Page 103 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 103

  Posudzovanie  všetkých  podaných  návrhov  zákonov  z  hľadiska  splnenia  ich
               formálnych  a  obsahových  náležitostí  ustanovených  v  §§  68,  69  a  §  96  ods.  3  a 4  zákona
               o rokovacom poriadku Národnej rady SR a vyhotovenie informácie pre predsedu Národnej rady
               SR do 24 hodín od ich podania. V roku 2020 OLAP posúdil 182 podaných návrhov zákonov
               (tlačí), v ktorých bolo obsiahnutých viac ako 400 zákonov (článkov).
                        Rozbor návrhov zákonov, a v mnohých prípadoch aj pozmeňujúcich a doplňujúcich
               návrhov  k nim,  a ústna  konzultácia  s navrhovateľom  o zistených  legislatívno-technických
               pripomienkach,  prípadne  o kolízii  s inými  predloženými  návrhmi  zákonov  (napr.  novela
               rovnakého  ustanovenia  v rôznych  tlačiach),  resp.  aj  možných  aplikačných  problémoch  pri
               uplatňovaní navrhovanej úpravy v praxi. Tento postup sa v roku 2020 využíval v značne väčšej
               miere  oproti  predchádzajúcim  rokom,  nakoľko  až  62  návrhov  zákonov  (tlačí),  ktoré
               obsahovali 241 zákonov/článkov, bolo prerokovaných v skrátenom legislatívnom konaní,
               t.  j.  bez  určených  procedurálnych  lehôt.  Tento  prístup  si  zároveň  vyžiadal  nadštandardné
               nasadenie a organizačnú operatívnosť všetkých zamestnancov OLAP.
                        Vypracovanie písomného odborného stanoviska k návrhom zákonov schválené do
               druhého čítania, ktoré je podkladom na rokovanie výborov a pléna Národnej rady SR. Toto
               stanovisko vypracúvajú určení štátni zamestnanci OLAP na základe detailného preštudovania
               a analýzy zákonov obsiahnutých v parlamentnej tlači, z ktorých viaceré obsahujú značný počet
               ďalších  zákonov  -  článkov,  napr.  zákon,  ktorým  sa  menia  a dopĺňajú  niektoré  zákony
               v súvislosti  so  zlepšovaním  podnikateľského  prostredia  zasiahnutým  opatreniami  na
               zamedzenie  šírenia  nebezpečnej  nákazlivej  ľudskej  choroby  COVID-19 (tlač  161) –
               40 článkov, zákon o reforme súdnictva (tlač 271) – 29 článkov, novela zákona č. 578/2004
               Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských
               organizáciách  v  zdravotníctve  v znení  neskorších  predpisov (tlač  78) –  11  článkov, zákon
               o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky
               v súvislosti s ochorením COVID-19 (tlač 55) – 16 článkov, novela zákon č. 575/2001 Z. z.
               o  organizácii  činnosti  vlády  a  organizácii  ústrednej  štátnej  správy  v znení  neskorších
               predpisov (tlač  97) –  15  článkov,  zákon  o  výkone  rozhodnutia  o  zaistení  majetku  a  správe
               zaisteného majetku (tlač 195) – 17 článkov, čo v konečnom dôsledku podstatne zvýšilo počet
               posudzovaných  a spracúvaných  návrhov  zákonov.  OLAP  tak  v roku  2020  celkovo
               vypracoval stanoviská k 190 návrhom zákonov, obsiahnutých v 68 tlačiach, ktoré boli
               prerokúvané štandardným legislatívnym postupom.

                      Stanovisko OLAP obsahuje najmä posúdenie súladu prerokúvaných návrhov zákonov
               s  Ústavou  Slovenskej  republiky,  ústavnými  zákonmi,  zákonmi,  Legislatívnymi  pravidlami
               tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika
               viazaná  a ich  zlučiteľnosťou  s  právom  Európskej  únie,  a to  vzhľadom  na  znenie  účinného
               zákona (pri novelizáciách), ako aj vo vzťahu k celému právnemu poriadku SR. V stanovisku
               zodpovední štátni zamestnanci OLAP uvádzajú všeobecné pripomienky týkajúce sa vecného
               charakteru upravovanej problematiky, ako aj možných aplikačných problémov a v mnohých
               prípadoch navrhujú aj konkrétne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy na odstránenie legislatívno-
               technických alebo formálnych nedostatkov alebo vnútorných rozporov v navrhovanej úprave,
               či jej protichodnosti s inou právnou úpravou. Súčasťou tohto stanoviska je aj posudzovanie
               súladu  návrhu  zákona  s  právom  Európskej  únie  (primárnym,  sekundárnym  a judikatúrou



                                                           101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108