Ďakujem. Vážený pán predseda Národnej rady, vážené dámy, vážení páni, vážený pán minister, máme na stole ďalší návrh zákona, ktorý neakceptuje možnosť vylepšenia možnosti príjmu do štátneho rozpočtu.
Mám pocit, že asi nie je tu vôľa po tom, aby sa hľadalo riešenie tam, kde riešenie je. Hľadá sa riešenie alebo hľadajú sa väčšinou riešenia tam, kde dôjde k absolútnemu zdražovaniu na Slovensku. Ja v prvom čítaní a myslím, že nielen ja, ale z úst aj predrečníka práve z koalície bolo spomenuté číslo 150 mil. EUR. Ak bude veľký záujem, ja ten, ja predložím alebo teda dodám materiál, z ktorého vychádzam, akým spôsobom mohol byť príjem do štátneho rozpočtu zo zavedenia elektronických pokladní od 1. 1. 2011 tak, ako to navrhovala bývalá vláda, tak ako neviem prečo, dnes navrhuje predĺženie tejto lehoty alebo vo vládnom návrhu zákona o dva roky.
V spoločnej správe, ktorá prešla výborom pre financie a rozpočet bolo presunutie o pol roka, ale už z úst pána ministra, myslím, že je to aj v poslaneckých laviciach už rozdaný pozmeňujúci návrh, ktorý hovorí o predĺžení o rok, ako keby kompromisným riešením.
Tak veľmi v zjednodušenej podobe to vysvetlím, prečo myslím si, že tento odhad má svoje racio. Tržby z maloobchodu, z predaja motorových vozidiel, ubytovania a reštauračných služieb a pohostinstiev je podľa Štatistického úradu za rok 2009 asi niekde na úrovni 22,5 mld. EUR. Odhad šedej ekonomiky na Slovensku, môžeme sa o tom prieť, môžeme o tom diskutovať, je niekde na úrovni 15 %. Ak by sme brali z tých 15 %, ktoré hovorím, že je šedá ekonomika, 20 %, čo je zlomok toho celého, tak nám vyjde niekde príjem na úrovni do štátneho rozpočtu asi 150 až viac ako 150 mil. EUR, čo je asi 152 mil. EUR. A to už nehovoriac o tom, že ďalšie príjmy, ktoré môžu byť, môžu zahŕňať čiernu prácu v segmente čiernej práce teda, ktorým môže byť ďalším, by som povedal, príspevkom k tomuto celému a určite tým pádom, by sa ušetrili jednak dávky v nezamestnanosti, určite aj príjem do Sociálnej poisťovne a tak ďalej.
Teraz sa pýtam, prečo bolo nutné, aby sa predĺžil tento termín o rok, prípadne o dva roky a túto otázku, podľa môjho názoru je ťažko zodpovedať. Je v tom loby, je v tom nejaký záujem veľkých obchodných reťazcov? Tie náklady, ktoré budú súvisieť so zavedením elektronických pokladní, nie je tak významne veľký, aby teda neboli možno, alebo aby neboli schopné tieto väčšie podniky, prípadne aj menšie utiahnuť túto ťarchu.
Bolo tu v argumentácii, v prvom čítaní bola argumentácia zase, teda musím povedať, že až po ukončení rozpravy, z úst pána ministra to, že veľké výdavky sa už dali, títo podnikatelia, pri prechode na euro. Čo nie je celkom pravda. Veď veľmi dobre viete, veľká časť tých veľkých reťazcov si platí abgreidy v rámci softvérových služieb, ktoré im poskytujú tieto spoločnosti. Jednoducho ten abgreid bol v rámci jedného balíka, ktorý platia bez ohľadu na to, či teda je alebo nejaká zmena legislatívna nie je. Čiže to nestálo alebo nebol nejaký náklad, ktorý by bol veľmi významný pre tieto subjekty a zároveň musím povedať, že aj prechod na elektronickú pokladňu je možno výmena modulu, ktorý tiež nie je takou významnou položkou, aby tieto, hlavne keď ide o loby veľkých obchodných reťazcov, nevedeli zvládnuť vo svojich nákladoch. Nehovoriac o tom, že je tu absolútna právna neistota.
Ak na polrok sa prijme, alebo teda v prvom kvartáli sa prijme zákon o tom, že od 1. 1. 2011 je to potvrdené o tom, že to bude zavedenie elektronickej pokladne a my na konci roka zmeníme toto riešenie, je predsa nepredstaviteľné ako môže efektívne pracovať podnikateľská sféra na Slovensku v tomto procese, ak raz je pripravená od 1. 1. 2011, odrazu to bude o rok, o polroka.
Ja tu hovorím zase o chaose. Chaos na tom, že vládny návrh je dvojročný, potom sa tu hovorí, aj na výbore a sme ochotní prijať nejaké kompromisné riešenie. To kompromisné riešenie je polroka a odrazu už včera boli rozdané do poslaneckých lavíc pozmeňujúce návrhy o tom, že už je to predĺženie o rok. Tak čomu máme ako vedieť alebo rozumieť a čomu majú rozumieť hlavne podnikateľská časť nášho štátu o tom, akým spôsobom sa tuto zabezpečujú riešenia pre podnikateľské alebo pre podnikateľské záujmy. Ak toto nie je nejaký chaos, už potom neviem, čo je teda rozumné.
A ešte sa vrátim k včerajšiemu zákonu dane z piva, o spotrebnej dani z piva, pardon. Stále hovoríme o tom, že kde nájsť tie zdroje. Pán minister dokonca povedal, že správa, ktorá bola z daňového riaditeľstva, hovorila o zisku zo zavedenia elektronickej pokladne niekde na úrovni 15 mil. EUR. Veď už tam máme vyriešený potom problém. Nerozumiem, prečo je dnes také dôležité, aby sme presúvali tento termín, asi, neviem si predstaviť iný termín, ako to, že to je lobovanie veľkých obchodných reťazcov preto, aby sa tento systém zaviedol takýmto spôsobom. Už nehovoriac o tom, že o problémoch tých, ktorí sa predzásobili na to, aby zabezpečili naplnenie zákonnej formy, ktorá už bola avizovaná, dá sa povedať pred dvoma rokmi.
Čiže ešte raz chcem opakovať, ak bude záujem o to a bude záujem odborný, profesionálny na to, aby sme našli riešenie, kde nájsť peniaze do štátneho rozpočtu, kde nájsť povedzme zdroje, ktoré sú v čiernej ekonomike, a mal by byť primárnym záujmom odstraňovania tejto čiernej ekonomiky a myslím, že aj pri zákone o dani z pridanej hodnoty bola táto diskusia, dokonca aj pán minister deklaroval, že prečo si neurobili niečo, niečo, čo by znížilo dopady čiernej ekonomiky, prípadne takýmto spôsobom úniku dane z pridanej hodnoty. Veď tu je ten zákon. Zákon, ktorý mal platiť od 1. 1. 2011. Čiže zopakujem iba to, ak by bolo kompromisné riešenie, ktoré by bolo to, čo je v spoločnej správe výboru, keďže ani spoločná správa nebola prijatá, je to informácia, v každom prípade beriem to ako nejakú možnosť kompromisného riešenia, kde nájdeme aj spoločnú podporu. Ak to chcete predlžovať a agóniu predlžovať do roku 2012, prípadne do roku 2013, myslím si, že to je cesta späť a je to cesta do pekla.
Ďakujem pekne za pozornosť.