Vystúpenie v rozprave

Vystupujúci Ondrej Matej 
Dátum 2. 12. 2010 00:00 
Schôdza 9 
Tlač 100 
Bod rokovania Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (tlač 100) - druhé a tretie čítanie.
 
10:08:13 - 10:18:15 Vystúpenie v rozprave   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister financií, dovoľte mi, aby som v krátkosti vystúpil k tejto problematike, pričom účelom nie je len podať pozmeňujúci návrh, ktorý prednesiem, ale aj možnosť vniesť troška svetla do tejto problematiky, aby nebola úplne len predmetom politických sporov, čísel a demagógií.
Čo je vlastne fiškálna pamäť? Čo je fiškálny modul? Je to vlastne iný druh zapisovača. Teraz to bola páska, teraz je to lepšie elektronické zariadenie. O tom sa tu bavíme. Čiže, nejedná sa o spôsob alebo technické zariadenie, ktoré by vo svojej samotnej podstate zabránilo obchádzaniu daní v šedej ekonomike a nie je to ani vo svojej podstate technické zariadenie, ktoré by umožnilo zvýšiť výber daní tak, ako tu sa hovorí v odhadoch. Ja už som počul 60 mil., 150 mil., už čakám, že na konci tejto rozpravy to bude 1 mld. EUR.
Ale, aby som povedal k šedej ekonomike. V šedej ekonomike najviac daňových únikov je v tom, že jednoznačne sú podnikateľské subjekty, ktoré nezavedú druh tovaru do položiek, nedajú na sklad, nezavedú ich vôbec do systému a predávajú ich bez pokladničného dokladu. A toto nerieši fiškálna pamäť. Takže asi k tomu.
A teraz bola tu debata mnohokrát o tom, že prečo, či o polroka, o rok o dva roky. Ja už nebudem opakovať to, čo povedali moji predrečníci, ale jeden dôvod prečo o rok, prečo nie o polroka, prečo nie o deväť mesiacov. Buďme féroví voči sebe a rok preto, lebo je to účtovný rok, my účtujeme veci ročne a po roku budeme schopní všetci tak, ako sme tu vystupovali, potvrdiť, vyvrátiť si, aký vlastne by bol alebo bude možné zvýšenie výberu zavedením fiškálnej pamäte. Preto rok. Keby to bolo polroka, tri mesiace, deväť mesiacov, tak by sme sa zase medzi sebou len naťahovali, že či toto je tri mesiace, keď nebol fiškálny modul, toto je polroka, keby bol.
A posledná poznámka, než prednesiem pozmeňujúci návrh, ktorého predmetom je odklon alebo posunutie účinnosti o jeden rok, je to, že tu sa nehovorí alebo sa len v krátkosti spomenulo to, že 80 % z trhu predaja fiškálnych modulov a fiškálnych pamätí majú v rukách jedna jediná spoločnosť 80 % a nie je nič lepšie ako zarobiť trikrát. Raz pri zavedení takéhoto produktu na trh, druhýkrát pri pravidelných abgreidoch a údržbách a čím je softvér alebo technika zložitejšia, tým je tlak na to, aby boli pravidelnejšie servisné prehliadky, čo bude zaťažovať, samozrejme. Dneska sa hovorí o polroku, resp. o ročných, samotní dodávatelia hovoria o roku. Každý rok bude musieť sa vykonávať údržba tzv. poviem slangovo, údržba tohto systému.
A tretia vec je to, čo tu už bolo spomínané, kontroly, kontroly, kontroly.
Takže, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som predniesol pozmeňujúci návrh skupiny poslancov pána Kollára, pána Mateja, pána Marcinčina a pána Švejnu. V súlade s ustanovením zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a v súlade s rokovacím poriadkom predkladám tento pozmeňujúci návrh.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia.
1. K čl. I - nové body.
Za doterajší bod 1 sa vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
"2. V § 4 ods. 7 prvá veta znie: "Podnikateľ je povinný zabezpečiť vykonanie povinnej údržby elektronickej registračnej pokladnice servisnou organizáciou, najneskôr do piatich rokov od uvedenia elektronickej registračnej pokladnice do prevádzky a následne najneskôr každých päť rokov od predchádzajúcej údržby.".
Odôvodnenie. Zmenou ustanovenia sa dosiahne zníženie finančného zaťaženia podnikateľov z dôvodu, že povinná údržba pokladníc sa bude môcť vykonávať v dlhších časových intervaloch.
3. V § 7 ods. 3 posledná veta znie: "Pri zmene miestnej príslušnosti daňového úradu sa daňový kód elektronickej registračnej pokladnice nemení.".".
Odôvodnenie. Podľa navrhovanej úpravy nebude potrebné pri zmene miestnej príslušnosti daňového úradu meniť daňový kód pokladnice, takže nebude potrebná výmena fiškálnej pamäte, čím nebude dochádzať k finančnému zaťaženiu podnikateľov z dôvodu jej výmeny. Zároveň táto zmena prinesie zníženie administratívnej náročnosti, tak pre podnikateľov, ako aj daňovú správu. Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
2. K čl. I
V doterajšom bode 3 sa v § 18 slová "31", pán predseda, bavia sa a nedá sa mi prednášať.
10:18:15 - 10:18:15   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ďakujem pekne, pán predseda. Takže ešte raz.
V doterajšom bode 3 sa v § 18 slová "31. decembra 2012" nahrádzajú slovami "31. decembra 2011".
Odôvodnenie. K zmene lehoty sa pristúpilo z dôvodu, že nové pokladnice z hľadiska svojich technických možností sú nastavené na elimináciu krátenia tržieb, čo v konečnom dôsledku bude mať pozitívny vplyv na výšku daňových únikov.
3. K čl. II.
V bode 2 sa v § 15 ods. 1 v prvej vete za slová "zamestnanec správcu dane" vkladajú slová podľa § 1a písm. j) prvého a druhého bodu".
Odôvodnenie. Ide o spresnenie navrhovaného znenia z dôvodu, aby bolo jednoznačné, že zamestnanec správcu dane je zamestnanec, ktorého zamestnávateľom je daňové riaditeľstvo alebo colné riaditeľstvo.
4. K čl. II - nové body.
Za doterajší bod 9 sa vkladajú nové body 10 až 12, ktoré znejú:
"10. V § 35 ods. 8 písm. c) v štvrtom bode sa slová "nepožiada servisnú organizáciu o" nahrádzajú slovom "nezabezpečí".
Odôvodnenie. Znenie ustanovenia sa zosúlaďuje s navrhovanou úpravou v § 4 ods. 7 zákona č. 289/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11. Poznámka pod čiarou k odkazu 11 ag) znie:
"11 ag) Zákon č. 595/2003 Z. z v znení neskorších predpisov.
 § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. v znení zákona č. 215/2007 Z. z.
Zákon č. 582/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.".
Odôvodnenie. Poznámka pod čiarou sa spresňuje, aby zodpovedala aktuálnej platnej legislatíve.
Bod 12. V § 35b ods. 1 písm. e) sa vypúšťajú slová "z príjmov.".".
Odôvodnenie. Znenie predmetného ustanovenia sa spresňuje, aby zodpovedalo aktuálnej platnej legislatíve.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
5. K čl. II
V doterajšom bode 10 sa v § 110j ods. 1 slová "31. decembra 2012" nahrádzajú slovami "31. decembra 2011".
Odôvodnenie. Nadväzne na bod 2 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu je potrebné upraviť lehotu na ukladanie pokút pre colné úrady.
6. K čl. II
Doterajší bod 11 znie:
"11. Za § 110j sa vkladá § 110k, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 110k  Prechodné ustanovenie k úpravám účinnosti od 31. decembra 2010.
Ak od 1. januára 2010 do 29. decembra 2010 nastala skutočnosť pre uloženie pokuty (§ 35) postupuje sa podľa zákona účinného do 29. decembra 2010.".".
Odôvodnenie. Prechodné ustanovenia k § 15 ods. 1 sa vypúšťajú z dôvodu, že nie je potrebné, nakoľko ide len o spresnenie existujúcej legislatívnej úpravy, vykonávať daňovú kontrolu výkonu daňovej kontroly. V záujme zachovania právnej istoty daňových subjektov vo vzťahoch, kde vznikli do 29. decembra 2010 sa spresňuje a dopĺňa prechodné ustanovenie k úpravám účinnosti od 31. decembra 2010.
O všetkých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch navrhujem hlasovať spoločne.
Ďakujem pekne za pozornosť a za slovo, pán predseda.