Page 6 - Výročná správa Kancelárie NR SR
P. 6
predložených návrhov zákonov, ktorých bolo v uplynulom roku predložených 432. Národná rada
Slovenskej republiky schválila 148 zákonov, z toho dva ústavné zákony.
V minulom roku bolo schválených aj niekoľko koncepčne rozsiahlych zákonov, ktoré by
som rád spomenul. V prvom rade je potrebné vyzdvihnúť prijatie troch procesných predpisov
(Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok a Správny súdny poriadok), ktoré sú
výsledkom dlhoročnej práce rekodifikačnej komisie a majú nahradiť už nespočetne veľakrát
novelizovaný Občiansky súdny poriadok.
Z pohľadu úpravy rokovacej procedúry ma osobne teší prijatie pomerne rozsiahlej novely
k zákonu o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ktorá mala odstrániť
obsolentné ustanovenia v tomto zákone a zároveň odstrániť nedostatky v činnosti Národnej rady
Slovenskej republiky. Mrzí ma, že sa nám ani tentokrát nepodarilo doriešiť komplexnú úpravu
postavenia poslanca, prijať etický kódex poslancov, či doriešiť situáciu v súvislosti s konfliktom
záujmov. Pevne dúfam, že nové, VII. volebné obdobie, prinesie dopyt po úprave týchto vzťahov.
Som presvedčený, že zakotvenie morálnych zásad v podobe prijatia etického kódexu poslancov, je
nielenže žiadúce v podmienkach Slovenskej republiky, ale odráža aj prax mnohých demokratických
štátov, ktoré takéto kódexy správania sa poslancov prijali.
V neposlednom rade osobne považujem za obrovský krok vpred schválenie dlho
pripravovaného Zákona o športe. Zo 135 prítomných poslancov zákon podporilo až 132 poslancov
naprieč politickým spektrom. Tento úspech je výsledkom dlhoročnej práce odborníkov z mnohých
oblastí, ktorí sa na jeho tvorbe v rámci poverenej pracovnej skupiny podieľali. Som presvedčený,
že nový zákon vnesie čerstvý vietor do slovenského športu, sprehľadní jeho financovanie
a zefektívni jeho riadenie.
V oblasti zahraničnej politiky musela Národná rada Slovenskej republiky reagovať na
aktuálnu medzinárodnú situáciu. Tou najzložitejšou témou celého štvorročného obdobia bola práve
migračná kríza. Na júnovej schôdzi Národná rada Slovenskej republiky prijala stanovisko
a odmietla povinné kvóty. Okrem tejto témy v parlamente rezonovali aj témy súvisiace so situáciou
v Ukrajine, ktorá vyvolala vnútropolitickú ako aj celospoločenskú debatu. Som veľmi rád, že aj
napriek rozchádzajúcim sa názorom na situáciu v Ukrajine sa nám podarilo na pôde parlamentu
dvakrát privítať sto detí z ukrajinskej Doneckej oblasti, ktoré u nás, v účelovom zariadení Častá-
Papiernička, strávili dva týždne plné rozmanitých aktivít. Verím, že sa nám tak aspoň sčasti podarilo
zmierniť ich utrpenie.
Nedá mi nespomenúť predsedníctvo Slovenskej republiky v Rade EÚ. Uplynulý rok sa
niesol predovšetkým v duchu jeho príprav. Naša krajina sa stane v nasledujúcom roku a aj v novom
volebnom období centrom európskeho diania v kontexte s naším predsedníctvom v Rade EÚ. Od 1.
júla 2015 sa jeho prípravám venuje Riadiaca komisia špeciálne vytvorená pre prípravu
a zabezpečenie úloh parlamentnej dimenzie slovenského predsedníctva. Musím zdôrazniť, že
situácia v parlamente v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami priniesla isté špecifiká,
nebola však neriešiteľná, ba ani ojedinelá. V závere roka, 7. decembra 2015, sa v Národnej rade
Slovenskej republiky uskutočnila Konferencia o úlohách národných parlamentov a Európskeho
parlamentu súvisiacich s predsedníctvom členského štátu v Rade EÚ.