Page 78 - Výročná správa Kancelárie NR SR
P. 78
zásadou subsidiarity a zaslal svoje odôvodnené stanovisko príslušným inštitúciám
Európskej únie.
Okrem toho Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti využil možnosť
vyjadriť sa k vecnému obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý
ponúkla Európska komisia národným parlamentom a informoval Komisiu o svojich
výhradách v prípade návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o Európskom
fonde pre strategické investície a o zmene nariadení (EÚ) č. 1291/2013 a (EÚ) č.
5
1316/2013, KOM (2015) 10. Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti
predovšetkým zdôraznil „potrebu zabezpečiť regionálnu rovnováhu pri alokácii
finančných prostriedkov z Európskeho fondu pre strategické investície; finančné
prostriedky by mali byť alokované najmä do regiónov členských štátov Európskej únie
s najnižšou intenzitou investičnej aktivity s cieľom postupne znižovať regionálne disparity
tak medzi členskými štátmi, ako aj medzi jednotlivými regiónmi v rámci členských štátov
a všeobecne v hospodárskom priestore Európskej únie, a s cieľom zvyšovania
konkurencieschopnosti týchto regiónov“ a akcentoval „potrebu klásť pri alokácii
finančných prostriedkov mimoriadny dôraz predovšetkým na kvalitu investičných
projektov, najmä z hľadiska ich strednodobej a dlhodobej životaschopnosti a potenciálu
vytvárať nové a kvalitné pracovné miesta a potreby odstránenia regionálnych rozdielov
medzi členskými štátmi“.
V kontexte politického dialógu sa Výbor Národnej rady SR pre európske
záležitosti vyjadril aj k návrhu smernice Rady, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ,
6
pokiaľ ide o automatickú výmenu informácií v oblasti daní KOM (2015) 135 . Výbor
Národnej rady SR pre európske záležitosti predovšetkým zdôraznil „potrebu presných
a jasných definícií tak pojmov, ako aj povinností členských štátov týkajúcich sa
automatickej výmeny informácií v oblasti daní, aby nedochádzalo k prebytočnej výmene
veľkého množstva irelevantných informácií a z toho vyplývajúcej neefektivite
a preťaženiu daňových a finančných správ členských štátov.“
Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti sa dvomi uzneseniami vyjadril
aj k negociáciám o dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve
7
(TTIP). Výbor poukázal na výhrady k transparentnosti negociácií a k zriaďovaniu tzv.
reading rooms, vyzval, aby „akýkoľvek model riešenia investičných sporov v rámci TTIP
neoslabil demokratickú reguláciu, legislatívny proces, exekutívne právomoci členských
štátov Európskej únie, štátnu suverenitu a legitimitu verejného súdnictva v Európskej
únii,“ a kládol osobitný dôraz „na zachovanie vysokých európskych štandardov v oblasti
sociálnych práv, ochrany životného prostredia, služieb, zdravia, bezpečnosti
spotrebiteľov a produktov, predovšetkým potravín a farmaceutických výrobkov, ako aj na
ochranu záujmov malých a stredných podnikateľov, najmä v oblasti poľnohospodárstva
a potravinárstva.“
5 Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 171 zo 6. mája.
6 Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 183 zo 17. júna 2015.
7 Uznesenia Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 169 a 177 zo 6. mája 2015.
74