Page 17 - Praktický sprievodca_2023_A5_5.10.23-na tlač
P. 17

Pri   posudzovaní     zlučiteľnosti   návrhu   zákona
               s právom EÚ je potrebné prihliadať aj na judikatúru Súdneho
               dvora  Európskej  únie;  jeho  rozhodnutia  plnia  úlohu
               precedensov  a poskytujú  aj  výklad  k sporným  otázkam
               vyplývajúcim  zo  zmlúv  a právnych  aktov  EÚ,  tzv.
               prejudiciálne otázky.

                   Dôsledkom     nedodržania    uvedených     povinností
               členským  štátom  je  začatie  konania  Európskej  komisie
               (vydanie formálnej výzvy a v prípade nevykonania nápravy
               v stanovenej  lehote,  odôvodneného  stanoviska).  Následne,
               v zmysle čl. 258 a čl. 260 ods. 3 Zmluvy o fungovaní Európskej
               únie, môže Európska komisia vec predložiť na rozhodnutie
               Súdnemu  dvoru  Európskej  únie.  V  prípade  neoznámenia
               opatrenia,  ktorým  členský  štát  prebral  (transponoval)
               smernicu alebo oznámenia len jej čiastočného prebrania (od
               8. 7. 2019), môže Európska komisia ihneď navrhnúť výšku
               paušálnej pokuty alebo penále, ktoré má dotknutý členský
               štát  zaplatiť.  Pre  Slovenskú  republiku  je  výška  minimálnej
               paušálnej pokuty stanovená na 616 000 EUR.

                  V priebehu  legislatívneho  procesu  treba  rešpektovať  aj
               povinnosť  notifikácie  niektorých  návrhov  zákonov  na
               základe ustanovení právnych aktov EÚ napr. smernice (EÚ)
               2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri
               poskytovaní  informácií  v  oblasti  technických  predpisov
               a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti,
               rozhodnutie  Rady  98/415/ES  z 29. júna 1998  o poradení  sa
               s Európskou  centrálnou  bankou  národnými  orgánmi
               ohľadom  návrhu  právnych  prepisov,  a to  ešte  pred
               schválením návrhu zákona (jeho neoznámenie môže mať za



                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22