Page 42 - untitled
P. 42
41/42
4.1. Postavenie, pôsobnosť a organizačné zmeny Kancelárie NR SR
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky je štátna rozpočtová organizácia zriadená na základe
zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších
predpisov. Jej poslaním je plniť odborné, organizačné a technické úlohy pri zabezpečovaní činnosti Národnej
rady Slovenskej republiky, jej výborov, osobitných kontrolných výborov a komisií a tiež pri zabezpečovaní
parlamentnej dokumentácie a tlačovej služby. Kancelária plní aj ďalšie úlohy vyplývajúce z iných právnych
predpisov, najmä v pracovnoprávnych a obdobných vzťahoch štátnych zamestnancov a zamestnancov,
v správe a ochrane majetku štátu a v používaní prostriedkov štátneho rozpočtu, ako správca rozpočtovej
kapitoly.
Kanceláriu riadi a vystupuje v jej mene vedúci kancelárie. V roku 2003 došlo k zmene v osobe vedúceho
kancelárie. Do 5. mája 2003 vykonával funkciu vedúceho kancelárie JUDr. Vladislav Dzúrik, CSc. Od 6. mája
2003 vymenoval predseda Národnej rady Slovenskej republiky nového vedúceho kancelárie – Ing. Miroslava
Záluszkého.
4.2. Kancelária NR SR ako služobný úrad s osobitným postavením
Rok 2003 je druhým rokom uplatňovania zákona o štátnej službe a v jeho priebehu boli prijaté viaceré
súvisiace služobné predpisy (napríklad služobné hodnotenie). Kancelária v priebehu roku 2003 realizovala
celkom 37 výberových konaní na neobsadené miesta. Vzdelávanie zamestnancov sa orientovalo na dve
hlavné priority, ktorými sú jazyková príprava a príprava na kvalifi kačné skúšky. Odborná príprava štátnych
zamestnancov sa realizovala externou formou vzdelávacích aktivít na Slovensku i v zahraničí. V priebehu
roku 2003 všetci štátni zamestnanci, ktorí boli po nadobudnutí účinnosti zákona o štátnej službe vymenovaní
do prípravnej alebo dočasnej štátnej služby, úspešne vykonali kvalifi kačné skúšky a boli vymenovaní do stálej
štátnej služby.
Po prvýkrát sa uskutočnilo služobné hodnotenie štátnych zamestnancov podľa služobného predpisu a kritérií
stanovených zákonom o štátnej službe. Hodnotených bolo 130 štátnych zamestnancov v stálej štátnej službe,
VÝROČNÁ SPRÁVA NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY ZA ROK 2003
z nich 116 dosiahlo mimoriadne výsledky pri výkone štátnej služby.
4.3.. Aktivity Kancelárie NR SR podporujúce kvalitu práce poslancov
Koncom marca 2003 bola kolaudovaná budova na Západnej terase Bratislavského hradu, kde sa rekonštrukciou
pôvodného barokového objektu vytvorili podmienky na prácu poslancov a ich asistentov. Nachádzajú sa tam
kancelárie poslancov, priestory na rokovanie poslaneckých a politických klubov a Návštevno-informačné
centrum NR SR. Poslanci majú možnosť zriadiť si poslanecké kancelárie aj vo svojich regiónoch a zamestnať
asistentov. Náklady na kancelárie a asistentov sú fi nančne limitované (prenájom kancelárie do 27 000 Sk
mesačne, asistent maximálne 80 % platu poslanca). Asistenti pracujú ako živnostníci na základe zmluvy
s kanceláriou, ich činnosť riadia poslanci, ktorí si ich aj vyberajú. Na skvalitnenie odbornej činnosti poslancov
boli k dispozícii útvary parlamentného inštitútu. Odbor legislatívy a aproximácie práva významne prispieval
k zlepšeniu kvality práce poslancov tým, že posudzoval všetky návrhy zákonov predložené do Národnej rady
SR z hľadiska splnenia náležitostí stanovených rokovacím poriadkom NR SR na postup do prvého čítania. Ku
všetkým návrhom zákonov, ktoré postúpili do druhého čítania, vypracoval stanovisko obsahujúce najmä ich
posúdenie s Ústavou SR a ostatnými zákonmi, ich vyváženosti s celým právnym poriadkom, ich kompatibility
s právom Európskej únie a súladu s medzinárodnými zmluvami. Vypracúval konkrétne pozmeňujúce
a doplňujúce návrhy k predloženým návrhom zákonov z hľadiska legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Priebežne poskytoval odbornú pomoc poslancom, ktorá sa týkala dodržiavania procedurálneho postupu
pri prerokovaní návrhov zákonov Národnou radou SR.