Page 84 - Výročná správa Kancelárie NR SR
P. 84
dohody s veriteľmi. Ďalej sa diskutovalo na témy ako bezpečnosť a obrana;
zamestnanosť, rast a konkurencieschopnosť, digitálna agenda, tzv. „Junckerov balík“ či
vzťah EÚ a Veľkej Británie v kontexte nadchádzajúceho in/out referenda.
Priority luxemburského predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2015
predložil členom Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti mimoriadny a
splnomocnený veľvyslanec J. E. Hubert Wurth dňa 24. septembra 2015 na 71. schôdzi
výboru. Na 72. schôdzi dňa 22. septembra 2015 výbor prerokoval informáciu o rokovaní
mimoriadnej Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 23. septembra 2015. Diskusia bola
zameraná na migračné vlny v súvislosti s krízou v Sýrii, ďalej na konkrétnu pomoc
členským štátom v prvej línii, najmä na krajiny západného Balkánu, Turecko a krajiny
susediace so Sýriou, na ochranu vonkajšej hranice EÚ, zoznam bezpečných krajín
pôvodu, a taktiež rozpočtovým opatreniam v prospech Úradu vysokého komisára OSN
pre utečencov (UNHCR) a Svetový potravinový program OSN (UN WFP).
Dňa 30. septembra 2015 na 73. schôdzi prijal Výbor Národnej rady SR pre
európske záležitosti v súlade s Lisabonskou zmluvou odôvodnené stanovisko k tzv.
10
„systému povinných kvót“ na relokáciu migrantov . Jeho cieľom je posúdenie návrhu
legislatívneho aktu z hľadiska jeho súladu so zásadou subsidiarity. Na 74. schôdzi dňa 6.
októbra 2015 členovia Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti prerokovali
informáciu o stave príprav parlamentnej dimenzie slovenského predsedníctva v Rade
Európskej únie v roku 2016 (SK PRES 2016), ktorú predložil vedúci Kancelárie Národnej
rady SR Daniel Guspan. Na tejto schôdzi výbor prijal uznesenie č. 205 Výboru Národnej
rady SR pre európske záležitosti zo dňa 6. októbra 2015 k hlavným témam parlamentnej
dimenzie slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2016, v ktorom ako
hlavné témy parlamentnej dimenzie SK PRES 2016 výbor stanovil nasledovné: 1.)
Energetická únia; 2.) Sociálna dimenzia EÚ (sociálna únia, štrukturálne fondy, kohézia);
3.) TTIP a jej riziká; 4.) Globalizácia a jej vplyv na európsky sociálny a zelený model;
5.) Výzvy masovej migrácie z ekonomického, bezpečnostného a kultúrneho hľadiska
(kultúrno-etické korene Európy); 6.) Sociálna a participatívna ekonomika; 7.) Rozvojová
pomoc a ekonomické pozdvihnutie globálneho „Juhu“.
Podobne ako v prípade 72. schôdze, aj na 75. schôdzi Výboru Národnej rady SR
pre európske záležitosti dňa 14. októbra rezonovala predovšetkým téma riešenia
migračnej krízy, a to najmä v súvislosti s jej príčinami a s ochranou vonkajších
schengenských hraníc. Informáciu o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila v
dňoch 15. a 16. októbra 2015, predložil členom výboru predseda vlády Robert Fico.
Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti na tejto schôdzi taktiež prerokoval
10 Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje krízový mechanizmus
premiestnenia a mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 604/2013 z 26. júna 2013, ktorým
sa stanovujú kritériá a mechanizmy na určenie členského štátu zodpovedného za posúdenie žiadosti o
medzinárodnú ochranu podanej štátnym príslušníkom tretej krajiny alebo osobou bez štátnej príslušnosti v
jednom z členských štátov, KOM(2015) 450.
80