Vystúpenie v rozprave

Vystupujúci Pavol Pavlis 
Dátum 2. 12. 2010 00:00 
Schôdza 9 
Tlač 125 
Bod rokovania Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov (tlač 125) - druhé a tretie čítanie.
 
9:20:53 - 9:26:55 Vystúpenie v rozprave   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, trošku z iného súdku ako je zákon o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov.
K predloženiu môjho pozmeňovacieho návrhu ma viedli skutočnosti, ktoré boli medializované v súvislosti s predajom Nováckych chemických závodov a sú jednoznačne uvedené v liste Výkonného výboru Fondu národného majetku, ktorý bol adresovaný vláde premiérky Ivety Radičovej. Som si plne vedomý toho, že sa jedná o nepriamu novelu zákona o strategických podnikoch, ale zároveň si plne uvedomujem, že v prípade nepredloženia, nepredloženia, či účinnosti zákona hrozia štátu značné hospodárske straty.
Ale späť k spomenutému listu. List je adresovaný vláde Slovenskej republiky z 10. 11. 2010 pod titulom: Upozornenie na dôsledky konkurzu v spoločnosti Novácke chemické závody v konkurze z hľadiska zamestnanosti v regióne. A budem citovať z listu: "Znalecká organizácia PP Consult vypracovala znalecký posudok č. 25 z roku 2010, ktorým stanovila všeobecnú hodnotu majetku podniku úpadcu k 30. 5. 2010 na sumu 127 229 241 mil. EUR." Ďalej citát: "Fond národného majetku disponuje informáciami, z ktorých vyplýva podozrenie, že priebeh konkurzu na úpadcu môže byť riadený a ovplyvňovaný veriteľmi." Ďalší citát z listu premiérky vlády Slovenskej republiky: "Skutočnosti zistené Fondom národného majetku by mohli nasvedčovať k tomu, že títo veritelia konajú vo vzájomnej zhode, predovšetkým z toho dôvodu, že sú navzájom majetkovo prepojení a ich vnútorná vlastnícka štruktúra sa prekrýva. Fond národného majetku tiež disponuje informáciami, že takéto majetkové prepojenie a prekrývanie vnútornej vlastníckej štruktúry existuje nielen medzi niektorými členmi veriteľského výboru navzájom, ale dokonca aj medzi týmito členmi veriteľského výboru a samostatným úpadcom." Tieto skutočnosti by mohli nasvedčovať tomu, že úpadca za určitých okolností môže manažovať svoj vlastný konkurz cez svojich vlastnícky prepojených veriteľov.
Ďalej z listu: "Podľa vyjadrení správcu, podnik úpadcu funguje v plnej prevádzke, v plnom výrobnom režime. Na druhej strane však Fond národného majetku má informácie o tom, že správca manažuje prevádzku podniku úpadcu tak, že výrobné vstupy obstaráva a nakupuje za vyššie ceny ako pred konkurzom a súčasne tak, že ceny výstupov predáva za nižšie ceny ako pred konkurzom." A na záver z listu: "Uvedené skutočnosti a ich závažné dôsledky, ktoré môžu nastať v krátkom čase už v blízkej budúcnosti kladieme do vašej pozornosti a so zreteľom na možnosť odvrátenia týchto negatívnych dôsledkov vám dávame na zváženie, promptne vykonať príslušné kroky smerujúce k legislatívnej zmene, ktorá by primerane predložila účinnosť zákona o strategických spoločnostiach." Toto je koniec citácie z listu, ktorý poslal Fond národného majetku na vládu Slovenskej republiky.
Dámy a páni, toto nie je oznámenie vláde, ale predsa toto má byť trestné oznámenie a tomuto sa prizeráme my v priamom prenose. Pod kontrolou vlády, pod kontrolou ministerstva a pod kontrolou Fondu národného majetku. Pýtam sa, aký lepší dôkaz potrebujete, aby ste konali?
Je zarážajúce, že tí, ktorí tento podnik priviedli do konkurzu, si očistenie od všetkých dlhov kúpia za symbolické euro, pretože kúpna cena 2 mil. EUR je vo výške peňažnej zábezpeky, a to je 1/60 znaleckého posudku. Je paradoxom, že Fond národného majetku, ktorý v tomto podniku má pohľadávku vo výške viac ako 17 mil. EUR nekonal. Kúpou podniku za 2 mil. EUR a následným transparentným predajom, by si štát vysporiadal svoju pohľadávku a ešte by pri predaji získal pre štát nemalý benefit.
Skúste sa spýtať súkromného sektoru, či takýto biznis nespraví. Určite sa vám vysmeje. Ak tvrdíte, že štát je najhorší vlastník, tak sa pýtam, akých manažérov dávate do štátnych podnikov? Tých neschopných? Veď potenciálny kupca je slovenský subjekt, takže predpokladám, že tento podnik budú riadiť slovenskí manažéri alebo jedine, že by potenciálny kupca, slovenský subjekt, by poslal sem niekoho z Cypru.
Preto po zvážení všetkých uvedených skutočností, ak vám záleží na osude jedného a možno niekoľko ďalších podnikov Slovenska s podobným osudom, vás žiadam o podporu nasledujúceho pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh v súlade s ustanovením zákona č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 170/2001 o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a doplnenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač 125).
Navrhujem zmenu čl. III a doplnenie nového čl. IV nasledovným znením.
"Čl. III: Zákon č. 493/2009 o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dopĺňa takto:
Čl. IV znie: "Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia." Čl. I stráca účinnosť 31. decembra 2012. Čl. IV Tento zákon nadobúda účinnosť 30. decembra 2010."."
Vážené dámy a páni, verím, že zdravý rozum zvíťazí a tento návrh podporíte. Ďakujem.