50.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja by som len reagovala na faktické poznámky.
Pán poslanec Mazurek, povedala som, že ďakujem pánovi ministrovi, že sa zdržal. Áno, ďakujem mu, že sa aspoň zdržal, pretože mali sme aj debatu s pánom ministrom a mali sme takú pochybnosť, či ide, alebo nejde zahlasovať za tento migračný pakt vzhľadom na to, že dal deň pred schôdzou alebo deň pred ministerským stretnutím status, kde nebola jeho pozícia jasná.
A čo sa týka celého toho zhrnutia, ešte raz zopakujem, 94 % ľudí, nelegálnych migrantov, ktorí sú na našom území, ako pán minister povedal, vraj sú zo Sýrie. Ešte raz zopakujem, všetci tvrdia, že sú zo Sýrie, tých 94 %, pretože chcú štatút vojnového utečenca. A myslíme si, že to tak nie je, a preto by sa mali skutočne preverovať ich doklady, ktoré vo veľa prípadoch alebo v drvivej väčšine vôbec nemajú, a mali by sa po dobu toho, že overujete ich totožnosť, zaistiť a obmedzovať na slobode.
Pán Potocký, preplatiť náklady na ďalšie ubytovacie kapacity alebo, respektíve vytvorenie zaisťovacích centier z EÚ je pekná myšlienka, môžme o ňom s EÚ rokovať, ale myslím si, že vzhľadom na aktuálnosť situácie a operatívnosť riešenia a vzhľadom na to, že máme ministerstvo vnútra podľa ústavy a podľa kompetenčného zákona, pardon, má povinnosť chrániť zdravie, životy a majetky občanov, tak musí zatiaľ tieto náklady financovať zo svojho rozpočtu.
A celkovo na záver by som povedala, nerobme pull effect, to znamená, nedávajme pozvánku prevádzačom poďte cez nás. Robme dostatočné opatrenia na odradenie migrácie cez Slovensko.
Ďakujem.
|
30.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené dámy, vážení páni, keďže nemáme funkčný branno-bezpečnostný výbor, kde by sa toto mohlo riešiť na jeho mimoriadnej schôdzi, na mimoriadnom stretnutí, preto som rada, že sme schválili tento bod schôdze, alebo že sme schválili schôdzu s týmto doplneným programom.
Všetci dobre vieme, že sa blíži letné obdobie a opäť sa nám objavuje problém s ilegálnou migráciou z oblasti Blízkeho východu a severnej Afriky. A všetci si pamätáme, aké udalosti sme tu mali v roku 2015, následne 2016, keď prúdili cez Európu a hlavne cez našich južných susedov desaťtisíce až stotisíce nelegálnych migrantov a vyvolali migračnú krízu v celej Európskej únii. A vtedy sa krajiny V4 postavili k tomu, nazvem to, chlapsky a zaujali nekompromisný postoj a nedovolili rozmiestňovanie migrantov na svojom území.
Rovnako potom aj ja keď som bola na pozícii ministerky vnútra, som sa vyhýbala akýmkoľvek snahám meniť politiku Európskej únie voči nelegálnym migrantom a pokračovala som v nasadenom trende, aby sme nedovolili uplatniť kvóty v rámci celej Európskej únie na rozmiestnenie nelegálnych migrantov. Ale v tom období vzťahy v rámci V4 boli skutočne operatívne, kooperovalo sa na najvyššej úrovni a držali sme ako jeden celok. A keďže počty nelegálnych migrantov sa zvyšujú aj v tomto období, možno nie tak drasticky, ako to bolo v roku 2015, tak treba k tomu pristúpiť pragmaticky.
Som veľmi rada, že pán minister vnútra na stretnutí ministrov vnútra, ktoré sa odohralo v Luxemburgu, sa zdržal pri hlasovaní migračného paktu, ktoré navrhlo švédske predsedníctvo. Viem, že napriek tomu tento migračný pakt bol schválený, ale pokiaľ niektorí z vás čítajú aj zahraničné médiá, ako napríklad v Rakúsku a v Nemecku, tak vedia, že tento migračný pakt, hoci napríklad aj Rakúsko a Nemecko hlasovalo za, tak hlasovalo za iba na prahu skutočne takej citlivosti svojej bolesti a je o tom veľmi veľká všeobecná celospoločenská diskusia v týchto krajinách, takže uvidíme, ako tento migračný pakt bude ďalej pokračovať v rozhovoroch medzi Radou a medzi Európskym parlamentom.
Som presvedčená o jednej veci. Kvóty nič neriešia, kvóty sú dôsledok nelegálnej migrácie a treba riešiť vždy príčiny nelegálnej migrácie, nie jej dôsledky. A tak ako aj pán minister hovoril o európskych riešeniach, tak vieme, že tie základné premisy, ktoré Európska únia má v rámci svojich riešení, je vždy ochrana vonkajšej hranice schengenského priestoru, hlavne efektívna ochrana vonkajšej hranice, na to máme zriadenú aj agentúru Frontex, kde prispievame aj ako Slovensko finančnými prostriedkami a, samozrejme, pokiaľ je to potrebné v rámci nejakej kooperácie pri pomoci inému členskému štátu, aj ľudskými zdrojmi.
Ďalej treba hovoriť v rámci tej európskej koncepcie aj o efektívnej návratovej readmisnej politike, čo závisí veľakrát na tom, ako sú diplomatické vzťahy či už Európskej únie voči krajinám, odkiaľ nám migrácia sem prúdi, alebo či sú to už vzťahy V4 voči ostatným krajinám, alebo bilaterálne vzťahy jednotlivých členských krajín s krajinami či už susednými, alebo krajinami mimo Európskej únie. No a, samozrejme, potom sa hovorí aj o tom, že je tam nejaká politika, čo sa týka ochrany tých cudzincov, ochrany utečencov a, samozrejme, Slovensko si ctí medzinárodné a európske dohody a pokiaľ sa jedná o vojnových utečencov, tí spadajú pod medzinárodnú ochranu a tá pomoc, tak sme dokázali pomôcť utečencom z Ukrajiny v dôsledku vypuknutia konfliktu na Ukrajine, tak taká pomoc musí byť vždy voči týmto vojnovým utečencom.
S čím sa, s čím úplne nemôžem súhlasiť, je to, keď sa odvolávame vyslovene na tieto európske riešenia, pretože tieto európske riešenia sú síce efektívne, ale z dlhodobého pohľadu a veľakrát nie sú operatívne nasaditeľné, a preto hovoriť o úrovniach Frontexu, Salzburgu alebo Európskej únie je fajn, je treba na týchto riešeniach strategických pracovať, je treba ako členská krajina, aby sme sa na nich podieľali, ale treba robiť aj operatívne riešenia v rámci Slovenskej republiky, pretože tak ako sme počuli od pána ministra, ja som si zobrala nejaké štatistiky, ktoré sú aj dostupné na stránke ministerstva vnútra a aj na stránke Európskej únie, za minulý rok bol nárast oproti tomuto roku za porovnateľné obdobie v rámci EÚ o 136 %. To, samozrejme, sa aj odráža v štatistikách na Slovensku, lebo predsa u nás pokles asi nebude, od januára do apríla 2022 bolo 765 zadržaných ľudí, májové štatistiky som nenašla, takže preto porovnávam január a apríl. Január a apríl 4 705 zadržaných ľudí na Slovensku, čo je pomaly 500-percentný nárast, takže súhlasím s tým, čo povedal pán minister, 655 približne zadržaných týždenne je dokonca ešte väčšie číslo, ako keď si rozdelíme tých 4 700 na štyri mesiace.
Treba povedať, že problém začína troška prerastať a objavujú sa nám negatívne odozvy od občanov a spätná väzba od občanov južných okresov, ako sú Nové Zámky, Komárno, Levice, pretože sa pohybujú migranti alebo, respektíve občania iných štátnych príslušností v týchto okresoch a títo občania týchto okresov majú strach o svoje zdravie a, nazvem to, aj o svoje majetky. Nechcem z toho robiť teraz nejakú populistickú tému. Hovorím len fakty. A keď nechceme zažívať to, čo sme zažili na jeseň minulého roka v septembri a októbri, kedy sme zanedbali prvopočiatky a úplne prvotné signály toho, že sa nám zvyšuje migrácia a že treba, aby ministerstvo vnútra a Policajný zbor s tým niečo robili, a keď sa nechceme dožiť toho, aby nám naši susedia, ako sú Česká republika a Rakúsko, zabuchli hranice pred našimi očami, tak musíme niečo robiť.
Po prvé, okamžité riešenia, tak ako sme povedali ešte na tlačovej konferencii minulý týždeň. A som veľmi rada, že pán minister aj dnes povedal, že spolupráca s Maďarskom sa začala, že sa opätovne rokuje s Maďarskom, že do Maďarska vysielame príslušníkov Policajného zboru, že sa robia spoločné hliadky, pretože pokiaľ vy tvoríte spoločnú hliadku na území Maďarska, tak nepustíte cudzinca smerom k nám a tým pádom nemáte problematický, problematické kroky readmisie.
No, s čím úplne nemôžem súhlasiť, je, keď pán minister povie, že 94 % tých migrantov alebo príslušníkov inej národnosti, ktorí prekročia naše hranice, sú Sýrčania. Pán minister, oni dobre vedia, čo majú povedať, pretože oni sú veľmi dobre nabrífovaní od prevádzačov, a vedia, keď povedia, že sú zo Sýrie, tak dostanú štatút vojnového utečenca. Žiaľ, alebo chvalabohu, nechcem to teraz hodnotiť, výzorovo sa nepodobajú na Ukrajincov, takže najlepšie by im bolo, keby vojnový konflikt alebo odvolali sa na vojnový konflikt na Ukrajine a povedali, že sú Ukrajinci, ale fyziognómia im to nedovolí, tak preto radšej povedia, že sú zo Sýrie, kde ten konflikt už pomaly bude trvať desať rokov.
Hovorili sme minulý týždeň na tlačovej konferencii, a tam sa rozchádzam s pánom ministrom, že my nerobíme dostatočné opatrenia v rámci Slovenska na odradenie migrácie. Máme ihneď zaistiť cudzincov na neoprávnenom pobyte. Pán minister potvrdil, že sa nezadržiavajú a neobmedzujú sa na slobode. My sme za to, aby sa uplatňovalo zaistenie cudzincov na neoprávnenom pobyte aj žiadateľov o azyl, samozrejme, so zohľadnením kolapsu cudzineckých polícií. Má tu byť jednotný postup a výpomoc aj iných útvarov Policajného zboru; ja viem, že sú kapacitné problémy v celom Policajnom zbore, ale tomu sa teraz nechcem venovať.
V minulosti nám riaditeľ ÚHCP na branno-bezpečnostnom výbore povedal, že nemôže ich zaisťovať, pretože nemáme dostatočné kapacity. Áno, možno Sečovce a Medveďov nám nebudú stačiť, ale v rámci akčných plánov z roku 2015 až 2018 boli vytipované viaceré zariadenia v rámci Slovenska, či už patriace štátnej správe, obciam alebo mestám, kde by sa títo zaistení cudzinci mohli ubytovať a mohli vlastne byť obmedzení na slobode. Dokonca boli aj identifikované pozemky v oblastiach, ktoré susedia a sú v bezprostrednej, bezprostrednom susedstve našej štátnej hranice s Maďarskou republikou, aby sa tam mohli vybudovať kontajnerové zaisťovacie tábory. Ešte raz zopakujem, obmedziť všetkých nelegálnych migrantov na osobnej slobode za účelom ich preukázania totožnosti.
Pán minister, ja som si istá, že nám potvrdíte, že pokiaľ sa dostavia títo príslušníci týchto krajín na hraničnú cudzineckú políciu, nemajú žiadne doklady. Žiadne. To znamená, keď nemajú doklady, neoprávnene vstúpili do schengenského priestoru, neoprávnene sú na našom území, a preto sa to volá aj nelegálna migrácia. Legálna je vtedy, keď slušne zažiada o vízovú povinnosť, o víza na našej ambasáde daný príslušník.
Ďalšia vec, čo je, obnovenie hraničných kontrol, čo spomínal pán minister, nemá svoj efekt, lebo to preukázala Česká republika, neznížila sa im migrácia, dokonca myslím, že to bolo, jeden milión eur ich to stálo, myslím, týždenne. Nikto tu nehovorí o tom, že sa majú obnovovať hraničné kontroly. A v rámci smernice Európskej únie je jasne povedané, že každý štát v rámci členského, v rámci schengenského priestoru neporuší žiadne zákony, ak spraví kompenzačné opatrenia na svojom území. Kompenzačné opatrenia, hovoríme o tom, že sa spravia cielené kontroly v blízkosti hraníc. Cielené kontroly. Či už sú to na dopravných tepnách v blízkosti hraničných prechodov, tak ako ich už robí Česká republika, tak ako ich už robí Rakúska republika vyše možno už dvoch týždňov. Spravia sa aj cielené kontroly v blízkosti hraníc, zelených hraníc a tam, samozrejme, je potrebná operatívna spolupráca, čo určite je, nelegálne jednotky boja proti migrácii, kde nelegálna jednotka boja proti migrácii má operatívne informácie, napríklad blížia sa sem štyri podozrivé kamióny, dostanú túto informáciu z Maďarska a už cielene sa ide po tejto, preverovanie o tejto informa... o operatívnej informácii.
Návraty. Pán minister, viem, že ste krátko na vašej stoličke, ale ako to nejde o návratoch, sme už počuli v septembri od riaditeľa hraničnej a cudzineckej polície a od ministra vnútra. Ja viem, že je tu problém reťazovej migrácie alebo, respektíve, pardon, reťazovej readmisie a že to neni úplne dobré riešenie. Ale máme iné riešenie? No nemáme iné riešenie. A presne, keď chceme my efekt odradenia pre všetkých prevádzačov, aby nevstupovali s migrantami na naše územie, to je naša základná úloha, ktorú teraz operatívne v rámci ochrany majetku, zdravia obyvateľov Slovenskej republiky chceme spraviť, tak musíme pristúpiť aj k reťazovej reakcii, readmisii. A robme to teraz. Veď ja viem, že Maďarsko odmieta brať týchto utečencov. Áno, to odmieta už roky, ale treba s nimi rokovať. Veď Maďarsko má famóznu dohodu so Srbskom, kde veľmi veľa krokov na dokazovanie odpadlo. A keď sa bude rokovať s Maďarskom, ja som si istá, že Maďarsko nám v niečom vyhovie. Ešte raz, my potrebujeme odradzujúci efekt. Odradzujúci efekt, aby migrácia, migračný tok nešiel cez Slovenskú republiku. My všetci vieme, že nelegálni migranti majú napísané, kam majú ísť, kam sa chcú dostať, oni už keď štartujú zo svojej krajiny, tak presne vedia svoju adresu, kde chcú nakoniec skončiť, pretože tam majú svojich rodinných príslušníkov v daných krajinách, majú tam svoje komunity, majú tam svoje kultúrne a etnické zázemie.
Čo sa týka aj vízovej politiky EÚ, to, že bude Európska únia riešiť veci v oblasti vízovej politiky Srbska a Čiernej Hory, to nám už povedal pán minister vnútra niekedy v októbri, keď nám Češi zavreli hranice a prišiel z ministeriálskeho stretnutia, že toto teraz bude Európska únia robiť. No, dúfajme, že áno, len skutočne zefektívniť vízovú politiku so Srbskom a Čiernou Horou a Srbska a Čiernej Hory voči iným krajinám asi je na dlhé lakte, keďže to stále hovoríme ako jedno z riešení, ktoré možno ešte nie je funkčné. Dá sa zaviesť tzv. temporárna vízová politika.
No a na záver, ja by som to znova len zhrnula. Ešte sa, pardon, áno, odtlačky prstov v Eurodacu, v Migre, v systéme, ktorý funguje od roku 2010. Moja otázka je, ak zistíme, že daný cudzinec je v informačnom systéme Migra, už bol niekoľkokrát zaevidovaný, čo sa s ním deje? Zaistíme ho? Stíhame ho za marenie výkonu úradného rozhodnutia? To je moja otázka na ministerstvo vnútra. Alebo mu dáme doklad o zotrvaní? A on je zase voľný, pohybuje sa na slobode a, samozrejme, on odíde z našej republiky. No len keď takýchto odídencov bude veľa, tak sa môže stať, že Českej republike prejde trpezlivosť, že dôjde trpezlivosť Rakúskej republike, lebo dôjde trpezlivosť aj Nemeckej republike a budeme nie svedkami reťazových readmisií, ale reťazových zatváraní hraníc.
Sumár toho všetkého, nie, ako sa to všetko nedá, ale prosím, operatívne, rýchle riešenia pre Slovensko, aby sme tu nemuseli sedieť o mesiac, o dva a riešiť to, že máme utečenecké tábory a že občania sú nervózni a že nám naši susedia znova zatvárajú hranice. Zadržme nelegálnych migrantov, zaistime ich, obmedzme ich na osobnej slobode, kým nepreveríme skutočne, odkiaľ pochádzajú, pretože oni doklady nemajú. Nikto nechce hraničné kontroly, opakujem, ale robme kompenzačné opatrenia na to, aby sme znechutili prevádzačov, aby sme ich odradili.
Ďakujem veľmi pekne.
|
111.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, návrh zákona o pomoci obyvateľom ohrozených chudobou sa predkladá ako návrh skupiny poslancov Národnej rady. V čl. I sa navrhuje v reakcii na mimoriadne prudký rast cien energií a zvýšené životné náklady širokej skupiny obyvateľstva, ktorá sa ocitla v ohrození chudobou, poskytnúť finančnú pomoc za účelom krytia časti životných nákladov, aby sa toto ohrozenie znížilo alebo aby sa mu úplne zabránilo.
Formou pomoci je jednorazový finančný príspevok určený pre vybraný okruh obyvateľov, ktorí sa podľa jednotnej európskej metodiky štatistického zisťovania chudoby nachádzajú v riziko... v riziku príjmovej chudoby. Pri posudzovaní nároku sa pritom bude zohľadňovať každý typ domácností osobitne, aby sa zohľadnil počet členov domácností a ich veková štruktúra. Na základe metodiky výpočtu hranice rizika príjmovej chudoby predstavuje totiž hranicu iná suma v prípade jednočlennej domácnosti a iná v prípade úplnej domácnosti s dvomi deťmi. Zákon počíta s výplatou príspevku v roku 2023, ale štruktúra jeho textu umožňuje jednoduchou legislatívnou zmenou poskytnúť takúto pomoc v prípade potreby aj v iných rokoch, ak opäť nastane takáto objektívna potreba.
Cieľovou skupinou pomoci sú rodičia nezaopatrených detí, poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie a peňažného príspevku na osobnú asistenciu, poberatelia dôchodkových dávok a ľudia odkázaní na pomoc v hmotnej núdzi, ale aj iné fyzické osoby, ktoré sú ohrozené chudobou. V prípade posledných dvoch menovaných skupín fyzických osôb sú podmienky vzniku nároku na pomoc nastavené tak, aby ocenili ich aspoň minimálnu legálnu pracovnú aktivitu v roku 2022.
Navrhovatelia sa rozhodli podporiť chudobných obyvateľov využitím najnovším dostupných údajov o hranici rizika príjmovej chudoby, ktoré budú dostupné ku dňu účinnosti tohto zákona. Hoci v súčasnosti ešte nie sú dostupné údaje, na základe ktorých sa bude posudzovať nárok na pomoc podľa tohto zákona, predkladatelia zvolili údaje, ktoré budú najaktuálnejšie ku dňu účinnosti zákona, aby tak sa najviac priblížili k príjmovej realite chudobných ľudí v súčasnosti.
Vzhľadom na nedostupnosť najaktuálnejších údajov v čase predloženia návrhu nie je možné presne kvantifikovať dopady návrhu na výdavkovú časť štátneho rozpočtu. Opatrenie sa dotkne ohľadom do... odhadom do 700-tisíc ľudí, pričom pôjde o dotáciu na domácnosť vzhľadom na to, že rozpočtové dopady nemôžu... nemožno považovať za rizikové z hľadiska udržateľnosti štátneho rozpočtu. Zároveň vo svetle výdavkov na opatrenia na podporu podnikov v uplynulých rokoch, ako aj vo svetle pokračujúceho nárastu výdavkov na zbrojenie v stámiliónoch eur vyplývajúcich z veľkých investičných nákupov v pôsobnosti rezortu ministerstva obrany, sú predkladatelia presvedčení, že vláda je povinná nájsť zdroje na takúto pomoc obyvateľom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
|
132.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja by som chcela tiež členom branobezpečnostného výboru oznámiť, že dnes 13.05 h máme mimoriadny výbor, takže poprosím o účasť. Ďakujem pekne.
|
32.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážení kolegovia, od septembra tu máme menšinovú vládu, od decembra tu máme odvolanú vládu, vládu v demisii. Pani prezidentka chce čo najskôr predčasné parlamentné voľby, predseda Národnej rady takisto chce čo najskôr predčasné parlamentné voľby, celá verejnosť jednoznačne je za čo najskôr, aby sa parlamentné voľby konali. No koaliční lídri sa napriek tomu dohodli na september a expremiér Eduard Heger na to povedal, že on ešte potrebuje mať čas, aby dokončil svoje reformy. Reformy, na ktoré mal skoro 3 roky, na ktoré mal ústavnú väčšinu, a pred našimi očami sme videli, že na každej jednej reforme sa tu poslanci Národnej rady dohádali. Nie, pán expremiér, Slovensko už nech vaše reformy, neprosíme si ich. Slovensko chce stabilnú, silnú a hlavne kompetentnú vládu.
|
87.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Áno, pán predseda, veľmi správne si to povedal, Slovensko má patriť k vyspelým demokratickým krajinám, a preto by sme tak všetci poslanci Národnej rady mali aj pracovať. Ale ako to tu vidíme, tak jednoducho my sa nemôžme dohodnúť na ústavnom riešení tejto krízy a nemôžme sa dohodnúť ani na predčasných parlamentných voľbách, na ich termíne.
A hlavne treba pripomenúť jednu dôležitú vec, keď nám koalícia začala vyčítať, že nám pošle účet za referendum, tak treba povedať, že tým, že od roku 2021 hlavne koaliční poslanci nechceli splniť výtku, ktorú nám poslal Ústavný súd, tak tam treba rozrátať náklady za referendum.
No a v neposlednej rade, keď sa na to pozeráme cez prizmu posledných dvoch-troch dní, tak zisťujeme, že koalícia si kladie ešte ďalšie podmienky, aby ústavný zákon neprešiel, a to sú podmienky, ako tu zostať nielen v tomto volebnom období, ale aj v tom ďalšom volebnom období a možno ešte v ďalšom. A treba len, aby tie predčasné parlamentné voľby boli, a občania dajú vysvedčenie hlavne tej koalícii, čo s nimi robila tri roky, a hlavne ako ešte v závere sa snažila všetky tieto pozície, ktoré tu má, si udržať čo najdlhšie.
Ďakujem.
|
166.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. A, vážený pán kolega Šeliga, bolo tu, odznelo tu z vašich úst, že ja a pán poslanec Fico sme nereagovali nejakými opatreniami alebo nejakými našimi skúsenosťami na to, aby sme pomohli súčasnej situácii.
Tak len aby ste vedeli, 29. 9. sa uskutočnil branno-bezpečnostný výbor, na ktorý prišiel pán Mikulec a prišiel pán policajný prezident. Dovtedy sme... aj po výbore sme z ich úst počuli, na vine je minister vnútra český, na vine je minister vnútra maďarský, policajný prezident maďarský a Slovenská republika, ministerstvo vnútra koná. Všetky ostatné otázky nevedeli zodpovedať.
Keď som sa pýtala, koľko pos... koľko policajtov sme poslali na maďarsko-srbskú hranicu na základe bilaterálnych zmlúv - nula, či sme zriadili hliadky na maďarskom území spoločné - nula. Keď som sa pýtala, či rokovali o readmisnej dohode s Českou republikou, pretože to má na starosti kancelária ministerstva vnútra - nie, neboli s nimi, ani s ministrom vnútra českým, ani s maďarským. Následne potom sa stretávali.
Keď sme sa pýtali, čo robí Národná jednotka boja proti nelegálnej migrácii, koľko zaistili za posledné období migrantov, to bolo veľmi malé číslo. Na základe toho... ešte nás pozvali do Medveďova, ktorý bol naplnený na 60 %, pritom hovorili, že nemôžu nikoho zaistiť. Dokonca ešte aj policajný prezident povedal, že nemá žiadnu zmenu výkonu služby a nenasadzuje sily a prostriedky krajských riaditeľstiev, na čo sme ho upozornili, že treba kontrolovať dopravné tepny.
Bola som v relácii s pánom poslancom Kyselicom, kde som jasne povedala, že kontrolujme dopravné tepny, lebo cez Dunaj nám sem neplávajú. Tak teraz ich kontrolujeme, ale asi nie dobre, keď v Kalnej nad Hronom už boli dvakrát záse... záchyty, takže len kľudne povedzte, my zvoláme ďalší branno-bezpečnostný výbor a povieme pánovi ministrovi aj prezidentovi, čo ďalej treba robiť.
Ďakujem.
|
102.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Presne, Matúš, tak ako si to tu počas dvddsiatich minút tak pomenoval, tak je to obraz ministra vnútra, ktorý sedí dnes na svojej stoličke, pretože aj keď dnes rozoberáme nelegálnu migráciu, každýkoľvek z nás keby vystúpil za ten rečnícky pult, tak má vždy každý nejakú inú tému, ktoré, ktorú môže rozoberať ako zlyhanie ministra vnútra.
A presne ako táto vláda za dva a pol roka prechádza z jednej kauzy do druhej a rieši jednu krízu za druhou, a pritom my to ani nestačíme sledovať, či je to prvá, druhá, tretia kríza, tak aj pri ministrovi vnútra môžeme začať s tým, ako šéfa, riaditeľa SIS, ktorý bol nominant koalície, zatkli pred očami našej poslaneckej kolegyne.
Takisto môžeme tu rozprávať o podozrivých úmrtiach vo väzbe, ktoré nieko... v niek... v niektorých prípadoch skončili až tragicky. Presne ďalší človek by tu mohol rozoberať 20 minút, ako sa rozhorela vojna v polícii, ako medzi sebou policajti začali bojovať, a dokonca začali bojovať ešte aj proti policajnej inšpekcii a upozorňovali na nezákonnosti pri... ktorí upozorňovali na nezákonnosti pri vyšetrovaní, ktoré policajti páchajú.
No a, samozrejme, v neposlednom rade sú to, či už je to kríza na jar migračná, či už je to teraz nelegálna migrácia, a to sú všetko, hlavne posledné dva body, sú všetko body, v ktorých, pri ktorých sa, ako som povedala aj v mojej rozprave, pán minister vnútra vôbec nemôže vyhovoriť na to, že za toto všetko môžu bývalé vlády alebo nebodaj nejaká neprodvi... nepredvídateľná zahraničná situácia.
|
92.
Ďakujem veľmi pekne všetkým kolegom za ich faktické poznámky. A zhrnula by som vec, ktorá tu odznela od nich všetkých.
A je to nielen moja domnienka, ale myslím si, že domnievame sa to úplne správne všetci, že také vzťahy v rámci V4, ako sú dnes medzi jednotlivými ministrami vnútra, ale myslím si, že aj na operačnej a policajnej úrovni, sú také napäté ako nikdy predtým neboli, čo skutočne obmedzuje veľmi potrebné globálne riešenie v regióne V4 a aj na európskej úrovni.
A dovolím si tvrdiť, že táto hanba, ktorú Slovensko zažíva, je preto, že Slovenská republika stráca reputáciu u svojich susedných partnerov a reputáciu seriózneho, konštruktívneho a vypočítateľného partnera, s ktorým možno viesť rozumnú, rozumnú debatu a diskusiu a hľadať spoločné najlepšie riešenia pre región V4.
Ďakujem veľmi pekne.
|
80.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážené poslanecké kolegyje a... kolegyne a vážení poslaneckí kolegovia, za dva a pol roka sme tu na Slovensku a hlavne v našom parlamente svedkami, že sme si museli zvyknúť na veľmi veľa situácií, s ktorými sme úplne nie zosynchronizovaní, a je to pre nás troška nemysliteľné, pretože vždy len tŕpneme, s akou novou kauzou, s akým novým problémom príde táto vláda, kde a opäť táto vláda zlyhá. A menovať všetky tieto zlyhania vlády, ktoré pod vedením dvoch predstaviteľov OĽANO by sme dnes chceli tu diskutovať, tak určite by táto schôdza Národnej rady trvala do Vianoc.
A výsledkom celého tohto marazmu je, že táto vláda čelí absolútne najvyššej nedôvere, ktorú aké vlády v predchádzajúcom období mali. Slovensko máme zadlžené za dva a pol roka viacej, ako sme Slovensko zadlžili za 12 rokov ľavicových vlád, máme tu rozdelenú spoločnosť, ktorá sa polarizuje vďaka konfliktnému štýlu politiky, no a v parlamente nám sedí stále sa rozpadávajúca a dnes už menšinová koalícia. A môžme povedať, že synonymom všetkých týchto katastrof je predseda hnutia OĽANO a súčasný minister financií. No v tejto práci určite nezaostáva a sekunduje mu ďalší minister, minister, ktorý je takisto nominant za OĽANO, a je to minister vnútra Roman Mikulec. Dnes ho už odvolávame ôsmy krát. Za dva a pol roka ministra vnútra odvolávame ôsmy krát.
Ja som dlho rozmýšľala a veľakrát, keď idem s pánom ministrom do diskusie, tak sa snažím nájsť aj nejaké svetlé momenty na ministerstve vnútra a snažím sa nájsť niečo, za čo by som ho niekedy mohla aj pochváliť. Ale priznám sa, že za tých dva a pol roka nielen ja, ale aj viacerí moji kolegovia sme nenašli vôbec nič, za čo by sme voči pánov ministrovi vyjadrili pochvalu. Naopak, pri každej jednej veci, pri každom jednom probléme, pri každej jednej kauze a kríze nás pán minister presviedča, ako opäť a znova zlyháva. A môžem povedať, že je to rovnako ako pri tejto vláde, pretože počas dva a pol roka táto vláda prechádza z jednej kauzy do druhej a ako bežní občania my už sami nevieme, že či je to prvá kríza alebo druhá kríza, alebo tretia kríza tejto vlády, a presne tak môžme aj menovať zlyhania na ministerstve vnútra, či je to prvé, druhé, tretie alebo koľké zlyhanie.
A keby dnes sa mám vrátiť k tým zlyhaniam pána ministra Mikulca, tak tu ešte stojím ďalších dvadsať minút, ale stačí mi spomenúť len to, čo sme sa tu bavili na predchádzajúcej schôdzi, a to bolo zlyhanie, kedy na jar tohto roku k nám prúdili tisíce utečencov alebo tisíce ľudí, ktorí utekajú pred vojnou z Ukrajiny, a Slovensko na túto vlnu nebolo vôbec pripravené, aj keď sme pána ministra prosili niekoľkokrát, aby zasadla Bezpečnostná rada, aby zasadol Ústredný krízový štáb a aby Slovensko bolo pripravené na túto vojnu ľudí, ktorí utekajú z Ukrajiny pred vojnou. Všetkých týchto ľudí zachraňovali mimovládne organizácie, kresťanské organizácie s podporou samospráv. Ministerstvo vnútra mesiac nerobilo nič, a keď sa po mesiaci objavilo na ukrajinskej hranici, tak sme zistili, že utečeneckú krízu nám bude riešiť súkromná firma, ktorá bola netransparentne obstaraná a ktorá mala ešte aj korupčné pozadie, pretože konateľ tejto firmy bol priamo naviazaný a bol to osobný priateľ súčasného premiéra Eduarda Hegera, a to je len, povedzme si úprimne, vrchol zlyhaní ministra vnútra na jeho pozícii.
Dnes tu riešime znova ďalší problém, znova ďalšiu krízu, a to nelegálnu migráciu a znova je to téma, pri ktorej sa pán minister určite nemôže vyhovoriť na to, že za to môžu predchádzajúce vlády alebo za to že môže nepredvídateľná zahraničná alebo medzinárodná situácia. Všetci vieme, že nelegálna migrácia tu bola, nelegálna migrácia tu je a nelegálna migrácia smerom do Európy tu vždy bude. Záleží len na človeku, záleží na ministrovi vnútra a závisí... záleží len na vláde, ako sa s ňou vysporiadame. A čím viacej ju utlmíme, tým bude menšia.
No dnes čo sa deje na Slovensku, sme tu nevideli za 15 rokov, odkedy schengens... Slovensko vstúpilo do schengenu v decembri v roku 2007. Dokonca svedkami takejto migrácie sme neboli ani počas rokov 2015 a 2016, kedy celkovo do Nemecka prišlo 2,5 mil. migrantov za tieto dva roky. V júli tohto roku už ministerstvo vnútra na základe svojich štatistík, ale aj na základe štatistík, ktoré pochádzajú z Frontexu, malo informáciu, že nelegálna migrácia na Slovensku stúpla o 170 %. V septembri už malo informáciu, že táto migrácia stúpla na úroveň 290 %. No a na jeseň po všetkých apeloch, výzvach a upozorneniach nám pred očami zavrelo svoje hranice Česko. Po pätnástich rokoch. Následne na to aj Rakúsko.
Ministerstvo vnútra, myslím si, že už v lete bolo upozorňované zo strany Českej republiky a zo strany aj mnohých mimovládnych inštitúcií, že táto migračná vlna sa bude len a len zväčšovať, a český minister vnútra, ktorý vždy má najbližší vzťah so slovenským ministrom vnútra, a takisto keď som sedela na pozícii ministerky vnútra, či to bol covid, alebo akékoľvek iné krízy, som s českým ministrom vnútra pánom Hamáčkom bola dennodenne na telefóne a veci sme riešili. No pri tejto migračnej vlne, ktorá sa na nás valila a ktorá sa stále na nás valí, minister vnútra nekonal, nejednal so svojimi partnermi, nerobil žiadne opatrenia, dokonca neapeloval ani na vládu, ani na ministra zahraničia, skrátka ako vždy minister vnútra nerobil skoro vôbec nič a opäť nám len ukázal svoju nekompetentnosť a neschopnosť, a že nemá sedieť na stoličke ministra vnútra. A ako som povedala, pri tejto téme sa dnes on nemôže vyhovoriť, že za to môžu bývalé vlády alebo nepredvídateľné okolnosti v zahraničí.
Slovensko, a je to fakt, sa stalo obľúbenou migračnou trasou smerom na západ do Európy. A dokonca toto konanie verejných vyšetroval... verejných činiteľov vyšetruje aj Generálna prokuratúra, či všetky úlohy pri ochrane vnútorných hraníc, či boli plnené a či nedošlo k úmyselnému, alebo nedbanlivému konaniu.
Vážení poslaneckí kolegovia, skutočne si treba vstúpiť do svedomia. A predtým, ako stlačíte tlačítko, či zahlasujete za zotrvanie ministra vnútra vo funkcii, si treba uvedomiť, či ozaj spĺňa všetky náležitosti, ktoré má mať minister vnútra, a či ozaj pracuje na tomto rezorte tak, ako by pracovať mal, pretože dnes, čo vidíme na Slovensku, sú migranti, tisíce migrantov, kontroly na hraniciach s Českou republikou, kontroly na hraniciach s Rakúskom. Už len očakávame, ešte nebodaj že poľskí, poľská strana nám dá tieto kontroly. Máme tu stanové mestečká hneď v tesnej blízkosti s češ... s českými hranicami. A dokonca už tu bola aj streľba na hraniciach.
Stali sme sa koridorom, obľúbeným koridorom nelegálnej migrácie do Nemecka. A za toto treba prebrať zodpovednosť.
Ďakujem veľmi pekne.
|
108.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pán predseda, presne si to vyjadril vo svojej rozprave, že Igor Matovič za dvanásť rokov v politike predstavuje akurát stelesnenie klamstiev, lží, manipulácií a nadávok, a vôbec nič sa nezmenilo ani tým, že prešiel z parlamentných lavíc priamo na čelo vlády, a je skutočne našou povinnosťou a zodpovednosťou spraviť zajtra to, po čom volá 90 % obyvateľov tejto krajiny, odvolať Igora Matoviča z postu ministra financií a zajtra sa presne ukáže, kto zlyhá a kto zahlasuje za jeho odvolanie.
Ďakujem.
|
90.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Matúš, absolútne si to vystihol s pasážou, kedy si povedal, že podržaním ministra Mikulca vo funkcii absolútne nepomôže tejto situácii, v ktorej sa Slovensko momentálne nachádza, a že tento sen o tej antikorupčnej vláde sa im absolútne rozpadá.
Ja by som dodala, že nielen sen o antikorupčnej vláde, ale celkovo sen o vládnutí sa im rozpadá, a keď už by sme mali dať prídavky tejto vláde, ktorá dnes ešte momentálne vládne na Slovensku, tak by bola určite okrášlená tými prídavnými menami ako devastujúca, zničujúca a jedna bezcharakterná neľudská vláda.
Ďakujem pekne.
|
78.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem kolegom za faktické poznámky.
Pani Majorová Garstková, taká maličká oprava. Tie plány, o ktorých hovoríte, bol v rok 2013 - 2014. Vtedy nebolo ministerstvo vnútra pod mojím vedením, nevadí. Druhá vec, že žiadne to výcvikové centrum tam ani nie je doteraz, lebo asi tam to ani nikto nechcel. Ďalej v tej CPZ, ja som rada, že máte v Kežmarku konečne CPZ, len neviem, či ju budete mať plnú, keďže tam máte taký podstav policajtov, že ani neviem, kto tých ľudí do tej CPZ bude dávať, keďže ani hliadky neviete postaviť na vašom okrese. Ale keďže ste kamarátka s pánom Mikulcom, tak snáď niečo vybavíte pre ten Kežmarok... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár Boris, predseda NR SR
79.
Prepáčte, ja vás preruším. Pán poslanec, viete dobre, že nesmieme fotiť v sále. Ešte raz a dám vás vykázať.
Prosím pekne, pani poslankyni Sakovej vráťte ešte raz 2 minúty a ja sa ospravedlňujem, že som vás musel prerušiť, ale porušovali poriadok.
Saková, Denisa, poslankyňa NR SR
80.
Ďakujem veľmi pekne a, pán poslanec... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár Boris, predseda NR SR
81.
Pardon, takže bola v tom ešte aj pani poslankyňa Tabák. Vás sa to týka rovnako. Prepáčte, chcel som vám povedať, že dneska veľmi dobre vyzeráte. Sekne vám to. Pre mňa ste dnes princezná. Nech sa páči.
Saková, Denisa, poslankyňa NR SR
82.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ďakujem za tie dve minúty, teda.
Pán poslanec Kremský, ono viete troška cynické je rozprávať o tom, že som z Nitry. Keď sa moji rodičia raz rozhodli, že bude mama rodiť v Nitre, tak to nerozhodol pán Bödör, ale moji rodičia. To je prvá vec a druhá je, keď sa tu obraňujete tým, čo povedal pán Bernard Slobodník. Myslíte toho pána Slobodníka, ktorý sa pýtal svojich kolegov, aby si na niečo spomenuli, pretože on si nič nepamätá a musí niečo povedať na špeciálnej prokuratúre, aby sa zahladili všetky jeho trestné činy? Tak to už je fakt argument.
No a na pána Pročka ani nebudem reagovať.
Ďakujem veľmi pekne.
|
58.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážená vláda, vážení kolegovia z koaličných lavíc, kolegovia aj tí, ktorí sú už expresne v opozičných laviciach zo súčasnej koalície, a, vážený pán minister vnútra, vždy keď si za posledné dva a pol roka spomeniem, čoho všetkého sme svedkami a nielen ako občianka Slovenska, ale aj ako poslankyňa Národnej rady, tak sa priznám, že mi behá mráz po chrbte. Presne taký mráz, ako behá nám všetkým, keď v televízii vidíme rôzne zábery z tragických udalostí, pri ktorých trpia nevinní ľudia. Len tento mráz, ktorý behá po chrbte nám, je spojený aj so strachom. So strachom, ktorý zažívame vyslovene v sne, ktorý nekončí a vieme, že to najhoršie ešte len príde a ešte nás len čaká. A možno viacerí z tejto koalície a z opozičných koaličných lavíc by povedali, že je to udalosťami, ktoré zažívame, ktoré sa nedajú riešiť, ktoré nevieme ovplyvniť alebo ich vieme ovplyvniť len veľmi obmedzene. Či je to už pandémia, vojna na Ukrajine, energetická kríza alebo rastúca inflácia. Nie, ja si dovolím tvrdiť, že nie je to týmito udalosťami, aj keď tieto udalosti sú samé osebe tragické. Tieto udalosti prežíva každý občan Európy a možno aj každý občan celého sveta. A treba povedať, že pri riešení takýchto tragických udalostí každý z nás, ktorý sme sem boli zvolený priamo ako zástupcovia ľudu, každý z nás preukáže jeho odborné, politické, manažérske kvality a dovolím si tvrdiť, že hlavne aj tie ľudské kvality.
No z toho, čo mám obrovskú obavu, ste práve vy, vaše ďalšie a ďalšie zlyhania, ktoré tu neustále dva a pol roka nám predvádzate a ktorých sme svedkami. A tieto udalosti, si dovolím tvrdiť, že sú horšie ako tie prírodné katastrofy alebo iné tragické udalosti, pretože svedkami týchto zlyhaní sú práve občania Slovenskej republiky a pociťujú tieto zlyhania v ich každodennom živote. A môžem povedať, že najviac ste asi sklamali práve tých, ktorí vás v roku 2020 volili. A to sa odráža aj v rekordnej nepopularite tejto vlády. Vlády, ktorá je zložená z troch strán. Dve strany majú jednopercentnú podporu a dokonca tá tretia strana je na úrovni polotučného mlieka a jej poslancov by sme vedeli možno zrátať tak na prstoch jednej ruky. A pán premiér Heger odpovedal na otázku, či by dal hlasovať o dôvere tejto vlády, povedal, že rozhodne nie. Ale tento pán premiér Heger by sa mal báť toho, čo je na uliciach, hnevu ľudí, ktorí sú na uliciach, pretože presne to ste rozosiali vy ako opozičné hnutie OĽANO.
Ja ako bývalá ministerka vnútra s dlhoročným skúsenosťami v tomto rezorte dlhodobo upozorňujem na všetky zlyhania ministra vnútra Mikulca ako nominanta strany OĽANO. A tých káuz a zlyhaní už bolo toľko, že pán minister mal odstúpiť už niekoľkokrát a nieto ešte za všetky tieto kauzy dohromady. No, žiaľ, pán minister vždy tvrdí, že on nevidí žiadne dôvody na to, aby túto stoličku opúšťal, aj keď tieto dôvody vidíme všetci my, aj keď tieto dôvody vidia jeho podriadení, vidia policajti, ale jeho presvedčenie o vlastnej dôležitosti a kompetentnosti je oveľa väčšie ako to, čo sa deje na ministerstve vnútra. A dovolím si tvrdiť a mám taký pocit, že tento, táto nálada a takýto pocit nenahraditeľnosti je takmer u všetkých členov tejto vládnej koalície, ktorí boli dosadení do ich funkcií.
Spisovateľ a štátnik Niccolo Machiavelli v 16. storočí napísal dielo Vladár a tam mal slová, že účel svätí prostriedky, presne slová, ktorými opísal vtedajšiu politickú situáciu v Taliansku, ako využívať lži, intrigy v sebevražednom boji na dosiahnutie rôznych záujmov, vplyvov vtedy rozdrobeného Talianska s jediným jedným cieľom - dosiahnuť to, čo chceš. A ja si myslím a dovolím si tvrdiť, že dnes tento štátnik a spisovateľ by mohol blednúť závisťou, keby pozeral na naše Slovensko, keby bol svedkom toho, čo sa deje v Policajnom zbore, na ministerstve vnútra a na určitých častiach prokuratúry. Keď legitimitu tohto všetkého od káuz s ľuďmi a od úmrtí podozrivých aktérov jednotlivých káuz, ktoré nám vyšetruje NAKA, ktorých myslím už bolo osem, až po podozrivé obete, akou obeťou bol aj bývalý prezident generál Lučanský, po vojnu v polícii, po podozrivých výpovediach kajúcnikov, ktoré jednotlivé výpovede dávali na mieru a namiesto toho, že napáchali toľko trestných činov, že by dnes mali sedieť desiatky rokov vo väzení, tak lietajú do Dubaja vlastným lietadlom a dostávajú štátne zákazky.
Za legitimitu tohto všetkého nesie zodpovednosť len a len minister vnútra a všetci vy, koaliční kolegovia, ktorí tu sedíte, pretože ste jeho spolupáchateľmi, ktorí ste posvätili a odobrili všetko jeho konanie v mene očisty Slovenska. Ale toto všetko už odznelo a nepomohlo to takmer nikým z vás. Dokonca ani vtedy, keď sme tuto trpeli utečeneckou krízou, kde ľudia z Ukrajiny utekali na Slovensko a o týchto ľudí sa museli starať samosprávy, charitatívne a kresťanské organizácie namiesto ministerstva vnútra.
To zasiahlo až po niekoľkých týždňoch a napriek tomu, že má desaťtisíce zamestnancov a ľudí, ktorí sú určení na to, aby túto migračnú krízu riešili, tak v časovej tiesni minister vnútra vybral dve firmy, jednu gastrofirmu a druhú eventovú firmu, ktorá organizuje koncerty a diskotéky. A títo ľudia sa nám starali a riadili migračnú krízu. A ešte výhovorka pána ministra bola, že tieto firmy mu odporučili tie organizácie, ktoré dovtedy pracovali na hranici, pričom ony samy to popreli. Namiesto toho, aby im aspoň poďakoval v závere, tak im povedal, zbaľte sa a choďte.
No a úplne najmrazivejšie z celých tých všetkých problémov, ktoré sa valia na ministerstvo vnútra, asi bolo, keď kajúcnik František Imrecze rozprával o stotisícovom úplatku, ktorý minister vnútra zobral ako vtedajší šéf Vojenského obranného spravodajstva. A tu sa antikorupčnosť celého divadla hnutia OĽANO úplne rozplynula.
Dnes tento zlý sen a nočná mora na Slovensku pokračuje. A verte mi, najhoršie nás len čaká. Neschopnosť riadiť naše Slovensko sa v najbližších mesiacoch dramaticky odzrkadlí na tom najdôležitejšom, čo v našom každodennom živote potrebujeme, na rastúcich cenách potravín, na rastúcich cenách energií, ktorými kúrime a varíme, a na všetkom, čo sa týka našich každodenných potrieb počnúc zdravotníctvom, školstvom, dopravou aj samosprávou. A ako som povedala, moja najväčšia obava zo všetkého je, že to najhoršie Slovensko ešte len čaká. A preto ja aj spolu s mojimi kolegami zo strany HLAS - sociálna demokracia budeme hlasovať tak, aby sme čo najskôr ukončili vládnutie tohto torza vlády a koalície a budeme hlasovať aj za odvolanie ministra vnútra Romana Mikulca.
Ďakujem veľmi pekne.
|
84.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Pán predseda, ja môžem povedať, že v niekoľkých bodoch si presne zhrnul podstatu tej veci, o ktorom, alebo respektíve o ktorých tu dnes sa bavíme v súvislosti s odvolaním ministra hospodárstva pána Sulíka. Po prvé v tom, že zasiahla Slovensko kríza, bezprecedentná kríza a nezasiahla len Slovensko, ale celú Európu, ale dokonca celý svet, a presne tak, ako iné krajiny bojujú s touto krízou, tak aj naša vláda by s touto krízou mala bojovať, a preto vieme dnes adresne povedať, čo naša vláda robí a čo naša vláda nerobí.
A druhý bod, ktorý si jednoznačne sprioritizoval bolo, že traja zodpovední ľudia, ktorí sú na Slovensku vo vláde, a je to premiér, je to minister hospodárstva, ktorý má funkciu vicepremiéra pre ekonomiku, ešte raz opakujeme, vicepremiér pre ekonomiku, pre niektorých kolegov z SaS, a je to minister financií, ktorí tu majú robiť zásadné opatrenia, aby slovenská ekonomika a hlavne Slovensko nebolo v takej situácii, v akej dneska Slovensko je.
A keď už sa bavíme o vicepremiérovi pre ekonomiku, tak skutočne nevideli sme tu doteraz žiadnu radu, ktorá by zasadala pod jeho vedením, ktorá by navrhovala rôzne opatrenia a dnes sa tu bavíme len o jeho pôsobení ako ministra hospodárstva. A keď už sa bavíme, teda ako ostatní kolegovia z SaS hovoria, o jeho pôsobení ako ministrovi hospodárstva, tak treba povedať, že Richard Sulík, čo sa týka Bruselu, a ak tu bola možnosť niečo dojednať v Bruseli, tak nespravil nič a zlyhal na plnej čiare. Pretože ceny benzínu a ceny nafty obetoval za to, že rozpráva tu o nejakých podnikateľských kilečkách a podobných opatreniach, ale, žiaľbohu, z toho on nemôže vyjsť ako kompetentný minister, keď tankujeme najdrahší benzín a najdrahšiu naftu z pomedzi všetkých európskych štátov.
Ďakujem.
|
114.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Tak ako pán predseda povedal, myslím si, že všetci kolegovia, ktorí tu dnes nesedia, by nám mali dať za pravdu, že jednoducho tu už niekoľko nie týždňov, ale niekoľko mesiacov hovoríme o tom, že potrebné je spraviť pre Slovensko aj zákon lex Ukrajina, pardon lex Slovensko, nielen lex Ukrajina, ktoré pomôže aj našim občanom v tejto ťažkej situácii. A tak ako to bolo spomenuté niekoľko návrhov v rámci či už pomoci zvyšovania cien energií, alebo či už zvyšovania cien potravín, alebo či už pomoci, ktoré sme navrhli pre dôchodcov, sme predkladali. A je to smutné, pretože veľakrát sme boli dotazovaní práve zo strany vládnej koalície, aby sme už len nekritizovali a predkladali nejaké návrhy. A keď tie návrhy predkladáme a doposiaľ ich bolo 25 a dnes predkladáme ešte ďalšie, tak nikto z vládnej koalície sa týmito, keby nieže odkopíruje, ale keby sa nimi aspoň troška týmito návrhmi inšpiruje a na základe týchto návrhov s nami si dá krátku diskusie a kľudne si to spravte ako vlastné zákony, vlastné pozmeňovacie návrhy, len prosím vás, už pre slovenský národ niečo robte.
|
98.
Pán predsedajúci, ja by som len chcela podotknúť, že pokiaľ sledujete nás, ako fotíme, tak by som chcela vás poprosiť, aby ste sledovali tribúnu, kde sú novinári a fotia nás, a im to zakázali. Ďakujem. Aby platil rovnaký meter. Ďakujem veľmi pekne.
|
54.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážený pán predseda, v tvojom prejave si absolútne vystihol základné a jedinú, základnú a jedinú snahu tejto vlády, a to je prekryť ich neschopnosť, ich zlyhania a neprofesionalitu viesť túto krajinu a vytrhnúť ju z tej krízy, v ktorej sa nachádza a dokonca neprofesionalitu zabrániť ešte väčšej katastrofe, do ktorej sa krajina, táto krajina rúti. Namiesto toho koalícia ponúka nášmu národu hry, krvilačné hry, ktorých cieľom je zlikvidovať opozíciu. Presne tú opozíciu, ktorá v demokratickej spoločnosti má jedinú zásadnú zodpovednosť, a to je dávať spätnú väzbu vláde a celej koalícii ohľadom jej krokov, ktoré podniká v procese riadenia tejto krajiny. A čo je ešte horšie, predstavitelia tejto koalície dnes svojou krvilačnosťou prenasledujú každého jedného, kto sa im postaví. A to nielen opozičných politikov, ale dokonca vyšetrovateľov, policajtov, prokurátorov, sudcov a ešte aj predstaviteľov akademickej obce a iných stavovských organizácií. Veľmi smutné pre celé Slovensko a veľmi smutné aj pre celý slovenský národ.
A tak ako si povedal, Slovensko dnes absolútne nie je demokratickým štátom a nie je ani právnym štátom, kde platí spravodlivosť. Máme tu spráchnivený systém, v dôsledku ktorého vydávame poslancov do rúk politického revanšu.
|
70.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ďakujem kolegom za podporné faktické poznámky.
Možno by som sa vyjadrila len ku kolegyni pani, pani poslankyni Pleštinskej. Ja musím povedať, pani poslankyňa, že mne je vás úprimne ľúto, že ste dnes vychytili tento horúci zemiak, a nechápem, prečo ste proti tomu neprotestovali, pretože skutočne ešte tie dôvody, ktoré vám napísali, sú dôvody, ktoré absolútne nie sú pravdivé, pretože migračnú krízu, keď už o to ide, rieši migračný úrad, kde je nominant pána ministra, rieši ju hlavne úrad hraničnej a cudzineckej polície, kde šéfa riaditeľa hraničnej a cudzineckej polície takisto menoval do funkcie pán minister vnútra. A zároveň, keď je sekcia krízového riadenia, tak sekcia krízového riadenia jednotlivé veci a jednotlivé pokyny rozdáva okresným úradom a vy ako starostka to dobre viete. A kto sú prednostovia okresných úradov, ktorí vyhlasujú mimoriadnu situáciu? No predsa nominanti OĽANO. Takže neviem, o akých ľuďoch vy to hovoríte.
A keď už ide o to, ministerstvo vnútra má 50-tisíc zamestnancov. To akože 50-tisíc zamestnancov bola moja nominácia?
Ďakujem pekne.
|
58.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážení poslaneckí kolegovia z koalície aj opozície, vážení občania Slovenska, opäť sme sa tu raz zišli na mimoriadnom rokovaní Národnej rady Slovenskej republiky k odvolávaniu člena vlády, ako to tu už odznelo od mojich poslaneckých kolegov, opäť sme sa tu zišli k odvolávaniu nominanta OĽANO na čele ministerstva vnútra pána Romana Mikulca.
Za dva roky bol pán minister Mikulec odvolávaný niekoľkokrát. Presne trikrát a dnes je tomu štvrtýkrát. A myslím si, že ak pán Mikulec toto odvolávanie ustojí, tak som si istá, že vy všetci len potvrdíte to a budete rukojemníkmi toho, čo sa na ministerstve vnútra deje. A ďalej som si určite istá, že ak pán minister vnútra zostane vo funkcii, tak sa tu opäť možno o niekoľko týždňov znovu stretneme k jeho ďalšiemu odvolávaniu a možno tie dôvody, ktoré potom už vyplynú, čo sa týka nedokonalosti a neprofesionality vedenia ministerstva vnútra, budú ešte horšie, ako sme nimi svedkami dnes. Nepamätám sa za svoj profesný ani za svoj politický život, či bol nejaký člen vlády odvolávaný počas dvoch rokov už štvrtýkrát. Ale ak sa mýlim, tak ma, prosím, opravte.
A ak tu niektorí z vás horlivo tvrdia, že pán minister odvádza veľmi dobrú prácu, čo sa týka jeho vedenia alebo jeho koordinácie rezortu vnútra, tak odporúčam, aby si pozreli prieskum, ktorý odvysielala televízia Markíza a robila ho agentúra FOCUS, a tam jasne je dokázané, že pán minister má dôveru, 17-percentnú dôveru občanov a jeho nedôvera je na úrovni 76 %, pričom v tejto nedôvere ho prekonala asi len vicepremiérka Veronika Remišová. Upozorňujem na to, ctení kolegovia, preto, lebo mnohí z vás ešte napriek tomu, že tie zlyhania pána Mikulca boli a sú čoraz vážnejšie, si neuvedomujú, aká tá situácia je vážna na ministerstve vnútra, a jeho neustále zlyhania len ospravedlňujú. A tieto zlyhania už dnes neospravedlňuje ani odborná verejnosť, dokonca ani médiá, a neospravedlňuje tieto zlyhania ani rezort a hlavne podriadení pána ministra vnútra. No však vy to vždy len ospravedlňujete frázami, že ide o boj za spravodlivosť Slovenska v duchu hesla účel svätí prostriedky. A preto pokiaľ sa dnes dostaneme k dôvodom jeho štvrtého odvolávania, dovoľujem si zhrnúť to, prečo sme už pána ministra odvolávali v pléne Národnej rady tretíkrát, trikrát pardon.
Čo sa týka prvého odvolávania, tak sme sa tu stretli v júni minulého roka, keď s hrôzou a zdesením celé Slovensko bolo svedkami toho, čo uvádzala správa Slovenskej informačnej služby, a vlastne sme sa dozvedeli, ako si súčasná vládna koalícia predstavuje očistu Slovenska a ako si tú očistu Slovenska predstavuje hlavne ministerstvo vnútra. Od podozrivých úmrtí vyšetrovaných osôb vrátane bývalého prezidenta Policajného zboru Milana Lučanského v samotnej väzbe po vojnu v polícii po podozrivých výpovediach kajúcnikov, ktorí svoje výpovede manipulujú a sú šité na mieru, a až po bezprecedentné zadržanie riaditeľa SIS pred očami našej poslaneckej kolegyne. Vtedy sme všetci boli zdesení a mnohým ľuďom to nedávalo zmysel, čo sa na Slovensku a v rezorte ministerstva vnútra deje.
Druhýkrát sme pána ministra Mikulca odvolávali na jeseň minulého roku. Presnejšie v septembri, keď toto desivé divadlo skutočne gradovalo a gradovalo zlikvidovaním policajnej inšpekcie, ktoré vyšlo na povrch z legálnych odposluchov, že mnohí policajní funkcionári sa vo vlastných kanceláriách neštítia ničoho a vedenie ministerstva vnútra si pomýlilo frázu o voľných rukách pre políciu s chaosom v policajných zložkách vrátane všetkých praktík, ktoré tam boli používané, ktoré nenazvem, že boli na hrane zákona, ale, opakujem, boli za hranou zákona. A ako sme počuli z týchto legálne získaných nahrávok, všetky informácie, ktoré tam odzneli, boli o uprataní vyšetrovateľky Santusovej z Úradu inšpekčnej služby, boli to informácie o jej zdiskreditovaní, zatknutí či podpálení jej auta, ako to už mnohí moji kolegovia dnes spomínali. No však koaliční poslanci to odôvodnili tým, že išlo len o nejaké chlapské reči alebo o nejaké reči, ktoré, o ktorých sa bežne chlapi bavia na pive. Ja sa teda pýtam, či skutočne išlo len o nejaké reči, o ktorých sa chlapi bavia na pive, pretože na rozdiel, páni koaliční poslanci, od týchto rečí vyšetrovatelia aj konali. Oni reálne písali uznesenia o vznesení obvinenia a bavili sa o tom, ako dodatočne pripravia realizák. Realizák na zločineckú skupinu.
Tretie odvolanie, aby toho nebolo málo, sme tretiemu odvolaniu čelili nedávno, pred niekoľkými týždňami, a išlo o to, keď týždne ľudí, ktorí utekajú pred vojnou, na hraniciach nám zachraňovali rôzne dobrovoľnícke a charitatívne kresťanské organizácie, starostovia a starostky v prihraničných dedinách. Napriek tomu, že pán minister vnútra má na svojom rezorte niekoľko desaťtisíc zamestnancov a niekoľkokrát som to už opakovala, zhruba 24-tisíc príslušníkov Policajného zboru, približne 4 800 príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, tisícky zamestnancov na okresných úradoch, má sekciu krízového riadenia, a dokonca má migračný úrad na ministerstve vnútra, napriek tomu ministerstvo nebolo v prvých dňoch vôbec schopné zabezpečiť všetky potrebné úkony, čo sa týkali služieb, poradenstva a iných štátnych procesných úkonov pre ľudí, ktorí utekajú pred vojnou. Napriek tomu ministerstvo vnútra si zazmluvnilo súkromnú firmu, ktorá, a dovolím si tvrdiť, že som prešla niekoľko hraničných prechodov a videla som niekoľko záchytných táborov, nikdy som nezažila, aby utečencov vítala promofirma s nugetkami a hranolkami. A napriek tomu ste znova ministrovi vnútra dali svoju dôveru.
Každý z týchto dôvodov by bol, keď nie sám osebe, ale minimálne ako celok už dôvod na odstúpenie pána ministra vnútra. No ako sme si už zvykli za posledné mesiace, nežijeme v normálnej demokratickej krajine a skutočne táto vládna koalícia nieže nemá metre, ona niekedy ani nemá kilometre zodpovednosti pre svojich nominantov.
No dnes sme tu pre úplne iné dôvody a stretávame sa tu pre úplne iné dôvody, za ktoré chceme pána ministra Mikulca odvolať. Policajný vyšetrovateľ zaistil mobil policajného exprezidenta generála Milana Lučanského 3. decembra v roku 2020. Hoci generál Lučanský nám zomrel za podozrivých okolností vo väzbe tri týždne nato, jeho rodina stále nedostala jeho osobné veci. A namieste je otázka, prečo sa NAKA nechce vzdať mobilu, a pýtajú sa na to nielen pozostalí, ale pýtame sa na to aj my, zástupcovia občanov.
Pán exprezident Policajného zboru si pred svojím zatknutím spravil screenshot svojej komunikácie medzi ním a ministrom vnútra Mikulcom. Citujem z komunikácie, ktorá sa objavila v médiách. 28. apríla Roman Mikulec písal pánovi Lučanskému: "Dobrý deň, dostal som info, že na Makóa je otvorený spis na NAKA stred za vydieranie, z ktorého má byť podozrivý spolu s ďalšími ľuďmi z ÚVS. Je to tak? Môžem dostať info o stave?" A bývalý šéf Kriminálneho úradu finančnej správy Ľudovít Makó zjavne nedal ministrovi vnútra spávať, ako to uniklo z médií. 9. júna minister vnútra znova poslal link pánovi Lučanskému na článok z denníka Aktualít s názvom Posun v kauze slovenský Texas, kde daniari riešia škodu za 2,8 milióna eur, ktorý bol uverejnený ešte v roku 2018, a v tejto kauze Makó figuruje, a preto sa minister vnútra opätovne pýta Lučanského: "Viete o tomto? Chcel by som vedieť, ako sa to vyšetruje a či sa pri vyšetrovaní zohľadnilo aj to, že Makó sa pozná s Böhmom." Milan Lučanský mu na druhý deň vysvetlil, že proti JOPI TRADE sú dve veci, sú vedené dve veci. Po prvé, za neodvedenie dane a poistného je stíhaných šesť osôb s rozsahom poškodenia DPH okolo 7 miliónov, píše generál Lučanský, vyšetrovanie sa blíži ku koncu, je začaté trestné stíhanie vo veci skrátenia dane asi 25 miliónov. O Makóovi generál Lučanský nenapísal ani slovo. No zjavne ministra Mikulca takáto odpoveď neuspokojila, a preto sa opäť pýtal na riešene vzťahu Makó a Böhm.
Takže si to zhrňme. Politický nominant minister vnútra Roman Mikulec si priamo zisťoval, aká je dôkazná situácia v živom vyšetrovaní a ktorý svedok čo hovorí. Otázka, či sa aj pri vyšetrovaní zohľadnil vzťah osoby A s osobou B v tomto prípade, ako som spomínala, Makó a Böhm, je teda úplne za čiaru a za všetkými pravidlami a zákonmi, a navyše si túto otázku môžme vykladať ako ministrovo usmernenie, že treba, aby vyšetrovateľ zohľadnil vzťah Makóa s Böhmom. Ja len pripomeniem, že minister vnútra sa nikdy nemôže oboznamovať podľa zákona o jednotlivých detailoch vyšetrovania. Môže dostávať len tie informácie, ktoré vyšetrovateľ môže poskytnúť verejnosti. Môže sa napríklad pýtať na to, ako dané vyšetrovanie trvá a kedy bude náhodou to vyšetrovanie ukončené, ale nemá sa nikdy pýtať na to, čo odznelo v komunikácii medzi generálom Lučanským a ministrom Mikulcom.
Môžme povedať, že záujem ministra o Makóa a o kauzu firmy JOPI TRADE môže byť motivovaný možno aj inými skutočnosťami. Pripomeňme si, že Ľudovít Makó je kajúcnik a vypovedá, tak ako to tu už bolo niekoľkokrát dnes spomenuté, v šesťde... pardon, v 86 prípadoch. A je to zároveň človek, ktorého preraďovali z KÚFS-u do Slovenskej informačnej služby s upovedomením vtedajšieho premiéra a s prísľubom, že Slovenská informačná služba za jeho prestup dostane do rozpočtu 20 miliónov eur.
No a za zmienku stojí aj samotná kauza slovenských texasanov z JOPI TRADE. V tomto prípade chcel, v tomto prípade chcel vyšetrovateľ do väzby dostať piatich ľudí, no sudkyňa Špecializovaného trestného súdu Pamela Záleská to odmietla okrem iného vzhľadom na časový odstup spáchania jednotlivých skutkov, pričom páchanie sa datuje od roku 2013 po rok 2019, čo samo osebe tento postup neodôvodňuje.
No a ešte ďalšia skutočnosť zaujímavá. Podľa obchodného registra dve z obvinených osôb v kauze JOPI TRADE v minulosti figurovali v rovnakých firmách, ako figuruje otec priateľky súčasného policajného prezidenta. A presne táto priateľka sa stala hlavnou štátnou radkyňou so zaradením v policajnom komande Lynx a neskôr aj tajomníčkou združenia protiteroristických zásahových jednotiek ATLAS. A podľa medializovaných informácií dokonca s policajným prezidentom trávi dovolenky, cestuje na ne služobným autom a pána policajného prezidenta zachytili médiá aj vo firme jej otca.
No ale vráťme sa k pánovi ministrovi Mikulcovi. Jeho samotná komunikácia o spisoch a podozrenie z ovplyvňovania vyšetrovania sa neskončí a nekončí sa len pri výmene informácií. Podľa zverejnenej komunikácie malo dôjsť aj k osobnému stretnutiu ku spisom. Príklad, citujem: Pán minister sa obracia na generála Lučanského: "Kedy sa stretneme k tomu spisu?"
Lučanský píše: "Ako poviete, dám ho nachystať na zajtra?"
Mikulec odobruje a Lučanský sa nasledujúci deň informuje, že spis ho, informuje, že spis hodí do auta.
O dve hodiny sa Mikulec pýta: "Prídete za mnou?"
Generál Lučanský odpovedá: "Ako poviete, mám so sebou celý spis."
Mikulec informuje, že do dvanástej bude plénum, potom pôjde na úrad, "tak príďte na 12.30 h ku mne".
Inokedy minister Mikulec píše, citujem: "Tento spis ste už pozreli, spisové číslo PPZ NAKA PZ-J 11-183/2018? Chcel by som k tomu info, už sme o tom hovorili minulý týždeň." "Jasné," odpovedá generál Lučanský.
No Mikulec nervózne nalieha: "Jasné, že ste pozreli, či jasné, že dostanem info."
Lučanský odpisuje: "Jasné, že pozriem lebo to je úplne iný spis."
Znova opakujem, minister vnútra sa nemá podľa zákona oboznamovať o nejakých detailoch vyšetrovania a už vôbec nie z vyšetrovania, ktoré je živé. Osoby, ktoré majú právo dostať tieto informácie, sú riadne zadefinované v Trestnom poriadku, no, žiaľ, minister vnútra medzi nimi nie je ani náhodou. Samozrejme, od pána ministra Mikulca sme sa dozvedeli cez jeho tlačové oddelenie, citujem, nikdy nežiadal konkrétne informácie zo spisov a nikdy nepožadoval od policajného prezidenta predkladanie spisov.
Vážení kolegovia, takže máme ministra vnútra, ktorý nie je schopný viesť ministerstvo vnútra, ale máme dokonca aj ministra vnútra, ktorý nám smiešne klame, a to si musíme priznať. No, žiaľ, pán minister vnútra nemá absolútne, absolútne žiadnu sebareflexiu a nemá ani žiadnu hanbu a vyjadril sa už niekoľkokrát, že nevidí dôvody na svoje odstúpenie. A povedzme si úprimne, pán minister vnútra nesklamal mňa, nesklamal opozičných poslancov, pán minister najviac sklamal tých ľudí, ktorí volili stranu OĽANO, stranu, ktorá ministra Mikulca do funkcie nominovala.
Vážení poslaneckí kolegovia, ak opätovne už štvrtýkrát vyslovíte dôveru pánovi ministrovi, vedzte, že sa opäť podpisujete pod to, čo pán minister svojou neprofesionalitou pácha na ministerstve vnútra, a vedzte to, že mu opäť dávate bianko šek na ďalšie zlyhania a budeme tu mať ďalšie dôvody, som si istá, v najbližších týždňoch na jeho odvolanie. A je to len otázkou času a všetci... veď to veľmi dobre vieme.
Ďakujem.
|