Page 52 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 52

V roku 2020 zobral Výbor NR SR pre európske záležitosti na vedomie 664 nových
               návrhov aktov v zmysle § 58a ods. 3 písm. a) zákona o rokovacom poriadku Národnej rady SR.
               Zároveň výbor zobral na vedomie 268 predbežných stanovísk, ktoré boli Výboru NR SR pre
               európske záležitosti doručené v lehote podľa § 58a ods. 8 zákona o rokovacom poriadku NR
               SR.  Z  celkového  počtu  664  návrhov  vyhodnotil  Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti
               21  návrhov  ako  prioritných  z  pohľadu  záujmov  Slovenskej  republiky  a požiadal  pri  nich
               o stanovisko iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona o rokovacom poriadku Národnej
               rady SR.

                      Informáciu o všetkých doručených návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov
               Európskej únie obsahuje aj verejne dostupný Systém sledovania európskych záležitostí (ďalej
               len „SSEZ“). SSEZ je informačný systém umiestnený na webovej stránke NR SR a poskytuje
                                                                                 2
               tiež informáciu o predbežných stanoviskách k jednotlivým návrhom.

                      V roku 2020 Výbor NR SR pre európske záležitosti prerokoval informácie a schválil
               stanoviská  Slovenskej  republiky  (v  prípade,  že  nešlo  o informáciu  ex  post)  k  siedmim
               zasadnutiam Európskej rady a piatim zasadnutiam Rady EÚ. K ostatným zasadnutiam Rady
               Európskej únie (ďalej aj ako „Rady EÚ“ alebo „Rady“) boli stanoviská Slovenskej republiky
               schválené formou tzv. tichej procedúry v zmysle článku 2 ods. 4 ústavného zákona č. 397/2004
               Z.  z.  o  spolupráci  Národnej  rady  Slovenskej  republiky  a  vlády  Slovenskej  republiky
               v záležitostiach Európskej únie.


                      Pokiaľ ide o súlad návrhov legislatívnych aktov Európskej únie so zásadou subsidiarity,
                                  3
               Lisabonská  zmluva   (2009)  zaviedla  mechanizmus  kontroly  subsidiarity,  ktorý  umožňuje
               národným parlamentom Európskej únie prijímať odôvodnené stanoviská, ak sa domnievajú, že
               návrh legislatívneho aktu Európskej únie porušuje zásadu subsidiarity. V sledovanom období
               Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti  toto  právo  neuplatnil,  t.  j.  neprijal  odôvodnené
               stanovisko.


                      Výbor NR SR pre európske záležitosti však využil možnosť vyjadriť  sa k vecnému
               obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý ponúkla Európska komisia
               (ďalej  aj  ako  „Komisia“)  národným  parlamentom.  Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti
               inicioval  politický  dialóg  k  Návrhu  nariadenia  Európskeho  parlamentu  a Rady,  ktorým  sa
               stanovuje  rámec  na  dosiahnutie  klimatickej  neutrality  a  mení  nariadenie  (EÚ)  2018/1999
                                                             4
               (európsky klimatický predpis), KOM (2020) 80.











               2  Systém sledovania európskych záležitostí: Vyhľadať agendu. Dostupné na internete: http://www.nrsr.sk/ssez/.
                 [cit. 19.03.2021].
               3   Lisabonská  zmluva,  ktorou  sa  mení  a  dopĺňa  Zmluva  o  Európskej  únii  a  Zmluva  o  založení  spoločenstva,
                 podpísaná v Lisabone 13. decembra 2007. Úradný vestník Európskej únie, 17. 12. 2007, 2007/C 306/01.
               4  Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 23 z 9. septembra 2020.


                                                           50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57