Page 84 - Výročná správa Kancelárie NR SR
P. 84

dohody  s veriteľmi.  Ďalej  sa  diskutovalo  na  témy  ako  bezpečnosť  a  obrana;
                     zamestnanosť, rast a konkurencieschopnosť, digitálna agenda, tzv. „Junckerov balík“ či
                     vzťah EÚ a Veľkej Británie v kontexte nadchádzajúceho in/out referenda.

                            Priority  luxemburského  predsedníctva  v  Rade  Európskej  únie  v roku  2015
                     predložil  členom  Výboru  Národnej  rady  SR  pre  európske  záležitosti  mimoriadny  a
                     splnomocnený veľvyslanec J. E. Hubert Wurth dňa 24. septembra 2015 na 71. schôdzi
                     výboru. Na 72. schôdzi dňa 22. septembra 2015 výbor prerokoval informáciu o rokovaní
                     mimoriadnej Európskej  rady, ktorá sa uskutočnila 23. septembra 2015. Diskusia bola
                     zameraná  na  migračné  vlny  v súvislosti  s krízou  v Sýrii,  ďalej  na  konkrétnu  pomoc
                     členským štátom v prvej línii, najmä na krajiny západného Balkánu, Turecko a krajiny
                     susediace  so  Sýriou,  na  ochranu  vonkajšej  hranice  EÚ,  zoznam  bezpečných  krajín
                     pôvodu, a taktiež rozpočtovým opatreniam v prospech Úradu vysokého komisára OSN
                     pre utečencov (UNHCR) a Svetový potravinový program OSN (UN WFP).

                            Dňa  30.  septembra  2015  na  73.  schôdzi  prijal  Výbor  Národnej  rady  SR  pre
                     európske  záležitosti  v  súlade  s  Lisabonskou  zmluvou  odôvodnené  stanovisko  k tzv.
                                                                      10
                     „systému povinných kvót“ na relokáciu migrantov . Jeho cieľom je posúdenie návrhu
                     legislatívneho aktu z hľadiska jeho súladu so zásadou subsidiarity. Na 74. schôdzi dňa 6.
                     októbra 2015 členovia Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti prerokovali
                     informáciu  o  stave  príprav  parlamentnej  dimenzie  slovenského  predsedníctva  v  Rade
                     Európskej únie v roku 2016 (SK PRES 2016), ktorú predložil vedúci Kancelárie Národnej
                     rady SR Daniel Guspan. Na tejto schôdzi výbor prijal uznesenie č. 205 Výboru Národnej
                     rady SR pre európske záležitosti zo dňa 6. októbra 2015 k hlavným témam parlamentnej
                     dimenzie slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2016, v ktorom ako
                     hlavné  témy  parlamentnej  dimenzie  SK  PRES  2016  výbor  stanovil  nasledovné:  1.)
                     Energetická únia; 2.) Sociálna dimenzia EÚ (sociálna únia, štrukturálne fondy, kohézia);
                     3.) TTIP a jej riziká; 4.) Globalizácia a jej vplyv na európsky sociálny a zelený model;
                     5.)  Výzvy  masovej  migrácie  z  ekonomického,  bezpečnostného  a  kultúrneho  hľadiska
                     (kultúrno-etické korene Európy); 6.) Sociálna a participatívna ekonomika; 7.) Rozvojová
                     pomoc a ekonomické pozdvihnutie globálneho „Juhu“.

                            Podobne ako v prípade 72. schôdze, aj na 75. schôdzi Výboru Národnej rady SR
                     pre  európske  záležitosti  dňa  14.  októbra  rezonovala  predovšetkým  téma  riešenia
                     migračnej  krízy,  a to  najmä  v súvislosti  s jej  príčinami  a s ochranou  vonkajších
                     schengenských  hraníc.  Informáciu  o  rokovaní  Európskej  rady,  ktorá  sa  uskutočnila  v
                     dňoch  15.  a  16.  októbra  2015,  predložil  členom  výboru  predseda  vlády  Robert  Fico.
                     Výbor Národnej  rady SR  pre  európske záležitosti  na tejto  schôdzi  taktiež prerokoval







                     10   Návrh  nariadenia  Európskeho  parlamentu  a  Rady,  ktorým  sa  stanovuje  krízový  mechanizmus
                     premiestnenia a mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 604/2013 z 26. júna 2013, ktorým
                     sa stanovujú  kritériá a  mechanizmy  na určenie členského  štátu zodpovedného za posúdenie žiadosti o
                     medzinárodnú ochranu podanej štátnym príslušníkom tretej krajiny alebo osobou bez štátnej príslušnosti v
                     jednom z členských štátov, KOM(2015) 450.
                                                                  80
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89