Page 63 - Praktický sprievodca_2023_A5_5.10.23-na tlač
P. 63

Dôležitým nástrojom medziparlamentnej spolupráce je
               platforma  IPEX  (Interparliamentary  EU  Information
               Exchange – Medziparlamentná výmena informácií v EÚ –
               www.ipex.eu), ktorá predstavuje priestor pre elektronickú
               výmenu  informácií  a  dokumentov  medzi  národnými
               parlamentmi  členských  a  kandidátskych  krajín  EÚ
               a inštitúciami EÚ.

                 Aké sú právomoci NR SR v prípade stanovísk SR
                  k návrhom právne záväzných a iných aktov EÚ?

                  NR SR má právomoc (možnosť) schvaľovať stanoviská
               SR k návrhom právne záväzných aktov a iných aktov EÚ,
               o ktorých sa rozhoduje na úrovni zástupcov vlád členských
               štátov  EÚ.  Ak  NR  SR  schváli  návrh  stanoviska  SR,  člen
               vlády  je  týmto  stanoviskom  viazaný  pri  zastupovaní  SR
               v príslušnom orgáne EÚ.

                  Ak  sa  NR  SR  nevyjadrí  k  návrhu  stanoviska  SR  do
               dvoch týždňov od jeho predloženia, člen vlády je viazaný
               (predloženým)  návrhom  stanoviska  SR.  Možnosť  sa  ku
               návrhu  stanoviska  nevyjadriť  (tzv.  princíp  tichej
               procedúry)  je  prejavom  možnosti  stanovisko  vziať  na
               vedomie  resp.  „mlčky“  odsúhlasiť  a  vôbec  ho
               neprerokovávať ani explicitne neschvaľovať.

                   Ak NR SR neschváli návrh stanoviska SR a zároveň
               neschváli v danej veci iné stanovisko, člen vlády je viazaný
               (predloženým)  návrhom  stanoviska  SR.  Tento  princíp  je
               analogický  k  tzv.  princípu  konštruktívneho  nesúhlasu.
               Výkonom týchto právomocí NR SR zákonom poverila VEZ.


                                           63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68