Page 16 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 16

- zákon č.181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona
                     č.  85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších
                     predpisov, ktorý  reprezentuje novú zákonnú úpravu všeobecných pravidiel pre volebnú
                     kampaň pre všetky druhy volieb a osobitnú úpravu o vedení politickej reklamy v rozhlase
                     a  televízii.  Cieľom  zákona  je  komplexne  upraviť  problematiku  volebnej  kampane
                     v  jednom zákone, ustanoviť pravidlá správania sa všetkých subjektov ovplyvňujúcich
                     voľby (politických strán a kandidátov), upraviť pôsobnosť a úlohy štátnych orgánov pri
                     kontrole  vedenia  volebnej  kampane,  dodržiavania  zákonných  podmienok,  ako  aj
                     vyvodzovanie  sankcií  voči  porušovateľom,  čím  sa  odstraňuje  podstatný  nedostatok
                     súčasnej  úpravy  vo  veci  nedostatočnej  kontroly  a  vyvodzovania  sankcií  za  porušenie
                     pravidiel  vedenia  volebnej  kampane.  Zákonom  sa  upravuje  financovanie  volebnej
                     kampane vedenej politickou stranou, kandidátmi na funkciu prezidenta a nezávislými
                     kandidátmi v komunálnych voľbách. Zavádzajú sa limity pre jednotlivé volebné subjekty,
                     ktorých cieľom je vytvoriť rovnaké podmienky pre všetky kandidujúce politické strany
                     a kandidátov. Prekročenie týchto limitov bude sankcionované pokutami. Zákon zavádza
                     nový inštitút tzv. osobitných transparentných účtov. Ide o produkt, ktorý poskytujú banky
                     a je určený na to, aby zriaďovateľ účtu umožnil verejnosti oboznámiť sa s obsahom tohto
                     účtu. Zásadným pravidlom je skutočnosť, že volebnú kampaň je možné financovať len
                     z takéhoto účtu. Takéto pravidlá zároveň prispejú k efektívnejšiemu výkonu kontroly
                     a najmä umožnia voličom vytvoriť si názor na kandidujúce subjekty nielen z pohľadu ich
                     volebných  programov,  ale  aj  z  pohľadu  ich  financovania,  teda  podpory  od  iných
                     súkromných  osôb.  Zákonom  sa  zároveň  zosúlaďuje  vnútroštátna  úprava  zakladania
                     politických strán a členstva v politickej strane s čl. 22 Zmluvy o fungovaní Európskej
                     únie. Úpravou volebnej kampane a novelou zákona o politických stranách sa do právneho
                     poriadku Slovenskej republiky premietajú princípy všeobecnej transparentnosti tak, ako
                     ich akceptuje väčšina štátov zastúpených v Rade Európy, ako aj odporúčania Skupiny
                     štátov proti korupcii (GRECO);
                            - zákon č. 195/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z.
                     o    sudcoch  a  prísediacich  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení
                     neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony reprezentuje dve
                     skupiny zmien a doplnení; sú zmeny a doplnenia reagujúce na prijatý ústavný zákon
                     č.   161/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992
                     Zb. v znení neskorších predpisov vo veci rozšírenia pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej
                     republiky,  zmien  v  jej  zložení  a  spôsobu  obsadzovania  jej  postov  a  posilnenia
                     a vymedzenia postavenia jej predsedu. Druhá skupina zmien sa týka niektorých inštitútov
                     v  sudcovských  zákonoch,  ako  je  disciplinárna  zodpovednosť,  povoľovanie  práce
                     v  domácom  prostredí,  podmienky  vzniku  nároku  na  trinásty  a  štrnásty  plat,  kontrola
                     dodržiavania liečebného režimu. Zákon zavádza regresné náhrady voči sudcom, predlžuje
                     funkčné  obdobia  predsedov  a  podpredsedov  súdov  a  zvyšuje  počet  podpredsedov  na
                     väčších  súdoch  pri  súčasnom  posilnení  právomocí  dohľadu  orgánov  riadenia  súdov.
                     Spoločným  znakom  uzákonených  zmien  je  snaha  o  vykonanie  systémových  zmien,
                     ktorých cieľom je obnovenie dôvery v súdnictvo a posilnenie sudcovského stavu ako
                     garanta spravodlivého a zákonného rozhodovania o právach a povinnostiach fyzických
                     osôb a právnických osôb;


                                                              14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21