Hodina otázok

Otázka od: Dana Podracká

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 10. 3. 2004 
Zadávateľ Dana Podracká 
Otázka Pán premiér, dovoľte mi položiť vám anektovú otázku agentúry FOCUS, ktorá bola položená vzorke respondentov v novembri 2003: "Mohli by ste si spomenúť na udalosti, pri ktorých ste ako občan Slovenskej republiky mali pocit hanby?" 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 11. 3. 2004 
Zodpovedal predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Odpoveď Pani poslankyňa, myslím si, že vlaňajšok nám poskytol viac dôvodov na to, aby sme sa cítili hrdými Slovákmi, občanmi Slovenskej republiky. Ale myslím si, že vašu otázku ste mi položili hlavne preto, že cestou doplňujúcej mi chcete povedať, kedy ste sa hanbili vy. Tak nech sa páči. 
Doplňujúca otázka Ďakujem za odpoveď. Ja sa hanbím stále, aj teraz. Chcem len uviesť niekoľko údajov z tohto výskumu. Až 32 % sa hanbí za nedôstojné počínanie politikov, nízku politickú kultúru, zneužívanie politickej a ekonomickej moci na Slovensku, nevymáhateľnosť práva. Ďalších 16 % sa hanbí za ohrozenú sociálnu dôstojnosť občanov, ako sú chudoba, nezamestnanosť, vykorisťovanie Slovákov, ďalej za odchod za prácou do zahraničia, ďalej za nespravodlivé majetkové rozdiely, ďalej za stav zdravotníctva, školstva, vidieka a napokon aj za zaostávanie za Českou republikou a ostatnými členskými štátmi V4. Dokopy je to spolu 48 %, ktorí sa vlastne hanbia za svoj štát a jeho fungovanie. Teraz je tá doplňujúca otázka, či by ste, pán premiér, súhlasili s tým, aby sa práva občanov v Ústave Slovenskej republiky rozšírili o dve skupiny práv, jednak o kultúrne, ale aj o práva občanov na riadnu správu štátu.  
Doplňujúca odpoveď Budem premýšľať o tom, pretože je to otázka aj pre ústavných právnikov a myslím si, že má neobyčajne široký kontext. Možno sa zhodneme, pani poslankyňa, že akokoľvek sú dôležité nálady občanov, nesmierne je dôležité, aby sme k nim prispievali svojím príkladom osobným a svojou každodennou prácou. Nálady sa menia. Naším cieľom je pôsobiť tak, aby sa menili pozitívnym spôsobom, aby boli konkrétne výsledky a aby sme ponúkali a prispievali občanom k tomu, aby vnímali veci pozitívnejšie. Myslím si, že mnohé trendy, mnohé štatistiky hovoria o tom, že vo viacerých smeroch už občania vnímajú niektoré veci pozitívnejšie, napríklad oblasť zdravotníctva, spôsob, ako sa s nimi zaobchádza v zdravotníckych zariadenia a podobne.