Hodina otázok

Otázka od: Ágnes Biró

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 31. 1. 2007 
Zadávateľ Ágnes Biró 
Otázka Ako chcete obnoviť dôveru občanov - pacientov i lekárov? Zrušíte limitovanie a zdravotné výkony budú "objednávať" pacienti a nie zdravotné poisťovne a nadlimitné výkony nebudú už len vecou lekárskej cti a svedomia? 
Adresát minister zdravotníctva SR Ivan Valentovič 
Dátum odpovede 1. 2. 2007 
Zodpovedal minister zdravotníctva SR Ivan Valentovič 
Odpoveď Vážený pán predseda, vážená pani poslankyňa, vážené dámy, vážení páni, v zmysle § 4 zákona č. 576/2004 je poskytovateľ povinný poskytovať zdravotnú starostlivosť správne. Zdravotná starostlivosť je poskytnutá správne, ak sa vykonajú všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu osoby pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy. A ďalej sa hovorí, zdravotná starostlivosť sa poskytuje vo vzťahu k chorobe určenej zdravotníckym pracovníkom. Z uvedených ustanovení vyplýva, že poskytovateľ je osoba, ktorá rozhoduje o poskytnutí adekvátnej zdravotnej starostlivosti pacientovi, ktorá sa má uskutočniť tak, aby sa správne určila choroba so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu a poskytovanie nie je možné realizovať na základe objednávky pacienta tak, ako je uvedené vo vašej otázke. Poistenec má právo v zmysle platných právnych predpisov na úhradu zdravotnej starostlivosti v rozsahu ustanovenom osobitným právnym predpisom. Tým predpisom je zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Zdravotná poisťovňa podľa zákona č. 581/2004 Z. z. uhrádza na základe zmlúv uzatvorených s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti poskytnutú zdravotnú starostlivosť. V zmluvách s poskytovateľom si poisťovňa dohodne pre svojich poistencov požadovaný rozsah zdravotnej starostlivosti. V prípade poskytnutia neodkladnej zdravotnej starostlivosti poistencovi nad tento dohodnutý zmluvný rozsah postupujú zdravotné poisťovne podľa vopred dohodnutých zmluvných podmienok s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Ak poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemá uzatvorenú zmluvu s príslušnou zdravotnou poisťovňou poistenca, ktorému sa poskytla neodkladná zdravotná starostlivosť, má nárok na úhradu za poskytnutú neodkladnú zdravotnú starostlivosť vo výške ceny obvyklej v mieste a v čase jej poskytnutia. V prípade, ak ide o plánovanú zdravotnú starostlivosť, teda nie neodkladnú, je zdravotná poisťovňa povinná vytvoriť a viesť v zmysle platných právnych predpisov zoznam poistencov, čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti, na ktorú je povinná vytvárať technickú rezervu. Poskytovateľ je povinný dodržiavať poradie poistencov v zozname poistencov, čakajúcich na poskytnutie zdravotnej starostlivosti. Do uvedeného procesu vstupujú pacienti slobodnou voľbou poskytovateľa v zmysle § 11 zákona č. 576/2004. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ďakujem za poučenie a ďakujem, že ste odcitovali zákon. Mne však išlo o niečo iné a tak sa trošku teším, že pán premiér tak dlho hovoril a spomenul aj to, že teda alebo tak to nazval, že ľudia sa v minulosti prinútili k niečomu napríklad k vstupu do dôchodkových správcovských spoločností. Hovorím to preto, lebo ste začali také ťaženie proti súkromným zdravotným poisťovniam a prinútite ľudí, aby boli prepoistení do Všeobecnej a Spoločnej zdravotnej poisťovne. A ja som sa pýtala na tie limity a veľmi nevýhodné zmluvné vzťahy, ktoré ponúka Všeobecná zdravotná poisťovňa a Spoločná zdravotná poisťovňa súkromným lekárom preto, lebo to sú také nízke limity, že tí lekári, ak chcú dodržať literu zákona konkrétne § 4 zákona 576/2002, robia nadlimitné výkony a musia fakticky úverovať Všeobecnej aj Spoločnej zdravotnej poisťovni. Okrem toho tieto dve poisťovne dávajú oveľa menšie bodové ohodnotenie jednotlivých výkonov. Navyše ešte to, neviem teraz, v akom je to štádiu, že ste mali v pláne opäť zaviesť ten povinný obvod pre súkromných lekárov, ktorý naďalej zneisťuje. To znamená, v tejto súvislosti sa pýtam na limity a aj na osud jednak lekárov a jednak pacientov. 
Doplňujúca odpoveď Som rád, že ste upresnili svoju otázku, lebo sa priznám, že som vôbec nevedel, ako na tú otázku, tak ako bola položená, odpovedať. Teraz už viem, že vám išlo o nadlimitné výkony. Môžem len toľko povedať, Všeobecná zdravotná poisťovňa a Spoločná zdravotná poisťovňa ukončili rokovania so všetkými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a napriek tomu, že máte iný názor, sa zdá, že tie rokovania boli úspešné. Naopak, a o tom svedčia aj vyhlásenia napríklad Asociácie nemocníc Slovenska, že rokovania s niektorými súkromnými zdravotnými poisťovňami nevedú tam, kde by mali viesť. Čiže, v tejto chvíli zásadne nesúhlasím s tým, čo tvrdíte. Okrem toho je, existuje taký mechanizmus Spoločnej zdravotnej poisťovne, volá sa, že ročné doúčtovanie. Na základe toho ročného doúčtovania Všeobecná zdravotná poisťovňa prehodnocuje každého jedného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na základe toho, aký mal zmluvný limit a koľko urobil nadlimitných výkonov. A všetky nadlimitné výkony, ktoré boli urobené a išlo o neodkladnú zdravotnú starostlivosť, sú poisťovňou preplatené. Takže, myslím si, že možno to, čo vy tvrdíte, je nejaká minulosť. Nám sa podarilo tú situáciu zmeniť a ja vám garantujem, že tie dve poisťovne budú mať také zmluvy, že poskytovatelia budú veľmi spokojní.