Page 52 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 52
V roku 2020 zobral Výbor NR SR pre európske záležitosti na vedomie 664 nových
návrhov aktov v zmysle § 58a ods. 3 písm. a) zákona o rokovacom poriadku Národnej rady SR.
Zároveň výbor zobral na vedomie 268 predbežných stanovísk, ktoré boli Výboru NR SR pre
európske záležitosti doručené v lehote podľa § 58a ods. 8 zákona o rokovacom poriadku NR
SR. Z celkového počtu 664 návrhov vyhodnotil Výbor NR SR pre európske záležitosti
21 návrhov ako prioritných z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a požiadal pri nich
o stanovisko iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona o rokovacom poriadku Národnej
rady SR.
Informáciu o všetkých doručených návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov
Európskej únie obsahuje aj verejne dostupný Systém sledovania európskych záležitostí (ďalej
len „SSEZ“). SSEZ je informačný systém umiestnený na webovej stránke NR SR a poskytuje
2
tiež informáciu o predbežných stanoviskách k jednotlivým návrhom.
V roku 2020 Výbor NR SR pre európske záležitosti prerokoval informácie a schválil
stanoviská Slovenskej republiky (v prípade, že nešlo o informáciu ex post) k siedmim
zasadnutiam Európskej rady a piatim zasadnutiam Rady EÚ. K ostatným zasadnutiam Rady
Európskej únie (ďalej aj ako „Rady EÚ“ alebo „Rady“) boli stanoviská Slovenskej republiky
schválené formou tzv. tichej procedúry v zmysle článku 2 ods. 4 ústavného zákona č. 397/2004
Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky
v záležitostiach Európskej únie.
Pokiaľ ide o súlad návrhov legislatívnych aktov Európskej únie so zásadou subsidiarity,
3
Lisabonská zmluva (2009) zaviedla mechanizmus kontroly subsidiarity, ktorý umožňuje
národným parlamentom Európskej únie prijímať odôvodnené stanoviská, ak sa domnievajú, že
návrh legislatívneho aktu Európskej únie porušuje zásadu subsidiarity. V sledovanom období
Výbor NR SR pre európske záležitosti toto právo neuplatnil, t. j. neprijal odôvodnené
stanovisko.
Výbor NR SR pre európske záležitosti však využil možnosť vyjadriť sa k vecnému
obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý ponúkla Európska komisia
(ďalej aj ako „Komisia“) národným parlamentom. Výbor NR SR pre európske záležitosti
inicioval politický dialóg k Návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa
stanovuje rámec na dosiahnutie klimatickej neutrality a mení nariadenie (EÚ) 2018/1999
4
(európsky klimatický predpis), KOM (2020) 80.
2 Systém sledovania európskych záležitostí: Vyhľadať agendu. Dostupné na internete: http://www.nrsr.sk/ssez/.
[cit. 19.03.2021].
3 Lisabonská zmluva, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení spoločenstva,
podpísaná v Lisabone 13. decembra 2007. Úradný vestník Európskej únie, 17. 12. 2007, 2007/C 306/01.
4 Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 23 z 9. septembra 2020.
50