Page 65 - elektr. Výročná správa NR SR a K NR SR 2019.pdf v roku 2020
P. 65

úsilie o klimatickú neutralitu a zároveň zohľadnenie osobitostí jednotlivých členských štátov
               EÚ  a konkurencieschopnosti  európskeho  priemyslu.  V tejto  súvislosti  výbor  rokoval  aj
               o potenciálnych  dopadoch  znižovania  emisii  CO2  na  automobilový  priemysel  SR,  keďže
               prehnaná ambicióznosť môže mať vplyv na znižovanie pracovných miest.

                      Téma klímy ostala v centre pozornosti aj v kontexte volieb do Európskeho parlamentu,
               kedy vyhrali alebo sa výrazne dopredu posunuli strany, ktoré majú silný ekologický program.
               Otázka  klimatických  zmien  sa  tiež  opäť  objavila  aj  na  programe  agendy  júnového  samitu
               Európskej  rady.  V rámci  rokovaní  o stanoviskách  SR  výbor  potvrdil,  že  SR  je  v princípe
               otvorená konceptu klimatickej neutrality, no bez stanovenia konkrétneho termínu. Čo sa týka
               prechodu  na  nízko-uhlíkové  hospodárstvo,  bude  potrebná  dôkladnejšia  diskusia,  najmä
               s ohľadom na konkrétny záväzok (2050) ako aj formuláciu opatrení. SR víta, že strategická
               agenda obsahuje jasné odkazy, že prechod na klimaticky neutrálnu úniu musí brať do úvahy
               národné podmienky (energetický mix) a byť sociálne spravodlivý a hospodársky udržateľný.
               Z pohľadu energetického mixu SR bude potrebné rešpektovať princíp technologickej neutrality.


                      V rámci  rokovania  výboru  ex  post  o výsledkoch  samitu  Európskej  rady  následne
               predseda vlády informoval o prijatí kompromisu, že EÚ by svoje klimaticky čisté hospodárstvo
               mala dosiahnuť v súlade s Parížskou dohodou. Taktiež informoval, že SR by vzhľadom na svoj
               energetický mix nemusela mať problémy aj vzhľadom na program útlmu ťažby uhlia na Hornej
               Nitre a revitalizácie celého územia či podpory vzniku nových pracovných miest. Dôležité však
               je, aby platilo, že EÚ nemôže byť jediným ambicióznym hráčom, ktorý sa bude snažiť urobiť
               veľké zmeny, ale potrebné je, aby sa zapojil aj zvyšok sveta, nakoľko len 9 až 11 % celkových
               emisií je produkovaných štátmi EÚ.

                      K téme klímy sa poslanci vrátili aj v rámci októbrových schôdzí v nadväznosti na samit
               OSN  o opatreniach  v oblasti  klímy  a samit  Európskej  rady.  Poslanci  pokračovali  v diskusii
               o uhlíkovej neutralite a o dlhodobej stratégii v oblasti klímy. Podporili zriadenie Fondu pre
               spravodlivú tranzíciu, ktorý má pomôcť regiónom najviac zasiahnutým tranzíciou na nízko-
               uhlíkové hospodárstvo. Zriadenie tohto fondu však nesmie viesť k redukcii prostriedkov na
               politiku  súdržnosti  pre  menej  rozvinuté  členské  štáty  a  regióny  v  kontexte  rokovaní
               o viacročnom finančnom rámci na roky 2021 až 2027. Predseda vlády SR v tomto kontexte
               potvrdil,  že  SR  bude  mať  v rámci  budúceho  programového  obdobia  špeciálny  operačný
               program pre región Horná Nitra.

                      Na  decembrovom  samite  Európskej  rady  SR  opakovane  potvrdila  svoj  záväzok
               k dosiahnutiu  uhlíkovej  neutrality  do  roku  2050.  V rámci  diskusie  o stanoviskách  členovia
               výboru uvítali, že vláda SR vníma zmenu klímy ako medzi-sektorovú problematiku. V kontexte
               klimatických  zmien  v uznesení  okrem  iného  zdôraznili  dôležitosť  adaptačných  opatrení
               a pripravenosti na túto zmenu.











                                                           63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70