Page 16 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 16
- zákon č.181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona
č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších
predpisov, ktorý reprezentuje novú zákonnú úpravu všeobecných pravidiel pre volebnú
kampaň pre všetky druhy volieb a osobitnú úpravu o vedení politickej reklamy v rozhlase
a televízii. Cieľom zákona je komplexne upraviť problematiku volebnej kampane
v jednom zákone, ustanoviť pravidlá správania sa všetkých subjektov ovplyvňujúcich
voľby (politických strán a kandidátov), upraviť pôsobnosť a úlohy štátnych orgánov pri
kontrole vedenia volebnej kampane, dodržiavania zákonných podmienok, ako aj
vyvodzovanie sankcií voči porušovateľom, čím sa odstraňuje podstatný nedostatok
súčasnej úpravy vo veci nedostatočnej kontroly a vyvodzovania sankcií za porušenie
pravidiel vedenia volebnej kampane. Zákonom sa upravuje financovanie volebnej
kampane vedenej politickou stranou, kandidátmi na funkciu prezidenta a nezávislými
kandidátmi v komunálnych voľbách. Zavádzajú sa limity pre jednotlivé volebné subjekty,
ktorých cieľom je vytvoriť rovnaké podmienky pre všetky kandidujúce politické strany
a kandidátov. Prekročenie týchto limitov bude sankcionované pokutami. Zákon zavádza
nový inštitút tzv. osobitných transparentných účtov. Ide o produkt, ktorý poskytujú banky
a je určený na to, aby zriaďovateľ účtu umožnil verejnosti oboznámiť sa s obsahom tohto
účtu. Zásadným pravidlom je skutočnosť, že volebnú kampaň je možné financovať len
z takéhoto účtu. Takéto pravidlá zároveň prispejú k efektívnejšiemu výkonu kontroly
a najmä umožnia voličom vytvoriť si názor na kandidujúce subjekty nielen z pohľadu ich
volebných programov, ale aj z pohľadu ich financovania, teda podpory od iných
súkromných osôb. Zákonom sa zároveň zosúlaďuje vnútroštátna úprava zakladania
politických strán a členstva v politickej strane s čl. 22 Zmluvy o fungovaní Európskej
únie. Úpravou volebnej kampane a novelou zákona o politických stranách sa do právneho
poriadku Slovenskej republiky premietajú princípy všeobecnej transparentnosti tak, ako
ich akceptuje väčšina štátov zastúpených v Rade Európy, ako aj odporúčania Skupiny
štátov proti korupcii (GRECO);
- zákon č. 195/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z.
o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony reprezentuje dve
skupiny zmien a doplnení; sú zmeny a doplnenia reagujúce na prijatý ústavný zákon
č. 161/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992
Zb. v znení neskorších predpisov vo veci rozšírenia pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej
republiky, zmien v jej zložení a spôsobu obsadzovania jej postov a posilnenia
a vymedzenia postavenia jej predsedu. Druhá skupina zmien sa týka niektorých inštitútov
v sudcovských zákonoch, ako je disciplinárna zodpovednosť, povoľovanie práce
v domácom prostredí, podmienky vzniku nároku na trinásty a štrnásty plat, kontrola
dodržiavania liečebného režimu. Zákon zavádza regresné náhrady voči sudcom, predlžuje
funkčné obdobia predsedov a podpredsedov súdov a zvyšuje počet podpredsedov na
väčších súdoch pri súčasnom posilnení právomocí dohľadu orgánov riadenia súdov.
Spoločným znakom uzákonených zmien je snaha o vykonanie systémových zmien,
ktorých cieľom je obnovenie dôvery v súdnictvo a posilnenie sudcovského stavu ako
garanta spravodlivého a zákonného rozhodovania o právach a povinnostiach fyzických
osôb a právnických osôb;
14