Page 22 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 22

porušenie podmienok pri poskytovaní prostriedkov mechanizmu, pôsobnosť orgánov verejnej moci
                 pri vykonávaní plánu obnovy a niektoré ďalšie vzťahy pri vykonávaní plánu obnovy. Národnou
                 implementačnou a koordinačnou autoritou je Úrad vlády Slovenskej republiky.

                ZÁKON č. 534/2021 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2022: Celkové príjmy štátneho rozpočtu na
                 rok 2022 sa rozpočtujú sumou 19 974 241 885 eur, celkové výdavky štátneho rozpočtu na rok 2022
                 sa určujú sumou 25 447 760 137 eur. Schodok štátneho rozpočtu na rok 2022 sa určuje sumou 5 473
                 518 252 eur. Zo štátneho rozpočtu sa v roku 2022 poskytujú do rozpočtov obcí a do rozpočtov
                 vyšších územných celkov dotácie v celkovej sume 1 644 973 201 eur a rezervy štátneho rozpočtu sa
                 v roku 2022 rozpočtujú v celkovej sume 1 753 794 422 eur. Objem záväzkov štátu na splátky istín
                 štátneho dlhu v roku 2022 je vo výške 6 788 231 252 eur.
                Zákon č. 231/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 425/2020 Z. z. o štátnom rozpočte
                 na rok 2021: Cieľom je zabezpečiť dofinancovanie opatrení zameraných na zmiernenie negatívnych
                 následkov  pandémie  v  roku  2021,  ako  aj  ďalších  výdavkov  štátneho  rozpočtu.  Pri  zostavovaní
                 štátneho rozpočtu na rok 2021 sa vychádzalo z údajov a prognóz, ktoré zohľadňovali negatívne
                 dôsledky pandémie COVID-19. V štátnom rozpočte na rok 2021 bola rozpočtovaná rezerva na
                 negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID-19 v sume 1,04 mld. eur. V dôsledku nepriaznivého
                 vývoja situácie na Slovensku súvisiaceho s pandémiou prostriedky tejto rezervy boli vyčerpané skôr.
                 Rezerva na negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID-19 rozpočtovaná v kapitole Všeobecná
                 pokladničná správa sa zvýšila o 2,40 mld. eur. Zároveň sa rozpočtovali výdavky na zabezpečenie
                 ďalších  opatrení  v  celkovej  sume  984,1  mil.  eur,  najmä  na  vytvorenie  priestoru  na  čerpanie
                 prostriedkov v súvislosti s Plánom obnovy a odolnosti Slovenskej republiky a zabezpečilo sa krytie
                 zvýšených  výdavkov  na  odvody  do  všeobecného  rozpočtu  Európskej  únie  a rozpočtovali  sa  aj
                 prostriedky  na  dofinancovanie  železničných  spoločností.  Zákon  tiež  umožnil  prostredníctvom
                 európskeho nástroja dočasnej podpory na zmiernenie rizík nezamestnanosti prevziať rámcový úver
                 od Európskej únie na účely financovania výdavkov rozpočtovaných v štátnom rozpočte v rámci
                 jednotlivých kapitol štátneho rozpočtu kumulatívne do výšky 1 mld. eur.

                Zákon č. 408/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový
                 poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa
                 menia a dopĺňajú niektoré zákony: Zmenou daňového poriadku dochádza aj k nepriamej novele
                 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Cieľom novely je
                 vytvorenie nových efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a motivácia daňových
                 subjektov k plneniu povinností. Po novom majú platitelia DPH povinnosť oznámiť Finančnému
                 riaditeľstvu  SR  každý  vlastný  účet  vedený  u domáceho  alebo  zahraničného  poskytovateľa
                 platobných služieb používaný na podnikanie, ktoré je predmetom DPH. Na základe tohto zákona
                 prejde zmenou hodnotenie daňových subjektov, tzv. index daňovej spoľahlivosti. Daňové subjekty,
                 ktoré  budú  zodpovedne  pristupovať  k  svojim  daňovým  povinnostiam  (napr.  včasné  podávanie
                 daňových priznaní a platenie dane), budú odmeňované benefitmi. Naopak, tí podnikatelia, ktorí
                 nebudú hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k zodpovednejšiemu prístupu. V neposlednom
                 rade k skvalitneniu výberu daní a očisteniu podnikateľského prostredia prispeje aj vylúčenie daňovo
                 nespoľahlivých osôb.

                Zákon č. 454/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene
                 a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú
                 niektoré zákony: Hlavným cieľom je snaha harmonizovať právny rámec krytých dlhopisov, čím by
                 sa mal zabezpečiť bezproblémový a trvalý rozvoj dobre fungujúcich trhov s krytými dlhopismi
                 v celej Európskej únii a mali by sa obmedziť potenciálne riziká a slabé miesta v oblasti finančnej
                 stability.




                                                          20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27