Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
5 983 050
85 287 471
255 034 666
172 150 678
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
5 983 050
85 287 471
255 034 666
172 150 678
z toho:
- vplyv na ŠR
5 983 050
85 287 471
255 034 666
172 150 678
Rozpočtové prostriedky
5 983 050
85 287 471
255 034 666
172 150 678
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
1 728,3
5 255,3
5 973
- vplyv na ŠR
0
1 728,3
5 255,3
5 973
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
28 684 392
86 841 484
104 634 272
- vplyv na ŠR
0
28 684 392
86 841 484
104 634 272
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte (POO)
5 983 050
23 021 712
105 232 176
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
62 265 759
149 802 490
172 150 678
Príloha č. 2
2
Tabuľka A
Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu v súvislosti so zavedením právneho nároku na predprimárne vzdelávanie v materskej škole pre deti od dovŕšenia 4 a následne 3 rokov
Základný predpoklad výpočtu dopadu v súvislosti s právnym nárokom je 82% zaškolenosť 3 až 4 ročných detí podľa Komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR.
2023
2024
2025
2026
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ pre deti v PPV navýšenie z 43,75% na 60 % sumy ŽM (v EUR)
5 920 831
20 463 445
22 704 527
24 194 614
Počet deti v PPV
66 646
68 184
67 525
67 185
Metodika: Prognozovaný počet detí plniacich si PPV (vrátane 4 až 6 ročných detí) X počet príslušných mesiacov krát zvýšenie príspevku na výchovu a vzdelávanie (zo 43,75% na 60% sumy ŽM).
Zdôvodnenie: Zámerom jeho navýšenia je poskytnúť materským školám finančné prostriedky použiteľné priamo na skvalitnenie samotného povinného predprimárneho vzdelávania, ale aj na odstránenie skrytých poplatkov, ktoré bránia deťom, najmä z nízkopríjmových rodín a rodín ohrozených chudobou v tom, aby sa mohli zúčastňovať na vysokokvalitnom a cenovo dostupnom predprimárnom vzdelávaní.
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ pre deti v HN navýšenie z 15% na 30 % sumy ŽM (v EUR)
62 219
262 336
501 538
710 995
Počet deti v hmotnej núdzi
843
1 066
1 816
2 418
Metodika: Prognozovaný počet detí v hmotnej núdzi v MŠ mimo PPV. Predpokladáme, že podiel detí v hmotnej núdzi v danej vekovej kohorte bude podobný ako pri 5 ročných deťoch. Celková alokácia príspevku vychádza z prenásobenia prognózovaného počtu detí v hmotnej núdzi X príslušný počet mesiacov X zvýšenie príspevku na výchovu a vzdelávanie pre detí v MŠ.
Zdôvodnenie: Zámerom jeho navýšenia je, poskytnúť materským školám finančné prostriedky použiteľné priamo na skvalitnenie predprimárneho vzdelávania detí pochádzajúcich z rodín v hmotnej núdzi, ktorých počet narastá z roka na rok, ale aj na odstránenie skrytých poplatkov, ktoré bránia deťom, najmä z nízkopríjmových rodín a rodín ohrozených chudobou v účasti na vysokokvalitnom a cenovo dostupnom predprimárnom vzdelávaní.
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ v HN - nárast detí z dôvodu právneho nároku (v EUR)
0
29 587
398 759
440 861
Prognóza nárastu 3 až 4 ročných detí v hmotnej núdzi v dôsledku zavedenia právneho nároku
0
132
1 343
1 337
Metodika: Prognózovaný nárast počtu detí v HN v dôsledku zavedenia právneho nároku je vypočítaný ako 20 % z nárastu 3 ročných zaškolených detí v MŠ a 10 % z nárastu 4 ročných zaškolených detí v MŠ X príslušný počet mesiacov X pôvodná výška príspevku na výchovu a vzdelávanie.
Príspevok na špecifiká - vybavenie tried á 10 000 (v EUR)
0
660 000
3 030 000
0
Prognózovaný počet nárastu tried v MŠ
0
66
303
0
Metodika: Prognózovaný počet tried vychádza z nárastu počtu detí / 20 detí v 1 triede v MŠ X 10 000.
Zdôvodnenie: Predpokladá sa, že niektoré obce budú mať problém, kvôli nedostatku finančných prostriedkov zriadiť nové triedy a z tohoto dôvodu využijú možnosť požiadať ministerstvo školstva o finančné prostriedky na zriadenie nových tried prostredníctvom príspevku na špecifiká (§ 4af zákona č. 597/2003 Z. z.).
Príloha č. 2
3
Príspevok na špecifiká - dofinancovanie ON a PN od septembra do decembra - á 15 000 (v EUR)
0
990 000
4 545 000
0
Prognózovaný počet nárastu tried v MŠ
0
66
303
0
Metodika: Prognózovaný počet tried vychádza z nárastu počtu detí (v priemere 20 detí v 1 triede v MŠ). Dofinancovanie ON a PN vychádza to z potreby dofinancovania preklenovacieho obdobia (september až december), keďže financovanie MŠ z DzPFO na kalendárny rok vychádza z počtu detí k 15. septembru predchádzajúceho kalendárneho roku. Výška príspevku vychádza z počtu nárastu tried X 15 000 .
Zdôvodnenie: V súvislosti so zvýšením počtu 4 a 3-ročných detí v rokoch 2024 a 2025 sa zvýšia finančné nároky obcí na osobné náklady a na prevádzku materských škôl, z časti sa poskytuje obciam kompenzácia na prevádzku MŠ.
Z príspevku na špecifiká - dofinancovanie ON a PN sú mzdové výdavky (hrubé mzdy + odvody v EUR) Upozornenie:Nevstupuje samostatne do doložky vplyvov, nakoľko výdavky sú započítané v príspevku na špecifiká - dofinancovanie ON a PN
0
812 517
4 056 468
0
Nové kapacity MŠ (v EUR)
0
133
610
0
Metodika: Osobné náklady sú vypočítané ako priemerná mzda na jedného učiteľa v MŠ plus odvody zamestnávateľa na jedného učiteľa v MŠ X prognózovaný počet učiteľov v MŠ krát počet mesiacov (v tomto prípade 4 mes., t. j. september až december).
Nové kapacity MŠ (v EUR)
0
23 021 712
105 232 176
0
Prognóza nárastu 3 až 4 ročných detí
0
1 324
6 052
0
Metodika: Odhadované náklady na 1 novovytvorené miesto v MŠ (17 388 ) X prognózovaný nárast počtu 3 až 4 ročných detí v MŠ.
Výdavky verejnej správy celkom (v EUR)
5 983 050
45 427 080
136 412 001
25 346 470
Príjmy verejnej správy celkom (v EUR)
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte (POO) (v EUR)
0
23 021 712
105 232 176
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv celkom
5 983 050
22 405 368
31 179 825
25 346 470
Tabuľka B
Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu v súvislosti so zavedením podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní
Základný predpoklad výpočtu sú plánované podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní podľa Komponentu 6, Reformy 2 Plánu obnovy a odolnosti SR.
2023
2024
2025
2026
Príspevok na pedagogického asistenta
0
15 506 099
46 830 457
64 846 582
Metodika: navýšenie pedagogických asistentov (PA) financovaných zo štátneho rozpočtu podľa novej metodiky v súlade so zavedením podporných opatrení v rozsahu: od 1.9.2024 nových 2 000 pozícií PA na základných školách a 493 pozícií PA v špeciálnych školách a od 1.9.2026 nových 700 pozícií PA v materských školách. Ďalšie navýšenie o 2 000 pozícií PA prevažne v základných školách od 1.9.2026 po ukončení projektov EŠIF (OP Slovensko).
Príspevok na školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca
0
19 261 144
57 783 431
65 195 636
Príloha č. 2
4
Metodika: navýšenie školských špeciálnych pedagógov a odborných zamestnancov (ďalej len školský podporný tím - ŠPT) financovaných zo štátneho rozpočtu podľa novej metodiky v súlade so zavedením podporných opatrení v rozsahu: od 1.9.2024 nových 1 225 pozícií ŠPT na základných školách a 498 pozícií ŠPT v stredných školách, 96 úväzkov ŠPT v špeciálnych školách a od 1.9.2026 nových 350 pozícií ŠPT v materských školách. Ďalšie navýšenie o 350 pozícií ŠPT prevažne v základných školách od 1.9.2026 po ukončení projektov EŠIF (OP Slovensko).
Príspevok na asistenciu pri vykonávaní sebaobslužných úkonov
0
3 201 536
8 739 328
9 604 608
Metodika: zavedenie pozície pomocného vychovávateľa s náplňou práce asistencie so sebaobslužnými úkonmi pre žiakov s ťažkým zdravotným postihnutím v súlade so zavedením podporných opatrení v rozsahu: od 1.9.2024 nových 200 pozícií na základných školách, 100 pozícií v stredných školách, 100 pozícií v špeciálnych školách a 340 pozícií v materských školách, kde môžu pomocní vychovávatelia plniť aj iné činnosti (aktuálne prebieha pilotovanie z POO) .
Príspevok na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti
0
0
0
1 818 710
Metodika: pozícia je do augusta 2026 financovaná zo zdrojov POO a EŠIF. Od 1.9.2026 sa predpokladá financovanie zo ŠR, výpočet zahŕňa 285 pozícií, ktoré zabezpečia rovnomerné regionálne pokrytie podporného opatrenia.
Príspevok na kompenzačné pomôcky a špeciálne edukačné publikácie
0
100 000
100 000
100 000
Metodika: Kúpa 1 000 pomôcok ročne s priemernou jednotkovou cenou 100 Eur na pomôcku, dokopy je požadovaná suma 100 000 Eur ročne.
Príspevok na doučovanie
0
933 204
2 834 225
2 903 447
Metodika: Doučovanie pre 13 423 žiakov ZŠ a SŠ, v skupinách v priemere 3 žiakov na doučujúceho, priemerná dĺžka doučovania 3 mesiace v rozsahu 8 hodín mesačne.
Príspevok na kurzy vyučovacieho jazyka školy
0
738 408
2 215 225
2 215 225
Metodika: Kurzy vyučovacieho jazyka školy pre 909 detí MŠ (33 hod. ročne na skupinu 5 detí), 4 315 mladších žiakov ZŠ (66 hod. ročne na skupinu 8 žiakov) a 2 503 starších žiakov (33 hod. ročne na skupinu 8 žiakov) a 100 detí cudzincov (200 hod. ročne).
Príspevok na dopravné
0
120 000
120 000
120 000
Metodika: dopravné vo výške 60 Eur na 10 mesiacov pre 200 žiakov.
Výdavky verejnej správy celkom (v EUR)
0
39 860 391
118 622 665
146 804 208
Príjmy verejnej správy celkom (v EUR)
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte (POO) (v EUR)
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv celkom
0
39 860 391
118 622 665
146 804 208
Príloha č. 2
5
2.1.1. Financovanie návrhu Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Legislatívne úpravy vyplývajúce z návrhu zákona nie v rokoch 2024 a 2025 rozpočtovo kryté a ich krytie bude predmetom rokovaní pri tvorbe štátneho rozpočtu na príslušný rok. Rok 2023 je krytý v rozpočte verejnej správy.
Zhrnutie k bodu zavedenie právneho nároku pre deti vo veku 3 a 4 rokov na predprimárne vzdelávanie
Predpokladané zvýšené výdavky verejnej správy čiastočne kryté z Plánu obnovy a odolnosti SR z Komponentu 6 v Reforme 1 na dobudovanie kapacít materských škôl. Predpokladaný objem krytých finančných prostriedkov v ŠR SR je 23 021 712 EUR v roku 2024 a 105 232 176 EUR v roku 2025. Spolu celkovo krytá alokácia zo ŠR SR je 128 253 888 EUR.
Zhrnutie doplnkových finančných zdrojov zo zdrojov k bodu podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní
-Podporné opatrenia, ktoré sa zavádzajú predmetnou novelou školského zákona, zahŕňajú aj aktivity, ktoré v súčasnosti financované najmä zo zdrojov prostredníctvom EŠIF alebo Plánu obnovy a odolnosti.
-Zamestnanci financovaní zo zdrojov nie noví zamestnanci, preto ich neuvádzame v súhrnnej Tabuľke č. 1. Ich počet sa preklápa do Tabuľky č. 1. tým, že ich mzdy budú postupne financované zo zdrojov štátneho rozpočtu, cez nový príspevok na podporné opatrenia, a zamestnanecké pozície vďaka tomu získajú perspektívu dlhodobej udržateľnosti.
-Počas nového programového obdobia EŠIF nebude možné všetky súčasné pozície finančne udržať. Preto je mimoriadne dôležité, aby v súčasnosti pôsobiaci zamestnanci podporných tímov, ktorí financovaní z EŠIF, na školách pôsobili aj po ukončení financovania v rámci projektov EŠIF. Preto je v priebehu rokov 2023-2026 nutné postupné znižovanie pozícií financovaných zo zdrojov EŠIF a financovanie daných pozícií zo štátneho rozpočtu.
-Na obdobie troch školských rokov od septembra 2023 do augusta 2026 je v novom programovom období EŠIF na mzdy asistentov a ŠPT vyčlenených max. 195 mil. eur, pričom je nutné počítať aj s rezervou na valorizáciu platov.
-Zo zdrojov EŠIF nie je možné financovať poskytovanie podporných opatrení v špeciálnych školách.
Aktuálne národné projekty zo zdrojov EŠIF:
oPomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov (NP POP I)
oPomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov II (NP POP II)
oProjekt inklúzie v materských školách (NP PRIM) (Poznámka: projekt realizuje Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity a zabezpečuje v ňom pozície v materských školách do konca školského roka 2022/2023. Po skončení projektu plánuje pozície prebrať rezort školstva.)
Príloha č. 2
6
Aktuálne financovanie podporných pozícií zo zdrojov EŠIF
Názov pozície
Počet úväzkov
Koniec projektu
Mesačné náklady na 1 úväzok
Zazmluvnené FP do augusta 2023
Pedagogickí asistenti a Asistenti učiteľa
3 212
08/2023
1 384
35 563 264
Školské podporné tímy
1 264
08/2023
1 8491
18 697 088
SÚČET
4 476
54 260 352
Aktuálne financovanie podporných pozícií zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti
Názov pozície
Počet úväzkov
Koniec projektu
Mesačné náklady na 1 úväzok
Náklady na rok 2023
Náklady na rok 2024
Pedagogickí asistenti (zamestnaní zariadeniami poradenstva a prevencie)
616
08/2023
1 152
5 677 056
0
Pomocní vychovávatelia v materských školách
340
08/2023
700
1 904 000
0
Školskí zdravotníci v MŠ, ZŠ a SŠ
91
08/2024
1 180
1 288 560
859 040
Spolu
1 047
8 869 616
859 040
Plánované financovanie pozícií z EŠIF – úväzky na školské roky 2023/2024 – 2025/2026
Školský rok
2023/2024
Školský rok 2024/2025
Školský rok
2025/2026
Názov pozície
Počet úväzkov
Náklady
Počet úväzkov
Náklady
Počet
úväzkov
Náklady
Pedagogickí asistenti/ Asistenti učiteľa
3 828
63 575 424
1 800
29 894 400
1 800
29 894 400
Školské podporné tímy
1 264
28 045 632
350
7 765 800
350
7 765 800
Školskí zdravotníci
0
0
91
1 288 560
91
1 288 560
Pomocní vychovávatelia v MŠ
340
1 904 000
0
0
0
0
1 Priemer pozícií: Školský psychológ: 1679 EUR, Školský špeciálny pedagóg: 1935 EUR, Sociálny pedagóg: 1935 EUR
Príloha č. 2
7
SÚCET
4 476
81 390 528
38 948 760
38 948 760
SÚČET za celé tri školské roky (do 31.8.2026)
159 288 048
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh je zameraný na dve hlavné témy:
1)zavedenie právneho nároku pre deti vo veku 3 a 4 rokov na predprimárne vzdelávanie,
2)zavedenie podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní.
Popis návrhu k bodu 1) zavedenie právneho nároku pre deti vo veku 3 a 4 rokov na predprimárne vzdelávanie
Návrhom sa rieši zavedenie práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole zriadenej orgánom miestnej štátnej správy v školstve alebo obcou (ďalej len „právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie“) pre dieťa:
-ktoré dovŕši vek štyri roky v čase od 1. septembra 2023 do 31. augusta 2024 a začne plniť predprimárne vzdelávanie od školského roka 2024/2025,
-ktoré dovŕši vek tri roky v čase od 1. septembra 2024 do 31. augusta 2025 a začne plniť predprimárne vzdelávanie od školského roka 2025/2026.
Každý rodič bude môcť uplatniť právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie prednostne v materskej škole zriadenej obcou alebo regionálnym úradom školskej správy (ďalej len „RÚŠS“), prednostne v obci, v ktorej má dieťa trvalý pobyt.
Ak taká materská škola v obci nebude zriadená, alebo dieťa z kapacitných dôvodov nebude do nej možné prijať, žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie bude môcť rodič podať v inej materskej škole zriadenej obcou alebo RÚŠS, ktorá sa
a) nachádza najbližšie k miestu trvalého pobytu dieťaťa alebo
b) má najlepšiu dostupnosť hromadnou dopravou z miesta trvalého pobytu dieťaťa.
Účel právnej úpravy, uplatnenie práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie, sa bude považovať za dosiahnutý aj prijatím dieťaťa do súkromnej materskej školy alebo do cirkevnej materskej školy, ak zákonný zástupca neuplatní právny nárok dieťaťa na miesto v materskej škole zriadenej obcou alebo RÚŠS.
V súvislosti s touto právnou úpravou sa očakáva zvýšenie zaškolenosti 3-4 ročných detí na úroveň 82% a s tým spojené zvýšenie personálnych a prevádzkových nárokov. Schválenie navrhnutej právnej úpravy bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh sa bude implementovať na úrovni obcí, ako zriaďovateľov materských škôl, a tiež aj na úrovni RÚŠS – ako zriaďovateľov materských škôl.
Zámerom je dosiahnuť, aby minimálne 82 % detí od troch rokov veku malo zabezpečený prístup k predprimárnemu vzdelávaniu bez zjavných bariér a skrytých prekážok.
Predložený návrh je prostriedkom na dosiahnutie jednej z úloh Plánu obnovy a odolnosti SR (ďalej aj „POO“) Komponent 6 Reforma 1: Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov.
Príloha č. 2
8
Uvedená úloha sa splní:
1.novelizovaním ustanovení o povinnom predprimárnom vzdelávaní tak, aby sa zvýšila zaškolenosť detí v materskej škole a zariadeniach predprimárneho vzdelávania na úroveň minimálne 95 % a dosiahla sa udržateľnosť tohto stavu,
2.zavedením práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie ako jedného zo základných princípov výchovy a vzdelávania,
3.sprehľadnením financovania materských škôl a
4.odstránením finančných bariér (eliminovaním tzv. skrytých poplatkov) v prístupe ku predprimárnemu vzdelávaniu zvýšením príspevku na výchovu a vzdelávanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné a tiež pre deti, ktoré členmi domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
Návrhom sa reaguje na požiadavky zákonných zástupcov a zástupcov zariadení na zabezpečenie prístupu k vysokokvalitnému a cenovo dostupnému predprimárnemu vzdelávaniu pre všetky deti postupne od štyroch a neskôr od troch rokov veku.
Návrh bude mať pozitívny vplyv nielen na zabezpečenie rovnoprávneho prístupu k predprimárnemu vzdelávaniu ale aj na skvalitnenie predprimárneho vzdelávania a na zvýšenie zamestnanosti vo všetkých regiónoch Slovenskej republiky.
Predpokladá sa, že zvýšením účasti minimálne 82 % detí od troch rokov veku na predprimárnom vzdelávaní sa zlepší pripravenosť detí na vzdelávanie v základnej škole a zníži sa počet detí, ktoré budú pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania z dôvodu nedosiahnutia školskej spôsobilosti v šiestom roku veku.
Zmenami vo financovaní materských škôl zriadených obcou sa dosiahne:
-zrovnoprávnenie ich financovania s financovaním súkromných a cirkevných materských škôl,
-zlepšenie materiálno-technického vybavenia materských škôl (interiérov aj exteriérov),
-zlepšenie podmienok na vzdelávanie integrovane vzdelávaných detí so zdravotným znevýhodnením,
-zlepšenie podmienok na vzdelávanie nadaných detí,
-zlepšenie personálneho obsadenia materských škôl rozšírením pôsobenia podporných tímov,
-zvýšenie mzdového ohodnotenia pedagogických zamestnancov učiteľov materských škôl (rešpektovanie dosiahnutého vzdelania, získanie atestácií a absolvovanie vzdelávania v profesijnom rozvoji).
Popis návrhu k bodu 2) zavedenie podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní
Návrh je zameraný na skvalitnenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov s rozmanitými potrebami prostredníctvom zavedenia podporných opatrení. Návrh predstavuje zmeny vo výchovno-vzdelávacom systéme tak, aby bol tento schopný vytvárať adekvátne podmienky na výchovu a vzdelávanie detí a žiakov s rozmanitými potrebami. Podporné opatrenia sa budú deťom a žiakom poskytovať v školách a školských zariadeniach v rozmedzí stanovenom zákonom.
Predkladaný návrh je naplnením záväzku vlády Slovenskej republiky zaviesť podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní, ktorý je súčasťou nasledovných prijatých dokumentov:
Príloha č. 2
9
Zároveň reaguje na záväzok voči Európskej komisii zabezpečiť udržateľnosť podporných a pomáhajúcich profesií v školách a školských zariadeniach (pedagogických asistentov, školských psychológov, školských špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov a ďalších členov školských podporných tímov) po skončení ich hradenia zo zdrojov európskych štrukturálnych a investičných fondov (ďalej „EŠIF“) a Plánu obnovy a odolnosti (ďalej „POO“).
Pomenovanie súčasného stavu problematiky:
Nedostatok školských podporných tímov a pedagogických asistentov
Celkový počet členov školských podporných tímov (ŠPT)2 a pedagogických asistentov (PA) v regionálnom školstve je nízky. Na 1 člena ŠPT v priemere pripadá v 973 detí , v 252 žiakov a v 830 žiakov. Na 1 PA v v priemere pripadá 337 detí, v ZŠ je to 81 žiakov a v SŠ až 969 žiakov.
Rozloženie členov ŠPT a PA medzi školami je nerovnomerné a nekopíruje náročnosť vzdelávacieho prostredia, ktorá sa zvyšuje s vyšším počtom detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Napr. v 51% základných škôl nepôsobí ani jeden odborný zamestnanec, v materských a stredných školách ich je ešte menej.3
Financovanie školských podporných tímov a pedagogických asistentov je dnes kryté prevažne prostredníctvom národných projektov z hradených zo zdrojov EŠIF, čo školám ani zamestnancom nedáva istotu na stabilné a dlhodobé pracovné úväzky.
Legislatívny návrh reaguje aj na odporúčanie Ministerstva financií SR, ktoré v roku 2020
prostredníctvom dokumentu
Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo
sociálnym vylúčením
odporúčilo vyššie investície do vzdelávania sociálne a zdravotne znevýhodnených žiakov:
“V roku 2018 boli celkové dodatočné výdavky na podporu vzdelávania detí a žiakov zo SZP takmer 14 miliónov eur. Výdavky boli koncentrované do základných škôl a zamerané prevažne na intervenčné a kompenzačné opatrenia. Výdavky na preventívne opatrenia a na podporu zvyšovania zaškolenosti detí zo SZP, ktoré majú najvyššiu návratnosť a najväčší potenciál pozitívne ovplyvniť ďalší úspech detí, boli minimálne. V súlade s medzinárodnou dobrou praxou by mala byť podpora oveľa intenzívnejšia v predprimárnom vzdelávaní a výrazne viac zdrojov by malo smerovať do prevencie.” (ÚHP 2020: str. 55)
“Pre efektívnejšie zacielenie podpory pre deti a žiakov zo SZP revízia navrhuje rozšíriť definíciu sociálne znevýhodneného prostredia, navýšiť podporu pre žiakov zo SZP v základnom a strednom vzdelávaní, a zaviesť preventívne a intervenčné opatrenia s cieľom eliminovať predčasné ukončovanie školskej dochádzky.” (ÚHP 2020: str. 55)
Financovania podpory v regionálnom školstve prostredníctvom EŠIF a POO
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
2 Odborní zamestnanci (psychológovia a školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia, logopédi, sociálni pedagógovia, liečební pedagógovia) a školskí špeciálni pedagógovia, podľa § 23 zákona č. 138/2019 Z.z. .
3 Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Záverečná správa. Útvar hodnoty za peniaze – Inštitút vzdelávacej politiky. 2020. str. 15.
Príloha č. 2
10
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
Charakteristiky návrhu k bodu 1) zavedenie právneho nároku pre deti vo veku 3 a 4 rokov na predprimárne vzdelávanie
Zavedením právneho nároku na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole zriadenej obcou alebo RÚŠS v materskej škole sa zvýši zaškolenosť 3- 4 detí do roku 2025 na úroveň 82%. Tieto ciele sú uvedené v komponente 6 POO.
Predpokladá sa, že po prijatí navrhnutej právnej úpravy, sa počet detí v materských školách vo veku 3 rokov a 4 rokov sa oproti nulovému variantu (akoby sa nezaviedol právny nárok) v roku 2024 – 2026 zvýši nasledovne:
Vek detí
rok 2024
rok 2025
rok 2026
3-ročné zaškolené v MŠ od 1. 9. 2025
6 052
6 052
4-ročné zaškolené v MŠ od 1. 9. 2024
1 324
1 324
1 320
Prognózované počty zamestnancov vychádzajú zo zafixovania aktuálnych počtov detí na daný typ zamestnanca učiteľa materskej školy a aplikovania týchto fixných pomerov na prognózovaný počet detí.
Rok
Predpokladané navýšenie počtu detí
Predpokladané zvýšenie počtu tried*
Predpokladané zvýšenie počtu učiteľov materskej školy**
2024
1 324
66
133
2025
6052
303
610
*Poznámka: Priemerný počet detí na jedného učiteľa/učiteľku MŠ je 9,93.
**Poznámka: V jednej triede MŠ s celodennou výchovou a vzdelávaním pôsobia 2 učitelia.
Priemerná mzda učiteľa v v 1. 3. Q. 2022 bola 1 078,40 a v ŠMŠ 1 180,90 . V priemere je to bolo 1 129,65
Rok
Počet učiteľov
Náklady na mzdu bez odvodov/1 mesiac
Osobné náklady/1 mes.
Osobné náklady /4 mesiace
2024
133
150 244
203 129
812 517
2025
610
750 087
1 014 117
4 056 468
Vysvetlivka k výpočtu osobných nákladov na učiteľa MŠ:
Osobné náklady zamestnancov MŠ, ŠMŠ súčasťou finančných prostriedkov poskytovaných zo štátneho rozpočtu (normatívny príspevok) a finančných prostriedkov poskytovaných prostredníctvom DPFO.
Na budovanie kapacít v rámci viacerých projektov zdroje alokované. MŠVVaŠ SR eviduje tri projekty, na základe ktorých sa majú kapacity rozšíriť. Predpokladaný počet
Príloha č. 2
11
novovytvorených miest z eurofondov je spolu 7 055, pričom 4 062 kapacít je z OP ĽZ (údaj z marca 2022, zdroj informácie MV SR) a 2 993 kapacít je z projektu IROP (údaj z júla 2022, zdroj informácie MIRRI SR)
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Popis predpokladov k bodu 1) zavedenie právneho nároku pre deti vo veku 3 a 4 rokov na predprimárne vzdelávanie
Po schválení právneho nároku na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa bude meniť celkový počet 4-ročných a následne aj 3- ročných detí prijatých na predprimárne vzdelávanie v materských školách zo súčasných 79. 34 4-ročných a 67,57 % 3- ročných v jednotlivých rokoch tak, ako je uvedené v tabuľke č. 2.
Tabuľka č. 4
Odhadované objemy
Objem aktivít
2023
2024
2025
2026
Počet detí vo veku 3 rokov v predprimárnom vzdelávaní v
59 420 detí = 74,6 % v predprimárnom vzdelávaní v
59 272 detí = 82,0 % v predprimárnom vzdelávaní v
59 010 detí = 82,0 % v predprimárnom vzdelávaní v
Počet detí vo veku 4 rokov v predprimárnom vzdelávaní v
60 062 detí = 82,0 % v predprimárnom vzdelávaní v
59 646 detí = 82,0 % v predprimárnom vzdelávaní v
59 645 detí = 82,0 % v predprimárnom vzdelávaní v
59 492 detí = 82,0 % v predprimárnom vzdelávaní v
Poznámka: Zdrojom informácie k zaškolenosti z Rezortného informačného systému MŠVVaŠ SR, informácie k prognóze populácie z Registra fyzických osôb.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výpočty k bodu 1) zavedenie právneho nároku pre deti vo veku 3 a 4 rokov na predprimárne vzdelávanie
Výpočty vplyvov na verejné financie k zavedeniu právneho nároku pre deti od 4 a postupne od 3 rokov na predprimárne vzdelávanie uvedené v Prílohe Výpočet k právnemu nároku, ktorá obsahuje:
A.Výpočet výšky príspevku na výchovu a vzdelávanie detí pre deti v PPV navýšenie z 43,75% na 60 % sumy ŽM.
2023
2024
2025
2026
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ pre deti v PPV navýšenie z 43,75% na 60 % sumy ŽM (v EUR)
5 920 831
20 463 445
22 704 527
24 194 614
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné je v súčasnom systéme financovania materských škôl jediným účelovo viazaným zdrojom financií priamo pre materské školy. Zámerom jeho navýšenia je, poskytnúť materským školám finančné prostriedky použiteľné priamo na skvalitnenie samotného povinného predprimárneho vzdelávania ale aj na odstránenie skrytých poplatkov, ktoré bránia deťom, najmä z nízkopríjmových rodín a rodín ohrozených chudobou v tom, aby sa mohli zúčastňovať na vysokokvalitnom a cenovo dostupnom predprimárnom vzdelávaní.
Príloha č. 2
12
Predpokladá sa, že navýšením doterajšej sumy sa odstránia doterajšie finančné zábrany v prístupe k predprimárnemu vzdelávaniu. Navýšenie zo súčasných 43,75 % na 60 % sumy životného minima na jedno nezaopatrené dieťa na roky 2023 2026 predstavuje sumu 73 283 417 , ktoré predstavujú sumu zo štátneho rozpočtu SR.
B.Výpočet výšky príspevku na výchovu a vzdelávanie detí pre deti v HN navýšenie z 15 % na 30 % sumy ŽM.
2023
2024
2025
2026
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ pre deti v HN navýšenie z 15% na 30 % sumy ŽM
(v EUR)
62 219
262 336
501 538
710 995
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí, pre ktoré členmi domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi je v súčasnom systéme financovania materských škôl jediným účelovo viazaným zdrojom financií priamo pre materské školy, ktoré môžu využiť na skvalitnenie predprimárneho vzdelávania detí z rodín v hmotnej núdzi. Zámerom jeho navýšenia je, poskytnúť materským školám finančné prostriedky použiteľné priamo na skvalitnenie predprimárneho vzdelávania detí pochádzajúcich z rodín v hmotnej núdzi, ktorých počet narastá z roka na rok, ale aj na odstránenie skrytých poplatkov, ktoré bránia deťom, najmä z nízkopríjmových rodín a rodín ohrozených chudobou v účasti na vysokokvalitnom a cenovo dostupnom predprimárnom vzdelávaní.
Predpokladá sa, že navýšením doterajšej sumy a rozšírením účelu využitia financií z tohto príspevku sa odstránia doterajšie finančné zábrany v prístupe k predprimárnemu vzdelávaniu. Navýšenie zo súčasných 15 % na 30 % sumy životného minima na jedno nezaopatrené dieťa na roky 2023 – 2026 predstavuje sumu 1 537 089 , ktoré predstavujú sumu zo štátneho rozpočtu SR.
C.Výpočet výšky príspevku na výchovu a vzdelávanie detí v HN - nárast detí z dôvodu právneho nároku.
2023
2024
2025
2026
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ v HN - nárast detí z dôvodu právneho nároku (v EUR)
0
29 587
398 759
440 861
Nárast celkového objemu finančných prostriedkov na príspevok na výchovu a vzdelávanie detí, pre ktoré členmi domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi priamu súvislosť so zavedením právneho nároku na prijatie detí od 4 a postupne od 3 rokov veku na predprimárne vzdelávanie. Na základe zavedenia právneho nároku na prijatie detí od 4 a postupne od 3 rokov veku na predprimárne vzdelávanie sa významne zvýši podiel detí z rodín v hmotnej núdzi z počtu 843 detí v roku 2023 na 1 066 v roku 2024, 1 816 v roku 2025 na 2 418 v roku 2026.
Toto zvýšenie počtu detí z rodín v hmotnej núdzi vplyv na výšku finančných prostriedkov vynaložených na príspevok na výchovu a vzdelávanie detí, ktoré členmi domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi
Predpokladá sa, že v rokoch 2023 2026 predstavuje sumu 869 207 , ktoré predstavujú sumu zo štátneho rozpočtu SR.
D.Výpočet výšky príspevku na špecifiká - vybavenie tried á 10 000 .
2023
2024
2025
2026
Príspevok na špecifiká - vybavenie tried á 10 000 (v EUR)
0
660 000
3 010 000
0
Príloha č. 2
13
Zavedením povinnosti pre obce v § 6 ods. 21 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve sa školskej samospráve: „Ak riaditeľ materskej školy, ktorej zriaďovateľom je obec, rozhodne na príslušný školský rok o neprijatí najmenej desiatich detí, ktoré do 31. augusta nasledujúceho po vydaní rozhodnutia dovŕšia vek najmenej tri roky, a proti najmenej desiatim rozhodnutiam o neprijatí bolo podané odvolanie, obec bezodkladne zabezpečí, aby riaditeľ tejto materskej školy, so súhlasom regionálneho úradu verejného zdravotníctva, zriadil na príslušný školský rok novú triedu. Ak nie je možné zriadenie novej triedy v tejto materskej škole a je to potrebné na prijatie detí, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie na príslušný školský rok, obec bezodkladne, so súhlasom regionálneho úradu verejného zdravotníctva, zabezpečí kapacitné možnosti na ich prijatie v iných materských školách, ktorých zriaďovateľom je obec, alebo uzatvorí dohodu o prijatí detí do materskej školy, ktorej zriaďovateľom je iná obec alebo regionálny úrad.“ sa predpokladá, že niektoré obce budú mať problém, kvôli nedostatku finančných prostriedkov zriadiť nové triedy. Preto sa predpokladá, že obce požiadajú ministerstvo školstva o finančné prostriedky na zriadenie nových tried prostredníctvom príspevku na špecifiká (§ 4af zákona č. 597/2003 Z. z.).
V súvislosti so zavedením právneho nároku sa predpokladá, že v roku 2024 vznikne 66 nových tried a v roku 2025 vznikne 303 nových tried.
Predpokladajúc, že zriaďovatelia materských škôl budú potrebovať finančnú pomoc na zriadenie a zariadenie týchto tried (za dva roky ich bude 369) MŠVVaŠ SR na tento účel počíta so sumou 3 670 000 .
E.Výpočet výšky príspevku na špecifiká - dofinancovanie ON a PN od septembra do decembra - á 15 000 .
2023
2024
2025
2026
Príspevok na špecifiká - dofinancovanie ON a PN od septembra do decembra - á 15 000 (v EUR)
0
990 000
4 515 000
0
Podľa predpokladov sa v roku 2024 zvýši celkový počet detí vo veku 4 roky oproti súčasnému stavu o 1 324, v roku 2026 o 1 320 detí. Počet 3-ročných detí sa v roku 2025 oproti súčasnému stavu zvýši o 6 052 a v roku 2026 o 6 026 (toto bude platiť, ak 82 % rodičov uplatní právny nárok na prijatie svojho dieťaťa do materskej školy). V súvislosti so zvýšením počtu 4 a 3-ročných detí v rokoch 2024 a 2025 sa zvýšia finančné nároky obcí na osobné náklady a na prevádzku materských škôl o 5 505 000 .
F.Výpočet finančného dopadu na nové kapacity MŠ z Plánu obnovy a odolnosti SR.
2023
2024
2025
2026
Nové kapacity MŠ z Plánu obnovy a odolnosti SR (v EUR)
0
23 021 712
105 232 176
0
V súvislosti so zavedením právneho nároku na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa zvýši aj potreba rozšírenia kapacít materských škôl v roku 2025 o 1 324 a v roku 2025 o 6 052, teda celkovo o 7 376 miest.
Na rozšírenie kapacít materských škôl je v Pláne obnovy a odolnosti SR celkovo alokovaných 154 832 520 .
Z uvedenej sumy bude použitých 128 253 888 na pokrytie rozšírenia kapacít potrebných v súvislosti so zabezpečením právneho nároku v rokoch 2024 a 2025.
Príloha č. 2
14
Výpočty k bodu 2) zavedenie podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní
1)Výpočty vplyvov na verejné financie k zavedeniu podporných sumarizované v Prílohe Výpočet k podporným opatreniam. Detailný popis nasleduje nižšie.
Financovanie podporných opatrení môže zahŕňať nasledovné kategórie príspevkov/účelu finančných prostriedkov na:
A.pedagogického asistenta;
B.školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca (školskí psychológovia, sociálni pedagógovia, liečební pedagógovia, logopédi);
C.vykonávanie sebaobslužných úkonov;
D.zdravotníckeho pracovníka,
E.vzdelávanie zamestnancov školy zamerané na poskytovanie podporných opatrení;
F.špeciálne edukačné publikácie a kompenzačné pomôcky;
G.odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia;
H.úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností
I.doučovanie;
J.kurzu vyučovacieho jazyka školy;
K.dopravu v prípade poskytovania podporného opatrenia v inej škole;
L.diétne stravovanie.
A.Prideľovanie nových finančných prostriedkov na pedagogických asistentov (PA)
K prideľovaniu finančných prostriedkov na pedagogických asistentov ministerstvo školstva v nadväznosti na novelu zákona č. 597/2003 Z.z. zverejní metodiku prideľovania. Doložka vplyvov je vypočítaná na základe pracovného návrhu spôsobu prideľovania.
Pri prideľovaní FP na pedagogických asistentov sa bude naďalej aplikovať aj súčasný mechanizmus (súčasný §4a zákona č. 597/2003 Z.z.) a zostávajú zachované všetky súčasné pozície pedagogických asistentov/ asistentov učiteľa doteraz financovaných zo štátneho rozpočtu. Tieto nie sú predmetom predložených výpočtov.
Pre jednotlivé druhy škôl bude stanovený kľúč paušálneho prideľovania. V navrhnutom mechanizme zohľadnené: druh školy, počet detí/žiakov v škole/ školskom zariadení a podielu detí/žiakov s vybranými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP), konkrétne so zdravotným znevýhodnením, nadaním, deti/žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia a deti cudzincov. Takto pridelení pedagogickí asistenti budú poskytovať asistenciu aj deťom a žiakom bez zdravotného znevýhodnenia, ale s iným typom špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Tento mechanizmus sa zavedie od 1.9.2024.
V plánovanom období rokov 2023-2026 budú pedagogickí asistenti ešte čiastočne financovaní aj zo zdrojov EŠIF, pričom krivka bude mať v súlade s požiadavkou Európskej komisie klesajúcu tendenciu.
Uvedený návrh kľúčov prideľovania je návrh pre plošné financovanie zo štátneho rozpočtu. Kľúč pre prideľovanie FP z EŠIF sa môže líšiť.
Príloha č. 2
15
Informácia k priemernej mzde PA: priemerná tarifná mzda za rok 2022 vo výške 928,46
zvýšená o 10 % valorizáciu v roku 2023 od januára, o 12 % valorizáciu od septembra 2023 a počíta s 10 % valorizáciou v roku 2024.
Základné školy
Nový kľúč na prideľovanie finančných prostriedkov na pedagogických asistentov v základných
školách – pre prípad zavádzania pre všetky školy
Stupeň ZŠ
Počet žiakov
Úväzok PA
Zohľadnenie podielu žiakov so ŠVVP
1-50
0.25
51-100
0.25
101-150
0.5
151-200
0.75
201-250
1
251-300
1.25
301-350
1.5
351-400
1.75
401-450
2
451-500
2.25
501-550
2.5
551-600
2.75
601-650
3
651-700
3.25
701-750
3.5
1.
751 a viac
3.75
1-100
0.25
101-200
0.5
201-300
0.75
301-400
1
401-500
1.25
401-600
1.5
2.
601-700
1.75
< 20 % = koef. 1
20% - 49% = koef. 1,2
50 – 80% = koef. 1,5
80 – 100% = koef. 2
nad 700
2
Príklad: Na základe uvedenej metodiky by základná škola, ktorá vzdeláva 155 žiakov na prvom
stupni a 330 žiakov na druhom a stupni a zároveň 55% žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ZZ, N, SZP, cudzinci), by získala finančné prostriedky na 1,9 úväzku PA.
Vzorec: 0,75 úväzku za 1. stupeň + 1 úväzok za 2. stupeň * 1,5 (koeficient na základe podielu žiakov so ŠVVP v škole) = 2,6 úväzku PA
Príloha č. 2
16
Pri paušálnom použití vzorca na všetky základné školy vznikne nárok na približne 2 000 úväzkov PA.
Navýšenie sa plánuje v dvoch etapách prvá etapa od 1.9.2024 v rozsahu 2 000 pozícií a druhá etapa po ukončení projektov z EŠIF (OP Slovensko) od 1.9.2026 v rozsahu 2 000 pozícií.
Materské školy
Nový kľúč na prideľovanie finančných prostriedkov na pedagogických asistentov v materských
školách
Počet detí v MŠ:
Úväzok PA
Zohľadnenie podielu žiakov so ŠVVP
1-50
0
51-100
0.25
101-150
0.5
151-200
0.75
201-250
1
251-300
1.25
301-350
1.5
351-400
1.75
401-450
2
451-500
2.25
501-550
2.5
551-600
2.75
nad 600
3
< 20 % = koef. 1
20% - 49% = koef. 1,2
50 – 80% = koef. 1,5
80 – 100% = koef. 2
Školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením
Nový kľúč na prideľovanie finančných prostriedkov na pedagogických asistentov v školách
pre deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením4
ŠMŠ
0,5 úväzku na 15 detí ŠMŠ
ŠZŠ
0,5 úväzok PA na 40 žiakov v kategórii zdravotného znevýhodnenia/nadania 1 a 2
ŠZŠ
0,5 úväzok PA na 20 žiakov v kategórii zdravotného znevýhodnenia 3 až 6
ŠSŠ
0,5 úväzok PA na 50 žiakov v ŠSŠ (Gymnáziá a konzervatóriá, stredné odborné školy)
ŠSŠ
0,5 úväzok PA na 20 žiakov v ŠSŠ (Odborné učilište, Praktická škola)
Špeciálne výchovné zariadenia
0,5 úväzok PA na 30 žiakov
4 Pre základné školy kategórie zdravotného znevýhodnenia/nadania podľa Prílohy č. 8 k NV 630/2008 Z.z.
Príloha č. 2
17
Počty pedagogických asistentov v špeciálnych školách a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
Druh školy
Počet PA
ŠMŠ
65
ŠZŠ
316
ŠSŠ
88
Špeciálne výchovné zariadenia
25
Spolu
493
B. Prideľovanie finančných prostriedkov na školských špeciálnych pedagógov a odborných zamestnancov (t.j. školské podporné tímy - ŠPT)
ŠPT môže pozostávať z pozícií školského psychológa, školského špeciálneho pedagóga, sociálneho pedagóga, školského logopéda, liečebného pedagóga.
Pre prideľovanie FP na ŠPT bude ministerstvom zverejnená metodika prideľovania.
V navrhnutom mechanizme zohľadnené: druh školy, počet detí/žiakov v škole/ školskom zariadení a podiel detí/žiakov s vybranými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP), konkrétne so zdravotným znevýhodnením, nadaním, deti/žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia a deti cudzincov. Takto pridelení zamestnanci ŠPT budú poskytovať podporné opatrenia aj deťom a žiakom bez zdravotného znevýhodnenia, ale s iným typom špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
V plánovanom období rokov 2023-2026 budú školské podporné tímy ešte čiastočne financovaní aj zo zdrojov EŠIF, pričom krivka bude mať v súlade s požiadavkou Európskej komisie klesajúcu tendenciu.
Informácia k priemernej mzde ŠPT: priemerná mzda v sume 1 958 pre výpočet vplyvov pre
školský podporný tím vychádza z priemernej mzdy odborného zamestnanca 1 444 . Táto priemerná mzda je zvýšená o 10 % valorizáciu v roku 2023 od januára, o 12 % valorizáciu od septembra 2023 a počíta s 10 % valorizáciou v roku 2024.
Základné školy
Návrh na prideľovanie finančných prostriedkov na školský podporný tím v základných školách
Stupeň ZŠ
Počet žiakov
Úväzok ŠPT
Zohľadnenie podielu žiakov so ŠVVP (koeficient paušálu na úväzok ŠPT)
1-50
0
51-150
0,25
151-250
0,5
251-350
0,75
351-450
1
451-550
1,25
551-650
1,5
1.
651-750
1,75
< 20 % - 1
20% - 49% - 1,2
50 – 80% - 1,5
80 – 100% - 2
Príloha č. 2
18
nad 751
2
1-50
0
51-150
0,25
151-250
0,5
251-350
0,75
351-450
1
451-550
1,25
551-650
1,5
2.
Nad 651
1,75
SPOLU
1 225 úväzkov
Ďalšie navýšenie v rozsahu 350 pozícií ŠPT sa plánuje po ukončení projektov z EŠIF (OP Slovensko) od 1.9.2026.
Stredné školy
Návrh na prideľovanie finančných prostriedkov na školský podporný tím v stredných školách
Počet žiakov v ZŠ
Úväzok ŠPT
Zohľadnenie podielu žiakov so ŠVVP (koeficient paušálu na úväzok ŠPT)
1-50
0
51-150
0,25
151-250
0,5
251-350
0,75
351-450
1
451-550
1,25
551-650
1,5
651-750
1,75
751-850
2
851-950
2,25
951-1100
2,5
nad 1101
2,75
< 20 % - 1
20% - 49% - 1,2
50 – 80% - 1,5
80 – 100% - 2
SPOLU: 498 úväzkov ŠPT
Príloha č. 2
19
Materské školy
Návrh kľúč na prideľovanie finančných prostriedkov na školský podporný tím v materských školách
Počet detí v MŠ
Úväzok ŠPT
Zohľadnenie podielu žiakov so ŠVVP (koeficient paušálu na úväzok ŠPT)
1-50
0
51-150
0,25
151-250
0,5
251-350
0,75
351-450
1
451-550
1,25
551-650
1,5
nad 651
1,75
< 20 % - 1
20% - 49% - 1,2
50 – 80% - 1,5
80 – 100% - 2
SPOLU: 350 úväzkov ŠPT
Školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením
Návrh na prideľovanie finančných prostriedkov na školský podporný tím v školách pre
deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením
Počet žiakov školy
Počet úväzkov škol. špeciálneho pedagóga/odborného zamestnanca
1-50
0
51-150
0,5
151-250
1
251-350
1,5
351-450
2
451-550
2,5
nad 551
3
Špeciálne výchovné zariadenia: úväzok 0,5 pri zariadení nad 30 žiakov.
Počty pedagogických asistentov v špeciálnych školách a školách pre žiakov so zdravotným
znevýhodnením
Druh školy
Počet úväzkov ŠPT
ŠMŠ
14
ŠZŠ
38
ŠSŠ
24
Špeciálne výchovné zariadenia
20
Spolu
96
Príloha č. 2
20
C. Finančné prostriedky na zabezpečenie sebaobslužných úkonov v čase výchovno-vzdelávacieho procesu
Zabezpečenie sebaobslužných úkonov v čase výchovno-vzdelávacieho procesu je určené pre žiakov so zdravotným postihnutím, u ktorých z dôvodu ich zdravotného postihnutia je nevyhnutná pomoc so zabezpečením sebaobslužných úkonov na to, aby sa mohli plnohodnotne zúčastňovať celého výchovno-vzdelávacieho procesu.
Odhady finančných nákladov berú do úvahy plat pomocného vychovávateľa v školstve.
V prípade materských školách položka počíta s prebratím záväzku z pilotného zavádzania pomocných vychovávateľov v materských školách zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti. Financovanie z POO bude trvať do augusta 2023.
Druh školy
Počet úväzkov pomocného vychovávateľa
340
200
100
Špeciálne školy
100
Spolu
740
D. Zdravotnícky pracovník v škole
Zdravotnícki pracovníci v materských, základných a stredných školách od školského roku 2022/2023 financovaní zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti (POO). Financovanie bude trvať do konca školského roka 2023/2024. Následne je na dva roky plánované pokračovanie financovania z finančných zdrojov EŠIF. Od školského roka 2026/2027 je plánované financovanie zo štátneho rozpočtu.
Súčasný počet školských zdravotníckych pracovníkov financovaných z POO
Ročné náklady
Zdroj financovania
91
2,1 mil. eur
do 08/2024: POO
09/2024 – 08/2026: EŠIF
od 09/2026: štátny rozpočet
Od 1.9.2026 je plánované cielené regionálne rozdelenie pozícií tak, aby v každom okresnom meste pôsobil zdravotnícky pracovník aspoň v jednej základnej a jednej strednej škole (dokopy pre ZŠ a SŠ počítaných 213 pozícií) a zároveň, aby v každom kraji aspoň v štyroch materských školách a v štyroch špeciálnych školách pôsobil zdravotnícky pracovník.
E. Vzdelávanie zamestnancov školy zamerané na poskytovanie podporných opatrení
Príloha č. 2
21
Príspevok na špecializované vzdelávania zamestnancov školy sa týka poskytovania vybraných podporných opatrení, najmä:
-zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností a sebaobsluhy;
-zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy;
-zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo žiaka so zdravotným postihnutím;
-zabezpečenie sebaobslužných úkonov podľa osobitného prepisu v čase výchovno-vzdelávacieho procesu;
-zaškolenia k vybraným kompenzačným pomôckam.
Tieto školenia budú zamestnanci škôl poskytujúci podporné opatrenia môcť navštevovať u rôznych poskytovateľov podľa potreby školy a regionálnych možností.
Z dôvodu nedostatku dát v súčasnosti nie je možná kvantifikácia opatrenia. Predpokladá sa, že opatrenie bude rezort školstva financovať v rámci finančných možností rozpočtovej kapitoly, alebo zo zdrojov OP Slovensko. Pre zabezpečovanie vzdelávaní sa neočakáva potreba navýšenia finančných prostriedkov v kapitole ministerstva školstva.
F. Kompenzačné pomôcky a špeciálne edukačné publikácie
Zabezpečenie kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných publikácií je v období rokov 2023-2025 plánované z viacerých zdrojov, zo štátneho rozpočtu aj zo zdrojov EŠIF.
Zo štátneho rozpočtu žiadame finančné prostriedky na kúpu 1 000 pomôcok ročne s priemernou jednotkovou cenou 100 Eur na pomôcku, dokopy je požadovaná suma 100 000 eur ročne.
Ministerstvo školstva zverejní metodický materiál so zoznamom odporúčaných kompenzačných pomôcok.
G. Odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia
(debarierizácia)
Investície do debarierizácie v období rokov 2023-2025 plánované predovšetkým zo zdrojov POO (Komponent 6, Investícia 1: Debarierizácia školských budov na všetkých úrovniach vzdelávacieho systému).
H. Vybavenie škôl na zabezpečenie úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností
Z dôvodu nedostatku dát v súčasnosti nie je možná kvantifikácia opatrenia. Predpokladá sa, že opatrenie bude rezort školstva financovať v rámci finančných možností rozpočtovej kapitoly, alebo zo zdrojov OP Slovensko. Pre zabezpečovanie vybavenia škôl na zabezpečenie úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností sa neočakáva potreba navýšenia finančných prostriedkov v kapitole ministerstva školstva.
Príloha č. 2
22
I. Doučovanie
Doučovanie ako opatrenie financované prostredníctvom výziev ministerstva školstva bolo od roku 2021 úspešne pilotované v rámci jednotlivých výziev s názvom Spolu múdrejší“ a to najmä zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti. Tieto zdroje boli dočerpané.
Ďalšie financovanie doučovania pre žiakov základných a stredných škôl ohrozených školským neúspechom je plánované zo štátneho rozpočtu cez dohodovacie konanie.
Odhadované náklady na doučovanie
Výpočet odhadovaných ročných nákladov na doučovanie
Počet žiakov ZŠ opakujúci ročník
11 475
Počet žiakov SŠ opakujúci ročník
1 948
Počet doučujúcich (v prípade priemerne 3 žiakov na doučujúceho)
4 474
Plánovaný počet hodín mesačne
8 hod.
Priemerný počet mesiacov doučovania
3 mesiacov
Priemerný počet hodín doučovania mesačne
8 948
Hodinová brutto odmena doučujúcemu
20 eur
Celkový odhad ročných nákladov
2 903 447 eur
Poznámka: dáta o počte žiakov opakujúcich ročník k 15.9.2021
J. Kurzy vyučovacieho jazyka školy
Ministerstvo školstva dlhodobo financuje kurzy štátneho jazyka pre deti cudzincov.
Vzhľadom na jazykovú heterogenitu obyvateľstva SR je zámer zaviesť jazykové kurzy a inú jazykovú podporu pre všetky deti a všetkých žiakov s odlišným materinským jazykom (OMJ) a potrebou podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka (najmä deti/žiaci z národnostných menšín, deti/žiaci s migračným pôvodom a deti/žiaci, ktorí dlhodobo žili v zahraničí).
Kurz vyučovacieho jazyka sa bude poskytovať na základe štandardizovanej jazykovej diagnostiky a posúdení jazykových znalostí dieťaťa/žiaka. Podporné opatrenie sa nevzťahuje na žiakov navštevujúcich bilingválne školy.
Odhadované náklady na kurzy vyučovacieho jazyka sú počítané na základe nasledujúcich rozsahov:
Pre deti v povinnom predprimárnom vzdelávaní podľa potreby v rozsahu najviac 2 hodiny týždenne.
Pre žiakov v 1.-3. ročníku základného vzdelávania podľa potreby v rozsahu najviac 3 hodiny týždenne. Výpočet zohľadňuje 2 hodiny týždenne (66 hodín ročne).
Pre žiakov v 4.-5. ročníku základného vzdelávania podľa potreby v rozsahu najviac 2 hodiny týždenne. Výpočet zohľadňuje 1 hodinu týždenne (33 hodín ročne).
Žiakom - cudzincom, ktorí prišli na Slovensko zo zahraničia do ktoréhokoľvek ročníka základnej alebo strednej školy a nemajú žiadnu predošlú znalosť slovenského jazyka podľa potreby v rozsahu najviac 200 hodín.
Príloha č. 2
23
Odhadované náklady na kurzy vyučovacieho jazyka
Výpočet odhadovaných nákladov na jazykové kurzy
Kurz slovenského jazyka
Kurz maďarského jazyka
Počet detí s OMJ v 3. - 4. ročníku MŠ
1 407
411
Odhadovaný počet detí s potrebou jazykovej podpory
704
205
Počet hodín ročne (33 hod. ročne na skupinu 5 detí)
4 646 hod.
1 353 hod.
Počet žiakov s OMJ v 1.-3. ročníku ZŠ
8 109
519
Odhadovaný počet detí s potrebou jazykovej podpory
4 055
260
Počet hodín ročne (66 hod. ročne na skupinu 8 žiakov)
33 454 hod.
2 145 hod.
Počet žiakov s OMJ v 4.-5. ročníku ZŠ
4 749
257
Odhadovaný počet detí s potrebou jazykovej podpory
2 375
128
Počet hodín ročne (33 hod. ročne na skupinu 8 žiakov)
9 797 hod.
528 hod.
Spolu – hod. ročne
38 100 hod.
4 026 hod.
Spolu ročné náklady
1,40 mil. eur
Počet žiakov
Náklady na kurz
Navýšenie rozpočtu na intenzívny kurz pre novo-prichádzajúcich žiakov cudzincov (200 hod. ročne)
100
811 tis.
Cenový odhad ročných nákladov
2,22 mil. eur
Poznámky k výpočtom:
-Vzhľadom na neexistenciu dát o jazykových znalostiach detí a žiakov je do výpočtov započítaná polovica všetkých detí a žiakov, ktorých materinský jazyk podľa zberu dát k 15.9.2021 sa líšil od vyučovacieho jazyka školy, ktorú navštevujú.
-Priemerne počítame s 8 žiakmi v skupine.
-Hodinová mzda je 20 eur.
K. Doprava v prípade poskytovania podporného opatrenia v inej škole
Dopravné sa bude poskytovať podľa žiadostí.
Odhadované náklady sú na 200 žiakov ročne (dopravné sa týka iba školského roka, teda 10 mesiacov ročne). Počítame so sumou 120 tis. Eur od 1.1.2024.
L. Zabezpečenie diétneho stravovania
Z dôvodu nedostatku dát v súčasnosti nie je možná kvantifikácia opatrenia. Predpokladá sa, že opatrenie bude rezort školstva financovať v rámci finančných možností rozpočtovej kapitoly, alebo zo zdrojov OP Slovensko. Pre zabezpečovanie diétneho stravovania sa v uvedenom období neočakáva potreba navýšenia finančných prostriedkov v kapitole ministerstva školstva.
Príloha č. 2
24
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Príloha č. 2
25
Tabuľka č. 4
Uvedené hodnoty sú za právny nárok a podporné opatrenia spolu
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
5 983 050
85 287 471
255 034 666
172 150 678
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
28 684 392
86 841 484
104 634 272
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
10 096 902
30 568 199
36 831 264
Tovary a služby (630)2
0
1 891 613
5 269 450
5 338 672
Bežné transfery (640)2
5 983 050
44 614 564
132 355 533
25 346 470
ŠR SR + POO
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
5 983 050
85 287 471
255 034 666
172 150 678
ŠR SR + POO
Príloha č. 2
26
Tabuľka č. 5.1 – právny nárok na miesto v materskej škole
Vplyv na rozpočet verejnej správy v
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Prepočítaný počet zamestnancov celkom*
0
44,3
203,3
0
z toho vplyv na ŠR
0
44,3
203,3
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 129,65
1 229,65
0
z toho vplyv na ŠR
0
1 129,65
1 229,65
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
812 517
4 056 468
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
600 976
3 000 348
0
z toho vplyv na ŠR
0
600 976
3 000 348
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
211 540
1 056 120
0
z toho vplyv na ŠR
0
211 540
1 056 120
0
*Poznámka k počtu zamestnancov: V roku 2024 sa zvýši počet pedagogických zamestnancov o 133 zamestnancov na 4 mesiace (september -december) a v roku 2025 sa zvýši počet pedagogických zamestnancov o 610 zamestnancov na 4 mesiace (september - december).
Príloha č. 2
27
Tabuľka č. 5.2 – podporné opatrenia
Vplyv na rozpočet verejnej správy v
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Prepočítaný počet zamestnancov celkom*
0
1 684
5 052
5 973
z toho vplyv na ŠR
0
1 684
5 052
5 973
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 389,72
1 382,97
1 459,82
z toho vplyv na ŠR
0
1 389,72
1 382,97
1 459,82
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
37 968 778
113 353 215
141 465 536
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
28 083 416
83 841 136
104 634 272
z toho vplyv na ŠR
0
28 083 416
83 841 136
104 634 272
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
9 885 362
29 512 079
36 831 264
z toho vplyv na ŠR
0
9 885 362
29 512 079
36 831 264
*Poznámka k počtu zamestnancov: V roku 2024 je 5 052 zamestnancov na 4 mesiace (september -december). V roku 2026 je 5 052 zamestnancov na 12 mesiacov a 3 685 zamestnancov na 4 mesiace (september - december).
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 2
28