Page 41 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 41

2.4  Zahraničnopolitické  aktivity  skupín  priateľstva  Národnej  rady
               Slovenskej republiky

                      V rámci Slovenskej skupiny Medziparlamentnej únie (MPÚ) sa zriaďujú dvojstranné
               skupiny priateľstva, ktorých cieľom je nadväzovanie osobných kontaktov s členmi parlamentov
               iných  štátov  alebo  skupín  štátov  a  prehlbovanie  poznatkov  o  týchto  krajinách  v  politickej,
               hospodárskej  a kultúrnej oblasti. Dvojstranné skupiny priateľstva sa vytvárajú  so  všetkými
               členskými štátmi MPÚ, pričom interne sa zlučujú do regionálnych skupín, ktoré však voči
               zahraničiu  vystupujú  jednotlivo.  Každý  poslanec  Národnej  rady  SR  sa  môže  prihlásiť  do
               ľubovoľného počtu regionálnych skupín priateľstva.
                      V  rámci  VI.  volebného  obdobia  existovalo  v  roku  2013  28  regionálnych  skupín
               priateľstva.
                      Spomedzi významných zahraničnopolitických aktivít skupín priateľstva Národnej rady
               SR realizovaných v roku 2013, okrem stretnutí  so zástupcami diplomatického zboru v SR,
               možno  spomenúť  napríklad  pracovnú  cestu  delegácie  členov  Skupiny  priateľstva  NR  SR

               s Ruskou federáciou s partnermi Štátnej dumy RF v januári 2013 v Moskve.
                      Členovia dvojstranných skupín priateľstva sú súčasťou delegácie predsedu Národnej
               rady SR počas jeho oficiálnych a pracovných návštev v zahraničí. Sú tiež prizývaní na oficiálne
               rokovania predsedu NR SR s jeho zahraničnými partnermi počas ich návštevy v SR.



               2.5  Pôsobenie  Národnej  rady  Slovenskej  republiky  v  záležitostiach
               Európskej únie

                      V roku 2013 Národná rada SR na základe platného právneho rámca naďalej plnila úlohy

               súvisiace  s  členstvom  Slovenska  v  EÚ,  vrátane  úloh  týkajúcich  sa  kontrolnej  právomoci
               Národnej rady SR vo vzťahu k vláde SR. V zmysle čl. 2 ods. 2 ústavného zákona č. 397/2004
               Z.  z.,  Národná  rada  poverila  výkonom  pôsobnosti  v  záležitostiach  EÚ  Výbor  NR  SR  pre
               európske záležitosti. Prerokúvanie záležitostí EÚ v parlamente upravujú § 58a a § 58b zákona
               č.  350/1996  Z.  z.  o  rokovacom  poriadku  v  znení  neskorších  predpisov,  v  ktorých  sa
               podrobnejšie uvádzajú pravidlá a postup rokovania výboru pre európske záležitosti. Pôsobnosť

               výboru svojou podstatou nadväzuje na ústavný zákon č. 397/2004 Z. z., ktorý umožňuje výboru
               schvaľovať záväzné stanoviská SR (tzv. mandáty) pre členov vlády zastupujúcich Slovenskú
               republiku na zasadnutiach Európskej rady a jednotlivých formácií Rady Európskej únie (Rady
               EÚ).  Expertným  zázemím  Výboru  NR  SR  pre  európske  záležitosti  je  Odbor  pre  európske
               záležitosti Kancelárie Národnej rady SR, ktorý, okrem iného, vypracúva podklady a odborné
               stanoviská k právne záväzným aktom a iným aktom EÚ, ako aj k súladu návrhov so zásadou
               subsidiarity a proporcionality.

                      Obdobie od januára do júna roku 2013 bolo do značnej miery ovplyvňované prioritami

               vychádzajúcimi z programu polročného predsedníctva Írska v Rade EÚ (t. j. podpora rastu


                                                           39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46