Page 29 - Obsah
P. 29

Výbor NR SR pre európske záležitosti sa na zahraničnopolitických aktivitách Národnej rady SR
                                    5
               podieľal  okrem  iného   najmä  prostredníctvom  schvaľovania  tzv.  návrhov  stanovísk  Slovenskej
               republiky pre členov vlády  zastupujúcich Slovenskú republiku na zasadnutiach Európskej rady, Rady
               EÚ pre zahraničné veci a Rady EÚ pre všeobecné záležitosti. Expertným zázemím Výboru NR SR pre
               európske záležitosti bol do 1. februára 2011 Odbor pre európske záležitosti Kancelárie Národnej rady
               SR. V dôsledku organizačnej zmeny v Kancelárii Národnej rady  SR sa po tomto dátume Odbor pre
               európske  záležitosti      premenoval  a pôsobil  ďalej  ako  Referát  agendy  EÚ  Odboru  zahraničných
               vzťahov a agendy EÚ.

                      Ťažisko  kontrolnej  činnosti  Výboru  NR  SR  pre  európske  záležitosti  bolo  v roku  2011    už
               tradične  upriamené  na  Západný  Balkán,  resp.  na  tie  krajiny  regiónu,  ktoré  vo  svojich
               eurointegračných procesoch vykazovali mimoriadnu dynamiku. Išlo najmä o Chorvátsko  a to pre jeho
               úspešné  uzavretie  prístupových  rokovaní  a následný  podpis  prístupovej  zmluvy,    Čiernu  Horu
               vzhľadom  na  vystuppovanie  domácich  reformných  procesov  vedúcich  k politickému  rozhodnutiu
               Európskej rady otvoriť s Čiernou Horou prístupové rokovania. V neposlednom rade sa sem začlenilo
               aj Srbsko, ktoré vďaka obrovskému nasadeniu pri plnení kritérií EÚ a tiež kľúčovému prielomu v rámci
               vedenia dialógu s Kosovom malo koncom roku 2011 takmer na dosah štatút kandidáta na vstup do
               EÚ.
                      V kontexte  tzv.  arabskej  jari  diskusiám  výboru  dominovalo  mapovanie  aktuálneho  diania
               v južnom  susedstve  EÚ,  v tomto  ohľade  bola  pozornosť  venovaná  viacerým  krajinám  južného
               a východného  Stredozemia  –  napr.  Líbyi,  Sýrii  a Jemenu.  Pozornosť  bola  venovaná  najmä  tým
               krajinám,  ktorým  SR  aktívne  pomáhala  prostredníctvom  odovzdávania  našich  vlastných
               transformačných  skúseností  a ktoré  zárovep  stáli  v tomto  roku  pred  vážnymi  vnútropolitickými
               výzvami  (napr.  parlamentné  voľby)  –  t.j.  Egyptu  a Tunisku.    Konkrétne  závery  z diskusie  boli
               prenášané do debát o Európskej susedskej politike, resp. o nových cieľoch a nástrojoch revidovanej
               Európskej susedskej politiky, kreovanej vo svetle mimoriadneho diania v južnom susedstve EÚ.
               V tejto  súvislosti  bolo  akcentované  aj  Partnerstvo  pre  demokratizáciu  a zdieľanú  prosperitu  ako
               ucelená komplexná stratégia EÚ v oblasti južného susedstva EÚ. Popri veľkom význame prikladanom
               južnému  krídlu  Európskej  susedskej  politiky  rezonovala  v diskusiách  výboru,  najmä  z pohľadu
               zahraničnopolitických  priorít  SR,  tiež  nevyhnutnosť  zaoberať  sa  aj  jej  východným  krídlom  –  t.j.
               Východným partnerstvom s cieľom usilovať o správnu vyváženosť v rámci tejto politiky EÚ. Agenda
               ľudských práv - či už v krajinách južného susedstva (najmä vo vzťahu k prenasledovaniu niektorých
               kresťanských komunít) alebo v  niektorých krajinách Východného partnerstva (Ukrajina a Bielorusko)
               - bola tiež pomerne pravidelným bodom debát výboru.

                      Kontext  tzv.  arabskej  jari  poukázal  aj  na  významnú  obsahovú  prepojenosť  s agendou
               mierového  procesu  na  Blízkom  východe,  čo  viedlo  k zvýšenej  pozornosti  výboru  vo  vzťahu  k
               medzinárodnopolitickým  aktivitám  bezprostredne vplývajúcim  na  revitalizáciu  priamych mierových
               rokovaní  medzi  Palestínčanmi  a Izraelom.  V neposlednom  rade  z pohľadu  oficiálnej  rozvojovej
               pomoci SR a vo svetle aktuálneho diania na africkom kontinente sa výbor podrobnejšie zaoberal tiež
               Sudánom a Južným Sudánom, kde novovzniknutý štát v polovici roku 2011 predstavoval, resp. stále

               5
                 Prijatia zahraničných delegácií výborom, účasť výboru na rôznych medziparlamentných fórach (formát Vyšehradskej štvorky (tzv. V-4),
               Konferencia výborov pre európske a komunitárne záležitosti členských štátov EÚ, kandidátskych krajín EÚ a Európskeho parlamentu (tzv.
               COSAC) a pod.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34