Page 14 - Obsah
P. 14
Poskytovateľ dotácie môže ustanovené podmienky podrobnejšie určiť, prípadne môže určiť ďalšie
podmienky, ktorými sa zabezpečí maximálna hospodárnosť a efektívnosť použitia dotácie.
Dôležité zmeny priniesol aj vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti
Ministerstva zahraničných vecí SR, ktorý rozširuje možnosti poskytovania dotácií v pôsobnosti tohto
ministerstva aj na podporu študijno-vedecko-výskumných aktivít v oblasti zahraničnej politiky SR.
Konkrétne umožňuje alokáciu zdrojov Ministerstva zahraničných vecí SR do organizácie vedeckých
a odborných podujatí a analyticko-výskumnej činnosti spojenej s medzinárodnými vzťahmi
a zahraničnými vecami a do spoločných projektov SR a Organizácie pre ekonomickú spoluprácu
a rozvoj (OECD). Prostredníctvom legislatívneho spresnenia dotačného systému zlepšuje podmienky
rozvoja občianskej spoločnosti s cieľom lepšej informovanosti verejnosti a jej zapojenia do činností
v oblasti zahraničnej politiky štátu. V sfére oficiálnej rozvojovej pomoci zákon upravuje predmet
poskytnutia dotácie, ďalšie podmienky poskytovania dotácie a atribúty spolufinancovania projektov
oficiálnej rozvojovej pomoci.
Mimoriadny záujem verejnej mienky o legislatívne zmeny v oblasti kultúry počas V.
volebného obdobia vyvolalo prijatie zákona č. 532/2010 Z.z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o
zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákon kreuje nový legislatívny rámec fungovania, organizácie
a financovania verejnoprávnych médií s cieľom zefektívnenia ich činnosti, konsolidácie rozpočtu
a kontroly týchto inštitúcií a zlepšenia ich obrazu v očiach verejnej mienky. Základnou premisou
zákona je spojenie Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie. Preto zákon špecifikuje fukčno-
organizačné, materiálno-technické a kompetečno-interné náležitosti uvedenej integrácie
verejnoprávnych médií. Integrácia dosiaľ duálneho systému verejnoprávneho vysielania rieši
diskrepanciu medzi pokračujúcim legislatívnym rozširovaním povinností STV a SRo a kontinuálnym
zvyšovaním vstupných nákladov na výrobu programov. Zákon v tomto kontexte prináša možnosti pre
finančné úspory v rovine personálnej, v rovine obslužných činností hlavných organizačných procesov
a činností, ako aj v rovine výroby programov a servisných výkonov, techniky a nových technológií
cestou zjednotenia priestorových, personálnych, technologických a databázických atribútov činnosti
verejnoprávnych médií.
V roku 2010 prezident SR vrátil Národnej rade SR na opätovné prerokovanie 16 zákonov. Vo
IV. volebnom období ich bolo 7, z nich však 2 Národná rada SR opätovne schválila, a to novelu zákona
o obecnom zriadení a novelu zákon o vysokých školách. Zvyšných 5 zákonov, ktoré prezident SR vrátil
Národnej rade SR na opätovné prerokovanie, Národná rada SR neschválila.
V priebehu V. volebného obdobia v roku 2010 prezident vrátil Národnej rade SR na opätovné
prerokovanie 9 zákonov. Z toho 4 zákony Národná rada SR opätovne schválila, a to novelu zákona o
organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, novelu zákona o Súdnej rade
Slovenskej republiky, zákon o Rozhlase a televízii Slovenska a novelu zákona o dani z príjmov. Ďalších
5 vrátených zákonov bolo zaradených na program schôdze so začiatkom 1. februára 2011.