Page 63 - Praktický sprievodca_2023_A5_5.10.23-na tlač
P. 63
Dôležitým nástrojom medziparlamentnej spolupráce je
platforma IPEX (Interparliamentary EU Information
Exchange – Medziparlamentná výmena informácií v EÚ –
www.ipex.eu), ktorá predstavuje priestor pre elektronickú
výmenu informácií a dokumentov medzi národnými
parlamentmi členských a kandidátskych krajín EÚ
a inštitúciami EÚ.
Aké sú právomoci NR SR v prípade stanovísk SR
k návrhom právne záväzných a iných aktov EÚ?
NR SR má právomoc (možnosť) schvaľovať stanoviská
SR k návrhom právne záväzných aktov a iných aktov EÚ,
o ktorých sa rozhoduje na úrovni zástupcov vlád členských
štátov EÚ. Ak NR SR schváli návrh stanoviska SR, člen
vlády je týmto stanoviskom viazaný pri zastupovaní SR
v príslušnom orgáne EÚ.
Ak sa NR SR nevyjadrí k návrhu stanoviska SR do
dvoch týždňov od jeho predloženia, člen vlády je viazaný
(predloženým) návrhom stanoviska SR. Možnosť sa ku
návrhu stanoviska nevyjadriť (tzv. princíp tichej
procedúry) je prejavom možnosti stanovisko vziať na
vedomie resp. „mlčky“ odsúhlasiť a vôbec ho
neprerokovávať ani explicitne neschvaľovať.
Ak NR SR neschváli návrh stanoviska SR a zároveň
neschváli v danej veci iné stanovisko, člen vlády je viazaný
(predloženým) návrhom stanoviska SR. Tento princíp je
analogický k tzv. princípu konštruktívneho nesúhlasu.
Výkonom týchto právomocí NR SR zákonom poverila VEZ.
63