými právnymi aktami EÚ, sa skúmalo aj rešpektovanie
ustanovení zakladajúcich zmlúv EÚ, judikatúry Súdneho dvora EÚ, a oznámení Európskej
komisie. Vo viacerých prípadoch sa tak zamestnanci odboru v značnej miere podieľali na
dopracovaní a skvalitnení znenia návrhov zákonov, napr. zákon o štátnej službe, zákon o odpadoch,
zákon o metrológii, zákon o hazardných hrách, zákon o európskom príkaze na zablokovanie účtov,
zákon o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva
a ľudských buniek alebo zákon o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na
vnútornom trhu.
Štátni zamestnanci odboru sa priamo zúčastňovali prerokúvania návrhov zákonov v 2. a 3.
čítaní, sledovali jeho priebeh a čas prednesu pozmeňujúcich návrhov, ktoré posudzovali z hľadiska
ich legislatívno-technickej stránky, ako aj ich obsahovej súvislosti (§ 94 ods. 3 rokovacieho
poriadku NR SR) a ich prípadnej kolízie navzájom, či s predloženým návrhom zákona. Po
schválení návrhov zákonov vypracúvali ich čistopisy (zapracovaním všetkých schválených
pozmeňujúcich návrhov), zabezpečovali ich podpísanie príslušnými ústavnými činiteľmi,
vykonávali ich korektúry a zabezpečovali ich uverejnenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky
(v roku 2016 bolo schválených 56 zákonov).
Štátni zamestnanci odboru vo viacerých prípadoch intenzívne spolupracovali
s navrhovateľmi pri príprave návrhov zákonov, poskytovali permanentnú kvalifikovanú pomoc
92