Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
23. 6. 2023 12:00:30 - 12:02:30 94. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1649 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
125.
Ja by som povedal k vášmu vystúpeniu, pani kolegyňa, nasledujúce.
Je zahanbujúce, ako vy sa chováte k vašej kolegyni Janke Bittó Cigánikovej. Útočíte na ňu stále, pretože má iné názory v odbornej rovine, ako máte vy, a je tu také podozrenie, že vy máte nejakú súťaž vo vašej organizácii, že kto sa dopustí väčšej urážky SaS-ky alebo člena SaS-ky, tak ten bude vyššie na kandidátke. (Reakcie z pléna.) Je to typicky vidieť na takom kolegovi Šefčíkovi, ktorý sa neštíti úplne ničoho a sa predbieha v tom, že aké bohapusté svinstvo povie na svojich kolegov v parlamente, a vieme, že komu sa tým chce zapáčiť.
Pokiaľ ide o odbornú stránku veci, mohli by ste uznať, že toto nie je úplne ľahký problém. Hoci by sa zdalo, že je logickejšie mať jednu zdravotnú poisťovňu, alebo dokonca nemať žiadnu zdravotnú poisťovňu, pretože to je legitímne. Sú krajiny, kde to tak je. Avšak tie krajiny nemajú taký stav korupcie, ako máme my. My nemáme riadny proces na odstraňovanie korupcie a aj za vašej vlády sa to nijak významne nezlepšilo. Odovzdali ste, boj s korupciou ste odovzdali vášmu jedinému koaličnému partnerovi SME RODINA a podľa toho to aj tak vyzerá. Dosadili ste si svojho generálneho prokurátora, ktorý podporuje korupciu, kde sa dá, a teraz sa divíte, že my chceme vytvoriť systém, ktorý aspoň konkurenčným prostredím zabezpečí, že to celé nejde úplne do hája tak ako všetko, čo robí štát. Tam kde nie je kon... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
15. 6. 2023 17:34:30 - 17:35:30 94. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
144.
Ja by som rád, pán predseda, reagoval na to, čo tu povedal kolega Taraba, že došlo k neobvyklej situácii v tom, že sa zákony prejednali, ale neodhlasovali pri minulej schôdzi. Avšak upozorňujem na to, že z rozhodnutia predsedu Národnej rady nie všetky takto prejednané a neodhlasované zákony na minulej schôdzi sa dostali do tejto skupiny. Niektoré boli, neviem z akého dôvodu, určené až na úplný záver tejto schôdze, a teda nemôžu do tejto takto selektívne vybranej skupiny byť zahrnuté. A v tom vidím veľkú neústavnosť, pretože aj parlament, aj vedenie parlamentu má povinnosť postupovať v súlade s ústavou, tak aby každý z poslancov mohol využiť svoje ústavné právo predkladať zákony na schválenie.
13. 6. 2023 17:59:54 - 18:00:52 94. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1748 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
135.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Nie som si istý, Karol, či som dobre počul, ale ak som počul správne to, že táto vláda má zastaviť Roberta Fica, tak potom je na mieste podľa mňa korektúra, lebo táto vláda môže Roberta Fica len trošku podržať. Roberta Fica môže zastaviť len slovenský volič, ktorý musí rozhodnúť, že Robert Fico patrí tam, kam sa tak veľmi bojí, že nakoniec skončí. Všetko dobré, čo táto vláda prípadne urobí, môže Robert Fico totiž šmahom ruky zmeniť a dostať nás tam, kde žiaden slušný človek nechce byť, mimo Európu a do spárov jeho východných kamarátov.
Ďakujem.
24. 5. 2023 19:47:32 - 19:54:32 90. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní Tlač 1678 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
177.
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. Uvádzam teda návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zvýšením transparentnosti v oblasti prokuratúry, ktorej návrh predkladajú ďalší moji kolegovia zo strany SaS.
Cieľom návrhu zákona je v súlade s čl. 151 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý definuje postavenie prokuratúry v našom ústavnom systéme, prostredníctvom novelizácie súvisiacich zákonov upraviť niektoré podrobnosti pri vymenúvaní a odvolávaní prokurátorov, ako aj práv a povinností prokurátorov s ohľadom organizácie prokuratúry, a to s cieľom zvýšiť zodpovednosť za riadne fungovanie prokuratúry ako imanentnej súčasti právneho štátu.
Účelom zákona je modifikovať zažitú predstavu, že prokuratúra je verejnosti uzavretý orgán, ktorý je v dôsledku ústavnej úpravy prokuratúry rezistentný akémukoľvek vplyvu iných orgánov štátu, alebo kontroly v zmysle zákonov a Ústavy Slovenskej republiky, najmä ako je to vyjadrené v čl. 86 písm. a) in fine. Také predstavy sú založené najmä na zdôrazňovaní niektorých rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktoré boli už prekonané neskoršími zmenami ústavy alebo ktoré vyvodzovali neprimerané, ďalekosiahle dôsledky z ústavnej úpravy a podľa ktorých prokuratúra nepodlieha vplyvu iných orgánov štátu, nakoľko je upravená v samostatnej hlave ústavy. Toto ponímanie však vyúsťuje až do absurdných, alebo inak v demokratickej spoločnosti neprijateľných situácií.
Návrh zákona si preto dáva za cieľ okrem iného odstrániť pochybnosti o tom, že aj prokuratúra a jej predstavitelia sa musia reálne zodpovedať za výkon svojej funkcie. Názorová pozícia, podľa ktorej je prokuratúra uzavretý a jediným človekom, generálnym prokurátorom vo všetkých aspektoch ovládaný orgán, bola často založená na odôvodneniach, ktoré nezodpovedajú ústavnému stavu k dnešnému dňu alebo ktoré vyvodzovali v právnom štáte neprijateľné závery.
Jedným z nich bolo potláčanie ústavnej úpravy, ktorá výslovne stanovuje, že rozsah oprávnení prokurátorov, a teda aj generálneho prokurátora je stanovený zákonom v zmysle čl. 151 ústavy. Neprijateľný záver o inštitucionálnej uzavretosti prokuratúry bol založený tiež na okolnosti, že úprava prokuratúry má v ústave tzv. samostatnú hlavu. Tento záver však odporuje skutočnosti, že novelizáciou ústavy bola do tej istej samostatnej hlavy včlenená úprava verejného ochrancu práv a že prokuratúra na rozdiel od verejného ochrancu práv nie je ústavnou inštitúciou a ústavnou úpravou nadaná nezávislosťou, tak ako je to v prípade iných orgánov, napr. Najvyššieho kontrolného úradu, pretože ústavodarca ponechal v zmysle čl. 151 ústavy organizáciu prokuratúry na zákonodarcu. Ústava taktiež pri generálnom prokurátorovi na rozdiel od verejného ochrancu práv neupravuje ústavné dôvody, pre ktoré môže Národná rada generálneho prokurátora odvolať. Je treba zároveň zdôrazniť, že názor o inštitucionálnej nezávislosti prokuratúry neobstojí ani za terajšieho ústavného stavu, pretože po včlenení do ústavy, úpravy Najvyššieho správneho súdu má tento výlučnú disciplinárnu jurisdikciu nad všetkými prokurátormi, teda aj nad generálnym prokurátorom.
V dôsledku uvedeného tvrdenia o výlučnej zodpovednosti generálneho prokurátora za fungovanie prokuratúry, a tým nemožno z ingerencií iných orgánoch štátu do fungovania prokuratúry, nezodpovedá aktuálnej ústavnej úprave.
Navrhovaná zákonná úprava teda mieri k vytvoreniu zákonných podmienok toho, čo predpokladá terajšie znenie ústavy. Základným nástrojom vyvodzovania dôsledkov z povinnosti skladať účty pri akejkoľvek činnosti založenej na zodpovednosti voči ustanovenému orgánu je možnosť odvolanie z funkcie. Vo svetle uvedeného sa návrh zákona snaží odstrániť pretrvávajúce vážne pochybnosti o riadnom fungovaní prokuratúry spriechodnením disciplinárnych konaní a spresnenie disciplinárnych previnení, konkretizáciu o skutkových podstát v prípade generálneho prokurátora a rozšírením návrhového opatrenia ministra spravodlivosti voči prokurátorom a zjednodušenie mechanizmu odvolania generálneho prokurátora bez návrhu Národnej rady v presne vymedzených prípadoch.
Návrh zákona tiež upravuje podmienky pri vymenovaní a odvolávaní prvého námestníka generálneho prokurátora v prípade, že má postavenie generálneho prokurátora. Návrh navyše predkladá riešenie problému neefektívneho stíhania trestných činov prokurátorov spáchaných pri výkone ich funkcie upravením právomocí Špecializovaného trestného súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry pri ich stíhaní. Návrh zákona tiež reflektuje skutočnosť, že privilegované a prakticky nekontrolované postavenie generálneho prokurátora a prokurátorov vôbec, viedlo a vedie k zakrývaniu zlyhaní, či osobnostnej nevhodnosti na funkciu verejnou a politickou činnosťou. V tejto súvislosti sa tiež upravujú fakultatívne dôvody odvolania generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora, ako aj uskutočnenie, ako aj ukončenie výkonov funkcie prokurátora, ale aj generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora v prípade ich kandidatúry vo voľbách do politických funkcií.
Predložený návrhu zákona nebude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať ani negatívny sociálny vplyv a negatívny vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Taktiež nebude mať negatívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Viac prípadne v rozprave, ďakujem pekne.
24. 5. 2023 19:45:24 - 19:46:26 90. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní Tlač 1664 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
175.
Ďakujem ešte raz. Pán podpredseda, dovoľte, teda aby som podal § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku opäť vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrhu zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajca určený navrhovaným gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výboru vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán podpredseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
24. 5. 2023 19:39:07 - 19:40:09 90. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní Tlač 1663 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
169.
Ďakujem, pán podpredseda. Dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výboru vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán podpredseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
19. 5. 2023 14:59:09 - 15:00:23 90. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1616 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
215.
No, Janka Bittó Cigániková, nesmieš sa diviť, že poslanec Kremský sa takto vyjadruje. Chcem pripomenúť všetkým, že on dokonca dokázal o mne povedať, že mám hlboko v sebe zakorenenú totalitu. To považujem za svetový rekord a hovorí to veľa o tom človeku, ktorý je schopný takéto slová na moju adresu predniesť. Takže neber si, ja neviem, že ako on chápe, ako on chápe tieto pojmy, ale ja si myslím, že ja ich chápem úplne jasne a z toho plynie, že čo pán Kremský povie, to netreba brať príliš vážne, pretože on všetko hovorí tak, ako im to stanovuje ich hlavný boss, to znamená, haniť, haniť SaS-ku pri každej príležitosti, na každom kroku a snažiť sa o to, aby v tom, že okydajú SaS-ku akosi povstala ich niekdajšia sláva.
18. 5. 2023 17:31:07 - 17:32:55 90. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Tlač 1402 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
154.
Pán kolega Fecko, mne sa zdá, že s týmto návrhom je to tak, že bude viacej chleba, a menej toho neba. To je, takto to vidím.
Naozaj je to o tom, že tie všetky veci, ktoré mali smerovať k vysporiadaniu vlastníckych vzťahov, tie sa môžu odsunúť len preto, že našli sme tu riešenie tých problémov, ktoré sú spojené s tým, že nemáme vysporiadané vlastnícke vzťahy, lebo toto je oveľa vážnejší zásah do vlastníckych práv, ako... čo sa zdá. Ja som si všimol v tvojej vystú... v tvojom vystúpení to, že pozor, pozemkový fond nie je vlastníkom pozemkov, lebo to si povedal. Pozemkový fond je len správca pozemkov a mal by sa tak chovať. Čiže tvrdiť tu, že to je v poriadku, keď tu máme situáciu, že potrebujeme stavať diaľnicu, tak môžem stavať na cudzom, ale to vyčachrujeme nejako, veď to je ako... to sme si povedali tuším, že takto nebudeme spravovať majetok občanov Slovenskej republiky ani, ani majetok štátu. (Ruch v sále.)
Čiže mám veľké pochybnosti o tom, že táto vec sa má takto rýchlo prijať bez toho, že by sa domysleli dôsledky toho.
A naozaj takto by sa to podľa mňa nemalo robiť, lebo to je veľmi vážny zásah. Tu sa to zdá, že to je, že o nič nejde, ale tie praktické dôsledky, predstavme si, že sa niekto úplne iný môže dostať na Slovenský pozemkový fond, že tam nebude niekto, ako je Jano Maroš, ale že tam bude niekto úplne iný, že čo sa tam bude diať na základe tejto úpravy.
Jak... Mám, mám veľké obavy.
17. 5. 2023 12:28:27 - 12:30:18 90. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 1712 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
118.
Ja som na rozdiel od kolegu Viskupiča sa trošku zdrhol pri počúvaní tých nezmysluplných vyjadrení pána kolegu Kremského, pretože začať tým, že súhlasí s tým v podstate aj dobre zdôvodnil, prečo súhlasí s tým, čo hovorí strana SaS, tak potom úplne obligátne na záver to bolo celé o tom, že Saske padajú preferencie a robí veci, ktoré by inak nerobila. No, nemôže byť väčšieho klamstva ako toto. Saska síce určite sa zaoberá tým, že nemá také preferencie, ktoré si myslíš, že by mala mať, ale hovoriť, že robíme niečo inak, ako by sme to inak robili len preto, že máme iné preferencie, ako by sme chceli mať, je jednoducho klamstvo. A je to klamstvo vo svetle toho, čo tu hovoril aj kolega Dostál, že ten čas, ktorý by sme tu mohli naozaj zmysluplne využiť, tak ten bol premárnený práve vecami, ktoré prišli z vášho klubu a ktoré boli premárnené ľuďmi, ktorí tu dokážu hodiny a hodiny hovoriť o veciach, ktoré zaujímajú len jeho a ktoré, ktorým jediným účelom je pretláčať seba samého a potláčať stranu, ktorá je trochu iná, ako je OĽANO v niektorých veciach a ktorá chce dobré veci. Tak ja tomu nerozumiem, že prečo je potrebné vytvárať tu konflikt aj tam, kde konflikt nie je.
12. 5. 2023 12:58:33 - 13:00:33 90. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1677 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
154.
Milan, ako už aj bolo povedané, tá určitá nedôvera k tomuto návrhu zákona u nás prevláda, správne povedané, preto, lebo tie nástroje, ktoré už máme v našom právnom poriadku na postihovanie takýchto situácií, takýchto konaní, tie sa hrubo nevyužívajú. Nevyužívajú sa možnosti trestného stíhania pre nedbalostné trestné činy, nikto nikdy nebol stíhaný pre nedbalostné trestné činy verejných činiteľov, v dôsledku ktorých bola spôsobená škoda, pričom sa môže náhrada škody požadovať v tej súvislosti, ako vieš, samozrejme, prepáč, jak hovorím, hovorím tým, ktorí to nevedia, ale tebe to, samozrejme, je jasné. Nestíha sa, nikdy nikto nebol stíhaný podľa Obchodného zákonníka za zodpovednosť štatutárneho orgánu a členov štatutárnych orgánov, nikdy nikto nebol stíhaný a tam je absolútna zodpovednosť za výkon funkcie s odbornou starostlivosťou, nikdy nikto. Povedzte mi, že kto v NDS-ke alebo podobných podnikoch bol stíhaný napríklad za to, v zmysle Obchodného zákonníka, za to, že ako dopadla výstavba tunela Višňové. Kto za to bol stíhaný? Však to bolo úplne jasné, že tam bola hmotná zodpovednosť neobmedzená v zmysle Obchodného zákonníka. Čiže my tu ideme nabaľovať ďalšie predpisy len preto, aby si niekto splnil predvolebný sľub a pri tej príležitosti mohol kydať na SaS-ku a pritom vo vláde, vo vláde za posledných tri a pol roka nikto nič neurobil na plnenie tých možností, ktoré vláda mala.
12. 5. 2023 12:35:07 - 12:37:07 90. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1677 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
142.
V rozpore s tým, čo bolo povedané, reagujem len za seba a chcem upozorniť na jednu zaujímavosť, že nielen kolega Pročko, ale aj ostatní a, samozrejme, linie sa to od vášho šéfa, nás chcete primäť hlasovať za niečo, voči čomu máme výhrady, takým spôsobom, že nám nadávate, vymýšľate si na nás hlúposti, urážate nás, ako sa len dá, a potom poviete, že vás akosi musíme rešpektovať, lebo inak budete nám nadávať ešte viacej. Je to nerozumné minimálne a ja si myslím, že tvrdiť, že keď niekto nesúhlasí s nejakým návrhom zákona a má na to vážne dôvody, že automaticky je korupčník a vy ste jediní, ktorí sú čestní. Nie je tomu tak a realita je taká, že váš šéf Igor Matovič sa takéhoto zákona nemusí obávať, pretože si cielene zúžil bezpodielové spoluvlastníctvo tak, aby bol nedotknuteľný. To je prvá vec, ktorá nám extrémne vadí, že je v tom zahrnutá inherentne jedna veľká nečestnosť. A potom nám strašne vadí to, že vy ešte tu posilňujete rolu generálneho prokurátora, ktorý je jediný vládca tu nad tým, že čo sa stíha, čo sa nestíha a vy ešte ju zosilňujete spolu so SMER-om a s fašistami chcete urobiť pána tejto krajiny generálneho prokurátora. To je vážna vec. A teda ja som proti tomu, aby sa takto nerozumne len populisticky návrhy prijímali, len preto, že je to dobré pre politikov.
11. 5. 2023 11:48:16 - 11:49:38 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
74.
Je možné, že neviem vyhrať spory na súde, ale o tom je to, ako funguje súdnictvo u nás. (Smiech v sále.) Pre niekoho funguje výborne a som si istý, že pre ľudí ako ste vy, že nemáte žiadne problémy. Ja som v živote nepočul o tom, že by sa niekto sťažoval na to, že aký ja som advokát. O tom neviem. Možnože to robia za mojím chrbtom, ale vy keďže sa hlboko nevyznáte v tomto probléme, tak ste poplietli dve rôzne veci. Tri-šesť-trojka, áno, samozrejme, tri-šesť-trojka sa týka konania, ktoré je pred súdom, teda ktoré nie je pred súdom už, ešte, ale realitou je, že nad trestným konaním má dohľad aj sudca, súd. Čiže je nonsens, čo vy tu hovoríte, že súd nemá žiadnu ingerenciu v súvislosti s trestným konaním pred tým, ako sa dostane toto na súd.
11. 5. 2023 11:46:27 - 11:47:32 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
70.
Keby ste boli právnik, tak by ste vedeli, že nad trestným stíhaním okrem dozorového prokurátora má dohľad aj sudca, čiže súd, čiže netrepte tu somariny o tom, že súd s týmto nič nemá, až kým sa vec nedostane na súd. Tak buďte taký láskavý, uznajte, že tu operujete v priestore, ktorému vy vôbec nerozumiete, ale ste dostali noty od advokátov tých, ktorí sa majú dôvod báť pokračujúcich alebo hroziacich trestných stíhaní a vy podľa tých nôt jednoducho spievate. To je celé. Takže ste úplný, úplný trapasník. Tuná urážate každého, kto hovorí pravdu a myslíte si, že prehlušíte to, čo je zjavné. Vykašlite sa na to.
11. 5. 2023 11:42:27 - 11:45:28 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
66.
Ďakujem, pán predsedajúci. No aby som zareagoval na tieto múdra, čo tu vypráva pán inžinier. Základným, základnou zásadou trestného konania je, že prokurátor v trestnom konaní zastupuje štát. Nie, nie obvineného ani obžalovaného, štát. A ja som nepovedal, že kedykoľvek je jasné, že prokurátor rozhoduje o tom, že či sa jedná o úkon, ktorý je zákonný alebo nie, ale v prípade sporu. To znamená, že ak prokurátor tvrdí, že úkon je správny, obhajca tvrdí, že je nesúladný so zákonom, tak rozhoduje súd a takto to má byť. Preto v tom zmysle som sa vyjadril, že rozprávate sprostosti, ktorým nerozumiete, pretože ste inžinier, ale v prípade, že existuje spor, ak existuje normálny vzťah, ak existuje normálny vzťah medzi, medzi prokurátorom a obhajcom, to znamená, že to je vzťah antagonistický, tak rozhoduje, o správnosti toho-ktorého úkonu rozhoduje súd.
A ešte k tomu Žilinkovi. Ja som bol proti Žilinkovi od začiatku. Nehlasoval som zaňho ani vo výbore, hlasoval som proti nemu. Hlasoval som proti nemu aj v pléne a vy mi nebudete prišívať, že som ja tu nejako zodpovedný za Žilinku, že bol zvolený alebo ako vykonáva svoju funkciu. A ja mám obmedzené možnosti, ako môžem ovplyvňovať túto koalíciu alebo bývalú koalíciu a ja s mafiou na rozdiel od iných členov tohto pléna som nikdy nič nemal a považujem za zarážajúce, že niekto ako vy, ktorý je obchodný partner človeka, ktorý je stíhaný špeciálnou prokuratúrou, vy idete mne vyčítať, že ja som nejako zapletený s mafiou. Ste úplne trápny a je mi jasné, že ste pripravený urobiť čokoľvek na to, aby ste vysekali nielen vášho obchodného partnera, ale prípadne aj ďalšie osoby z trestných stíhaní, ktoré im hrozia alebo ktoré v súvislosti s nimi práve prebiehajú.
11. 5. 2023 11:35:38 - 11:37:38 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
60.
Pán Taraba aj v tomto vystúpení, ale aj celkovo stále tu opakuje tú nezmyselnú vetu, že trestné stíhanie by malo byť zákonné. Dokola tú, tento, tento, túto ideu tu tlačí, ako keby objavil koleso. Problém je v tom a musím to, keďže vy ste asi človek menej znalý týchto vecí, tak vás musím poučiť trochu. Nerád to robím, ale je jasné, keď zasahujete do právnych oblastí, v ktorých nie ste odborník, a to, že v prípade, že existuje pochybnosť o tom, že či postup je zákonný, alebo nezákonný, rozhoduje súd, nie prokurátor, súd. Súd rozhoduje o tvrdení prokurátora oproti tvrdeniam obhajcu. Ale rozhodnutie o zákonnosti patrí súdu a vy tu hovoríte, že áno, áno, stíhajte trestne kohokoľvek, ako chcete, ale musí to byť v súlade so zákonom. A o tom, či je to tak, rozhoduje kto? Ten, kto má stíhať? Nie, súd. Nerozprávajte tu somariny, ako keby to bola najväčšia múdrosť sveta. A zároveň ak chcete vyriešiť problém Žilinku, tak potom vyriešme to, aby generálny prokurátor bol odvolateľný. Pretože tu nikdy nebol slušný generálny prokurátor preto, lebo každého generálneho prokurátora si tam dosadila mafia.
11. 5. 2023 11:22:02 - 11:22:12 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
50.
Ja zareagujem na kolegu Suska. Ja som nehovoril, že generálny prokurátor oslobodzuje, to ste si vyfabulovali, hej? Ja som povedal, že de facto oslobodzuje. A to, čo ste uvádzali, že má povinnosť generálny prokurátor dohliadnuť na to, aby veci neboli na súde oslobodzované preto, že postup orgánov činných v trestnom konaní nebol správny. To zase zavádzate, a jak! A to preto, že predsa je nadriadený prokurátor toho dozorového prokurátora, ktorý aprobuje všetky jeho úkony. A to ste zatajili, samozrejme. A hovoríte, že musí len ten najvyšší rozhodnúť. Všetky úkony dozorujúceho prokurátora sú aprobované jeho nadriadeným prokurátorom a takto to funguje. Čiže nevymýšľajte si tu a nezavádzajte v záujme tej organizácie, ktorá bola iniciátorom tohto trápneho návrhu. A, no, stačilo tak.
11. 5. 2023 11:06:38 - 11:15:26 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
40.
Ja som sa nestihol prihlásiť do faktickej, lebo som si zabudol kartu, tak takto trošku zareag... zareagujem na kolegu Šeligu. Jednak potvrdenie súhlasu s tým, čo hovorí v princípe a potom nejaké doplnenia a potom aj jedna korektúra. Samozrejmé, že súhlasíme s tým, čo uvádza Juraj Šeliga, a je potrebné len doplniť, že Generálna prokuratúra má obrovskú moc už teraz. A nikto sa nezaoberá tým, že čo Generálna prokuratúra aj dnes je schopná robiť s trestnými stíhaniami, ktoré prebiehajú.
Systém Hedviga Malinová, to znamená držať otvorené trestné stíhania donekonečna, ten systém funguje aj dnes. Hedvigu Malinovú Generálna prokuratúra stíhala desať rokov a len preto, že šéf politickej strany SMER – sociálna demokracia rozhodol spolu s jeho ministrom Kaliňákom, že Hedviga Malinová je vinná a povedali to v televízii. Tak Generálna prokuratúra, o ktorej samostatnosti tunák spievajú všetci tu z tejto opozície, ktorú niekto by nazval, že je, no, skrátka nie zamilovaná do práva, tak Generálna prokuratúra nebola schopná ukončiť jej trestné stíhanie. A dokonca sa vec musela odovzdať na riešenie maďarskému súdu, až ten rozhodol o oslobodení Hedvigy Malinovej. A to prebieha aj dnes. Nikomu to nevadí z vás tu, čo sa tu bijete do pŕs, že áno, silná Generálna prokuratúra, nikomu to nevadí. Ani, ani pán Žilinka sa nikdy nevyjadril, že to bolo nesprávne, naopak, čo on robí, napriek tomu, že súd rozhodne, že niekto je nevinný, že, tak on neuzavrie trestné stíhanie, vedie ho ďalej, lebo politické dôvody. A bude vypisovať na Facebook, že čo tam poslanci, že zasahujú. Nie. On zasahuje do trestného stíhania. Takže toľkoto na doplnenie.
A čo je potrebné povedať, že čo to tu vyprávajú smeráci a títo, všelijaké pridružené, pridružené organizácie o tom, že aká je teraz zvýšená, aký je zvýšený výskyt podaní na tri-šesť-trojku, že prečo to je a že to je strašné, tak, no viete, prečo nebol predtým takýto výskyt? No pretože bol Dušan Kováčik. Pretože ten všetko zametal pod koberec. To nikto nespomenie. Proste táto mafia, ktorá tu vládne, tá to mala zariadené inak. Dokonca to, dokonca to bolo až také zlé, že aj generálny prokurátor si vymohol, že špeciálny prokurátor Kováčik si bude musieť sám zdôvodňovať Národnej rade vo svojej správe, že prečo takto postupuje. A to ešte vtedy ani nevedel, že čo všetko tam pod tým kobercom je a v tých šuflíkoch, lebo ono tých káuz bolo, ešte nakoniec sa zistilo, oveľa viacej ako 61. Potom nám ten zastupujúci špeciálny prokurátor povedal, že ich tam bolo 151.
Takže toto bol ten spôsob, ktorým sa to robilo. Keď sa ukončila éra Dušana Kováčika, tak potom začali veci fungovať normálne, tak potom bol potrebný generálny prokurátor, ktorého teraz týmto návrhom chcú kolegovia z organizácie sme, SMER a pridružené skupiny, ktoré ho chcú ešte posilniť, tak aby v podstate ten, kto si to vie vybaviť, aby stíhaný nemohol byť v podstate. Lebo darmo tu vypráva pán navrhovateľ bludy o tom, že, že generálny prokurátor neruší trestné stíhanie, že to ani nemôže a tak. On nepotrebuje rušiť, on potrebuje len oddialiť, len ho dostať do situácie, kedy sa čaká. A potom, keď sa počká niekoľko mnoho rokov, tak potom sa ten obvinený a prípadne, ak by sa to nejakou nešťastnou zhodou okolností mal stať aj obžalovaný, potom sa bude brániť tým, že trestné stíhanie trvalo strašne dlho, že on je obeť, že nech, nech mu urobia nejakú úľavu, lebo naozaj to predsa nemôže tak dlho trvať, lebo on s tým nič nemá. To, že generálny prokurátor rozhodoval rok, dva, tri, alebo že to jednoducho naťahoval, alebo že vracal to späť a raz, druhýkrát, to on za to nemôže. A advokáti, samozrejme, robia čo, čo robiť musia, za čo sú platení.
A ten úplne základný dôvod toho, prečo sa aj v tomto parlamente tí, ktorí sa majú dôvod báť trestných stíhaní, prečo sa nachádzajú spôsoby na komplikovanie, a treba to povedať, však takto, aj pán Taraba vie, že o čom to je, samozrejme, toto a tunák s týmto hlavným právnym odborníkom pánom Kuffom si tu vymieňajú všelijaké súhlasy. Samozrejme, tí všetci vedia, že o čo ide, však to sa len hrajú na to, že tu mudrujú o práve. Prečo by pán Taraba sa tu zaoberal nejakou vecou, ktorej absolútne nerozumie a ktorú mu tu napísali advokáti tých obvinených, ktorí sa majú dôvod obávať. Však to je celé napísané advokátmi tých obvinených. Každý, kto si prečíta tú dôvodu... dôvodovú správu, musí vidieť, že kto to písal. No určite to nepísal pán Taraba. Ani jeho asistent. Takže to je úplne jasné, že o čo tu ide. A všetci sa tu usmievajú, tvária sa múdro, ale je jasné, že toto je proste jeden komplot na to, aby určití ľudia boli ochránení. A teraz na to, na tom je zaujímavé nielen to, že určití ľudia, ale určití ľudia, o ktorých sa ešte nevie, že už môžu byť v hľadáčiku orgánov činných v trestnom konaní a ten hľadáčik by sa mohol nejakým prí... nejakým spôsobom aj upresniť a spresniť ako dôsledok tých trestných konaní, ktoré už teraz prebiehajú. Čiže je veľký záujem na tom, aby tí ľudia, ktorí sú už trestne stíhaní, aby našli nejakú východziu cestu z toho svojho postavenia, ktorá je iná, ako tá, že povedzme začnú spolupracovať s orgánmi činnými v trestnom konaní. Čiže aby sa im dala nádej, že, chlapci, my to v parlamente riešime, vydržte.
No a na záver ešte, aby som príliš dlho nehovoril, ospravedlňujem sa, jedna krátka korektúra pána kolegu Šeligu. Nie je potrebné, ako on veľmi, veľmi dobre vie, nie je potrebné SaS vyzývať na to, aby k tomuto zákonu, aby sa nejako postavila. On veľmi dobre vie, že ako sa SaS stavia k tomuto a nie je potrebné SaS vyzývať a predpokladám, že ani OĽANO nie, nie je potrebné vyzývať SaS a dávať ho do, do hromady so stra... s hnutím SME RODINA, čiže v tom, aby tento zákon nepodporili. Takú, takéto výzvy si neželáme.
11. 5. 2023 10:14:48 - 10:16:27 90. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1695 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
4.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo. Prečítam teraz k návrhu, k návrhu podklad spravodajcu v prvom čítaní a jedná sa o návrh teda poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Tomáša Tarabu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, tlač 1695. Dovoľte mi teda, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní. No. Zo znenia návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave, pokiaľ ide o prerokovanie návrhu v druhom čítaní, uzniesla na tom, že bude postupovať v súlade s § 73 ods. 3 písm. b) rokovacieho poriadku.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
3. 5. 2023 12:25:45 - 12:27:02 90. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 1528 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
50.
Ďakujem pekne.
Pán kolega Schlosár, ja celkom výnimočne budem reagovať na vaše vystúpenie takou len minimalistickou poznámkou, že ustanovenia zákona – a do toho sa zahŕňa, samozrejme, aj Trestný zákon – je potrebné vysvetľovať, interpretovať v kontexte ústavných práv, ktoré máme každý. A teda tvrdiť tu, že tie nové ustanovenia Trestného zákona znamenajú niečo, čo odporuje našej ústave, je nezmysel. Ja to tu uvádzam len preto, lebo predsa len vás ešte považujem za právnika, ktorý je schopný túto nuansu, dosť podstatnú, rozlíšiť. A teda ja myslím, že by ste sa mali vystríhať takých vyjadrení, ktoré tvrdia, že týmto Trestným zákonom my nejak rušíme základné princípy ústavné, na ktorých náš ústavný poriadok spočíva.
3. 5. 2023 11:37:19 - 11:37:52 90. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Baránik, Alojz (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
22.
Všetkým z poverenia pána predsedu výboru pripomínam, že ústavnoprávny výbor sa stretne 13.30 h dnes k žiadosti Národnej rady o stanovisko k postupu Národnej rady pri hlasovaní o zákone vrátenom prezidentom Slovenskej republiky, ak nebol upravený pôvodne stanovený termín nadobudnutia účinnosti zákona. Prosím o plnú účasť.
Ďakujem.