Page 93 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 93
· Preštudovanie a detailný rozbor návrhov zákonov obsiahnutých v jednotlivých tlačiach
(pri novelizáciách aj v kontexte platného zákona ako aj celého právneho poriadku SR),
ktoré boli schválené do druhého čítania, a vypracovanie písomného odborného stanoviska
k nim, ktoré je podkladom na rokovanie výborov Národnej rady SR o nich. V roku 2018
išlo konkrétne o návrhy zákonov obsiahnuté v 119 tlačiach, z ktorých viaceré boli
mimoriadnej rozsiahlosti (napr. 19 až 161 ďalších článkov) alebo zložitosti, napr.
o ochrane osobných údajov, o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), o radiačnej ochrane, o sociálnej ekonomike
a sociálnych podnikoch, o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, o metrológii,
o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru,
o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu, o technickej
normalizácii, o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých
podmienkach podnikania v cestovnom ruchu, o regionálnej investičnej pomoci, o dani
z poistenia, o národnom zdravotníckom informačnom systéme, či o finančnej správe.
· Obsahom stanovísk odboru je najmä posúdenie súladu prerokúvaných návrhov zákonov
s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, Legislatívnymi pravidlami
tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská
republika viazaná, a ich zlučiteľnosť s právom Európskej únie (primárnym, sekundárnym
a judikatúrou Súdneho dvora EÚ), príp. aj so záväzkami vyplývajúcimi Slovenskej
republike z jej účasti v medzinárodných organizáciách. Stanovisko zvyčajne obsahuje
všeobecné pripomienky, vzťahujúce sa na vecný charakter upravovanej problematiky ako
aj na prípadné aplikačné problémy, vyplývajúce z navrhovanej úpravy. Zodpovední štátni
zamestnanci v stanovisku navrhujú aj konkrétne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy,
odstraňujúce legislatívno-technické a formálne nedostatky (napr. aktualizácia odkazového
aparátu, jednotnosť pojmov a pod.) ako aj prípadné vnútorné rozpory v navrhovanej úprave
alebo jej protichodnosti s inou právnou úpravou. Ďalšou časťou tohto stanoviska je aj
posúdenie súladu predmetného návrhu zákona s právom Európskej únie, ktoré je založené
na detailnom obsahovom porovnaní jednotlivých navrhovaným ustanovení s relevantnými
právne záväznými aktami EÚ, vrátane zohľadnenia ustanovení zakladajúcich zmlúv EÚ
a všeobecných právnych princípov, príp. aj oznámení Európskej komisie o porušení
povinnosti členského štátu. Touto činnosťou sa tak štátni zamestnanci odboru legislatívy
a aproximácie práva vo viacerých prípadoch významne podieľali na dopracovaní
a skvalitnení návrhov zákonov.
· Priama (osobná) účasť štátnych zamestnancov odboru na zasadnutiach výborov a pléna pri
prerokúvaní návrhov zákonov v druhom a treťom čítaní, sledovanie ich priebehu po
procedurálnej stránke ako aj časovej postupnosti predkladania pozmeňujúcich
a doplňujúcich návrhov (§ 83 ods. 4 rokovacieho poriadku), spolu s ich posudzovaním po
legislatívno-technickej stránke, ich obsahovej súvislosti (§ 94 ods. 3 rokovacieho poriadku
Národnej rady SR) a prípadnej kolízie navzájom, či s predloženým návrhom zákona, resp.
s platným zákonom, a zaujímanie stanovísk k priebežným legislatívno-právnym
problémom.
· Spolupráca s tajomníkom výboru a gestorského výboru Národnej rady SR pri príprave
spoločnej správy k návrhu zákona a zákona vráteného prezidentom SR, s určenými
spravodajcami a navrhovateľmi jednotlivých návrhov zákonov pri ich príprave aj počas
celého priebehu ich schvaľovania a poskytovanie nepretržitej konzultačnej služby
k legislatívnym a procedurálnym otázkam, ktoré sa vyskytnú v priebehu legislatívneho
procesu v Národnej rade SR.
· Vypracúvanie čistopisov zákonov schválených Národnou radou SR (zapracovaním
všetkých schválených pozmeňujúcich návrhov), ich predkladanie na podpísanie
93