Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
28. 9. 2022 15:55:03 - 15:56:47 73. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1201 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
22.
Ďakujem za slovo. No mňa veľmi, veľmi mrzí, kam za 2,5 roka sa dobrala situácia. Z bojovníka proti korupcii a morálnu očistu štátu je dnes historicky asi najnepopulárnejší politik na Slovensku a, žiaľ, manipulátor faktov a klamár.
Ja chcem len dve skutočnosti uviesť, s ktorými bol som osobne teda svedkom, a určite si ich aj vy pamätáte. Jedna sa odohrala minulý týždeň, keď tuto pán Matovič hore v bufete dohadoval s členmi SMER-u, HLAS-u odkopnutie § 363 novely zákona Trestného poriadku, v dôsledku čoho teda znemožnil prijatie tejto novely. Tak, prosím vás pekne, kto sa tu s kým spája, kto s kým bije bandu? Druhá vec, čo tu stále tiež uvádza, že minister Gröhling dal pokyn, aby sa nespolupracovalo so sekciou športu, sekcia športu aby nespolupracovala na tzv. voľnočasových poukazoch s ľuďmi, s tímom z ministerstva financií. Tak toto je ďalšie bohapusté klamstvo.
Práve informácia od jedného človeka z tímu ministerstva fin... informácií je taká, že minister Matovič zakázal jeho ľuďom spolupracovať s ľuďmi z tímu zo sekcie športu z ministerstva školstva, takže ja sa domnievam, teda že, že pán Matovič, ten je tu už schopný, ten je schopný zapredať už hocičo a hoci koho.
Ďakujem.
27. 9. 2022 17:10:00 - 17:10:00 72. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Tlač 1049 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
117.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Marián, ja chcem podčiarknuť to, čo si hovoril, že veľmi opatrne so šibrinkovaním s nastavenými daňami aj odvodmi, je to veľmi citlivá záležitosť ako pri výherných automatoch a hazarde a rovnako tak pri alkohole a tabakových výrobkoch. Máme mnoho skúseností aj z Českej republiky, aj z iných krajín, kde zvýšenie týchto daní vôbec neprinieslo efekt pre štátny rozpočet, paradoxne naopak, prinieslo to efekt pre rozpočty susedných krajín, napríklad pri tabaku a pri hazarde veľmi reálne hrozí posilnenie šedej ekonomiky, ak tieto dane a odvody nebudú nastavované citlivo.
Ďakujem.
22. 6. 2022 9:25:02 - 9:40:22 66. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
16.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Marián, ďakujem za doplnenie. V podstate už asi bolo k téme povedané úplne, úplne všetko z každej strany. A už asi neni veľmi čo dodať. Ja by som len ešte doplnil jednu poznámku týkajúcu sa opäť môjho obľúbeného krúžkovného alebo voľnočasových poukazov. Toto, toto tu ešte zmienené nebolo, a to je jedna vec, že je možné celkom, že niekto tu počíta s tým, že tieto peniaze sa nevyužijú. Ako nikto totiž nevie zagarantovať, ani to neni nikde napísané, ani to neni otestované, čo je teda že ďalší problém zásadný celého tohto, celého tohto krúžkovného, že je nulová skúsenosť s realizáciou. My sme chceli, mali pripravené pilotný projekt, ktorý sa mal skúšať v troch mestách. To vám, pán Gyimesi, prípadne kolegom, ktorí sa tejto téme u vás venujú, podrobnejšie odkážte. Je to tiež nachystané, aby sa vyladili muchy ako tohto celého systému. To sú reálne veci z praxe, hej, toto neni nič, žiadne politické konštatovanie.
Vzhľadom k tomu, teda že sa to takto rýchlym spôsobom z vašej strany uchopilo, tak ten pilotný projekt v podstate sa už ani nedá realizovať a keďže to budete celý systém, alebo chcete celý systém spustiť jednoducho naplno, tak som si takmer úplne istý, že to prinesie také zmätky, taký chaos a odhalí to všetky vo svojej podstate nedostatky, ktoré, ktoré tam máte nastavené a ktoré už teraz vieme, že sú zlé. No a teraz, teraz ešte teda tá posledná vec. Že v podstate týmto pádom ľudia nevyužijú tie poukazy, ktoré ostanú niekomu v rozpočtoch.
21. 6. 2022 18:55:07 - 19:04:00 66. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
162.
Ďakujem. Ja by som len chcel dôraz, že vo vecnej rovine ostal tu už len pán Gyimesi, ktorý sa zapájal do debaty. Tak tu ste videl, pán kolega, teraz hovorím ku vám, pán Gyimesi. Či vlastne ja mám reagovať na pána Bašku.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Pán poslanec, musíte reagovať na pána Bašku.

Sloboda, Radovan, poslanec NR SR
Áno, áno. Takže pán Baška, ďakujem veľmi pekne za tento, mám konkrétne na mysli, že ďakujem za tú špecifikáciu presnú, vy ste skúsený regionálny alebo komunálny politik a počuli ste teraz a presne ste vyšpecifikoval to, čo ja som tu zmieňoval ako jeden z dôvodov, prečo ten návrh zákona alebo ten zákon je zlý. A vy ste to úplne presne vyšpecifikoval, uviedol ste viacej príkladov a toto by som chcel teda, znovu teda, že sa prihovoriť k tomu, čo ste tu, že ako tie mestá, jak ste hovoril, že jak tie mestá, čo také zlé urobili, odtrpeli covid a urobili skvelé služby počas covidu a teraz majú byť trestané takýmto zákonom. No tak ako neni to pekné, je to, žiaľ, tak, ale tie mestá si určite budú vedieť dať rady, ako určite sa nedostanú nejak všetky alebo masívne do nútených správ, aj keď aj to môže nastať asi u menších obcí, ale budú vytrestaní v konečnom dôsledku obyvatelia tých miest. A toto treba, aby si ešte skúsili uvedomiť poslanci, ktorí budú zajtra hlasovať o prelomení veta pani prezidentky.
Ďakujem.
21. 6. 2022 18:25:07 - 18:40:26 66. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
144.
Ďakujem za slovo.
Kolegovia, hlavne z OĽANO, mňa strašne mrzí, že vy sa uchyľujete už, vy už ste viac politici ako nejak, že by ste tu vecne diskutovali. To vy ste tu dávali klišé, floskule, proste vyjadrenia nič nehovoriace. Ja som tu 20 minút rozprával a argumentoval som vám, prečo je ten váš návrh zlý, prečo nebude fungovať, prečo ho nedokážete že za pol roka že vôbec uviesť do života. Keby ste mi na toto odpovedali, tak sa rád s vami budem baviť.
Karol, k tomu, to ja som si nevymyslel, že vy ste prerušili, ako vy ako ministerstvo financií že prerušilo rozhovory s ministerstvom školstva. Tú informáciu mám od konkrétneho človeka z vášho tímu, on to povedal. Tak si urobte potom poriadky ako vo vašich tímoch, čo kde kto rozpráva.
A ešte teraz si teda premostil k tretej hodine telocviku. Tak, Karol, keby ty si dodržal dohodu, ktorú si mal s ministrom školstva, a dodržal si to, čo si mu sľúbil, tak už rok pomaly je hodina, tretia hodina telocviku zavedená. Vieš veľmi dobre, o čom hovorím. Takže ty môžeš za to, že neni tá tretia hodina telocviku. Nie minister školstva ani štátny tajomník pre šport. Vy ste urobili dohodu, a ty si ju nedodržal. Tak, prosím ťa, nezavádzaj a nerozprávaj tu o tom, že tu niekto klame!
21. 6. 2022 17:40:07 - 17:55:27 66. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
128.
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Vážené pani poslankyne, vážení poslanci, dnes tu v pléne Národnej rady opäť diskutujeme o kontroverznom návrhu zákona o financovaní voľného času dieťaťa, ktorý pani prezidentka vetovala. Nejde však len o to, pri hlasovaní budeme rozhodovať aj o tom, či potopíme učiteľov a hodíme ich cez palubu, alebo dáme možnosť ministrovi financií podpísať zvýšenie ich platov. Na toto bude stačiť, ak snemovňa, ak Národná rada Slovenskej republiky neprelomí veto pani prezidentky a z prostriedkov vyčlenených na totálne zle nastavené krúžkovné budeme môcť zvýšiť okamžite platy učiteľov a tým spôsobom vyriešiť v prvom rade hlavný čas dieťaťa a školu. Potom môžeme začať v kľude riešiť ďalšie veci a jednou z nich môže byť, môžu byť aj voľnočasové aktivity.
Veľmi často počúvame odkazy, že kto nepodporí zrýchlené návrhy z dielne Igora Matoviča alebo hnutia OĽANO, ktoré, ako vidíme, až tak v boji proti inflácii nepomáhajú, tak je proti rodinám, je proti deťom, nemá cítenie pre situáciu na Slovensku a podobne. Toto je však iba falošná, falošná predstava.
Na pomoc rodinám a deťom nikdy neexistovalo iba jedno jediné riešenie, ako teraz sa nám snažia, snažia kolegovia nahovoriť. Existuje množstvo, stovky ďalších riešení, ako sa dá rodinám a deťom pomôcť.
Som kritický jednak voči obsahu návrhu, myslím si, že je zle pripravený a nedopracovaný, nedôsledne prediskutovaný a nasilu pretlačený. A zároveň kritizujem samotný zrýchlený proces, k čomu sa vo svojich výhradách pridala aj pani prezidentka.
Viem, že je pre mnohé, pre mnohých poslancov ťažké pozrieť sa na nedostatky návrhu, keď už ich tváre sú vylepené na bilbordoch s oznamom, že zabezpečili 200 eur pre rodiny, aj keď to zatiaľ nie je pravda. Chcem sa však v tomto vystúpení venovať dôvodom, prečo si myslím, že nie je dobré prelomiť veto pani prezidentky pri tzv. krúžkovnom. A takisto prečo pri hlasovaní nebudem súhlasiť s prelomením veta.
Ešte pred nástupom do Národnej rady som pracoval na príprave zmeny spôsobu financovania mládežníckeho športu a kultúry cez tzv. voľnočasové poukazy. V podstate ide o, alebo aj keď to vyzerá podobne, naša predstava je v zásade iná, ako tu diskutované krúžkovné. Náš systém je dôkladnejšie prepracovaný už len preto, že sme na ňom pracovali štyri roky, nevznikol zo dňa na deň ani z mesiaca na mesiac. Je jednoduchší na fungovanie. A spolu so súčasným štátnym tajomníkom Ivanom Husárom, ktorému, si myslím, že maximálne záleží na tom, aby sa čo najviac spravilo na Slovensku pre šport, aby čo najviac detí športovalo, sme na ňom strávili, už ako som uviedol, dva roky času pred voľbami a dva roky času už aj na ministerstve školstva na sekcii športu. Dovolím si preto tvrdiť, že sme mali čo ponúknuť. Napriek tomu tvorcovia tejto zlej verzie, ako som už vo faktickej poznámke uvádzal na začiatku, to vyzeralo, že budú spolupracovať a že budú mať záujem o naše skúsenosti a o naše poznatky, kam sme dospeli, ale, žiaľ, prišiel pokyn zastaviť spoluprácu a všetko skončilo. Dnes máme na svete tento zákon, o ktorom, ktorý pani prezidentka vetovala.
Navrhovali sme, aby sa aktuálny a komplikovaný systém neprehľadných dávok pre kultúru a šport pre deti nahradil jedným voľnočasovým poukazom. Teraz hovorím o tej našej predstave, zhruba ako bola, aby ste mali, aby ste mohli trošku si urobiť dojem, predstavu o tom, v čom sa naša koncepcia odlišuje od aktuálne diskutovaného návrhu. Poukaz by, náš poukaz bol výlučne viazaný na školskú dochádzku detí základnej školy, deväť ročníkov, a štyri ročníky žiakov strednej školy. Z poukazu by boli financované voľnočasové aktivity dieťaťa, okrem športu napríklad aj tanec, umenie, kultúra a všetky uznané voľnočasové aktivity, na ktorých, na ktorých by bola zhoda. Existuje totiž tzv. katalóg voľného času, z ktorého sme vychádzali. Jediné, v čom sa náš návrh podobá alebo jedna z mála vecí, v ktorom sa náš návrh podobá s návrhom diskutovaným alebo prerokovávaným, je výška poukazu. My sme nestrelili takto sumu, že 60, 50, 40, alebo jak sa to vyvíjalo teraz z týždňa na týždeň, my sme naviazali výšku voľnočasového poukazu na trojnásobok životného minima. To znamená, že sme sa dostali zhruba na aktuálnu plus-mínus sumu, hej, vtedy to vychádzalo nejakých 730 – 750 eur.
Prijímateľom voľnočasového poukazu, a toto je tiež ďalší taký dosť výrazný rozdiel, boli všetky subjekty, ktoré by boli registrované v autorizovanom, živých hlavne, živých informačných systémoch. V súčasnosti, myslím, že jediný takýto systém poskytuje šport. To je informačný systém športu. Žiadne iné odvetvie, ani kultúra, napriek tomu, že sme už dva roky komunikovali s ministerstvom kultúry, nemá takýto proste, nemá takýto systém. To znamená, nie sú pripravené predpoklady najdôležitejšie a veľmi dôležité predpoklady pre to, aby systém voľnočasových poukazov mohol byť uvedený do života.
Ďalšia vec, dosť podstatná, sú osoby, ktoré boli autorizované ako poskytovatelia tých služieb. My sme vychádzali alebo vychádzame stále v našich predstavách jednoznačne o tom, že to musia byť akreditované subjekty, či už kluby, alebo nejaké, môžme to nazvať, krúžky. Ale hlavne ľudia, ktorí majú náležité vzdelanie. A títo ľudia boli, samozrejme, cez ten konkrétny informačný systém, mohli sa uchádzať o poskytovanie takýchto služieb. Teraz to vyzerá tak, že tu sa bude môcť hocikto prihlásiť do systému a hocičo poskytovať. Takto je to, bohužiaľ, takto sa to v tomto momente tvári. Samozrejme, netvrdím, že sa neprijmú, že sa nemôžu prijať zmeny, aby sa celý systém zásadným spôsobom vylepšoval.
No, ďalšia naša taká kľúčová, zásadná zmena alebo iné poňatie bolo v tom, že tento náš systém nebol určený na vzdelanie. A toto je naša ako veľmi vážna výhrada voči súčasnému systému, kde ho možno čerpať na všetko.
No, čo bolo kľúčové pre naše, pre naše poňatie voľnočasových poukazov? Tak v prvom rade išlo o to alebo jedna z najdôležitejších vecí bola tá, že rodič sa mohol rozhodnúť, aké bude, ako bude jeho dieťa tráviť voľný čas. To znamená, on by mal v rukách to, že či dieťa bude chodiť na futbal, či bude chodiť na tanec, či bude chodiť do modelárskeho krúžku, a tým pádom, a toto je tiež tá zásadná zmena voči tomu, čo ste tu dali do pléna, že takto by tie, tí poskytovatelia boli nútení súťažiť o to, aby získali to dieťa. Vy nechávate všetko, ako je, a k tomu prihadzujete to vaše krúžkovné. To je filozoficky niečo úplne odlišné od našej predstavy a v tomto sa zásadne odlišujeme.
To znamená, že v tej našej predstave namiesto stoviek funkcionárov, doslova milión rodičov, mohol každý kontrolovať subjekty, kam to dieťa dali a kam odovzdali tie svoje poukazy. Týmto by sme okrem iného získali aktuálny prehľad o stave, popularite v zastúpení športov, ale nielen športov, ale všetkých činností na Slovensku, lebo by to bola živá informácia, reálna od toho, kam tie deti reálne chodia, a mali by sme tým pádom objektívny prehľad o situácii, čomu sa naše deti na Slovensku venujú. Vieme, že mnohé štatistiky sú skreslené. Niektoré decká sú zaevidované niekoľkokrát kade-tade a týmto systémom by sme tieto nedostatky vyriešili. Takisto by sme získali prehľad o skutočnom počte fungujúcich športových a iných všetkých subjektoch. To priamo súvisí s tým, čo som hovoril pred chvíľou.
Takisto dobre nastavené kritériá požadovaného vzdelania na to, aby niekto mohol poskytovať túto činnosť, by motivovali prirodzeným spôsobom odborníkov vzdelávať sa vzhľadom k tomu, že by to nemohol robiť, nemohol tú činnosť robiť hocikto. Musel by to robiť, mohol by to robiť iba akreditovaná odborne vzdelaná osoba. A v rámci toho, že by sa tá osoba usilovala o to získať čo najviac detí, tak by tento systém, som presvedčený, veľmi dobre fungoval.
Zároveň, veľmi dôležitá vec, vytvorili by sme predpoklad pre výstavbu a modernizáciu športových, ale aj iných objektov zo súkromných peňazí. Pretože keby sme takýmto spôsobom dostali do obehu takúto masu peňazí, ktorú by rodičia mohli rozdeľovať, vznikol by automaticky dopyt po športovaní, ale aj tých iných voľnočasových aktivitách a oveľa ľahšie by súkromné subjekty financovali tieto aktivity a hlavne teda tie, tú športovú infraštruktúru a inú potrebnú infraštruktúru.
No, žiaľ, dnes sme svedkami, že máme na programe dňa narýchlo urobený a zle pripravený návrh ministra financií s cieľom podporiť krúžky detí, ktorý, ako som uvádzal, má mnohé nedostatky a ktorý bude nevyhnutné, ak prelomíte veto pani prezidentky, okamžite napravovať, a to napravovať ho viacerými novelizáciami.
Je možno zrejmé z môjho prejavu, že som, že sa môžem aj označiť za nejakého "bojovníka" za voľný čas a zvýšenie aktivity detí vo voľnom čase. Ale je potrebné si určiť priority, čo chceme ako štát podporiť ako prvé. Mali by sme sa zhodnúť na tom, že oveľa dôležitejšie je v tomto momente podporiť učiteľov, už o tom bola reč, pretože učitelia sa našim deťom venujú v hlavnom čase a bez zvýšenia ich platov, čo by malo byť úplne prvé kľúčové riešenie pre nás, tak nebude v škole vyučovanie pomaly. Vieme, že učitelia, hlavne na západnom Slovensku, začínajú byť nedostatkový tovar. Nijak inak ich nemôžeme motivovať iba celoplošným zvýšením platu. Potom ďalej môžeme rozprávať o ďalších, o ďalšom trávení voľného času detí.
Ešte ďalšia výhrada voči tomu, voči tomu systému, tak ako je nastavený, a to hlavne k tomu vzdelávaniu, že vo vašej verzii je možné poukazy použiť aj na vzdelávanie, je tá, že sa silno obávam, a preto tvrdíme, že to vzdelávanie by tam vôbec nemalo byť, že sa silno obávam, že jednoducho školstvo prostredníctvom učiteľov a škôl tento vo vašom nastavení systém zdeformuje, ľudovo povedané, vycucne tie poukazy, pretože prvý, kto je v styku s deťmi, sú učitelia. A títo budú mať obrovskú výhodu a myslím si, že aj tú moc tie preukazy stiahnuť, stiahnuť pod seba, či už pod svoje školy, alebo priamo pod seba tým, že si oni budú vytvárať krúžky a budú poskytovať tieto služby. To nám ďalej môže skomplikovať školský systém tým, že tí učitelia zistia, že si môžu lepšie zarobiť poskytovaním nejakej služby v takomto type krúžku, a budú zase prestávať navzájom učiť. To sú veľmi vážne súvislosti, ktoré si myslím, že ste jednoducho nedomysleli.
Školstvo by malo byť, samozrejme, výkladnou skriňou našej krajiny. Inak nemôžeme očakávať, že budeme patriť medzi top krajiny sveta. To je proste tak, a preto bez poriadnej investície do školstva sa nikdy nepriblížime susedným krajinám, ako Rakúsko, Nemecko, dneska, bohužiaľ, už aj Česko, alebo škandinávske krajiny, kde nie je výnimkou, že naše deti odchádzajú žiť a študovať aj s rodičmi. Až po vyriešení týchto problémov môžeme riešiť voľný čas detí.
Ďalšími veľkými nedostatkami tejto verzie zákona je výrazné zaťaženie samospráv. O tom už tu bola reč aj vo faktických poznámkach. Je ľahké zaťažiť samosprávy novými kompetenciami a nedať im na to peniaze. Deje sa to však dlhodobo a nie je to dobré. A tento návrh pridáva samosprávam povinnosti, prostriedky im ešte na druhej strane berie. Samosprávy financujú množstvo výdavkov spojených so školstvom a keď im teraz vezmeme peniaze, nemôžeme sa potom čudovať alebo sťažovať, že nie sú miesta v materských školách alebo že sú vysoké poplatky na materské školy, alebo že nie sú miesta v školských kluboch, alebo prípadne sa nič nedeje v budovaní chátrajúcich škôl.
Toto všetko sa môže stať pri prijatí vášho návrhu. Veď keď si odtiaľto zoberete peniaze, dáte ich sem, tak sa musia nejak nazad dostať sem. A toto sa stane.
No a tu aj ku Karolovi Kučerovi teda by som ako mal práve pri tomto poznámku, že ako hlavný splnomocnenec vlády pre mládež a šport, tak práve on by mal byť tým, ktorý by mal bojovať práve za väčšie množstvo prostriedkov v športe. A tento váš návrh ich stade, naopak, naopak, ich berie.
Ďalším problémom, ktoré uvrhne na samosprávy, že samosprávy budú sanovať výpadok financií formou zvýšenia miestnych daní. Budú si musieť vybrať, že kde budú svietiť, kde nebudú svietiť, kde môžu zvýšiť vyššie dane. A takto peniaze, ktoré vytiahnete zo samospráv a rozdáte deťom na krúžkovné, opäť raz sa poskladáme my všetci v tých samosprávach, v tých obciach. Tiež hrozí, že tieto samosprávy zastavia opravy domovov dôchodcov, zastavia výstavbu a prevádzkovanie športovísk, prestanú opravovať chodníky, obmedzia kosenie zelene. Skade na to majú zobrať, keď im zoberete 500 miliónov ročne? A tak ďalej. Nemyslím si, že je správne, aby sa peniaze na voľný čas používali aj na vzdelávanie. O tom som tu už hovoril.
Ďalšia vec. Už jak ste prezentovali alebo minister financií to prezentoval, že chcete vytvoriť 500, 500 pracovných miest na kontrolu týchto aktivít. Veď to znie šialene! Veď to je že ministerstvo krúžkovnové. To, to, to nemôžte myslieť vážne toto. Aplikácii sa ani už nebudem venovať, lebo mi dochádza čas, pozerám.
Tak ja by som len teda veľmi krátko záverom vás chcel poprosiť, hlavne tých vašich poslancov, ktorí zhruba si viacej vedia predstaviť, že kam to môže dôjsť, myslím hlavne poslancov, ktorí sa venujú športu, aby ste zvážili, či to chcete v takejto forme pretlačiť.
21. 6. 2022 16:25:07 - 16:40:27 66. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
104.
Ďakujem za slovo.
Ja by som ešte dokončil tú predchádzajúcu myšlienku, že tam vy nepomáhate týmto nástrojom. Ako vy že do jedného vrecka to tým ľuďom dáte a z druhého vrecka im to zoberiete. Teda nieže vy, ale konkrétne si to zoberú samosprávy, lebo im zoberete, to proste nepustí, to ako nefunguje inak. Veď ak máte tuto nejakú sumu peňazí a dáte ju sem a potrebujete ju tu, no tak ju musíte presunúť. A toto sa presne stane. To znamená, že vy vytvárate len ako nejaké, nejakú floskulu pomoci alebo len nejakú že nádej.
Ďalšia vec, čo už tu bolo povedané, ako nepomáhate všetkým. Ako pomáhate aj tým, čo to vôbec nepotrebujú, to je úplne že, to je proste zle.
A ďalšia vec, ešte teda teraz konkrétne ku krúžkovnému, to je vec, ktorá že sa absolútne nedá stihnúť od roku, od 1. 1. ´23, to je proste že ilúzia že myslieť si, že sa to stihne v takomto krátkom čase. Preto vás prosím, akože zaraďte spiatočku, kým je čas, lebo vy, si myslím, že sa valíte do obrovského, do obrovského aj politického průšvihu, keď toto pretlačíte. Prvé, čo treba nám vyriešiť, aj v spolupráci s vami, je hlavný čas detí, to už tu bolo tiež povedané. A hlavný čas detí sú platy učiteľov, lebo nebude mať od septembra kto učiť. Ako to krúžkovné a táto pomoc vyjde potom že úplne navnivoč, bude úplne zbytočná, nikto ju nebude potrebovať, keď nezvýšime platy učiteľom. Toto je kľúčové, v tomto momente prvoradé a tuto má kľúč od miešačky váš, váš líder, minister financií. A tie peniaze na ministerstve na to sú z nadvýberu daní.
Ďakujem.
21. 6. 2022 15:55:07 - 16:10:27 66. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
76.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja by som chcel, pán kolega, len keď tak počúvam to vaše argumentárium, tak ja nadobúdam dojem, že my vás naším postojom ako keby sme vás chceli zachraňovať. A vy ste povedal, s tým ja teda že absolútne súhlasím, že pomoc má byť zmysluplná. Tak dajme teraz na chvíľu preč politické floskule a tvrdenia a skúsme sa zamyslieť. Ja sa vrátim teda že zase k tomu, k tej časti toho zákona, ktorý rieši krúžkovné alebo aj vlastne celú pomoc deťom financovaním. Chcete zobrať 500 miliónov samosprávam. No tak čo to spôsobí toto? Samosprávy sa budú brániť, ako len budú môcť, a to zvýšením svojich poplatkov, ktoré môžu pozvyšovať, miestne dane a tak ďalej, poplatky za škôlky a tak ďalej a tak ďalej. Druhým, čím sa ďalej môžu brániť, obmedzia svoje výdavky. A čo dotujú samosprávy? Viete, čoho sú samosprávy najväčší dotovatelia na Slovensku? Športu. Tak spadne hneď šport. A teraz to krúžkovné tým pádom dáte ho do jedného vrecka rodiča, ale obec si ho vytiahne z druhého vrecka. To znamená, že nedosiahnete vôbec nič. To znamená, kde je zmysluplná argumentácia? To je jedna z vecí.
Ďalšia vec. Výber aktivít, ktoré ste do toho krúžkovného dali, ktoré zahŕňa aj vzdelanie, no tak to ja nerozumiem vašim poslancom, ktorí zastupujú športovcov, že toto vôbec oni akceptujú a ešte za to bojujú, lebo toto znamená v podstate zase ochudobnenie športu nielen cez tie miestne dane, respektíve cez financovanie samospráv, ale zaradenie vzdelania do... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
21. 6. 2022 15:40:07 - 15:55:27 66. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1069 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
64.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja vystúpim, som prihlásený do rozpravy, tak tam potom poviem viac. Ja som len teraz chcel v skratke reagovať hlavne na časť krúžkovné, lebo to je moja taká trošku srdcová záležitosť tohto, z tohto celého, z tejto celej záležitosti, a to možno teda, že to vlastne reagujem na kolegu Viskupiča teraz, hej? (Povedané so smiechom.) No, Marián, ďakujem ti pekne za ten krásny 25-minútový predslov, so všetkým úplne súhlasím a veľmi ma mrzí, že kolegovia z OĽANO prerušili s nami spoluprácu práve v tej oblasti toho krúžkovného. Zo začiatku to vyzeralo celkom dobre. Začali komunikovať medzi sebou ministerstvá financií, ministerstvo školstva, sekcia športu, kde v podstate už dva roky sa pripravuje tzv. pilotný projekt vzdelávacích poukazov, ktorý, si dovolím tvrdiť, stojí na pevných nohách. A využitím týchto skúseností sme, si myslím, sa mohli dopracovať celkom slušného, slušného výsledku v spolupráci s ministerstvom financií. Presnejší budem, ako som povedal, až v rozprave, takže toto som chcel len ešte doplniť k tomu celému vývoju situácie.
A veľmi ma mrzí, že ministerstvo financií, priznali to ľudia z ministerstva, na pokyn ministra financií ako dostali pokyn ukončiť debaty s ministerstvom školstva a celý projekt sa zvrtol v podstate zo, v úvodzovkách, zo dňa na deň do stavu, v ktorom je dneska. A, bohužiaľ, dovolím si tvrdiť, že je to nerealizovateľný paškvil.
Ďakujem za slovo.
16. 6. 2022 17:24:20 - 17:39:40 67. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1068 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
38.
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Pán Blaha, ja som sa že úplne strácal v tom vašom vystúpení, vy ste tu začal rozprávať o sankciách, aké sú zbytočné, potom ste tu začal velebiť Orbána, potom o nejakom ruskom šialenstve, teda neviem, teda že či Rusi sú šialenci, či ako ste to myslel. Potom ste prešiel k pápežovi, od pápeža ku Kissingerovi, potom ste nám urobil rozbor ruského politického systému a skončil ste niekde u svetových geopolitických hrozbách. Prosím vás, toto ako súvisí s odvolávaním ministra Sulíka, tento váš prejav?
16. 6. 2022 16:39:20 - 16:54:40 67. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1068 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
24.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Maroš, si takmer komplet povedal to, čo som chcel, mal pripravené, tak v podstate sa budem asi len po tebe opakovať.
Tu sme videli vystúpenie, jedno kompetentné vystúpenie jedného z najschopnejších členov vlády. Niekoľko desiatok argumentov, argumentov (rečník si odkašľal), pardon, a voči tomu vystúpenie pána Fica. Tak si len urobte všetci, čo ste počúvali, dojem. Mraky faktov proti, proti nechcem povedať čomu. Prázdnej reči. Ja chcem poďakovať pánovi ministrovi predovšetkým za jednu vec, ktorú málokto možno doceňuje a keby sa niečo také pánovi Ficovi podarilo, tak by trikrát obišiel Slovensko a chválil by sa a chválil, a to mám na mysli, to mám na mysli zastabilizovanie cien energie na dva roky. Toto je jedna obrovská vec, ktorá sa podarila a za toto ďakujem aj za všetky domácnosti.
16. 6. 2022 10:40:01 - 10:55:20 66. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 886 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
43.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega, ďakujem za vaše vystúpenie. Úplne sa so všetkým stotožňujem. Všetky a akékoľvek opatrenia v súčasnosti, ktoré zjednodušia podnikateľom a zamestnávateľom na Slovensku život, si dovolím povedať, že sú aktuálne životne dôležité pre naše hospodárstvo. Určite ste zachytili, minulý týždeň boli aj prezentované odhady ekonomického rastu eurozóny, ale nielen eurozóny aj ÚSA ako hlavných ekonomík sveta. Ideme do zlých časov. Hospodársky rast eurozóny sa odhaduje na polovičku HDP voči minulému roku a práve takéto opatrenia sú, ako som povedal na začiatku, životne dôležité pre naše hospodárstvo na rozdiel od narábania a šermovania so zvyšovaním daní, ktoré určite teraz, teraz počúvame priehrštia, a tieto opatrenia, naopak, škodia ekonomickému rastu, brzdia ho a my potrebujeme všetko možné a nemožné práve aj v takýchto dielčích, nenápadných opatreniach, aby sme uľahčili všetkým podnikateľom na Slovensku život.
Ďakujem.
24. 5. 2022 20:10:29 - 20:11:22 65. schôdza NR SR - 13.deň - B. popoludní Tlač 1026 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
197.
Ďakujem za slovo.
Rišo, Rišo, ja nejak proste stále vnímam a cítim, že vy proste viete, že ste to upiekli narýchlo a že to nie je bohviečo a že to bude treba opravovať. V podstate aj oceňujem tvoje slová, ktoré si tu mal v príspevku, že veru tie, to vzdelávanie tam veľmo nemá čo hľadať. Vlastne sám potvrdzuješ, že ten návrh bude potrebovať zásadné korekcie.
Ale musím tiež povedať, že aj vystúpenie ministra financií dneska na klube, myslím, že bolo veľmi korektné a veľmi sa mi páčilo, a myslím, že v kľudnej diskusii sme sa nejakým spôsobom trošku pohli. A ja teraz teda sa budem nádejať, že čo najrýchlejšie pristúpime k poriadnej, k poriadnemu prepracovaniu a novelizácii tohoto zákona.
Ďakujem.
24. 5. 2022 14:43:01 - 14:43:45 65. schôdza NR SR - 13.deň - B. popoludní Tlač 1026 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
20.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega, ja by som vás len chcel úplne v kľude a v dobrom presvedčiť, že toto, aspoň z môjho pohľadu a som presvedčený aj zo strany SaS, rozhodne nie je žiadny ideologický spor a že nikto tu nechce poškodzovať rodiny. My jednoducho máme voči tomuto zákonu vážne výhrady, jednak preto, že bol napísaný narýchlo, je takýmto zrýchleným konaním prijímaný, máme k nemu vecné výhrady, je podľa nás zle vymyslené financovanie, až tak zle, že v konečnom dôsledku si túto pomoc zaplatia samy tieto rodiny. A toto všetko dokazuje fakt, že už sami pripravujete novelu tohoto zákona.
Ďakujem.
20. 5. 2022 12:54:15 - 12:55:28 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
94.
Ďakujem za slovo.
Pán minister, ja som sa v rámci programu volebného SaS venoval prioritne voľnočasovým poukazom, takže veľmi dobre poznám nastavenie systému, financovanie systému, ktoré sme pripravili, ako to funguje. Dva roky sme pracovali v podstate už na ministerstve školstva na obslužnej aplikácii. Všetky tieto naše v podstate štvorročné, toto štvorročné úsilie ste dostal na podnose od pracovníkov sekcie športu ministerstva školstva a neakceptovali ste že z toho nič, že úplne že nič. Mali ste sedem stretnutí s riaditeľom sekcie športu, s riaditeľom sekcie základných škôl a, samozrejme, so štátnym tajomníkom. Boli ste dokonca na dvoch, ak mám dobrú informáciu, obedoch so štátnym tajomníkom pre šport, kde ste toto riešili, a nič ste z našich, z našich poznatkov neakceptovali.
Takže je mi to veľmi ľúto. Toto čo, tento paškvil, čo ste upiekli, tak si ho aj tuto s odnožou fašistov zjedzte.
20. 5. 2022 11:48:29 - 11:50:11 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
55.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja by som sa chcel dotknúť časti, časti voľnočasových poukazov a konkrétne, konkrétne zdrojov financovania. S Ivanom Husárom sme dva roky veľmi poctivo pracovali na financovaní voľnočasových poukazov ako jednej, jednej z častí volebného programu strany Sloboda a Solidarita. Napočítali sme zhruba 350 miliónov eur, ktoré sa nachádzajú v súčasnom systéme financovania rôznych, rôznych voľnočasových aktivít vrátane krúžkov, centier voľného času, športu a tak ďalej a tak ďalej. Tieto peniaze sú roztrúsené, roztrúsené v systéme, stačilo by ich odtiaľ iba zobrať a nemuseli by sme zaťažovať mestá a obce úplne nezmyselnými 500 miliónami, ktoré spôsobia len to, že z jedného vrecka peniaze vytiahneme a do druhého vrecka ich vložíme. Obce navýšia miestne dane, navýšia poplatky za smeti, navýšia školné. Takže my vlastne vytiahneme týmto opatrením alebo týmito, týmto nápočtom voľnočasových poukazov peniaze z vrecák ľudí a dáme im nejakú, nejakú pohľadávku za poukazom. Okrem iného to bude mať, domnievam sa, veľmi vážny dopad na financovanie športových klubov v obciach. Samosprávy sú, sú majoritným zdrojom financovania športových klubov. Toto voľnočasový poukaz v tomto paškvile doslova nenahradí.
Ďakujem.
20. 5. 2022 10:53:24 - 10:54:26 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
31.
Ďakujem za slovo.
Ja len, pán kolega Čepček, na dovysvetlenie, aby bolo teda zrejmé, že o čo, o čo sa tu hrá. Obal je pekný, podpora detí, podpora rodín, aby mali viac peňazí na trávenie voľného času – športu, kultúru, voľnočasových aktivít, ale ten zásadný a kardinálny problém je vo financovaní. Ak zoberiete mestám peniaze, tak čo spravia? To, čo ste tu hovoril, že školy nemajú peniaze a tak ďalej, tak mestá na školy budú mať ešte menej peňazí. Tak čo mestá spravia? Zvýšia dane a prestanú, druhý krok súčasný, prestanú financovať voľný čas detí v meste, športové kluby a tak ďalej. Samosprávy sú nosným financovateľom športových klubov. To asi všetci už možno dobre vieme. Takže kde budú škrtiť? Na tomto. Takže preto tento zákon je proste nedomyslený ako v zásadnom spôsobe financovania.
Ďakujem.
20. 5. 2022 10:37:19 - 10:39:12 65. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 1028 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
23.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Marián, ja by som chcel sa dotknúť jednej časti tvojho prejavu, kde si hovoril v podstate o zavádzaní zo strany ministra financií. Ako toto mňa osobne veľmi mrzí, že zavádzanie a klamanie sa stalo v podstate pracovnou metódou, lebo určite, a to potvrdzujem, nie je pravda, že by ministerstvo školstva nekomunikovalo v tejto veci voľnočasových poukazov s ministerstvom financií. Potvrdzujem, že bolo niekoľko stretnutí na túto tému, boli vznesené vážne pripomienky k tomuto návrhu. Veď nakoniec voľnočasové poukazy je súčasť volebného programu strany SaS. Osobne som na nich asi dva roky pracoval. Ale tento rýchlo vykvasený návrh, ktorý bol doslova, doslova sprznený, nemôžeme nijak podporiť a neobávam sa, že nie je možné ani napravovať pozmeňovacími návrhmi ako dve kardinálne chyby, ktoré, alebo má to niekoľko kardinálnych chýb.
Jedna z nich je teda, že je úplne inak postavené financovanie, než, než ktoré by stálo na pevných nohách a ktoré sme mali pripravené, ktoré bolo pripomienkované. A už kopec vecí, ktoré si v tvojej v rozprave zmienil, kde mraky faktických, faktických nedostatkov, ktoré ukáže, ktoré vyplaví prax, to vyplaví jednoducho prax a potom napravovať tento, tento, túto rýchlokvasku alebo tento zákon, no to bude že obrovská robota. Teraz urobiť na to pozmeňovák, to by bolo asi že týždeň intenzívnej práce, lebo je tam také množstvo zlých ustanovení. Spomeniem len financovanie vzdelávania. To je že úplne nepochopenie princípu voľnočasových poukazov. To je proste vydanie, vykročenie úplne zlým smerom a znegovanie, znegovanie významu voľnočasových poukazov, ktoré majú slúžiť na voľný čas, šport, kultúru.
Ďakujem.
22. 3. 2022 18:16:47 - 18:17:50 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
202.
Ďakujem za slovo. Ono, jak som sa dozvedel, takže už je to tradičné na tom školskom výbore, že sa tam vedie kultivovaná diskusia. Určite na tom majú zásluhu všetci predsedovia - aj súčasní, aj predchádzajúci.
A, Jožko, tomu, k tomu, čo som zmieňoval tie rebríčky, to sú jednoducho fakty, kde sa tie školy nachádzajú. To neni kritika toho, že by sa zle hospodárilo alebo nebodaj že by sám robili nejaké podvody, ale to je jednoducho prostý fakt. To je niečo podobné, ako keď športovec sa pripravuje na súťaž a robí, robí to tak, ako to vie. Tí jeho tréneri to robia tak, ako to vedia, tak ako sú zvyknutí, a príde potom ten športovec na súťaž, povedzme že napríklad na beh na sto metrov a skončí na ôsmom mieste. Proste jednoducho konštatovanie faktov. V takomto stave sa, žiaľ, to naše vysoké školstvo nachádza bez ohľadu na to teda, že ja som nikoho neobviňoval, že pácha nejakú nekalú činnosť.
Ďakujem.
22. 3. 2022 17:48:36 - 17:57:30 60. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 822 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sloboda, Radovan (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
184.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dnes rokovaný zákon o reforme vysokých škôl je už dlhodobo diskutovaný. Prvý, prvá zmienka a prvý draft, nástrel sa objavil už niekedy koncom roku 2020 a odvtedy sme prešli veľmi zložitou diskusiou, až sme sa dostali k dnešnej podobe, ktorá, ktorá, ktorú budeme schvaľovať.
V spoločnosti dlhodobo prevláda názor, že kvalita vysokých škôl na Slovenku nie je vysoká, prípadne že upadá. Ďalej počúvame z viacerých strán, že vysokú školu nájdete v každom druhom meste. Toto je z dôvodu, hlavne jedným z hlavných dôvodov, aj prečo vítam a podporujem túto legislatívnu a predovšetkým systémovú iniciatívu ministerstva školstva, ktorá má za cieľ túto situáciu zmeniť a prísť s riešeniami, ktoré zvýšia úroveň, kvalitu, atraktivitu a vnútorné procesy na našich školách.
Fakty hovoria jasne, 16 % študentov stredoškolákov odchádza na zahraničné vysoké školy. Často ide o tých najšikovnejších, ktorí nemajú problém s jazykovou bariérou a dokážu sa presadiť aj v zahraničí. Nebolo by vôbec problémom, že títo študenti idú do zahraničia, problém však je, že sa z tohoto zahraničia nevracajú späť. A práve o takýchto hodnotných ľudí potom naša krajina prichádza a sme o nich ochudobnení. Na základe prieskumu vzdelávacieho projektu Praxuj.sk, ktorý bol realizovaný v januári minulého roku, vyšlo, že až 60,6 % našich študentov v zahraničí sa už nep... neplánuje vrátiť domov.
Lákajú našich študentov v zahraničí kvalitné vysoké školy, pracovné príležitosti, možnosti kariérneho rastu, zlepšenia schopností a tak ďalej. Popri tomto sme svedkami, že slovenské vysoké školy sa príliš neumiestňujú v prestížnych svetových rebríčkoch. Takzvaný Šanghajský rebríček zverejňuje top tisíc univerzít, kde sa z našich univerzít umiestnila iba Univerzita Komenského, a to na zdieľanom 801. až 900. mieste.
Pre porovnanie - zo susedných krajín, z ktorých sa v tomto rebríčku objavuje až sedem univerzít z Českej republiky, desať z Poľska, štyri z Maďarska a trinásť z Rakúska, všetky tieto univerzity sú pred našou univerzitou.
Ďalší rebríček, ktorý sa volá Times Higher Education, v ňom sa umiestnilo osem vysokých škôl, osem slovenských univerzít, avšak všetky boli na tisíc a viac mieste.
Existuje aj rebríček QS World University Rankings, kde sa umiestnili štyri slovenské univerzity, zase na 650. až 700. mieste. Vo všetkých týchto rebríčkoch nás predbiehajú univerzity zo susedných krajín, ako som už zmienil.
Od začiatku tvorby reformy vysokých škôl som sledoval spoločenskú diskusiu, argumenty jednotlivých strán a som sa, sám som sa na výbore pýtal rektorov, aké navrhujú riešenia, aby sme zabránili odlivu mladých, nádejných a talentovaných študentov do zahraničia, a prečo majú slovenské univerzity podľa nich problém umiestňovať sa na lepších pozíciách v svetových rankingoch a hodnoteniach. Nepočul som jasnú odpoveď. Jedinou odpoveďou bolo, že zrejme v Čechách majú lepšie kampusy. Skutočne takúto odpoveď som dostal od jedného slovenského rektora. Na otázku, prečo naši študenti odchádzajú masívne do zahraničia a prečo je pre nich lukratívne štúdium v zahraničí, ešte raz, odpoveď znela, asi majú v Čechách krajšie kampusy!
Táto reforma vysokých škôl je v mnohých oblastiach inšpirovaná vyspelými európskymi krajinami, ako je Rakúsko, Francúzsko či Veľká Británia, a som presvedčený, že prináša mnoho riešení, ktoré môžu dopomôcť k nášmu cieľu, a to dostať vzdelávanie na našich vysokých školách na európsku úroveň.
Veľmi ma mrzí, že diskusia o reforme vysokých škôl sa posunula do štádia, že časť spoločnosti si myslí, že jediným účelom reformy je obrať akademickú správu o slobodu. Toto jednoducho nie je pravda.
Rád by som predstavil ešte niekoľko riešení, ktorá táto reforma prináša.
1. Zavádzanie výkonnostných zmlúv. Výkonnostné zmluvy viazané na ciele a ukazovatele z dlhodobého zámeru, je to úplne nový spôsob, prostredníctvom ktorého bude časť štátnej dotácie pre vysoké školy poskytovaná na základe ich plnenia alebo neplnenia zmluvou dohodnutých merateľných ukazovateľov. Ide o formát navyšovania financií pre jednotlivé univerzity, ktoré so štátom podpíšu zmluvu, v ktorých sa zaviažu spĺňať určité kvalitatívne kritériá. Toto jeden zo spôsobov, ako univerzity môžu byť motivované vzdelávať v oboroch, ktoré majú zmysel a zohľadňujú aktuálne potreby trhu práce. Študent tým získa istotu, že sa v budúcnosti uplatní, a univerzita získa dodatočné prostriedky od štátu.
2. Funkčné miesta docentov a profesorov. Chceme pre naše deti, aby na slovenských univerzitách mali možnosť prednášať a vyučovať tí najlepší, a rovnako teda ľudia aj zo zahraničia. Aktuálny systém je však nastavený tak, že ak príde odborník zo zahraničia, ktorý je profesorom na zahraničnej univerzite, tak nezíska vedecko-pedagogický titul profesor na našich univerzitách. Ako toto je tiež veľmi zarážajúce a je to dôvod, prečo tu nemôžeme dostať kvalitných zahraničných profesorov.
Ak teda tu chceme dlhodobo zostať, musí si prejsť celý slovenský proces udeľovania titulov, ten zahraničný, zahraničný docent alebo profesor. Táto reforma preto upravuje tieto tzv. funkčné miesta a stanovuje minimálne celoštátne predpoklady na obsadzovanie funkčného miesta docenta a profesora a ruší viazanie funkčných miest na tituly.
3. Financovanie na základe kvality. Tak ako aj v biznise, aj na vysokých školách vieme tých kvalitných motivovať finančne. Kvalitné univerzity tak dostanú viac financií, aby mali priestor ešte viac sa rozvíjať a napredovať. Práve takýto krok môže byť spúšťačom kvalitnejších výstupov, lepšieho vzdelania a výskumu aj u slabších univerzít, keď budú vedieť, že za väčšiu kvalitu budú viac finančne ohodnotené. Kvalitné vzdelanie bude následne produkovať kvalitnejších ľudí pre trh práce.
4. Systémová zmena riadenia verejných vysokých škôl. Verejné vysoké školy dostávajú financie z verejných zdrojov, preto je logické a zároveň namieste mať záujem na tom, aby boli čo najkvalitnejšie vo výučbe, ale aj efektívne v rozhodovacích procesoch. Touto reformou sa upravuje zloženie správnych rád. Opäť sa reformou vraciame k určeniu, že rektor môže byť vo funkcii na tej istej škole len dve funkčné obdobia po sebe, mení sa aj pôsobnosť akademických senátov. Cieľom tejto reformy je aj zvýšiť transparentnosť pri obsadzovaní funkcií. Člen správnej rady vysokej školy, rektor a dekan.
5. Skrátenie externého štúdia. Externé štúdium bude trvať rovnako päť rokov, ako dnes trvá denné. Takto to funguje aj v zahraničí.
Reforma obsahuje aj mnohé ďalšie riešenia zamerané na zvyšovanie kvality slovenského vysokého školstva, ako aj legislatívnotechnické úpravy, s ktorými sa každý mohol oboznámiť v predloženom materiáli.
Záverom chcem ešte raz vyjadriť veľkú podporu tomuto návrhu. Verím, že posunie slovenské vysoké školstvo smerom kupredu, smerom ku kvalite a že nebudeme musieť bývať v budúcnosti svedkami toho, že nám celé ročníky, áno, že úplne celý ročník maturantov z gymnázia odíde študovať do zahraničia.
A toto sa, vážení kolegovia, stáva. Preto túto reformu jednoznačne podporujem.
Ďakujem.