Vystúpenie v rozprave

Vystupujúci Ľubomír Jahnátek 
Dátum 2. 12. 2010 00:00 
Schôdza 9 
Tlač 125 
Bod rokovania Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z.z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z.z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov (tlač 125) - druhé a tretie čítanie.
 
9:09:51 - 9:18:47 Vystúpenie v rozprave   Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Dobré ráno. Vážené dámy, páni, vážený pán predseda parlamentu, vážený pán minister, štátne hmotné rezervy a vláda Slovenskej republiky nám predložila na rokovanie zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy, ropných výrobkoch a riešení stavu ropnej núdze.
Keď by som mal jednou vetou charakterizovať, vlastne čo štátne hmotné rezervy robia, tak by som povedal, že zdržiavajú parlament. Zdržiavajú parlament preto, že dávajú na posúdenie zákon, ktorý momentálne nie je vôbec aktuálny a vôbec potrebný.
Prečo hovorím toto konštatovanie. V roku 2010 bola v Európskej komisii a v Európskom parlamente schválená nová smernica, ktorá bude pojednávať o hmotných rezervách členských štátov Európskej únie, ktoré sa budú týkať plynu, ropy, ropných derivátov, kde sú jasne definované pravidlá, za ktorých bude potrebné riešiť túto problematiku na národnej úrovni.
My sme získali ešte za vlády Roberta Fica takú kvótu, ktorú Slovensko v súčasnosti bez problémov pokrýva, čiže aj po nadobudnutí právoplatnosti tejto novej smernice pre Slovensko zostáva naďalej deväťdesiat dní v kombinácii ropa, ropné produkty.
Pani kolegyňa z KDH sa usmieva, ale je to tak, ten lobing jednoducho je potrebný a nebyť lobingu v Bruseli, tak by sa pre členské štáty niekedy stanovovali kvóty, ktoré môžu byť dosť problematické.
Dámy, páni, my deväťdesiat dní máme. A máme ho ešte v lepšej kondícii, vzhľadom na to, že máme pomerne vysoký podiel ropných produktov, derivátov, to znamená, že sme okamžite schopní zásobovať a saturovať trh potrebnými pohonnými hmotami, keby skutočne k nejakej kríze prišlo a nemusíme čakať ani na proces spracovania v našej rafinérii alebo na dovoz takýchto produktov zo zahraničia. Čiže, ešte raz opakujem, pre Slovensko sa objem štátnych hmotných rezerv ani podľa novej smernice navyšovať nebude.
Za druhé, tento zákon hovorí skôr o nejakej technike ako sa bude nakladať s obchodníkmi s ropou a ropnými produktmi na Slovensku, ako sa budú kontrolovať, s čím nemám v podstate problém. Pokiaľ je vylepšená technika evidencie obchodníkov s ropou a ropnými produktmi, nemám žiadny problém. Myslím si, že je to až príliš byrokraticky nastavené, ale je to želanie nového vedenia štátnych hmotných rezerv. Dajme im príležitosť, nech si robia tento mechanizmus, tak ako si ho nastavili.
Čo je však zarážajúce, ten finálny efekt, ktorý vznikne z návrhu tejto mechaniky, ktorá je v zákone definovaná je, že každý liter nafty alebo petroleja, alebo benzínu sa automaticky navyšuje o 50 halierov. Štátne hmotné rezervy neprišli s ničím novým geniálnym, takéto pokusy boli v predchádzajúcej vláde každý rok. Neprijali sme to, nechceli sme to prijať, vzhľadom na to, že celé to bremeno, tých 50 halierov, by sa automaticky prenieslo na konečného spotrebiteľa. Na konečného spotrebiteľa preto, lebo štátne hmotné rezervy chceli mať v tom čase väčší zdroj peňazí, napríklad na obmenu, resp. na navýšenie toho povinného množstva, ktoré musia evidovať ako štátne hmotné rezervy. Ale vzhľadom na to, že Slovensko má stále vysoké spotrebné dane na pohonné hmoty, vláda Roberta Fica s takýmto stanoviskom nesúhlasila. Plus k tomu, keď prirátame navýšenie DPH na 20 %, ktoré je pripravené a ktoré spadne každú chvíľu, to znamená, že o ďalších 0,2 centu sa navyšuje každý liter pohonnej hmoty.
Čiže to, čo si kamionisti v januári roku 2010 vydobyli, aby došlo k zníženiu konečnej ceny nafty a vyrovnali sme sa s touto cenou okolitým krajinám, páni zo súčasnej koalície, ktorí ste v januári veľmi vehementne zastupovali kamionistov a predstavitelia hlavne SDKÚ a KDH sa premávali pred kamionistami a nechali sa brať kamerami a fotografovať ako chcú pomôcť a znížiť ceny pohonných hmôt pre prepravcov na Slovensku, tak týmto krokom ste im to, dámy a páni, znegovali, dokonca navýšili. Čiže je to určitý prvok farizeizmu, ktorý jednoducho sa nedá ospravedlniť, že v čase, keď to bolo výhodné ako politický nástroj, ste vehementne obhajovali zníženie cien ropy a ropných produktov, a teraz to cez dane navyšujete naspäť.
Dal by sa ospravedlniť aj tento krok, pokiaľ by samozrejme toto zvýšenie bolo potrebné. Ono však potrebné nie je. Ja som si veľmi dobre vypočul úvodné slovo pána ministra, aj svojho predrečníka, ktorý dával doplňujúci, doplňujúci pozmeňovák, ale ani z jedného som nevycítil, a nie je to definované ani v tejto novele zákona, že prostriedky, ktoré vzniknú z tohto navýšenia, z tých poplatkov za transfer, či dovoz, vývoz ropy a ropných produktov na Slovensku, či bude skutočným zdrojom pre štátne hmotné rezervy.
Dámy, páni, nie je to tak. Sám predkladateľ, pán Kollár, teraz povedal, každý kvartál sa to bude odvádzať do štátneho rozpočtu. Tak mi prosím vás pekne povedzte, ako idete zabezpečiť navýšenie prostriedkov a tým pádom, navýšenie štátnych hmotných rezerv, keď každý štvrťrok odvediete tieto peniaze Miklošovi do kasy a ten ich tam spapká a rozdelí si ich tam, kde bude potrebovať, pokiaľ to vy, môžete argumentovať, že takáto je dohoda.
Takto argumentovali štátne hmotné rezervy na hospodárskom výbore, ale pokiaľ to nemáte v zákone, garantujem vám, že tieto prostriedky štátne hmotné rezervy nikdy neuvidia. Čiže ešte raz, robíme zlú vec voči spotrebiteľom na Slovensku. Znegovali ste celý výsledok toho niekoľkotýždňového vyjednávania kamionistov, dokonca ste im teraz zvýšili cenu a všetko robíte len preto, aby mal pán minister financií oveľa viac prostriedkov na úplne iné použitie ako v skutočnosti tento zákon mal zámer, t. j. posilniť a zvýšiť štátne hmotné rezervy.
Dámy, páni, záverom, povedal som vám jasné argumenty, prečo si myslím, že tento zákon je zbytočný. Osobne si myslím, počkajme na Európsku komisiu, pokiaľ dá záväzné limity na transpozíciu Európskej smernice pre členské štáty Európskej únie a potom sa vráťme, ale komplexne k tomuto materiálu. Nerobme paškvily, ktoré znamenajú znovu len zaťaženie peňaženky bežného občana, ktoré znamenajú zvýšenie prevádzkových nákladov pre všetkých dopravcov a prepravcov, a ktoré v konečnom dôsledku vôbec nepomôžu štátnym hmotným rezervám, ale pomôžu pánu ministrovi Miklošovi, aby mohol šafáriť ďalej.
Ďakujem pekne.