Vážené dámy, vážení páni, ďakujem veľmi pekne za slovo.
Dovoľte mi, aby som predniesol dva pozmeňujúce návrhy. Obidva v mene skupiny poslancov, ktorí ich podpísali. Ten jeden je taký, ktorý som dlhšie presadzoval pri príprave tohto zákona. Podarilo sa mi nakoniec presvedčiť pätnásť kolegov. Ten druhý má taký komplikovanejší intelektuálny pôvod. Podľa informácie od pána predsedu Sulíka, jeho intelektuálnym otcom je pán poslanec Burian, takže týmto nemusel som, o. k..
Tak bolo mi treba povedať, my tú transparentnosť môžeme prehnať. Pán Sulík, si ale v každom prípade osvojil, dotiahol a požiadal mňa, aby som ho dotiahol technicky a predložil.
Takže dovoľte, aby som tieto dva pozmeňovacie návrhy predložil.
Ten prvý sa týka v podstate, najmä iných ako ústavných činiteľov a snaží sa vybalansovať tu tento legislatívny stav, ktorý tu dnes schvaľujeme. Tak, by som povedal, tá miera aj úspor a určitej racionalizácie sa dotýkala vyššie postavených verejných činiteľov politických, aspoň proporcionálne, ak nie rovnako.
Dovoľte mi, aby som ten návrh prečítal a potom ho stručne zdôvodním.
Pozmeňujúci návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu skupiny poslancov, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady č. 120/1993 Z. z., tu chcem upozorniť, že v písomnej verzii je preklep, tam je rok 33, takže to opravujem Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, tlač 146.
1. V čl. I bod 1 znie:
"1. V § 2 ods. 1 znie:
"(1) Poslancovi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "poslanec") patrí plat vo výške trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy na zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok, znížený podľa ods. 2 zaokrúhlený na celé euro nahor (ďalej len "plat poslanca"), začínajúc dňom, v ktorom zložil Ústavou Slovenskej republiky (ďalej len "ústava"), predpísaný sľub.
Odkaz na poznámku pod čiarou 1.
V závislosti od času výkonu poslaneckého mandátu patrí po zániku poslaneckého mandátu poslancovi ešte plat počas dvoch mesiacov, ak vykonáva mandát poslanca menej ako päť rokov alebo troch mesiacov, ak vykonáva mandát poslanca aspoň päť rokov.
Toto ustanovenie sa nevzťahuje na poslanca, ktorý bol zvolený za poslanca v nasledujúcom volebnom období a na poslanca, ktorý bezprostredne po zániku mandátu začal vykonávať inú funkciu ústavného činiteľa Slovenskej republiky podľa § 1, alebo ktorý bol zvolený do Európskeho parlamentu, alebo začal vykonávať funkciu podľa osobitného predpisu.
Odkaz na poznámku pod čiarou 1aa.
Ak poslanec vykonával mandát ako náhradník, patrí mu nárok podľa druhej vety len raz počas toho istého volebného obdobia.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1aa znie:
"1aa) § 6 ods. 2 písm. b) zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.".".
Odôvodnenie. Navrhuje sa, aby odstupné poslancov Národnej rady bolo upravené rovnako ako pri ostatných zamestnancoch pôsobiacich v národnom hospodárstve, teda dvomi alebo tromi platmi v závislosti od dĺžky výkonu funkcie alebo zamestnania.
2. Za čl. I sa vkladajú nové články II a III, ktoré znejú:
"Čl. II.
Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 151/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
§ 99 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Štátnemu zamestnancovi podľa § 6 ods. 2 písm. b) možno poskytnúť odmenu maximálne do výšky 20 % jeho ročného funkčného platu."
Odôvodnenie. Navrhuje sa, aby štátnym zamestnancom v politickej funkcii bolo možné poskytnúť odmenu vo výške maximálne 20 % ročného funkčného platu.
Čl. III
Zákon č. 438/2001 Z. z. o platových pomeroch a ďalších náležitostiach súvisiacich s vykonávaním funkcie predsedu samosprávneho kraja v znení zákona č. 460/2008 Z. z. sa mení takto:
1. V § 2 sa vypúšťa písm. b). Doterajšie písm. c) sa označuje ako písm. b).
2. Paragraf 4 sa vypúšťa.
Odôvodnenie. Navrhuje sa vypustiť pre predsedov vyšších územných celkov inštitút ďalšieho platu, keďže politickými predstaviteľmi ide o inštitút bez porovnateľného plnenia pre ostatných predstaviteľov, a to bez dôvodu.
3. V § 6 ods. 1 a 2 znejú:
"(1) Po zániku mandátu predsedu, okrem dôvodov uvedených v osobitnom predpise."
Odkaz na poznámku pod čiaru 4a, z dôvodu uplynutia volebného obdobia.
Odkaz na poznámku pod čiarou 5, patrí predsedovi odstupné z rozpočtu samosprávneho kraja, ktorý v závislosti od času výkonu funkcie je
a) dvojnásobok jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu kratšie ak päť rokov,
b) trojnásobok jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu dlhšie ako päť rokov.
2. Priemerným mesačným platom ods. 1 je súčet platu podľa § 3, alebo za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacov, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.".".
Poznámka pod čiarou k odkazu 4a znie:
"4a) § 17 ods. 1 písm. b), d) a g) zákona č. 302/2001 Z. z.".
Odôvodnenie. Navrhuje sa, aby odstupné predsedov VÚC bolo upravené rovnako ako pri ostatných zamestnancoch v národnom hospodárstve.
3. Doterajší čl. II sa označuje ako čl. IV.
Odôvodnenie. Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Dovoľte mi, pár viet len k tomuto návrhu. V podstate jeho zmyslom je upraviť odstupné pre rôzne verejné pozície zhodne so Zákonníkom práce tak, aby nás už nikto nemohol obviňovať, že máme nejaký mimoriadne privilegovaný status.
A druhým účelom je, zrušiť, teda ako už bolo spomenuté trinásty, štrnásty plat županov, keďže je inštitút, ktorý nemá ekvivalent v žiadnej inej verejnej funkcii. A tretím je, limitovať odmeny pre politických funkcionárov štátnej služby, teda nie pre normálnych štátnych zamestnancov, ale pre politických funkcionárov v štátnej službe na 20 % ročného platu. Myslím, že osobitne kolegovia zo SMER-u nám budú vedieť vysvetliť, prečo je takýto návrh potrebný, vzhľadom na ich skúsenosti so svojimi vlastnými štátnymi tajomníkmi.
Ja len dodám k tomuto, že v tomto návrhu bol pripravený ešte jeden článok, ktorý by tieto isté zásady zavádzal aj pre primátorov a starostov. Po rokovaní s poslancami strany Sloboda a Solidarita došlo k politickej dohode, že keďže oni podali už svoju novelu, ktorá navrhuje zmenu platových pomerov primátora a starostov, ktorá bude prerokovaná v prvom čítaní na tejto schôdzi, tak je vhodnejšie vyňať tento článok a rokovať o ňom, o tých návrhoch spoločne pri novele poslancov pána Somogyiho a Krnáča a Majera. Takže, toľko k tomuto návrhu.
Druhý návrh, je pozmeňovací návrh skupiny poslancov k návrhu skupiny poslancov, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
1. V čl. I v § 2 sa za ods. 1 vkladá nový ods. 2, ktorý znie:
"(2) "Zníženie podľa ods. 1 sa rovná:
a) 0,15-násobku trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za kalendárny rok. Mám dočítať? Okej.
Takže, ešte raz začnem od toho odseku. Zníženie podľa ods. 1 sa rovná
a) 0,15-násobku trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa plat poslanca vypočítava, ak podiel schodku rozpočtu verejnej správy Slovenskej republiky a hrubého domáceho produktu Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa plat poslanca vypočítava, zverejneného Európskou komisiou (Eurostatom) v apríli kalendárneho roka, na ktorý sa plat poslanca vypočítava.
Odkaz pod čiarou 1a. Je rovný alebo vyšší ako 0,07.
b) 0,1-násobku trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa plat poslanca vypočítava, ak podiel schodku rozpočtu verejnej správy Slovenskej republiky a hrubého domáceho produktu Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa plat poslanca vypočítava, zverejneného Európskou komisiou (Eurostatom) v apríli kalendárneho roka, na ktorý sa plat poslanca vypočítava je rovný alebo vyšší ako 0,05 a nižší ako 0,07,
c) 0,05-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa plat poslanca vypočítava, ak podiel schodku rozpočtu verejnej správy Slovenskej republiky a hrubého domáceho produktu Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa plat poslanca vypočítava zverejneného Európskou komisiou (Eurostatom) v apríli kalendárneho roka, na ktorý sa plat poslanca vypočítava, je rovný alebo vyšší ako 0,03 a nižší ako 0,05".
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a znie:
"1a) Čl. 14 Nariadenia rady (ES) č. 479/2009 z 25. mája 2009 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva.".
Doterajší ods. 2 sa označuje ako ods. 3.
Dovoľte mi, teraz tou ľudskou rečou povedať, navrhuje sa teda, aby sa znižovanie platu stále viazalo na deficit, ale inak ako je pôvodne navrhované. Jednak sa navrhuje dôležitá vecná zmena, že ak deficit klesne pod 3 % HDP nebude sa plat znižovať. Na to sú rôzne dôvody, politické aj vecné. A navrhuje sa, aby pri vyššom deficite sa plat znižoval, ale fixným spôsobom, nie na dvojnásobok deficitu. Navrhuje sa, aby sa pri deficite od 3 do 5 % znížil plat o 5 %, od 5 do 7 % o 10 %. A pri deficite vyššom ako 7 % HDP, aby sa znížil plat o 15 %. Je to jednoduchší prehľad, než asi je prijateľnejší spôsob.
2. V návrhu zákona sa v čl. I § 29g nahrádza novým § 29g:
"§ 29g
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2011.
(1) V roku 2011 zníženie podľa ods. § 2 ods. 2 je 15 %.
(2) V roku 2011 patrí mesačne prezidentovi plat vo výške 4-násobku platu poslanca.
(3) V roku 2011 patrí mesačne členovi vlády plat vo výške 1,5-násobku platu poslanca zníženého ešte o 5 %.
(4) V roku 2011 patrí mesačne sudcovi Ústavného súd plat vo výške 1,3-násobku platu poslanca zvýšeného o 5 %.
(5) V roku 2011 patrí mesačne predsedovi Kontrolného úradu plat vo výške 1,5-násobku platu poslanca zvýšeného o 5 %.
(6) V roku 2011 patrí mesačne podpredsedovi Kontrolného úradu plat vo výške 1,3-násobku platu poslanca zvýšeného o 5 %.
(7) V roku 2011 patrí mesačne generálnemu prokurátorovi plat vo výške 1,3-násobku platu poslanca zvýšeného o 5 %.
Dovolím si tu poznamenať na preklep, ktorý je v písomnej verzii, kde je uvedený pri generálnom prokurátorovi 1,5-násobok, to je preklep. V spoločnej správe bolo dohodnuté 1,3-násobok.
(8) V roku 2011 je priemerným platom sudcu plat poslanca zvýšený o 5 %.
(9) V roku 2011 je základným platom sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a sudcu Špecializovaného trestného súdu odkaz na § 3, o poznámku pod čiaru 13, plat vo výške 1,3-násobku platu poslanca zvýšeného o 5 %.
(10) V roku 2011 patrí štátnemu zamestnancovi vo verejnej funkcií v služobnom úrade, ktorým je ministerstvo, odkaz pod čiaru 12, okrem veľvyslanca a vedúcemu ostatného ústredného orgánu štátnej správy, odkaz 12, funkčný plat vo výške platu poslanca zníženého ešte o 5 %.
(11) V roku 2011 sú platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov súvisiace s vykonaním tejto funkcie rovnaké ako platové pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca Národnej rady vo funkcii podpredsedu Národnej rady, pričom plat poslanca, pričom plat verejného ochrancu sa zvýši o 5 %.
Poznámka pod čiarou k odkazu 13 znie:
"13) § 66 ods. 1 zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a zmene a doplnení niektorých zákonov.".
Odôvodnenie. Ide o legislatívno-technickú zmenu nevyhnutnú vzhľadom na bod 1.
Ja si len dovolím upozorniť ešte raz, v tom poslednom ods. 11, tam som opravil, tam posledná vec, plat poslanca sa zvýši o 5 %, to je tiež preklep, mal tam byť plat verejného ochrancu práv. To bolo v tom pôvodnom návrhu zle napísané.
Ďakujem veľmi pekne.