Vyhľadávanie v prepise rozpravy

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
27. 6. 2023 15:06:19 - 15:07:56 94. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 1598 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
38.
Ďakujem. Pán predsedajúci, navrhujem, aby bolo hlasovanie zajtra o jedenástej.
27. 6. 2023 14:09:24 - 14:10:24 94. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 1729 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
4.
Vážený pán predsedajúci, v zmysle rozhodnutia predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 1798 z 25. mája 2023 podávam správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore pre európske záležitosti. Predseda NR SR uvedeným rozhodnutím pridelil materiál na prerokovanie výboru pre európske záležitosti ihneď, to znamená 25. mája 2023. Schôdza výboru bola otvorená, následne prerušená, aby mohli byť na vyjadrenie prizvaní zástupcovia exekutívy. Menovite minister zahraničných vecí a európskych záležitostí. Následne prerušená schôdza pokračovala 13. júna, kde výbor prijal uznesenie č. 150, ktorým odporučil Národnej rade Slovenskej republiky uvedený návrh schváliť a určil ma za spravodajcu k tomuto návrhu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
15. 3. 2023 11:18:51 - 11:19:19 88. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 1433 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
25.
Ďakujem, pán predseda. Ako predkladateľ v mene troch poslaneckých klubov by som chcel... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
Utíšme sa, prosím!

Kmec, Peter, poslanec NR SR
... by som chcel navrhnúť presunúť tlač č. 1433, bod v programe 137, je to návrh uznesenia k pánovi Chovancovi, na budúcu schôdzu, lebo ešte prebiehajú odvolacie konania v Belgicku.
31. 1. 2023 13:15:51 - 13:16:52 81. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Vážený pán predseda, navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky prijala nasledujúce uznesenie, a navrhujem, aby sa o ňom hlasovalo ihneď. Dovoľte mi prečítať návrh uznesenia.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k usmrteniu slovenského občana Jozefa Chovanca po zásahu belgických bezpečnostných zložiek na letisku Charleroi vo februári 2018
Národná rada Slovenskej republiky
a) odvolávajúc sa na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 231 z 2. septembra 2020 k úmrtiu pána Jozefa Chovanca a zásahu belgických bezpečnostných zložiek na letisku v Charleroi vo februári 2018,
b) vyjadruje hlboké rozčarovanie z rozhodnutia belgickej prokuratúry nezačať trestné stíhanie voči príslušníkom bezpečnostných zložiek po ich brutálnom zásahu proti slovenskému občanovi pánovi Jozefovi Chovancovi,
c) odsudzuje neúmerné naťahovanie času zo strany belgických orgánov pri vyšetrovaní tohto nehumánneho násilného... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
Prosím vás pekne, dajte ešte čas pánovi poslancovi.

Kmec, Peter, poslanec NR SR
d) žiada vládu Slovenskej republiky, aby požiadala vládu Belgického kráľovstva o vysvetlenie dôvodov, ktoré viedli k zastaveniu trestného stíhania páchateľov tohto násilného činu,
e) žiada vládu Slovenskej republiky, aby s využitím všetkých politických, diplomatických a právnych prostriedkov trvala na vyvodení trestnoprávnej a disciplinárnej zodpovednosti voči tým príslušníkom bezpečnostných zložiek, ktorí sa priamo podieľali na tomto násilnom zásahu,
f) vyzýva slovenských poslancov Európskeho parlamentu, aby v rámci svojich kompetencií iniciovali a zasadili sa za vytvorenie nezávislej monitorovacej misie Európskeho parlamentu na dôsledné prešetrenie prípadu Jozefa Chovanca,
g) žiada vládu Slovenskej republiky, aby k 5. výročiu úmrtia Jozefa Chovanca informovala Národnú radu Slovenskej republiky o stave vyšetrovania tejto kauzy a predložila zoznam krokov, ktoré povedú k dosiahnutiu spravodlivosti pre Jozefa Chovanca,
h) ... (Odznelo mimo mikrofónu po prerušení vystúpenia časomerom.)
9. 12. 2022 12:40:09 - 12:40:09 79. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
134.
Peter, máš pravdu že vládnutie tejto koaličnej garnitúry bude ešte len výsledkom hodnotenia, ale môžme skonštatovať už teraz, že môžme hovoriť o vláde národnej ekonomickej a spoločenskej katastrofy, pretože, odhliadnuc od tých koaličných a opozičných hodnotení, ak sa pozrieme len na hodnotenia európskych a medzinárodných expertov a inštitúcií, hovoríme o najhorších verejných financiách v histórii Slovenska, hovoríme o bezprecedentnom štátnom dlhu, hovoríme o najdrahšom požičiavaní si.
Ak toto všetko spočítame, tak Slovensko ma našliapnuté na grécku cestu. A popri týchto katastrofálnych verejných číslach, ak si k tomu ešte pripočítame to, čo sa deje s EÚ zdrojmi, tak len tie aktuálne informácie, ktoré máme, tak zase budeme zo stalej... starej štátnej... star... starej finančnej perspektívy konštatovať, že do konca tohto roka už sa bude realizovať dekomitment vo výške 200 mil. eur. Na budúci rok, ktorý je posledný rok čerpanie starej finančnej perspektívy, nám zostáva 6 mld. V kombinácii so 6 mld. z plánu obnovy a ďalšími miliardami z novej finančnej perspektívy budeme konštatovať, že Slovensko príde nie o stovky miliónov, ale o miliardy eur, ktoré budeme musieť vracať do Bruselu.
Takže kombinácia zlého hospodárenia na národnej úrovni a zlého čerpania európskych zdrojov nás vedie k tomu že Slovensko sa fakt dostáva na grécku cestu.
30. 3. 2022 16:44:47 - 16:46:22 63. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 962 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
158.
Pán kolega Šutaj Eštok, ďakujem za prednesenú kritiku voči ministrovi Mikulcovi. Tých argumentov odznelo veľmi veľa počas jeho pôsobenia za dva roky. Dotknem sa preto len dvoch vystúpení, predovšetkým predsedu vlády Hegera, ktoré bolo veľmi slabé a nereagovalo na tie výtky, ktoré sú prednesené v obvinení ministra Mikulca.
Ale predovšetkým sa chcem dotknúť vystúpenia ministra Matoviča, ktorý opäť prerazil ďalšie dno. Je to ešte horšie ako piata cenová skupina, ktorá neexistuje ani v gastronómii a v angličtine je taký celkom trefný názov preňho, to, čo tu predviedol, sa to volá throwing a shit in the ventilator a preložím to diplomaticky do slovenčiny, Matovič tu totiž zasmradil priestor v pléne Národnej rady a potom hneď po vystúpení zbabelo ušiel. Ja ako diplomat som zažil mnohé politické garnitúry, ale toto, čo tu vidíme v podaní Igora Matoviča, nemá obdoby. Je to amaterizmus, je to klam v politike a arogancia moci v priamom prenose. A bojím sa, že tento zasmradený priestor, ktorý tu spôsobilo hnutie OĽANO na čele s Matovičom po celom Slovensku, už nebude možné vyvetrať.
30. 3. 2022 15:33:33 - 15:35:27 63. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 962 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
124.
Pán poslanec Zajačik, predniesli ste recyklovaný stranícky prejav OĽANO s historickým pohľadom spred roku 2018, to už sme počuli stokrát v tejto sieni.
Mňa by skôr zaujímalo to obdobie od roku 2020, keď táto vládna koalícia s mandátom s ústavnou väčšinou prišla k moci a čo urobila? Pretože za tie dva roky boja s koronakrízou ten výsledok je taký, že Slovensko je desiate najhoršie na svete v počte úmrtí na počet obyvateľov s vyše dvesto hodnotených subjektov. To je totálne zlyhanie krízového manažmentu na ministerstve vnútra, kde sme ministra Mikulca vôbec ani nevideli, že bojoval s koronakrízou. Celú operáciu riadilo ministerstvo obrany pod nálepkou Slovenské národné povstanie 2. A tak to aj dopadlo, desiaty najhorší štát na svete.
To isté sa črtá aj v prípade tejto humanitárnej krízy, ktorá, ktorá je bezprecedentná, samozrejme, treba to uznať. Ale treba si aj uznať, že zase krízový manažment zlyháva. A minister to proste nezvláda.
Takže neviem, akú dôveru mu vy vyjadrujete, ale ministerstvo vnútra v tomto zase ťahá za kratší koniec.
A čo sa týka zahranično-politických rozmerov, takého šaša v politike a v zahraničnej politike som ešte nielen na Slovensku, ale aj vo svete nevidel, a to som pochodil po svete už veľa štátov. Váš predseda je šašo, ktorý robí hanbu Slovensku po celom svete!
30. 3. 2022 14:57:32 - 14:59:33 63. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 962 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
100.
Vážená pani kolegyňa Denisa, správne si poukázala na systémové zlyhania osoby ministra Mikulca, ktorý sa zbabelo schováva za údajné zlyhanie generálneho riaditeľa sekcie krízového manažmentu, ktorého vyhodil, avšak tu platí slovenské príslovie, že ryba smrdí od hlavy a mal by osobne zobrať svoju zodpovednosť do rúk a iniciatívne odstúpiť. Bolo úplne vidno na začiatku humanitárnej krízy, že táto vláda absentovala na východnom Slovensku a dovolím si povedať, že táto vláda strávila viac času na Expo v Qatare ako na východnom Slovensku.
No to, čo mi vo vystúpení ministra Mikulca úplne chýbalo, to bola reflexia svojho zlyhania na začiatku, kde všetky samosprávy na východnom Slovensku a dobrovoľníci upozorňovali na absenciu vlády v tomto regióne a namiesto toho, aby priznal túto chybu, ktorú v konečnom dôsledku priznal aj predseda vlády Heger, tak zase začal osobne útočiť na samosprávy a dobrovoľníkov. Toto mi tiež zase tá reflexia a ospravedlnenie voči týmto hrdinom na východnom Slovensku chýbala.
Takže keď to zhrniem po vyše mesiaci, vláda namiesto toho, aby zlepšila svoj manažment, zase začala vytvárať rôzne pofidérne schémy a vyberať svoje spriatelené súkromné firmičky, ako to bolo aj v prípade pandemickej krízy covid-19. Chcem len upozorniť, že to, čo mala vláda urobiť, bolo to, že mala presúvať stovky miliónov eur, ktoré mala k dispozícii z eurofondov a to sa týkalo aj covidovej krízy, aj tejto humanitárnej. Stačilo len odovzdať peniaze samosprávam a dobrovoľníkom.
15. 3. 2022 15:53:38 - 15:53:38 60. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní 2 Tlač 944 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem, pán predsedajúci. Ďakujem ti, pán poslanec Pellegrini, za prezentovanú pozíciu, ktorá plne reflektuje pozíciu všetkých poslancov

za stranu HLAS - sociálna demokracia. Ako si správne poznamenal, Slovensko sa zaviazalo ku kolektívnej obrane, čím, tým pádom článok 5 Severoatlantickej aliancie platí pre všetkých. Tak ako my pomáhame iným, takisto idú teraz pomáhať iné krajiny nám a v tom zmysle, že máme aj my ten záväzok chrániť našu vonkajšiu hranicu NATO.
Tu v parlamente v súčasnej situácii sa musíme správať a zachovať zodpovedne, pretože občania sa právom cítia ohrození, je to vidno aj na prieskumoch verejnej mienky a tuto politická zodpovednosť je namieste. Tí, ktorí hovoria, že rozmiestňovanie spojeneckých vojsk na Slovensku je predpolie na útok na NATO smerom na východ je totálna dezinformácia, pretože akékoľvek zapojenie do konfliktu na Ukrajine sme odmietli či už my, ale aj iné členské štáty NATO vrátane generálneho tajomníka NATO, takže je tu politický záväzok priamo nevstupovať do konfliktu na Ukrajine. A v prípade týchto vojsk, o ktorých sa teraz rozprávame, ide jednoznačne o obranné spôsobilosti, či už je to protivzdušná obrana Patriot, alebo radary Sentinel, ktoré v žiadnom prípade nemajú útočné kapacity, takže tuto ide jednoznačne o dezinformácie že tieto spôsobilosti by mali byť nejakým predpolím na útok smerom, smerom na východ.
No a treba, treba povedať, že je v našom záujme aby sme si zvýšili našu obranyschopnosť, ako už bolo povedané, že môže dôjsť s akýmkoľvek incidentom, ktoré sa môžu vyskytnúť na území Slovenskej republiky, a preto musí byť politickou zodpovednosť všetkých nás, aby sme sa vyhli týmto, týmto incidentom.
Ďakujem.
15. 3. 2022 15:38:38 - 15:38:38 60. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní 2 Tlač 944 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
115.
Ďakujem, pán predsedajúci. Ďakujem ti, pán poslanec Pellegrini, za prezentovanú pozíciu, ktorá plne reflektuje pozíciu všetkých poslancov...
===
25. 2. 2022 15:25:37 - 15:26:51 59. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 920 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
88.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, chcel by som tiež potvrdiť, že, za stranu HLAS – sociálna demokracia, že všetci naši poslanci prišli na toto zasadnutie s tým, že podporia toto veľmi silné vyhlásenie, podporia solidaritu s Ukrajinou a s ukrajinským ľudom. Bohužiaľ, táto debata sa zase zvrtla do všelijakých vnútropolitických prekáračiek a je veľmi zbytočné, aby sme zachádzali do týchto historických a vnútropolitických súvislostí.
Je veľmi dôležité, aby Ukrajina dostala aj z tejto sály jednoznačný signál. Každý hlas poslanca s jasným vyjadrením podpory je iba, je ďalšou kvapkou do toho, do toho veľkého balíka podpôr, ktoré Ukrajine, Ukrajine prichádzajú. A za stranu HLAS – sociálna demokracia chcem povedať, že jednoznačne podporujeme toto uznesenie, kde sú veľmi silné vyjadrenia na podporu Ukrajiny, odsúdenie agresie Ruskej federácie voči ukrajinskému ľudu a jeho územnej celistvosti a suverenite, a preto budeme hlasovať za.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
26. 10. 2021 18:57:35 - 18:59:35 48. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 747 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
157.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pani poslankyňa Zemanová, ja si myslím, že riešenie tejto energetickej krízy, ale aj iných kríz vrátane koronakrízy naznačuje, že vy by ste si mali vypustiť z názvu strany slovo solidarita, pretože to k vám vôbec nepatrí a poviem len dva také postrehy, ktoré ste spomenuli.
Stále mi tam chýba v tých opatreniach, ktoré prezentoval pán minister Sulík, aspoň nejaký jeden sociálny balíček, ktorý by poskytol pomoc aspoň tým najzraniteľnejším vrstvám. Keby pán minister dobre čítal závery samitu Európskej únie teraz z októbra z minulého týždňa, tam sa presne hovorí, že už v roku 2019 v kombinácii obyvateľov, ktorí si nemohli dostatočne vykurovať svoje domy, a tí, ktorí nemohli platiť účty za energie, to je dokopy 13 % v rámci Európskej únie, a to ešte pred koronakrízou a pred touto energetickou krízou. Na Slovensku to znamená, že 750-tisíc ľudí je v takomto ohrození. To je v podstate údaj za 2019. Ak to prenesieme teraz, hovoríme o nejakom milióne ľudí, ktorých treba nevyhnutne riešiť kvôli tomu, že dobre, sú zatiaľ zastropované ceny energie pre domácnosti, avšak už veľmi ostro rastie inflácia, všetky ceny produktov služieb idú veľmi hore, takže tu mi chýba vôbec nejaký konkrétny krok, ktorý by ste urobili aspoň pre tých najslabších.
A čo sa týka stále toho folklóru okolo energetických dlhov z minulosti, tam len chcem povedať, že tie dotácie, ktoré sa udiali na Slovensku, sú oveľa nižšie v porovnaní s ostatnými krajinami. Vy miešate hrušky s jablkami a nemám čas to teraz vysvet... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
26. 10. 2021 18:30:27 - 18:32:27 48. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 747 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
139.
Ďakujem, pán predsedajúci, a, pán predseda.
Pán minister, ako viete, treba rozlišovať vo vzťahoch medzi Nemeckom a Ruskom, tie politické sankcie, ktoré boli zavedené vo vzťahu k porušeniu územnej celistvosti Ukrajiny a tie problémy po výstavbe Severného prúdu 2, ktoré boli sprevádzané sekundárnymi sankcia USA predovšetkým počas prezidentovania Donalda Trumpa. Momentálne sa ten spor podarilo nejakým spôsobom vyriešiť, keď Nemci zagarantovali nejaké presuny plynu cez Ukrajinu. Takže tam ten posun je. Momentálne prebieha, samozrejme, schvaľovací proces na úrovni národného regulátora, potom by to malo ísť na Európsku komisiu. A myslím si, že Nord Stream 2 bude spustený v najbližších mesiacoch.
Čo sa týka tých povoleniek v rámci CO2, tam je zase veľmi dôležitá politická otázka, pretože na rozdiel od toho, aby sa vaša vláda venovala v rámci regiónu právnemu štátu v susedných krajinách, skôr by som bojoval za to, aby sme ako Vyšehradská štvorka, aby sme vystupovali jednotne. Tri krajiny v rámci Vyšehradskej štvorky bojujú o to, aby sa prepojila otázka klimatických zmien s touto energetickou krízou a Slovensko je, tak akože stojí, pretože politicky sa bojí pripojiť momentálne k V4, lebo sú tam problémy a nesúhlasíme s politikou Orbána alebo Kačinského. Ako tu by som oddelil zase tú politiku presadzovania nejakej čistej demokracie od toho, aby sme si presadzovali národné záujmy na Európskej únii.
Takže ako samostatná krajina to nevieme presadiť. Západoeurópske krajiny nám v tom nepomôžu, tak musíme ísť v rámci V4.
26. 10. 2021 18:13:00 - 18:14:57 48. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 747 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
135.
Ďakujem, pán predseda.
Čo sa týka komentáru pani Zemanovej, odvolávame pána ministra Sulíka za nečinnosť v mnohých oblastiach. Ja som spomenul jednu z tých oblastí, a to je nečinnosť na týchto medzinárodných rokovaniach, pretože, ako som už spomenul, mestá a obce a podniky musia nakupovať túto elektrinu a plyn na spotových trhoch, čo je momentálne štvornásobný nárast cien oproti priemerným cenám v posledných rokoch. A niektoré krajiny to riešili tým, že buď dávajú tieto dotácie, ktoré strana SaS odmieta, alebo potom rokujú s dodávateľmi o dodatočných množstvách za prijateľné ceny.
To sa týka aj komentáru pána poslanca Ledeckého. Tu ide o to, že je veľký rozdiel nakupovať tieto ceny, keď kopírujú cenu povedzme tých 270 za tisíc kubíkov a v porovnaní s cenou za 1 200 dolárov za tisíc kubíkov. Keby ste si prečítali možno v médiách, točia sa také informácie, že napríklad tretie najväčšie slovenské mesto Prešov na budúci rok nemá nakúpenú elektrinu ani plyn. Trenčín má elektrinu zazmluvnenú za dobrú cenu, ale nemá plyn. Verejné súťaže teraz robí aj Banská Bystrica a mnohí ďalší a musia nakupovať na tieto spotové ceny. Takže to budú likvidačné ceny na rozpočty. Budete musieť zvyšovať potom tie dane v týchto jednotlivých mestách a obciach, takže je to veľmi zložitá situácia.
A plne súhlasím s pánom poslancom Kočišom, že tie nákupy treba aj diverzifikovať, ale treba ísť tam, kde ten plyn momentálne je a za výhodnú cenu.
Ďakujem.
26. 10. 2021 17:56:16 - 18:06:21 48. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 747 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
125.
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja zostanem na tomto kontinente, ale trošku sa dotknem aj geopolitiky. A chcel by som to trošku poňať v takom širšom európskom kontexte, pretože dlhodobejšie sa venujem energetickej politike aj z pohľadu európskej a globálnej politiky. A tu si myslím, že Slovensko ťahá za kratší koniec, pretože boli sme svedkami viacerých stretnutí lídrov Európskej únie a príslušných ministrov v Bruseli. Dneska prebehla rada pre energetiku v Luxemburgu. A tu sa mi zdá, ako keby to, čo sa prijíma na európskej úrovni, tá sada odporúčaní na európskom summite je veľmi dobrý základ a veľa dobrá zásobáreň návrhov, ako by slovenská vláda mala riešiť túto energetickú krízu.
Na druhej strane pán minister Sulík nám odprezentoval 15 opatrení, z ktorých som si tak drvivú väčšinu vybral ako snahu o ďalšiu liberalizáciu energetického druhu, na rozdiel od toho, čo v podstate odporúča Európska únia. Chýbajú mi tam v podstate okamžité opatrenia zamerané na tých najzraniteľnejších, menšie podniky, energeticky náročné priemyselné odvetvia. Je tam veľa opatrení, ktoré sa týkajú cenových stropov, dočasných daňových úľav pre zraniteľných spotrebiteľov energií, či poukážky, dotácie pre spotrebiteľov a podniky. Bolo tu veľa podnetov aj z pléna. A ja si myslím, že vláda by sa mala oveľa viac zamerať na tie odporúčania, ktoré prichádzajú z úrovne Európskej únie alebo iných členských krajín. Je tam aj veľa odporúčaní, ktoré navrhujú odkiaľ financovať tieto opatrenia, či už je to z príjmov z aukcií a emisných kvót, pretože cena emisných povoleniek vyskočila výrazne vysoko o 100 % v posledných mesiacoch. Takže je tam veľmi dobrý vankúš, ktorý by sa dal využiť v týchto krízových časoch.
Takisto dajú sa uplatniť rôzne odvody a dane z cien energie alebo z environmentálnych daní. Takže je tam priestor aj na rokovania s európskymi inštitúciami, ktoré vedia niektoré tie schémy v tom strednodobom horizonte otvoriť na rokovania a dajú sa použiť dokonca európske peniaze. Takže tu je veľký, široký zásobník tých iniciatív.
Čo je problém tejto vlády, že medzi sebou nekomunikujete ako ministri. Teraz ste ohlásili, že začínate rokovania s ministrom životného prostredia. Avšak ako vieme, máme tu verejnú komunikáciu medzi vami a ministrom financií, ktorý už v rozhovore ohlásil, že žiadne peniaze ste si od neho nepýtali, žiadne peniaze ste nevyrokovali a žiadne peniaze vlastne ani nemôžete dostať. Takže nie je to zakomponované v štátnom rozpočte. A ja len čakám, čo sa udeje na budúci rok, pretože ak sa pozrieme na tú situáciu na Slovensku, spomínate predovšetkým domácnosti, ktoré sú ošetrené, avšak tam treba povedať, že budú ošetrené tento rok, budú ošetrené budúci rok a budú ošetrené aj v roku 2023. A je to z toho dôvodu, že tieto ceny energií, ktoré sú, samozrejme, regulované na slovenskom trhu, ale sú vypočítavané z dlhodobých kontraktov, ktoré máme s Gazpromom.
Tu už bolo spomenuté, že cesta k stabilizácii cien energií, predovšetkým plynu vedie cez priame rokovania s Ruskom. A tu si dovolím povedať, že keby Slovensko nemalo vynegociované dlhodobé kontrakty s Gazpromom a s Ruskom, sú to vládne dohody od roku 2014, tak tie ceny sú neúmerne vyššie. A mali by sme obdobné problémy, ako má drvivá väčšina krajín Európskej únie, ktoré nakupujú tieto momentálne ceny energií, predovšetkým plynu, na spotových trhoch. Takže tuto sa treba pozrieť trošku aj na to, že tie krajiny, ktoré majú korektné vzťahy s Ruskom, majú dokonca vynegociované aj dodatočné kontrakty, či už je to Rakúsko, Nemecko, sčasti Taliansko. Najnovší konkrétny prípad je Maďarsko, ktoré dokonca vynegociovalo nový dlhodobý kontrakt s Ruskom, od 1. októbra vstúpil do platnosti, kde cena plynu z Ruska do Maďarska, ktorý bude vlastne prúdiť cez Srbsko, cez spoty v Srbsku a v Rakúsku, bude mať cenu 245 eur za 1 000 kubíkov, za 1 000 metrov kubických. Na rozdiel od toho, keď Slovensko uzatváralo kontrakt ešte v dobrých časoch, kde sme vlastne podpisovali, podpisovali tú cenu 270. Takže Maďari vynegociovali skvelý kontrakt, ktorý ich zase, vlastne im vytvára veľmi dobrú východiskovú pozíciu, ako vytvárať veľmi dobrú cenotvorbu, či už pre domácnosti, ale predovšetkým pre malé a stredné podniky a samosprávy.
Tu sa práve dotknem tohto segmentu malého a stredného biznisu a samospráv, ktoré prekvapujúcu v týchto krízových časoch sú odsúdené na to, aby si zháňali kontrakty na spotových trhoch. A ja sa pýtam, prečo slovenská vláda sa nesnaží pomôcť týmto segmentom slovenskej ekonomiky a slovenskej spoločnosti, pretože oproti ostatným krajinám v okolí, ktoré buď zavádzajú opatrenia, alebo dohadujú výhodné ceny s Ruskom, sa dostávame do pozície, že naše malé a stredné podniky nebudú konkurencieschopné, budú krachovať. A samosprávy takisto budú v obrovských problémoch. Ako vieme, samosprávy spravujú školy, majú na starosti osvetlenie, sociálne služby, mnohé kultúrne inštitúcie, takže tam treba kúriť a svietiť. Takže vláda by nemala reagovať na spôsob vykrucovania žiaroviek v domácnostiach alebo vypínania osvetlenia vo večerných hodinách. Takže tu si myslím, že tuto vláda jednoznačne zlyháva.
Z jednej strany je to totálna miskomunikácia medzi ministerstvami a z druhej strany je to, samozrejme, neschopnosť vynegociovať doplňujúce objemy plynu zo strany nášho partnera z Ruska. Tu by som ešte chcel povedať, že tie ceny, ktoré sa momentálne pohybujú v dosť vysokých číslach, ako som už hovoril, Slovensko má vynegociované ceny plynu 270 eur za 1 000 kubíkov. Momentálne na spotových trhoch sa relatívne cena zastabilizovala na 1 200 dolárov na 1 000 kubíkov. V priebehu tohto roka bola dokonca 1 600 až 1 900. Takže stále nevieme predvídať, ako sa tieto ceny energií, predovšetkým plynu, budú vyvíjať.
Tá cena elektriny veľmi skáče, pretože tá predvídateľnosť ceny plynu je nejasná. Takže elektrina, ktorá sa výrazne odvíja od cien plynu, bude stále neustále variovať. Takže nedá sa predpokladať, čo bude v januári, vo februári a tak ďalej.
Takže tu stále vidím priestor na to, pán minister, aby ste vycestovali do Moskvy a dohodli s Ruskom dodatočné kontrakty. Vždy sme mali korektné vzťahy a ja si myslím, že tu je stále priestor, aby sme si dohodli zvýhodnené ceny v prípade, ak budeme mať nedostatok plynu. Pretože stále sa spoliehame na to, že máme vykalkulované stále iba tie lepšie varianty, slabšia zima, lepšie podmienky poveternostné, ktoré by do obnoviteľných zdrojov energie prinášali viac vetra alebo slnka.
Takže summa summarum je veľká nepredvídateľnosť predovšetkým v tých prvých mesiacoch na budúci rok. A myslím si, že vláda by mala konať konkrétnymi opatreniami a viac využívať naše dobré vzťahy predovšetkým s Ruskou federáciou, pretože ako vidíme náš, strategický partner, ktorý nám najprv navrhoval budovanie LNG terminálov v jednotlivých častiach severnej a južnej Európy, nám plyn nedodáva. Ten končí väčšinou na ázijských trhoch za niekoľkonásobne vyššie ceny. Takže strategicky zase sa musíme obracať iba smerom na Východ.
Ďakujem pekne.
22. 10. 2021 10:49:17 - 10:55:08 48. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 646 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
62.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, ja budem krátky. Ďakujem za tú predloženú správu za rok 2020, pretože práca s krajanmi je veľmi dôležitá a naberá na tej, na tej intenzite aj politickej dôležitosti, pretože je tam veľa, veľa rozmerov, prečo kontakty Slovákov žijúcich v zahraničí s materskou krajinou sú, sú veľmi dôležité.
Ja by som sa chcel dotknúť tej návratovej politiky, pretože tá, tá je veľmi, veľmi často diskutovaná a stále ju na tej štátnej a vládnej úrovni nemáme podchytenú. Ako viete, veľmi veľa aktivít sa v tejto oblasti deje v zahraničí medzi jednotlivými skupinami našich krajanov. Dostáva sa to do digitálneho priestoru, takže v tomto je tá súkromná sféra veľmi, veľmi popredu. A tu by, tu by to chcelo, aby sme zintegrovali všetky tie vládne aktivity, ktoré, ktoré momentálne prebiehajú. Samozrejme, tá strecha by mala byť koncepcia štátnej politiky Slovenskej republiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí na obdobie rokov 2021 – 2025, ktorá stále je niekde zaseknutá v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
A tu by som chcel možno, pán minister, keby si mi dal nejakú perspektívu, že kedy by tá koncepcia mala byť už odsúhlasená vo vláde. Predpokladám, že mala by ísť aj do parlamentu. Máme už koniec roku 2021, takže už máme ukrojený jeden rok z tohto, z tohto obdobia, na ktorý by sa mala tá koncepcia vzťahovať. Z druhej strany môže to byť pozitívny moment, pretože v tomto roku sme schvaľovali Plán obnovy a odolnosti, kde táto otázka návratovej politiky je veľmi, veľmi silne rozpracovaná. Sú dokonca na to vyčlenené zdroje vo výške 106 mil. eur. A pokiaľ som videl ten návrh koncepcie na roky 2021 – 2025, koncepcia to neodzrkadľuje.
Takže tu by som vyzval možno, možno na zintegrovanie týchto zdrojov, pretože, samozrejme, úrad zahraničných Slovákov má veľmi limitované zdroje. Hovoríme o jednotkách miliónov eur a tuto sú vlastne vyčlenené peniaze vo výške 106 mil. eur. Takže tu by som, tu by som vyzval možno ministerstvo zahraničných vecí a úrad zahraničných Slovákov na priamu komunikáciu s Úradom vlády, aby vlastne našli nejaký prienik medzi tým investičným plánom, ktorý má v rámci plánu obnovy, ktorý má za úlohu vlastne posilnenie vzťahov so Slovákmi v zahraničí, podpora občianskych iniciatív a návratovú politiku. Takže tu si myslím, že dá sa urobiť veľmi veľa.
V rámci tej správy, ktorú pán minister predložil, som sa dočítal, že Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí urobil anketu v roku 2020 a na základe postojov respondentov k otázke možnosti návratu do Slovenska sa veľmi vysoké číslo Slovákov vyjadrilo v prospech, alebo v tom, že plánujú návrat na Slovensko.
Vyše 60 % respondentov zvažuje návrat na Slovensko a vyše 76 % pozná niekoho, kto túto možnosť zvažuje. Hlavnými motívmi zvažovania návratu sú: rodina – takmer 60 %, práca – vyše 20 %, štúdium – 10 %. Takže Slovensko považuje za atraktívnu krajinu vyše 60 % opýtaných, čo niekedy nekorešponduje s našimi vyhláseniami vo verejnosti, že Slováci sa nechcú vracať späť na Slovensko. Takže anketa dokazuje, že máme, máme tu veľký priestor pracovať s krajanskou komunitou. A či už je to priťahovanie pracovnej sily do segmentov ekonomiky, ktorá cíti nedostatok pracovnej sily, to sú väčšinou krajiny, ako je Srbsko a Ukrajina, kde z jednej strany Slovensko potrebuje túto pracovnú silu, z druhej strany, ako povedal pán predseda Vetrák, že odchádza mladá generácia a hrozí tam vymretie niektorých autochtónnych menšín v týchto oblastiach. Ale to je, to je ekonomika a, bohužiaľ, sa tomu asi neubránime.
Z druhej strany máme obrovskú šancu pracovať so Slovákmi s takzvanou novou emigráciou, s mladými profesionálmi, ktorí odišli do zahraničia či už dočasne za pracovnými príležitosťami, ale stále majú v kútiku duše ten plán vrátiť sa späť na Slovensko.
Takže ja si myslím, že je tu veľmi, veľmi vysoká šanca tú politiku návratov rozpracovať do veľmi, veľmi silnej politiky, takú, ako majú napríklad Íri alebo iné úspešné krajiny, ktoré pracujú s expatmi, ale a sú tu aj peniaze, takže vyzývam MZV a Úrad vlády, aby, aby sa v tejto, v tejto oblasti spojili a vypracovali nejaký ucelený koncept a zakomponovali ho potom do koncepcie štátnej politiky na roky ´21 – ´25.
Ďakujem pekne.
22. 10. 2021 10:02:08 - 10:03:56 48. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 461 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
40.
Ďakujem, pán predsedajúci.
K poznámkam pani predsedníčky Marcinkovej. Toto skôr vyznelo ako kritika absencie takých, takých silných kompetencií na, z pohľadu Úradu vlády, kde si myslím, že Úrad vlády by mal oveľa silnejšiu páku tlačiť na jednotlivé ministerstvá, aby si plnili svoje povinnosti, čo sa týka transpozície tých jednotlivých európskych aktov. Ja sa zatiaľ na to nepozerám, že či to robila predchádzajúca vláda lepšie, alebo, alebo horšie, ale to si môžeme potom vyhodnotiť tie štatistiky po štyroch rokoch vládnutia tejto vlády. Ale tu som to len chcel priviesť ako príklad, že narastajú nám tieto počty a kompetenčne to zatiaľ nevieme kontrolovať, takže sú to stále relatívne nízke čísla, avšak treba sa na to tiež pozrieť z tohto pohľadu.
Pani poslankyňa Pleštinská, plne s vami súhlasím. Na výbore máme vždy veľmi korektné debaty, ja sa snažím oddeľovať takú tú odbornú debatu vo výbore od politických vystúpení tu v pléne. Tu sa tiež snažím byť konštruktívne kritický, takže plne s vami súhlasím, že fungovanie výboru prebieha vo veľmi konštruktívnej debate. Aj včera naše stretnutie s pánom premiérom pred zasadnutím Európskej rady bolo veľmi, veľmi pozitívne a efektívne. Prešli sme si všetky, všetky body a myslím si, že išiel s veľmi silným stanoviskom Slovenskej republiky do Bruselu.
Ďakujem pekne.
22. 10. 2021 9:43:01 - 9:56:57 48. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 461 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
32.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som v krátkosti okomentoval Správu o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii za rok 2020 a pár komentárov tiež k prioritám Európskej komisie na rok 2021.
Na úvod by som uviedol asi takých päť pozitív a potom v druhej časti by som okomentoval trošku kritickejšie z pohľadu takých piatich, piatich bodov.
No v prvom rade pozitívne by som chcel povedať, že v tom roku 2020 napriek chaotickému výkonu vlády Igora Matoviča sa podarilo ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí zachovať tvár Slovenska či už v Európskej únii, alebo v zahraničí. MZV v tomto zmysle ustalo spanilé jazdy či už po bilaterálnej alebo európskej línii bývalého predseda vlády, bývalého predsedu vlády či už do Ruska, Maďarska, Francúzska alebo, ako sme boli svedkami, na summitoch v Bruseli.
Vo výkone európskej agendy treba tiež z jednej strany pozitívne hodnotiť, že ministerstvo zahraničných vecí, európskych záležitostí hrá takú úlohu jednookého medzi slepými. O tých dôvodoch budem hovoriť v tej druhej kritickej časti.
Ďalší taký pozitívny moment je, že MZV a ES si zachováva vysoko profesionálnu personálnu politiku. Ako vieme, na rozdiel od iných ministerstiev, kde prebehli dosť hĺbkové čistky, tu, tu vidíme, že ale tá personálna politika je vysoko kvalifikovaná, profesionálna.
No a ak by som hodnotil fungovanie súčasnej vlády pod vedením premiéra Eduarda Hegera, je tam cítiť snahu o sprofesionalizovanie výkonu európskej agendy aj na úrovni Úradu vlády. Avšak opäť tento, táto snaha naráža na určité kompetenčné limity, ku ktorým by som teraz prešiel. Pretože vo výkone európskej agendy vidím ako najväčší problém momentálne kompetenčný deficit na úrovni slovenskej exekutívy a z toho vyplývajúcu fragmentáciu výkonu.
Ako vieme, skúsenosti z iných členských krajín ukazujú, že jediný efektívny výkon európskej agendy je buď na úrovni predsedu vlády, v prípade, ak je, ak je v krajine skôr kancelársky systém alebo silné právomoci predsedu vlády, alebo potom v kancelárii prezidenta, ak hovoríme o prezidentskom systéme.
Na Slovensku je, bohužiaľ, situácia stále pretrvávajúca v tom zmysle, že ministerstvo zahraničných vecí stále má kompetenciu koordinovať európske politiky bez toho, aby malo dostatočný politický výtlak a určité páky na ostatné rezorty. Takže dostávame sa do situácie, keď v súčasnej situácii počas COVID-u a nových európskych nástrojov, ako je Plán obnovy a odolnosti, sme sa dostali ešte do horšej situácie, pretože doteraz sme mali takzvané tri kompetenčné centrá, mali sme ministerstvo zahraničných vecí, ministerstvo, alebo predtým to bol podpredseda vlády pre európske záležitosti, teraz je to ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a potom to bol Úrad vlády na tej najvyššej politickej úrovni. A momentálne k tomu prišiel Plán obnovy, ktorý si prevzalo ministerstvo financií. Takže vytvoril sa nám tam určitý štvrtý mocenský blok, po zmene vlády a predsedu vlády si tento, túto agendu prevzal k sebe predseda vlády. Avšak otázka spolufinancovania, samozrejme, zostala na ministerstve financií.
Takže máme tu vlastne štyri, štyri kompetenčné centrá, ktoré riadia európske politiky, a ten výkon, ktorý budem teraz prezentovať aj na príklade čerpania doterajšej a prebiehajúcej, stále prebiehajúcej viacročnej, viacročného finančného rámca a prípravy novej finančnej perspektívy, zjavne vidno, že často pravá ruka nevie, čo robí ľavá, a prebiehajú silné kompetenčné spory, ktoré na, nám môžu, nás môžu priviesť k tomu, že nedostatočne alebo vôbec nevyčerpáme niektoré zdroje.
Takže ten, ten kompetenčný rámec treba, treba doriešiť a ja vidím ako jediný, jedinú cestu presunu kompetencií z ministerstva zahraničných vecí, európskych záležitostí sčasti na Úrad vlády a potom určitú časť na, na MIRI.
Čo sa týka riadenia eurofondov na, na novozriadenom ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie, stále musíme skonštatovať, že aj z tejto úrovne v podstate to riadenie nefunguje, pretože stále pretrváva silný rezortizmus a hlavne v časoch kríz, ako je pandemická kríza, keď je potrebné európske zdroje flexibilne presúvať z jednotlivých operačných programov, to sa, to sa nedeje. Mrzí ma, že ministerka Remišová sa viac venuje stále minulosti ako aktuálnemu čerpaniu eurofondov, pretože počúvame to od mnohých primátorov, starostov, nie sú vyhlasované výzvy, mešká sa, mešká sa s novými výzvami tých peňazí, ktoré ešte zostávajú.
A to čerpanie z európskych štrukturálnych investičných fondov je alarmujúce. Pretože od volieb máme pomaly, pomaly dva roky, v roku 2020 podľa štatistík Európskej komisie bolo zakontrahovaných 100 % a minutých bolo 45 %, avšak podľa štatistiky Európskej komisie za rok 2022 zakontrahovaných je už len 93 %, čiže niektoré kontrakty boli zrušené. Boli sme svedkami informácií o rušení niektorých kontraktov napríklad pre mestá a obce, či už sa to týkalo kanalizácie alebo budovania infraštruktúry, takže tieto projekty boli zastavené. A posunuli sme sa v míňaní peňazí 46 %, takže jedno percento.
Tu chcem upozorniť, že zostávajú nám len dva roky z predchádzajúcej finančnej perspektívy, aby sme dočerpali tieto zdroje. Takže zostáva nám tam vyčerpať 54 %. Ministerstvo síce argumentuje, že nehrozia nám žiadne dekomitmenty, ale tu treba upozorniť, že v čase pandemickej koronakrízy boli tieto pravidlá veľmi, veľmi uvoľnené.
Takže hlavný problém je v tom, že odsúvame si ten problém vyčerpania peňazí z predchádzajúcej finančnej perspektívy do konca roku 2023 a neviem si predstaviť, ako v kombinácii s veľkými zdrojmi z plánu obnovy a z prichádzajúcej novej finančnej perspektívy budeme schopní vyčerpať tých zostávajúcich 7 až 8 mld. Takže tu, tu vidím ako obrovský problém zrýchlenia čerpania popritom, že prichádzajú nám nové peniaze.
Čo sa týka nového viacročného finančného rámca, tu si myslím, že tiež bolo ohlásené spustenie prípravy partnerskej dohody s Európskou komisiou. Prebehla informácia, že začiatkom tohto roka ministerstvo spracovalo návrh partnerskej dohody, avšak opäť je okolo toho dosť ticho. Viazne tu komunikácia medzi jednotlivými rezortami a vidíme, že Európska komisia má stále veľmi veľa pripomienok k tomuto, k tomuto návrhu, ktorý pripravilo ministerstvo. Pretože nie je to odkomunikované s jednotlivými rezortami a chýba tam, chýba tam ucelený, ucelený návrh, ktorý by sme vedeli odprezentovať v Bruseli ako konsenzuálny na úrovni celej vlády. Takže tu vidím zase určitý časový posun a nie som si istý, že naplnia sa tie očakávania, ktoré odzneli v tejto správe, že do konca roku bude pripravená tá partnerská dohoda pre nový, novú finančnú perspektívu.
Chcel by som sa tiež dotknúť aj konania o porušení zmlúv. Tam tiež vidím trošku určitý alarmujúci trend, že narastá nám počet konaní zo strany Európskej komisie. V roku 2020 sa udialo 59 konaní o porušení zmlúv zo strany Slovenskej republiky a vidím tam oproti roku 2019 nárast o 11, o 11 konaní. V tom roku 2019 to bolo 48, takže je to 20-percentný nárast. Z pohľadu ostatných členských krajín nie je to nič alarmujúce, ale tiež to trošku ukazuje na to, že jednotlivé rezorty sa nedostatočne venujú transpozícii európskych nariadení a legislatívnych aktov do slovenskej legislatívy, a preto sa tiež treba na to viac zamerať a pozrieť sa na to aj z pohľadu toho kompetenčného vplyvu, nielen z pohľadu MZV, ale aj Úradu vlády.
No a nakoniec by som chcel len v krátkosti okomentovať diskusiu v rámci Konferencie o budúcnosti Európy. Samozrejme, ten dôvod koronakrízy je tu, je tu zjavný, že pandémia zabrzdila také viac aktívnejšie verejné debaty. Hlavne politické debaty o tom, akú Európsku úniu by sme chceli, chceli vidieť. A tu nekritizujem tú našu debatu na našej národnej úrovni, ale aj vlastne Európska únia neprikladá dostatočný, dostatočný dôraz na tieto debaty. Je vytvorený rámec na diskusie. Práve dneska a zajtra prebiehajú plenárne rokovania. Jedno z tých plenárnych rokovaní, ktoré boli naplánované, avšak vidím to ako veľmi schematickú debatu. Väčšinou na tých plenárkach vystupujú predstavitelia európskych inštitúcií, ktorí si skôr robia píar, ako by načúvali hlasu zo strany jednotlivých občanov regiónov národných štátov. Takže tá skladba tých debát je veľmi, veľmi, by som povedal, schematická a skôr, skôr odzrkadľuje ten kompetenčný spor, ktorý od začiatku debaty o Konferencii o budúcnosti Európy prebiehal medzi Európskym parlamentom, Európskou komisiou a Európskou radou.
Takže tu si myslím, že zase, zase tá forma prekryje obsah. Už teraz odznievajú hlasy z viacerých národných členských štátov, že výstupy z Konferencie o budúcnosti Európy nebudú nejaké prelomové, nejaké zásadné, takže už teraz, ešte sme pomaly ani nezačali reálnu verejnú debatu, už lámeme palicu nad kolenom.
My v strane HLAS – sociálna demokracia sme boli veľmi aktívni v regiónoch počas leta. Spolupracovali sme s mládežníckym občianskym združením SLOVENSKO-EURÓPA-SVET, kde sme zozbierali aj podnety väčšinou od mladých ľudí vo forme dotazníkov, ktoré sme potom sčasti využili aj do našej straníckej pozície, ktorú sme odprezentovali pánovi ministrovi ku koncu septembra, takže tešíme sa na diskusiu v rámci národného konventu.
A čo sa týka tej národnej štruktúry debát, ja si myslím, že na ten systém fungovania tých národných konzultácií sa budeme musieť tiež pozrieť, pretože už z minulosti ten formát # MY SME EU a potom následne národný konvent ukazuje, že splníme si síce tú domácu úlohu vo vzťahu k Bruselu, ale smerom dovnútra nejak tie debaty nerezonujú. Vidno to jednoznačne na záujme občanov pri eurovoľbách, takže ja si myslím, že v rámci národného konventu by sme sa mali pozrieť aj na to, ako zreformovať tie formáty komunikácie s verejnosťou a s regiónmi a s odbornými združeniami.
Takže toľko asi k správe.
Ďakujem za pozornosť.
29. 9. 2021 16:36:32 - 16:38:21 40. schôdza NR SR - 8.deň - B. popoludní Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
42.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán poslanec Šeliga, ja som si z vystúpenia pána generálneho prokurátora zobral jasné posolstvo, že všetci sme si pred zákonom rovní, a to posolstvo je taktiež, že stíhajme, súďme, ale jednoznačne zákonným spôsobom. Ak sa na špeciálnej prokuratúre dejú nezákonnosti, je povinnosťou generálneho prokurátora konať. Taktiež ak dôjde k hrubému porušovaniu zákonných postupov voči obvineným, je opäť povinnosťou generálneho prokurátora konať.
Z vášho vystúpenia, naopak, mám pocit, že vítate, že nám tu behajú nejakí politickí inkvizítori, ktorí vôbec, ale vôbec nepochopili, čo je to právny štát. Vy ste si najprv vlastne na námestiach nadizajnovali tú svoju pravdu a teraz chcete, aby všetci len tancovali, ako vy pískate. A generálny prokurátor vám len hovorí iba to, že na tieto hry vám neskočí.
To, čo aj generálny prokurátor povedal, že je veľmi dôležitá odborná diskusia k takým témam, ako je zrušenie paragrafu č. 363. Ja len môžem potvrdiť, že vy takúto odbornú diskusiu ignorujete, aj to z mojej vlastnej skúsenosti, keď sa účelovo novelizovala, novelizoval zákon o Generálnej prokuratúre, kde ste viedli diskusiu s odbornou verejnosťou, ktorá jednoznačne odmietla tieto vaše návrhy, napriek tomu ste si ich politickou silou presadili. To isté sa snažíte aj o zmenu § 363 a ja si myslím, že toto je to, čo rozdeľuje Slovensko, to, čo rozdeľuje spoločnosť a za to ste vy zodpovední.
29. 9. 2021 11:50:12 - 11:52:13 43. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
86.
Pán poslanec, chýbal vám tu váš kolega Pellegrini, ale ja mu budem tlmočiť tú vašu výzvu, že mal tu byť prítomný, ale takisto mu aj poviem, že nemalo by to zmysel, aby tu sedel, pretože na začiatku svojho vystúpenia ste avizovali z pozície predsedu hospodárskeho výboru, že nám predložíte nejaké konkrétne opatrenia a zase sme boli svedkami len recyklácie toho, čo odprezentoval váš minister hospodárstva.
A ja chápem, že tá diskusia o tých dotáciách na fotovoltaiku je citlivá politická téma, stále ju budete používať a treba si uvedomiť, že tieto dotácie sú jedinou zárukou, aby sa mohli plniť klimatické ciele, ktoré často nekontrolovane boli prijímané na európskej úrovni, a bez týchto dotácií je takmer nemožné naplniť tie minimálne štandardy, ktoré od nás vyžaduje Európska únia.
A treba sa pozrieť aj na ten aktuálny stav, pretože váš štátny tajomník ministerstva hospodárstva sám hovorí o prijatí balíka Fit for 55, ale to ho citujem, že „nastavili sme si strašne krásne ambiciózne ciele, namaľovali si peknú budúcnosť, ale nikto nepovedal, ako sa k tomu dopracovať“.
Jednoducho nám tu stále chýba tá cesta. Vy neviete, ako sa k tým cieľom vôbec dopracovať a kritizujete nejakú minulosť, pritom medzi rokom 2010 – 2012 60 % tých povoleniek bolo pridelených aj za vašej účasti, takže rád by som počul aj tie mená, ktoré dostávali tie povolenky aj za vašej vlády a profitovali z týchto povoleniek.
Takže je to taká veľmi, veľmi pokrytecká pozícia.