Page 23 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 23
evidovaní ako nezamestnaní na úrade práce. Vylučuje sa však súbeh poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku;
- zákon č. 298/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorým sa zvyšuje hranica príjmu,
ktorý nezakladá povinné dôchodkové poistenie študentom vykonávajúcim práce na
základe dohody študentov a ktorý ruší diferencovanie tejto hranice na základe veku.
Hranica zárobku, do ktorej nebudú platiť odvody, sa zvyšuje na jednotnú sumu 200 eur.
Zákon priniesol aj zmenu ohľadom prepočítavania dôchodku pracujúcich dôchodcov.
Sociálna poisťovňa bude automaticky každý rok pracujúcim dôchodcom prepočítavať ich
dôchodok (dovtedy to bolo len raz ročne a len na žiadosť);
- zákon č. 311/204 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z.
o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, ktorým sa dočasne spružnil prístup absolventov stredných
a vysokých škôl k aktívnym nástrojom trhu práce. Novelou zákona sa totiž v období od
začiatku decembra 2014 do konca roka 2015 ruší minimálne trojmesačné obdobie
evidencie absolventov na úradoch práce, ktoré je potrebné pre uchádzanie sa o príspevok
na samostatnú zárobkovú činnosť. Absolventi škôl sa tak dostanú k tomuto príspevku
okamžite po zaevidovaní sa na úrade práce. Schválenou novelou sa pre absolventov
stredných a vysokých škôl uľahčí prístup aj k absolventskej praxi a k príspevku na
podporu vytvorenia nového pracovného miesta. Prístup k tomuto príspevku sa uľahčí aj
pre ľudí, ktorí boli prepustení z organizačných dôvodov, či pre tých, ktorí museli skončiť
pracovný pomer zo zdravotných dôvodov;
- zákon č. 14/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z.
Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony sprísnil podmienky pre agentúrne zamestnávanie. Agentúrny zamestnanec musí
mať rovnaké mzdové podmienky ako interný zamestnanec, ak obaja vykonávajú rovnakú
alebo podobnú činnosť, v prípade nedodržania tejto podmienky má zodpovednosť za
doplatenie rozdielu niesť tak agentúra, ako aj užívateľský zamestnávateľ. Zavádza sa
tiež prezumpcia dočasného pridelenia, to znamená, že ak výkon práce napĺňa všetky
znaky agentúrneho zamestnávania, bude sa táto práca považovať za dočasné pridelenie
zamestnanca užívateľskému zamestnávateľovi. Ďalej sa zakazuje ďalšie dočasné
prideľovanie zamestnanca počas trvania dočasného pridelenia a stanovuje sa maximálna
dĺžka dočasného pridelenia u toho istého užívateľského zamestnávateľa. Dočasné
pridelenie u toho istého zamestnávateľa bude trvať najviac dva roky s tým, že počas dvoch
rokov ho možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť najviac štyrikrát. Ak by toto obdobie
malo trvať dlhšie, zamestnávateľ bude musieť agentúrneho pracovníka prijať ako
interného zamestnanca. Dočasné pridelenie agentúrneho zamestnanca nebude možné na
vykonávanie prác, ktoré patria do štvrtej rizikovej kategórie. Do novely sa dostalo
prechodné polročné obdobie pri výpovedi zamestnanca, ktorý pracuje na dobu určitú.
Zníži sa tiež počet reťazení dočasných pridelení k tomu istému užívateľskému
zamestnávateľovi na štyri z pôvodných piatich. Zo Zákonníka práce sa vypúšťa aj pojem
mzdy a odmeny z definície závislej práce;
- zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona
č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
21