Page 93 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 93

· Preštudovanie a detailný rozbor návrhov zákonov obsiahnutých v jednotlivých tlačiach
                        (pri novelizáciách aj v kontexte platného zákona ako aj celého právneho poriadku SR),
                        ktoré boli schválené do druhého čítania, a vypracovanie písomného odborného stanoviska
                        k nim, ktoré je podkladom na rokovanie výborov Národnej rady SR o nich. V roku 2018
                        išlo  konkrétne  o  návrhy    zákonov  obsiahnuté  v  119  tlačiach,  z  ktorých  viaceré  boli
                        mimoriadnej  rozsiahlosti  (napr.  19  až  161  ďalších  článkov)  alebo  zložitosti,  napr.
                        o  ochrane  osobných  údajov,  o  niektorých  opatreniach  na  znižovanie  administratívnej
                        záťaže  využívaním  informačných  systémov  verejnej  správy  a  o  zmene  a  doplnení
                        niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), o radiačnej ochrane, o sociálnej ekonomike
                        a  sociálnych  podnikoch,  o  prevádzke  vozidiel  v  cestnej  premávke,  o  metrológii,
                        o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru,
                        o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu, o technickej
                        normalizácii,  o  zájazdoch,  spojených  službách  cestovného  ruchu,  niektorých
                        podmienkach podnikania v cestovnom ruchu, o regionálnej investičnej pomoci, o dani
                        z poistenia, o národnom zdravotníckom informačnom systéme, či o finančnej správe.
                     · Obsahom stanovísk odboru je najmä posúdenie súladu prerokúvaných návrhov zákonov
                        s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, Legislatívnymi pravidlami
                        tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská
                        republika viazaná, a ich zlučiteľnosť s právom Európskej únie (primárnym, sekundárnym
                        a  judikatúrou  Súdneho  dvora  EÚ),  príp.  aj  so  záväzkami  vyplývajúcimi  Slovenskej
                        republike z jej účasti v medzinárodných organizáciách. Stanovisko zvyčajne obsahuje
                        všeobecné pripomienky, vzťahujúce sa na vecný charakter upravovanej problematiky ako
                        aj na prípadné aplikačné problémy, vyplývajúce z navrhovanej úpravy. Zodpovední štátni
                        zamestnanci  v  stanovisku  navrhujú  aj  konkrétne  pozmeňujúce  a  doplňujúce  návrhy,
                        odstraňujúce legislatívno-technické a formálne nedostatky (napr. aktualizácia odkazového
                        aparátu, jednotnosť pojmov a pod.) ako aj prípadné vnútorné rozpory v navrhovanej úprave
                        alebo jej protichodnosti s inou právnou úpravou. Ďalšou časťou tohto stanoviska je aj
                        posúdenie súladu predmetného návrhu zákona s právom Európskej únie, ktoré je založené
                        na detailnom obsahovom porovnaní jednotlivých navrhovaným ustanovení s relevantnými
                        právne záväznými aktami EÚ, vrátane zohľadnenia ustanovení zakladajúcich zmlúv EÚ
                        a  všeobecných  právnych  princípov,  príp.  aj  oznámení  Európskej  komisie  o  porušení
                        povinnosti členského štátu. Touto činnosťou sa tak štátni zamestnanci odboru legislatívy
                        a  aproximácie  práva  vo  viacerých  prípadoch  významne  podieľali  na  dopracovaní
                        a skvalitnení návrhov zákonov.
                     · Priama (osobná) účasť štátnych zamestnancov odboru na zasadnutiach výborov a pléna pri
                        prerokúvaní  návrhov  zákonov  v  druhom  a  treťom  čítaní,  sledovanie  ich  priebehu  po
                        procedurálnej  stránke  ako  aj  časovej  postupnosti  predkladania  pozmeňujúcich
                        a doplňujúcich návrhov (§ 83 ods. 4 rokovacieho poriadku), spolu s ich posudzovaním po
                        legislatívno-technickej stránke, ich obsahovej súvislosti (§ 94 ods. 3 rokovacieho poriadku
                        Národnej rady SR) a prípadnej kolízie navzájom, či s predloženým návrhom zákona, resp.
                        s  platným  zákonom,  a  zaujímanie  stanovísk  k  priebežným  legislatívno-právnym
                        problémom.
                     · Spolupráca s tajomníkom výboru a gestorského výboru Národnej rady SR pri príprave
                        spoločnej  správy  k  návrhu  zákona  a  zákona  vráteného  prezidentom  SR,  s  určenými
                        spravodajcami a navrhovateľmi jednotlivých návrhov zákonov pri ich príprave aj počas
                        celého  priebehu  ich  schvaľovania  a  poskytovanie  nepretržitej  konzultačnej  služby
                        k legislatívnym a procedurálnym otázkam, ktoré sa vyskytnú v priebehu legislatívneho
                        procesu v Národnej rade SR.
                     · Vypracúvanie  čistopisov  zákonov  schválených  Národnou  radou  SR  (zapracovaním
                        všetkých  schválených  pozmeňujúcich  návrhov),  ich    predkladanie  na  podpísanie



                                                                                                          93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98