Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
20. 6. 2023 18:27:43 - 18:36:04 94. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
114.
Ďakujem za slovo.
Predkladám pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištúfkovej a Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 1605).
1. V čl. I sa pred bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 4 ods. 3 úvodnej vete sa slová „škole33) a v základnej škole34)" nahrádzajú slovami „škole,33) základnej škole33a) a v strednej škole34)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 33a a 34 znejú:
"33a) § 27 ods. 2 písm. b) a § 95 ods. 1 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z.
34) § 32 písm. a) a e) a § 95 ods. 1 písm. c) zákona č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
2. V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 4 ods. 3 písm. a) sa za slová „materskej školy" vkladá čiarka a slová „alebo základnú školu" sa nahrádzajú slovami „základnú školu, prvý ročník až štvrtý ročník osemročného vzdelávacieho programu v strednej škole alebo prvý ročník päťročného vzdelávacieho programu v strednej škole po prijatí na vzdelávanie v strednej škole z ôsmeho ročníka základnej školy"."
3. V čl. I bod 2 znie:
„2. V § 4 odsek 4 znie:
„(4) Dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa a dotáciu na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa možno poskytnúť žiadateľovi, ktorým je
a) zriaďovateľ materskej školy, zriaďovateľ základnej školy alebo zriaďovateľ strednej školy okrem zriaďovateľa, ktorým je regionálny úrad školskej správy,34a)
b) obec podľa sídla školy, ak zriaďovateľom materskej školy, zriaďovateľom základnej školy alebo zriaďovateľom strednej školy je regionálny úrad školskej správy,
c) občianske združenie, ktorého členmi sú rodičia alebo iní zástupcovia detí a priatelia školy, ak zriaďovateľom materskej školy, zriaďovateľom základnej školy alebo zriaďovateľom strednej školy je regionálny úrad školskej správy, alebo
d) v odôvodnených prípadoch materská škola, základná škola alebo stredná škola na základe písomnej dohody so zriaďovateľom podľa písmena a) alebo s obcou podľa písmena b)."."
4. V čl. I sa vypúšťajú body 3 a 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
5. V čl. I sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 4 ods. 6 písm. a) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „za výchovno-vzdelávaciu činnosť v poslednom ročníku materskej školy sa považuje aj individuálne vzdelávanie, ktoré sa uskutočňuje bez pravidelnej účasti na predprimárnom vzdelávaní v materskej škole,34aaa)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 34aaa znie:
34aaa) § 23 písm. a) a § 28b zákona č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6. V čl. I bod 5 znie:
„5. V § 4 ods. 6 písm. c) sa za slovo „stupni" vkladá čiarka a slová „vyučovania v prvom ročníku až štvrtom ročníku osemročného vzdelávacieho programu v strednej škole alebo vyučovania v prvom ročníku päťročného vzdelávacieho programu v strednej škole po prijatí na vzdelávanie v strednej škole z ôsmeho ročníka základnej školy"."
7. V čl. I sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 10 ods. 4 písm. c) sa slová „škola alebo základná" nahrádzajú slovami „škola, základná škola alebo stredná"."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
8. V čl. I sa vypúšťa bod 6.
Koniec. Ďakujem.
20. 6. 2023 18:24:44 - 18:27:20 94. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
110.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, predkladaný návrh zákona zavedie dotáciu na suroviny, tzv. obedy zadarmo, aj pre deti osemročných gymnázií a deti navštevujúce 1. ročník 5-ročného vzdelávacieho programu v strednej škole. Tieto deti sú v rovnakom veku ako deti navštevujúce základnú školu.
Finančný vplyv návrhu zákona je zabezpečený z rozpočtu kapitoly ministerstva práce.
Hlásim sa do rozpravy, kde podám pozmeňujúci návrh, ktorý je len legislatívno-technický.
20. 6. 2023 18:22:04 - 18:24:24 94. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
106.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, prečítam pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištúfkovej a Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii v znení neskorších predpisov a zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1525).
1. V čl. I sa vypúšťa 1. bod.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
2. V čl. I 2. bod znie:
„2. V § 52 ods. 3 sa slová „V obchodnej sieti" nahrádzajú slovami „Ak odseky 3 a 9 neustanovujú inak v obchodnej sieti".
3. V čl. I sa za 2. bod vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 52 ods. 4 znie:
„(4) Pyrotechnické výrobky podľa odseku 3 možno predávať len v predajniach, ktoré sú umiestené v stavbe. Predaj pyrotechnických výrobkov, okrem pyrotechnických výrobkov kategórie F1, v samoobslužných predajniach, ktoré neslúžia výlučne na predaj pyrotechnických výrobkov, je zakázaný."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú .
4. V čl. I 3. bod znie:
„3. V § 52 ods. 9 sa slová „spotrebiteľovi, 21a)", nahrádzajú slovami „odborne spôsobilej osobe" a vypúšťa sa druhá veta."
5. V čl. I sa za 3. bod vkladá nový 4. bod, ktorý znie:
„4. V § 52"; a tu by som rada upozornila, je tu preklep, bolo to 53 a má to byť 52. Takže pokračujem. "V § 52 ods. 10 sa na konci pripája táto veta „Obmedzenie podľa prvej vety sa neuplatní v rozsahu, v akom obec udelila súhlas na použitie týchto pyrotechnických výrobkov podľa § 53 ods. 5."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6. V čl. I 4. bode § 53 sa vypúšťa odsek 10.
7. V čl. I sa za 4. bod vkladajú nové body 5 a 6, ktoré znejú:
„5. Za § 53 sa vkladá § 53a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠53a
Povoľovanie ohňostroja
(1) Oprávnená osoba alebo ten, kto bude realizovať ohňostroj s pyrotechnickými výrobkami kategórie F2, F3, F4, ktoré sú uvedené v prílohe č. 3, T1 alebo T2, ktoré sú uvedené v prílohe č. 3, musí požiadať obec o súhlas na jeho vykonanie. Ohňostroj možno vykonať, ak obec vydá na jeho vykonanie súhlas. Ak odsek 3 neustanovuje inak, vykonanie ohňostroja sa musí oznámiť preukázateľným spôsobom obvodnému banskému úradu, Dopravnému úradu, miestne príslušnému okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru alebo Hasičskému a záchrannému útvaru hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava a Policajnému zboru najneskôr 48 hodín pred jeho plánovaným vykonaním. K oznámeniu sa priloží aj súhlasné stanovisko obce s vykonaním ohňostroja. Oznámenie podľa tretej vety obsahuje:
a) meno, priezvisko a adresu vedúceho odpaľovača ohňostrojov a odpaľovačov ohňostrojov a údaje o preukazoch odpaľovačov ohňostrojov, číslo preukazu a dobu platnosti preukazu,
b) miesto, dátum a plánovaný začiatok ohňostroja, dôvod jeho vykonania, predpokladané trvanie a jeho rozsah,
c) stručný opis okolia v okruhu 300 m doložený situačným náčrtom s osobitným vyznačením objektov a zariadení so zvýšeným nebezpečenstvom požiaru vrátane určenia protipožiarnych a zdravotníckych opatrení.
(2) Ohňostroj musí byt' vykonaný oprávnenou osobou alebo osobou s odbornou spôsobilosťou, a to v súlade s oznámenými údajmi podľa odseku 1 písm. a) až c).
(3) Dopravnému úradu sa oznámenie podľa odseku 1 posiela, ak sa ohňostroj bude realizovať vo vzdialenosti menej ako 10 000 m od vzťažného bodu letiska s celodennou prevádzkou.
6. V § 54 ods. 5 písm. b) sa na konci pripájajú tieto slová „to neplatí, ak ide o pyrotechnické výrobky kategórie F4 uvedené v prílohe č. 3"."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
8. V čl. I 5. bode § 54 ods. 6 druhej vete časť vety za bodkočiarkou znie: „pri rozhodovaní o žiadosti sa § 53 ods. 7 použije primerane."
9. V čl. I 6. bode § 54 ods. 7 písm. c) časť vety za bodkočiarkou znie: „dotknutou verejnosťou sa na účely tohto zákona rozumie každá fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je zriaďovateľom, vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti alebo zariadenia podľa § 53 ods. 4 písm. b) a § 53 ods. 6 alebo nimi splnomocnená osoba."
10. V čl. I 6. bode § 54 ods. 8 sa za slovo „T2" vkladá čiarka a slová „okrem pyrotechnických výrobkov kategórie T2 uvedených v prílohe č. 3,".
11. V čl. I 9. bode § 80 ods. 2 písm. a) sa slová „možno uložiť pokutu do" nahrádzajú slovami „uloží obvodný banský úrad pokutu".
12. V čl. I 9. bode § 80 ods. 2 písm. b) sa slová „možno uložiť" nahrádzajú slovami „uloží obec".
13. V čl. I 10. bode § 80 ods. 4 sa slová „možno uložiť" nahrádzajú slovami „môže obecná polícia alebo orgán Policajného zboru uložiť"'.
14. V čl. I sa za 11. bod vkladajú body 12 a 13, ktoré znejú:
„12. Za § 88c sa vkladá § 88d, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠88d
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 2. januára 2024
Konania začaté a právoplatne neskončené do 1. januára 2024 sa dokončia podľa tohto zákona v znení účinnom do 1. januára 2024."
13. Za prílohu č. 2 sa vkladá príloha č. 3, ktorá znie:
„Príloha č. 3 k zákonu č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii v znení neskorších predpisov
Druh pyrotechnického výrobku
Špecifikácia výrobku
Pyrotechnické výrobky kategórie F4
Guľové bomby a míny priemeru efektovej časti do 125 mm (5 palcov) vrátane, mimo guľových bômb s opakovacím efektom.
Cylindrické (valcové) bomby a míny o priemere do 100 mm (4 palce) vrátane, mimo valcových bômb s opakovacím efektom.
Batérie a kombinácie s celkovou čistou hmotnosťou výbušných látok „NEC" v jednom výrobku do 4 000 g vrátane.
Rímske sviece s celkovou čistou hmotnosťou výbušných látok „NEC" v jednom výrobku do 1 000 g vrátane.
Jednorazové výmetníky s celkovou čistou hmotnosťou výbušných látok „NEC'' v jednom výrobku do 90 g vrátane.
Jednoradová batéria výmetníc s celkovou čistou hmotnosťou výbušných látok „NEC" v jednom výrobku do 800 g vrátane.
Fontány s celkovou čistou hmotnosťou výbušných látok „NEC" v jednom výrobku do 1 000 g vrátane.
Pyrotechnické výrobky kategórie T2
Pyrotechnické výrobky kategórie T2 s celkovou čistou hmotnosťou výbušných látok „NEC" v jednom výrobku do 250 g vrátane."."
15. V čl. II sa za 2. bod vkladá 3. bod, ktorý znie:
„3. Za § 96c sa vkladá § 96d, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠96d
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 2. januára 2024
Konania začaté a právoplatne neskončené do 1. januára 2024 sa dokončia podľa tohto zákona v znení účinnom do 1. januára 2024."."
Ďakujem.
20. 6. 2023 18:09:25 - 18:11:58 94. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1741 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
(prosím vymazať rámček.)
20. 6. 2023 18:02:37 - 18:03:35 94. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1730 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
102.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, predmetom tohto predkladaného návrhu zákona je obmedzenie predaja a zákaz používania vybraných kategórií pyrotechnických výrobkov predovšetkým z kategórie F2 a F3, tzv. petárd. Jediným efektom je hluk a nežiaduce účinky na ľudí a zvieratá sú jednoznačne negatívne.
Na tomto návrhu zákona aktívne pracovala pracovná skupina pre oblasť veterinárnej starostlivosti a ochrany zvierat predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie v priamej spolupráci a v súčinnosti so Slovenskej asociáciou pyrotechnických firiem, Asociáciou predajcov pyrotechniky, ktoré združujú výrobcov a predajcov pyrotechnických výrobkov na Slovensku, a Hlavným banským úradom. Zástupcovia oboch asociácií navrhli a podporili zákaz predaja a používania vyššie uvedených výrobkov v kategórii F2 a F3 s odôvodnením, že tieto pyrotechnické výrobky sú práve tými, ktoré majú najviac negatívnych vplyvov na ľudí, zvieratá, prírodu a spôsobujú najväčšie škody na súkromnom a verejnom majetku.
Okrem uvedených asociácií návrh na stretnutiach uvedenej pracovnej skupiny podporili a následne svojimi písomnými stanoviskami oficiálne potvrdili aj Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky, Komora veterinárnych lekárov Slovenskej republiky, Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach, Zoologická záhrada Bratislava, Zoologická záhrada Košice. Návrh podporujú tiež Mestská polícia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, Únia miest a obcí Slovenska, Združenie miest a obcí Slovenska, ako i množstvo ochranárskych združení, útulkov, karanténnych staníc pre zvieratá, ako napríklad Záchranná stanica pre zranené živočíchy Zázrivá, Nádej pre koní a ľudí, Zvieratá v núdzi a ďalšie mnohé. V prospech zákazu sa pozitívne vyjadrila aj prezidentka Slovenskej komory psychológov a široká verejnosť vo viacerých petíciách, ktoré každý rok organizujú rôzne organizácie alebo jednotlivci.
Ďakujem a hlásim sa do rozpravy, kde podám pozmeňujúci návrh, ktorý len zosúlaďuje legislatívno-technické nejaké zosúladenie s OLAP-om.
20. 6. 2023 14:17:15 - 14:53:33 94. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1580 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
12.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, predložím dva pozmeňujúce návrhy ministerstva zdravotníctva, ktoré som si osvojila. Prvý pozmeňujúci návrh, ktorý predkladám, upravuje preventívne prehliadky tehotných žien, detí a dorastu a dospelých.
V prvom bode sa presne špecifikuje časové obdobie, kedy má tehotná žena nárok na preventívnu prehliadku u zubného lekára, a to prvýkrát na konci prvého trimestra alebo na začiatku druhého trimestra a druhýkrát v priebehu tretieho trimestra.
V druhom bode sa upravuje novorodenecký skríning, ktorý má byť hradený z verejného zdravotného poistenia. Uvedenou úpravou sa zabezpečí včasný záchyt ochorení a následná adekvátna liečba.
V treťom bode sa do zákona vkladá nová príloha, ktorá presne určuje typy vyšetrení, ktoré sa budú musieť vykonať v prvých dňoch života novorodenca, ako aj ich periodicitu.
V štvrtom bode sa menia prílohy Preventívna starostlivosť o deti a dorast a Preventívna starostlivosť o dorast a dospelých. Ide o zmeny, ktoré vyplynuli najmä z poznatkov z aplikačnej praxe v oblasti medicíny. V rámci preventívnej starostlivosti o deti a dorast sa upravujú časové obdobia preventívnych prehliadok, vyšetrenia, ktoré sa pri nich vykonávajú, ako aj vek poistencov, v ktorom sa preventívna prehliadka vykonáva. Zároveň sa dopĺňajú odporúčané očkovania proti HPV a rotavírusom.
Dopĺňa sa aj ďalšia preventívna prehliadka, ktorá sa vykonáva v 17. roku života, ktorá bola zahrnutá už medzi preventívnou starostlivosťou u dospelých a následne sa z prílohy preventívnej starostlivosti o dorast a dospelých vypúšťa. Dôležitou skutočnosťou je doplnenie informácií o odkladnosti preventívneho vyšetrenia z objektívnych príčin, napríklad ak ide o predčasne narodené deti, vážne ochorenia a podobne.
A teraz mi dovoľte, aby som prečítala znenie pozmeňujúceho návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištúfkovej a Miloša Svrčeka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1580).
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení zákona č. 720/2004 Z. z., zákona č. 347/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 342/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 661/2007 Z. z., zákona č. 81/2009 Z. z., zákona č. 402/2009 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., zákona č. 363/2011 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 365/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 53/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 428/2015 Z. z., zákona č. 356/2016 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 374/2018 Z. z., zákona č. 139/2019 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 392/2020 Z. z., zákona č. 393/2020 Z. z., zákona č. 133/2021 Z. z., zákona č. 532/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z., zákona č. 267/2022 Z. z., zákona č. 420/2022 Z. z., zákona č. 423/2022 Z. z. a zákona č. 518/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. 1 písm. g) sa za slová „zubného lekára" vkladá bodkočiarka a pripájajú sa slová "jedna preventívna prehliadka na konci prvého trimestra alebo na začiatku druhého trimestra a jedna preventívna prehliadka v treťom trimestri".
2. Za § 2 sa vkladá § 2a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠2a
Novorodenecký skríning
(1) Na základe verejného zdravotného poistenia sa plne uhrádza celoplošný novorodenecký skríning.
(2) Rozsah zdravotných výkonov, ktoré sú súčasťou novorodeneckého skríningu, je uvedený v prílohe č. 1a."
3. Za prílohu č. 1 sa vkladá príloha č. 1a, ktorá vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 1a k zákonu č. 577/2004 Z. z.
Novorodenecký skríning
Obsah:
Novorodenecký skríning obsahuje odber vzorky suchej kvapky krvi na zistenie týchto ochorení:
a) kongenitálnu hypotyreózu,
b) kongenitálnu adrenálnu hyperpláziu,
c) cystickú fibrózu,
d) dedičné metabolické poruchy
1. PKU
2. HPH
3. MSUD
4. deficit MCAD
5. deficit LCHAD
6. deficit FLlCAD
7. deficit CPT1
8. deficit CPT2
9. deficit CAP
10. GA typ I
11. izovalérová acidémia (ďalej len „IVA"),
e) spinálnu muskulárnu atrofiu,
f) ťažkú primárnu imunodeficienciu.
Zdravotnícke zariadenie zabezpečí doručenie vzorky do Skríningového centra novorodencov Slovenskej republiky v Detskej fakultnej nemocnici s poliklinikou Banská Bystrica.
Vykonáva: Lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore neonatológia alebo pediatria.
Okruh: Novorodenec
Periodicita: raz za život v dobe od 72. hodiny do 96. hodiny života po narodení bez ohľadu na zrelosť novorodenca, príjem potravy a zdravotný stav okrem prípadov, ak novorodenecký skríning
a) nebol vykonaný pred prepustením z ústavnej zdravotnej starostlivosti, vykoná sa tento odber poskytovateľom pri prvej návšteve novorodenca vo všeobecnej ambulancii pre deti a dorast,
b) nebol vykonaný občanovi Slovenskej republiky, ktorý sa narodil v zahraničí, vykoná sa tento odber poskytovateľom pri prvej návšteve novorodenca vo všeobecnej ambulancii pre deti a dorast,
c) nebol vykonaný pred prepustením z ústavnej zdravotnej starostlivosti a novorodenec bol preložený do inej ústavnej zdravotnej starostlivosti, odber suchej kvapky krvi sa vykoná poskytovateľom pod jeho vlastným kódovým označením.
Zoznam výkonov
Názov výkonu
Kompletný novorodenecký skríning
Reskríning
Oba bez indikačných obmedzení.
4. V prílohe č. 2 časti „Preventívna starostlivosť o deti a dorast" a „Preventívna starostlivosť o dorast a dospelých" znejú:
"Preventívna starostlivosť o deti a dorast
Obsah: Komplexné pediatrické vyšetrenie zahŕňajúce poradenstvo rodičom. Pravidelné povinné a odporúčané očkovanie je možné vykonať počas alebo mimo preventívnej prehliadky. Lekár zabezpečí výkony SVLZ na príslušnom odbornom pracovisku.
Vykonáva: lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria.
Okruh poistencov: poistenci do dovŕšenia 18 rokov veku a 364 dní.
Periodicita:
1. deväť preventívnych prehliadok poistenca do jedného roku veku, z toho najmenej tri do troch mesiacov veku,
2. jedna preventívna prehliadka poistenca vo veku 15 až 18 mesiacov,
3. preventívne prehliadky poistenca od troch rokov do 18. roku života veku a 364 dní podľa uvedeného vekového rozhrania.
Zoznam výkonov
Názov výkonu
1. preventívna prehliadka – bazálne vyšetrenie novorodenca
Komplexné pediatrické vyšetrenie vrátane kompletnej anamnézy, zhodnotenia správy od neonatológa, založenia zdravotnej dokumentácie. Po vyšetrení sa posudzuje celkový stav dieťaťa, koža a svalový tonus. Hodnotí sa tvar a veľkosť veľkej fontanely (VF), švy, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina a tvar podnebia; auskultačný nález na srdci a pľúcach, nález pri palpačnom vyšetrení brucha, stav pupka, slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť bedrových kĺbov. Vyšetria sa novorodenecké reflexy. Poskytne sa poradenstvo rodičom, podporí sa laktačný program. Kontrola vykonania skríningových vyšetrení v novorodeneckom veku. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenia: vykonáva sa do troch pracovných dní od doručenia prepúšťacej správy dieťaťa, ktoré je po narodení prepustené z ústavnej starostlivosti do domáceho prostredia.
USG vyšetrenie bedrových kĺbov u dojčiat.
Indikačné obmedzenie: vykonáva sa do 4. týždňa života.
2. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina a tvar podnebia, tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť bedrových kĺbov. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Poskytne sa poradenstvo rodičom, podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa do piateho týždňa života.
3. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina a tvar podnebia, tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť bedrových kĺbov. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Poskytne sa poradenstvo rodičom, podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v piatom až ôsmom týždni života.
4. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť bedrových kĺbov. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Skontroluje sa vykonanie ortopedického skríningu. Poskytne sa poradenstvo rodičom, podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v ôsmom až jedenástom týždni života.
5. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť bedrových kĺbov. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Poskytne sa poradenstvo rodičom, podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v treťom až piatom mesiaci života.
6. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť bedrových kĺbov. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Orientačne sa vyšetrí sluch, reakcie očí a moč. Poskytne sa poradenstvo rodičom, podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v piatom až siedmom mesiaci života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v piatom až siedmom mesiaci života.
7. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, stav dentície; tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Orientačne sa vyšetrí sluch a zrak. Poskytne sa poradenstvo rodičom vrátane informácie o starostlivosti o hygienu ústnej dutiny. Podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v siedmom až deviatom mesiaci života.
8. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, stav dentície; tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Orientačne sa vyšetrí sluch a zrak. Poskytne sa poradenstvo rodičom vrátane informácie o starostlivosti o hygienu dutiny ústnej. Podporí sa laktačný program. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v deviatom až jedenástom mesiaci života.
9. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, stav dentície; tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Orientačne sa vyšetrí sluch a zrak. Podporí sa laktačný program. Poskytne sa rodičom poradenstvo o potrebe prvej preventívnej prehliadky ústnej dutiny dieťaťu u zubného lekára. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až trinástom mesiaci života.
10. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, vyšetrenie kože a svalového tonusu, vyšetrenie lymfatických uzlín. Hodnotí sa: tvar a veľkosť VF, záhlavie, obvod hlavy, oči, nos, ústna dutina, stav dentície; tvar a pohyblivosť krku, lymfatické uzliny; fyzikálny nález na srdci a pľúcach; nález pri palpačnom vyšetrení brucha a stav pupka; slabiny, pulzácie tepien, vyšetrenie genitálu, symetria dolných končatín, pohyblivosť. Vyšetrí sa psychomotorický vývin. Orientačne sa vyšetrí sluch a zrak. Podporí sa laktačný program. Vyžiada sa informácia od rodičov o absolvovaní preventívnej prehliadky ústnej dutiny dieťaťa u zubného lekára. Zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v pätnástom až osemnástom mesiaci života.
11. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: anamnézu rodičov so zameraním na nové anamnestické údaje, vyšetrenie celkového stavu, antropometrické merania, kompletné pediatrické vyšetrenie, overenie laterality, znalosť farby, vyšetrenie tlaku, krvi, vyšetrenie moču, vyšetrenie reči, slovnej zásoby, orientačné vyšetrenie sluchu a zraku, kontrola chrbtice, genitálu. Vyšetrí sa psychomotorický vývoj. Zhodnotenie sociálnej situácie. Poskytne sa poradenstvo rodičom vrátane výživy.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v treťom až štvrtom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: vykonáva sa v treťom až štvrtom roku života.
12. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: rozhovor s rodičmi zameraný na nové anamnestické údaje, antropometrické merania, vyšetrenie spočívajúce z posúdenia celkového stavu dieťaťa, kompletné pediatrické fyzikálne vyšetrenie, hodnotenie psychomotorického vývoja, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, vyšetrenie tlaku, krvi a moču, vyšetrenie znalosti farieb, ich slovné označenie, udržania telesnej čistoty, posúdenie zaradenia dieťaťa do kolektívu v predškolskom období, zhodnotenie sociálnej situácie, pravidelné poradenstvo rodičov vrátane výživy.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v piatom až šiestom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: vykonáva sa v piatom až šiestom roku života.
13. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: rozhovor s rodičmi zameraný na nové anamnestické údaje, antropometrické merania, vyšetrenie spočívajúce z posúdenia celkového stavu dieťaťa, kompletné pediatrické fyzikálne vyšetrenie, hodnotenie psychomotorického vývoja, vyšetrenie tlaku, krvi, moču, vyšetrenie znalosti farieb, ich slovné označenie, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, posúdenie školskej zrelosti, posúdenie zdravotnej schopnosti vo vzťahu k povinnej školskej telesnej výchove, zhodnotenie sociálnej situácie, pravidelné poradenstvo rodičom.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v šiestom až ôsmom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v šiestom až ôsmom roku života.
14. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: Antropometrické merania, vyšetrenie spočívajúce z posúdenia celkového stavu dieťaťa, kompletné pediatrické fyzikálne vyšetrenie, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, vyšetrenie tlaku, krvi, moču, sledovanie prospievania v škole, zhodnotenie sociálnej situácie, pravidelné poradenstvo rodičom.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v deviatom až desiatom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v deviatom až desiatom roku života.
15. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: Antropometrické merania, vyšetrenie spočívajúce z posúdenia celkového stavu dieťaťa, kompletné pediatrické fyzikálne vyšetrenie, vyšetrenie zamerané na deformity chrbtice, deformity nôh, posúdenie pohlavného vývoja, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, vyšetrenie tlaku, krvi, moču, posúdenie zdravotnej schopnosti vo vzťahu k povinnej školskej telesnej výchove, poruchy správania, zhodnotenie sociálnej situácie, vyšetrenie hladiny celkového cholesterolu, pravidelné poradenstvo rodičom.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Odber venóznej krvi (otvorený odberový systém).
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Odber venóznej krvi (uzatvorený odberový systém).
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Odber kapilárnej krvi.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Cholesterol celkový.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Cholesterol celkový v kapilárnej krvi (REP).
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
Sedimentácia erytrocytov FW.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v jedenástom až dvanástom roku života.
16. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: Antropometrické merania, vyšetrenie spočívajúce z posúdenia celkového stavu dieťaťa, kompletné pediatrické fyzikálne vyšetrenie, vyšetrenie zamerané na deformity chrbtice, deformity nôh, posúdenie pohlavného vývoja, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, vyšetrenie tlaku, krvi, moču, posúdenie zdravotnej schopnosti vo vzťahu k povinnej školskej telesnej výchove, pohovor s rodičmi a otázky vhodnej voľby povolania a posúdenie prípadnej zmeny v pracovnej schopnosti, zhodnotenie sociálnej situácie, pravidelné poradenstvo rodičom.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v trinástom až štrnástom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v trinástom až štrnástom roku života.
17. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: antropometrické merania, zhodnotenie celkového zdravotného stavu, kompletné pediatrické fyzikálne vyšetrenie so záverom, posúdenie pohlavného vývoja, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, vyšetrenie tlaku, krvi a moču, pravidelné poradenstvo, zhodnotenie sociálnej situácie.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v pätnástom až šestnástom roku života.
Chemické vyšetrenie moču. Pri inom ako negatívnom náleze močový sediment.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v pätnástom až šestnástom roku života.
18. preventívna prehliadka
Výkon zahŕňa: antropometrické merania, zhodnotenie celkového zdravotného stavu, kompletné fyzikálne vyšetrenie, vyšetrenie zrakovej ostrosti, orientačné vyšetrenie sluchu, vyšetrenie tlaku, krvi a moču, kontrola stavu očkovania (napríklad tetanu, záškrt, osýpky, mumps, rubeola), vrátane rád a dokumentácie. Laboratórne vyšetrenia: moč chemicky, cholesterol, triglyceridy.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v sedemnástom roku života.
Odber venóznej krvi (otvorený odberový systém).
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v sedemnástom roku života.
Odber venóznej krvi (uzatvorený odberový systém).
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v sedemnástom roku života.
Cholesterol celkový. Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v sedemnástom roku života.
Triacylglyceroly.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v sedemnástom roku života.
Chemické vyšetrenie moču.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v sedemnástom roku života.
Očkovanie proti HPV.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa v deviatom až pätnástom roku života a môže byť vykonané aj mimo preventívnej prehliadky.
Očkovanie proti rotavírusom.
Indikačné obmedzenie: Vykonáva sa od šiesteho týždňa života do 24., eventuálne 34. týždňa života a môže byť vykonané aj mimo preventívnej prehliadky.
Ak sa nemohlo očkovanie vykonať pre zdravotný stav dieťaťa, kontraindikácie očkovania alebo iné závažné príčiny, vykoná sa po odstránení všetkých príčin, ktoré očkovanie znemožnili.
Preventívne vyšetrenie je z objektívnych príčin (napríklad predčasné narodené deti, ochorenie) možné urobiť aj s oneskorením.
Preventívna starostlivosť o dorast a dospelých
Obsah: základná preventívna prehliadka obsahuje komplexné vyšetrenie všetkých orgánových systémov, kontrolu stavu očkovania (napríklad tetanus alebo záškrt), vyšetrenie pulzu a tlaku krvi, kontrolu hmotnosti a výšku vrátane rád a dokumentácie. Laboratórne vyšetrenia: moč chemicky, močový sediment, glykémia, kreatinín, ALT, GMT, krvný obraz vrátane trombocytov. Lekár zabezpečí výkony SVLZ na príslušnom odbornom pracovisku. Ak sa v kalendárnom roku majú vykonať dve preventívne prehliadky (preventívna starostlivosť o dorast a dospelých, preventívna gynekologická prehliadka, preventívna urologická prehliadka), laboratórne vyšetrenia sa vykonávajú len raz. Lekár, ktorý vykonal preventívnu prehliadku ako prvý, má povinnosť poskytnúť výsledky laboratórnych vyšetrení ďalšiemu lekárovi.
Vykonáva: V prípade poistencov do 18 a 364 dní aj lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria, v prípade poistencov od 18 rokov lekár so špecializáciou v špecializovanom odbore všeobecné lekárstvo, v prípade poistencov do 25 rokov a 364 dní aj lekár s certifikátom o certifikovanej pracovnej činnosti dorastové lekárstvo.
Okruh: Poistenci starší ako 18 rokov.
Periodicita: Raz za dva roky, v prípade darcov krvi a pacientov po absolvovanej onkologickej liečbe odporúčaných na ďalšie sledovanie u lekára so špecializáciou v špecializačnom všeobecné lekárstvo raz za rok.
Zoznam výkonov:
Názov výkonu
Odber venóznej krvi (otvorený odberový systém) – bez indikačných obmedzení.
Odber venóznej krvi (uzatvorený odberový systém) – bez indikačných obmedzení.
Kreatinín – bez indikačných obmedzení.
ALT, GMT – bez indikačných obmedzení.
Močový sediment – bez indikačných obmedzení.
Moč chemicky – bez indikačných obmedzení.
Okultné krvácanie do stolice – indikačné obmedzenie u poistencov vo veku od 50 rokov do 75 rokov života a u poistencov s pozitívnou rodinnou anamnézou karciónu hrubého čreva a konečníka. Nevykonáva sa v prípade, ak bolo vykonané kompletné kolonoskopické vyšetrenie v posledných 10 rokoch s negatívnym nálezom.
glukóza - bez indikačných obmedzení,
cholesterol celkový, HDL cholesterol a non-HDL cholesterol, LDL cholesterol – indikačné obmedzenie u poistencov, ktorí v danom kalendárnom roku nadobudli vek 17 alebo 18, u poistencov starších ako 40 rokov,
triacylglyceroly – indikačné obmedzenie u poistencov, ktorí v danom kalendárnom roku nadobudli vek 17 alebo 18, u poistencov starších ako 40 rokov,
erytrocyty (počet) – bez indikačných obmedzení,
hemoglobín – bez indikačných obmedzení,
hemogram 5-parametrový – bez indikačných obmedzení,
leukocyty (počet) – bez indikačných obmedzení,
trombocyty (počet) – bez indikačných obmedzení,
elektrokardiogram – štandardný 12-zvodový s popisom – indikačné obmedzenie u poistencov, ktorí dovŕšili 40 rokov veku v prípade, že ambulancia nie je vybavená EKG prístrojom, výkon vykoná lekár s príslušnou špecializáciou,
stratifikácia kardiovaskulárneho rizika – indikačné obmedzenie od 40 roku života."
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
Ďakujem. Koniec.
A ešte predložím druhý pozmeňujúci návrh. Predkladám pozmeňujúci návrh, ktorý je taktiež vypracovaný ministerstvom zdravotníctva a týmto pozmeňujúcim návrhom sa upravuje elektronizácia prehliadok mŕtvych tiel.
Papierový list o prehliadke mŕtveho sa vystavuje v Slovenskej republike pri každom jednom úmrtí a musí byť vypísaný v ôsmich exemplároch. Na základe informácií z neho matriky vydávajú úmrtné listy, ktoré sú určené aj na právnické účely, dedičstvo a podobne. Z listov o prehliadke sa čerpajú aj demografické a medicínske informácie, ktoré lekár pri prehliadke uviedol. Tieto informácie spracúva štatistický úrad, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ako aj Národné centrum zdravotníckych informácií.
Projekt e-prehliadky elektronizuje všetky informácie z Listu o prehliadke mŕtveho a nahrádza tento papierový dokument elektronickou verziou, ktorá sa nazýva elektronické hlásenie o úmrtí. Keďže od 1. júla 2023 sa už nebude vystavovať papierové tlačivo List o prehliadke mŕtveho a štatistické hlásenie o úmrtí, je potrebné uvedené premietnuť aj do ďalších ustanovení zákona.
V prvom bode sa rozširuje okruh subjektov, ktorým sa bude toto nové elektronické hlásenie úmrtí zasielať, napríklad ide o prevádzkovateľa pohrebných služieb, krematóriá a podobne.
V druhom bode sa navrhuje, aby bolo prevádzkovateľovi pohrebnej služby na prevoz mŕtveho tela vystavené potvrdenie v prípade napríklad stotožnenia mŕtveho tela pri policajnej kontrole.
V treťom bode sa upravuje pojem obstarávateľ pohrebu, ktorým je v zmysle navrhovaného zistenia osoba, ktorá sa preukáže úmrtným listom, keďže sa doteraz preukazoval listom o prehliadke mŕtveho. Ten je však už len elektronický. Zároveň sa povinnosť vystavenia potvrdenia pre pohrebnú službu premieta do povinností prehliadajúceho lekára.
Ďalej sa v tomto bode navrhuje aj to, že elektronické hlásenie úmrtí bude obsahovať aj informáciu, že osoba bola v čase úmrtia nakazená nebezpečnou chorobou.
A teraz prečítam znenie pozmeňujúceho návrhu, ktorý, ako som už spomínala, vypracovalo ministerstvo zdravotníctva a osvojili si ho Krištúfková a Svrček.
Takže pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištúfkovej aj Miloša Svrčeka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
1. V čl. III sa za 2. bod vkladajú nové body 3 a 4, ktoré znejú:
„3. V § 20 ods. 1 sa písmeno s) dopĺňa desiatym bodom až trinástym bodom, ktoré znejú:
„10. na vyžiadanie prevádzkovateľovi pohrebnej služby v rozsahu nevyhnutnom na účely výkonu povinností podľa osobitného predpisu,41bfa)
11. na vyžiadanie prevádzkovateľovi krematória v rozsahu nevyhnutnom na účely výkonu povinností podľa osobitného predpisu,41bfb)
12. na vyžiadanie prevádzkovateľovi balzamovania a konzervácie v rozsahu nevyhnutnom na účely výkonu povinností podľa osobitného predpisu,41 bfc)
13. na vyžiadanie prevádzkovateľovi pohrebiska v rozsahu nevyhnutnom na účely výkonu povinností podľa osobitného predpisu, 41bfd)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 41bfa až 41bfd znejú:
„41bfa) § 8 ods. 4 zákona č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov,
41bfb) § 11 ods. 3 zákona č. 131/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov,
41bfc) § 13 ods. 3 zákona č. 131/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov,
41bfd) § 17 ods. 4 zákona č. 131/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov."
4. V § 20 ods. 2 písm. p) sa za slová „prehliadok mŕtvych tiel" vkladá čiarka a slová „vrátane podrobností týkajúcich sa vystavovania potvrdenia o prehliadke mŕtveho tela (§ 47b ods. 3),"."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
2. Čl. III sa dopĺňa bodom 5, ktorý znie:
„5. V § 47b ods. 3 sa za slová „hlásenie o úmrtí" dopĺňajú slová „a vystaviť potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela"."
Tento bod nadobúda účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
3. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení zákona č. 398/2019 Z. z. a zákona č. 310/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. 1 písm. t) sa slová „listom o prehliadke mŕtveho a štatistickým hlásením o úmrtí" nahrádzajú slovami „úmrtným listom 13".
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a znie:
„1a) § 19 ods. 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov."
2. V § 3 ods. 10 sa slová „oznámenie o úmrtí" nahrádzajú slovami „hlásenie o úmrtí a vystavil potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela,6a)''.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6a znie:
„6a) § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov."
3. V § 4 ods. 1 písm. a) sa slová „list o prehliadke mŕtveho a štatistické hlásenie o úmrtí" nahrádzajú slovami „potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela alebo údaje poskytnuté z hlásenia o úmrtí podľa osobitného predpisu,9)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 9 znie:
"9) § 20 ods. 1 písm. s) zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov.".
4. V § 5 ods. 1 písm. g) sa slová „listu o prehliadke mŕtveho a štatistickému hláseniu o úmrtí" nahrádzajú slovami „potvrdeniu o prehliadke mŕtveho tela".
5. V § 5 ods. 2 písm. d) sa za slovo „potreby" vkladajú slová „okrem prípadov, kedy bola nariadená pitva".
6. V § 7 ods. 1 sa slová „listu o prehliadke mŕtveho a štatistickému hláseniu o úmrtí" nahrádzajú slovami „potvrdeniu o prehliadke mŕtveho tela".
7. V § 8 ods. 4 písm. a) prvom bode sa slová „listom o prehliadke mŕtveho a štatistickým hlásením o úmrtí vystavený" nahrádzajú slovami „potvrdením o prehliadke mŕtveho tela vystaveným".
8. V § 8 ods. 4 písm. f) sa slová „liste o prehliadke mŕtveho a štatistickom hlásení o úmrtí" nahrádzajú slovami „potvrdení o prehliadke mŕtveho tela".
9. V § 11 ods. 3 písm. a) prvom bode sa slová „listom o prehliadke mŕtveho a štatistickým hlásením o úmrtí vystavený" nahrádzajú slovami „potvrdením o prehliadke mŕtveho tela vystaveným".
10. V § 13 ods. 3 písm. a) prvom bode sa slová „listom o prehliadke mŕtveho a štatistickým hlásením o úmrtí vystavený" nahrádzajú slovami „potvrdením o prehliadke mŕtveho tela vystaveným".
11. V § 19 ods. 8 písmeno b) znie:
„b) úmrtný list,".
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
Ďakujem.
18. 5. 2023 16:39:04 - 16:41:32 90. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Tlač 1569 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
110.
Hlasovanie bude dnes o 17.00 hod. Ďakujem.
18. 5. 2023 10:47:49 - 10:48:31 90. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1397 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
16.
Čo sa týka čísel a vyčíslenia, o ktorých si hovoril, tak v podstate aj tak klasická valorizácia by prišla v januári, takže bavíme sa len o štyroch mesiacoch, takže v číslach, ktoré si hovoril, sú už vyčíslené valorizáciou, ktorá by prišla.
Mám tu... Čo sa týka hlasovania, mám tu rokovací poriadok a § 83 hovorí o tom, že je absolútne bežné, podľa § 83 rokovacieho poriadku, že o skrátení lehoty rozhodne Národná rada. A až v prípade, že by to nebolo schválené, tak následne tam potom plynie 48-hodinová lehota, takže... (reakcia z pléna) podľa tohto budem postupovať.
18. 5. 2023 10:11:36 - 10:18:19 90. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1397 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
8.
Ďakujem za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, predkladaný návrh je ďalšou veľkou pomocou rodinám, považujem to za veľmi správne a plne to podporujem. Ale určite so mnou súhlasíte, že by to malo byť aj férové, a preto by som rada k tejto pomoci dôchodcom pripojila aj pomoc rodinám s malými deťmi, pretože takisto aj ich sa týka inflácia a všeobecné zhoršenie životnej situácie.
Inflácia sa odráža vo všetkých cenách. Všetky rodiny to cítia predovšetkým na cenách potravín a, bohužiaľ, aj na cenách energií a celkovo na zvýšení životných nákladov. A tak ako chceme predsunúť valorizáciu dôchodkov už v lete, takisto chcem predsunúť aj pomoc rodinám s deťmi. A preto predložím pozmeňujúci návrh, ktorým navrhujem zvýšenie rodičovského príspevku na sumy, ktoré by príspevok dosiahol valorizáciou v januári 2024. Ak by som zvolila cestu skoršej valorizácie, nebolo by technicky možné to zrealizovať tak, aby pomoc do rodín prišla už v lete tak ako dôchodcom.
Zákonným zvýšením rodičovského príspevku dosiahneme čím najrýchlejšiu pomoc rodinám s malými deťmi v čase vysokej inflácie. A je to fér. Tak ako sa pomôže dôchodcom, tak sa pomôže aj rodinám s malými deťmi. Vzhľadom k tomu, že rodičovský príspevok má dve úrovne tak aj zvýšenie vyčíslené v pomere k výške rodičovského príspevku a indexu valorizácie, ktorý je 1,147. Index valorizácie je index z rastu spotrebiteľských cien nízkopríjmových domácností, ktorý bol zverejnený Štatistickým úradom 15. mája.
To znamená, že navrhujem zvýšiť rodičovský príspevok od augusta 2023 pre pracujúcich rodičov na sumu 473,30 eura mesačne, je to zvýšenie o 60,70 eur a pre nepracujúcich na 345,20 eura mesačne, čo je zvýšenie o 44,20 eura, pričom prvýkrát by bol rodičovský príspevok v týchto sumách vyplatený už v septembri. Vyhneme sa tak situácii, že mnohí rodičia a predovšetkým matky samoživiteľky by nám prepadli do hmotnej núdze, pretože hmotná núdza sa bude zvyšovať od októbra o 14,7 %. Ako príklad si môžeme uviesť matku s dieťaťom do troch rokov. Pre takúto matku samoživiteľku bude od júla životné minimum v sume 391,65 eura, ale výška rodičovského príspevku pre takúto matku je aktuálne vo výške 301 euro. A pre matku, ktorá poberala materské, je to suma 412,60 eura.
Z týchto príkladov je jasné, že v prípade ak nezvýšime predčasne rodičovský príspevok tak jedna skupina nám dokonca prepadne do hmotnej núdze a druhá skupina bude tesne nad ňou. Tu by sa presne ukázalo, ako veľmi sa prehlbuje chudoba najmä pri matkách, ktoré ostali s deťmi samé. Ale taktiež sa musíme baviť aj o úplných rodinách, kde jeden príjem rodiča je nahradený rodičovským príspevkom. Aj tieto rodiny ťažko znášajú infláciu a ešte ťažšie tie, kde je starší súrodenec. Rodičovský príspevok nemôžeme valorizovať až v januári, vysokú infláciu tu máme už teraz. September je pre rodinu finančne najnáročnejší mesiacom v roku, pretože rodina musí vybaviť dieťa do školy a príspevok na začiatku školského roka je len pre prvákov.
Vážení kolegovia, musíte uznať, že je veľa pádnych argumentov k tomu, aby sme nevalorizovali predčasne iba dôchodky, ale vyriešili aj rodičovský príspevok. Zákonné zvýšenie rodičovského príspevku nahradí valorizáciu, ktorá by mala byť v januári 2024. A súčasne v návrhu upravujem to, aby sa rodičovský príspevok najbližšie valorizoval až v roku 2024, a to s účinnosťou od 1. 1. 2025.
A teraz prečítam pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištúfkovej a poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka.
Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 513/2010 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 388/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 364/2013 Z. z., zákona č. 417/2013 Z. z., zákona č. 184/2014 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 86/2017 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 312/2019 Z. z., zákona č. 350/2022 Z. z. a zákona č. 338/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 4 ods. 1 písm. a) sa slová „270 eur“ nahrádzajú slovami „345,20 eura“.
2. V § 4 ods. 1 písm. b) sa slová „370 eur“ nahrádzajú slovami „473,30 eura“.
3. Za § 12e sa vkladá § 12f, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠12f
Prechodné ustanovenie účinné od 1.augusta 2023
Postup podľa § 4 ods. 6 sa v roku 2023 neuplatňuje.“
Tento článok nadobúda účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne aj do článku o účinnosti. Nasledujúce články sa primerane preznačia.
V súvislosti s navrhovanou zmenou sa vykoná úprava názvu návrhu zákona.
Ďakujem.
18. 5. 2023 9:04:17 - 9:06:08 90. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1397 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
4.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka a Jozefa Lukáča na vydanie... ktorým sa mení sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1982 z 2. februára 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a gestorský výbor... ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona (tlač 1397) prerokoval a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor.
Výbor pre sociálne veci o predmetnom návrhu dňa 13. marca 2023 nerokoval, keďže nebol uznášaniaschopný.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva jeden pozmeňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schváleného pozmeňujúceho návrhu schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 257 zo 14. marca 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Ďakujem za slovo, hlásim sa do rozpravy a mám jeden pozmeňujúci návrh.
Ďakujem.
17. 5. 2023 15:44:14 - 15:46:42 90. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
72.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja si uvedomujem, že tu máme naozaj dôležitejšie návrhy, ale keďže tento návrh, ktorý predkladám, je výsledkom takmer dvojročnej práce pracovnej skupiny pre oblasť veterinárnej starostlivosti a ochrany zvierat a volebné obdobie je skrátené, tak návrh predkladám teraz. O to viac budem stručná.
Predkladám návrh zákona, ktorý obmedzí predaj a používanie zábavnej pyrotechniky kategórie F2 a F3, keďže jediným efektom je hluk. Výbuchy petárd sú pre starších ľudí veľmi zaťažujúce na psychický stav a duševné zdravie, vyvolávajú u nich pocity úzkosti a taktiež majú veľmi zlý vplyv pre chorých ľudí, autistické deti a ďalšie mnohé závažné diagnózy. Každopádne ale nemôžeme opomenúť ani závažný dopad na domáce a divo žijúce zvieratá.
Návrh zákona upresňuje aj časové obdobie, kedy bude možné použiť schválenú zábavnú pyrotechniku, a to v dňoch 31. decembra od šiestej hodiny večer do polnoci a 1. januára od polnoci do druhej hodiny ráno. Takto presne nastavený čas v aktuálnom zákone veľmi chýbal a poskytoval príliš široký časový priestor najmä na nečakané používanie zábavnej pyrotechniky počas dvoch dní, a tým množstvo dôvodov pre negatívne dopady na ľudí a zvieratá, pretože sa nemohli na hlukové a svetelné efekty zábavnej pyrotechniky fyzicky a psychicky pripraviť alebo dostatočne včas zabezpečiť zvieratá a eliminovať tým negatívne dopady zábavnej pyrotechniky na ich fyzické a psychické zdravie.
Ako som už spomenula, návrh zákona je výsledkom dvojročnej práce pracovnej skupiny, a to v spolupráci so Slovenskou asociáciou pyrotechnických firiem a Asociáciou predajcov pyrotechniky. Obidve tieto asociácie návrh oficiálne podporujú. Ďalší, ktorí boli účastní pri tvorení tohto návrhu, sú zástupcovia Združení miest a obcí, Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky, Komora veterinárnych lekárov Slovenskej republiky, Univerzita veterinárskeho lekárstva v Košiciach, ZOO Bratislava a Košice, Mestská polícia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava, prezidentka Slovenskej komory psychológov a mnoho ďalších občianskych združení.
Ďakujem veľmi pekne za podporu tohto návrhu. Z mojej strany je to všetko.
2. 5. 2023 16:51:56 - 16:53:24 90. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1481 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
93.
Ďakujem za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, nakoľko k zvýšeniu finančných pásiem ministerstvom školstva prišlo v decembri 2022 s účinnosťou od januára 2023, bolo z môjho pohľadu nutné reagovať ihneď, pretože pásma si jednotlivé zastupiteľstvá schvaľovali už počas obdobia január až marec. Minulý rok mali rodičia možnosť si vybrať, či budú poberať daňový bonus, alebo dotáciu na obed. Ale vzhľadom na nové finančné pásma, a tým pádom zvýšenú cenu obedov, som expresne a prioritne riešila obedy pre deti na základných školách a v poslednom ročníku materskej školy, pretože na dotáciu na stravu pre deti som mala sľúbené financie aj podporu v parlamente. Súčasne som však vedela, že bude potrebné urobiť ďalšiu novelu, ktorou zavediem dotáciu na stravu aj žiakom osemročných gymnázií. Tieto deti nikdy dotáciu na stravu nedostávali, takže ide o úplne novú úpravu a ďalšie finančné vplyvy a potrebnú hlbšiu analýzu. Ak by som deti navštevujúce osemročné gymnázia riešila spolu s deťmi navštevujúcimi základnú školu a posledný ročník materskej školy, nemohla by som návrh presadiť tak, aby bol pre drvivú väčšinu detí účinný od 1. mája. Takže s týmto návrhom prichádzam hneď, ako to bolo možné. Ako som už spomínala, finančný vplyv je zabezpečený z rozpočtu kapitoly ministerstva práce.
Ďakujem veľmi pekne za podporu tohto návrhu.
2. 5. 2023 16:49:07 - 16:50:10 90. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1481 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
89.
Ďakujem za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, predkladaný návrh zákona je vypracovaný ako podpora rodiny, ktorá je základnou bunkou spoločnosti, a je súčasťou opatrení na zlepšenie finančnej situácie rodín s nezaopatrenými deťmi. Hlavným cieľom návrhu zákona je zavedenie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa aj pre deti navštevujúce prvé štyri ročníky škôl osemročných vzdelávacích programov, tzv. osemročné gymnáziá. Predkladaný návrh zákona zrovnoprávňuje deti, ktoré navštevujú klasickú základnú školu, a deti, ktoré navštevujú osemročné gymnázia, a sú v rovnakom veku. Tento návrh zákona pomôže približne 11-tisíc deťom.
Finančný vplyv návrhu zákona je zabezpečený z rozpočtu kapitoly ministerstva práce Slovenskej republiky a pre rok 2023 predstavuje sumu 101 200 eur, pre roky 2024, 2025 a 2026 to bude 303 600 eur ročne.
Ďakujem a hlásim sa do rozpravy.
16. 3. 2023 15:27:19 - 15:28:58 88. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 1448 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
88.
Ďakujem za slovo. Ja by som sa chcela opýtať, že v podstate prečo si myslíte, že to, že človek nebude platiť daň za psa, pomôže, akým spôsobom to pomôže útulku? Pretože ja si myslím, že mnohé psy, ktoré sú v útulku, práve tam končia preto, pretože ich majiteľ nemal peniaze na to, aby toho psa prestravoval, aby mu zabezpečil veterinárnu starostlivosť, takže sa toho psa zbavil tak, že ho proste niekde nechal a pes skončil v útulku. Ale ja mám pocit, že tá daň za psa je veľmi malá časť možno pár dní krmiva k tomu, aby ten človek sa dokázal finančne postarať o toho psa, aby ten pes následne zase neskončil v tom útulku. To znamená, zase ten istý kolobeh.
Takže ja si myslím, že ak bavíme sa o tom, pomoc útulkom, tak útulkom možno viem si predstaviť pomoc tak, že práve tam tie dane za psa, ktoré sú vyzbierané, sa vrátia práve do tých útulkov, nejaká pomerná časť. Ale nie to, že človek, ktorý si zoberie psa z útulku, tak vlastne neviem, akým spôsobom tomu útulku pomôže. A nemyslím si, že práve daň za psa je tá vec, ktorá presvedčí tú rodinu zobrať si toho psa z útulku, pretože tam je, tam sú ďalšie mnohé finančné náklady a ten pes žije pätnásť rokov. Strava a, vravím, veterinárna starostlivosť. A to sú práve veci, ktoré si ľudia neuvedomujú, keď si toho psa berú, a preto tie psy končia v útulkoch.
Ďakujem.
16. 3. 2023 15:18:25 - 15:18:38 88. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 1357 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
78.
Ja len chcem poďakovať za každú podporu každého jedného poslanca tohto návrhu, pretože je to naozaj dôležitá téma. Aj keď musím povedať, že mám pocit, že sa jej mnohí boja, lebo stále ju posúvajú niekde na kraj, ale je dôležitá. Ďakujem.
16. 3. 2023 15:10:30 - 15:15:12 88. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 1357 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
70.
Ďakujem za slovo. Ja by som ešte raz zopakovala, že tento návrh reaguje na zistenia OČTK, kedy v súčasnosti právna úprava Trestného zákona síce umožňuje trestne stíhať páchateľa za týranie, resp. utýranie zvieraťa, nerieši však prípady, kedy páchateľ s protiprávne usmrteným spoločenským zvieraťom ďalej nakladá, a to na účely spracovania jeho ostatkov. Keďže máme tento návrh už v druhom čítaní, mám tu stanovisko Úradu verejného zdravotníctva a takisto stanovisko psychológa. Ja by som len v podstate chcela povedať, že stanovisko Úradu verejného zdravotníctva tento návrh podporuje. Pán hlavný hygienik Mikas bol taktiež prítomný na mimoriadnom výbore. Píšu tu o bakteriálnych ochoreniach, ktorými boli ľudia nakazení z dôvodu konzumácie psieho mäsa. A stanovisko končí: "Považujeme za dôležité, aby sa využili všetky možnosti na zamedzenie usmrcovania týchto spoločenských zvierat bez primeraného dôvodu a s tým sa znemožnila ich konzumácia." Aj chcem dodať, že žiadna veterinárna kontrola pre takéto mäso a výrobky neexistuje a preto je naozaj ohrozené verejné zdravie.
Pár slov by som prečítala zo stanoviska psychológa, kde témou je vplyv agresívneho tyranizujúceho správania dospelých voči bezbranným zvieratám vrátane spracovávania ich ostatkov na bežnú konzumáciu na psychický stav a ďalší vývoj detí a dospelých. Takže citujem: "Keď sa dieťa pohybuje v blízkosti dôležitej osoby, ktorá sa takéhoto správania dopúšťa, zväčša to v deťoch môže evokovať veľmi zmiešané pocity. Sila takéhoto správania často vedie u detí, ktoré nemajú ešte fixovaný hodnotový rebríček identifikácií, práve k takýmto správaniam, ktoré ich fascinuje a vnímajú ho často ako hrdinstvo. Niekedy to môže predstavovať podľa psychológov kompenzáciu strachu z takéhoto správania, než aby dovolili, aby to v nich vyvolávalo strach, stotožňujúc sa s rolou agresora. Väčšinou to potom natrvalo stigmatizuje nielen ich psychický stav, ale aj vývoj. A tak sa agresivita, sklon k ubližovaniu a týraniu stávajú pre dieťa vyrastajúce v blízkosti takéhoto prostredia nástrojom manipulácie nielen s bezmocnými zvieratami, ale často aj s ľuďmi. Frekventovane takýto vzťah ku zvieratám vidia psychológovia u detí, ktoré majú sklon k šikanovaniu. Konfrontácia s takýmito správaním, napríklad cez médiá, sa negatívne dotýka aj dospelých s dostatočnou sociálnou citovou výbavou, u ktorých to evokuje pocity ľútosti, bezmocnosti, úzkosti a hnevu a vyplavuje to agresívne pocity voči agresorovi. Zdesenie, ktoré prežívajú, aj u nich môže štartovať potrebu agresívnej odvety a pomsty na agresorovi. U iných typov to môže viesť k stavom úzkosti a k fóbiám." Samozrejme, stanovisko pokračuje, ale prečítala som asi to najdôležitejšie z neho.
Predkladám aj pozmeňujúci návrh, čas, môžem poprosiť? Pozmeňujúci návrh by som chcela prečítať.

Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
71.
Nech sa páči. Môžete prečítať pozmeňujúci návrh. Tak či tak máte neobmedzený čas, pani navrhovateľka, tak nech sa páči.

Krištúfková, Petra, poslankyňa NR SR
72.
Ďakujem. Pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištútkovej k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Krištúfkovej, Kollára, Šimka a Igora Kašpera. Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petry Krištúfkovej, Kollára, Šimka a Kašpera na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I, 2. bode, § 305aa ods. 1 sa slová „osobitným zákonom" nahrádzajú slovami „osobitným predpisom".
Odôvodenie: Legislatívno-technická úprava, precizovanie textu.
2. V čl. I a 2. bode, § 305aa ods. 2 sa za slovo "jeden" vkladá slovo „rok".
Odôvodenie: Legislatívno-technická úprava, precizovanie textu.
V čl. I, 4. bode, § 305d ods. 2 sa slová „pes alebo mačka" nahrádzajú slovami „pes, mačka alebo fretka".
Odôvodenie: Zosúladenie návrhu zákona s § 19 ods. 3 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a s prílohou č. 1 časťou A Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie č. 576/2013 z 12. júna 2013 o nekomerčnom premiestňovaní spoločenských zvierat a zrušení nariadenia č. 998/2003, podľa ktorého je spoločenským zvieraťom pes, mačka a fretka.
Ďakujem veľmi pekne. Skončila som.
16. 3. 2023 15:06:35 - 15:08:57 88. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 1357 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
66.
Ďakujem za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, cieľom navrhovanej právnej úpravy je predovšetkým upraviť trestnú zodpovednosť fyzických osôb, ktoré usmrtia spoločenské zviera, psa, mačku za účelom ich ďalšieho spracovania a získania produktov z nich, najmä mäsa, masti, kože, kožušiny a podobne, a to v prípadoch, kedy neboli splnené zákonné dôvody k usmrteniu zvieraťa podľa § 22 ods. 5 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Tento návrh reaguje na zistenia orgánov činných v trestnom konaní, kedy v súčasnosti právna úprava Trestného zákona síce umožňuje trestne stíhať páchateľa za týranie, respektíve utýranie zvieraťa, nerieši však prípady, kedy páchateľ s protiprávne usmrteným spoločenským zvieraťom, psom a mačkou ďalej nakladá, a to na účely spracovania jeho ostatkov. Takéto konanie je nežiaduci jav, ktorý musí byť eliminovaný, no v súčasnosti ho z trestnoprávneho hľadiska nie je možné bez splnenia ďalších znakov skutkovej podstaty podradiť pod trestný čin týrania zvierat v zmysle ustanovenia § 35a Trestného zákona. Takéto konanie sa posudzuje len ako podozrenie z priestupku podľa § 48 ods. 5 písm. t) zákona 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov z porušenia zákazu týrania zvieraťa v zmysle § 22 ods. 2 tohto zákona, čo nie je možné považovať za jav, za stav postačujúci. Napriek tomu, že takéto konanie páchateľov bolo doposiaľ orgánmi činnými v trestnom konaní zaznamenané len na psoch, ochranu v postavení spoločenského zvieraťa je potrebné poskytovať aj mačkám, na čo nadväzuje doplnenie definície ´spoločenské zviera´ v tomto návrhu novely Trestného zákona, ktorým sa rozumie pes a mačka.
Na základe vyššie uvedeného sa preto navrhuje doplniť do Trestného zákona nová skutková podstata trestného činu usmrtenie spoločenského zvieraťa bez primeraného dôvodu, ktorá reflektuje práve na situáciu, kedy je spoločenské zviera, ktorým sa rozumie pes a mačka, bez primeraného dôvodu usmrtené za účelom jeho ďalšieho spracovania alebo získania produktov z neho. Predmetný návrh zákona v jeho ďalšej časti reaguje aj na potrebu zabezpečenia zvýšenej trestnoprávnej ochrany zvierat, ktoré sú používané na liečebné, športové alebo rekreačné účely.
Ďakujem za slovo, hlásim sa do rozpravy ako prvá.
17. 2. 2023 9:55:31 - 9:55:31 83. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1357 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
72.
Ďakujem za slovo.
Ja chcem poďakovať veľmi všetkým, ktorí tento návrh podporia. Myslím si, že každý jeden asi pochopil, že kde je problém. Ostala som naozaj počas celej rozpravy v pragmatickej rovine. Ja si myslím, že je to aj vec, ktorá je dôležitá pre dnešnú mládež, pre naše deti, aby sa s tým v podstate nemuseli potýkať a aby si dokázali uvedomiť hodnotu nielen človeka, ale aj zvieraťa. Fakt tu žijeme len teda zvieratá a ľudia a máme proste jednoducho tam mať tú dávku empatie, ktorá tam proste patrí.
A naozaj nemyslím si, že je zbytočné sa zaoberať ľudskosťou, ale ďakujem veľmi pekne za každý jeden hlas, ktorý tento návrh podporí.
17. 2. 2023 9:40:31 - 9:40:31 83. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1257 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
58.
Ďakujem za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, návrh zákona, ktorý predkladám, reflektuje na mimoriadny pôdohospodársky výbor, ktorý bol už v septembri minulého roku.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je predovšetkým upraviť trestnú zodpovednosť fyzických osôb, ktoré usmrtia spoločenské zviera – psa a mačku – za účelom ich ďalšieho spracovania a získania produktov z nich, najmä mäsa, masti, kože, kožušiny a podobne, a to v prípadoch, kedy neboli splnené zákonné dôvody k usmrteniu zvieraťa podľa § 22 ods. 5 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Tento návrh reaguje na zistenia orgánov činných v trestnom konaní, kedy v súčasnosti právna úprava Trestného zákona síce umožňuje trestne stíhať páchateľa za týranie, resp. utýranie zvieraťa, nerieši však prípady, kedy páchateľ s protiprávne usmrteným spoločenským zvieraťom – psom alebo mačkou – ďalej nakladá, a to na účely spracovania jeho ostatkov. Takéto konanie je nežiaduci jav, ktorý musí byť eliminovaný, no v súčasnosti ho z trestnoprávneho hľadiska nie je možné bez splnenia ďalších znakov skutkovej podstaty podradiť pod trestný čin týrania zvierat v zmysle ustanovenia § 305a Trestného zákona. Takéto konanie sa posudzuje len ako podozrenie z priestupku podľa § 48 ods. 5 písm. p) zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, z porušenia zákazu týrania zvieraťa v zmysle § 22 ods. 2 tohto zákona, čo nie je možné považovať za stav postačujúci.
Napriek tomu, že takéto konanie páchateľov bolo doposiaľ orgánmi činnými v trestnom konaní zaznamenané len na psoch, ochranu v postavení spoločenského zvieraťa je potrebné poskytovať aj mačkám, na čo nadväzuje doplnenie definície spoločenské zviera v tomto návrhu novely Trestného zákona, ktorým sa rozumie pes a mačka.
Na základe vyššie uvedeného sa preto navrhuje doplniť do Trestného zákona nová skutková podstata trestného činu usmrtenie spoločenského zvieraťa bez primeraného dôvodu ako § 305aa, ktoré reflektuje práve na situáciu, kedy je spoločenské zviera, ktorým sa rozumie pes alebo mačka, bez primeraného dôvodu usmrtené za účelom jeho ďalšieho spracovania alebo získania produktov z neho, pričom primerané dôvody na usmrtenie zvieraťa ustanovuje § 22 ods. 5 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Ako dobre viete, ja vždy predkladám návrhy, ktoré sa týkajú podpory rodiny, detí, matiek samoživiteliek, ale súčasťou týchto rodín sú aj psy. A takéto praktiky správania sa voči zvieratám sú naozaj v modernej dobe neakceptovateľné. Je to niečo, čo apeluje na morálku a etiku tejto spoločnosti, ktorá by nemala platiť iba medzi ľuďmi. Čo sa týka zvierat, nevedia sa brániť a sú naozaj odkázané na milosť a nemilosť nás ľudí. A nakoniec poviem ešte to, že naozaj ľudskosť je práve to, čo táto spoločnosť potrebuje najviac.
Ďakujem.
7. 2. 2023 11:22:40 - 11:24:40 83. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 1317 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krištúfková, Petra (SME RODINA) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
86.
Ďakujem za slovo.
Ja by som sa ešte raz chcela, strašne veľakrát tu odznelo slovo ukradnutý. Ja by som vás chcela veľmi pekne poprosiť, aby ste si tie návrhy pozreli, aby ste si naozaj pozreli pozmeňujúci návrh SME RODINA, aby ste si naozaj pozreli návrh, ktorý pán Erik Tomáš podal na túto schôdzu za stranu HLAS. Ja som tu už povedala aj v rozprave, aj vo faktickej, že Erikov návrh, teda strany HLAS nepomôže, pretože je neprepracovaný, pretože je v treťom finančnom pásme, pretože rodičia by si museli doplácať na tie suroviny, pretože ho naozaj podal populistický.
Ďalšia vec, ktorú som už hovorila, ale zase ju zopakujem, my prichádzame s týmto návrhom teraz, pretože celý rok jedálne čakali na to, aby ministerstvo školstva vydalo nové finančné pásma. Tieto žiadosti z tých jedální tam chodili neustavične, nevyhoveli im. Až pri výmene ministra bola vydaná nová tabuľka finančných pásiem, ktorá má účinnosť od 1. 1. Takže my môžme reagovať teraz, môžme celý pozmeňujúci návrh nastaviť na tieto finančné pásma, ktoré sa následne v týchto dňoch schvaľujú na zastupiteľstvách a obedy stúpnu niekedy od februára, od marca. To znamená, že bola by som rada, keby sa neopakovalo len slovo ukradnutý, ale naozaj sa hĺbkovo pozrelo do toho, aby to komentovali ľudia, ktorí komunikovali s jedálňami, ktorí sú si vedomí toho, že tie obedy stúpnu, a tie šeky prídu domov tým ľuďom teraz vo februári a v marci.