Vystúpenie v rozprave

Vystupujúci Ivan Mikloš 
Dátum 2. 12. 2010 00:00 
Schôdza 9 
Tlač 100 
Bod rokovania Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (tlač 100) - druhé a tretie čítanie.
 
10:30:48 - 10:30:50 Vstup predsedajúceho   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ďakujem pekne, vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, so záujmom som si vypočul pomerne bohatú diskusiu a musím povedať, že keď počúvam tie oduševnené vystúpenia poslancov opozície o tom, ako im ide o verejné financie, ako im ide o podnikateľské prostredie, tak sa dojatím až tlačí slza do oka. Akurát, páni, by som sa rád opýtal, kde ste boli štyri roky? Za štyri roky verejné financie ste dostali do katastrofálneho stavu.
Verejný dlh na jedného obyvateľa za dva roky, za posledné dva roky vášho vládnutia vzrástol z 3 400 EUR na 5 300 EUR, za púhe dva roky. Kde bola tá starostlivosť o verejné financie? Plytvanie, rozhadzovanie, kšefty na každom kroku.
Dnes máte obrovskú starosť o zdravie verejných financií. Je to falošné. Je to falošná póza, vôbec vám nejde o zdravé verejné financie, ide vám len a len o vytĺkanie politického kapitálu, veľmi nekorektnou, nepravdivou argumentáciou.
Dotknem sa niektorých vecí, ktoré tu zazneli a poviem svoj pohľad na ne. Pán poslanec Burian nás informoval, že registračné pokladne sú tak úžasná vec, že to spasí ekonomiku, a že to vyrieši šedú ekonomiku. Myslím, že pán predseda výboru Kollár, to veľmi jasne vysvetlil. V Českej republike neexistujú pokladne a určite sa zhodneme na tom, že šedá ekonomika je možno zhruba porovnateľná. Tým nehovorím, že pokladne nemajú zmysel. Ak by som si myslel, že vôbec nemajú zmysel, bol by som proti nim. Hovorím len a myslím, že tento argument o tom jasne svedčí, že pokladne môžu síce zúžiť priestor pre šedú ekonomiku, ale určite nie výrazne. A my pokladne máme. O čom diskutujeme dnes, je len prechod od jedného typu zaznamenávania údajov k inému, ja uznávam že lepšiemu. Preto nemám ani problém s tým, keď k tej zmene dôjde, len práve kvôli tomu, aby sme nezaťažovali zbytočne podnikateľov a ide o desaťtisíce ľudí, príliš rýchlou zmenou aj v súvislosti s tým, že museli robiť zmeny v pokladniach v súvislosti s prechodom na euro. Navrhujeme predĺženie toho procesu, to je všetko.
Ak hovoríme o lobingu, je naozaj smiešne počúvať, že vy nás obviňujete z toho, že máme lobovať, pričom už ten samotný argument, ktorý zase použil predseda výboru Kollár, je myslím zjavný. Vy lobujete za pár firiem, ktoré to robia, my chránime záujem desaťtisícov podnikateľov, kde jednoducho im predlžujeme termín, aby neboli zbytočne zaťažovaní zase, keď boli zaťažení pred krátkym časom.
Ak by ste neverili tomu, že je to tak, tak vám prečítam jednu vec, ktorá ma zarazila. Vyslovene ma zarazila, súvisí s tým, ako bol pripravovaný tento zákon za bývalého ministra Počiatka a štátneho tajomníka Kažimíra. Teraz počúvajte.
Pri vypracovaní návrhu zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice ministerstvo financií vychádzalo z analýzy technického stavu elektronických registračných pokladníc o vypracovanie, ktorých bola požiadaná spoločnosť Elkom s. r. o. Prešov, ktorá má na slovenskom trhu rozhodujúce postavenie v oblasti výroby a predaja elektronických registračných pokladníc. Tak, kto páni, bol a je pod vplyvom lobistov, vy alebo my? Vy, ktorí chránite záujmy a rozhodujete sa na základe analýzy firmy, ktorá má najväčší záujem, aby tie pokladnice boli vymenené hneď a čo v najväčšom rozsahu, alebo my? Ďalšia vec zákonom o elektronickej registračnej pokladni sa povinnosť vykonávania povinnej údržby pokladníc servisnými organizáciami stanovila tak, že periodicita týchto prác bola ponechaná na rozhodnutí výrobcov a je súčasne stanovené raz za rok alebo raz za dva roky. Zase, kto ochraňuje lobistické záujmy pár firiem dodávateľov a kto ochraňuje záujmy desaťtisícov, státisícov podnikateľov a živnostníkov, páni? Takže, musím povedať, že tu jasne platí: "Zlodej kričí, chyťte zlodeja", ak vy nás obviňujete z toho, že sme pod vplyvom nejakých lobistov.
No a silné slová o tom, že vraj chceme predlžovať akúsi agóniu a zhoršovať podnikateľské prostredie, to znie naozaj úsmevne, starostlivosť o podnikateľské prostredie od vás, od predstaviteľov vládnej koalície, teda koalície, ktorá, keď vládla, tak sa podnikateľské prostredie na Slovensku zhoršilo takým spôsobom, ako v žiadnej inej krajine. Podľa všetkých, všetkých možných zahraničných aj domácich rebríčkov došlo k zásadnému zhoršeniu podnikateľského prostredia. V najkomplexnejšom rebríčku Svetového ekonomického fóra sme sa prepadli celkovo z 36. miesta v roku 2006 na 60. miesto v roku 2010. Z 36. miesta na 60. Tam ste dostali podnikateľské prostredie. A dnes máte takú dojemnú starosť a starostlivosť o to, aby sa nezhoršovalo. Môžem vás ubezpečiť, že sa bude zlepšovať, bude sa zlepšovať tak, ako sa výrazne zlepšovalo počas dvoch vlád Mikuláša Dzurindu. Podnikateľské prostredie sa bude zlepšovať aj počas vlády Ivety Radičovej.
A korupcia, tak ako klesala počas vlád Mikuláša Dzurindu, rástla počas vlády Roberta Fica, tak ako nikdy predtým sa opäť bude znižovať, pretože táto vláda, táto vládna koalícia je aj v tejto oblasti zásadne odlišná od vašej.
Ešte, čo sa týka toho, lebo pán poslanec Pelegrini sa ma opýtal, že keď som hovoril o tom, že naša koalícia funguje inak ako fungovala vaša, kde sa stretli Fico, Mečiar a Slota v trojici, koaličné rady boli v trojici pripomeňte si to. Dohodli sa na všetkom a vy, ako poslušná mašinéria, ste všetko odhlasovali a dnes, keď u nás dochádza aj k diskusiám, aj k zmenám v parlamente, tak to nazývate chaos.
A vy ste sa ma opýtali, že či teda včerajšie hlasovanie poslancov KDH nie je popretím toho, že som hovoril, že u nás poslanci diskutujú a slobodne diskutujeme o tom, aké bude to konečné riešenie. Nie pán poslanec Pelegrini, nie je v tom žiaden zásadný rozpor, ja vám to veľmi rád vysvetlím a ďakujem vám za tú otázku vo faktickej poznámke, lebo mám príležitosť vysvetliť, v čom je ten rozdiel.
Áno, my diskutujeme v parlamente, keď vláda prijme nejaký návrh a ste tu toho svedkami. Vláda prijala vládny návrh štátneho rozpočtu a vládne návrhy zákonov, ktoré s ním súvisia a potom v priebehu týždňov sme diskutovali medzi poslancami, medzi stranami, v poslaneckých kluboch na koaličnej rade o tom, ako tie veci dolaďovať a prípadne aj meniť. A došlo k desiatkam zmien, na ktorých sme sa dohodli, ale tu je ten zásadný rozdiel. Včerajšie hlasovanie štyroch poslancov za KDH považujem z ich strany za porušenie koaličnej dohody, pretože ... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
10:30:50 - 10:41:59 Uvádzajúci uvádza bod   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
... pretože na takéto hlasovanie neupozornili, nepovedali na fórach, ktoré boli k dispozícii. Rokovali sme spoločné poslanecké kluby, jednotlivé poslanecké kluby, dohodli sme sa na koaličnej rade, a toto ich hlasovanie bolo v rozpore s konečnou dohodou koalície a koaličnej rady o štátnom rozpočte a zákonoch, ktoré s tým súviselo.
Takže, vôbec tam nie je žiadny rozpor, pán poslanec Pelegrini a ubezpečujem vás, že vládna koalícia funguje zásadne inak ako fungovala vaša a zároveň pravidlá, ktoré máme, budú platiť aj do budúcna. Ja verím, že budú platiť tak, aby sa neopakovalo to, čo sa včera stalo.
No, a ešte by som na záver uviedol ďalšiu vec, ktorá sa týka a ešte zareagujem na pána poslanca Kažimíra, ktorý tu mal veľmi silné slová. Povedal, že je to hnusný biznis a nechutný lobing a poučil nás o tom, ako sa podvádza. Nepochybujem, že pán poslanec Kažimír je odborník v tom ako podvádzať, na ministerstve financií to vidíme dennodenne, na čo siahneme, tam kšeftovanie, plytvanie, rozhadzovanie za štyri roky. Naozaj od kávových lyžičiek až po Tipos, vrátane informatizácie od malých súm po obrovské, kde siahla ich ruka, tam kšefty, rozhadzovanie, plytvanie.
Takže nepochybujem, že pán poslanec Kažimír je odborníkom na to, ako sa podvádza, ale musím mu povedať, že tu nejde o žiaden ani hnusný biznis, ani lobing. A myslím si, že jasne na argumentoch to vysvetlili aj moji kolegovia, aj ja, čo nás vedie k tomu, že predlžujeme o rok záťaž pre desaťtisíce, státisíce živnostníkov a podnikateľov, pretože už boli zaťažení v minulosti významne a skôr išlo o lobing pri presadení zákona, ktorý ste presadili a mal platiť od 1. januára budúceho roka. Išlo o lobing zopár firiem.
A nakoniec by som chcel povedať, že tá úporná snaha o to, aby to platilo hneď od začiatku roka je dokonca už nad rámec dohody, ku ktorej došlo, lebo my sme rokovali. Samozrejme rokovali sme aj s výrobcami a distribútormi týchto pokladní, rokoval dokonca osobne aj predseda parlamentu, rokoval môj štátny tajomník, a aj po rokovaniach s nimi sme sa nakoniec dohodli na tom predĺžení o jeden rok. Takže dokonca aj oni uznali argumenty, ktoré sme hovorili v prospech toho predĺženia o jeden rok, v prospech kompromisného riešenia, že to nebude teda o dva roky, ale bude to o rok jeden.
Takže naozaj si myslím, že jediný, kto už nechce prijať a vidieť tieto argumenty, že toto riešenie predĺženie o rok je dobrým kompromisom, pretože na jednej strane vytvára časový priestor na to, aby sa živnostníci, podnikatelia prispôsobili, na druhej strane vedie k tomu, že pristúpime k týmto novým pokladniam, ktoré sú lepšie. Ja som to nikdy nespochybňoval a nespochybňujem, že by mali zúžiť priestor, avšak v žiadnom prípade nie v tej miere, ktorú tu opisoval pán poslanec Burian alebo niektorý ďalší.
Aj preto si myslím, že to riešenie ročného posunutia je dobré a je také, na ktorom nakoniec panuje všeobecná zhoda okrem poslancov SMER-u v celej krajine a ekonomike.
Ďakujem pekne.
9:34:17 - 9:36:10 Uvádzajúci uvádza bod   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladaným návrhom zákona sa navrhuje predĺžiť obdobie, počas ktorého môžu podnikatelia používať doterajšie elektronické registračné pokladnice o dva roky, čím sa vytvorí podnikateľom väčší časový priestor na zaobstaranie nových pokladníc, resp. na úpravu doterajších pokladníc.
Zároveň sa navrhuje, aby podnikatelia, ktorým vznikne v tejto predĺženej lehote prvýkrát povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu, používali už len nové elektronické registračné pokladnice spĺňajúce požiadavky stanovené zákonom 289/2008 Z. z. V záujme zamedzenia predaja tovaru v prihraničných oblastiach zahraničnými podnikateľmi bez elektronických registračných pokladníc sa navrhuje, aby aj títo mali povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu. Uvedeným sa potlačí čas nelegálneho predaja na území Slovenskej republiky a zrovnoprávnia sa podmienky predaja domácich podnikateľov so zahraničnými. Nadväzne na úpravu zákona č. 289/2008 Z. z. sa v čl. II navrhuje zmena a doplnenie zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. Súčasne sa novelizujú niektoré ustanovenia tohto zákona, ktorých úpravu si vyžiadala prax.
Medzitým na základe politických rokovaní v rámci koalície bola dohodnutá zmena, ktorou by sa skrátilo pôvodne dvojročné odsunutie platnosti nových povinností používania nových elektronických registračných pokladní a bude predložený návrh na skrátenie tejto doby na jeden rok, s čím odporúčam Národnej rade súhlasiť.
Ďakujem pekne.