Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
18. 5. 2023 17:29:49 - 17:31:06 90. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Tlač 1402 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
152.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán poslanec, ja chápem, tým pozmeňovákom čo chceš presne urobiť, rozumiem tie kroky.
Aby som teda nadviazal priamo na ten tvoj pozmeňovák, ja som dával rovnaký pozmeňovák alebo veľmi podobný pozmeňovák a ten sa týkal toho, aby deti v školách a nemocní v nemocniciach mohli mať slovenské testované potraviny, ale, bohužiaľ, dnes hnutie SME RODINA urobilo taký podraz, že zahlasovali normálne ako keby proti tomu, čiže sa zdržali, čiže nejak neočakávaj nejakú podporu možno rozumnú od, od niektorých kolegov, ktorí ti nasľubujú hore-dole.
No a aby som ešte využil svoj čas teda v tejto faktickej, tak v tom pozmeňováku, ktorý som ja mal, veľmi podobný tvojmu, pán poslanec, bolo to, aby deti v škôlkach a v školách mali testovanú slovenskú stravu priamo z polí na tanier. A čuduj sa svete, dnes som predložil tento zákon po šiestich mesiacoch, pán poslanec, len aby si vedel, je to vždycky k tvojmu pozmeňováku, ja teraz naňho reagujem, tak po šiestich mesiacoch práce piatich ministerstiev som predložil teda tento zákon do pléna a dnes vďaka SME RODINA, hnutia SME RODINA teda tento zákon neprešiel.
Tak len toľko ako reakcia a budem to hovoriť v každej jednej faktickej a v každej jednej rozprave odteraz až do volieb.
Ďakujem.
18. 5. 2023 17:13:46 - 17:14:05 90. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
128.
Pán predsedajúci, ja mám procedurálny návrh. Ja by som chcel poprosiť pána podpredsedu Pčolinského, ktorý pozdravil detičky na balkóne, aby tým detičkám vysvetlil, prečo hlasoval proti slovenským potravinám v školských jedálňach... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
129.
To nie je procedurálny návrh, pán poslanec... Zoberte mu slovo, žiadny zmysel, toto nemá nič s procedurálnym návrhom... (Povedané súbežne s rečníkom.)

Linhart, Patrick, poslanec NR SR
130.
Nech vystúpi a nech povie, prečo hlasoval proti. Ďakujem.
17. 5. 2023 17:20:07 - 17:25:27 90. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
124.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Takže rád by som prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Je to pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Patricka Linharta k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Patricka Linharta na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní, (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, v znení neskorších predpisov (čpt. 1344).
1. V Čl. I. bod 1 znie:
„1. § 5 sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú:
„(7) Správca trhoviska je povinný organizačne rozdeliť trhovisko, tržnicu a priestor pre príležitostný trh tak, že je viditeľne označený priestor, kde sú predávané výrobky
a) len z vlastnej produkcie, a
b) získané nákupom alebo iným spôsobom od inej fyzickej osoby alebo právnickej osoby.
(8) Správca trhoviska je povinný označiť priestor podľa odseku 7 písm. a) „Výrobky z vlastnej produkcie" a podľa odseku 7 písm. b) „Sprostredkovaný predaj"."."
2. V Čl. I bode 2, § 7 ods. 4 bode 3 § 12 ods. 2 písm. e) a bode 4 § 13 ods. 1 písm. g) sa slová „§ 3 ods. 2" nahrádzajú slovami „§ 5 ods. 7".
3. V Čl. I sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 11 sa odsek 1 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h) uvádzať označenie krajiny pôvodu výrobku alebo miesto pôvodu výrobku.30) ".
Poznámka pod čiarou k odkazu 30 znie:
30) Napríklad čl. 26 ods. 2 písm. a) a b) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169/2011 z 25. októbra 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 a (ES) č. 1925/2006 a ktorým sa zrušuje smernica Komisie 87/250/EHS, smernica Rady 90/496/EHS, smernica Komisie 1999/10/ES, smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/13/ES, smernice Komisie 2002/67/ES a 2008/5/ES a nariadenie Komisie (ES) č. 608/2004 (Ú. v. EÚ L 304, 22. 11. 2011) v platnom znení."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4. V Čl. I bode 3 § 12 ods. 2 písm. d) a bode 4 § 13 ods. 1 písm. f) sa slová „§ 3 ods. 2 alebo ods. 3" nahrádzajú slovami „§ 5 ods. 7 alebo ods. 8".
5. V čl. I, 3. bode, § 12 ods. 2 písm. d) sa slová „ako správca trhoviska, ak neoznačí trhovisko" nahrádzajú slovami „ako správca trhoviska neoznačí trhovisko".
6. V čl. I, 4. bode, § 13 ods. 1 písm. j) sa slová „ako správca trhoviska, ak neoznačí trhovisko" nahrádzajú slovami „ ako správca trhoviska neoznačí trhovisko".
7. V čl. II sa slová „1. apríla 2023" nahrádzajú slovami „1. júla 2023."
Ďakujem, pán predsedajúci, to je všetko.
17. 5. 2023 17:20:06 - 17:25:26 90. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
120.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, tento zákon nám urobí v podstate poriadok na trhoviskách a poriadok v tom zmysle slova, že oddeľuje tzv. zeleninových priekupníkov, čiže tí, čo nakupujú tovar niekde inde, vo veľkoskladoch v akciách v rôznych supermarketoch a tak ďalej a predávajú ich na trhoviskách a oddeľuje ich jasne od slovenských poctivých domácich pestovateľov, ktorí prišli na to trhovisko predať si úrodu z vlastnej záhradky, napríklad prebytky zo záhradky a tak ďalej.
Samozrejme, ja som si nechal, ja som si nechal ešte overiť, vďaka strane SaS, overiť tento zákon, či je všetko v poriadku, či je tam naozaj zahrnuté všetko na ministerstve hospodárstva. Dostal som pár bodov z ministerstva hospodárstva, ktoré, ako vieme, ministerstvo sa teraz musí stále vyjadrovať k novým zákonom a tak ďalej, aj keď je to v druhom čítaní, tak sme doplnili určité body do pozmeňovacieho návrhu a takisto sme museli v pozmeňovacom a doplňovacom návrhu zmeniť takisto účinnosť. Keďže tá účinnosť, už je, už je, čo bola navrhovaná predtým, je už minulosťou.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.

-----------------------------------------
17. 5. 2023 17:15:23 - 17:17:01 90. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
(Vymazať rámček.)
17. 5. 2023 16:55:32 - 17:10:10 90. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)

112.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Tento pozmeňovací návrh, ktorý teraz prečítam, bol vytvorený na základe odporúčania právnikov a to legislatívcov z Národnej rady Slovenskej republiky. Takisto sú tam zakomponované nejaké body od SaS, ktorý bol teda, ktoré boli zhodné s tým odporúčaním právnikov, takže som to zakomponoval do tohto pozmeňováku. A takisto sme museli týmto pozmeňujúcim návrhom odložiť účinnosť tohto zákona, keďže, ako som už spomínal, je v pléne od minulého septembra, tak, a sa predkladal stále, účinnosť bola, myslím, že od marca, čo je už nevykonateľné, čiže, keď už máme máj, takže sme aj zmenili účinnosť tohto zákona. Pán predsedajúci, keď dovolíte, tak ja teraz prečítam teda pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Patricka Linharta k návrhu poslanca Patricka Linharta, ktorým sa dopĺňa zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov a zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a v znení neskorších predpisov a zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (čpt. 1343).
1. V názve návrhu sa vypúšťajú slová "a zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov" a slová "zákon č. 15211995 Z. z." sa nahrádzajú slovami "ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z."
2. V čl. I bod 1 znie:
"1. Za § 10f sa vkladá § 10g, ktorý znie:
"§ 10g
(1) Fyzické osoby - podnikatelia alebo právnické osoby pôsobiace v poľnohospodárstve alebo potravinárstve môžu zakladať právnické osoby16s) a združovať sa v nich na účel dosahovania cieľov podľa odseku 4 a vytvárania krátkeho odbytového reťazca (ďalej len "odbytové združenie").
(2) Krátkym odbytovým reťazcom sa rozumie dodávanie poľnohospodárskych produktov alebo potravín od prvovýrobcu, výrobcu potravín alebo spracovateľa konečnému spotrebiteľovi; pri dodávaní do prevádzok spoločného stravovania16s) a môžu byt' v krátkom odbytovom reťazci medzi stupňom výroby a stupňom dodávania najviac dva stupne spracovania.
(3) Členom odbytového združenia (ďalej len "člen") môže byt' len prvovýrobca alebo výrobca poľnohospodárskych produktov alebo potravín, ich spracovateľ, prevádzkovateľ prevádzky spoločného stravovania, obec alebo vyšší územný celok.
(4) Cieľom odbytového združenia je najmä
a) zabezpečovať odbyt a dodávanie poľnohospodárskych produktov alebo potravín od členov do prevádzok spoločného stravovania v krátkom odbytovom reťazci, odberateľom alebo konečným spotrebiteľom,
b) zabezpečovať odbyt, spracovanie a dodávanie poľnohospodárskej biomasy16sb) a biologicky rozložiteľného odpadu,16sc)
c) zabezpečovať zachovanie a zvyšovanie kvality poľnohospodárskych produktov alebo potravín, predchádzať ich plytvaniu a zvyšovať potravinovú bezpečnosť,
d) prostredníctvom dodávania poľnohospodárskych produktov a potravín v krátkom odbytovom reťazci znižovať emisie CO2 a skleníkových plynov do atmosféry pri výrobe, spracovaní a dodávaní poľnohospodárskych produktov a potravín,
e) zastupovať členov v dohodnutom rozsahu pri nákupe a dodávaní ich poľnohospodárskych produktov, potravín, poľnohospodárskej biomasy alebo biologicky rozložiteľného odpadu, rokovať o cenách a množstevných zľavách pre odberateľov alebo konečných spotrebiteľov a uzatvárať zmluvy o dodávaní poľnohospodárskych produktov alebo potravín,
f) zabezpečovať spoločný nákup hnojív, osív, prípravkov na ochranu rastlín, obalov alebo obalových materiálov,
g) budovať skladovacie a spracovateľské kapacity pre potreby členov,
h) objednávať v dohodnutom rozsahu poľnohospodárske produkty alebo potraviny alebo iný tovar od výrobcov a dodávateľov členov,
i) spolupracovať s miestnou samosprávou pri zásobovaní prevádzok spoločného stravovania poľnohospodárskymi produktami alebo potravinami,
j) spolupracovať s charitatívnymi organizáciami; charitatívnou organizáciou sa rozumie osoba vykonávajúca činnosť s verejnoprospešným účelom v oblasti poskytovania sociálnej pomoci, humanitárnej starostlivosti alebo sociálnych služieb podľa osobitných predpisov,16sd) a ktorá spĺňa podmienky podľa osobitného predpisu16se) (ďalej len "charitatívna organizácia"),
(5) Odbytové združenie je povinné najmä
a) viesť katalóg poľnohospodárskych produktov a potravín členov a ich ponuky v jednotnom informačnom systéme na evidenciu ponuky a dopytu poľnohospodárskych produktov a potravín dodávaných odbytovými združeniami, ak ho ministerstvo zriadi,
b) požiadať ministerstvo o zápis do registra odbytových združení.
(6) Odbytové združenie a charitatívna organizácia sú povinné do 15 dní od svojho vzniku požiadať ministerstvo o zápis do registra odbytových združení a oznamovať ministerstvu zmenu zapísaných údajov, do 15 dní odo dňa, kedy k zmene došlo. Register odbytových združení a registračný formulár zverejňuje ministerstvo na svojom webovom sídle.
(7) Ministerstvo do registra odbytových združení zapisuje údaje o
a) odbytovom združení v rozsahu názov, adresa sídla alebo miesta podnikania, identifikačné číslo organizácie a údaje o štatutárnom orgáne alebo osobe oprávnenej konať za odbytové združenie v rozsahu meno, priezvisko a dátum narodenia, dátum jeho vzniku a zániku, jeho zameranie a údaje o jeho členoch,
b) charitatívnej organizácii v rozsahu podľa písmena a) a dátum jej vzniku a zániku,
c) sústave dodávania poľnohospodárskych produktov a potravín do zariadení spoločného stravovania (ďalej len "sústava dodávania") a odbytovom združení zaradenom do sústavy dodávania; sústavou dodávania sa rozumie súhrn odbytových združení zapísaných do registra odbytových združení preukázateľne zabezpečujúcich dodávky v krátkom odbytovom reťazci do zariadení spoločného stravovania v rámci svojej regionálnej príslušnosti.
(8) Ministerstvo môže zaradiť odbytové združenie do sústavy dodávania na základe žiadosti odbytového združenia, ak
a) je zapísané do registra odbytových združení podľa odseku 7,
b) preukáže, že dodáva alebo zabezpečuje dodávanie poľnohospodárskych produktov alebo potravín do zariadenia spoločného stravovania,
c) preukáže, že dodávanie realizuje v krátkom odbytovom reťazci, v ktorom medzi stupňom výroby a stupňom dodávania sú najviac dva stupne spracovania,
d) spĺňa požiadavky na kvalitu16sf) poľnohospodárskych produktov a potravín dodávaných v krátkom odbytovom reťazci do zariadení spoločného stravovania upravených podľa odseku 14 písm. a).
(9) Na zaradenie odbytového združenia do sústavy dodávania nie je právny nárok.
(10) Ministerstvo určí počet odbytových združení, ktoré možno zaradiť do sústavy dodávania, najmä podľa potrieb zariadení spoločného stravovania, distribúcie potravinových púští a počtu a zamerania odbytových združení dodávajúcich poľnohospodárske produkty alebo potraviny v krátkom odbytovom reťazci.
(11) Ministerstvo vymaže z registra odbytových združení odbytové združenie alebo charitatívnu organizáciu, ak neoznámi ministerstvu zmenu údajov v lehote podľa odseku 6, ak zaniklo alebo ak sa dopustilo správneho deliktu podľa osobitného predpisu.16sg) Ministerstvo vyradí zo sústavy dodávania odbytové združenie, ktoré prestane spĺňať podmienky podľa odseku 8. Ministerstvo môže na účely zistenia splnenia podmienky podľa odseku 8 písm. d) požiadať o stanovisko Štátnu veterinárnu a potravinovú správu Slovenskej republiky.
(12) Na zápis, výmaz a vedenie registra odbytových združení a zaradenie a vyradenie odbytového združenia zo sústavy dodávania sa nevzťahuje správny poriadok.
(13) Ministerstvo môže zriadiť jednotný informačný systém na evidenciu ponuky a dopytu poľnohospodárskych produktov a potravín dodávaných odbytovými združeniami.
(14) Ministerstvo môže všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoviť
a) požiadavky na kvalitu poľnohospodárskych produktov a potravín dodávaných v krátkom odbytovom reťazci do zariadení spoločného stravovania,
b) podrobnosti o zaraďovaní do sústavy dodávania a kritériá určenia počtu odbytových združení, ktoré možno zaradiť do sústavy dodávania.
(15) Úradnú kontrolu plnenia požiadaviek na kvalitu poľnohospodárskych produktov a potravín dodávaných v krátkom odbytovom reťazci do zariadení spoločného stravovania upravených podľa odseku 14 písm. a) vykonávajú orgány úradnej kontroly potravín.16sh)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 16s až 16sh znejú:
"16s) Napríklad § 20f až 21 Občianskeho zákonníka, § 2 ods. 1 až 3 zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, § 41, § 56 ods. 1 a § 221 ods. 1 Obchodného zákonníka.
16sa) § 26 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
16sb) § 2 ods. 1 písm. h) zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
16sc) § 2 ods. 6 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
16sd) Napríklad zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, zákon č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a zákon č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
16se) § 6 ods. 7 až 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov.
16sf) § 2 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16sg) § 28 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16sh) § 21 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov."."
Dobre a ideme do finále.
3. V čl. I druhý bod znie:
"2. Za § 12c sa vkladá § 12d, ktorý znie:
"§ 12d
Odbytové združenie alebo charitatívna organizácia podľa § 10g ods. 6, ktoré vznikli do 31. decembra 2023, sú povinné požiadať ministerstvo o zápis do registra odbytových združení do 31. augusta 2024."."
4. V čl. II úvodnej vete sa vypúšťajú slová "mení a" a označenie bodu 1.
No a posledná vec, ktorú tu máme.
5. V čl. III sa slová "1. marca 2023" nahrádzajú slovami "1. januára 2024".
Koniec vety.
Takže posúvame tú platnosť vlastne od 1. januára 2024. Nebude to mať ani žiaden dopad na tentoročný štátny rozpočet, čiže je to v rukách ďalšej vlády.
Čiže tým pádom som, pán predsedajúci, prečítal celý pozmeňujúci návrh a ďakujem za slovo.

17. 5. 2023 16:50:56 - 16:51:54 90. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 1525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
108.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené dámy, vážení páni, máme tu zase zákon, ktorý sa tu poneviera od septembra minulého roka, takže kvôli, konečne dôjde k jeho, jeho druhému a tretiemu čítaniu a hlasovaniu. Jedná sa o zákon o krátkych odbytových reťazcoch, je to v podstate zákon, ktorý zabezpečuje odbyt pestovateľov, poctivým farmárom, gazdom, prvovýrobcom, následne testuje tieto potraviny a dodáva ich do škôlok, nemocníc a DSS-iek.
Ja som o tomto zákone v prvej, v prvom čítaní už povedal úplne všetko, ja mám potom už len pri... pripravené nejaké pozmeňujúce návrhy a to je, to je všetko zatiaľ.
Odovzdávam slovo, ďakujem.
16. 5. 2023 11:27:10 - 11:28:09 90. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
72.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán predseda, prosím vás, bolo povedané na poslednom grémiu, že termínovať sa budú body len na základe zvolaného grémia. Teraz sa termínujú a predhadzujú sa rôzne body a hlasuje sa tu o nich. Tak sa chcem len opýtať, či už tá, akože tá dohoda z posledného grémia neplatí, alebo platí. V tom prípade teda mám päť pozmeňujúcich návrhov, ktoré som dal v piatok (reakcia predsedajúceho: „Procedurálnych, nie?"), procedurálnych, áno, pardon, procedurálnych, ktoré som dal v piatok, chcel som ich zrušiť, ale, prosím, dajte hlasovať o každom procedurálnom mojom návrhu osobitne, zvlášť.

Kollár Boris, predseda NR SR
Kde ho máte? Kde to máte, pán poslanec, nevidím.

Linhart, Patrick, poslanec NR SR
Odovzdal som to, ale môžem to prečítať, ja to viem naspamäť prípadne.

Kollár Boris, predseda NR SR
Dobre. Rád vám odpoviem, dohoda bola taká, že dnes sa dohodneme na ďalšom rokovaní, ale vidíte, že sa to pustilo, že sme každému všetko poschvaľovali alebo umožnili vôbec plénum, aby o tom hlasovalo. Takže určite umožníme aj o vašich, aby plénum hlasovalo. No ale ja ich nemám tunák, takže... Mám tunák, pán poslanec, jeden, dávate procedurálny návrh, aby sa o všetkých procedurálnych návrhoch, ktoré som dnes podal, hlasovalo v utorok o jedenástej hodine. To už asi nie je, to už nie je aktuálne, alebo aby sa zvolalo grémium. Tak to grémium bude, takže tam môžete... (reakcia z pléna) Prosím, ešte zapnite pána poslanca.

Linhart, Patrick, poslanec NR SR
Ešte máte štyri, ja môžem prečítať, keď môžem teda, hej?

Kollár Boris, predseda NR SR
Prečítajte ich, áno, dám o nich hlasovať.

Linhart, Patrick, poslanec NR SR
Žiadam, aby sa body 107 a 108 preložili dnes na 14.00 h a na 15.00 h. Je to 1343 a tlač 1344, termínované body, poprosím. Ďakujem. To je prvý.

Kollár, Boris, predseda NR SR
Dobre, dám o tom hlasovať, ale musím upozorniť celé plénum, že tam už máme termínované body, takže pri všetkej úcte, naše hlasy asi nedostanete kvôli tomu, že tam už je niečo termínované.
Takže prosím, prezentujme sa a hlasujeme o návrhu pána poslanca Linharta. Pán poslanec, ak vám to neprejde, môžete si nájsť termín, kedy neni nič už termínované a tam môžete ešte raz vyskúšať.
(Hlasovanie.) Prítomných 140, za 43, 12 proti, zdržalo sa 79, 6 nehlasovalo.
Uvedený návrh sme neschválili, musíte nájsť termín, kedy nie je nič už dopredu termínované.
Teraz pani poslankyňa Bittó Cigániková, nech sa páči.
12. 5. 2023 14:04:49 - 14:05:32 90. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1698 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
182.
Pán predsedajúci, chcel by som dať procedurálny návrh o procedurálnych návrhoch. Dávam procedurálny návrh, aby sa o všetkých mojich dnes podaných procedurálnych návrhoch, ktoré som dnes teda podal, hlasovalo v utorok o jedenástej hodine a predtým by som rád požiadal, aby zasadlo grémium, pretože bolo sľúbené na grémiu, že o termínovaní bodov bude zasadať vždycky grémium. Čiže váš predošlý predsedajúci pán Pčolinský povedal, že automaticky sa nedá hlasovať o týchto procedurálnych návrhoch o jedenástej hodine v utorok, preto dávam procedurálny návrh o tom, aby sa o týchto procedurálnych návrhoch v utorok teda hlasovalo aj s grémiom. Ďakujem pekne.
12. 5. 2023 11:20:34 - 11:21:19 90. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1667 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
88.
Ďakujem, pán predsedajúci, mám tri procedurálne návrhy, čiže neviem, či mám dať osobitne, alebo naraz ich môžem dať. Mám ich tuto, samozrejme, hneď ich donesiem. Budem teda čítať, s dovolením.
Dávam procedurálny návrh, navrhujem termínovať body 107, tlač 1343, a 108, tlač 1344, na prerokovanie v utorok dňa 16. 5. o pätnástej hodine a šestnástej hodine. Druhý procedurálny návrh je, dávam to isté, ale o 16.30 h, 17.30 h a tretí je to isté, ale pôjde o 17.00 h a 18.00 h. Procedurálne návrhy vám donesiem. Ďakujem.
12. 5. 2023 10:41:21 - 10:41:51 90. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1606 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
66.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Podávam nový procedurálny návrh, žiadam o termínovanie bodov 107, tlač 1343, a 108, tlač 1344, na 16. piatok, na 16. 5., pardon, opravujem, v utorok, a to o 14 h bod 107, tlač 1343, a 15 h bod 108, tlač 1344. Ďakujem.
12. 5. 2023 10:26:46 - 10:27:10 90. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1654 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
48.
Pán predsedajúci, ja žiadam o termínovanie bodov 107 a 108 na utorok ráno, čiže na 16. 5. ´23 na deviatu hodinu bod 107, tlač 1343, a na desiatu hodinu v ten istý deň bod 108, tlač 1344. Poprosím o všeobecný súhlas, pokiaľ nie, tak poďme hlasovať a môžme rovno uzavrieť túto schôdzu. Ďakujem.
11. 5. 2023 9:25:04 - 9:25:04 91. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
3.
Pán predsedajúci, len chcem kvôli záznamu uviesť, že som sa prezentoval aj o deviatej hodine a ma vykázalo, že tu nie som. Ja som tu bol aj fyzicky prítomný, takže by som chcel do záznamu dať. Ďakujem pekne.
5. 5. 2023 12:16:40 - 12:16:46 90. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 1646 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
94.
Ďakujem. Len som priniesol minerálku kolegovi, lebo nemôže opustiť svoje miesto, tak mi ho bolo ľúto.
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. Ja len chcem naozaj poďakovať Mariánovi aj ostatným všetkým, ktorí vystúpili v rôznych rozpravách, vo faktických otázkach, za ich veľmi odborné a vecné diskusie a za ich príspevky. Veľmi pekne vám ďakujem ešte raz a prajem pekný deň.
5. 5. 2023 12:04:43 - 12:14:45 90. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 1646 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
90.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené dámy, vážení páni, ja plne súhlasím, že Slovenská obchodná inšpekcia by mala mať naozaj naspäť kontrolu nad cenami. Veď videli sme to pri tzv. protiinflačnom, pri protiinflačných garancií cien, alebo ako sa to nazvalo, ten, to pro... tá promoakcia, ktorá bola vedená pánom ministrom Vlčanom, odchádzajúcim z postu ministra po včerajšej tlačovke, ako som sa dozvedel. Vieme dobre, že Slovenská obchodná inšpekcia, aj keď som napríklad podal podnet na prešetrenie cien, ktoré boli zmanipulované predtým, než sa spustila tzv. tá promoakcia pod názvom protiinflačnej garancie, tak nemohla vykonať svoju činnosť z toho dôvodu, že nemala jednoducho v rukách žiadny nástroj, žiadnu zbraň tak urobiť. Čiže sa opierala o dobrovoľnosť. Čiže naozaj tu plne súhlasím, tu treba vrátiť túto moc späť SOI-ke a treba im dať späť ich prácu do rúk, pretože teraz sú momentálne odstavení.
Čo sa týka samotných návrhov. Ja som si prešiel tento návrh s pánom Suskom ešte predtým, než ho, než bol podaný do pléna, plne súhlasím s väčšinou bodov. V podstate veľmi podobný alebo rovnaký návrh som dával ešte v roku 2021. Ja som veľmi rád, že momentálne sa našla obrovská spústa politikov, ktorá sa bije do hrude a bojuje za potraviny. Ja som veľmi rád, že mám konečne svojich kamarátov a svojich prívržencov a spoločne možno aj so svojím fanklubom, týmto politickým fanklubom ostatných ľudí, ktorí sa teda pridali po tých šiestich rokoch, čo bojujem za lepšie potraviny, nie otraviny na Slovensku, takže tu títo politici sa objavili. Niektorí to naozaj myslia vážne. Ja osobne poznám predsa pána predsedu výboru, takisto kolegov a v živote som sa nepozeral na politické tričko, či je to červený, zelený, oranžový alebo modrý, ale pozeral som sa na to, ako ladíme v tematike potravín.
Bohužiaľ, ja už v roku 2021 som dával viacero návrhov na koaličnú radu, ktoré, bohužiaľ, nikdy nevideli svetlo sveta. Prečo? Pretože koaličnou radou boli zamietnuté. Bolo mi povedané, že moje návrhy, ktoré sa dnes predkladajú do pléna, tieto návrhy sú nelogické a nepomôžu. To mi je naozaj ľúto, pretože o inflácii sme už vedeli dávno a zobúdzame sa teraz, keď je neskoro. Takisto som veľmi rád, že u niektorých politikov sa prebudila taká tá citlivosť k ľuďom s rôznymi potravinovými alergiami a intoleranciami. Matka troch detí, kde každé dieťa má úplne inú intoleranciu, nemá šancu v dnešnej dobe prežiť bez pomoci ostatných. Predstavte si matku s dieťaťom, s troma deťmi, a to je vážne, to je skutočný prípad, kde mám e-mail od mamičky s troma deťmi s rôznymi intoleranciami. Ja vám ho aj môžem prečítať, ale nebudem zdržovať, lebo som sľúbil, že budem mať vystúpenie iba päť minút, kolega Marián Viskupič ide hneď po mne. Takže nechcem zdržovať, chcem dodržať slovo. Nemá šancu jednoducho tieto deti uživiť bez pomoci štátu alebo iných. Takže preto v druhom čítaní, ja, samozrejme, podporím tento návrh, takisto ako podporím návrh z dielne HLAS – sociálna demokracia, ktorý je úplne identický, pretože máme tam naozaj skutočne rovnaké zmýšľanie, čo som veľmi rád. A ten istý návrh, ktorý je z dielne HLAS – SD, som chcel podať do pléna ja. Lenže pozrite sa sem, vieme veľmi dobre, že keď sú rovnaké dva návrhy, tak jednoducho jeden z tých návrhov sa aj tak stiahne. Predseda parlamentu predsa stiahne jeden z tých návrhov, lebo sú úplne identické.
Takže budem veľmi rád, pokiaľ buď po prvom čítaní, keď verím, že návrh SMER-u – SD alebo HLAS-u – SD nájde plnú podporu v parlamente, priložím pozmeňovacím návrhom do druhého čítania pozmeňujúci návrh, ktorý rieši pomoc ľudí s rôznymi intoleranciami. Dnes máme na Slovensku trištvrte milióna týchto ľudí. Trištvrte milióna ľudí, ktorí musia platiť o 20 až 60 % viac za svoje produkty ako ostatní. Trištvrte milióna ľudí, ktorí u určitých vybraných produktoch, bez ktorých oni, bohužiaľ, nevedia prežiť, trištvrte milióna ľudí platí až o 200 % viac. A to nie je výrobou. Výrobok, ktorý je bezlaktózový, a výrobné náklady tohto výrobku sú možno o 20 % vyššie než výrobky obyčajného produktu, ktorý nemusí spĺňať podmienku bezlaktózového produktu. Bohužiaľ, obchodné reťazce, ako veľmi dobre viete, si prehadzujú neskutočne obrovskú obchodnú prirážku. Teraz sa nebudeme baviť o regulácii cien, nepôjdeme cestou Maďarska.
A prosím politikov, nech si nemýlia, a tých, čo tomu nerozumejú, nech nehovoria o cenovej regulácii alebo... cien alebo... a nech ju neporovnávajú s reguláciou obchodných marží alebo obchodných prirážok. Sú to dva úplne iné, totálne elementárne iné a rozdielne veci. Nejdeme cestou Maďarska a nikdy cestou Maďarska nepôjdeme. Tú chybu sme videli, akú urobil Orbán. Prázdne poličky, výrobcovia nechcú absolútne ani vyrábať tieto produkty, pretože majú, musia ich vyrábať za určitú cenu, tak sa radšej rozhodli, nech, že ich prestanú vyrábať, zavreli fabriky a tak ďalej. Vidíme tú obrovskú infláciu, myslím, že je to už na úrovni, pán kolega, keď sa nemýlim, 48 % teraz momentálne? Skoro 50 %, áno. Takže touto cestou určite nechceme ísť. Ale vždy musíme šlapnúť na krk obchodným reťazcom. Ja to tu hovorím od prvej chvíle, keď som prišiel do tohto pléna. Od prvej chvíle! Nenažranosť zahraničných koncernov, ktoré prídu, vyžerú tento, tento národ, zoberú peniaze a ujdú s nimi do zahraničia. Túto nenažranosť musíme ukončiť. Ja som veľmi rád, že sa predkladajú takéto návrhy. Som naozaj veľmi rád, plne ich podporím v pléne a ja verím, že ľudia, ktorí majú zmysel pre ľudskosť a sú tu pre ľudí a nie ako lobisti určitých koncernov, že títo ľudia, títo poslanci tu v Národnej rade Slovenskej republiky tieto dva návrhy zákonov podporia.
Dámy a páni, pokiaľ si niekto myslí, že obchodný reťazec nemôže prežiť na 40-percentnej obchodnej prirážke, tak ja vám poviem príklad z praxe, pretože som človek, ktorý hovorí z praxe. Mal som reštauráciu, ktorej som sa vzdal kvôli mandátu. Mal som vyšší príjem v tej reštaurácii, ako beriem dneska poslanecký plat. Bola to reštaurácia pre ľudí s intoleranciami. Takže naozaj, odžili sme si tam svoje a viem, čo to je, viem, koľko ľudí je, viem, aké majú problémy, a viem, ako ťažko sa im dneska dýcha, keď idú do obchodu alebo do reštaurácie a chcú si kúpiť obyčajné základné jedlo. Veď jedlo a voda, veď to je základná vec, ktorú by mal, by mal mať prístup každý občan. To malo byť zakomponované v Ústave Slovenskej republiky.
Ja vám dám presný príklad. Založil som pred vstupom do politiky obchodnú sieť. Nebudem hovoriť značku, lebo nemôžem. Táto obchodná sieť funguje na štyridsať, na 35 až 40 % určitých výrobkoch, ako sú napríklad tzv. výrobky nadštandardné, by som to nazval, tak funguje na 35- až 40-percentnej obchodnej prirážke. A ja vždycky hovorím: dá sa to. A sú to slovenské produkty, podporujú slovenských poľnohospodárov, slovenských gazdov, slovenských pestovateľov a dá sa to. Takže ja vidím tie nákladné, nákladný, nákladné ceny alebo nákladky, ako sa tomu hovorí tak slangovo, u výrobcov, vidím, aké oni majú obchodné prirážky na svojich výrobkoch. Bohužiaľ, niektorý výrobca predáva jeden výrobok s jedným, s jednocentovým ziskom. Niektorí sú tu takí, čo predávajú s desať, maximálne 12 %. To už preháňam, to sú už fakt lukratívne výrobky, to už hovoríme o nejakej lukratívnej klobáse a tak ďalej. Keď si zoberiete cenu surového mäsa, tam sa pohybujeme na pár centoch a keby nebolo nášho zákona deväťdesiatjedničky o neprimeraných obchodných podmienkach v obchodoch v potravinárstve, tak možno by išli aj do dnešného dňa ešte pod výrobnú cenu, len aby sa dostali do toho reťazca, len aby tam ukázali svoje produkty a len aby mohli prežívať a mohli fungovať.
Samozrejme, keďže sa vyjadrujem k tomuto zákonu, budem sa držať čisto kritiky alebo pochvaly, to je jedno, k tomuto zákonu, ale chcem spomenúť len veľmi naozaj na okraj... (reakcia z pléna), mám 49 sekúnd, tak 36 sekúnd, tak za 36 sekúnd stihnem ešte povedať, že aj ja ako nezávislý poslanec Národnej rady Slovenskej republiky riešim problematiku cien potravín v školských jedálňach, v nemocniciach a v domovoch dôchodcov, ten zákon, ktorý prešiel prvým čítaním, a ďakujem za podporu celého pléna, ktoré tento zákon jednoducho posunie do druhého čítania. A riešime aj 40-miliónovou dotáciou ceny slovenských pestovaných, kvalitných produktov, aby k nim mali prístup deti, pacienti a naši rodičia, ktorí sú v domovoch dôchodcov.
Ďakujem za pozornosť.
5. 5. 2023 11:15:37 - 11:17:37 90. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 1646 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
68.
Pán kolega, ďakujem za veľmi odbornú, vecnú debatu. Naozaj, táto debata, takáto debata o potravinách v skutočnosti v parlamente už dlho nebola. Musím povedať, že potravinárstvu sa venujem niekoľko rokov, presne 25, to je štvrť storočia, a prečítal som si podrobne tento zákon. Nechal som si to vysvetliť aj od vášho kolegu s právnym vzdelaním, od pána Suska a naozaj musím povedať, že veľmi podobný návrh som dával ja v roku 2021 práve, lebo ste práve povedal, že od roku ´21 sa nikto tomu nevenoval. Bohužiaľ, moje návrhy nikdy nevideli svetlo sveta, pretože už boli zarezané na koaličnej rade a boli odmietnuté koaličnou radou, preto som vtedy ešte ako nominant strany alebo klubu, hnutia SME RODINA nemohol tieto návrhy predložiť, pretože mi to nebolo dovolené.
Každopádne vítam túto pomoc. Samozrejme, nesmieme zabúdať aj na jednu dôležitú skupinu, a to je skupina ľudí s intoleranciami. Máme na Slovensku trištvrte milióna ľudí s rôznymi intoleranciami, potravinovými intoleranciami, a preto by som bol veľmi rád, keby som mohol zapracovať do jedného z návrhov, ktoré sú predložené do Národnej rady Slovenskej republiky na túto schôdzu, zapracovať v druhom čítaní, keď prejdú, aj svoj pozmeňovací návrh, ktorý bude nezabúdať aj na túto skupinu a pomoc tejto skupine, pretože potraviny pre túto skupinu ľudí sú naozaj o 20, 30 a v niektorých prípadoch až o 200 % drahšie a títo ľudia, bohužiaľ, si túto svoju intoleranciu alebo chorobu nevybrali a nie sú schopní, keď máte tri deti napríklad a každé má inú intoleranciu, je veľmi ťažké pre matku zvládať finančne takúto situáciu.
Ďakujem.
4. 5. 2023 17:11:31 - 17:12:05 90. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 1477 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
117.
Pán predseda, ja nechcem ani termínovať, ani posúvať body svojich dvoch zákonov, ktoré sú tu, ale, bohužiaľ, tie zákony moje sa presunuli z bodu 97 na bod 107 a 108. A vzhľadom k tomu, že tieto body už boli stiahnuté a boli predložené na septembrovej schôdzi a stále sa presúvajú a presúvajú a presúvajú (reakcia predsedajúceho: „Áno."), len vás chcem poprosiť, a to som dal do procedurálneho návrhu, aby sa len prihliadalo na to, aby boli prerokované na tejto schôdzi. Nič iné nechcem. Ja nechcem žiadny iný prístup, len tento, prosím, pán predseda. Veľmi pekne ďakujem.
29. 3. 2023 11:42:23 - 11:42:35 88. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
75.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Ja len chcem pripomenúť, že dnes máme ten mimoriadny výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, kde sa budú takisto rozdávať takéto balíky, je to balík základnej pomoci potravín pre tých ľudí, čo si to nemôžu dovoliť.
Ďakujem.
23. 3. 2023 10:36:33 - 10:37:31 88. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
64.
Ja len veľmi stručne. Ďakujem za slovo. Ako záverečné slovo by som chcel povedať, ešte raz, prosím, podporte ten zákon, je to zákon pre pestovateľov, tí pestovatelia trpia, bránia sa aj pred zelenými vekslákmi, nemôžu im konkurovať cenovo z veľkoskladov, proste keď vám príde nejaká paprika niekde z Číny alebo z Afriky, alebo z Izraela, ako to k nám chodí, nemajú šancu alebo melóny z Almérie zo Španielska dole z tých fóliovníkov, nemajú šancu to kontrolovať, a teda nemajú šancu sa s tým nejak vysporiadať, pretože tá cena je úplne niekde iná, ako keď si vypestuje pestovateľ niekde v Komoči napríklad, takže ja som, ja budem veľmi rád, keď to podporíte, pôjde to do ďalšieho čítania, sadneme si na to a dopracujeme všetko, o čom ste hovorili, pretože ja súhlasím s tým, čo ste rozprávali, nedá sa protirečiť, čiže budem rád, keď sa to dopracuje a keď my s týmto zákonom potom ďalej pomôžete. Ďakujem za slovo.
23. 3. 2023 10:23:19 - 10:34:15 88. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Linhart, Patrick (-) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
60.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja som veľmi rád, že sa tu strhla taká veľmi praktická, taká objektívna a veľmi odborná diskusia. Ja som naozaj za to veľmi rád.
V prvom rade by som chcel poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, a aby som dal na poriadok pár, pár vecí.
Pán Oravec, my sme riešili s pánom profesorom Bírešom tú certifikáciu a dohodli sme sa, že to bude urobené vnútorným predpisom. Bolo to v takom politickom období, keď tá situácia nebola najlepšia medzi ministerstvami. Tento zákon pripravovalo mimochodom legislatívne oddelenie ministerstva pôdohospodárstva, nie hospodárstva, práve kvôli tomu udeleniu tej, tej certifikácie a tak ďalej. S pánom Hirmanom sme si len teda prebrali detaily a bolo to odsúhlasené s pánom Hirmanom aj celou koaličnou radou. A RVPS-ka a pán Bíreš, pán profesor Bíreš ako riaditeľ ŠVPS-ky teda navrhol, že bude to riešiť vnútorným predpisom a keď sa otvorí diskusia, tak aj v druhom kole môžeme pridať pozmeňovák, kde teda pokiaľ to nebude vnútorným predpisom a pokiaľ to bude potrebné zákonom, pokiaľ plénum bude mať s tým problém, a týmto pozmeňovákom už priamo určiť, že kto kde a ako. Nechceli sme to robiť takto natvrdo hneď na začiatku, pretože chceme dať priestor aj správcom trhovísk. Správcovia trhovísk momentálne si už označujú, veľa trhovísk, aj v Nových Zámkoch, keď pôjdete na Tržnicu v Nových Zámkoch, tak títo správcovia si už označujú svojich tých slovenských pestovateľov, prípadne slovenskí pestovatelia samostatne sa označujú, je tam aj také veľké napísané, že z vlastnej produkcie, hej. Ovocie, zelenina, z vlastnej produkcie.
A už keď hovorím o tých nových Zámkoch, keď už máme spoločný vkus na ženy, lebo vaša žena je z Nových Zámkov, aj moja žena je z Nových Zámkov, ja som sa tam priženil, tak tie Nové Zámky sú také v tom špecifické. Určite, pán Oravec, viete, že tam je jedna rodina, ktorá tam tak nejak operuje, dokonca už vytvára aj cenotvorbu, tá pani, ono ich je 8, majú 8 stánkov, čiže problém nemajú s tým skupovaním stánkov, majú niečo svoje, naozaj majú svoje, lebo majú záhradku malú, ale potom tam majú celú tú selekciu z Tesca, v podstate to je len také Tesco pod holým nebom. Hej? Keď si to tak zoberiete, keď tak vám preloží ešte v tých bedničkách, v Tesco bedničkách, v tých zelených to tam majú, tak jednoducho oni nemajú problém si zaplatiť 8 miest, pretože majú na to peniaze, dokonca si už aj robia cenotvorbu, už prešli do takého mafiánskeho štýlu, že si vytvárajú cenotvorbu, no ale sú chránené primátorom v Nových Zámkoch, takže je to jeho kamarátska nejaká rodina údajne, takže jednoducho neviem s tým nijak pohnúť priamo u tohto trhoviska, ale toto sa deje aj úplne všade, v celom štáte sa toto deje.
Ja som prebehol trhoviská v rámci reseču, bol som v Košiciach, bol som v Poprade, bol som na Miletičke v Bratislave, sú aj o tom záznamy, sú aj videá o tom a ukazoval som na tieto nedostatky. Takže ešte raz aby som teda konkrétne odpovedal na túto otázku, tá, ten fokusy na to, že buď v druhom čítaní, keď to chceme dať legislatívne do toho zákona, môžme, po nejakých dohodách, lebo je to otvorená vec, nie je to nič uzavreté a pokiaľ nie, tak pán Bíreš a teda ŠVPS-ka by si to rada riešila sama vo svojej kompetencii vnútorným predpisom. To je jedna vec.
Vypravovalo to ministerstvo pôdohospodárstva tento zákon a ešte by som odpovedal, neboli to dva zákony, ono s tými odbytovými centrami bol problém, lebo zase bolo to prilepené s pánom Hirmanom a pán Dostál, ktorý tu sedí, tak, samozrejme, a veľmi správne, pán Dostál, ste to urobil, tak pán Dostál povedal, že to je prílepok, čo my sme uznali, že to je prílepok a my sme ten zákon stiahli. Čiže to je úplne v poriadku, je to pravda, chceli sme to veľmi rýchlo presadiť, pretože tá politická situácia bola naozaj vtedy veľmi horká.
No a ešte k tej politickej situácii. Keď sa OĽANO mlátilo so SaS-kou a medzi sebou, tak tam nebol veľký priestor na to, aby sme behali medzi ministerstvami, špeciálne nie medzi ministerstvom OĽANO a SaS. Aj pre mňa ako člena vtedajšej koalície so SME RODINA bolo toto veľmi komplikované. Ja som vôbec rád, že som tento zákon dal, aj sa vkladal na niekoľkokrát a prekladal sa do nekonečna, v podstate od kedy, od septembra je už v pléne, takže dnes máme marec. Takže len toto k tomu.
Ďalej by som chcel povedať, poďakovať pánu Kočišovi, úplne správne ste hovoril, že plodiny by sa mali jesť v rámci makrobiotiky zo svojho lokálneho okolia a pán Taraba tak isto spomínal to víno. Na to by som veľmi rád reagoval, pretože mám s tým 20-ročné skúsenosti z pohľadu potravinového kritika, ktorý uháňa takýchto podvodníkov všade po svete.
Žil som v Írsku, aj tam to, tam to tak nefunguje, aj tam majú problémy, ale tam to nefunguje ako u nás, ale dobre, vrátim sa naspäť na Slovensko. Írsko je ostrov, je uzavretá krajina, veľa sa tam dováža, ale si pestujú sami a nemajú tento problém, tam nikoho asi nenapadne ísť do skladu a kúpiť niečo a povedať, že to je írske. Ako ja som nevidel Íra farmára, ktorý by sa tváril, že je farmár, nakupuje v Kauflande, ako alebo v Audi alebo v Lidli, lebo niekde tam, takže to som nikdy nevidel, nemajú to mentálne myslenie.
My aj geograficky, samozrejme, sme viac ohrození tým, že sme kontinent v strede Európy, v srdci Európy, máme tu Poliakov, ktorí tu dovážajú, Maďari, ktorí tu dovážajú, no a do toho maďarského skladu konkrétneho sa dováža úplne z celého, z celej Európy, z celej Európskej únie, tak to z celej Európskej únie, hlavne zo skladov z Belgicka vyradené rôzne tieto životu nebezpečné, zdraviu škodlivé plodiny. Čiže v rámci makrobiotiky by sme mali naozaj podporovať svojich lokálnych pestovateľov, nejaké označenia už existujú, áno, oni existujú, ale nefungujú. A ja vám poviem prečo nefungujú. Nefungujú preto, lebo sú dobrovoľné a to je ten problém. Hej? To je ten problém tej dobrovoľnosti, RVPS-ka nemá dosť kontrolórov, hovorím traja kontrolóri v Nových Zámkoch na 150 obchodov plus trhovisko. To sa nedá. Ja tých kontrolórov poznám, ja o nich môžem povedať po mene, pán Hlísta, ako ja vám ich môžem vymenovať aj s riaditeľom, ja ich poznám, ja som tento zákon aj s nimi tvoril a ja som s nimi diskutoval ako aj s pani Jankou Kováčovou, ktorej je šéfka tržnice v Nových Zámkoch, takže po mene všetkých poznám a tento zákon neni z Bratislavy niekde od stola z parlamentu, že tam šupne a na, trápte sa, tento zákon je jednoducho odšľapaný z praxe, z chodníka a je priamo z ulice vytvorený a prinesený do pléna. Tak som sa dostal aj ja do pléna, z ulice, ako potravinový kritik spred parlamentu, keď som tu chodil na výbory k pánovi Zelníkovi, šéfovi zdravotníckeho výboru zo SNS a až po poslanca.
Naša kontrola nie je dostatočná a ja vám poviem napríklad, ako sa dá obísť. Ako sa dá obísť veľa vecí. Ako sa dá obísť napríklad to, že ste pestovateľ - nepestovateľ. Celý ten proces som si zdokladoval, my sme to chceli riešiť komplexne, systémovo, bohužiaľ, by sme museli zapojiť do toho ministerstvo vnútra, pani Remišovú, čo bolo vtedy nemožné kvôli informatizácii systému, lebo mal by to byť nejaký informačný systém. Ja som ten systém aj vymyslel, aj navrhol, nazval som ho Potravinový semafor, pre trhoviská, jednoducho oni nemajú možnosť ako skontrolovať napríklad polia, hej? Čiže RVPS-ka príde a povie RVPS-ke, že tu je zmluva, tu je dohoda, tu je o poli, o prenájme nejakého políčka, to si môže napísať Janko Hraško s Evičkou, cez balkón si spíšu a napíšu si niečo a obaja majú len dva balkóny a jeden má 1m2 po babičke niekde na dedine, takže si to môže prenajímať a ja neviem čo všetko a môžete tam pestovať 10 ton banánov a ananásov akože v úvodzovkách mesačne, hej, lebo to je ich produkcia. A potom sa ide na RVPS-ku, tam dostanete pečiatku, že v pohode, však máte zmluvu, papierovo to sedí, založí si do šuflíka a nikto nič neuvidí a nikto ani nevie, či to pole vôbec existuje alebo nie a čo sa tam pestuje. Vymyslel som aplikáciu, bohužiaľ, nepodarilo sa nám to aplikovať kvôli tomu, že to bol taký veľký medzirezortný projekt a kvôli tomu, že tá politická situácia už vtedy bola nestabilná. Ja som volil kratšiu formu. Ja volím takú formu, že dobre, poďme do toho, ja nehovorím, že ten zákon je dokonalý, určite každý zákon keď si vezmem, tuto je dvojstránkový, no neni problém, však áno, samozrejme, nejaký základ je, hej ten pilier, ten podstavec, ten základný pilier je postavený, je napísaný schválne veľmi jednoducho a veľmi stručne, veľmi jednoducho, to je veľmi jednoduchý zákon, to je pár riadkov keď sa na toto pozriete, nie je tak komplikovaný ako odbytové centrá alebo potravinový semafor, alebo niečo iné. Toto je naozaj veľmi jednoduchý zákon a práve preto je tak napísaný, tak veľmi jednoducho, aby sa k tomu mohli dávať prípadné návrhy, pozmeňováky v druhom čítaní. My sme nečakali, že každý bude súhlasiť s týmto zákonom, ale to máte ako pivo jednej značky. Ono je také univerzálne, jedna značka americká, nebudem hovoriť, ktoré na B, je také univerzálne pivo, pije to každý, aj ženy, aj muži, aj chutí to tým, čo majú radi plzňové pivá aj ipy, aj čierne pivá, také je to také nejaké medzi. Hej? Aby oslovil každého. No dobre a teraz z toho môžeme urobiť alebo ipu, alebo čierne pivo, alebo poďme z toho vytvoriť niečo, čo potrebujeme na konci dať dokopy, aby to malo nejaký zmysel, nejakú hlavu a pätu. Ja sa nebránim komunikácii, nebránim sa tomu, aby tento zákon prešiel do druhého čítania potom nejakými ešte úpravami, som otvorený.
Takže, pán Taraba a pán Oravec, ja budem veľmi rád, keď si sadneme, obaja ste rozumní ľudia, nebudem sa pozerať na politické tričká. Sadneme si. Keď to podporíte do prvého čítania, ja vám sľubujem, že keď v druhom čítaní nebude zahrnutý váš pozmeňovák alebo nebude akceptovaný, alebo sa otočím chrbtom, tak kľudne to zarežte a dobre, je to moja chyba, ja si to zoberiem na svoje plecia, že dobre, ja som zlyhal, ale prosím vás, nepotopte tento zákon a podporte tento zákon, aby išiel do prvého čítania, v druhom čítaní tam to môžeme upravovať, ten zákon je postavený dobre, stačí tam upraviť pár riadkov alebo dodať pár riadkov, pokiaľ mu tam chýbajú, super, som otvorený debate.
Veľmi pekne vám ďakujem za slovo.