Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
20. 5. 2022 12:54:15 - 12:55:28 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem za slovo. Pán minister, ja som sa v rámci programu volebného SaS venoval prioritne voľnočasovým poukazom, takže veľmi dobre poznám nastavenie systému, financovanie systému ktoré sme pripravili, ako to funguje. Dva roky sme pracovali v podstate už na ministerstve školstva na obslužnej aplikácii. Všetky tieto naše v podstate štvorročné, toto štvorročné úsilie ste dostal na podnose od pracovníkov sekcie športu ministerstva školstva a neakceptovali ste že z toho nič, že úplne že nič. Mali ste sedem stretnutí s riaditeľom sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli
===== sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli, tak si ho aj tuto s odnožou fašistov, zjedzte.
20. 5. 2022 12:54:15 - 12:55:28 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem za slovo. Pán minister, ja som sa v rámci programu volebného SaS venoval prioritne voľnočasovým poukazom, takže veľmi dobre poznám nastavenie systému, financovanie systému ktoré sme pripravili, ako to funguje. Dva roky sme pracovali v podstate už na ministerstve školstva na obslužnej aplikácii. Všetky tieto naše v podstate štvorročné, toto štvorročné úsilie ste dostal na podnose od pracovníkov sekcie športu ministerstva školstva a neakceptovali ste že z toho nič, že úplne že nič. Mali ste sedem stretnutí s riaditeľom sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli
===== sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli, tak si ho aj tuto s odnožou fašistov, zjedzte.
20. 5. 2022 12:54:15 - 12:55:28 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem za slovo. Pán minister, ja som sa v rámci programu volebného SaS venoval prioritne voľnočasovým poukazom, takže veľmi dobre poznám nastavenie systému, financovanie systému ktoré sme pripravili, ako to funguje. Dva roky sme pracovali v podstate už na ministerstve školstva na obslužnej aplikácii. Všetky tieto naše v podstate štvorročné, toto štvorročné úsilie ste dostal na podnose od pracovníkov sekcie športu ministerstva školstva a neakceptovali ste že z toho nič, že úplne že nič. Mali ste sedem stretnutí s riaditeľom sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli
===== sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli, tak si ho aj tuto s odnožou fašistov, zjedzte.
20. 5. 2022 12:54:15 - 12:55:28 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem za slovo. Pán minister, ja som sa v rámci programu volebného SaS venoval prioritne voľnočasovým poukazom, takže veľmi dobre poznám nastavenie systému, financovanie systému ktoré sme pripravili, ako to funguje. Dva roky sme pracovali v podstate už na ministerstve školstva na obslužnej aplikácii. Všetky tieto naše v podstate štvorročné, toto štvorročné úsilie ste dostal na podnose od pracovníkov sekcie športu ministerstva školstva a neakceptovali ste že z toho nič, že úplne že nič. Mali ste sedem stretnutí s riaditeľom sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli
===== sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil čo ste upiekli, tak si ho aj tuto s odnožou fašistov, zjedzte.
20. 5. 2022 11:48:29 - 11:50:11 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Ja by som sa chcel dotknúť časti, časti voľnočasových poukazov a konkrétne, konkrétne zdrojov financovania.
S Ivanom Husárom sme dva roky veľmi poctivo pracovali na financovaní voľnočasových poukazov ako jednej, jednej z časti volebného programu strany Sloboda a solidarita. Napočítali sme zhruba 350 000 000 eur, ktoré sa nachádzajú v súčasnom systéme financovania rôznych, rôznych voľnočasových aktivít vrátane krúžkov, centier voľného času, športu a tak ďalej, a tak ďalej. Tieto peniaze sú roztrúsené, roztrúsené v systéme. Stačilo by ich odtiaľ iba zobrať a nemuseli by sme zaťažovať mestá a obce úplne nezmyselnými 500 000 000 ktoré spôsobia len to, že z jedného vrecka peniaze vytiahneme a do druhého vrecka ich vložíme. Obce navýšia miestne dane, navýšia poplatky za smeti, navýšia školné.
Takže my vlastne vytiahneme týmto opatrením alebo týmito, týmto nápočtom voľnočasových poukazov peniaze z vrecák ľudí a dáme im nejakú, nejakú pohľadávku za poukazom. Okrem iného to bude mať sa domnievam sa veľmi vážny dopad na financovanie športových klubov v obciach. Samosprávy sú, sú majoritným zdrojom financovania športových klubov. Toto voľnočasový poukaz v tomto paškvile doslova nenahradí. Ďakujem.
20. 5. 2022 10:53:24 - 10:54:26 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)

20. 5. 2022 10:37:19 - 10:39:12 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)

22. 3. 2022 18:16:47 - 18:17:50 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem za slovo. Ono, jak som sa dozvedel takže už je to tradičné na tom školskom výbore, že sa tam vedie kultivovaná diskusia. Určite na tom majú zásluhu všetci predsedovia aj súčasní aj predchádzajúci. A už k tomu, k tomu čo zmieňoval tie rebríčky, to sú jednoducho fakty, kde sa tie školy nachádzajú. To neni kritika toho, že by sa zle hospodárilo alebo nebodaj, že by sám robili nejaké podvody, ale to je jednoducho prostý fakt. To je niečo podobné ako keď športovec sa pripravuje na súťaž a robí, robí to tak ako to vie. Tí jeho tréneri to robia tak ako to vedia, tak ako sú zvyknutí a príde potom ten športovec na súťaž, povedzme, že napríklad na beh na sto metrov a skončí na ôsmom mieste. Proste jednoducho konštatovanie faktov. V takomto stave sa žiaľ to naše vysoké školstvo nachádza bez ohľadu na tom teda, že ja som nikoho neobviňoval, že pácha nejakú nekalú činnosť.
Ďakujem.
22. 3. 2022 17:48:36 - 17:57:30 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie  
Ďakujem za slovo pán predsedajúci,. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dnes rokovaný zákon o reforme vysokých škôl je už dlhodobo diskutovaný. Prvý, prvá zmienka a prvý draft nástrel sa objavil už niekedy koncom roku 2020 a odvtedy sme prešli veľmi zložitou diskusiou až sme sa dostali k dnešnej podobe, ktorá, ktorá, ktorú budeme schvaľovať. v spoločnosti dlhodobo prevláda názor, že kvalita vysokých škôl na Slovenku nie je vysoká prípadne, že upadá. Ďalej počúvame z viacerých strán, že vysokú školu nájdete v každom druhom meste. Toto je z dôvodu hlavne jedným z hlavných dôvodov aj prečo vítam a podporujem túto legislatívnu a predovšetkým systémovú iniciatívu ministerstva školstva, ktorá má za cieľ túto situáciu zmeniť a prísť s riešeniami, ktoré zvýšia úroveň, kvalitu, atraktivitu a vnútorné procesy na našich školách. Fakty hovoria jasne, 16 percent študentov stredoškolákov odchádza na zahraničné vysoké školy. Často ide o tých najšikovnejších, ktorí nemajú problém s jazykovou bariérou a dokážu sa presadiť aj v zahraničí. Nebolo by vôbec problémom, že títo študenti idú do zahraničia, problém však je, že sa z tohoto zahraničia nevracaj späť. A práve o takýchto hodnotných ľudí potom naša krajina prichádza a sme o nich ochudobnení. Na základe prieskumu vzdelávacieho projektu PRAX SK, ktorý bol realizovaný v januári minulého roku vyšlo , že až 60,6 percenta našich študentov v zahraničí sa už neplánuje vrátiť domov.
Lákajú našich študentov v zahraničí kvalitné vysoké školy, pracovné príležitosti, možnosti kariérneho rastu, zlepšenia schopností atď. Popri tomto sme svedkami, že slovenské vysoké školy sa príliš neumiestňujú v prestížnych svetových rebríčkoch. Tzv. schanghajský rebríček zahrňuje top tisíc univerzít kde sa z našich univerzít umiestnila iba Univerzita Komenského a to na zdieľanom 801 až 900 mieste. Pre porovnanie zo susedných krajín, ktorých sa v tomto rebríčku objavuje až sedem univerzít z Českej republiky, desať z Poľska, štyri z Maďarska a trinásť z Rakúska, Všetky tieto univerzity sú pred našou univerzitou. Ďalší rebríček, ktorý sa volá Times... education v ňom a umiestnilo osem vysokých škôl z osem slovenských univerzít avšak všetky boli na tisíc a viac mieste.
Existuje aj rebríček QS World Univedity Rankings kde sa umiestnili štyri slovenské univerzity zase na 650 až 700 mieste. Vo všetkých týchto rebríčkoch nás predbiehajú univerzity zo susedných krajín ako som už zmienil. Od začiatku tvorby reformy vysokých škôl som sledoval spoločenskú diskusiu, argumenty jednotlivých strán a sám sa na výbore pýtal rektorov aké navrhujú riešenia, aby sme zabránili odlivu mladých, nádejných a talentovaných študentov do zahraničia a prečo majú slovenské univerzity podľa nich problém umiestňovať sa na lepších pozíciách svetových ratingoch a hodnoteniach. Nepočul som jasnú odpoveď. Jedinou odpoveďou bolo, že zrejme v Čechách majú lepšie kampusy. Skutočne takúto odpoveď som dostal od jedného slovenského rektora. Na otázku prečo naši študenti odchádzajú masívne do zahraničia a prečo je pre nich lukratívne štúdium v zahraničí. Ešte raz, odpoveď znela, asi majú v Čechách krajšie kampusy. Táto reforma vysokých škôl je v mnohých oblastiach inšpirovaná vyspelými európskymi krajinami ako je Rakúsko, Francúzsko, či Veľká Británia a som presvedčený, že prináša mnoho riešení, ktoré môžu dopomôcť k nášmu cieľu a to dostať vzdelávanie na našich vysokých školách na európsku úroveň.
Veľmi ma mrzí, že diskusia o reforme vysokých škôl sa posunula do štádia, že časť spoločnosti si myslí, že jediným účelom reformy je obrať akademickú správu o slobodu. Toto jednoducho nie je pravda. Rád by som predstavil ešte niekoľko riešení, ktorá táto reforma prináša. Za prvé, zavádzanie výkonnostných zmlúv. Výkonnostné zmluvy viazané na ciele a ukazovatele z dlhodobého zámeru, je to úplne nový spôsob prostredníctvom, ktorého bude časť štátnej dotácie pre vysoké školy poskytovaná na základe ich plnenia alebo neplnenia zmluvou dohodnutých merateľných ukazovateľov. Ide o formát navyšovania financií pre jednotlivé univerzity, ktoré so štátom podpíšu zmluvu, v ktorých sa zaviažu spĺňať určité kvalitatívne kritériá. Toto jeden zo spôsobov ako univerzity môžu byť motivované vzdelávať v oboroch, ktoré majú zmysel a zohľadňujú aktuálne potreby trhu práce. Študent tým získa istotu, že sa v budúcnosti uplatní a univerzita získa dodatočné prostriedky od štátu. Za druhé, funkčné miesta docentov a profesorov. Chceme pre naše deti, aby na slovenských univerzitách mali možnosť prednášať a vyučovať tí najlepší a rovnako teda ľudia aj zo zahraničia. Aktuálny systém je však nastavený tak, že ak príde odborník zo zahraničia, ktorý je profesorom na zahraničnej univerzite tak nezíska vedecko-pedagogický titul "profesor" na našich univerzitách. Ako toto je tiež veľmi zarážajúce a je to dôvod prečo tu nemôžeme dostať kvalitných zahraničných profesorov.
Ak teda tu chceme dlhodobo zostať, musí si prejsť celý slovenský proces udeľovania titulov, ten zahraničný, zahraničný docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta "docenta a profesora" a ruší viazanie funkčných miest na tituly. Za tretie, financovanie na základe kvality.
===== docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta docenta a profesora a ruší viazanie funkčných miest na tituly.
3. Financovanie na základe kvality. Tak ako aj v biznise, aj na vysokých školách vieme tých kvalitných motivovať finančne. Kvalitné univerzity tak dostanú viac financií, aby mali priestor ešte viac sa rozvíjať a napredovať. Práve takýto krok môže byť spúšťačom kvalitnejších výstupov, lepšieho vzdelania a výskumu aj u slabších univerzít, keď budú vedieť, že za väčšiu kvalitu budú viac finančne ohodnotené. Kvalitné vzdelanie bude následne produkovať kvalitnejších ľudí pre trh práce.
4. Systémová zmena riadenia verejných vysokých škôl. Verejné vysoké školy dostávajú financie z verejných zdrojov, preto je logické a zároveň na mieste mať záujem na tom, aby boli čo najkvalitnejšie vo výučbe, ale aj efektívne v rozhodovacích procesoch. Touto reformou sa upravuje zloženie správnych rád. Opäť sa reformou vraciame k určeniu, že rektor môže byť vo funkcii na tej istej škole len dve funkčné obdobia po sebe. Mení sa aj pôsobnosť akademických senátov. Cieľom tejto reformy je aj zvýšiť transparentnosť pri obsadzovaní funkcií. Člen správnej rady vysokej školy, rektor a dekan.
5. Skrátenie externého štúdia. Externé štúdium bude trvať rovnako päť rokov, ako dnes trvá denné. Takto to funguje aj v zahraničí.
Reforma obsahuje aj mnohé ďalšie riešenia zamerané na zvyšovanie kvality slovenského vysokého školstva, ako aj legislatívno-technické úpravy, s ktorými sa každý mohol oboznámiť v predloženom materiáli.
Záverom chcem ešte raz vyjadriť veľkú podporu tomuto návrhu. Verím, že posunie slovenské vysoké školstvo smerom ku predu, smerom ku kvalite a že nebudeme musieť bývať v budúcnosti svedkami toho, že nám celé ročníky, áno, že úplne celý ročník maturantov z gymnázia odíde študovať do zahraničia. A toto sa, vážení kolegovia, stáva. Preto túto reformu jednoznačne podporujem.
Ďakujem.
22. 3. 2022 17:48:36 - 17:57:30 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie  
Ďakujem za slovo pán predsedajúci,. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dnes rokovaný zákon o reforme vysokých škôl je už dlhodobo diskutovaný. Prvý, prvá zmienka a prvý draft nástrel sa objavil už niekedy koncom roku 2020 a odvtedy sme prešli veľmi zložitou diskusiou až sme sa dostali k dnešnej podobe, ktorá, ktorá, ktorú budeme schvaľovať. v spoločnosti dlhodobo prevláda názor, že kvalita vysokých škôl na Slovenku nie je vysoká prípadne, že upadá. Ďalej počúvame z viacerých strán, že vysokú školu nájdete v každom druhom meste. Toto je z dôvodu hlavne jedným z hlavných dôvodov aj prečo vítam a podporujem túto legislatívnu a predovšetkým systémovú iniciatívu ministerstva školstva, ktorá má za cieľ túto situáciu zmeniť a prísť s riešeniami, ktoré zvýšia úroveň, kvalitu, atraktivitu a vnútorné procesy na našich školách. Fakty hovoria jasne, 16 percent študentov stredoškolákov odchádza na zahraničné vysoké školy. Často ide o tých najšikovnejších, ktorí nemajú problém s jazykovou bariérou a dokážu sa presadiť aj v zahraničí. Nebolo by vôbec problémom, že títo študenti idú do zahraničia, problém však je, že sa z tohoto zahraničia nevracaj späť. A práve o takýchto hodnotných ľudí potom naša krajina prichádza a sme o nich ochudobnení. Na základe prieskumu vzdelávacieho projektu PRAX SK, ktorý bol realizovaný v januári minulého roku vyšlo , že až 60,6 percenta našich študentov v zahraničí sa už neplánuje vrátiť domov.
Lákajú našich študentov v zahraničí kvalitné vysoké školy, pracovné príležitosti, možnosti kariérneho rastu, zlepšenia schopností atď. Popri tomto sme svedkami, že slovenské vysoké školy sa príliš neumiestňujú v prestížnych svetových rebríčkoch. Tzv. schanghajský rebríček zahrňuje top tisíc univerzít kde sa z našich univerzít umiestnila iba Univerzita Komenského a to na zdieľanom 801 až 900 mieste. Pre porovnanie zo susedných krajín, ktorých sa v tomto rebríčku objavuje až sedem univerzít z Českej republiky, desať z Poľska, štyri z Maďarska a trinásť z Rakúska, Všetky tieto univerzity sú pred našou univerzitou. Ďalší rebríček, ktorý sa volá Times... education v ňom a umiestnilo osem vysokých škôl z osem slovenských univerzít avšak všetky boli na tisíc a viac mieste.
Existuje aj rebríček QS World Univedity Rankings kde sa umiestnili štyri slovenské univerzity zase na 650 až 700 mieste. Vo všetkých týchto rebríčkoch nás predbiehajú univerzity zo susedných krajín ako som už zmienil. Od začiatku tvorby reformy vysokých škôl som sledoval spoločenskú diskusiu, argumenty jednotlivých strán a sám sa na výbore pýtal rektorov aké navrhujú riešenia, aby sme zabránili odlivu mladých, nádejných a talentovaných študentov do zahraničia a prečo majú slovenské univerzity podľa nich problém umiestňovať sa na lepších pozíciách svetových ratingoch a hodnoteniach. Nepočul som jasnú odpoveď. Jedinou odpoveďou bolo, že zrejme v Čechách majú lepšie kampusy. Skutočne takúto odpoveď som dostal od jedného slovenského rektora. Na otázku prečo naši študenti odchádzajú masívne do zahraničia a prečo je pre nich lukratívne štúdium v zahraničí. Ešte raz, odpoveď znela, asi majú v Čechách krajšie kampusy. Táto reforma vysokých škôl je v mnohých oblastiach inšpirovaná vyspelými európskymi krajinami ako je Rakúsko, Francúzsko, či Veľká Británia a som presvedčený, že prináša mnoho riešení, ktoré môžu dopomôcť k nášmu cieľu a to dostať vzdelávanie na našich vysokých školách na európsku úroveň.
Veľmi ma mrzí, že diskusia o reforme vysokých škôl sa posunula do štádia, že časť spoločnosti si myslí, že jediným účelom reformy je obrať akademickú správu o slobodu. Toto jednoducho nie je pravda. Rád by som predstavil ešte niekoľko riešení, ktorá táto reforma prináša. Za prvé, zavádzanie výkonnostných zmlúv. Výkonnostné zmluvy viazané na ciele a ukazovatele z dlhodobého zámeru, je to úplne nový spôsob prostredníctvom, ktorého bude časť štátnej dotácie pre vysoké školy poskytovaná na základe ich plnenia alebo neplnenia zmluvou dohodnutých merateľných ukazovateľov. Ide o formát navyšovania financií pre jednotlivé univerzity, ktoré so štátom podpíšu zmluvu, v ktorých sa zaviažu spĺňať určité kvalitatívne kritériá. Toto jeden zo spôsobov ako univerzity môžu byť motivované vzdelávať v oboroch, ktoré majú zmysel a zohľadňujú aktuálne potreby trhu práce. Študent tým získa istotu, že sa v budúcnosti uplatní a univerzita získa dodatočné prostriedky od štátu. Za druhé, funkčné miesta docentov a profesorov. Chceme pre naše deti, aby na slovenských univerzitách mali možnosť prednášať a vyučovať tí najlepší a rovnako teda ľudia aj zo zahraničia. Aktuálny systém je však nastavený tak, že ak príde odborník zo zahraničia, ktorý je profesorom na zahraničnej univerzite tak nezíska vedecko-pedagogický titul "profesor" na našich univerzitách. Ako toto je tiež veľmi zarážajúce a je to dôvod prečo tu nemôžeme dostať kvalitných zahraničných profesorov.
Ak teda tu chceme dlhodobo zostať, musí si prejsť celý slovenský proces udeľovania titulov, ten zahraničný, zahraničný docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta "docenta a profesora" a ruší viazanie funkčných miest na tituly. Za tretie, financovanie na základe kvality.
===== docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta docenta a profesora a ruší viazanie funkčných miest na tituly.
3. Financovanie na základe kvality. Tak ako aj v biznise, aj na vysokých školách vieme tých kvalitných motivovať finančne. Kvalitné univerzity tak dostanú viac financií, aby mali priestor ešte viac sa rozvíjať a napredovať. Práve takýto krok môže byť spúšťačom kvalitnejších výstupov, lepšieho vzdelania a výskumu aj u slabších univerzít, keď budú vedieť, že za väčšiu kvalitu budú viac finančne ohodnotené. Kvalitné vzdelanie bude následne produkovať kvalitnejších ľudí pre trh práce.
4. Systémová zmena riadenia verejných vysokých škôl. Verejné vysoké školy dostávajú financie z verejných zdrojov, preto je logické a zároveň na mieste mať záujem na tom, aby boli čo najkvalitnejšie vo výučbe, ale aj efektívne v rozhodovacích procesoch. Touto reformou sa upravuje zloženie správnych rád. Opäť sa reformou vraciame k určeniu, že rektor môže byť vo funkcii na tej istej škole len dve funkčné obdobia po sebe. Mení sa aj pôsobnosť akademických senátov. Cieľom tejto reformy je aj zvýšiť transparentnosť pri obsadzovaní funkcií. Člen správnej rady vysokej školy, rektor a dekan.
5. Skrátenie externého štúdia. Externé štúdium bude trvať rovnako päť rokov, ako dnes trvá denné. Takto to funguje aj v zahraničí.
Reforma obsahuje aj mnohé ďalšie riešenia zamerané na zvyšovanie kvality slovenského vysokého školstva, ako aj legislatívno-technické úpravy, s ktorými sa každý mohol oboznámiť v predloženom materiáli.
Záverom chcem ešte raz vyjadriť veľkú podporu tomuto návrhu. Verím, že posunie slovenské vysoké školstvo smerom ku predu, smerom ku kvalite a že nebudeme musieť bývať v budúcnosti svedkami toho, že nám celé ročníky, áno, že úplne celý ročník maturantov z gymnázia odíde študovať do zahraničia. A toto sa, vážení kolegovia, stáva. Preto túto reformu jednoznačne podporujem.
Ďakujem.
22. 3. 2022 17:48:36 - 17:57:30 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie  
Ďakujem za slovo pán predsedajúci,. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dnes rokovaný zákon o reforme vysokých škôl je už dlhodobo diskutovaný. Prvý, prvá zmienka a prvý draft nástrel sa objavil už niekedy koncom roku 2020 a odvtedy sme prešli veľmi zložitou diskusiou až sme sa dostali k dnešnej podobe, ktorá, ktorá, ktorú budeme schvaľovať. v spoločnosti dlhodobo prevláda názor, že kvalita vysokých škôl na Slovenku nie je vysoká prípadne, že upadá. Ďalej počúvame z viacerých strán, že vysokú školu nájdete v každom druhom meste. Toto je z dôvodu hlavne jedným z hlavných dôvodov aj prečo vítam a podporujem túto legislatívnu a predovšetkým systémovú iniciatívu ministerstva školstva, ktorá má za cieľ túto situáciu zmeniť a prísť s riešeniami, ktoré zvýšia úroveň, kvalitu, atraktivitu a vnútorné procesy na našich školách. Fakty hovoria jasne, 16 percent študentov stredoškolákov odchádza na zahraničné vysoké školy. Často ide o tých najšikovnejších, ktorí nemajú problém s jazykovou bariérou a dokážu sa presadiť aj v zahraničí. Nebolo by vôbec problémom, že títo študenti idú do zahraničia, problém však je, že sa z tohoto zahraničia nevracaj späť. A práve o takýchto hodnotných ľudí potom naša krajina prichádza a sme o nich ochudobnení. Na základe prieskumu vzdelávacieho projektu PRAX SK, ktorý bol realizovaný v januári minulého roku vyšlo , že až 60,6 percenta našich študentov v zahraničí sa už neplánuje vrátiť domov.
Lákajú našich študentov v zahraničí kvalitné vysoké školy, pracovné príležitosti, možnosti kariérneho rastu, zlepšenia schopností atď. Popri tomto sme svedkami, že slovenské vysoké školy sa príliš neumiestňujú v prestížnych svetových rebríčkoch. Tzv. schanghajský rebríček zahrňuje top tisíc univerzít kde sa z našich univerzít umiestnila iba Univerzita Komenského a to na zdieľanom 801 až 900 mieste. Pre porovnanie zo susedných krajín, ktorých sa v tomto rebríčku objavuje až sedem univerzít z Českej republiky, desať z Poľska, štyri z Maďarska a trinásť z Rakúska, Všetky tieto univerzity sú pred našou univerzitou. Ďalší rebríček, ktorý sa volá Times... education v ňom a umiestnilo osem vysokých škôl z osem slovenských univerzít avšak všetky boli na tisíc a viac mieste.
Existuje aj rebríček QS World Univedity Rankings kde sa umiestnili štyri slovenské univerzity zase na 650 až 700 mieste. Vo všetkých týchto rebríčkoch nás predbiehajú univerzity zo susedných krajín ako som už zmienil. Od začiatku tvorby reformy vysokých škôl som sledoval spoločenskú diskusiu, argumenty jednotlivých strán a sám sa na výbore pýtal rektorov aké navrhujú riešenia, aby sme zabránili odlivu mladých, nádejných a talentovaných študentov do zahraničia a prečo majú slovenské univerzity podľa nich problém umiestňovať sa na lepších pozíciách svetových ratingoch a hodnoteniach. Nepočul som jasnú odpoveď. Jedinou odpoveďou bolo, že zrejme v Čechách majú lepšie kampusy. Skutočne takúto odpoveď som dostal od jedného slovenského rektora. Na otázku prečo naši študenti odchádzajú masívne do zahraničia a prečo je pre nich lukratívne štúdium v zahraničí. Ešte raz, odpoveď znela, asi majú v Čechách krajšie kampusy. Táto reforma vysokých škôl je v mnohých oblastiach inšpirovaná vyspelými európskymi krajinami ako je Rakúsko, Francúzsko, či Veľká Británia a som presvedčený, že prináša mnoho riešení, ktoré môžu dopomôcť k nášmu cieľu a to dostať vzdelávanie na našich vysokých školách na európsku úroveň.
Veľmi ma mrzí, že diskusia o reforme vysokých škôl sa posunula do štádia, že časť spoločnosti si myslí, že jediným účelom reformy je obrať akademickú správu o slobodu. Toto jednoducho nie je pravda. Rád by som predstavil ešte niekoľko riešení, ktorá táto reforma prináša. Za prvé, zavádzanie výkonnostných zmlúv. Výkonnostné zmluvy viazané na ciele a ukazovatele z dlhodobého zámeru, je to úplne nový spôsob prostredníctvom, ktorého bude časť štátnej dotácie pre vysoké školy poskytovaná na základe ich plnenia alebo neplnenia zmluvou dohodnutých merateľných ukazovateľov. Ide o formát navyšovania financií pre jednotlivé univerzity, ktoré so štátom podpíšu zmluvu, v ktorých sa zaviažu spĺňať určité kvalitatívne kritériá. Toto jeden zo spôsobov ako univerzity môžu byť motivované vzdelávať v oboroch, ktoré majú zmysel a zohľadňujú aktuálne potreby trhu práce. Študent tým získa istotu, že sa v budúcnosti uplatní a univerzita získa dodatočné prostriedky od štátu. Za druhé, funkčné miesta docentov a profesorov. Chceme pre naše deti, aby na slovenských univerzitách mali možnosť prednášať a vyučovať tí najlepší a rovnako teda ľudia aj zo zahraničia. Aktuálny systém je však nastavený tak, že ak príde odborník zo zahraničia, ktorý je profesorom na zahraničnej univerzite tak nezíska vedecko-pedagogický titul "profesor" na našich univerzitách. Ako toto je tiež veľmi zarážajúce a je to dôvod prečo tu nemôžeme dostať kvalitných zahraničných profesorov.
Ak teda tu chceme dlhodobo zostať, musí si prejsť celý slovenský proces udeľovania titulov, ten zahraničný, zahraničný docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta "docenta a profesora" a ruší viazanie funkčných miest na tituly. Za tretie, financovanie na základe kvality.
===== docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta docenta a profesora a ruší viazanie funkčných miest na tituly.
3. Financovanie na základe kvality. Tak ako aj v biznise, aj na vysokých školách vieme tých kvalitných motivovať finančne. Kvalitné univerzity tak dostanú viac financií, aby mali priestor ešte viac sa rozvíjať a napredovať. Práve takýto krok môže byť spúšťačom kvalitnejších výstupov, lepšieho vzdelania a výskumu aj u slabších univerzít, keď budú vedieť, že za väčšiu kvalitu budú viac finančne ohodnotené. Kvalitné vzdelanie bude následne produkovať kvalitnejších ľudí pre trh práce.
4. Systémová zmena riadenia verejných vysokých škôl. Verejné vysoké školy dostávajú financie z verejných zdrojov, preto je logické a zároveň na mieste mať záujem na tom, aby boli čo najkvalitnejšie vo výučbe, ale aj efektívne v rozhodovacích procesoch. Touto reformou sa upravuje zloženie správnych rád. Opäť sa reformou vraciame k určeniu, že rektor môže byť vo funkcii na tej istej škole len dve funkčné obdobia po sebe. Mení sa aj pôsobnosť akademických senátov. Cieľom tejto reformy je aj zvýšiť transparentnosť pri obsadzovaní funkcií. Člen správnej rady vysokej školy, rektor a dekan.
5. Skrátenie externého štúdia. Externé štúdium bude trvať rovnako päť rokov, ako dnes trvá denné. Takto to funguje aj v zahraničí.
Reforma obsahuje aj mnohé ďalšie riešenia zamerané na zvyšovanie kvality slovenského vysokého školstva, ako aj legislatívno-technické úpravy, s ktorými sa každý mohol oboznámiť v predloženom materiáli.
Záverom chcem ešte raz vyjadriť veľkú podporu tomuto návrhu. Verím, že posunie slovenské vysoké školstvo smerom ku predu, smerom ku kvalite a že nebudeme musieť bývať v budúcnosti svedkami toho, že nám celé ročníky, áno, že úplne celý ročník maturantov z gymnázia odíde študovať do zahraničia. A toto sa, vážení kolegovia, stáva. Preto túto reformu jednoznačne podporujem.
Ďakujem.
22. 3. 2022 17:48:36 - 17:57:30 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie  
Ďakujem za slovo pán predsedajúci,. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dnes rokovaný zákon o reforme vysokých škôl je už dlhodobo diskutovaný. Prvý, prvá zmienka a prvý draft nástrel sa objavil už niekedy koncom roku 2020 a odvtedy sme prešli veľmi zložitou diskusiou až sme sa dostali k dnešnej podobe, ktorá, ktorá, ktorú budeme schvaľovať. v spoločnosti dlhodobo prevláda názor, že kvalita vysokých škôl na Slovenku nie je vysoká prípadne, že upadá. Ďalej počúvame z viacerých strán, že vysokú školu nájdete v každom druhom meste. Toto je z dôvodu hlavne jedným z hlavných dôvodov aj prečo vítam a podporujem túto legislatívnu a predovšetkým systémovú iniciatívu ministerstva školstva, ktorá má za cieľ túto situáciu zmeniť a prísť s riešeniami, ktoré zvýšia úroveň, kvalitu, atraktivitu a vnútorné procesy na našich školách. Fakty hovoria jasne, 16 percent študentov stredoškolákov odchádza na zahraničné vysoké školy. Často ide o tých najšikovnejších, ktorí nemajú problém s jazykovou bariérou a dokážu sa presadiť aj v zahraničí. Nebolo by vôbec problémom, že títo študenti idú do zahraničia, problém však je, že sa z tohoto zahraničia nevracaj späť. A práve o takýchto hodnotných ľudí potom naša krajina prichádza a sme o nich ochudobnení. Na základe prieskumu vzdelávacieho projektu PRAX SK, ktorý bol realizovaný v januári minulého roku vyšlo , že až 60,6 percenta našich študentov v zahraničí sa už neplánuje vrátiť domov.
Lákajú našich študentov v zahraničí kvalitné vysoké školy, pracovné príležitosti, možnosti kariérneho rastu, zlepšenia schopností atď. Popri tomto sme svedkami, že slovenské vysoké školy sa príliš neumiestňujú v prestížnych svetových rebríčkoch. Tzv. schanghajský rebríček zahrňuje top tisíc univerzít kde sa z našich univerzít umiestnila iba Univerzita Komenského a to na zdieľanom 801 až 900 mieste. Pre porovnanie zo susedných krajín, ktorých sa v tomto rebríčku objavuje až sedem univerzít z Českej republiky, desať z Poľska, štyri z Maďarska a trinásť z Rakúska, Všetky tieto univerzity sú pred našou univerzitou. Ďalší rebríček, ktorý sa volá Times... education v ňom a umiestnilo osem vysokých škôl z osem slovenských univerzít avšak všetky boli na tisíc a viac mieste.
Existuje aj rebríček QS World Univedity Rankings kde sa umiestnili štyri slovenské univerzity zase na 650 až 700 mieste. Vo všetkých týchto rebríčkoch nás predbiehajú univerzity zo susedných krajín ako som už zmienil. Od začiatku tvorby reformy vysokých škôl som sledoval spoločenskú diskusiu, argumenty jednotlivých strán a sám sa na výbore pýtal rektorov aké navrhujú riešenia, aby sme zabránili odlivu mladých, nádejných a talentovaných študentov do zahraničia a prečo majú slovenské univerzity podľa nich problém umiestňovať sa na lepších pozíciách svetových ratingoch a hodnoteniach. Nepočul som jasnú odpoveď. Jedinou odpoveďou bolo, že zrejme v Čechách majú lepšie kampusy. Skutočne takúto odpoveď som dostal od jedného slovenského rektora. Na otázku prečo naši študenti odchádzajú masívne do zahraničia a prečo je pre nich lukratívne štúdium v zahraničí. Ešte raz, odpoveď znela, asi majú v Čechách krajšie kampusy. Táto reforma vysokých škôl je v mnohých oblastiach inšpirovaná vyspelými európskymi krajinami ako je Rakúsko, Francúzsko, či Veľká Británia a som presvedčený, že prináša mnoho riešení, ktoré môžu dopomôcť k nášmu cieľu a to dostať vzdelávanie na našich vysokých školách na európsku úroveň.
Veľmi ma mrzí, že diskusia o reforme vysokých škôl sa posunula do štádia, že časť spoločnosti si myslí, že jediným účelom reformy je obrať akademickú správu o slobodu. Toto jednoducho nie je pravda. Rád by som predstavil ešte niekoľko riešení, ktorá táto reforma prináša. Za prvé, zavádzanie výkonnostných zmlúv. Výkonnostné zmluvy viazané na ciele a ukazovatele z dlhodobého zámeru, je to úplne nový spôsob prostredníctvom, ktorého bude časť štátnej dotácie pre vysoké školy poskytovaná na základe ich plnenia alebo neplnenia zmluvou dohodnutých merateľných ukazovateľov. Ide o formát navyšovania financií pre jednotlivé univerzity, ktoré so štátom podpíšu zmluvu, v ktorých sa zaviažu spĺňať určité kvalitatívne kritériá. Toto jeden zo spôsobov ako univerzity môžu byť motivované vzdelávať v oboroch, ktoré majú zmysel a zohľadňujú aktuálne potreby trhu práce. Študent tým získa istotu, že sa v budúcnosti uplatní a univerzita získa dodatočné prostriedky od štátu. Za druhé, funkčné miesta docentov a profesorov. Chceme pre naše deti, aby na slovenských univerzitách mali možnosť prednášať a vyučovať tí najlepší a rovnako teda ľudia aj zo zahraničia. Aktuálny systém je však nastavený tak, že ak príde odborník zo zahraničia, ktorý je profesorom na zahraničnej univerzite tak nezíska vedecko-pedagogický titul "profesor" na našich univerzitách. Ako toto je tiež veľmi zarážajúce a je to dôvod prečo tu nemôžeme dostať kvalitných zahraničných profesorov.
Ak teda tu chceme dlhodobo zostať, musí si prejsť celý slovenský proces udeľovania titulov, ten zahraničný, zahraničný docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta "docenta a profesora" a ruší viazanie funkčných miest na tituly. Za tretie, financovanie na základe kvality.
===== docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta docenta a profesora a ruší viazanie funkčných miest na tituly.
3. Financovanie na základe kvality. Tak ako aj v biznise, aj na vysokých školách vieme tých kvalitných motivovať finančne. Kvalitné univerzity tak dostanú viac financií, aby mali priestor ešte viac sa rozvíjať a napredovať. Práve takýto krok môže byť spúšťačom kvalitnejších výstupov, lepšieho vzdelania a výskumu aj u slabších univerzít, keď budú vedieť, že za väčšiu kvalitu budú viac finančne ohodnotené. Kvalitné vzdelanie bude následne produkovať kvalitnejších ľudí pre trh práce.
4. Systémová zmena riadenia verejných vysokých škôl. Verejné vysoké školy dostávajú financie z verejných zdrojov, preto je logické a zároveň na mieste mať záujem na tom, aby boli čo najkvalitnejšie vo výučbe, ale aj efektívne v rozhodovacích procesoch. Touto reformou sa upravuje zloženie správnych rád. Opäť sa reformou vraciame k určeniu, že rektor môže byť vo funkcii na tej istej škole len dve funkčné obdobia po sebe. Mení sa aj pôsobnosť akademických senátov. Cieľom tejto reformy je aj zvýšiť transparentnosť pri obsadzovaní funkcií. Člen správnej rady vysokej školy, rektor a dekan.
5. Skrátenie externého štúdia. Externé štúdium bude trvať rovnako päť rokov, ako dnes trvá denné. Takto to funguje aj v zahraničí.
Reforma obsahuje aj mnohé ďalšie riešenia zamerané na zvyšovanie kvality slovenského vysokého školstva, ako aj legislatívno-technické úpravy, s ktorými sa každý mohol oboznámiť v predloženom materiáli.
Záverom chcem ešte raz vyjadriť veľkú podporu tomuto návrhu. Verím, že posunie slovenské vysoké školstvo smerom ku predu, smerom ku kvalite a že nebudeme musieť bývať v budúcnosti svedkami toho, že nám celé ročníky, áno, že úplne celý ročník maturantov z gymnázia odíde študovať do zahraničia. A toto sa, vážení kolegovia, stáva. Preto túto reformu jednoznačne podporujem.
Ďakujem.
17. 3. 2022 10:44:51 - 10:49:04 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 933 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod  
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, touto novelou zákona o fonde na podporu vzdelávania rozširujeme možnosti poskytovania finančnej podpory prostredníctvom fondu aj o iné druhy, ako napríklad granty či štipendiá v zmysle programu a schém vlády alebo ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Zároveň prostredníctvom pôžičiek bez ručiteľa rozširujeme okruh žiadateľov. Pôžičky z fondu na podporu vzdelávania využívajú rôzne skupiny študentov, či už ide o podnikavcov, podnikateľov, ktorí potrebujú počiatočný kapitál, aby mohli popri štúdiu podnikať a realizovať svoje nápady. Mnohí aj využívajú tieto prostriedky na hradenie študijných pobytov v zahraničí či hradenie bežných výdavkov, ktoré súvisia so štúdiom. Veľká časť študentov sa kvôli štúdiu musí presťahovať do iného mesta napríklad a hradiť si nemalé náklady na život, nákup učebníc a vôbec všetok študijný pobyt.
Špeciálnym druhom pôžičky je tzv. stabilizačná pôžička, ktorá je určená pre študentov, ktorý sa pripravujú na výkon nedostatkového regulovaného povolania, akým je napríklad ošetrovateľstvo. Pôžičky z fondu sa ale netýkajú iba študentov. Požiadať môžu, môžu oň požiadať aj pedagógovia, a to konkrétne pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci alebo zamestnanci vysokej školy do veku 35 rokov.
Našou ambíciou v tejto novele je rozšíriť existujúcu formu pôžičiek o nové typy, ktoré pomôžu vyriešiť problém príliš úzkej možnosti podpory vysokoškolského vzdelávania. Preto navrhujeme aktuálne pôžičky pre študentov, pedagógov a stabilizačné pôžičky rozšíriť o možnosť poskytnúť finančné pôžičky na základe programov a schém schválených vládou a programov a grantových schém ministerstva školstva. Takýmto krokom otvoríme nové možnosti podpory vzdelávania.
Na Slovenskú sú ale aj ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť vzdelávať sa na vysokej škole, pretože pochádzajú z ťažkého sociálneho prostredia. A aj keď mnohé školy sú bezplatné, pre mnohých takýchto ľudí, ktorí poberajú napríklad dávky v hmotnej núdzi, predstavuje štúdium ich dieťaťa neúnosné náklady a preto takéto deti sa na vysoké školy zväčša nemajú šancu dostať.
V januári ´22 bolo na Slovensku 57-tisíc asi poberateľov dávok v hmotnej núdzi. To len pre predstavu, teda že koľko rodičov, koľko rodičov sa týka táto situácia. Z tohto dôvodu v tejto novele dávame rade fondu možnosť sa aj rozhodnúť, aby študentom zo sociálne znevýhodneného prostredia bola možnosť udeliť pôžičku. Skrátka, pôžičky touto novelou robíme dostupnejšími.
Je však možné, že niekto bude namietať, že na Slovensku máme aj veľké množstvo talentov, ktorých štúdium na prestížnych školách stojí nemalé finančné prostriedky. V tejto novele myslíme aj na takýchto študentov a dávame možnosť rade fondu rozhodnúť o vyššej maximálnej pôžičke, ako je bežná, a táto je určená práve pre takýchto študentov, ktorí by navštevovali školy, ktoré sú zaradené na vyššie ako 500, päťstom mieste na svete rebríčka, rebríčka škôl za posledný rok.
Po mnohých rokoch stagnácie vo všetkých smeroch naša koalícia dlho pracuje na tom, aby sme Slovensko a služby občanom posunuli do 21. storočia. Práve k takýmto službám patrí aj zefektívnenie a zrýchľovanie procesov. Novela, ktorú dnes predkladáme, obsahuje aj zmeny, ktoré prispejú k zníženiu administratívnej záťaže a náročnosti aj vo vzťahu k žiadateľom, ako aj v rámci interných procesov fondu. Efektívna bude aj činnosť orgánov fondu a celý proces poskytovania pôžičiek. Novela prináša aj zmenu v zložení orgánov fondu, ako aj transparentnejší výber riaditeľa fondu, ktorý sa po novom bude musieť podrobiť aj verejnému vypočutiu.
Som preto presvedčený, že pre, aj vďaka týmto zmenám, ktoré dnes predkladáme, budú pôžičky pre študentov dostupnejšie a efektívnejšie.
Ďakujem za slovo.
17. 3. 2022 10:39:33 - 10:40:08 60. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 933 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Cieľom novely zákona o fonde na podporu vzdelávania je rozšíriť pôsobnosť fondu o nové formy poskytovania finančných prostriedkov napríklad formou grantov alebo štipendií.
Ďalšou zásadnou zmenou je sprístupnenie pôžičiek širšiemu okruhu žiadateľov a hlavne možnosť nevyžadovať zabezpeče, zabezpečenie pôžičky ručením.
Návrh ďalej obsahuje aj zmeny v oblasti organizácie fondu a zmeny v oblasti vnútorných procesov za účelom zefektívnenia činností a odstránenia administratívnej záťaže.
Zároveň sa hlásim do rozpravy, pán predsedajúci.
16. 3. 2022 18:23:20 - 18:27:12 60. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 924 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem pán predsedajúci za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dnes na pôde Národnej rady diskutujeme o novele zákona o uznávaní dokladov a vzdelaní a uznávaní odborných kvalifikácií. Prostredníctvom tejto novely zjednodušujeme proces uznávania dokladov o vzdelaní mimo európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania. (Zaznenie gongu.)
V posledných rokoch vidíme, že na Slovensku sa bez pracovnej sily neobídeme a predovšetkým teda už pracovnej sily zo zahraničia. Preto sme nútení vytvárať podmienky na to, aby sme získavali aj kvalifikovaných ľudí. Kvalifikovaných ľudí zo zahraničia ktorí nám pomôžu pracovnú obsadenosť vykryť a obsadiť. Teda ponúkame pracovné miesta ktoré nevieme vykryť sami.
Toto sa týka hlavne odvetví zdravotníctva ale aj priemyslu prípadne inej výroby. Preto musíme ako jeden z prvých krokov zaviesť uznávanie dokladov o vzdelaní. Potrebujeme upraviť a zjednodušiť podmienky uznávania titulov a čo v súčasnosti podčiarkuje aj situácia na Ukrajine, ktorá v konečnom dôsledku nám umožní zamestnať aj, aj niektorých utečencov.
Zmena sa dotkne konkrétne viacerých procesných opatrení konkrétne navrhuje sa odstrániť požiadavka na overenú alebo osvedčenú kópiu rozhodnutia o uznaní dokladov o vzdelaní pri žiadosti o vykonanie doplňujúcej skúšky.
Za ďalšie, odstrániť predkladanie potvrdení o oprávnení vzdelávacej inštitúcie poskytovať vysokoškolské vzdelanie v treťom štáte vzhľadom na to, že v zmysle medzinárodných dokumentov prebieha komunikácia o tom aké vzdelávacie inštitúcie sú oprávnené poskytovať vysokoškolské vzdelanie v štáte v ktorom bol doklad vydaný.
Za ďalšie, po novom sa nebude požadovať predloženie kópie dokladu totožnosti a dokladu o zaplatení správneho poplatku do štát...
=====
16. 3. 2022 10:56:10 - 10:57:34 60. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 867 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR -  
Hlasovať budeme dnes o jedenástej. Ďakujem.
16. 3. 2022 10:56:10 - 10:56:37 60. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 867 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem za slovo. Ja som chcel reagovať na pána Kočiša, vysvetliť mu alebo odpovedať na otázky, ale kolegovia Nemec a Kučera, myslím, že veľmi dostačujúco odpovedali. Ďakujem.
16. 3. 2022 10:46:10 - 10:49:55 60. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 867 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Novela, o ktorej práve teraz rokujeme v Národnej rady prináša zmeny v spôsobe podpory športu prostredníctvom Fondu na podporu športu. Na základe zistení a potrieb z praxe sa z predmetu činnosti fondu vypúšťajú vzdelávacie aktivity a metabolicko-poradenská činnosť v oblasti športu. Fond bude po novom prioritne zameraný na podporu výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu a športovej infraštruktúry na území Slovenskej republiky, tak ako sme sa zaviazali zabezpečiť aj v programovom vyhlásení vlády. Fond bude zároveň podporovať významné súťaže organizované na území Slovenskej republiky a rozvoj pohybových aktivít športu a mládeže do osemnásť rokov. Slovensko je duchom športový národ, ktorý miluje šport, veľmi mu fandí a sleduje ho. Stačí, že niektorý športovec alebo tím vyhráva a hneď mu všetci fandia a takisto ho podporujú.
Mnohí politici sa radi chvália športovcami, fotia sa s nimi, fandia im, niektorí si s nimi aj idú zabehať alebo zabicyklovať. Slovenský šport však nie je len o úspechoch tých najvitálnejších športovcov či športovej diplomacii, šport na Slovensku je aj o motivovaní detí, aby sa hýbali, osvojovali si návyky, budovali disciplínu, vytrvalosť, zodpovednosť, morálno-vôľové vlastnosti a tak ďalej. A práve investovanie do výchovy detí formou športu má preto veľký zmysel, aj keď nie z každého dieťaťa bude vrcholový športovec. Pre osvojovanie si dobrý návykov vďaka športu pomáha k výchove zdravej a tolerantnej spoločnosti. Zároveň je dokázané, že pohyb a šport má pozitívny vplyv na psychickú pohodu a fyzické zdravie. Či už ide o zvyšovanie vitálnej kapacity, krvný tlak, činnosť srdca, budovanie svalovej zdatnosti, spomaľovanie úbytku minerálov, ukľudňovanie, väčšiu sústredenosť, či priaznivejšie vyrovnávanie sa so stresom.
Podporou športu a motivovanie spoločnosti športovať podporujeme znižovanie nákladov na zdravotnú starostlivosť. Vážení, toto je veľmi dôležitý moment, keďže športujúce obyvateľstvo sa udržiava v dobrej kondícii, menej tým zaťažujem zdravotný systém, náš zdravotný systém. Určite si všetci uvedomujeme pozitíva, ktoré športovanie prináša. Zhodneme sa aj na tom, že športovať je náročné a neatraktívne, ak nie sú vybudované priaznivé podmienky. A toto sa týka nielen vrcholových športovcov, ale predovšetkým športujúcej verejnosti, amatérskych nadšencov a tak ďalej.
Na Slovensku máme obrovský dlh na športovej infraštruktúre. Chýbajú ihriská alebo sú v zlom stave alebo jednoducho nie sú dostupné. A na to, aby sme tento stav zvrátili, potrebujeme, aby sme mali ďalšie investície do športu a toto má zmeniť práve aj alebo pomôcť tomuto má práve aj zmena novely Fondu na podporu športu. Som preto veľmi rád, že sa nám v koalícii podarilo pripraviť takýto návrh zákona, ktorý práve priorizuje výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciou prioritne športovej infraštruktúry. Pretože vďaka tejto zmene dokážem zefektívniť budovanie a opravu športovísk. Zmeny, ktoré v tejto novele zákona o Fonde na podporu športu predkladáme, budú mať preto zásadný vplyv na to, či v budúcnosti budeme mať športoviská, ktoré budú môcť využívať všetci ľudia na našom území. Práve dnes môžeme ako politici spraviť dôležitý krok a podporiť tento zákon a tým aj podporiť výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciou športovej infraštruktúry na Slovensku. Ďakujem.
16. 3. 2022 10:44:09 - 10:45:38 60. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 867 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona v tlači 910. Predkladám informáciu k predloženému vládnemu návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že vládny návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania v návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní. Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
25. 2. 2022 22:35:28 - 22:35:53 59. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní 5 Tlač 919 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
57.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
No, pán Kotleba, vaše práva garantované Ústavou Slovenskej republiky vám budú úplne nanič, keď tieto vaše práva a ústavu začnú drviť na slovenských uliciach ruské tanky, tak ako to už v tejto krajine raz urobili a teraz to robia nášmu susedovi.
Ďakujem. (Reakcie z pléna.)