70.
Pani poslankyňa, mne toto skôr ako príspevok do rozpravy pripomínalo stand up. Lebo keď si odmyslím, že to je veľmi smutné, čo ste tu povedali, tak je to v podstate smiešne a malo by to virálny potenciál na sociálnych sietiach. Ale to, čo ste tu predviedli, je znôška stereotypov o liberalizme, multikulturalizme atď., atď., ktorá koluje po internetoch. A ja som aj rozmýšľal, že či ste neurobili medvediu službu ostatným odporcom Istanbulského dohovoru, ale že či sa vôbec pod toto podpíšu. Ale ako sme počuli z tohto aj teraz už prázdneho krídla SMER-u, tak tu potlesk zaznel.
A hovorili ste tu o nemravnosti, o zvrhlosti. Mne príde zvrhlé, že vy sa tu oháňate nejakému pripodobňovaniu nacizmu, Göringom a sama chodíte pokladať vence na hrob Jozefa Tisa a relativizujete zločiny slovenského fašistického štátu. (Potlesk.)
|
74.
Pán Grendel, vy ste tu správne vymenovali tie rôzne zákazy, ako je ten zákaz vizuálnych pomôcok, potom taká zmena lídra v názve strany, teraz prieskumy. Ja by som tam našiel jedného spoločného menovateľa, a to je predseda parlamentu. A možnože tento, lebo u neho aj skrsol ako u prvého ten nápad na zavedenie 50-dňového moratória a možnože to bude jedným z jeho množstva pomníkov, ktoré tu za sebou zanechá, možno podobne ako stožiar, akurát moratórium sa nedá pohladkať.
Reagoval by som aj na tie prieskumy. Prieskumy nie sú veštenie, je to iba názor tisíc opýtaných, tak sa potom nečudujme, že keď vyjadrí svoj názor vyše dvoch miliónov voličov vo voľbách, tak sa to nezhoduje. Takisto ak aj prieskumy ovplyvňujú voličov, tak aj nech, ak sú ovplyvnení pravdou, čo je na tom zlé? Ak niekto usúdi podľa prieskumu, že tento kandidát nemá šancu na zvolenie, a uprednostní možno svojho druhého v poradí, ale ktorý má oveľa väčšiu šancu, tak čo je na tom zlé? Takisto aj strana SMER si nechala robiť interné prieskumy a im snáď aj verí, tie sa potom aj dostanú do médií. Strana SNS sa vďaka prieskumom v minulom volebnom období vrátila do parlamentu, začali byť relevantní pre politické diskusie, boli pozývaní do relatívne luxusného mediálneho času, ktorý je vyhradený pre tie strany, ktoré majú viac ako päť percent. Čiže netvárme sa, že tie prieskumy sú niečo zlé a a priori manipulatívne v momente, keď nám to nevyhovuje.
Ďakujem.
|
66.
Áno, dobre, už som zapnutý. Pán poslanec Dostál, ty si v rozprave povedal, že aj teba by zaujímalo to obhájenie si toho prílepku troch predkladateľov na výbore pre verejnú správu, nielen ako nás členov, ale musím povedať, že ani my sme sa toho nedočkali. Tam v rozprave som vystúpil ja, vystúpila pani poslankyňa Petrík, zástupca za Kotlebovu stranu, predseda Kollár, ale títo traja predkladatelia tam nevystúpili. Nereagovali ani na moje námietky, iba sa to bez slova schválilo. Potom už na minulej schôdzi Národnej rady sa toto premenilo na grotesku a sa tu súťažilo o to, že kto prednesie nezmyselnejší pozmeňujúci návrh, ale pokiaľ tam kamery nie sú, tak to prebehne bez diskusie.
Reagoval si aj na predošlú faktickú poznámku pána poslanca Kéryho, že prečo pani prezidentka nenamietala aj tie predošlé veci. No asi sa zachovala štátnicky, nevystupovala vyložene ako opozičná prezidentka, ale nám všetkým je asi jasné, že aj tie ostatné časti tohto zákona sú hlúposti, takisto ako ten "kandidát bez politickej príslušnosti", ktorý môže byť kľudne aj predsedom politickej strany, a takisto aj ten pôvodný návrh, kde sa mali obmedzovať tieto lokálne aktivistické skupiny.
A pýtal si sa, že s čím toto, že ako to súvisí, tento prílepok, s pôvodným návrhom. Asi právne nijako, ale fakticky v tom, že sa ide proti transparentnosti.
Ďakujem.
|
58.
Ďakujem za slovo. Pôvodne som ani neplánoval vystúpiť v rozprave a zatiaľ ani nevystúpim, ale, lebo považoval som to už ako za vyrozumené aj na mnohých výboroch, takisto aj našom výbore pre verejnú správu a regionálny rozvoj, ktorý bol gestorským výborom, takisto aj na ústavnoprávnom výbore sa koaliční poslanci nesnažili prelomiť prezidentkino veto. Ale keďže som tu už za mojím chrbtom začul diabolské plány, ktoré sa spriadajú, že dneska k tomu môže aj dôjsť, tak rád by som sa vyjadril aj k tomu, čo si hovoril ty, Martin, a dávam ti za pravdu.
Hovoril si o cenzúre. Môžeme to prirovnať aj k tomu, lebo my môžeme zakázať prieskumy, ale; teda nemôžeme ich zakázať, môžeme ich ilegalizovať, tak sa zavedie cenzúra, ale aj cenzúra sa v minulosti po správnosti obchádzala. A takýmto zákazom prieskumov akurát ich zrovnoprávnime so všelijakými pofidérnymi prieskumami, ktoré napríklad aj extrémistické strany s obľubou zdieľajú, v ktorých majú 20, 25 % a ich voliči s nadšením jasajú a potom to považujú za sprisahanie všetkých demokratických síl, ak konečne to vo voľbách aj nedosiahnu. Preto ja na rozdiel od teba dúfam, že sa koalícia opováži prelomiť toto veto. Lebo ako pani prezidentka povedala, dá to potom na Ústavný súd. A ja by som so škodoradosťou prijal, aby Ústavný súd zrušil takisto týchto 50 dní a takisto aj pôvodných 14 dní moratória, aké máme teraz. Lebo mali sme na výbore právneho zástupcu z prezidentskej kancelárie. On povedal, že by tých 14 dní neodporoval, lebo tam je ešte diskutabilné, že či ide až o taký protiústavný zásah, ale budem veľmi rád, ak si koalícia nabehne na lopatu.
Ďakujem.
|
28.
Pán poslanec Osuský, ja som rád, že ste spomenuli aj to, že prieskumy nie sú božie slovo, lebo to neni žiadne veštenie, to je proste iba výsledok, ktorý vznikne na nejakých 1 024 ľuďoch, bolo by zázrakom, ak by sa to trafilo do mienky tých 2,5 milióna, ktorí prídu k voľbám. A takisto to nereflektuje nejaký posledný vývoj. Stačí, že sa niekto opije na plese, povie pravdu a hneď idú preferencie dole.
Na rozdiel od predrečníkov, ja som rád, pán Osuský, že ste spomenuli aj vznik Československej republiky a pripodobnili ste to k tomu, o čom sa teraz bavíme, lebo Československá republika bola oázou demokracie v zmysle okolitých štátov, kde o tom mohli iba snívať. Bola to hospodársky úspešná krajina, ktorá patrila do topky vo svete. A ja by som bol rád, kiež by sme sa tou mierou demokracie priblížili aj dnes a neblížili sme sa k, kde nás súčasná garnitúra vedie, k Hondurasu a Bolívii, snáď sa nikto neurazí. A ja si myslím, že stále krajšie a lepšie byť čechoslovakistom ako fašistom.
Ďakujem.
|
20.
Budem reagovať od konca. Na pána Farkašovského, tak mal by byť... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec, kľudne reagujte. Pán Hrnko tu asi nebol, vy ste vystupovali predtým. Nech sa páči.
Nedoba, Jakub, poslanec NR SR
Takže mal by byť rozhodujúci program, ale existuje tu snáď aj nejaká historická skúsenosť s danými kandidátmi, že vypracovať krásny program si dokáže v podstate hocikto, kto má na to dostatok peňazí, ľudských zdrojov, ale ak je tu nejaký, nejaká historická skúsenosť s tým daným kandidátom, že v minulosti sklamal, tak prečo mu veriť opakovane? A mne sa nechce veriť, pán poslanec Farkašovský, že tu hovoríte o nejakej manipulácii, lebo vy ste tiež pôsobili v danej aj mediálnej oblasti, kde ste teda aj spracovávali tieto prieskumy, a takisto ak by neexistovali predvolebné prieskumy, tak by ste tu možno ani nesedeli, lebo to je niečo, čo udržalo SNS nažive.
Pán poslanec Poliačik, ty si hovoril o občianskych združeniach. Podľa mňa nielen. Prečo ak je nejaká neformálna skupina v danej samospráve, tak nemusí mať nejakú právnu subjektivitu, stačí, ak sa nazve nejakým jednotným názvom. Takisto tie prieskumy nie sú božie slovo, že; áno, môže to niektorých ovplyvniť, že niektoré hlasy prepadnú, ale tak tento volič, tento politik je nevoliteľný, ale vidíme spred, z minulých parlamentných volieb aj opačnú skúsenosť, že niektorí kandidáti vyleteli, hoci mali nižšie preferencie.
A, pán poslanec Dostál, áno, je tu pozitívna skúsenosť už aj s tými združeniami, ako je Banskobystrická alternatíva, ktoré fungujú lepšie ako strany na danej samospráve.
Ďakujem.
|
12.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, keď som sa ráno zapisoval do tejto rozpravy, tak sa mi ani nesnívalo, že o čom vlastne budeme v konečnom dôsledku hlasovať, o takom množstve pozmeňujúcich návrhov, a takisto aj pán poslanec Dostál v úvode hovoril, že teraz už ide o druhé čítanie, že by ani nemalo zmysel sa vracať k tomu pôvodnému návrhu, ale skôr sa venovať tomu prílepku, ktorý predložili zástupcovia troch poslaneckých klubov koaličných.
Ale ja by som rád v úvode zhrnul aj ten pôvodný návrh, lebo vidím tam taký spoločný bod, taký spoločný menovateľ aj v tom pôvodnom, aj v tom pozmeňujúcom návrhu, a to je nedôvera voči občanovi. Vlastne ho chceme chrániť proti sebe samému. Vnímame ho ako človeka, ktorý je nadmieru ovplyvniteľný prieskumami verejnej mienky, predvolebných preferencií, a takisto ho chceme chrániť aj pred tým, lebo ako tu už bolo povedané, niektorí kandidáti na poslancov mestského zastupiteľstva alebo miestneho v Bratislave by neboli zvolení, ak by nemali tam tú nálepku Team Vallo. A ja súhlasím, že nie je šťastné, že sa to uvádza ako zamestnanie, lebo v súčasnosti ani zákon nič iné nepovoľuje. A ja neskôr sa vyjadrím aj k tomu, že aké vlastne zamestnania tam chceme dávať a že ľudí to aj zvádza k tomu, aby si robili z toho žarty. Napríklad v Českej republike mal jeden komunálny kandidát tak v kolónke zamestnanie "místní alfasamec" a ja by som chcel vidieť tú volebnú komisiu, ktorá by mu to vyvracala, že sa tým neživí, lebo to nie je v ich možnostiach.
Ak vám vadí ten Team Vallo alebo že jeho kandidáti by neboli zvolení, ak by nekandidovali s touto príslušnosťou, tak to je to isté ako v minulosti, keď bol napríklad SMER na vrchole, tak mnohí kandidáti prechádzali len vďaka tomu, že tam mali nálepku SMER-u, a ja si myslím, že to je normálne. Aj ten zvolený starosta uvíta, že má zastupiteľstvo na svojej strane. Ja si neviem predstaviť, že by mu tam boli navolení opoziční poslanci a on si povie: Super, neprejde mi návrh rozpočtu, ale pluralita názorov. Takisto aj dnes už mnohí nezávislí aj tak nie sú skutočne nezávislými, lebo však môžem povedať aj príklad zo Senice, kde som pôsobil ako komunálny poslanec. Tak tamojší dlhoročný primátor Parízek si vymyslel marketingový claim "srdcom Seničan" a jeho kandidáti, ktorí mali síce nálepku nezávislí, boli srdcom Seničania, ale v skutočne neboli nezávislí, mali jednotnú kampaň, jednotnú grafiku, spoločné financovanie. Nevidím tam nejaký rozdiel napríklad oproti kandidátom za koalície politických strán.
Ako som už aj povedal v prvom čítaní, v prvom rade by mala byť transparentnosť. Ak niekto spoločne vystupuje vo voľbách, prečo to nemať aj v tej kolónke? A už sa bavme o tom, že ako zmeníme zákon, aby to bolo naozaj kóšer a nielen ako zamestnanie. Lebo pred, ak si tam niekto napíše Team Vallo, tak je zrejmé, že sa stotožňuje aj s programom Matúša Valla, ktorý nemusí byť vo všeobecnosti populárny alebo stopercentne pozitívne prijímaný. Ak chce napríklad kandidát Vallo riešiť statickú dopravu alebo rezidenčné parkovanie, tak nemusí to byť zo strany jeho oponentov pozitívne vnímané, ale ten daný kandidát sa k tomu prihlási.
Taktiež by ma zaujímalo, že ako bude volebná komisia preverovať, že či ide o reálne zamestnanie a čo tam bude smerodajné, že či pracovná zmluva, lebo ako ste aj, pán poslanec Kéry, správne podotkli, zákon nedefinuje, že čo je to zamestnanie. A teda že či sa má jednať iba o nejaké reálne zamestnanie, ktoré existuje, lebo zhodneme sa, že Team Vallo nie je reálne zamestnanie, ale ak si tam napríklad niekto dá že kozmonaut, tak volebnej komisii bude zrejmé, že to nie, lebo jediný človek, ktorý si to mohol uviesť na Slovensku, tak ten kandidoval, myslím si, že v minulých eurovoľbách a si to tam ani neuviedol. Uviedol si, že je výsluhový dôchodca. Takisto ak by bola smerodajná pracovná zmluva, tá nemusí odrážať reálny stav. Napríklad niekto môže byť vedúci pobočky v napríklad banke a je tam, bol tam prijatý ako radový úradník. Nemusela sa mu zmeniť pracovná zmluva, nemusel sa mu zmeniť ani plat, proste hierarchicky nejako stúpol a rád by sa tým pochválil, len neviem, že ako by to vykázal, že je naozaj tým vedúcim alebo napríklad že je nejaký šéf analytikov alebo šéf programátorov. Taktiež či budú akceptované aj niektoré anglické názvy, ktoré sú možno dané v danej brandži, lebo mojím civilným povolaním je marketér a pre nás marketérov je zrejmé, čo je account manažér, ale ak sa to snažím vysvetliť mojej babičke, tak asi by jej to bolo dobré aj na kandidátku prerozprávať do ľudského jazyka alebo vlastnými slovami.
A teraz k tomu danému prílepku. Tiež som sa nad tým zamýšľal, že prečo práve 50 dní. Ja už som aj vo faktickej na Ondreja Dostála povedal, že ide o nejaký kompromis, lebo takým snom Andreja Danka, ktorý prvý prišiel s touto myšlienkou, hoci ako pán Kéry správne poznamenal, on nie je predkladateľom tohto pozmeňováku, tak bolo 60 dní. Povedal, že ak koaličný partner bude súhlasiť s kompromisom 30 dní, tak bude dobré aj 30 dní, ale nakoniec teda kompromisom bolo tých 50 dní a ako neskôr aj prečítam, to porovnanie s jednotlivými nielen okolitými štátmi, ale aj vo svete, tak je to niečo bezprecedentné. Vnímam to ako ad hoc zákon, keď sa môže očakávať, napríklad termín volieb zrejme pripadne na 2. výročie vraždy Jána Kuciaka, môže byť uverejnená nejaká nová komunikácia z Threemy alebo nejaké novinky z Gorily, aj keď tam už je to asi celé vonku, tak. Už štrnásť dní súčasného predvolebného moratória na prieskumy nie je skutočne odrážajúcim reálny stav, lebo ten prieskum trvá aj nejaký čas vykonať. Čiže v súčasnosti už sa nám v predvolebnom období dostávajú možno tri týždne staré informácie a už aj súčasný stav pomohol v minulých voľbách výrazne extrému, lebo však my sme chodili, mali sme kampaň v teréne, ľudia nám hovorili, že áno, že nie SMER, ale budeme voliť, teda volili sme SMER a teraz budeme voliť Kotlebu, a tie predvolebné preferencie to neodzrkadľovali a potom nastalo nepríjemné prekvapenie.
Teraz sa bavíme o päťdesiatich dňoch. Chránite občana pred informáciami a nie pred dezinformáciami. Ak schválite tých 50 dní, tak sa jednotlivé agentúry, ktoré vykonávajú tieto predvolebné prieskumy, ako keby zrovnoprávnia, lebo nemôžme si naivne myslieť, že sa prieskumy nebudú vykonávať. Zakázané je len zverejňovanie, ale je teda otázne, že či to, či to unikne von nejak náhodne cez zahraničné weby alebo cez weby, ktoré nemajú tam tú príponu, nejaké prináležiace nejakej krajine, napríklad org. A tam to bude, samozrejme, potom zjednotené, bude na internete všelijaký mišmaš. Prieskum z Focusu bude jednotný s nejakým prieskumom z pofidérnej agentúry, s ktorou sa bude chváliť strana Ľudová strana Naše Slovensko, kde to má 22 %, čiže oni radi zdieľajú, pričom to neodráža reálny stav. Ale oni radi tomu veria.
V poslednom rade chcem len povedať, že na prieskum, prieskumy verejnej mienky sa odvolával aj Andrej Danko v predošlom volebnom období, lebo jemu to pomohlo znovu vyrásť. Tieto prieskumy mu dodávali legitimitu. Bol pozývaný do predvolebných diskusií a mnohé tie diskusie pozývajú svojich diskutérov na základe predvolebných diskusií, takisto aj jednotlivá prestížnosť. Ja si to pamätám spred štyroch rokov, že verejnoprávna televízia pozývala kandidátov do jednotlivých blokov a napríklad tie strany, ktoré mali 2 %, boli spolu, tie, ktoré sa pohybovali okolo 10 %, tak boli spolu, tak už toto samotné pomohlo aj v minulých voľbách vyrásť Andrejovi Dankovi.
A úplne na záver by som prečítal stav toho predvolebného moratória v iných štátoch, začnem tými okolitými: Česko 3 dni, Maďarsko 2 dni, Ukrajina, Ukrajina 1 deň, Poľsko 1 deň, Rakúsko 0 dní, Rusko 6 dní, Veľká Británia 0 dní, Francúzsko 2 dni, ako už bolo spomenuté, Taliansko a Čierna Hora sa nám najviac približujú k tomu, majú 14 a 15 dní. Ale k tomu extrému, ktorý je teraz navrhnutý, tých 50 dní, sa vo svete približujú iba krajiny ako Bolívia, Honduras, Kamerun a Tunisko. Čiže je otázne, či sa chceme priblížiť práve k týmto krajinám.
Preto by som chcel apelovať na tie, na zástupcov tých strán, ktorí ešte nie sú rozhodnutí a ktorí to napríklad aj podporili na, vo výbore pre verejnú správu a regionálny rozvoj, kde som členom, aby takúto predvolebnú improvizáciu Andreja Danka, ktorá sa premietla do; pozmeňovací návrh nepodporili.
Ďakujem.
|
56.
Či v tomto prípade strácam poradie, alebo... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Nie, nie, nie, to znamená, po obede budete začať.
Nedoba, Jakub, poslanec NR SR
Radšej počkajme. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Vy budete prvý vystupujúci.
Nedoba, Jakub, poslanec NR SR
Tak radšej počkajme teda.
|
20.
Ďakujem, pán predsedajúci. Ondrej, správne si podotkol, že masitú genézu, ako sa prišlo k tomu číslu 50 dní, ktorému ja nerozumiem, lebo pán predseda Danko povedal, že jeho snom je 60 dní, ale ak koaličný partner, teda SMER, pristane na 30 dní, aj to je dobré, je to kompromis, nakoniec z toho vyšlo 50 dní. Keďže v skutočnosti, aj to si tiež správne podotkol, už aj v súčasnosti tá informácia pri tých 14 dňoch nie je dva týždne stará, lebo ten prieskum nejaký čas trvá, čiže v súčasnosti ide možno o tri týždne starú informáciu.
Keď sme dostali tento pozmeňovák alebo – ako správne hovoríš – prílepok na výbor pre verejnú správu a tam to sa obišlo bez akýchkoľvek diskusií alebo rozpravy zo strany koaličných poslancov a novinár z Denníka N sa ma pýtal teda, že kto to tam predložil, tak neveril vlastným ušiam, že ide o spoločný návrh troch poslancov zo všetkých koaličných strán, teda aj zo SMER-u, SNS, aj MOST-a. A prišlo to tam bez akýchkoľvek diskusií zo strany koaličných poslancov.
Takisto si správne podotkol, že robiť tie prieskumy nebude zakázané, bude zakázané ich zverejňovať a tam sa vytvára priestor pre veľké dezinformácie, lebo nebuďme naivní, že nejaký prieskum neunikne a už na takomto fóre sa to zrovnoprávni s tými bizarnými prieskumnými agentúrami, ktoré možno ani nemajú nejakú právnu subjektivitu, v ktorých Ľudová strana Naše Slovensko vychádza ako s 22 percentami a oni to nadšene zdieľajú. Čiže tento prílepok iba prispeje k dezinformáciám.
Ďakujem.
|
8.
Ďakujem za slovo. Chcel by som reagovať na vás, pán poslanec Kéry. Rozumiem tomu vášmu pozmeňováku, že chcete zmeniť tú definíciu z nezávislý kandidát na kandidát bez politickej príslušnosti, ale už aj v súčasnosti môže byť nezávislý kandidát členom politickej strany, ak ho tam napríklad tá politická strana nenominuje alebo on sám sa hanbí za členstvo. Neviem, že ako by sa to vykazovalo, že naozaj nie je členom strany, lebo tie registre členov strany nie sú verejné. Každá strana to má ako interný údaj, preto to považujem ako nepresné pomenovanie, kandidát bez politickej príslušnosti.
Takisto ste uviedli, že ako kandidát bez politickej príslušnosti môže kandidovať ten kandidát, ktorý vyzbiera dostatočný počet podpisov vo svojom volebnom obvode. To by ste možno mohli aj upresniť, lebo napríklad ja som kandidoval v komunálnych voľbách do miestneho zastupiteľstva v Ružinove za obvod Ružová dolina. Ale ak by som chcel byť nezávislým kandidátom, ja som bol straníckym, tak mohol som si vyzbierať tých 500 podpisov v celom Ružinove. Lebo to je vlastne tá samospráva, kde som kandidoval do zastupiteľstva.
A iba taká malá poznámka, že napríklad Team Vallo nemal ten štatút nezávislého kandidáta alebo nezávislých kandidátov, lebo oni boli v podstate straníckymi kandidátmi, bolo to dvojkoalícia PS - SPOLU a ten Team Vallo bol iba taká ich marketingová značka. Podobne ako my sme napríklad boli, ešte keď som kandidoval v Senici, kde som predtým býval, tak bola to koalícia troch pravicových strán, ale taká naša neoficiálna marketingová značka bola Nová Senica, hoci sme to nemali na kandidátnych listinách ako naše povolanie.
Ďakujem.
|
98.
Ďakujem, pán poslanec Sopko, za podporu tohto návrhu. Vy ste správne asi pochopili, že táto novela nemá hovoriť o tom, že či zmena starého za nové je niečo zlé alebo dobré, ale zamedziť tomu, že keď už je niekto, keď už po voľbách aj prišiel o svoj mandát, tak aby si to, tých 30 dní neužil a aby nepustil poriadne žilou, ale aby sa zamedzilo asi takýmto negatívam pri odchode z mandátu.
Takisto, ako ste aj naznačili, tento návrh zákona ide po tom predchádzajúcom kolegov Klusa a Laurenčíka a oba tieto zákony poukazujú na to, aká je samospráva zraniteľná a ako vedia štatutári mesta alebo obcí zneužívať svoje kompetencie. Čiže tuto sa napravuje iba maličká troška z toho všetkého, kde sú nejaké nášľapné míny. A hoci to vyplýva z aplikačnej praxe, tak nemyslím si, že to je niečo ad hoc, lebo ako som tu uviedol, tieto prípady z Buchlova, Turčianskych Teplíc, z Piešťan, tak je to hlavne o tom, aby sme sa tu nemuseli o štyri roky alebo, áno, o štyri roky budú komunálne voľby, znovu o tom rozprávať.
Ďakujem.
|
86.
Ďakujem za slovo. Ďakujem ti, Ondrej, že si spomenul aj tie argumenty, že ohľadom schvaľovania rozpočtu, lebo vyplýva to z toho nešťastného dátumu, kedy sa krajské a komunálne voľby konajú, teda je v strede novembra a, samozrejme, že to tam bude vždy hroziť, pokiaľ sa dátum konania volieb nezmení. Ale takisto je to, táto naša novela zákona, väčšou motiváciou pre týchto odchádzajúcich starostov a primátorov, aby to ustanovujúce zastupiteľstvo zvolali čím skôr. Lebo teraz to bolo mnohokrát naťahované, niektorí aj prepásli tých 30 dní na odovzdanie úradu a bolo ich ťažko odtiaľ dostať. Tak táto novela je aj takou prevenciou.
|
80.
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. Dovoľte mi, aby som vám predstavil náš návrh novely zákona, ktorý predkladám spolu s kolegom Dostálom. Reaguje to na moju aktivistickú skúsenosť z komunálnej oblasti, ktorej sa venujem, ktorej som sa venoval v podstate osem rokov, štyri roky som bol mestským poslancom v zastupiteľstve v Senici a takisto v spolupráci s občianskym združením ZOMOS, ktoré niekedy vystupuje aj ako opozičné voči ZMOS-u, teda Združeniu miest a obcí Slovenska. Spolu s týmto občianskym združením som precestoval napríklad 26 obcí na Slovensku, z čoho vyšla publikácia, ktorá mapuje komunálne problémy v týchto obciach a takisto aj ponúka riešenia najmä v boji proti korupcii a podobne.
Táto novela vychádza teda zo skúseností mnohých občianskych aktivistov v týchto obciach, ktorí sa sťažovali, že primátori a starostovia, ale takisto aj zastupiteľstvo zneužívajú tú 30-dňovú lehotu, ktorá je odo dňa komunálnych volieb až asi do zvolania nového zastupiteľstva v novom zložení, tým, že starostovia, primátori podpisovali kadečo a takisto, že staré zastupiteľstvo, už keď boli navolení noví poslanci, sa zišlo v starom zložení a rozhodovalo napríklad o rozpočte obce alebo o VZN-kách, o dispozícii s majetkom. Chcem podotknúť, že hoci napríklad aj združenie ZOMOS vystupuje ako opozičné voči ZMOS-u, tak aj predstaviteľ, a to vrchný predstaviteľ, vtedajší podpredseda v roku 2014 pán Turčány zo ZMOS-u podporil ako keby tento náš zámer.
A za všetko by som vám chcel prečítať alebo uviesť príklady, ako sa toto 30-dňové kvórum zneužívalo v minulosti. V roku 2006 v obci Vinodol staré lojálne zastupiteľstvo zvolilo nezákonným spôsobom kontrolóra, hlavného kontrolóra bez riadneho výberového konania a bolo to zrejme preto, lebo starosta vedel, že cez nových by to neprešlo. V roku 2014 v meste Púchov sa schvaľovalo už po navolení nových poslancov zastupiteľstvo v starom zložení všeobecne záväzné nariadenie o strategickom majetku mesta. Argumentácia vtedajšieho odchádzajúceho primátora bola, že v každom volebnom období zasadalo končiace zastupiteľstvo ešte po voľbách a vždy prijímalo rozpočet. V stredu, tak ako vtedy uvádzal, budúci poslanci budú postupovať takým istým spôsobom, je to legitímne, legálne, tak ako to bolo v roku 2010, 2006 a 2002. Tam treba podotknúť, že, samozrejme, pán primátor odovzdával agendu v predošlých volebných obdobiach sám sebe.
Taktiež v roku 2014 v Turčianskych Tepliciach zastupiteľstvo v starom zložení schvaľovalo budúcoročný rozpočet. V roku 2014 v Nitre dokonca zastupiteľstvo v starom zložení prerokovalo výstavbu akvaparku, čiže tam je vidieť jasný investičný zámer, ktorý mal už nezvolený, neúspešný primátor v pláne, zmena daní z nehnuteľností a poplatkov za odvoz komunálneho odpadu a budúcoročný rozpočet.
V roku 2018 bolo takisto v Piešťanoch zamýšľané zasadnutie v starom zložení, avšak vtedy sa poslanci vzbúrili a neodsúhlasili si program zastupiteľstva, a tu sa malo rozhodovať o rôznych všeobecne záväzných nariadeniach, o budúcoročnom rozpočte a majetkových prevodoch. V súvislosti s uvedenými prípadmi, teda s tým Púchovom a s Turčianskymi Teplicami, sa vyjadril aj vtedajší výkonný podpredseda ZMOS-u pán Jozef Turčány. Ak majú staré zastupiteľstvá prijímať rozhodnutia, ktoré by mali zásadný vplyv na život mesta do budúcnosti, tu je to viac o etike. O týchto veciach by mali rozhodovať tí, čo boli zvolení ako noví.
Taktiež ešte v súvislosti s touto navrhovanou novelou ide ruka v ruke aj schvaľovanie preplácania nevyčerpanej dovolenky starému primátorovi alebo starostovi, týmto by sa preniesla táto kompetencia na nových poslancov, ktorým to právom patrí. Čiže z uvedeného, čo som povedal, je zrejmé, že nejde o nejaký, o nejakú deštrukčnú novelu ani o ad hoc sťažovanie podmienok samosprávam v prechodnom období, ide o vloženie jedného, jednej vety do zákona, respektíve dvoch, keďže novela rieši tak ako komunálnu oblasť, tak aj krajskú.
Ďakujem pekne.
|
54.
Takto, k návrhu zákona, nemám k tomu až tak veľa, aby som sa prihlásil do rozpravy, ale chcem ti poďakovať, že ste niečo podobné predložili, lebo asi jediný argument, ktorý je proti tomu, je ten finančný, že to bude viac stáť, ale určite to tú mieru demokracie oveľa viac zvýši. A príde mi nezmyselné, že v súčasnosti je dvojkolová voľba iba v prípade voľby prezidenta, kde sa volí funkcia, ktorá ani nie je výkonná. Takisto sa tým napravia niektoré neduhy z chronicky známych samospráv, kde sa podarilo danému starostovi alebo primátorovi zakopať na dlhé obdobie a túto jednokolovú voľbu využili na to, aby tam nasadili rozbíjačských kandidátov, ktorí roztrieštili tie hlasy, ktoré sú proti tomu dlhodobému starostovi alebo primátorovi. Takisto tá kampaň bude úplne inak vyzerať, keď vieme, že je tam tá poistka druhého kola voľby a ten daný kandidát nemôže naštvať väčšinu kandidátov. Takže toľko odo mňa.
Ďakujem.
|
50.
Vážený predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajcu k návrhu zákona o podmienkach výkonu volebného práva (tlač 1695). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od jeho prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predseda, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
76.
Pán poslanec, mňa prekvapuje, že ste nazvali podvodom to, keď niekto o sebe povie pravdu. Lebo ak niekto prizná svoju príslušnosť, tak nikoho nezaviedol, proste povedal pravdu.
Ja považujem za podvod napríklad to, ak si dám bilbordy, že „Viete si predstaviť vládu bez SMER-u?“, a nakoniec s tým SMER-om vládnem. Takisto ste povedali, že vy nie ste proti aktivistom, ale taktiež ste povedali, že dobre, nech sa združujú pod tými názvami, tým pádom Banskobystrická alternatíva, že to nepatrí na tie kandidátky. Tak potom ste proti nim, alebo nie? A ja súhlasím s tým, že Team Vallo nie je zamestnanie, ale títo kandidáti asi boli k tomu dotlačení okolnosťami a neporušili zákon a nespáchali ani podvod, povedali iba pravdu. A tie názvy nie sú nejakým nezmyslom, lebo sa tu pýtate, že čo je Team Vallo, čo je Tím Hattas. Je to reálny názov nejakého možno neformálneho združenia.
V Českej republike si jeden komunálny kandidát napísal ako zamestnanie „místní alfa samec“. Tak to považujem za nezmysel, ale nie Team Vallo.
Ďakujem.
|
56.
A už, už mi aj svieti. Ja by som chcel reagovať na teba, Ondrej, že, súhlasím s tebou, že je nezmyselné týchto nezávislých kandidátov z formálneho hľadiska, ktorí ale spolu tvoria nejaké neformálne združenie, hoc neni inštitucionalizované alebo nemá nejakú právnu formu, že by sme ich tlačili do toho, aby sa tvárili ako zhluk nejakých náhodných občanov, lebo my vieme, že pred voľbami vystupujú spolu ako skupina, a ak budú zvolení, tak vytvoria spolu poslanecký klub či už v župnom, alebo mestskom zastupiteľstve, a takto by boli druhý raz znevýhodnení oproti straníckym kandidátom, lebo v podstate stačí byť zaregistrovaný za nejakú obskúrnu straničku, a to hovorím o hocijakej strane z tých vyše sto, ktorých sú tu registrované, a práve takíto kandidáti nemusia vyzbierať tých 500 a viac podpisov, tak týmto by boli druhýkrát znevýhodnení. Týmto by boli druhýkrát znevýhodnení.
A ide tu práve o tú transparentnosť, že keď je logické, že sa už vopred hlásia k tomu, že spolupracujú, volič vie, koho bude voliť, a takto by sme ich nútili k tomu, aby boli akože nezávislými kandidátmi, a mohli by tú svoju vzájomnú príslušnosť demonštrovať možno iba nejakou spoločnou grafikou alebo spoločnými letákmi. Príde mi to ako nezmyselné.
|
157.
Ja by som chcel súhlasiť s Ondrejom, je to presne tak, ako si to povedal, to, ak by mohli spolu pod jednou hlavičkou kandidovať aj nejaké združenia bez právnej subjektivity, teda že tie, čo nie sú stranou alebo hnutím, alebo hoc aj občianskym združením, len to prispeje k transparentnosti vo voľbách, lebo volič má právo vedieť, koho volí.
A skôr ako opačný problém vnímam to, že pod tou hlavičkou nezávislý kandidát sa zastrešujú kandidáti, ktorí sú oveľa viac závislí ako tí, ktorí tam majú hlavičku strany alebo koalície strán.
Ďakujem.
|
270.
(Rečník má problém s mikrofónom. Reakcie z pléna.) Dúfam, že už ma je počuť, áno, dobre.
Tak chcem poďakovať všetkým s faktickou poznámkou, najmä Ondrejovi. On použil vtip, ktorý som chcel ja povedať na úvod, ale som na to zabudol.
Na pána Marčeka, na osobné útoky nebudem reagovať, ale myslím, že tá jeho reakcia je iba potvrdením toho, čo som hovoril, a že sa naozaj správa ako koaličný poslanec.
|
262.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážení členovia vlády, vážené pani poslankyne, páni poslanci, pôvodne som chcel začať inak, ale rád by som nadviazal na môjho predrečníka, na pána ministra Žigu, ktorý sa prihlásil do rozpravy a ktorý ma tam v salóniku tak trochu priateľsky poprosil, a už tam asi nie je, že buď snáď zhovievavý k vláde, a takisto tuto už v rozprave povedal, že dôvod na odstúpenie pána premiéra pominul. Ja by som sa v tomto nedržal striktne dôvodovej správy, lebo rád by som zhrnul to, čo som napríklad ako aj publicista, ako občan, lebo ja som doteraz v parlamente týždeň aj s cestou, čo som ako publicista, ako bloger písal, a vďaka tejto príležitosti mám možnosť sa prihovoriť k širšiemu auditóriu.
Už samotný vznik tejto vlády bol nelegitímny, lebo jednak sa porušili predvolebné sľuby jednotlivých koaličných strán. Od vlastne prvého roku existencie vlády už koalícia nevládla v pôvodnom zložení, veď ona sa opierala o Rada Procházku, ktorý po pár mesiacoch skončil. Jednotliví poslanci zo SIET-e, česť tým, ktorí sa nepodpísali pod túto vládu, ale jednotliví poslanci SIET-e prešli do iného poslaneckého klubu, taktiež vláda začala vládnuť s pomocou troch prebehlíkov, lebo pritom sme počuli, že aj pán Marček hovoril už v podstate ako koaličný poslanec. (Reakcia z pléna.)
Tak vaša rétorika bola taká, ako keby ste... (Zaznenie gongu.) Hovorili ste ako koaličný poslanec, hoci nie ste formálnym členom vlády, ale.
Čiže boli hrubo porušené predvolebné sľuby a táto vláda bola nelegitímna a od začiatku sa stretla s nevôľou. V podstate protesty boli už od prvého dňa, ako sa spomenulo, že takáto koalícia vznikne. Ja som na toto upozorňoval už od začiatku a nebolo to preto, že by som sa triasol za touto stoličkou, lebo asi aby vznikla pravicová vláda, tak ja by som tu bol miesto pol roka možno celé štyri roky, bolo to z môjho trpkého rozhorčenia ako občana.
Táto vláda mala od začiatku marketingovú nálepku: "Vláda historického porozumenia, hrádza proti extrémizmu." Hrádza proti extrémizmu padla už mnohokrát, lebo koalícia, keď nemala dostatočný počet hlasov, tak sa opierala o hlasy extrémistických poslancov. Vláda historického porozumenia, to bola možno v rámci zákulisných kšeftov, lebo pred voľbami ako zástupcovia MOST-u, tak aj zástupcovia SNS hovorili, že spolu vládnuť nebudú, že to je nemysliteľné. Takisto zástupcovia médií nepovažovali túto vládu týždeň po voľbách za pravdepodobnú.
Ich vznik sa argumentoval tým, že ide predsedníctvo Európskej únie a bolo by nedôstojné, ak by európske delegácie vítal úradnícky premiér. Miesto toho ich vítal premiér, ktorý býval v Bašternákovom byte.
Z histórie aj z okolitých krajín, napr. z Maďarska, vieme, že úradnícky premiér Bajnai vyjednával pôžičky od Medzinárodného menového fondu, počas európskeho predsedníctva Českej republiky bol premiérom úradnícky premiér Fischer a bolo to určite oveľa prínosnejšie pre Českú republiku, ako keby zostal vo funkcii škandálmi zmietaný Miroslav Topolánek.
Z tohto pohľadu bol vznik tejto vlády nezmyselný, nelegitímny a doteraz jej nelegitimita trvá.
Keď sme pár týždňov po voľbách sedeli v prostredí mladých ľudí, lebo ja pochádzam z prostredia mládežníckej politiky, tak bol s nami aj jeden český priateľ, ktorý hovoril, že, áno, ľudia sa teraz búria, ale určite si na to zvyknú. Ja som vedel, že český občan vytrénovaný Andrejom Babišom vie, o čom hovorí, ale tajne som dúfal, že to tak nebude. Pravda je taká, že ľudia spali až do vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice. Vtedy sa ľady pohli, pod tlakom verejnosti odstúpil premiér Fico, minister Kaliňák a vláda sa ďalej zaštítila prívetivou tvárou Petra Pellegriniho. Avšak praktický význam toho bol, že tzv. rozsiahla rekonštrukcia vlády spočívala v tom, že z vlády odišli v podstate dvaja ministri, ktorí požívali akú-takú podporu verejnosti. Obštrukciou sa na ministerský post dostala pani ministerka Saková, lebo vtedajší premiér ("prezident", pozn. red.) Kiska by ju určite nevymenoval, resp. nevymenoval novú vládu Petra Pellegriniho.
A pozrime sa na jedenapolročné pôsobenie Petra Pellegriniho v premiérskom poste, lebo teraz hovoríme o vyslovovaní nedôvery premiérovi, ktoré prakticky vyústi, ak by bolo úspešné, do vyslovenia nedôvery vláde, avšak premiér Pellegrini bol naozaj iba prívetivou tvárou SMER-u. Zmena nastala v tom, že možno negoval niektoré toxické výroky jeho straníckeho predsedu Fica, napr. nedávno jeho homofóbne výroky, čo jemu bez akejkoľvek dvojzmyselnosti kvitujem, avšak naďalej zostáva slabým premiérom.
Pán premiér Pellegrini v jednej diskusii povedal, že keby mal tú moc, to odkazuje na to, že pán premiér Pellegrini v skutočnosti moc nemá. Pre jeho vlastné dobro by bolo, keby táto vláda skončila.
Ďakujem. (Potlesk.)
|