Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
27. 6. 2023 18:18:51 - 18:19:29 94. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 1639 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
153.
Ďakujem, dobre, takže začnem vami, pán kolega.
Správne ste podotkli, ja som tento návrh zákona podporila. Nemôžem rozhodovať za mojich kolegov a urobila by som to znova, pretože si nemyslím, že, že mladiství by sa mali nalievať nejakými energetickými nápojmi.
A, kolega Miloš Svrček, ďakujem pekne za podporu a ja len verím, že tak ako v prvom čítaní, tak aj v druhom čítaní táto novela zákona bude podporená naprieč celým politických spektrom.
Ďakujem pekne kolegovia.
27. 6. 2023 18:05:59 - 18:15:03 94. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 1639 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
147.
Ďakujem pekne.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, na úvod chcem veľmi jasne povedať, že ako ja, tak aj moji spolupredkladatelia, sme si plne vedomí množstva návrhov, ktoré musíme na tejto schôdzi prerokovať. To ale pre mňa nie je argument, prečo by sme mali rezignovať na niektoré iné kľúčové témy pre túto spoločnosť. Jednou z takých tém je pre mňa osobne ochrana mladistvých pred závislosťami, či už na tabaku, na nikotíne, alkohole, alebo iných látkach, ktoré vyvolávajú závislosť. Tento problém sa stal obzvlášť vypuklý počas pandémie covid-19.
Touto témou sa zaoberám dlhšiu dobu. Aktívne som podporila aj reguláciu nikotínových vrecúšok, ktorú minulý rok predložil kolega Peter Kremský. Už vtedy som avizovala, že je správne, aby všetky výrobky obsahujúce nikotín mali regulačný rámec a zároveň som poukázala aj na nebezpečenstvo, ktoré predstavujú elektronické cigarety, ktoré nikotín neobsahujú, ale môžu byť vstupnou bránou do sveta cigariet a fajčenia. Mieru nebezpečenstva týchto výrobkov bez nikotínu, som si plne uvedomila prostredníctvom tzv. kauzy "Vitavape". Pamätám si veľmi jasne vtedajšie spravodajstvo, že na každoročnej súťaži krásy bola kategória Miss Vitavape. Nepotrebujete viac ako 5 minút, aby ste si našli instagramový profil tohto výrobku, ktorý má 90-tisíc sledovateľov, hlavne veľmi veľa mladých ľudí. Keď som sa do problematiky zahĺbila, zistila som, aké množstvo týchto výrobkov existuje. Je to obrovské množstvo prevažne z Číny, ktoré majú všetky farby dúhy, jasnú spojitosť s ovocím, čo evokuje, že sú to nebodaj zdravé výrobky. My na Slovensku netušíme, koľko týchto výrobkov tu je a ani čo obsahujú. Keďže nemáme ani základný regulačný rámec, môžeme sa iba domnievať, že tieto výrobky neobsahujú nikotín, ale sme si istí? Zároveň platí, že ak aj nikotín neobsahovali, tak závislosť môže vzniknúť aj na samotný rituál a odtiaľ je už veľmi krátka cesta k cigaretám.
Navyše neexistujú dostatočné vedecké dôkazy, že inhalovanie vitamínov, za čo sa schovávajú tieto výrobky bez nikotínu, je zdraviu prospešné. Práve naopak, niektoré vitamíny by sa inhalovať nemali, a to netvrdím ja, to tvrdí Slovenská pneumologická a fyziologická spoločnosť, ktorá taktiež vydala svoje stanovisko k tzv. wellnes vapingu. Dovolím si zacitovať zo spomínaného stanoviska:
"Všeobecne platí, že mnohé látky a zlúčeniny, ktoré sú inak pre telo prospešné alebo benígne sa môžu stať škodlivými, ak sa podávajú netestovaným spôsobom alebo sa podávajú nesprávnej skupine pacientov," pričom chcem zdôrazniť, že ja nehovorím, že tieto výrobky treba zakázať. To vôbec nie, ale musia existovať pravidlá hry, a to pre všetkých. Musíme mať aspoň minimálnu reguláciu, aby výrobcovia a predajcovia museli dané výrobky notifikovať relevantným orgánom rovnako ako iné nikotínové a tabakové výrobky, aby sa definovali miesta predaja, zákaz predaja mladistvým, reklama a tak ďalej.
Naším cieľom by malo byť v súlade s nedávno schváleným Národným akčným pánom na kontrolu tabaku a súvisiacich výrobkov na roky 23 až 30, robiť všetko pre to, aby sa znižovala prevalencia fajčenia k úplnej abstinencii, ale zároveň tam, kde je to jediná cesta aj umožniť súčasným fajčiarom dostupnosť výrobkov so zníženým rizikom. Mali by sme podať pomocnú ruku hlavne tým dospelým fajčiarom, ktorí si so svojím zlozvykom nevedia dlhodobo poradiť, prekonať svoju závislosť, pretože na túto skupinu ľudí nezaberajú súčasné prístupy. A toto je veľká skupina ľudí.
Opäť si dovolím zacitovať zo správy Slovenskej pneumologickej a fyziologickej spoločnosti: "E-cigarety sú určené striktne dospelým fajčiarom ako pomôcka pri odvykaní od cigariet. Sú založené na princípe znižovanie zdravotných rizík a viaceré štúdie potvrdili, že môžu fungovať ako systém, ako súčasť systému riešenia fajčiarskej závislosti. Existujú štúdie a odborné vyjadrenia významných regulačných autorít, že e-cigarety znižujú riziko plynúce z užívania nikotínu. Obsah škodlivým je výrazne nižší, pretože neobsahujú oxid uhoľnatý a decht, dve z najškodlivejších látok obsiahnutých v cigaretovom dyme.
V prípade nenikotínových inhalátorov s výživovými doplnkami takéto posudky nie sú. Pretože wellness vapes neobsahujú nikotín, neuplatňujú sa na ne požiadavky o regulácii. Marketing wellness vapingu smeruje na mladistvých. Všeobecne sa marketing v tejto kategórie výrobkov snaží zákazníkov oslovovať prostredníctvom sociálnych sietí.
Súčasný stav, kedy absentuje akákoľvek regulácia predmetných výrobkov, nie je želateľným stavom. Ako optimálne sa javí také nastavenie legislatívy, ktoré zohľadňuje mieru škodlivosti všetkých výrobkov na trhu a na základe tejto škodlivosti a miery negatívnych spoločenských dopadov týchto výrobkov prispôsobí mieru regulácie, vrátane výšky daňového zaťaženia.
Záverom k tejto prvej časti chcem povedať, že mne osobne sa páči prístup Českej republiky alebo ešte viac Veľkej Británie, kde majú regulované úplne všetko ale tak, že regulácia jednotlivých produktov zohľadňuje ich spoločenskú škodlivosť. Dokonca v Británii chcú znížiť podiel existujúcich fajčiarov tak, že milión ľudí dostane zadarmo elektronické cigarety a finančnú odmenu. Pričom ale súčasťou plánu sú aj kroky proti predaju všetkých produktov maloletým.
Zároveň mi dovoľte v stručnosti vysvetliť ďalšie dve zmeny, ktoré predkladáme spolu s kolegami a ktorými sa snažíme napraviť existujúce legislatívne nedostatky. Ako som už spomínala na začiatku svojho vystúpenia, minulý rok som podporila novelu zákona, ktorým sa konečne začali regulovať nikotínové vrecúška. Bol to dobrý návrh a správny krok. Každopádne pri diskusii so zástupcami Slovenskej obchodnej inšpekcie vyvstalo niekoľko technických nedostatkov, ktoré sa teraz snažíme napraviť. Jedná sa o technickú, ale dôležitú zmenu. Ide o to, aby výkon kontroly nad predajom týchto výrobkov vykonávala Slovenská obchodná inšpekcia tak, ako je to mu pri všetkých ostatných výrobkov. Samotná Slovenská obchodná inšpekcia si túto zmenu vyžiadala, čo je chvályhodné, pretože dnes by mali kontrolu robiť obce, ktoré na to nemajú ani kapacitu, ani expertízu.
Zároveň pri debate so Slovenskou obchodnou inšpekciou vznikla ďalšia požiadavka na vyšpecifikovanie mechanizmu overovania veku pri predaji tabakových výrobkov na diaľku, číže cez internet. Cieľom zmeny je, aby predajcovia informovali Slovenskú obchodnú inšpekciu o svojom systéme overovania veku vopred a to s dostatočnou časovou lehotou pre orgány Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Zároveň, samozrejme, nechceme, aby táto lehota bola príliš obmedzujúci pre hospodárske subjekty a komplikovala podnikateľské prostredie. Preto navrhujeme po dohode so Slovenskou obchodnou inšpekciou lehotu 7 dní.
Zároveň naším cieľom je, aby po nejakom čase Slovenská obchodná inšpekcia mala dostatočný prehľad o jednotlivých systémoch overovania veku, ktorú predajcovia uplatňujú a na základe toho mohlo v spolupráci s ďalšími štátnymi orgánmi pripraviť jednotné usmernenie na systém overovania veku pre všetkých predávajúcich.
Kolegovia, chcela by som vás veľmi pekne poprosiť o podporu týchto návrhov, nakoľko sa jedná o zlepšenie ochrany mladistvých pred závislosťami, ale zároveň neobmedzujeme možnosť výberu pre dospelých fajčiarov, aby mali slobodnú voľbu rozhodovania sa.
Ďakujem veľmi pekne.
27. 6. 2023 18:02:09 - 18:03:37 94. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 1604 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
143.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, aktuálne platná právna úprava definuje a následne reguluje iba elektronické cigarety obsahujúce nikotín. Európska legislatíva, konkrétne Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/40EÚ o výrobe, prezentácii a predaji tabakových a súvisiacich výrobkov, ktorá je v Slovenskej republike transponovaná prostredníctvom zákona č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov, ale umožňuje regulovať aj elektronické cigarety bez nikotínu.
V kontexte vyššie napísaného je nevyhnutné využiť možnosť minimálnej regulácie elektronických cigariet bez nikotínu podľa viacerých krajín Európskej únie napríklad Nemecká spolková republika, Česká republika a mnohé ďalšie, a to práve z dôvodu ich širokej dostupnosti bez akéhokoľvek obmedzenia, vrátane obmedzenia veku. Tieto výrobky sú lákavé hlavne pre mladistvých, pričom sú v dôsledku chýbajúcej regulácie propagované aj na sociálnych sieťach a v médiách vrátane podujatí, ako je napríklad Miss Slovensko.
Potreba regulácie je spôsobená hlavne tým, že ich tvar a užívanie je identické s elektronickými cigaretami s nikotínom a môžu predstavovať vstupnú bránu až k fajčeniu. Zároveň je v súčasnej situácii veľmi komplikované kontrolovať, či dané výrobky naozaj neobsahujú nikotín. Viacej potom v rozprave, ďakujem pekne.
23. 6. 2023 11:39:16 - 11:40:30 94. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1649 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
101.
Ďakujem pekne za slovo. No nuž, pán kolega, keď ste ma teda už tu spomenuli ako jedinú zo SME RODINA, tak chápem, že ste to nepostrehli, lebo nie ste členom zdravotníckeho výboru, ale práve to zastropovanie zisku na 1 % bola naša iniciatíva a sedeli sme s kolegom Krajčím nad, nad nejakým dobrým riešením veľa hodín, aby sme teda súkromné zdravotné poisťovne úplne nezlikvidovali, alebo teda aby nezmizli z trhu.
A myslím si, že sme vyšli z ústrety hlavne aj poisťovni Union. Bol tam ďalší pozmeňujúci návrh, ktorý teda, si myslím, že môžu byť spokojní. A my sme podporili tento návrh v prvom čítaní práve kvôli tomu, aby prebehla takáto široká diskusia k tomu, aby sme si vypočuli rôzne argumenty, a pri hlasovaní v druhom čítaní budeme hlasovať tak, ako, ako uznáme za vhodné.
Ďakujem veľmi pekne.
21. 6. 2023 9:52:10 - 9:55:52 94. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 1753 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
52.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, tento návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby úpravy nastavenia a výšky príspevku na bývanie a potreby skoršej valorizácie súm pomoci v hmotnej núdzi. Predmetné opatrenia môžu v aktuálnej situácii čiastočne zmierniť nepriaznivé následky inflácie na najodkázanejšie skupiny obyvateľstva. Na neadekvátnu výšku a nastavenie príspevku na bývanie dlhodobo upozorňuje široká odborná verejnosť. Vzhľadom na súčasnú energetickú a inflačnú krízu môže toto opatrenie výrazne pomôcť nízkopríjmovým domácnostiam udržať si primerané bývanie.
V návrhu zákona sa navrhuje rozčleniť príspevok na bývanie na viac úrovní a zároveň zvýšiť jeho výšku, čím sa jednak zvýši disponibilný príjem domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a zároveň sa zvýši počet týchto domácností. Návrhom zákona sa zároveň navrhuje dočasne upraviť valorizačný mechanizmus súm pomoci v hmotnej núdzi, a to tak, že predmetné sumy a koeficienty sa navrhuje valorizovať už od 1. októbra 2023 a nie od 1. januára 2024.
Cieľom návrhu je pokrytie zvýšených výdavkov na bývanie, energie, stravu, základného vybavenia a potrieb pre dieťa z dôvodu zvýšenej miery inflácie, ktorú spôsobili ekonomické dôsledky pandémie ochorenia covid a taktiež vojnový konflikt na Ukrajine. Minimálny dôchodok slúži na zabezpečenie príjmu poberateľa starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku za splnenia zákonom definovaných podmienok v takej sume, aby poberateľ dôchodku nebol odkázaný na pomoc v hmotnej núdzi.
Od 1. júla 2023 sa v zmysle zákona č. 71/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, sumy minimálneho dôchodku opäť odvíjajú od sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Základná suma, na ktorú sa od 1. júla 2023 zvýši starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok po dovŕšení dôchodkového veku, je opäť 136 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu a zvýši sa, ak poberateľ získal viac ako 30 rokov dôchodkového poistenia.
Vychádzajúc z doteraz dostupných údajov možno predpokladať, že suma životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu od 1. júla 2023 bude 264 eur a suma pomoci v hmotnej núdzi pre jednotlivca, ktorý má nárok na dávku v hmotnej núdzi, ochranný príspevok a príspevok na bývanie sa od 1. októbra 2023 zvýši na 262 eur 30 centov. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje zvýšiť aj základná suma minimálneho dôchodku z doterajších 136 % na 145 % sumy životného minima a stanoviť aj niektoré zvyšné percentá na ďalšie získané kvalifikované roky dôchodkového poistenia, ktoré slúžia na posilnenie zásady zásluhovosti. Navrhované zvýšenie je určené tak, aby poberateľ minimálneho dôchodku po zvýšení súm pomoci v hmotnej núdzi v zásade nebol odkázaný na pomoc v hmotnej núdzi.
Ďakujem pekne.
20. 6. 2023 11:20:11 - 11:20:38 94. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
54.
Ďakujem pekne. Ja vás chcem požiadať o termínovanie bodu č. 117, je to tlač 1641, jedná sa o zákon o hmotnej núdzi, na stredu 21. 6. po bode 233, čo je ráno o deviatej. Ide tam o to, že máme tam účinnosť pätnásteho a potrebujeme to z tohto dôvodu prerokovať, aby sme to neprešvihli.
Ďakujem pekne.
18. 5. 2023 18:58:45 - 19:00:13 90. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Tlač 1639 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
229.
Ďakujem pekne. Aktuálne platná úprava zákona č. 89/2016 Z. z. definuje a následne reguluje iba elektronické cigarety obsahujúce nikotín. Európska legislatíva, konkrétne smernica Európskeho parlamentu o výrobe, prezentácie a predaji tabakových a súvisiacich výrobkov, ktorá je v Slovenskej republike transponovaná prostredníctvom zákona č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov, ale umožňuje regulovať aj elektronické cigarety bez nikotínu.
V kontexte vyššie uvedené... napísaného je nevyhnutné využiť možnosť minimálnej regulácie elektronických cigariet bez nikotínu podľa vzoru viacerých krajín Európskej únie, napr. Nemecká spolková republika alebo Česká republika, a to práve z dôvodu ich širokej dostupnosti bez akéhokoľvek obmedzenia vrátane obmedzenia veku. Tieto výrobky sú lákavé hlavne pre mladistvých, pričom sú v dôsledku chýbajúcej regulácie propagované aj na sociálnych sieťach a v médiách vrátane podujatí ako Miss Slovensko.
Potreba regulácie je spôsobená hlavne tým, že ich tvár a užívanie je identické s elektronickými cigaretami s nikotínom a môže predstavovať vstupnú bránu až v fajčeniu. Zároveň je v súčasnej situácii veľmi komplikované kontrolovať, či dané výrobky naozaj neobsahujú nikotín.
Ďakujem pekne.
18. 5. 2023 18:55:34 - 18:56:27 90. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Tlač 1638 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
225.
Ďakujem. (Povedané so smiechom.) Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Predkladaný návrh zákona bol vypracovaný bol vypracovaný v súlade s cieľmi a míľnikmi Plánu obnovy a odolnosti.,
Predkladaný návrh zákona vyplýva z nereflektovanej potreby Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky ako zriaďovateľa koordinovať a podporovať riadiace procesy v organizáciách a rovnako aj z potrieb vedení organizácií v pôsobnosti ministerstva, súvisiacich s koordináciou ich riadenia zriaďovateľom.
Podkladom pre prípravu tohto návrhu zákona bola analýza existujúceho stavu a návrh riešenia.
Na základe zistení vyplývajúcich z analýzy sa navrhuje vytvorenie útvaru podpory riadenia. Prostredníctvom útvaru podpory riadenia bude ministerstvo zdravotníctva vykonávať podporu riadenia organizácií vo svojej pôsobnosti.
4. 5. 2023 11:34:10 - 11:34:22 90. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
49.
Ja len pripomínam kolegom z výboru na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, dneska 13.05 h v obvyklej miestnosti. Ďakujem pekne.
24. 3. 2023 9:07:06 - 9:09:15 88. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva predkladá v súlade s § 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technologických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon o ochrane pred odpočúvaním, správu výboru o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2022.
V súlade s § 9 zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov výbor požiadal Ministerstvo obrany Slovenskej republiky v mesiaci december 2022 o zaslanie správy o použití informačno-technických prostriedkov za rok 2022. Správu o použití informačno-technických prostriedkov za rok 2022 predložilo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vo verzii neobsahujúcej utajované skutočnosti. Údaje o použití informačno-technických prostriedkov, tak ako boli predložené, sú uvedené v správe.
Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva uvedenú správu prerokoval na 17. schôdzi výboru dňa 9. februára 2023. Prijal uznesenie, ktorým vzal predmetnú správu na vedomie a odporúča Národnej rade Slovenskej republiky prijať uznesenie, ktoré vám teraz prečítam.
Uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky k Správe Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2022 (tlač 1425). Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie Správu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2022 (tlač 1425).
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k tomuto bodu.
21. 3. 2023 8:55:03 - 9:10:22 88. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
4.
Musím mať kartičku? Nemusím mať. Nemusím mať kartičku. Nie.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Takže ja krátko uvediem navrho... navrhovaný zákon.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je umožniť zdravotnej poisťovni, ktorej jediným akcionárom je Slovenská republika, jedná sa o Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, samostatné vymáhanie pohľadávok, rovnako ako ho už realizuje Sociálna poisťovňa, a tak urýchliť proces vymáhania a zvýšiť jeho úspešnosť.
Navrhovaným zavedením inštitútu priameho vymáhania pohľadávok, ktorý má za cieľ urýchliť proces vymáhania pohľadávok a zlacniť celý proces, má vykonávať poisťovňa vo vlastnej réžii bez externých subjektov, pričom samotná rýchlosť vymáhania má výrazný vplyv na úspešnosť; úspešnosť vymáhania sa s plynúcim časom výrazne znižuje.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem, pán predsedajúci.
1. 12. 2022 11:51:01 - 11:51:01 78. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia 2 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
53.
Ja takisto by som chcela pripomenúť členom osobitného kontrolného výboru, či na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, 13.05 h máme výbor tam, kde obyčajne. Ďakujem.
20. 10. 2022 10:55:08 - 10:55:21 75. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 1177 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
83.
Ďakujem pekne kolegom a ja si myslím, že tu sa zjednotíme naprieč politickým spektrom, že toto je jeden z návrhov zákonov, ktorý, ktorý má zmysel. Ďakujem.
20. 10. 2022 10:40:08 - 10:47:11 75. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 1177 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
75.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi zareagovať na poslanecký návrh kolegov z hnutia OĽANO k predmetnej novele zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov, ako aj zákona o ochrane nefajčiarov, ktorými sa zavádza regulácia nikotínových vrecúšok.
Rada by som poďakovala kolegom z OĽANO za túto poslaneckú iniciatívu. Osobne ju podporujem a pozitívne vnímam hlavne to, že v dnešnej dobe, kedy z objektívnych príčin dominujú v spoločnosti úplne iné témy, nezabúdame na tak kľúčovú oblasť, akou je verejné zdravie a prevencia. Hovorím to preto, že tému nikotínových vrecúšok registrujem už dlhšiu dobu a vnímam tu dva kľúčové momenty. Prvým a zároveň najdôležitejším je ochrana mladistvých, pokiaľ ide o prístup k nikotínovým vrecúškam.
Súčasná právna úprava neobsahuje žiadnu reguláciu týchto výrobkov a hoci sa predpokladá, že sú menej škodlivé, zároveň je potrebné si na rovinu povedať, že sú dostupné takmer všade a teoreticky by ich mohli predávať rovno v školských bufetoch. Sú teda široko dostupné a takmer úplne pre všetkých bez ohľadu na vek, keďže v súčasnosti sa na tieto výrobky nevzťahuje ani zákaz predaja osobám mladším ako 18 rokov. Doslova ma šokovalo, keď mi moji priatelia rozprávali o tom, ako viacerí rodičia našli v školských taškách svojich detí tieto výrobky a dokonca išlo o deti na prvom stupni základných škôl. Bohužiaľ, tento výrobok je veľmi populárny aj medzi mladými športovcami, kedy tréneri tieto výrobky nachádzajú pohodené len tak v šatniach. Pred pár týždňami o tomto probléme informovala aj televízia Markíza a preto je súčasný právny stav pre mňa do budúcna nepredstaviteľný.
Poslanecký návrh ďalej zavádza definíciu týchto výrobkov, spôsob uvádzania na trh, reguláciu zloženia, ako aj stanovenie maximálneho množstva nikotínu, zdravotné varovania, kontroly a sankcie. Páči sa mi, že nová právna úprava sa zavádza podľa vzoru legislatívy, legislatívnej úpravy elektronických cigariet. Nikotínové vrecúška sú už regulované vo viacerých krajinách, napríklad, napríklad aj v Českej republike a mne sa veľmi páči, že v tejto oblasti držíme krok s tými najzodpovednejšími.
Teraz by som prešla k druhému kľúčovému momentu, a to je fakt, že svet sa dynamicky mení vo všetkých sférach, vrátane v oblasti fajčenia. Zatiaľ čo napríklad pred desiatimi rokmi existovali iba cigarety a možno cigary, dnes je situácia dramaticky odlišná. A okrem už spomínaných nikotínových vrecúšok existujú elektronické cigarety s nikotínom, ale aj bez nikotínu, zahrievaný tabak a podobné nové výrobky. Myslím si, že potrebujeme poctivú diskusiu o tom, že zatiaľ čo mladistvých musíme od všetkých týchto výrobkov držať čo najďalej, pre dospelých ľudí, ktorí fajčia, môžu tieto produkty predstavovať šancu, ako prestať fajčiť alebo ako sa vzdialiť od cigariet.
Preto som toho názoru, že v 21. storočí by mal byť prístup k fajčiarom, ale aj k iným závislostiam komplexný a viac holistický. Moderný prístup, pokiaľ ide o závislosti ako fajčenie, si predstavujem tak, že budeme schvaľovať rozumné a pragmatické zákony, ktoré umožnia maximálnemu množstvu súčasných fajčiarov úplne prestať s fajčením. A ak prestať nevedia alebo nechcú, mali by mať prístup k novým moderným produktom, pri ktorých existuje predpoklad, že sú menej škodlivé, čo je aj prípad výrobku, o ktorom tu dnes hovoríme. Čiže áno, všetky tieto moderné výrobky musíme regulovať.
Nalejme si čistého vína, prohibícia nikdy nefungovala, história nám to jasne ukazuje, a práve preto je oveľa racionálnejšie schvaľovať rozumné zákony, ktoré rešpektujú realitu, neignorujú vedecké poznatky a ponúkajú existujúcim fajčiarom pomocnú ruku. Navrhovaná regulácia nikotínových vrecúšok podľa mňa spĺňa všetky tieto kritériá a preto ju podporujem.
Na záver chcem ale povedať, že túto novelu vnímam ako prvý krok, pretože jednoznačne ide správnym smerom a riešime ňou problém existujúcich závislostí, a to je hodné podpory. Stále sa však na trhu objavujú aj nové výrobky, ktoré nemajú žiadnu reguláciu a zneužívajú túto situáciu masívnou reklamou, ktorá je pre regulované výrobky, o ktorých som už dnes hovorila, eliminovaná.
Práve tieto neregulované výrobky vnímam ako veľmi nebezpečné, a to hlavne pre mladých, pretože tu vidím veľmi veľké riziko vzniku nových typov závislostí. A budem veľmi konkrétna. V médiách som v posledných dňoch zachytila prípad beznikotínových elektronických cigariet, tzv. VitaVape, ktoré práve pre absenciu akejkoľvek regulácie boli dokonca propagované počas súťaže Miss Universe Slovakia, ale rovnako je ich plný instagram, pričom vrcholom bolo instangramové promo, kde na fotke s týmto výrobkom je muž s pravdepodobne tehotnou ženou. To je niečo, na čo sa chcem ešte pozrieť detailne, a budem sa veľmi vážne zaoberať legislatívnym riešením tejto situácie.
Ďakujem vám pekne za pozornosť, kolegovia.
28. 9. 2022 11:25:04 - 11:25:04 72. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
133.
Ďakujem pekne. Ja pripomínam členom výboru na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, dnes máme výbor o 12.15 h v miestnosti 71 v ubytovacom zariadení. Ďakujem pekne.
23. 6. 2022 9:40:01 - 9:55:20 66. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 976 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
22.
Janka, ja ani neviem, ako začať. Najprv na začiatku, tak som ti chcela poďakovať za podporu, ale jak si sa na konci rozohnila. Prepáč, ja si to vyprosím takéto reči, čo ty máš a neférovosť. Ja som sa nikdy nechovala, nezachovala neférovo voči tebe, takže neviem, o čom rozprávaš.
A na obhajobu, Marek Krajčí ma do ničoho nezatiahol, ja som svojprávna osoba a robili sme to spolu, áno, váhali sme, ale po dohode s našimi lídrami sme sa rozhodli ten pozmeňovák podať. Preto je to na poslednú chvíľu, Janka.
A ty poznáš moje stanoviská a vieš, že mojím záujmom je v prvom rade pacient. To, že nie každý môže switchnúť na generikum, je fakt. A nikto nepopiera účinnosť generík. Dokonca niekedy sú pre pacienta lepšie ako originály. Takže, prosím ťa, buď korektná aj ty a len tak bez ohľadu na medicínske opodstatnenie, lebo generiká, nikto ich nepopiera, Janka, nikto.
A keď hovoríš o hospodárskej súťaži, čo tak rada hovoríš, tak tým, že sme toto spravili, tým sme umožnili hospodársku súťaž, neviem, či mi rozumieš, ale ekonomiky je to tak. Pretože ten výrobca originálneho lieku má možnosť, má možnosť ísť dole na cenu generika. A takisto chceme, aby sem generiká chodili. Preto sme urobili ten jednoprahový vstup, aby to mali jednoduchšie. Ale to, čo si tu teraz porozprávala, že sem neprídu. Myslíš si, že to robíme bez konzultácie s odborníkmi alebo ľuďmi, ktorí sa tomu rozumejú? No nie, Janka. Nie, prepáč, uráža ma, urážajú ma takéto tvoje vystúpenia. Nikdy som na teba nereagovala, lebo sa nemienim znižovať na túto úroveň, ale vyprosím si takého jednanie, ako keby sme tu všetci my boli blbci.
Ďakujem pekne.
23. 6. 2022 9:25:01 - 9:40:20 66. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 976 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
18.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán minister, kolegyne, kolegovia, ja budem krátka, stručná. Ja by som chcela predložiť dva pozmeňujúce návrhy k danej novele.
Prvý pozmeňujúci návrh, kde zmena legálnej definície prvého generického lieku sa navrhuje vykonať za účelom zavedenia jednoprahového vstupu generických liekov a biologicky podobných liekov namiesto existujúceho trojprahového vstupu generických liekov a biologických podobných liekov. Zavedením jednoprahového vstupu generických liekov a biologicky podobných liekov má byť zabezpečená podpora vstupu týchto liekov tak, že povinnosť držiteľa registrácie poskytnúť zákonom stanovenú výšku zľavy z úradnej ceny lieku sa bude vzťahovať výlučne na generický liek alebo biologicky podobný liek, ktorý vstúpi na trh ako prvý v poradí. Naopak táto povinnosť poskytnúť zľavu z úradne určenej ceny lieku sa už nebude vzťahovať na generické a biologicky podobné lieky vstupujúce na trh ako druhé a tretie v poradí. Teraz mi dovoľte, aby som prečítala pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Šebovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 976.
1. V čl. I, v 3. bode § 2 písm. b) sa vypúšťajú slová "alebo v príslušnej referenčnej skupine je právoplatne zaradený iný prvý generický liek toho istého držiteľa registrácie".
2. V čl. I, bod 3 § 2 sa vypúšťajú písmená w) a x).
Nasledujúce písmená sa primerane preznačia.
V súvislosti s touto úpravou sa primerane upraví aj úvodná veta 3. bodu.
3. V čl. I, v bode 3 § 2 písm. y) sa vypúšťajú slová "alebo príslušnej referenčnej skupine je právoplatne zaradený prvý biologický podobný liek toho istého držiteľa registrácie".
4. V čl. I, v bode 3 v § 2 sa vypúšťajú písmená z) a aa).
Nasledujúce písmená sa primerane preznačia.
V súvislosti s touto úpravou sa primerane upraví aj úvodná veta 3. bodu.
5. V čl. I sa za 21. bod vkladá nový 22. bod, ktorý znie:
"22. V § 8 ods. 1 písm. b) v pätnástom bode sa vypúšťajú slová "druhý generický liek alebo tretí generický liek," a slová "druhý biologicky podobný liek, alebo tretí biologicky podobný liek,"."
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Preznačenie bodov sa primerane premietne aj do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
6. V čl. I 47 bod znie:
"47. V § 16 ods. 4 písm. j) sa slová "55 %" nahrádzajú slovami "51 %" a vypúšťa sa časť vety za bodkočiarkou."
7. V čl. I sa za bod 47 vkladajú nové body 48 a 49, ktoré znejú:
"48. V § 16 ods. 4 sa vypúšťajú písmená k), l), n) a o).
Doterajšie písm. m) sa označuje ako písm. k).
49. V § 16 ods. 4 písm. k) sa vypúšťa časť vety za bodkočiarkou."
Nasledujúce body sa primerane preznačia, preznačenie bodov sa primerane premietne aj do ustanovenia upravujúceho účinnosti zákona.
Ďakujem pekne. To bol prvý pozmeňovací návrh. Ešte tu mám jeden, kolegovia, a je to návrh pozmeňujúci.
Návrh zákona stanovuje, že doplatok pacienta za liek, zdravotnícku pomôcku a dietetickú potravinu bude môcť byť zo strany držiteľa registrácie lieku, výrobcu zdravotníckej pomôcky alebo výrobcu dietetickej potraviny kompenzovaný výlučne vtedy, ak všetky lieky, to znamená originálny liek a generické lieky, resp. biologicky podobné lieky, alternatívy zdravotníckej pomôcky a či dietetickej potraviny budú mať doplatok nad 3 % z priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca.
Zároveň sa však navrhuje, aby kompenzáciu doplatku zo strany držiteľa registrácie či výrobcu nebola umožnená, ak bude dostupná niektorá z alternatív lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny s doplatkom nižším ako 3 %. Takýto stav môže mať za následok, že pacient bude z ekonomických dôvodov prevedený z liečby liekom, zdravotníckou pomôckou či dietetickou potravinou s vyšším doplatkom na liečbu liekom, zdravotníckou pomôckou či dietetickou potravinou s nižším doplatkom bez ohľadu na medicínske opodstatnenie, čo môže mať nepriaznivý dopad na zdravotný stav pacienta.
Z uvedeného dôvodu sa navrhuje, aby kompenzácia doplatku pacienta za liek, zdravotnícku pomôcku a dietetickú potravinu zo strany držiteľa registrácie lieku, výrobcu zdravotníckej pomôcky či výrobcu dietetickej potraviny bola možná, ak niektorá z dostupných alternatív lieku, zdravotníckej pomôcky, či dietetickej potraviny má doplatok vyšší ako 3 % z priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca bez ohľadu na to, či je, alebo nie je dostupná alternatíva s nižším doplatkom.
Teraz mi dovoľte prečítať samotný pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Šebovej a Mareka Krajčího k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 976.
1. V čl. I, v bode 118 v § 89 ods. 4 písmeno c) sa vypúšťajú slová "ak v rovnakej referenčnej skupine alebo v rovnakej referenčnej podskupine nie je zaradený liek, zdravotnícka pomôcka alebo dietetická potravina s doplatkom poistenca nižším ako 3 % z priemeru nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa určuje úhrada,"
2. V čl. I, v bode 118 v § 89 ods. 4 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
"d) liek, ktorý je zaradený v zozname kategorizovaných liekov v referenčnej skupine, v ktorej je zaradený podľa písmena c), zdravotnícka pomôcka, ktorá je zaradená v zozname kategorizovaných zdravotníckych pomôcok alebo v zozname kategorizovaných špeciálnych zdravotníckych materiálov v referenčnej skupine, v ktorej je zaradená zdravotnícka pomôcka podľa písmena c), alebo dietetickú potravinu, ktorá je zaradená v zozname kategorizovaných dietetických potravín, v referenčnej podskupine, v ktorej je zaradená dietetická potravina podľa písmena c),"
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno e).
Písmeno d) nadobudne účinnosť 1. marca 2023.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončila som.
23. 3. 2022 11:33:45 - 11:34:06 60. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 953, 954 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
153.
Ďakujem pekne. Ja by som len chcela pripomenúť kolegom z výboru na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, máme presunutý výbor. Pôvodne bol plánovaný na 12.15 hod. Keďže máme mimoriadnu schôdzu, sme to posunuli na 12.45 hod. Je to v ubytovacom zariadení v štandardnej miestnosti. Ďakujem pekne.
17. 2. 2022 17:40:06 - 17:40:21 55. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 758 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
118.
Ja len by som chcela poďakovať všetkým kolegom za faktické poznámky. Špeciálne pánovi kolegovi Jarjabkovi, veľmi rada mu index vysvetlím, keď budeme sami, aby sme neobťažovali iných kolegov. (Pobavené reakcie v sále.)
17. 2. 2022 17:11:50 - 17:31:33 55. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 758 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Šebová, Zuzana (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
104.
Ďakujem pekne, pán predseda.
Predkladám pozmeňujúci návrh k rokovanému zákonu. Najprv prečítam odôvodnenie: Navrhuje sa pre poskytovateľov všeobecnej zdravotnej starostlivosti pre deti a dorast povinnosť oznamovať Národnému centru zdravotníckych informácií údaje o uzatvorení dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti novorodencovi na účely poskytovania týchto údajov pre posudzovanie na nárok na príspevok pri narodení dieťaťa.
Zároveň sa navrhuje aj výška sankcie za nedodržanie uvedenej povinnosti, a to až do výšky 663 eur. Orgánom, ktorý bude oprávnený na uloženie uvedenej sankcie poskytovateľovi za nesplnenie tejto povinnosti, sa navrhuje príslušný samosprávny kraj.
Túto lehotu nemusí všeobecný lekár pre deti a dorast dodržať v prípadoch hodných osobitného zreteľa z objektívnych dôvodov, napríklad dočasná pracovná neschopnosť lekára.
Rozširuje sa povinnosť zdravotnej poisťovne poskytovať elektronicky Národnému centru zdravotníckych informácií a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou informáciu o uzavretí dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti oprávnenej osobe so všeobecným lekárom, ale aj s lekárom so špecializáciou v špecializačnom odbore gynekológia a pôrodníctvo vzhľadom na povinnosť Národného centra zdravotníckych informácií poskytovať elektronicky na vyžiadanie Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny tieto údaje za účelom posúdenia splnenia podmienok pre vznik nároku oprávnenej osoby na príspevok pri narodení dieťaťa alebo na príspevok na viac súčasne narodených detí.
Navrhuje sa vypustenie údajov z účtu poistenca z elektronickej zdravotnej knižky, nakoľko údaje z účtu poistenca sú v súčasnosti zobrazované v elektronickej zdravotnej knižke s oneskorením niekoľkých mesiacov. Rozširuje sa poskytovanie identifikačných údajov osoby a elektronických zdravotných záznamov z elektronickej zdravotnej knižky pri vydávaní humánnych liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín aj na základe zadania rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby, nakoľko je potrebné zabezpečiť ich vydávanie aj v prípade, ak pacient stratil občiansky preukaz s elektronickým čipom alebo doklad o pobyte s elektronickým čipom a ešte mu nebol vydaný nový doklad, čím sa zabezpečí ich vydávanie pre pacientov, ktorých zdravotný stav neumožňuje fyzickú prítomnosť v lekárni s poukazom aj na súčasnú pandemickú situáciu.
Z dôvodu aplikačnej praxe sa navrhuje vydávanie elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka na základe žiadosti, čím sa zjednoduší celý proces prvého prevydávania všetkých preukazov exspirujúcich po piatich rokoch a zmierni sa tým administratívna záťaž pre zdravotníckych pracovníkov. Taktiež sa navrhuje zablokovanie elektronického zdravotného preukazu zdravotníckeho pracovníka ako nový dôvod pre zaslanie nového elektronického preukazu.
Súčasne sa precizuje ustanovenie tak, aby sa znefunkčňoval certifikát elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka v prípade jeho straty alebo zničenia, len pokiaľ bola táto skutočnosť NCZI oznámená.
Upravuje sa rozšírenie doterajšieho rozsahu zoznamu spracúvaných a poskytovaných osobných údajov vedených v registri záznamov o narodení z dôvodu aplikačnej praxe, kedy rozšírený rozsah dát zvýši úroveň elektronizácie procesu aj o menej obvyklé situácie vznikajúce v praxi, ktoré sú potrebné pre správne vedenie údajov v knihe narodení na účely elektronického prideľovania rodného čísla.
Teraz prečítam samotný pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Šebovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (tlač 758).
1. V čl. I sa za bod 65 vkladá nový bod 66, ktorý znie:
„66. V § 79 sa odsek 1 dopĺňa písmenom bk), ktoré znie:
„bk) oznamovať národnému centru v elektronickej podobe údaj o uzatvorení dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti, 55jawh), novorodencovi najneskôr do siedmich dní po skončení kalendárneho mesiaca, v ktorom bola uzatvorená dohoda o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ak ide o poskytovateľa, ktorý poskytuje všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast; lehota nemusí byt' dodržaná v prípadoch hodných osobitného zreteľa."."
Poznámka pod čiarou k odkazu 55jawh znie:
„55jawh) § 7 ods. 1 písm. a) bod 1. 2. zákona č. 576/2004 Z. z. v znení zákona č. 662/2007 Z. z.''
Nasledujúce novelizačné body sa primerane preznačia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. apríla 2022.
2. V čl. I sa za bod 67 vkladá nový bod 68, ktorý znie:
„68. V § 82 ods. 1 písm. a) sa slová „bd) a bj)" nahrádzajú slovami „bd), bj) a bk)".
Nasledujúce novelizačné body sa primerane preznačia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. apríla 2022.
3. Za čl. II sa vkladá nový článok III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 719/2004 Z. z., zákona č. 353/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 12/2007 Z. z., zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 309/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 594/2007 z. z., zákona č. 232/2008 Z. z., zákona č. 297/2008 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 581/2008 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 533/2009 Z. z., zákona č. 121/2010 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., zákona č. 79/2011 Z. z., zákona č. 97/2011 Z. z., zákona č. 133/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 185/2012 Z. z., zákona č. 313/2012 Z. z., zákona č. 421/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 265/2015 Z. z., zákona č. 429/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 286/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 317/2016 Z. z., zákona č. 356/2016 Z. z., zákona č. 41/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 336/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 156/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 192/2018 Z. z., zákona č. 345/2018 Z. z., zákona č. 351/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 139/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 398/2019 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 264/2020 Z. z., zákona č. 392/2020 Z. z., zákona č. 81/2021 Z. z., zákona č. 133/2021 Z. z., zákona č. 252/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 358/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z. a zákona č. 2/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 15 ods. 1 písm. w) sa slová „ambulantnej zdravotnej starostlivosti uzavretými medzi poistencom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, index 21, v rozsahu meno a priezvisko všeobecného lekára nahrádzajú slovami „ambulantnej zdravotnej starostlivosti, index 35aaba), a údaje o dohodách o poskytovaní špecializovanej ambulantnej gynekologickej starostlivosti, index 35aabb), uzavretými medzi poistencom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, index 21, v rozsahu meno a priezvisko lekára"."
Poznámky pod čiarou k odkazom 35aaba a 35aabb znejú:
„35aaba) § 7 ods. 1 písm. a) bod 1 zákona č. 576/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2022 Z. z.
35aabb) § 7 ods. 1 písm. a) bod 2. 1 zákona č. 576/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2022 Z. z."
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. apríla 2022.
4. Za čl. III sa vkladá nový článok IV, ktorý znie:
"Čl. IV
Zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 148/2015 Z. z., zákona č. 167/2016 Z. z., zákona č. 41/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 374/2018 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 243/2020 Z. z., zákona č. 286/2020 Z. z., zákona č. 392/2020 Z. z., zákona č. 252/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 532/2021 a zákona č. 540/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 5 ods. 1 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmená d) a e) sa označujú ako písmená c) a d).
2. V § 5 ods. 6 písm. h) sa za slovo „vydáva" vkladajú slová "po zadaní rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby".
3. V § 5 ods. 6 písm. i) sa za slová „zdravotnícku pomôcku vydáva" vkladajú „po zadaní rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby".
4. V § 7 ods. 6 sa slová „zmluvy o vydaní elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka podpísanej zdravotníckym pracovníkom" nahrádzajú slovami „podanej žiadosti o vydanie elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka podľa odseku 4".
5. V § 8 ods. 1 písm. c) sa za slovo „zničenia" vkladá čiarka a slovo „zablokovania".
6. V § 8 ods. 3 písm. c) sa na konci pripájajú slová: „a táto skutočnosť bola ohlásená národnému centru".
7. V prílohe č. 1a písmeno a) znie:
„a) Zoznam spracúvaných a poskytovaných osobných údajov
Identifikátor fyzickej osoby, rodné číslo dieťaťa, meno dieťaťa, priezvisko dieťaťa, okres narodenia dieťaťa, obec narodenia dieťaťa, spisová značka, pôrodná kniha, dátum narodenia dieťaťa, čas narodenia dieťaťa (hodina a minúta), pohlavie, vitalita, pôrod, časové poradie narodenia dieťaťa, ak ide o viacpočetný pôrod, pôrodná hmotnosť, pôrodná dĺžka, týždeň tehotenstva, koľké dieťa sa matke narodilo (spolu, v terajšom manželstve), meno matky, priezvisko matky, meno otca, priezvisko otca, rodné priezvisko matky, rodné priezvisko otca, dátum narodenia matky, dátum narodenia otca, rodné číslo matky, rodné číslo otca, dátum narodenia predchádzajúceho dieťaťa, rodinný stav matky, dátum uzavretia manželstva rodičov (deň, mesiac, rok), najvyššie vzdelanie matky, najvyššie vzdelanie otca, miesto narodenia matky, štátne občianstvo matky, národnosť matky, štát trvalého pobytu matky, okres trvalého pobytu matky, obec trvalého pobytu matky, časť obce trvalého pobytu matky, ulica trvalého pobytu matky, súpisné číslo trvalého pobytu matky, orientačné číslo trvalého pobytu matky, miesto narodenia dieťaťa, štátne občianstvo otca, národnosť otca, štát trvalého pobytu otca, okres trvalého pobytu otca, obec trvalého pobytu otca, časť obce trvalého pobytu otca, ulica trvalého pobytu otca, súpisné číslo trvalého pobytu otca, orientačné číslo trvalého pobytu otca."."
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. apríla 2022.
Ďakujem, pán predseda, skončila som.