Page 31 - Obsah
P. 31
návštevníkov rokovacou sálou, svojou kanceláriou či miestnosťami, kde prijíma vzácnych hostí. V
kinosále budovy sa premietali filmy o histórii národnej rady a novembrových udalostiach, vo foyer si
bolo možno pozrieť výstavu fotografií November ´89. Najväčším lákadlom Dpa otvorených dverí bola
prehliadka zrekonštruovaných priestorov Paláca Bratislavského hradu, ktorý si počas dpa prezrelo cca
20 tisíc ľudí. Hudobno-tanečné vystúpenia spestrili nádvorie paláca, stánky remeselníkov lákali
svojimi výrobkami a deti si mohli zastrieľať na historickej strelnici. Diváci sa späť do stredoveku
preniesli počas šermiarskych súbojov. Podrobnosti o rekonštrukcii Bratislavského hradu našli
záujemcovia v Rytierskej sále v ktorej je inštalovaná výstava „Obnova Bratislavského hradu“
pripravená Slovenským národným múzeom. Dep otvorených dverí v Národnej rade SR ukončil
organový koncert Jána Vladimíra Michalku v Hudobnej sieni paláca.
3.2. Žiadosti o informácie
Informovanie verejnosti je dlhodobou prioritou Národnej rady SR. Poslanci ako volení
zástupcovia občanov sú priamym spojením medzi parlamentom a verejnosťou. Komunikačný
odbor v tomto smere plní funkciu komunikátora o činnosti Národnej rady Slovenskej republiky
smerom k verejnosti. V rámci toho zodpovie verejnosti ročne niekoľko tisíc otázok podaných
telefonicky, elektronickou formou, či priamou návštevou občana. V roku 2011 bolo podľa zákona
o slobodnom prístupe k informáciám evidovaných 311 žiadostí a všetky žiadosti boli vybavené
v zákonnej lehote. Prevažná časť sa týkala legislatívnej činnosti, ďalšiu početnú skupinu tvorili
žiadosti súvisiace s efektívnym nakladaním s verejnými prostriedkami. Časté boli aj otázky týkajúce
sa poslancov, ich hlasovania alebo vystúpenia v rozprave, účasti na zahraničných cestách či ich
platov. Nezanedbateľnou skupinou boli otázky týkajúce sa rekonštrukcie Bratislavského hradu
a hradného paláca.
3.3. Kontakt s médiami
Médiá zohrávajú významnú úlohu pri realizácii ústavného práva občanov na informácie.
Kancelária Národnej rady SR preto vytvára pre prácu ich zástupcov vhodné pracovné podmienky.
Komunikačný odbor denne reaguje na žiadosti novinárov a poskytuje im rýchle a pravdivé informácie
pre ich články a reportáže, prostredníctvom ktorých sa verejnosť dozvedá o práci poslancov.
3.3.1. Akreditácie
Do konca roka 2011 malo v parlamente trvalú akreditáciu 281 novinárov z 3 spravodajských
agentúr, 9 redakcií rozhlasu a televízie, 17 redakcií printových médií s dennou, týždennou i mesačnou
periodicitou, 3 ďalších inštitúcií vydavateľstiev a profesijných združení. Novinári, ktorí nenavštevujú
parlament pravidelne, mohli dostať tzv. dočasnú akreditáciu na jeden vstup s nápisom Press, ktorú im
po preukázaní sa dokladom totožnosti a redakčným preukazom poskytli pracovníci recepcie.
3.3.2. Tlačové stredisko a technické možnosti pre médiá
Novinári s trvalou alebo dočasnou akreditáciou mali možnosť využívať pre svoju prácu tlačové
stredisko s kapacitou 22 miest, kde mali k dispozícii tri počítače, 2 tlačiarne a prístup na internet,
ktorý bol zabezpečený nielen prostredníctvom počítačov Kancelárie Národnej rady SR, ale aj