Ďalším legislatívnym opatrením vlády SR, ktoré bude mať druhý najväčší vplyv na RVS, je zvýšenie
sadzby poistného zdravotných odvodov o 1 p. b. Táto zmena sa týka časti odvodov platených
zamestnávateľmi (sadzba sa zvýši z 10 % na 11 %) a celého balíku odvodov pre SZČO a samoplatcov
(sadzba sa zvýši zo 14 % na 15 %). Opatrenie má priniesť už v budúcom roku do systému VZP
dodatočných 357,5 mil. eur. NKÚ SR upozorňuje, že zdroje zo zvýšených zdravotných odvodov by mali
byť použité na dorovnanie dlhodobo neefektívneho deficitného hospodárenia nemocníc a urovnanie
žaloby EK voči SR3, keďže toto navýšenie vláda odôvodňuje kritickou situáciou s verejnými financiami,
keď príjmy nepostačujú na krytie výdavkov na zdravotnú starostlivosť (viac v kapitole Zdravotníctvo).
Medzi navrhovanými opatreniami je aj znovuzavedenie minimálnej dane z príjmov právnických
osôb s očakávaným pozitívnym vplyvom 123 mil. eur v 2024 a po 107 mil. eur v 2025 a 2026.
Takzvané daňové licencie už raz zavedené boli od zdaňovacieho obdobia 2014, v ktorom výška priznanej
daňovej licencie na úhradu DPPO bola na úrovni 104,1 mil. eur. NKÚ SR v roku 2017 prezentoval závery
kontroly daňových licencií4, kde vyčíslil výpadok príjmov za 2015 a 2016 v minimálnej výške 38,1 mil. eur,
ktorý mohol byť minimalizovaný dôslednosťou finančnej správy pri výbere DPPO.
V krátkodobom horizonte si dala vláda SR v PVV za cieľ zaviesť riešenia na zníženie úrokového
zaťaženia ľudí s úvermi na bývanie, aby významné zvyšovanie úrokových sadzieb neohrozovalo ich
životnú úroveň. Vláda SR tak prišla s dvomi opatreniami, kde prvým je priama štátna dotácia rozdielu
medzi splátkami, najviac však v sume 1 800 eur ročne. Problémom však môže byť zvýšený daňový bonus
na nové uzavreté hypotekárne zmluvy od 1. januára 2024. Tu sa vláda rozhodla zvýšiť maximálny príjem
z 1,3 na 1,6-násobok priemernej mesačnej mzdy, ako aj zvýšiť maximálnu možnú hranicu pre uplatnenie
daňového bonusu zo zaplatených úrokov zo 400 eur na 1 200 eur. Prvým problémom je financovanie
samospráv, ktoré pre tento krok budú mať v budúcom roku nižšie príjmy o viac ako 19 mil. eur.5 V rámci
návrhu rozpočtu však nie je bližšie určené, či bude tento výpadok samosprávam kompenzovať štát, alebo
ho obce budú musieť kompenzovať priamo vyššími miestnymi daňami a poplatkami. Druhým
problémom je vymáhateľnosť tohto opatrenia pri neoprávnenom uplatnení bonusu (daná nehnuteľnosť
musí slúžiť na bývanie). NKÚ SR konštatuje, že na zabezpečenie agendy poskytovania príspevku je
potrebné personálne a materiálno-technické zabezpečenie v roku 2024 vo výške cca 8,6 mil. eur,
čo tvorí viac ako 13 % nákladov z celkovej poskytnutej sumy na pomoc s hypotékami (64 mil. eur).
2.2 Fiškálny rámec návrhu RVS
Vláda SR sa rozhodla, že pristúpi ku konsolidácii verejných financií najmä na príjmovej strane
rozpočtu. Podľa návrhu RVS ide vláda SR v súlade so svojím PVV, podľa ktorého plánuje znížiť
budúcoročný schodok o 0,5 % HDP, čo je najnižšia možná konsolidácia. Vďaka tomu si vláda SR vytvára
priestor pre využitie dodatočných príjmov na ďalšie výdavky, ako sú 13. dôchodky, pomoc s hypotékami,
pomoc pre rodičov, ktorých deti neboli prijaté do štátnej škôlky či vytvorenie nového Ministerstva
cestovného ruchu a športu. Konsolidácia verejných financií na úrovni 0,5 % HDP ročne by
v dlhodobom horizonte nebola dostatočná, nakoľko nestabilizuje úroveň dlhu (graf 3) a zvyšuje
zraniteľnosť ekonomiky v prípade negatívnych neočakávaných šokov z externého prostredia.
Hospodárenie RVS v roku 2023 sa očakáva na deficitnej úrovni -6,52 % HDP, čo je oproti schválenému
rozpočtu horšie o 0,1 p. b. a oproti správe o očakávanej skutočnosti z augusta 2023 lepšie o 0,3 p. b.
V roku 2024 plánovala predošlá vláda podľa Programu stability deficit rozpočtu na úrovni 4,7 % HDP.
4 NKÚ SR – Daňové licencie mohli priniesť do rozpočtu viac financií. [online].
5 Daň z príjmu fyzických osôb rozdeľuje štát priamo územnej samospráve.
9