Page 43 - untitled
P. 43

4. ORGANIZAČNÝ ROZVOJ KANCELÁRIE

                                 NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY














               V priebehu roka 2003 odbor spracoval približne 190 odborných stanovísk k návrhom predložených zákonov.
               V prípadoch konaní pred Ústavným súdom SR, v ktorých bola Národná rada účastníkom konania, odbor
               za rok 2003 pripravil 13 návrhov stanovísk. Odbor pre potreby funkcionárov Národnej rady SR vypracoval
               viaceré odborné podklady k aktuálnym ústavnoprávnym problémom súvisiacim so vstupom SR do NATO
               a Európskej únie. Počas roka 2003 odbor v  čase konania schôdzí Národnej rady SR permanentne
               zabezpečoval konzultačnú službu v rokovacej sále so zameraním na odborné poradenstvo k prerokúvanému
               bodu programu a priebehu schôdze.

               Odbor analýz a vzdelávania poskytoval odborné materiály, spracúval na požiadanie analýzy,
               medzinárodné porovnania a sociálno-ekonomické rozbory. V roku 2003 bolo celkom spracovaných
               218 požiadaviek formulovaných poslancami, výbormi, predsedom a podpredsedami NR SR,
               zahraničnými  delegáciami  a  partnerskými  parlamentmi.  Spracovaných  bolo  37  súhrnných
               informačných materiálov, mesačne boli vydávané informácie o ekonomickej a sociálnej situácii v SR,
               spracovaný bol rad vystúpení poslancov na zahraničných odborných podujatiach. Na skvalitnenie
               práce poslancov  boli organizované odborné semináre a prednášky zahraničných odborníkov
               a školenia pre nových poslancov. V priebehu roka pracovali pre výbory a pracoviská parlamentu
               aj stážisti, študenti vysokých škôl vyberaní podľa náročných jazykových aj odborných kritérií.

               Pre kvalitu práce poslancov je významné aj zapojenie odboru analýz do siete analytických pracovísk
               všetkých európskych parlamentov prostredníctvom Európskeho centra pre parlamentný výskum
               a dokumentáciu (ECPRD). Spoluprácou v rámci ECPRD odbor získaval rýchle a aktuálne
               informácie o problémoch riešených v partnerských parlamentoch. Recipročne odbor spracoval
               39 požiadaviek ECPRD.

               Kvalitu práce poslancov podporuje využívanie modernej parlamentnej knižnice s počtom 100  000
               knižničných dokumentov. V parlamentnej  čitárni a študovniach je k dispozícii rozsiahly súbor domácich
               aj zahraničných denníkov, týždenníkov, odborných  časopisov a  ďalších informačných materiálov.
               K dispozícii je špeciálna zbierka právnickej literatúry, dokumenty EÚ, kompletná zbierka zákonov
               a súbor doslovných prepisov záznamov rokovaní zákonodarných orgánov od roku 1918. Parlamentné
               dokumenty sú od roku 2004 prístupné aj v digitálnej knižnici, ktorá je spoločným projektom parlamentov
               Českej republiky a Slovenskej republiky a obsahuje komplexné dokumenty od roku 1848 po súčasnosť.
               V roku 2003 bol počet výpožičiek spolu 25 000, spracovaných bolo 84 bibliografi í a rešerší a poskytnutých
               16 500 faktografi ckých informácií. Referát parlamentného archívu prispieval k zvýšeniu kvality práce
               poslancov tým, že poskytoval materiály z registratúrneho strediska. Najčastejšie išlo o fotokópie
               dôvodových správ k zákonom, prípadne celé tlače z rokov 1992 – 2002.

               K zvýšeniu kvality práce poslancov prispela výmena starého hlasovacieho zariadenia za nový digitálny
               kongresový systém, ktorý zvyšuje rýchlosť hlasovania a odstraňuje v minulosti  časté problémy a chyby
               pri hlasovaní. Súčasťou systému sú aj dve veľkoplošné obrazovky, na ktorých sa zobrazujú informácie    VÝROČNÁ SPRÁVA NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY ZA ROK 2003
               o hlasovaní, žiadosti poslancov o procedurálne návrhy alebo faktické poznámky,  čo urýchľuje prehľad
               o aktuálnom priebehu schôdze.

               4.4. Starostlivosť o zamestnancov Kancelárie NR SR

               V kancelárii pôsobí ako zástupca zamestnancov odborová organizácia, ktorej predstaviteľom je výbor.
               Kancelária umožňuje v súlade so všeobecne záväznými právnymi prepismi  činnosť odborovej organizácie
               a vzájomné vzťahy medzi kanceláriou a zamestnancami sa riešia prostredníctvom kolektívneho vyjednávania.
               V Kancelárii NR SR je 37,5-hodinový pracovný týždeň a 35-hodinový pracovný týždeň na pracoviskách
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48