Page 45 - Výročná správa.cdr
P. 45
Zákon č. 356/2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene
a doplnení niektorých zákonov
Upravuje poskytovanie 13. dôchodku ako štátnej sociálnej dávky pre všetkých poberateľov
dôchodku v júli 2022 s tým, že ak sa poberateľom dôchodku bude dôchodok vyplácať aj
v novembri 2022, nárok na 13. dôchodok im vznikne aj v novembri 2022. Suma 13. dôchodku
v júli 2022 sa určuje ako polovica sumy 13. dôchodku určeného podľa vzorca v zákone.
Zákon č. 345/2022 Z. z. o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých
zákonov
Vytvára funkčný systém správneho dozoru a tým prispieva k posilneniu efektívnosti a kvality
sociálnej pomoci poskytovanej v rámci práva sociálneho zabezpečenia. Zriaďuje sa nový útvar,
tzv. Inšpekcia v sociálnych veciach, ktorý vykonáva správny dozor nad plnením povinností pri
uplatňovaní práva sociálneho zabezpečenia vo vymedzených oblastiach dozorovanými
subjektami a vyvodzuje zodpovednosť za porušovanie povinností ustanovených týmto
zákonom a osobitnými predpismi.
Zákon č. 352/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom
poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Zavádza novú dôchodkovú dávku, tzv. rodičovský dôchodok. Nárok na rodičovský dôchodok
a jeho výplata vzniká v príslušnom kalendárnom roku (vždy od 1. januára) vlastnému rodičovi
dieťaťa a osvojiteľovi, ktorý je poberateľ starobného dôchodku, invalidného dôchodku
vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku a výsluhového dôchodku podľa osobitného
predpisu, vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku, ak dieťa bolo dva roky pred príslušným
kalendárnym rokom dôchodkovo poistené.
Zákon č. 494/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej
ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Cieľom zákona je posilniť a podporiť na Slovensku priaznivé prostredie pre rozvoj sociálnej
ekonomiky. Upresňuje de níciu znevýhodnenej osoby, ktorá nie je uznaná za invalidnú, ale má
dlhodobé zdravotné postihnutie znižujúce jej telesné, duševné a zmyslové schopnosti, ktoré
bránia jej plnohodnotnému a účinnému zapojeniu sa do pracovného prostredia v porovnaní so
zdravou fyzickou osobou. Okrem iného tiež zavádza podmienku, že registrovaný sociálny
podnik má povinnosť z celkového počtu zamestnancov zamestnávať 30 % znevýhodnených
osôb a/alebo zraniteľných osôb. Tiež bližšie špeci kuje, kto sa považuje za dôveryhodného pre
účely priznania registrovaného sociálneho podniku a pre priznanie postavenia organizácie
sektora sociálnej ekonomiky.
Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky za rok 2022 45