Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
30. 3. 2022 14:41:05 - 14:43:06 63. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 962 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
96.
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Pán poslanec Pročko, ja nezneužívam krízu, ja kritizujem zlyhania ministra vlády, čo je moja povinnosť ako opozičného poslanca. Robte tie veci dobre, robte to tak, ako to prikazuje zákon, robte to včas, robte to na mieste, robte to adresne a nikto vás kritizovať nebude. Pán poslanec Pročko, keby ste tu boli v minulom volebnom období, tak by ste vedeli, že ja som bol pre SMER úhlavný nepriateľ. Robili všetko preto, aby ma zastavili v Banskobystrickom kraji, robili všetko, čo sa dalo aj nedalo na to, aby proste ukázali, že to nedáme, aby, aby robili veci, ktoré boli na hrane zákona a možno až za tým. Pokúsili sa nám zrušiť stranu, ale, pán Pročko, vyhovárať sa na smerákov dookola, to je vaša jediná taktika. Dnes nerobia kšefty oni, dnes neokrádajú národ a štát smeráci, dnes to robí vaša vláda a robí to zhruba tri a pol krát rýchlejšie a vo väčšej miere, ako to robili oni. Takže, prosím, nepoužívajte tento argument.
A, pán poslanec Žiak, znova ľuďom mútite hlavu s rozprávkou, že 100-tisíc študentov z Afriky. Pán poslanec Žiak, veď túto dezinformáciu, túto rozprávku už prestalo šíriť aj samotné ministerstvo vnútra a vy to tu proste znova vytiahnete takúto, takúto halušku, ktorej nikto, kto bol na východnom Slovensku a videl tých ľudí, nemôže jednoducho uveriť. A keď už, pán poslanec Žiak, spomínate nejaké preferencie a politickú podporu, choďte sa normálne ľudí na ulicu spýtať a zvlášť na východné Slovensko, čo si myslia o Sulíkovi a jeho vypínaní žiaroviek, čo si myslia o Remišovej, čo si myslia o Cigánikovej, čo si myslia o pred chvíľkou tu besniacom a peniacom ministrovi Matovičovi, potom zistíte, aká je pravda.
30. 3. 2022 14:03:38 - 14:26:23 63. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 962 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
74.
Vážený pán podpredseda, vážený pán, chcel som povedať že minister, ale ten tu nie, samozrejme, škoda, vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja si dovolím pánovi Mikulcovi pripomenúť trošku iné veci, pretože verím tomu, že ostatní poslanci po mne sa budú zaoberať tým... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
75.
Pán poslanec, prosím vás, aby ste si dali respirátor, ste asi na to zabudli.

Kotleba, Marian, poslanec NR SR
76.
Úplne som zabudol, ďakujem.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
77.
Ďakujem, že ste ma počúvol.

Kotleba, Marian, poslanec NR SR
78.
Takže tí ďalší poslanci sa budú určite venovať tým, tomu gastro škandálu. Pán minister vnútra, Mikulec, pre nás je silným motívom na to, aby sme hlasovali za vaše odvolanie na dnešnej schôdzi vaše nezvládnutie azylovej, resp. utečeneckej krízy na Ukrajine, a to z veľmi silného pohľadu. Z pohľadu kontroly štátnej hranice, z pohľadu zaistenia bezpečnosti obyvateľov Slovenskej republiky pred ľuďmi, ktorí v rámci tejto krízy využili všeobecný zmätok a chaos a cez východnú štátnu hranicu Slovenskej republiky s Ukrajinou prišli na Slovensko.
Pán Mikulec, dobre viete ako minister vnútra, že tieto problémy začali príchodom tisícok ľudí z iných krajín, najmä ľudí z Afriky, z rôznych regiónov Afriky, ktorí spolu so ženami a deťmi prichádzali z Ukrajiny. Boli to ľudia, o ktorých sa až do momentu, kým rôzni aktivisti, rôzni miestni obyvatelia a áno, aj náš poslanec Stanislav Mizík nezverejnili veľmi jasné videá, kde zachytili, že v prvých hodinách a dňoch túto situáciu využívali najmä rôzni Afričania na to, aby sa dostali do Európy. A v týchto chvíľach, pán minister, postoj ministerstva vnútra a postoj polície, za ktorú ste politicky zodpovedný, bol nanajvýš alibistický. Tvrdenia o tom, že ide o študentov z Ukrajiny, boli tak smiešne, že po pár dňoch ste tomu nemohli veriť ani vy sami a aj ministerstvo vnútra od tejto rozprávky pre občanov upustilo. Žiaľ, medzi tým na Slovensko mnoho, mnoho najrôznejších exotov cez hranicu prišlo a svoje si s týmito ľuďmi, mnohokrát nebezpečnými, zažili ľudia z Humenného, z Michaloviec alebo z okolia Trebišova. Pri riešení konfliktov s týmito ľuďmi sa už veľmi jasne ukázalo, že o žiadnych študentov z Kyjeva nešlo, pretože mnohí z týchto ľudí nevedeli ani ceknúť, či už po ukrajinsky, po rusky, alebo dokonca ani po anglicky.
Pán minister Mikulec, keby ste v tých počiatočných chvíľach boli na štátnej hranici s Ukrajinou, tak by ste sa dozvedeli to, čo sme sa dozvedeli my. Mnohí skutočne dlhoroční policajti zaradení do služby hraničnej a cudzineckej polície sa so zdesením vyjadrili, že toľko podozrivých individuí, ktoré sa za tak krátku chvíľu dostali na Slovensko, sa cez štátnu hranicu na územie Slovenskej republiky nedostali za celú ich profesionálnu kariéru.
Pán minister Mikulec, opätovne ste v otázke utečeneckej alebo azylovej krízy zlyhali vtedy, keď ste ako člen vlády do parlamentu predložili novelu azylového zákona, v ktorom ste uzákonili nárok azylantov, určitej skupiny azylantov, na dávku vo výške 400 eur mesačne, a to až na obdobie šiestich mesiacov. Obyvateľov Slovenskej republiky, pán minister Mikulec, a to zvlášť obyvateľov žijúcich na východnom Slovensku, ste tým postavili do veľmi, ale veľmi smutnej situácie. Cudzinci, ktorí pre Slovensko nikdy nič neurobili, cudzinci, ktorí na Slovensku nezaplatili ani jedno jediné euro daní a odvodov, budú na základe vašej novely od Slovenskej republiky dostávať mesačne viac peňazí ako mnohí slovenskí dôchodcovia, ktorí na rozdiel od týchto cudzincov celý svoj produktívny život poctivo pracovali a v prospech štátu platili dane aj odvody. V prospech cudzincov bude štát platiť viac peňazí ako v prospech dôchodcov, ktorí majú len tú smolu, že ich dôchodok na základe ich výplat v produktívnom veku nedosiahol, nedosiahol ani tú výšku 400 eur.
Vy namiesto toho, pán minister, aby ste vo vláde tlačili na to, aby vláda išla cestou zvýšenia týchto dôchodkov, aby išla cestou valorizácie dôchodku do takej miery, aby sa to aspoň vyrovnalo tým cudzineckým dávkam, tak ste jednoducho natvrdo odsúhlasili, predložili a odsúhlasili tento azylový zákon.
Rovnako, pán minister Mikulec, boli touto novelou azylového zákona veľmi surovým spôsobom znevýhodnení tí občania Slovenskej republiky a opätovne sa to týka najmä obyvateľov z východného Slovenska, ktorí v úplnej zúfalej snahe nájsť si akúkoľvek prácu a vidiac nedostatok pracovných príležitostí museli zobrať aj prácu na čiastočný pracovný úväzok alebo ešte horšie na dohodu o vykonaní činnosti alebo o vykonaní nejakej práce. Títo ľudia, pán minister, vy si to ani neviete predstaviť, ale práve včera sme sa s mnohými takýmito ľuďmi stretli, títo ľudia nezarábajú mesačne ani 300 eur. Snažia sa, pracujú, ako vedia, hľadajú prácu kde sa dá, napriek tomu nezarábajú ani 300 eur. A potom príde minister vnútra Mikulec, ktorý predloží vládny návrh novely zákona o azyle, a povie, že cudzinci, ktorí sem príde bez jednej jedinej odrobenej hodiny, budú od štátu dostávať tých eur nie 300 ale 400. Znova, pán Mikulec, ste diskriminovali vlastných občanov, ktorým máte ako minister slúžiť a uprednostnili ste cudzincov, ktorí tu len hľadajú nejaké dočasné útočisko.
Na druhej strane, pán Mikulec, musíme povedať, že riadenie tejto krízy zo strany ministerstva vnútra vyvoláva obrovské otázniky aj v mnohých priamo zúčastnených príslušníkoch či už Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky alebo priamo Policajného zboru. Sily a prostriedky, ale v tomto prípade najmä personálne sily Policajného zboru, sú totiž na hraniciach s Ukrajinou využívané maximálne neefektívne. Pán minister, hovorím o tom, o čom vy predsa musíte dobre vedieť, že na registráciu vozidiel používaných na dobročinnú činnosť na hraniciach, na dobročinnú činnosť v prospech tých utečencov sú využívaní, to je až neuveriteľné, sú využívaní príslušníci služby kriminálnej polície, ktorí sa zmenili na sekretárky s pečiatkami, a policajní dôstojníci s dlhými rokmi odslúženej praxe ako špičkoví kriminalisti, ako operatívci kriminálnej polície sedia na zadku a vypisujú tlačivá a dávajú pečiatky na povolenie na vstup jednotlivých vozidiel do prihraničného pásma. To je neuveriteľné, to je smiešne, to je prejav absolútneho amaterizmu, čo sa týka využívania personálnych zdrojov Policajného zboru.
Pán minister, aj vďaka vašej vláde, ale aj vďaka tým predošlým vládam mám veľmi živý kontakt s príslušníkmi Policajného zboru a poviem vám, že to, ako vediete Policajný zbor, ako riadite činnosť polície, pretože ako minister za to jednoznačne zodpovedáte, policajti, dlhoroční policajti, absolútne nechápu a všetci alebo veľká väčšina z nich sa len pýtajú, kedy tento amaterizmus, táto vláda nešťastia pre Slovensko, ale aj pre samotnú políciu, kedy už konečne skončí, kedy skončíte aj vy osobne ako minister vnútra.
Vysoko špecifickou kategóriou preukazujúcou vaše zlyhanie pri riadení a takom prežívaní tejto utečeneckej krízy je veľmi smutná záležitosť, pán minister, ohľadom selektívneho a absolútne diskriminačného prístupu príslušníkov Policajného zboru pri kontrole a uplatňovaní covidových opatrení v porovnaní medzi obyvateľmi Slovenskej republiky a cudzincami, ktorí v rámci súčasnej krízy na Slovensko prichádzajú. Veľmi si ešte živo mnohí pamätáme brutálny policajný zásah, ktorý sa odohral 5. novembra 2021 v predajni obchodného reťazca Lidl v Piešťanoch, kde polícia bez akéhokoľvek seriózneho dôvodu vážne fyzicky napadla a zbila nakupujúcich ľudí len preto, že si odmietli na svoju tvár dať rúško alebo respirátor. Zaujímavé je, pán minister, že kým proti občanom Slovenskej republiky dokázala polícia zasiahnuť až, povedal by som, brutálnym spôsobom, tak keď sa jedná o ľudí prichádzajúcich cez štátnu hranicu Slovenskej republiky z Ukrajiny na územie Slovenskej republiky, zrazu žiadne kontroly a žiadne policajné zásahy voči týmto ľuďom neexistujú. Či sa jedná o pohyb týchto ľudí na autobusových staniciach, na vlakových staniciach a nádražiach alebo priamo v prostriedkoch hromadnej dopravy, ako sú autobusy alebo vlaky, zrazu je ten prístup polície úplne iný. Stačí povedať po rusky alebo po ukrajinsky, že som z Ukrajiny a všetko je v najlepšom poriadku. Polícia od týchto ľudí nevyžaduje ani rúška, ani respirátory.
Na druhej strane stále, stále sa občania Slovenskej republiky dožívajú situácií, kedy sú predvolávaní na okresné úrady, kedy sú predvolávaní na obvodné oddelenia Policajného zboru za účelom riešenia priestupkov, ktorých sa mali dopustiť len tým, že rovnako ako prichádzajúci ľudia zo štátnej hranice s Ukrajinou si niekde v nejakom interiéri, v nejakom obchode, na nejakej stanici nedali rúško alebo respirátor. Ja sa, pán minister, pýtam, ako je možné, že takýmto selektívnym a diskriminačným spôsobom polícia pod vaším politickým vedením pristupuje ku cudzincom, v prospech týchto cudzincov a v neprospech obyvateľov a občanov Slovenskej republiky. Ako je možné? Ako to je možné, pán minister, že pre jedných sú tie vaše nariadenia záväzné, ich dodržiavanie vyžadujete pokutami, správnymi konaniami a druhých sa absolútne vôbec, ale vôbec netýkajú.
Pán minister Mikulec, vy ste ako minister vnútra organickou neoddeliteľnou súčasťou tejto vlády. Vlády, ktorá ani za dva roky nedokázala nájsť dostatok peňazí na to, aby riešila skutočne oprávnené požiadavky mnohých obyvateľov Slovenskej republiky, požiadavky, ktoré sa tu od vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 neriešili. Možno sa teraz pýtate, prečo to chcem vytýkať práve vám. Pán minister Mikulec, žiadna vláda v histórii Slovenskej republiky od roku 1993 takým rekordným tempom nezadlžovala Slovensko a jeho obyvateľov, ako to robí práve vláda vaša. Medziročný nárast štátneho dlhu o viac ako šesť a pol miliardy eur zodpovedá nárastu štátneho dlhu za priemerné tri roky vládnutia predošlej vlády, zodpovedá nárastu štátneho dlhu za celé predošlé volebné obdobie, ob jedno obdobie ďalej, dokonca zodpovedá nárastu štátneho dlhu za jeden a pol volebného obdobia v dávnejšej histórii Slovenskej republiky. A, žiaľ, ani pri takomto enormnom zadlžovaní štátu a občanov ste nedokázali nájsť peniaze na to, aby v mnohých obciach, v ktorých žijú slušní ľudia, pracujúci ľudia, ľudia, ktorí rovnako platia dane a odvody ako všetci ostatní, bola konečne vybudovaná verejná kanalizácia, aby v mnohých týchto obciach bol konečne potiahnutý verejný vodovod a aby sa v mnohých týchto obciach konečne úroveň kvality života týchto občanov a obyvateľov dostala na úroveň, ktorá sa v 21. storočí akosi podvedome očakáva a od vlády vyžaduje.
No a zrazu prišla táto kríza a vy ste, pán minister, spolu s vašimi kolegami vo vláde a s vládou ako s celkom našli desiatky miliónov eur na to, aby ste mohli pomáhať utekajúcim cudzincom. Na jednej strane je to veľmi pekné. Na strane druhej sa však pýtam, kde sú potreby a priority občanov Slovenskej republiky. Akým spôsobom sa k oprávneným požiadavkám občanov stavia vláda, ktorá už teraz po tejto chvíli nemôže hovoriť, že peniaze nemá, pretože ukázala, že tie peniaze vie nájsť. Čím budete ďalej, pán minister, vy aj vaši kolegovia z vlády argumentovať pri oprávnených otázkach obyvateľov Slovenskej republiky, prečo aj mne štát nepomôže, keď som tu celý život platil dane, prečo aj mne štát nepomôže, keď som tu celý život poctivo pracoval a platil odvody? Ako je možné, pán minister, že občanovi Slovenskej republiky za to, že so svojím vozidlom prejde pár kilometrov po diaľnici bez diaľničnej známky hrozia vysoké pokuty, ale Ukrajincom na drahých autách BMW, Mercedesoch, Land Roveroch, umožňujete po týchto diaľniciach jazdiť po diaľničných známok.
Pán minister Mikulec, nakoniec si dovolím malú poznámku na margo toho gastrobiznisu, ktorý je akoby hlavným motívom na zvolanie tejto schôdze Národnej rady Slovenskej republiky, ktorej predmetom je vaše odvolávanie, teda vyslovenie nedôvery ministrovi vnútra. Pán minister, chcem sa vás možno tak ľudsky pýtať, či priame zadanie, lebo inak sa to nazvať nedá pre spriaznenú vláde veľmi blízku gastrofirmu za štyri a pol milióna eur, lebo v skutočnosti ide o dve zmluvy za dva a pol milióna a za dva a pol milióna milióny. Takže či takýto kšeft za štyri a pol milióna eur vás ako členov vlády a účastníkov tohto kšeftu vytiahne z biedy. Naozaj, pán minister, potrebujete v tejto ťažkej situácii, v ktorej sa nachádzajú, ale nielen ľudia utekajúci z Ukrajiny, ale státisíce občanov Slovenskej republiky, ktorí vďaka vašej nezodpovednej politike rozmýšľajú nad tým, z čoho si zaplatia účet za zvýšené ceny energií, z čoho si natankujú do auta pri každotýždenne rastúcich cenách benzínu a nafty alebo z čoho nakúpia obvyklé množstvo potravín. Tak či pri takomto rozpoložení týchto ľudí skutočne potrebujete takýmto trápnym a prehľadných spôsobom ukradnúť každé euro.
Pán Mikulec, vidiac situáciu ľudí na východnom Slovensku, vidiac veľmi živo po mojich stretnutiach priamo v regióne, v mestách, obciach situáciu ľudí, ktorí celý život poctivo pracovali, podnikali aj v gastre. Či už je to v okrese Humenné, Michalovce, Trebišov, ale aj Svidník aj v tých ďalších okresoch, sa vás chcem spýtať, pán Mikulec, či by nebolo lepším riešením rozdeliť tú obrovskú zákazku za štyri a pol milióna medzi 10, 20 možno 30 malých gastroprevádzok, gastrofiriem priamo z východného Slovenska. Rozdeliť tých štyri a pol milióna eur, pán minister, medzi malých podnikateľov a živnostníkov. Presne medzi tých, ktorých ste o prácu o podnikanie pripravili vy, vaša vláda, vašimi nezmyselnými covid opatreniam, keď ste im zabránili podnikať, slušne pracovať a starať sa o svojich zákazníkov. Pán minister, naozaj si nemyslíte, že by bolo ľudsky na mieste a správne, ak by ste ten veľký kšeft rozdelili na niekoľko desiatok malých zákazok pre tých, ktorí nemôžu za to, že vláda im zničila podnikanie. Pre tých, ktorí nemôžu za to, že ste im zabránili prijímať zákazníkov, že ste ich donútili pýtať si od nich nezmyselné certifikáty, vyžadovať od nich v reštauráciách rúška a respirátory a pýtať si potvrdenie o očkovaní. Pán minister Mikulec, naozaj by nebolo skutočne lepšie rozdeliť tých štyri a pol milióna medzi podnikateľov a prevádzky, ktoré ste ničili a ruinovali pokutami za to, že keď chceli, aby prežili museli obchádzať vaše nezmyselné opatrenia, vaše nezmyslené vyhlášky, vaše nezmyselné nariadenia proti zdravému rozumu?
To naozaj, pán minister Mikulec, ste až tak vo vláde odkázaní na tento pochybný kšeft za štyri a pol milióna eur? Ale, pán Mikulec, viete to vy, vieme to my v Národnej rade a vedia to aj občania. Vy na tých štyri a pol milióna eur odkázaní nie ste. Vy ste však vo vláde chamtiví a nenažraní. Vy ste chamtiví a nenažraní, a preto nevidíte žiadny dôvod na to, aby ste sa s tými peniazmi rozdelili s tými, ktorí tie peniaze na rozdiel od vás naozaj potrebujú a to sú tí maličkí podnikatelia, to sú tí živnostníci a v tomto prípade najmä na východnom Slovensku.
Pán Mikulec, na záver vám na základe tohto všetkého môžem odkázať iba jedno. Hanbite sa ako pes a ak sa tak nechcete hanbiť, tak radšej rovno dnes z pozície ministra vnútra odíďte!
30. 3. 2022 13:20:23 - 13:22:19 63. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 962 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
44.
Pán Matovič, vy ste zbabelec a klamár. Zbabelec, ktorý tu nabrýzga urážky bez toho, aby čokoľvek zdôvodnil, čokoľvek vyargumentoval, a potom, potom sa zoberie a ujde červený v tvári dozadu za túto stenu so štátnym znakom, kde sa skrývate ako doslova potkan, inak sa to nedá povedať, pretože s urážkami ste v dnešnej diskusii, pán Matovič, začali vy. Vy ste dnes túto nízku úroveň Národnej rady ponížili ešte o hodný, hodný kus.
A, pán Matovič, veľmi nešťastne ste začali, veľmi nešťastne, keď ste hovorili o rozkrádaní, pretože vaša vláda je symbolom neskutočného rozkrádania a zadlžovania štátu. Vaša vláda je symbolom navyšovania štátneho dlhu o 6,5 mld. eur ročne. A je to tak, pán Matovič, aj na úrovni VÚC-iek. Vy mne idete niečo hovoriť, pritom súčasné vedenie Banskobystrického kraja aj s podporou OĽANO, vašej strany, je to, ktoré zadlžilo kraj už viac ako 50 mil. eur. A pán Matovič, vy nehovorte, už nikdy nehovorte o nejakej diktatúre, o tom, že sa ľudia boja, že by sa vrátila diktatúra, pretože vaša vláda veľmi úspešne vybudovala na Slovensku diktatúru. Boli ste to vy, kto sa vyhrážal ľuďom vyhodením z práce, ak sa nedajú očkovať. Bola to vaša vláda, ktorá hovorila o tom, že ak sa ľudia nedajú očkovať, nebudovať mať tie smiešne covid potvrdenia, nebudú nosiť rúška a respirátory, tak ich budete vyhadzovať z práce, zo štátnej služby, z verejnej služby aj zo súkromných firiem.
Takže, pán Matovič, nehovorte vy nič o diktatúre, pretože fašizmus a diktatúra je dnes v mysliach ľudí stotožnená s vašou vládou.
18. 3. 2022 13:49:27 - 13:51:19 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 903 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
154.
Ďakujem, pán predseda.
No, ďakujem za reakcie kolegom, samozrejme, za podporné a súhlasné. A skutočne, keď si uvedomíme, kolegyne, kolegovia, tí, čo ste tu boli v minulom volebnom období, že v minulom volebnom období bol čistý plat poslanca Národnej rady, ktorý cinkol na účet, tritisíc zhruba tristo eur a dnes je to 4 500 eur, že za štyri roky stúpol o 1 200 eur, tak je to proste obrovské číslo. 1 200 eur v priebehu dvoch rokov, o viac ako 33 % narástol plat. Ak si spomínate na to, že v podstate bolo zrušené to zmrazenie platu, ste odhlasovali zrušenie zmrazenia poslaneckých platov a keď len poslancom narástol plat o 1 200, o koľko musel narásť plat ľuďom, funkcionárom štátu, ktorých plat sa počíta ako násobky poslaneckého platu, či už sú to spomínaní sudcovia Špecializovaného trestného súdu, kde to je 1,3-násobok, či je to plat prezidentky republiky, či je to plat iných predstaviteľov aj štátnych podnikov, ktorí sa počítajú z platu poslanca. To sú brutálne nárasty platu. Brutálne nárasty platu, kde človek z minimálnej mzdy, ktorý robí za minimálnu mzdu, zarobí za dva mesiace toľko, o koľko narástol plat poslanca oproti minulému volebnému obdobiu. To je absolútne nepomer a možno by to skutočne bolo dobré gesto aspoň v prvom čítaní podporiť tento návrh, aby sa o tom rozpútala celospoločenská diskusia a nastavili sa nové stropy platov štátnych funkcionárov.
Ďakujem pekne.
18. 3. 2022 13:37:03 - 13:46:25 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 903 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
148.
Vážený pán podpredseda, milá kolegynka, vážení kolegovia, stanovenie platov poslancov Národnej rady a ústavných činiteľov a všetkých ostatných funkcionárov štátu, ktorých plat sa ďalej odvíja od platu poslanca Národnej rady nie v závislosti od fiktívnej priemernej mzdy, ale v závislosti od reálnej minimálnej mzdy, predkladáme od vstupu Ľudovej strany Naše Slovensko do Národnej rady Slovenskej republiky už asi štvrtýkrát. Jednoducho sme presvedčení o tom, že len vtedy, keď politici budú platení nie od virtuálnych nejakých hodnôt alebo tabuliek, ale od čísel, s ktorými musia obyvatelia Slovenskej republiky reálne každý deň žiť, len vtedy politici začnú mať aspoň, vládni politici, začnú mať aspoň trošku záujem o skutočne reálne zvyšovanie životnej úrovne obyvateľov Slovenska.
Stačí sa ísť pozrieť na východ od Nitry, koľko ľudí zarába priemernú mzdu, ktorá je dnes vo výške viac ako 1 100 eur. V skutočnosti regióny východne od Nitry, to znamená už aj Banská Bystrica, veľmi málo ľudí v týchto regiónoch dosahuje priemernú, tzv. priemernú mzdu. Drvivá väčšina ľudí zarába práve v tom pásme pod priemernou mzdou, to znamená nad minimálnou, ale pod priemernou mzdou. Nastavenie platov poslancov a všetkých zodpovedajúcich politikov, napríklad aj sudcov, od, v závislosti od minimálnej mzdy by priblížilo, priblížilo vnímanie reality na Slovensku tými politikmi tak, aby sa vedeli ako keby viac vžiť do situácie ľudí, ktorí sa ničím neprevinili, nerobia žiadnu chybu vo svojom živote, poctivo pracujú, plnia si pracovný týždeň, chodia normálne do práce každý deň, ale zarábajú minimálnu mzdu. Poviete si, že no ale však to je nízko kvalifikovaná mzda a teda práca, však keby sa lepšie učili, alebo keby mali nejaké, viac snahy, tak by zarábali viac. No ale, vážení kolegovia, vážené kolegyne, no nie je to tak, nie je to tak. Choďte do, ešte viac na ten východ aj od Banskej Bystrice, na východné Slovensko, do regiónov, kde skutočne je problém ešte aj teraz s prácou a mnohí ľudia, ak nechcú odísť zo svojich domovov, nechcú opustiť svoje rodiny, tak mnohí musia pracovať za minimálnu mzdu.
A na druhej strane, nastavme si úprimne zrkadlo, koľko poslancov aj tu v parlamente má nejaké skvelé vzdelanie, vďaka ktorému by mohli povedať, že však ja by som za minimálnu mzdu nikdy nerobil. A koľkí sa sem do parlamentu na džob snov dostali nie vďaka vlastnej šikovnosti, ale vďaka tomu, že nejaká ich strana získala veľký počet mandátov a jednoducho sa zviezli, lebo inak by sa nikdy neprekrúžkovali alebo ich životný príbeh a ich schopnosti by nestačili na to, aby zarábali lukratívny plat poslanca Národnej rady?
Preto náš záujem je vlastne o tom, aby v čase stupňujúcej sa inflácie a v čase stupňujúcej sa neistoty ľudí z bežného života, z toho, čo bude zajtra, čo bude o týždeň aj vďaka chaotickým vládnym rozhodnutiam a nariadeniam, aby sa politici, sudcovia a všetci tí, ktorí si myslia, že sú niekde nad, aby sa vrátili zase naspäť trošku na zem. Naspäť trošku na zem.
A nie je jednoduchší recept na toto ako stanovenie alebo určovanie tých platov práve z tej reálnej, fyzicky hmatateľnej minimálnej mzdy, ktorú na Slovensku musí zarobiť každý, kto robí na plný pracovný úväzok. Znamenalo by to zhruba tretinový pokles platov poslancov, tretinový pokles platov všetkých tých ostatných funkcionárov a znamenalo by to ešte aj ďalšiu vec a síce, že by sa znížil rozdiel medzi minimálnou a priemernou mzdou, pretože ako tu povedal aj kolega Beluský, tá virtuálna priemerná mzda, tak jej výška je tvorená aj veľkou skupinou dobre zarábajúcich politikov, ktorí vlastne svojimi platmi ťahajú výšku priemernej mzdy hore. Ale ak by títo politici zarábali od minimálnej mzdy, tak, naopak, by sa rozdiel medzi minimálnou a priemernou mzdou znížil. Nehovoriac už o tom, že akosi intuitívne by v tomto prípade politici, vláda aj poslanci hľadali cestu na to, aby mohli zvyšovať minimálnu mzdu, pretože so zvýšením minimálnej mzdy by sa zvyšovali aj ich platy.
Takže takéto rozhodnutie by v podstate spôsobilo ekonomický alebo zlepšenie ekonomickej situácie pre tie najskromnejšie vrstvy obyvateľstva, pracujúceho slušného obyvateľstva a ľudia by na svojich výplatách pocítili zlepšenie kvality svojho života a možno aj zníženie niektorých cien, na ktoré má štát dosah, pretože zrazu by si aj tí politici uvedomili, že keď majú o tretinu nižšie výplaty, tak vlastne všetky tie produkty a služby sú o tretinu drahšie, sú o tretinu menej dostupné, sú jednoducho príliš drahé.
A keby sa tak začali na to pozerať politici len pre jeden jediný dôvod, že by sa táto zmena dotkla ich výplat, tak by sa ten život zlepšil aj pre tých, nazvem to tak paradoxne, obyčajných ľudí. Pretože Obyčajní ľudia dnes tvoria najväčšiu silu v tomto parlamente, ale pre tých obyčajných ľudí sa, paradoxne, toho za tie dva roky vlády Obyčajných ľudí zmenilo najmenej. Teraz je možno čas na to, aby tí najobyčajnejší ľudia v tomto parlamente ukázali, že skutočne chcú pomôcť obyčajným ľuďom a že si uvedomujú, že je najvyšší čas prispôsobiť platy politikov životnej úrovni obyvateľov.
Neexistuje jedno jediné kritérium na to, prečo by tento návrh mal byť odmietnutý. Ak v minulosti niekto hovoril o tom, že napríklad aj sudcovia sú platení z, alebo ich platy vychádzajú z platov poslancov a tie sa zase vypočítajú z priemernej mzdy a že znížením týchto platov by sa zvýšila korupcia napríklad v súdnictve, tak po tej všetkej špine, ktorá za posledný rok, za posledné mesiace vyšla ohľadom správania sa sudcov napríklad na Špecializovanom trestnom súde, videli sme tú aféru zo včera, ilúzie museli padnúť a kto sa chce nechať skorumpovať v akejkoľvek funkcii, či už je to sudca, alebo politik, tak sa nechá skorumpovať bez ohľadu na výšku svojho platu. Kto je čestným človekom, kto je čestným politikom, kto je čestným sudcom, tak ten sa skorumpovať nenechá bez ohľadu na to, či zarába o 500 euro viac, alebo o 500 euro mesačne menej.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, pouvažujte nad tým, či z úcty k ľuďom, ktorých život je čoraz ťažší na Slovensku, z úcty k ľuďom, ktorí skutočne rozmýšľajú nad tým, že keď pošlú svoje dieťa na internát, tak už mu nebudú mať z čoho zaplatiť desiatu, alebo nad tým, že keď si zaplatia servis auta, tak už nebudú mať za čo doňho natankovať, tak či z úcty k týmto ľuďom – pracujúcim, slušným – nie je najvyšší čas, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že platy politikov a funkcionárov štátu nebudú počítané z priemernej mzdy, ale zo mzdy minimálnej.
Ďakujem pekne.
18. 3. 2022 13:23:01 - 13:24:44 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 902 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
140.
Ďakujem pekne za faktické poznámky.
Martin Beluský, veľmi pekne vystihol, o čom ešte ďalej tá okupačná zmluva je, ale však o tom sú aj tie naše návrhy, aby tie všetky diskriminačné ustanovenia tejto zmluvy vyrovnala v prospech občanov Slovenskej republiky, vyrovnali tie naše návrhy.
A ďakujem bratovi Marekovi Kotlebovi za to, že v podstate veľmi jednoducho v jednej vete zhrnul, o čom to na Slovensku bude, keď sem reálne tí Američania prídu. Vážení občania, vy na tej pumpe za každý liter benzínu za chvíľku necháte 1,80 €, za liter nafty 1,60 €, potom to budú 2 eurá a Američania to proste budú platiť za polovicu, za polovicu. Za takú istú polovicu, ako by ste to mohli platiť vy, keby, samozrejme, vláda trošku reagovala aj na vaše potreby a na to, že aj ľudia na Slovensku potrebujú normálne chodiť do práce a normálne žiť s rodinami a sem-tam ísť na nejaký výlet, ale to nie. Okolité štáty už na stupňujúcu sa, radikálne stupňujúcu sa cenu palív reagovali, znižujú daňové zaťaženie, robia rôzne iné opatrenia. Na Slovensku je to úplne ľahostajné, ale okupačná zmluva hovorí jasne, Američania tankujú za polovicu. Takže, milí občania, je to na vás, zvážte si a vy môžte napísať svojim poslancom všetkým – aj vládnym, aj opozičným, že aj vy chcete tankovať ako Američania za polovicu. Za jeden mail poslancom nič nedáte.
Ďakujem pekne.
18. 3. 2022 13:10:01 - 13:20:02 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 902 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
132.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, milá kolegynka, vážení kolegovia, máme tu prvý z našich návrhov, ktoré sa týkajú alebo ktorých cieľom je poukázať na absurdnosť ustanovení zahrnutých v dohode o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických, ktorá, žiaľ, bola schválená v tomto parlamente v dohode, ktorú budem v skratke a úplne výstižne nazývať okupačná dohoda s USA, pretože o nič iné v skutočnosti nejde. Ako prvý, ako prvé z týchto ustanovení máme v podstate vyrovnanie, vyrovnanie postavenia obyvateľov Slovenskej republiky s vojenským a nevojenským personálom Spojených štátov amerických, ktorý má v zmysle tejto okupačnej dohody prísť na Slovensko, kde v čl. 16 a 17 tejto dohody sa zavádzajú absolútne daňové úľavy a oslobodenie od dane pre tento americký personál.
Čl. 16 okupačnej dohody s USA má názov Oslobodenie od dane na služobné účely. Čl. 17 má názov Oslobodenie od dane na súkromné účely. To znamená ani pri nákupe na služobné, ani pri nákupe na súkromné účely podľa tejto dohody nebude americké vojsko a príslušníci americkej armády, sprievodný civilný personál platiť nielen daň z pridanej hodnoty, ale ani iné formy daní a rôznych poplatkov. Preto sme prišli s návrhom, ktorý má – tak ako dohoda Američanov – oslobodiť obyvateľov Slovenskej republiky od platenia tých istých daní. Je totiž absolútne nezmyselné a nespravodlivé, aby v súčasnej dobe, keď každý týždeň stúpajú ceny benzínu, nafty aj LPG, aby naši vlastní občania rozmýšľali, za koľko si natankujú do nádrže svojho auta a či vôbec tento týždeň tankovať budú, a na druhej strane narastajúcemu počtu príslušníkov ozbrojených síl USA a ich sprievodnému personálu budeme tieto dane, ktoré tvoria polovicu nákupnej ceny benzínu, nafty a LPG, štedro dotovať.
Nie je možné, aby obyvatelia Slovenskej republiky platili za niečo, za čo cudzí vojaci na našom území platiť nebudú musieť, pričom ale títo vojaci budú požívať rovnakú kvalitu verejných služieb ako naši obyvatelia, takže ten výnos z príjmu z daní, ktorý zaplatia obyvatelia Slovenskej republiky, sa nepoužije len na plnenie funkcií štátu v prospech obyvateľov Slovenskej republiky, ale aj v prospech týchto amerických vojakov. Takže práve strana SaS, ktorá vyznáva princípy trhu a vyznáva princípy tej ekonomickej spravodlivosti a snaží sa tu prezentovať, ako im veľmi záleží na tom, aby sa nikto neznevýhodňoval a na druhej strane nezvýhodňoval, by mala ako prvá kričať, že to chce jasne podporiť a prijať, pretože nemôžme súhlasiť so statusom, ktorý je tu vytvorený práve v tejto chvíli, keď platí okupačná dohoda, ale neplatia ešte tieto naše návrhy, a síce že obyvatelia Slovenskej republiky na jednej strane iba platia, platia, platia a na druhej strane, keď majú nejakú službu od štátu získať, tak ešte aj za tú si budú musieť platiť a na druhej strane tu budeme mať čoraz väčšiu skupinu amerických vojakov a ich sprievodného personálu a tí, paradoxne, platiť nebudú, tí daňové odvody ani zaťaženie mať nebudú a na druhej strane služby od štátu presne v zmysle tejto okupačnej dohody, tak ako to charakterizoval alebo zhrnul aj generálny prokurátor, služby štátu budú mať zadarmo. Čiže čo môže byť väčšia diskriminácia vlastných občanov, čo môže byť väčšie ako keby otváranie nožníc, vytváranie priepasti medzi tým, ako platia a žijú ľudia na Slovensku, a tým, ako nebudú platiť a budú žiť americkí vojaci?
Príklad s palivami sme si vybrali práve preto, že vďaka nezodpovednej ekonomickej politike vlády každý jeden jediný, každý jeden, každý jeden človek bez ohľadu na politické tričko, bez ohľadu na to, ktorú stranu volil, nevolil, či sa o politiku zaujíma, alebo nezaujíma, či podporuje Ukrajinu, alebo Rusko, alebo či na to úplne kašle, každý jeden občan, obyvateľ Slovenska cíti na svojej peňaženke brutálny rast cien, infláciu a tá sa pretavuje do, zo všetkých do dvoch oblastí najviac: oblasť energií, kde už dôchodcovia rozmýšľajú nad tým, že či vôbec kúriť, či má zmysel kúriť, lebo si to nemôžu dovoliť, či radšej si nekúpia jedlo, lebo sa musia mnohí rozhodnúť, či kúrim, alebo kúpim jedlo, keď kúpim jedlo, nemám z čoho zaplatiť kúrenie, keď budem kúriť, budem si musieť trošku pritiahnuť opasok.
A druhá oblasť, na ktorej sa to ukazuje najviac, je nárast cien palív, doslova už každodenný nárast cien palív. A my v tejto situácii sme ešte veľkodušne, vláda, nie my, vláda v tejto situácii ešte veľkodušne povedala, že všetci tí Američania, ktorí sem prídu, s prepáčením, musím to tak povedať, pretože v zmluve je to tak napísané, so svojimi štetkami, tak nebudú musieť platiť dane z palív, ani tie ich dievčatá. Prirodzene, že ako strana vlastenecká, ako strana národne cítiaca sme museli na to reagovať a predložili sme balík návrhov, ktoré majú vyrovnať tie rozdiely, ktoré vláda vytvorila medzi Američanmi na Slovensku a medzi obyvateľmi Slovenskej republiky.
A prvý návrh hovorí o tom, že ak môžu byť od dane z palív a od daňového zaťaženia palív celkovo oslobodení Američania, musia byť, musia byť od tohto oslobodení aj obyvatelia Slovenskej republiky, pretože obyvatelia Slovenskej republiky sú tí, ktorým má v prvom rade Slovenská republika a jej vláda slúžiť. Oni sú tí, pre ktorých má štát robiť všetko, čo je v jeho silách, aby život na Slovensku, poviem to tak, aby aj SaS-ka rozumela, sa čo najviac blížil k tomu welfare state. Lenže ja chápem, že oni rozprávajú o tom, ako tu chcú welfare a ako chcú, aby sa ľuďom žilo dobre, ale na druhej strane, keď má ísť o to, aby sme sa vyrovnali s Američanmi, tak už zrazu je to červená čiara, lebo s americkými supermanmi sa nemôže nejaký pracujúci človek na Slovensku porovnávať. Ale s takouto, s takýmto pohľadom na vec, s takouto optikou sa my nikdy nestotožníme ani sa stotožniť nemôžeme, pretože na Slovensku, v Slovenskej republike, pre slovenskú vládu musia byť na prvom mieste vždy občania Slovenskej republiky. Vždy to tak musí byť, všetko ostatné musí byť až potom a nemôže to byť presne naopak, pretože podľa tejto zmluvy je to presne naopak.
A každý, kto nezahlasuje za tento náš návrh, to nie je nejaké vydieranie, to je proste konštatácia, každý, kto zaňho nezahlasuje, v podstate tým svojím postojom povie, že áno, ľudia, plaťte ešte vyššie daňové zaťaženie za tú, za to palivo, za benzín, naftu, plyn, aby Američania to mohli tankovať ešte lacnejšie. Každý, kto nepodporí tento návrh, vlastne povie, že je v poriadku, že Američania tu budú mať doslova holiday, prázdniny, lacný život v gubernii, v kolóne, v kolónii a Slováci, obyvatelia Slovenskej republiky, to budú musieť zo svojich čoraz nižších reálnych platov a čoraz nižších reálnych dôchodkov zaplatiť.
Takže, poslankyne, poslanci, občania, je tu možnosť na to, aby sa naozaj ceny plynu, benzínu a nafty dostali na americkú vysnívanú úroveň, proste splňme si aj my americký dream.
Ďakujem pekne.
18. 3. 2022 13:04:04 - 13:06:04 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 902 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
126.
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Cmorej, to o platení kreditkou ministerstva financií v našich zahraničných službách alebo teda diplomacii, to sa nedá celkom presne použiť analógia na situáciu s americkými vojakmi na Slovensku, pretože na žiadnom veľvyslanectve Slovenskej republiky, či už je to v Spojených štátoch, alebo kdekoľvek inde, nefunguje 600 zamestnancov, nefunguje 600 zamestnancov, ale maximálne pár desiatok ľudí. A vy ste hovorili o tom, že platia si svoje služobné výdavky, ale Američania práve, americkí vojaci budú oslobodení od dane pri nákupe palív aj na svoje súkromné účely. To znamená aj na svoj výlet kdekoľvek alebo jednoducho vo svojom voľnom čase si Američan pôjde nakúpiť na pumpu a dostane to bez dane.
A hovoríte, že my by sme vlastne zrušili v tomto návrhu v podstate príjem z dane z palív. No ale keď sa štát vie veľkoryso, keď štát vie veľkoryso odpustiť daň z palív pre zhruba 1 200 Američanov, ktorí sem majú prísť, pretože 600 plus 600 je už schválených, to je 1 200, a k tomu obslužný personál, čiže rátajme zhruba 2 400 ľudí, to je také maličké mestečko alebo veľká dedina, tak jednoducho ten princíp rovnakého zaobchádzania, ktorý ste aj vy spomenuli, musí byť dodržaný. A občania Slovenskej republiky sa ničím neprevinili, že oni majú platiť o to vyššie dane, o čo viac Američanov tu dane platiť nebude. To je proste jednoducho pravda a že to ekonomicky bude mať dôsledky, tak bude mať, určite áno. Ale už aj teraz to bude mať na ľudí, že sa im dvíha palivo, každý týždeň tankujú za viac a viac. Takže musíme si porovnať, čo je pre ľudí a čo je dobré pre svetovládne záujmy.
18. 3. 2022 12:57:10 - 12:58:55 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 902 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
120.
Tento balík návrhov, ktoré predkladáme, majú presne tak, Martin, ako ty si povedal, majú iba jeden jediný cieľ – odstrániť diskrimináciu obyvateľov Slovenskej republiky, ktorú zaviedla vláda Slovenskej republiky v neprospech obyvateľov Slovenskej republiky a, naopak, v prospech cudzích, v tomto prípade amerických vojakov a ich obslužného personálu, napríklad dievčat, ktoré sa majú starať o ich blaho. Presne tak, ako je to napísané v okupačnej zmluve s USA. V realite to bude znamenať toľko, že ak tento náš návrh schválený nebude, tak americkí vojaci a obslužný personál bude tankovať palivá viac-menej za polovicu oproti tomu, čo za liter benzínu, za liter nafty, za liter plynu dajú obyvatelia Slovenskej republiky. Ak už toto nie je diskriminácia, ak už toto nie je budovanie doslova koloniálneho postavenia Slovenska, tak čo iné? Čo iné? Čo iné, keď naši vlastní ľudia, naši vlastní občania budú svojimi daňami a zvýšenými cenami palív prispievať na lacnú a neobmedzenú spotrebu pre amerických vojakov? Toto je naozaj červená, toto je záchranná brzda, ktorú musíme zatiahnuť, inak ľudia na Slovensku si povedia, že, tak aby tomu aj Američania rozumeli, že fuck off.
18. 3. 2022 12:44:20 - 12:46:18 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 901 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
106.
Pán poslanec Cmorej, vy ste vo svojom vystúpení, ktoré bolo ako keby reakciou na predchádzajúce vystúpenie kolegu Beluského, viackrát povedali, že teda vláda plánuje upravovať túto istú tému alebo problematiku a že z toho titulu je teda tento náš návrh ako keby nie až taký dobrý, ako to plánujete spraviť vy. A ja sa chcem preto spýtať, že kde ste boli doteraz, nemyslím vy ako poslanec, ale tá vládna iniciatíva. Kde ste boli doteraz, keď v tejto chvíli hovoríte, že vám to je dlhodobo známe, tento problém? Sulík tu predkladá jedno kilečko za druhým, sú tu legislatívne návrhy na pomoc, ja neviem, herniam, pred chvíľkou sme to počuli, ale problém, ktorý ste v podstate aj vy uznali, že tu naozaj je, stotožnili ste sa s ním, tak nielenže tu nebol návrh riešenia doteraz, ale ani v podstate nejaká verejná diskusia. Takže to je taká moja otázka, lebo áno, my sme prišli s nejakou iniciatívou, vy to ako keby čiastočne kritizujete, ale vy ste vládny poslanec, vy ste predstaviteľ vlády a my len proste ako keby naprávame to, čo vláda zanedbala aj v tejto oblasti, lebo už je to viac ako dva roky, čo máte vládu.
A druhá vec, pán poslanec, to ma trošku zamrzelo, keď ste povedali, že nech to je akákoľvek dobrá iniciatíva, nech to je akokoľvek spracované, tak ide o opozičný návrh a že aby nám bolo všetkým jasné teda, že či vieme, ako sa k tomu vláda postaví, k opozičným návrhom. Tu chcem znova poukázať na to, že toto je veľmi smutné, veľmi smutná móda v tomto parlamente a my sme asi jediná strana, ktorá hlasuje za všetky návrhy podľa toho, či sú dobré pre ľudí, či sú dobré pre Slovensko, a nie podľa toho, kto je autorom a predkladateľom návrhu. Takže skúste sa na to aj vy pozrieť takto ako keby nadpoliticky.
Ďakujem pekne.
18. 3. 2022 12:33:22 - 12:34:55 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 901 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
100.
Maťo Beluský, ja si myslím, že teraz si to povedal tak, že naozaj každý, kto v tom chce vidieť tú dobrú myšlienku a tú snahu, tak to uvidí a kto za tým bude chcieť vidieť iba nejaké výčitky, tak dá priestor tým výčitkám.
No v každom prípade, v každom prípade tí, ktorí chápu, o čo ide, a tí, ktorí rozumejú, ako sa ľuďom devalvujú ich úspory cez infláciu, ktorá, žiaľ, so stupňujúcim sa aj konfliktom na Ukrajine bude naberať ešte vyššie otáčky, tak tí musia pochopiť, že sa s týmto systémom celým musí niečo spraviť, pretože už naša generácia za súčasného nastavenia môže na nejaký dôchodok zabudnúť. To veľmi dobre ľudia na Slovensku vedia. A táto tvoja snaha legislatívna je ako keby takým mementom, takým výkričníkom, že nielen ľudia, ale vláda, hlavne vláda a teda aj, poslanci Národnej rady, uvedomte si, v akom je to zlom nastavení a že sa tu vlastne už idú vytvárať celé generácie ľudí, ktorí, ak sa nič nezmení, tak v podstate reálneho dôchodku, za ktorý si budú môcť financovať život v starobe, sa v podstate nedožijú.
Takže ďakujem ti a som zvedavý teraz aj na kolegu, na teda reakciu zo SaS-ky a potom na hlasovanie v prvom čítaní.
18. 3. 2022 12:23:36 - 12:25:33 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 901 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
96.
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Cmorej, v podstate len ďakujem za kultivovanú, kultivovaný príspevok, kultivovanú reakciu a ja som z neho tak nejako vydedukoval dva také vaše základné postoje. Prvý postoj bol ten, že v podstate sa s týmto návrhom stotožňujete. Z nejakého dôvodu ste ho nepredložili zatiaľ vy, resp. ani vaša strana, resp. ani vláda, ktorej ste súčasťou. A druhý postoj, že niektoré možno technické alebo také legislatívne, alebo ekonomické detaily si predstavujete inak, resp. riešenie týchto otázok si predstavujete inak. Pán poslanec, veď ale o tom, z tohto dôvodu, vlastne presne z toho dôvodu, ktorý vy ste spomenuli vo svojom príspevku, je schvaľovanie zákonov rozdelené do troch krokov, do prvého, druhého a tretieho čítania, kde v prvom čítaní v podstate sa hovorí o myšlienke, či tá myšlienka je hodná toho, aby bola ďalej rozpracovávaná a či bude v pléne Národnej rady dostatočný počet ľudí, poslancov, ktorí na konci dňa povedia, že áno, keď sa to dopracuje, zlepší, sprecizuje, tak že potom, potom má zmysel to prijať v konečnom dôsledku. Potom máme druhé čítanie, ktoré slúži práve na odstraňovanie týchto chýb, na tie pozmeňovacie návrhy, na tie zmeny, a tretie čítanie, ktoré je vlastne na korektúru technických detailov, prípadne legislatívnych preklepov a tak ďalej a tak ďalej.
Takže, pán poslanec, ak to je tak, ako ste to prezentovali, tak potom vám nebude nič brániť v tom, aby ste v prvom čítaní tento návrh podporili a v druhom čítaní sa môžme rozprávať o konkrétnych výhradách, ktoré ste, aj keď zatiaľ len tak všeobecne, lebo ste aj povedali, že ste neboli do detailu pripravený, ale aspoň tak všeobecne ste ich formulovali. Čiže bolo by to veľmi zaujímavé.
Ďakujem pekne.
18. 3. 2022 11:46:02 - 11:48:02 60. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 930 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
80.
Pán poslanec Viskupič, nemôžem s vami súhlasiť v tom, že prevádzkovanie herní, kasín a podobného hazardu je to isté, čo každé iné podnikanie, a že musíme sa na to pozerať očami, že biznis ako biznis. Určite nie. Keby ste poznali pomery v Banskej Bystrici, tak by ste vedeli, akí ľudia a za akých podmienok prevádzkujú kasína a herne a ako to ostatní tvrdo pracujúci podnikatelia vnímajú. A vynakladať takúto legislatívnu snahu na to, aby ste pomohli v podstate rezortu alebo časti služieb, ktoré profitujú na, dá sa povedať, na ľudskom nešťastí v časoch, keď tu máme mnoho iných podnikateľov, mnoho iných firiem, ktoré padajú na hubu, ktoré proste by chceli od štátu ešte možno nielen finančnú, ale aj ďalšiu legislatívnu pomoc, mi príde také trošku, že sú zle nastavené tie priority. Viete, ja v súvislosti s tým škandálom, ktorý sa týka stravovania na ukrajinskej hranici, s tým, ako boli vybrané gastroprevádzky, ako tam boli doslova priame zákazky a vláda sa spamätala, až keď práve tí maličkí, poctiví podnikatelia začali protestovať a bubnovať na poplach, že čo sa to deje. Tak v takomto čase prichádzať s takýmto návrhom pre herne a kasína mi nepríde ako celkom správne. Keby ste s podobnou iniciatívou vyšli v prospech, ja neviem, ďalšieho, ďalšej pomoci pre gastro alebo pre iné segmenty služieb, ktoré trpeli, je to úplne pochopiteľné, ale kasína nie.
17. 3. 2022 10:26:08 - 10:28:08 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 908 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
48.
Ďakujem za faktické poznámky. Pokúsim sa aspoň stručne zareagovať.
Pán poslanec Kerekréti, táto novela nie je o platovom zabezpečení policajtov, nie je o zvýšení platov pre tých, ktorí naozaj chcú Policajnému zboru robiť dobré mene a ktorí prácu v Policajnom zbore vnímajú ako službu obyvateľom a Slovenskej republike, ale je o oprávneniach a zmene zákona o Policajnom zbore takým spôsobom, ktoré keby boli schválené vo forme, ako to navrhla vláda, môžu za veľmi širokých podmienok viesť k brutálnemu zasahovaniu do základných ľudských a občianskych práv ľudí na Slovensku a k obmedzovaniu možno až demokratických princípov, v podstate aj každodenného života, takže vôbec to nie je o tom, čo ste hovorili vy, ale chápem váš úprimný záujem a dobrý záujem, len, žiaľ, táto novela to nijako nerieši.
Pán poslanec Benčík, no k veci nič, k veci nič, ale tak to sme si už zvykli na branno-bezpečnostnom výbore, že len veľmi zriedka vy niečo k veci poviete ohľadom bezpečnostných tém, iba vždy naučené frázy a vaše rozprávky, ktoré proste už by vydali aj na knihu deduška Benčíka o rozprávkach a strašiakoch, ale, pán poslanec Benčík, s naozaj teraz s úctou k vašim šedinám, fakt ste k veci nepovedali nič. Nepovedali ste vôbec nič ku vecnej kritike tohto vládneho návrhu zákona. Nepovedali ste nič, čo by stálo za to, aby sme o tom vecne debatovali, takže s prepáčením asi len toľko, pán poslanec.
A skutočne, skutočne na zamyslenie, že prečo vláda k niektorým návrhom tých zmien v paragrafoch a oprávneniach pristupuje až takýmto surovým spôsobom, čo tým sleduje a čo tým chce dosiahnuť.
17. 3. 2022 10:10:37 - 10:20:41 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 908 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
40.
Vážený pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, novela zákona o Policajnom zbore a ďalších zákonoch, budem sa venovať tomu zákonu o Policajnom zbore veľmi konkrétne s poukázaním na konkrétne ustanovenia a na ich navrhované zmeny.
Veľmi potichu, potichu ministerstvo zapracovalo do tejto novely zmenu v bode 21, ktorá hovorí o novele § 28 zákona o Policajnom zbore, ktorý má názov Oprávnenie uzatvoriť verejné prístupné miesta. Novelizuje sa ods. 3 tohto paragrafu, kde dnes je textácia, že oprávnenia uvedené v ods. 1 a 2 má policajt aj vtedy, ak na verejne prístupnom mieste hrozí teroristický útok alebo ak došlo k teroristickému útoku, a oni, vláda, ministerstvo toto oprávnenie rozširuje o hrozbu hromadného narušenia verejného poriadku. Je to absolútne bezprecedentná záležitosť, kolegyne, kolegovia, ktorá je v príkrom rozpore so zákonom o zhromažďovacom práve č. 84/1990 Zb., kde sú jasne dané postupy a kompetencie, ako sa má postupovať, ako má správny orgán postupovať v prípade, ak na nejakom verejnom zhromaždení dochádza k protiprávnej činnosti, medzi ktorú môžme zaradiť aj hrubé narúšanie verejného poriadku, tak ako to definuje aktuálne prerokovávaná novela zákona o Policajnom zbore.
Ak bude novela o Policajnom zbore schválená v takomto znení, znamená to, že policajt, policajt obyčajný jeden konkrétny príslušník Policajného zboru, policajt, bude môcť ukončiť akékoľvek verejné zhromaždenie len na základe napr. vymyslenej telefonickej, poviem to, informácie alebo oznamu o tom, že na tomto zhromaždení môže byť hromadne narušený verejný poriadok. Úplne, úplne nepredstaviteľná záležitosť.
Takisto môže takto policajt postupovať v prípade, ak mu dvaja operatívci, napr. z NAKA, o ktorých praktikách sa v posledných mesiacoch veľmi veľa rozpráva, donesú úplne účelovo vymyslene napísané, napísaný úradný záznam, svoj vlastný dokument jedným policajtom napísaný, druhým policajtom podpísaný, na ktorom bude stáť, že oni svojou operatívnou činnosťou prišli na to, že zajtrajšie zhromaždenie môže byť terčom hromadného narušenia verejného poriadku, a už to bude oprávňovať, podľa tejto novely, policajta, aby takéto zhromaždenie zrušil. To znamená, ak tento, tento bod prejde, v navrhovanom znení bude schválený, tak my sa už nehrajme na nejaké demokratické mítingy politické. My sa nehrajme na to, že aj opozícia bude mať právo zvolávať verejné zhromaždenia a prejavovať tam svoj názor, pretože na základe tohto, na základe tohto paragrafu a tejto novely obyčajný policajt, ktorýkoľvek policajt bude môcť takéto zhromaždenie ukončiť.
Kým v súčasnosti zhromaždenie môže byť správnym orgánom buď zakázané, alebo rozpustené, tak zákon presne stanovuje, ako, ako sa takéto opatrenia vykonávajú a aké sú proti nemu možné opravné prostriedky, tak pri novelizovanom § 28 zákona o Policajnom zbore už opravný prostriedok v podstate žiadny nebude. Policajt rozhodne - dovidenia, dopočutia, nech sa páči, finito. Nehrajme sa viac potom na demokratickú krajinu. Nehrajme sa viac potom na to, že občania, nielenže opozičné politické strany, ale občania tu majú právo slobodne demonštrovať za svoje záujmy, prejavovať svoje názory, keď na základe vymyslených úradných záznamov, operatívnych informácií alebo len tak, na základe politického pokynu zhora z okresného, krajského riaditeľstva alebo z Prezídia Policajného zboru to proste roztrasený policajt nejaký veliteľ zásahu alebo v podstate ktokoľvek urobí. To je jedna vec.
Druhá vec, ktorá je taktiež rovnako brutálna, pretože zasahuje priamo do základných ľudských práv a slobôd občanov a obyvateľov a všetkých ľudí, ktorí sa budú nachádzať v Slovenskej republike, pretože proti nim všetkým bude môcť zakročiť Policajný zbor, alebo teda príslušníci Policajného zboru, je bod č. 11 a 12, kolegyne, kolegovia. Bod č. 11 a 12 hovorí o tom, že keď vás po novom, po schválení tejto novely zákona o Policajnom zbore príslušníci Policajného zboru obmedzia na osobnej slobode, čo je najväčší zásah, najväčší zásah do osobných ľudských práv človeka, pretože sa tak vykoná bez rozhodnutia súdu, len na základe subjektívneho zhodnotenia situácie policajtom, tak policajt už o tomto brutálnom zásahu do vašej osobnej slobody nebude musieť viac vydávať úradné rozhodnutie, ale bude stačiť iba zápis, v podstate správa o tom, že sa tak stalo.
V dôvodovej správe na strane 20 ministerstvo až tragikomicky uvádza túto vetu, dovolím si ju citovať: „Taktiež aj možnosť podať opravný prostriedok proti rozhodnutiu o zaistení osoby do 15 dní je úplne formálna. Zaistenie nemôže trvať dlhšie ako 24, resp. 48 hodín.“
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, ak takto uvažuje ministerstvo vnútra, tak my musíme biť na poplach! Kde je právny štát? Kde je ochrana zákonnosti konania Policajného zboru? Pretože ten, kto písal dôvodovú správu, zjavne nepochopil načo tam je, načo tam je tá možnosť podať opravný prostriedok do 15 dní. To nie je kvôli tomu, aby sa zmenilo samotné rozhodnutie o zaistení človeka, pretože to sa už zmeniť nedá, už ten človek bol obmedzený na osobnej slobode 24 alebo 48 hodín. To je v zákone kvôli tomu, aby do 15 dní ten človek mohol napadnúť zákonnosť takéhoto konania Policajného zboru. A verte mi, že v mnohých prípadoch, v mnohých prípadoch sa takéto konanie príslušníkov Policajného zboru ukáže ako protiprávne, ako nezákonné a jednoducho sa ukáže, že tí ľudia boli v práve. Po novom takéto oprávnenie občana zo zákona vypadáva. Policajt vás zaistí, obmedzí na osobnej slobode, spíše o tom iba záznam, vybavená vec. Nemáte žiadnu ďalšiu možnosť sa dožadovať práv a jednoducho napádať zákonnosť tohto rozhodnutia.
A že je to aktuálna otázka, ktorá sa týka súčasnej vládnej koalície a vysokých policajných funkcionárov, o tom hovorí aj uznesenie Úradu inšpekčnej služby pod č. ČV ÚIS 265 OISV 2021, ktoré vedie konanie proti majorovi magistrovi Radoslavovi Chmelíkovi, narodenom 20. marca ’78, služobne zaradenom vo funkcii veliteľ jednotky zvláštnych činností a policajných akcií a súčasne zástupca veliteľa Pohotovostného policajného útvaru odboru poriadkovej polície Krajského riaditeľstva policajného zboru Bratislava, číslo odznaku 292 273, v policajnom zbore od 1. marca ’98. Tento major, dlhoročný funkcionár Policajného zboru je totiž práve podozrivý z toho, že vykonal zaistenie osoby, v tomto prípade poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Kotlebu v rozpore so zákonom o Policajnom zbore presne tým spôsobom, že nevydal rozhodnutie o obmedzení osobnej slobody a jednoducho nepostupoval tak, ako postupovať mal.
A presne na takýchto páchateľov policajnej svojvôle je táto novela doslova ušitá, napísaná na mieru, na meno, aby ďalej a viac neboli zodpovední za svoje protiprávne konanie a aby ľudia, ktorí sa stanú terčom, buď ich vedomého nejakého porušovania zákona, alebo ich nevedomého porušovania zákona, nemali právo sa dovolať pravdy.
17. 3. 2022 10:02:18 - 10:04:18 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 908 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
32.
Pani poslankyňa, ďakujem za takú trošku inak myslenú kritiku tohto návrhu zákona, takú ako keby globálnejšiu, a žiada sa mi doplniť to vaše vystúpenie o to, že v podstate celé znenie tohto návrhu, ako ďalej chcú oni v podstate riešiť alebo viesť Policajný zbor, dopĺňa aj predstava vlády o osobe policajného prezidenta, o osobe človeka, ktorý na branno-bezpečnostnom výbore na verejnom vypočutí ako svoj najväčší úspech v Policajnom zbore povedal, že to bolo zastrelenie človeka asi na 105 metrov. Takže toto celé je taká mozaika, ktorá, ako ste vy správne povedali, má v podstate jeden jediný cieľ, ten zákon o Policajnom zbore našiť na to, aby sa tu mohli riešiť politické otázky a politické problémy cez políciu, cez špeciálne útvary, cez útvary zriadené pod Prezídiom Policajného zboru, a tá radová kriminalita alebo tá denná kriminalita, ktorá najviac sužuje obyvateľov, či už je to v oblasti našich tiež občanov, alebo je to v oblasti drogovej kriminality alebo je to v oblasti takej tej pouličnej lúpeži, tak tá v podstate nijakým spôsobom nezostane posilnená alebo sa v tejto novele zákona metodicky nič v tejto oblasti nezlepšuje.
A keď ste venovali veľkú časť alebo značnú časť svojho vystúpenia tým vlkom, že prečo zabitie vlka musí vyšetrovať prezidiálny vyšetrovateľ, tak, pani kolegynka, možno je to preto, že tých vlkov je plná vláda.
17. 3. 2022 9:18:43 - 9:20:39 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 827 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
10.
Ďakujem kolegovi Schlosárovi za faktickú poznámku, len ešte by som to upresnil, pretože poslancom, vládnym činiteľom sa žije dobre, majú dobré platy, ale mnohí si možno ani nevedia predstaviť, aké to je, keď človek dôchodca, ktorý naozaj celý život robil, poctivo pracoval, poctivo tu platil dane, odvody, budoval tento štát, staval tu možno byty, pracoval v škôlke, vychovával deti, obetoval sa, tak dnes, kolegyne, kolegovia, dnes rozmýšľa, či pôjde k zubárovi, lebo ak zaplatí za zubára 80 alebo 100 eur, tak má úspory štvrťročné, polročné úspory má v háji, má minuté. Ten istý človek rozmýšľa, či bude kúriť len cez víkend, alebo bude kúriť aj piatok, pretože tie ceny vďaka úplne liberálnej štátnej cenovej politike ceny energií išli tak vysoko hore, že proste mnoho ľudí si nemôže dovoliť kúriť tak ,ako by chcelo.
A v tejto situácii, vážení predstavitelia vlády, v tejto situácii vy idete ľuďom, ktorí tu nič pre Slovensko nespravili, dávať 1,75-násobok toho, z čoho by mali, mali dokázať podľa vás vyžiť občania Slovenskej republiky v tom najťažšom prípade. Ja vás naozaj prosím, aby ste sa nad týmto návrhom zamysleli a aby ste buď upravili tento koeficient na 1-násobok, keď už tak, alebo aby ste išli cestou úpravy sumy životného minima, aby to pre tých ľudí na Slovensku nebolo diskriminujúce a aby znova nemali ešte väčší pocit, že vláda tu slúži kadekomu, len nie občanom Slovenskej republiky.
Ďakujem veľmi pekne.
17. 3. 2022 9:07:22 - 9:17:08 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 827 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, milá kolegynka, vážení kolegovia a vážený pán minister vnútra, máme tu novelu zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle. Dalo by sa očakávať alebo očakávali by sme, že táto novela bude inšpirovaná a cielená na situáciu, inšpirovaná situáciou a cielená na riešenie situácie ľudí utekajúcich pred konfliktom z Ukrajiny na Slovensko alebo cez Slovensko, ale v skutočnosti o týchto ľuďoch, o týchto trpiacich ľuďoch nie je v tejto novele ani jedno jediné slovo. A to nielen v paragrafovom znení, ale ani v dôvodovej správe.
To znamená, túto novelu zákona o azyle nemôžme hodnotiť optikou konfliktu na Ukrajine, ale musíme sa na ňu pozerať výlučne optikou toho, akým spôsobom zmení azylovú legislatívu na Slovensku, akým spôsobom zmení postavenie ľudí, ktorých sa tento zákon dotýka, to znamená azylantov, cudzincov a tak ďalej oproti obyvateľom Slovenskej republiky.
No, a tak ako som kritizoval túto novelu zákona o azyle aj na rokovaní Brannobezpečnostného výboru Národnej rady, tak si dovolím zopakovať tú kritiku aj tu v pléne, pretože ide o otázku, ktorá nebola do začiatku rokovania o tomto návrhu nijakým spôsobom zmenená alebo vyriešená.
Pán minister vie, že ja som na výbore najviac zo všetkého kritizoval navrhované znenie § 28, ktoré hovorí práve o tých finančných príspevkoch žiadateľom o azyl, nazývaných v tomto zákone azylantom, cudzincom, budem to zjednodušene, zjednodušene nazývať azylant, kde v § 28 sa zavádzajú dve, dva nové, dva nové príspevky. To znamená, schválením tejto novely vznikne týmto azylantom zákonný nárok, zákonný nárok na tieto príspevky zo strany Slovenskej republiky, a to je
podľa § 28 ods. 2 taký ten jednorazový príspevok vo výške 1,5-násobku sumy životného minima, ktorý v podstate nejako nenapádam, lebo áno, tí ľudia, všetci tí azylanti by mali byť, pretože chceme veriť a chceme dúfať, že Policajný zbor to vie roztriediť, azylantov od kadejakých ekonomických migrantov, takže ak sa bavíme o azylantoch, tak áno, všetci tí azylanti by mali byť v ťažkých podmienkach, a keď jednému alebo každému z nich teda štát vyplatí 1,5-násobok sumy životného minima na to, aby nejakým spôsobom sa mu uľahčil ten, to azylové, azylové konanie alebo ten, ten azylový proces, tak s tým, s tým v podstate nejako veľmi problém nie je.
Čo je však veľký problém, čo je však o to väčší problém ako tento § 28 ods. 2, je § 28 ods. 4, ktorý hovorí o tom, že azylantom, ktorým sa poskytne doplnková ochrana, sa poskytne príspevok vo výške 1,75-násobku sumy životného minima po dobu šiestich mesiacov. Problém nie je, vážení kolegovia, milá kolegynka, problém nie je v tom, že by sa im nejaký príspevok mal poskytnúť, týmto ľuďom, problém je v tom, ako je stanovený a v akej výške je tento príspevok stanovený.
Máme dnes na Slovensku stanovenú sumu životného minima, ktorá je pre dospelú osobu určená na rok ’22, 2022 vo výške 218 eur. Pre dieťa je určená vo výške 99 eur. A azylant, cudzinec, ktorý príde na Slovensko, bude od Slovenskej republiky dostávať 402 eur. Ešte raz to zopakujem: občan Slovenskej republiky 218 eur, dieťa občana Slovenskej republiky 99 eur, azylant 402 eur. Mali sme s pánom ministrom na výbore debatu, diskusiu, akým spôsobom by sa táto otázka mohla vyriešiť. A ja som povedal áno, ak chcete, ak chcete týmto azylantom dávať 402 eur, tak to ale upravte tak, aby z toho mali profit aj občania Slovenskej republiky, a síce úpravou výšky životného minima. Ale ak je raz životné minimum stanovené ako nejaká suma, ktorá musí stačiť občanom na život, tak nie je možné, aby cudzinci mali na svoj život 1,75-násobok tejto sumy, to znamená jeden a trištvrtenásobok toho, z čoho mali by v tých najhorších extrémnych podmienkach vyžiť občania Slovenskej republiky. Považujeme to za absolútne diskriminačné, považujeme to za absolútne neférové nielen z pohľadu výšky životného minima, ale aj z pohľadu výšky dôchodkov ľudí, ktorí celý život pracovali, platili dane a odvody. Zoberte si, že ešte stále je na Slovensku veľmi veľa ľudí, ktorých dôchodok nedosahuje týchto 402 eur. A ja sa teraz pýtam optikou týchto ľudí, v čom sú one... oni menejcenní ako tí cudzinci, ktorí sem prídu. V čom je človek, ktorý celý život platil dane, odvody, pracoval a má dnes dôchodok napríklad 380 eur, v čom je on horší ako cudzinec, ktorý tu neodpracoval ani deň, ktorý tu nezaplatil ani euro daní a dostane od štátu 402 eur?
Dvanásť rokov som robil v školstve. V školstve a v sociálnych službách pracuje dodnes mnoho ľudí, ktorým sa musí ich mzda dorovnávať, aby vôbec dosiahla mzdu predpísanú tabuľkami. A na toto peniaze mnohokrát nie sú, mnohokrát tí ľudia na takéto dorovnanie mzdy, ktorá im patrí, čakajú aj štvrť roka. To je z praxe, to sa nedá spochybniť, aj štvrť roka. A zrazu keď chceme byť štedrí pre cudzincov, pre azylantov, zrazu sa proste peniaze nájdu. Preto aby ste nepovedali, kolegyne, kolegovia, že tu len kritizujem, tak sa preto pýtam, a resp. dávam pánovi ministrovi návrh, aj keď on na výbore argumentoval tým, že to nie je v kompetencii ministerstva vnútra, ale vláda je len jedna a vládu posudzujú ľudia ako celok, prečo sme nešli cestou úpravy sumy životného minima? Prečo sme nešli tou cestou, že by sa životné minimum zdvihlo na takú sumu, aby keď už chceme, tak aby aj tí cudzinci, tí azylanti mali len 1-násobok životného minima? Nemôžu mať 1,75-násobok, kým naši vlastní občania majú 1-násobok. A ešte aj na tú jednotkovú sumu životného minima, ešte aj na tú im vie siahnuť exekútor. Je to z nášho pohľadu absolútne diskriminačné.
Ničím nie je tento koeficient 1,75-násobku v prospech cudzincov oproti občanom Slovenskej republiky, ničím nie je ani v tejto dôvodovej správe tohto návrhu zdôvodnený, nijako to nie je odargumentované, vyargumentované, že prečo by to presne tak malo byť, takže ja by som dal tu v rozprave návrh na to, aby táto novela, tento návrh bol stiahnutý a prepracovaný.
Ďakujem pekne.
15. 3. 2022 16:23:38 - 16:23:38 60. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní 2 Tlač 944 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
145.
Ďakujem kolegom za faktické poznámky a ešte raz dávam do pozornosti uznesenie Martina Beluského o vyhlásenie referenda za vystúpenie Slovenskej republiky z NATO.
Vážení členovia vládnej koalície, veď nemôžte sa brániť vôli národa, ak obyvateľstvo, ak národ jednoducho v referende by rozhodli chceme zostať v NATO, kolega Beluský povedal, a musíme sa k tomu pripojiť aj my, že áno, výsledky referenda, výsledky vôle národa budeme musieť, aj keď sa nám nebudú musieť páčiť alebo nebudú možno páčiť, budeme musieť rešpektovať, akceptovať. A na druhej strane ak národ, ak obyvatelia sa v referende rozhodnú, že áno, nechceme sa zapájať do žiadnej vojny, chceme si kľudne žiť, chceme mať svoju prácu, venovať sa svojim rodinám a neriešiť žiadnu vojnu, žiadne rakety, žiadne proste ohrozenia ani to, že nám vypadne elektrika a nebudeme mať ako kúriť, a rozhodnú sa pre vystúpenie z NATO, tak potom vy budete musieť taktiež toto rozhodnutie, aj keď sa vám možno páčiť nebude, rešpektovať.
Ale nebráňme ľuďom, nebráňme občanom, aby tento nástroj do rúk dostali, aby svoju vôľu vyjadriť mohli, a keď tu v pléne či už z úst pána ministra alebo vládnych poslancov zaznelo, že ľudia chcú zostať v NATO a že všetky európske krajiny, teraz ešte aj tie, ktoré nie sú v NATO, sa pridávajú, takže to je nezmysel, tak potom sa nemáte čoho báť, potom sa nemáte čoho báť, nechajte ľudí hlasovať a podľa hlasovania uvidíme. Takže ešte raz, referendum za vystúpenie z NATO nie je nič iné, len to, aby národ, aby obyvateľstvo dostalo možnosť sa slobodne vyjadriť na túto vážnu tému.
Ďakujem pekne.
15. 3. 2022 16:23:38 - 16:23:38 60. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní 2 Tlač 944 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kotleba, Marian (ĽS Naše Slovensko) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
139.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, kolegyne poslankyne, kolegovia poslanci, pán minister, najprv pán minister, taká krátka reakcia, pretože vy ste v tom úvodnom vystúpení, na ktoré sa nedalo reagovať, spustili takú spŕšku úplne od veci útokov na našu stranu aj na mňa osobne. Pán minister, naša strana nie je platená naozaj ani z Ruska, na rozdiel od vás ani z Ameriky, ani z nikade inakade a každá vaša pripomienka a narážka na moje súdne konanie iba potvrdzuje to, že je to politicky motivované a vláda by mala obrovskú radosť a obrovský záujem na tom, aby som bol odsúdený. Takže nech sa páči, kľudne v tom ďalej pokračujte.
No a teraz k tomu, načo tu sme, aj keď je tu trošku málo poslancov vzhľadom na dôležitosť témy - vyslovenie súhlasu s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl členských štátov NATO na území Slovenskej republiky. Poďme sa na to pozreť pohľadom tých, ktorých sa to najviac týka.
Vladimír Zelenský dnes 15. marca 14.42 hod. na svojom účte na Twitteri: „Pochopili sme, že Ukrajina sa nestane členom NATO.“ Ukrajina sa nestane členom NATO a my tu dnes rokujeme o tom, že na Slovensko má prísť 2 100, za istých podmienok až 4 200 vojakov členských armád NATO, ktoré majú podľa vystúpenia pána ministra v zmysle čl. 5 kolektívnej zmluvy o obrane v rámci NATO zabezpečiť to, že ak by Ruská federácia z nejakého nezisteného a nepochopiteľného dôvodu zaútočila na Slovenskú republiku, tak nám všetky členské krajiny NATO prídu na pomoc. Znova musím zopakovať, že ak by mala situácia sa riadiť podľa tohto článku 5 tejto zmluvy o NATO, tak nie je potrebné sem voziť žiadnych ďalších vojakov členských štátov NATO, pretože Slovenská republika tu má svojich vojakov, ktorí sú tiež vojakmi členských alebo členského štátu NATO, a útok na Slovensko a útok na týchto vojakov je rovnako ako útok na vojakov, ja neviem, holandských, českých alebo amerických útokom na NATO, takže by tiež platil tento článok 5, takže pán minister zjavne v časti, keď hovoril, že je to dôležité kvôli naplneniu tohto bodu, úplne zavádzal, pretože to nemá s kolektívnou obranou NATO absolútne nič spoločné.
S čím má však prítomnosť vojakov iných členských krajín NATO na Slovensku a najmä vojakov Spojených štátov amerických spoločné veľmi veľa, to je niečo úplne iné. V Spojených štátoch totiž existujú dokumenty označované spoločným pojmom ako Grand strategy, ktoré podpisuje priamo prezident Spojených štátov amerických. Medzi týmito dvoma dokumentami sa nachádzajú aj dokumenty s názvom World fighting Concept a US Global Leadershift: Priorities for Twenty-First-Century Defense, to znamená koncept bojových operácií a priority obrany v podstate Spojených štátov amerických z pohľadu globálneho, nejakej globálnej dominancie vo svete.
A keď si prečítate tieto dva dokumenty, tak zistíte, že dva primárne ciele, ktoré sú v súčasnej vojenskej doktríne USA definované, sú zaistiť vojenskú prítomnosť Spojených štátov amerických v krajinách alebo regiónoch, v ktorých by mohol byť ohrozený vojenský záujem Spojených štátov amerických, a druhý cieľ, prioritou Spojených štátov je projekcia vojenskej sily Spojených štátov do oblastí, v ktorých by inak alebo v inom prípade mohlo dôjsť k narušeniu regionálnej dominancie Spojených štátov amerických. Tieto, tieto priority Spojených štátov v podstate iba napĺňajú tú vojenskú teóriu USA, ktorá hovorí o tom, že základným a prvotným cieľom Spojených štátov amerických pri akomkoľvek vojenskom konflikte je preniesť tento konflikt mimo územia Spojených štátov amerických, na územie svojich spojencov, na územie zástupných štátov v tomto konflikte. Vojenskou prítomnosťou armády USA na území Slovenskej republiky sa nestane nič iné, len naplnenie vojenskej doktríny Spojených štátov amerických predchádzať konfliktu na vlastnom území tým, že ten konflikt bude prenesený v tomto prípade na územie Slovenskej republiky.
Z tohto dôvodu, vážené poslankyne, vážení poslanci, nikto, kto nechce, aby sa ukrajinsko-ruský alebo rusko-ukrajinský konflikt pod akoukoľvek zámienkou preniesol aj na naše územie, nemôže hlasovať za to, aby na slovenskom území, na území Slovenskej republiky sa v tejto súvislosti zvyšovala vojenská prítomnosť iných členských štátov NATO, najmä však vojenská prítomnosť Spojených štátov amerických. Skutočne ak máme z tejto situácie ako Slovenská republika vyjsť s čo najmenšími škodami, tak najlepšie a dlhodobo najudržateľnejšie a najstabilnejšie riešenie pre Slovenskú republiku je vyhlásenie vojenskej neutrality. Vojenská neutralita by bola stavom, v ktorom by Slovenská republika úplne jasne a nahlas povedala, že nemá absolútne žiadny záujem na tom, aby sa akýmkoľvek spôsobom miešala do konfliktu veľmocí, pretože na Ukrajine nejde o nič iné ako o konflikt veľmocí, a to Ruskej federácie a Spojených štátov amerických a ich regionálnych a teritoriálnych záujmov. Vyhlásením vojenskej neutrality by sme zároveň pre občanov Slovenskej republiky priniesli obrovskú mieru uspokojenia alebo upokojenia v tom zmysle, že by sme nemuseli traumatizovať obyvateľstvo ďalším nezmyselným zvyšovaním cien plynu, pohonných látok a energií, ktoré jednoducho a nevyhnutne nastanú v prípade, že sa Slovenská republika bude chcieť preorientovať z ruských energetických zdrojov na energetické zdroje zo Západu. Vyhlásenie vojenskej neutrality Slovenskej republiky v podstate v súčasnej situácii nenesie žiadne riziká a prináša, naopak, len benefity pre obyvateľov Slovenskej republiky. Reči o tom, že by sa tým Slovenská republika vydala Ruskej federácii, sú tak nezmyselné a tak neopodstatnené a tak veľmi zavádzajúce, že ani nemá zmysel na ne nejako hlbšie reagovať.
Preto prosím, vážené poslankyne, vážení poslanci, zvážte uznesenie, ktoré tu pred malou chvíľou navrhol poslanec Martin Beluský, a síce uznesenie o tom, aby mali občania Slovenskej republiky právo sa v najvyššej forme demokracie, a to je v referende, všeľudovom hlasovaní, vyjadriť, či majú záujem aj naďalej, aby Slovenská republika ostala súčasťou Severoatlantickej aliancie, NATO, alebo či majú záujem na tom, aby Slovenská republika z tejto aliancie vystúpila a stala sa štátom vojensky neutrálnym.
Ďakujem pekne.