Page 78 - elektr. Výročná správa NR SR a K NR SR 2019.pdf v roku 2020
P. 78
komunikátora smerom k verejnosti o činnosti Národnej rady Slovenskej republiky. Na to
verejnosť využíva telefonické, listové, e-mailové spôsoby, ale príležitostne aj osobné návštevy.
Verejnosť prioritne zaujímajú informácie z priebehu legislatívneho procesu, dôvodové správy
k návrhom zákonov, informácie z majetkových priznaní verejných funkcionárov, informácie
o poslancoch, ich dochádzke, platoch, asistentoch a poslaneckých kanceláriách, informácie
o výboroch NR SR a o ich činnosti. V neposlednom rade sa verejnosť aktívne zaujíma
o činnosť Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky, jej investície a starostlivosť
o národnú kultúrnu pamiatku Bratislavský hrad.
V zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov bolo
v roku 2019 podaných a zaevidovaných 467 žiadostí o informácie a všetky boli vybavené
v zákonnej lehote. V prípade 26 žiadostí bola žiadosť buď v plnom rozsahu alebo v časti
žiadosti postúpená inej povinnej osobe. V prípadoch 12 žiadostí bolo vydané rozhodnutie
o odmietnutí žiadosti alebo o odmietnutí sprístupniť informáciu či ich častí, pričom v jednom
prípade sa žiadateľ odvolal a odvolací orgán potvrdil pôvodné rozhodnutie.
4.4 Novinárske akreditácie a práca médií v NR SR
V roku 2019 bol piatym rokom v platnosti zavedený akreditačný systém umožňujúci
zástupcom médií vstup a prácu v priestoroch a objektoch NR SR. Aktuálny systém akreditácie
vyžaduje, aby mediálni pracovníci, ktorí majú záujem pokrývať spravodajstvo z parlamentu
a ďalších podujatí, ktoré sa uskutočňujú v gescii Kancelárie NR SR, požiadali o udelenie
akreditácie a následné vydanie akreditačného preukazu prostredníctvom webového formulára.
Vyplnený formulár je žiadateľ o akreditáciu následne povinný doručiť vo vytlačenej podobe na
adresu Kancelárie NR SR. V rámci tejto žiadosti svojím podpisom dáva žiadateľ aj súhlas so
spracovaním svojich uvedených osobných údajov. Na základe takéhoto doručenia žiadosti si
Kancelária NR SR môže od žiadateľa v procese posudzovania jeho žiadosti vyžiadať aj prehľad
jeho publikačnej činnosti a novinárskych aktivít, ktoré sa týkajú informovania o dianí a činnosti
NR SR. Na základe poskytnutých materiálov sa následne posudzuje jeho žiadosť o akreditáciu.
Vstup do budovy parlamentu je povolený len zástupcom médií s platnou akreditáciou.
Spomínaný akreditačný preukaz, ktorý je vydávaný na redakciu, si akreditovaní
redaktori, kameramani, fotoreportéri a technickí pracovníci vyzdvihujú osobne pri každom
vstupe do budovy NR SR na recepcii, na základe overenia totožnosti podľa čísla občianskeho
preukazu, resp. pasu. Akreditačný preukaz je neprenosný, preto je nutné preukaz pred
opustením budovy parlamentu vrátiť, tak aby mohol byť vydaný pri najbližšej návšteve
ostatným akreditovaným kolegom z redakcie. Keďže je akreditačný preukaz vydávaný osobe
mediálneho pracovníka podľa jeho príslušnosti k redakcii, sú novinári povinní pri zmene
redakcie zažiadať o novú akreditáciu.
Kancelária NR SR zároveň stanovila celkový počet akreditovaných novinárov
a technických pracovníkov za danú redakciu, ktorým bude v jednej chvíli umožnený vstup do
budovy parlamentu nasledovne:
- Redakcia audio – vizuálne spravodajstvo: 6 osôb
76