Hodina otázok

Otázka od: Igor Hus

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 5. 5. 2021 
Zadávateľ Igor Hus 
Otázka Vážený pán minister, v úseku Kremnické Bane - Turček - Horná Štubňa má cesta prvej triedy I/65 nevyhovujúce smerové vedenie a šírkové usporiadanie pre cestu I. triedy, ako aj stavebno-technický stav, ktorý nezodpovedá významu tejto komunikácie. Preto by som sa chcel opýtať na aktuálny stav prípravy rekonštrukcie spomínaného úseku cesty prvej triedy I/65 Kremnické Bane - Turček - Horná Štubňa, aké konkrétne kroky sa plánujú vykonať a v akom časovom horizonte.  
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 6. 5. 2021 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, dovoľte, nebudem to čítať, lebo lepšie to poviem z hlavy. Je to aj v programovom vyhlásení vlády, že pri výstavbe cestnej i železničnej infraštruktúry budeme postupovať podľa schváleného harmonogramu investičných priorít, a ešte na jeseň minulého roku ministerstvo dopravy spolu s Útvarom za peniaze vytvorilo zoznam investičných priorít, na čo sme namapovali disponibilné prostriedky, alebo teda financie, či už štátny rozpočet, alebo eurofondy a vzniká alebo vznikol harmonogram investičnej výstavby, kde už vidíme, ktoré úseku sa dostanú v ktorom čase do výstavby. Tento harmonogram bol predložený na vládu Slovenskej republiky túto stredu, včera, ale z rôznych okolností sa to odložilo ešte o týždeň, takže budem ho predkladať osobne ja o týždeň. No ale aby som odpovedal na vašu otázku, spomínaný úsek Kremnické Bane - Turček - Horná Štubňa je súčasťou potencionálneho severojužného prepojenia. A na základe diskusie, ktorú máme s Útvarom hodnoty za peniaze, pokým nebude spracovaná komplexná štúdia severojužného prepojenia Slovenskej republiky až smerom na Šahy, alebo teda sever, končiac až Zvolen - Šahy a dolu, tak nie je možné povedať, ani na ktorom mieste sa tento predmetný úsek cesty I. triedy 1/65 nachádza. Čiže najskôr štúdia, ktorá povie o tom, koľko to bude stáť, resp. aké bude trasovanie, koľko to bude stáť, a potom vám budem vedieť odpovedať na otázku, kedy sa prípadný úsek dostane do rekonštrukcie, resp. modernizácie. Chcem vám aj pripomenúť, keby to tak aj bolo, že investičný rozpočet Slovenskej správy ciest je nula eur. Ešte raz si to dovolím tvrdiť - je nula eur, pri správe 3 300 km ciest I. tried - nula eur. Nebyť čerpania eurofondov, na čo sa absolútne sústredíme ako náš, na náš jediný legitímny zdroj financovania modernizácie a výstavby ciest I. triedy, tak nerobíme nič. Nehovoriac o tom, že za dlhé roky bola významne podfinancovaná aj údržba ciest I. triedy, kde objektívne nároky na údržbu ciest I. triedy sú každoročne cez 85 mil. a dlhé roky nedostávala Slovenská správa ciest viac ako 25, výsledkom čoho je absolútna degradácia ciest I. triedy, výsledkom čoho je viac ako 50 % ciest I. triedy v nevyhovujúcom stave. Aby som dal aspoň sčasti možno pozitívnu informáciu, tak okrem investičnej činnosti v súčasnosti Slovenská správa ciest pripravuje, ale už i realizuje komplexnú obnovu alebo opravu ciest I. triedy. No a v súčasnosti pripravujeme konkrétnu aukciu na zhotoviteľa stavebných prác na opravu úseku cesty 1/65 križovatka Kopernica - prieťah mestom Kremnica v dĺžke 1,5 km v rámci tzv. veľkoplošných opráv prvej cesty... ciest I. triedy. Takže späť ešte k tomu severojužnému prepojeniu, tú štúdiu, momentálne jej zadanie konzultujem s Útvarom hodnoty za peniaze, nemôžme to robiť sami, lebo aj to zadanie je podstatné, a keď bude vypracovaná štúdia, tak budem vám vedieť bližšie odpovedať aj na konkrétne termíny i financie. Ďakujem pekne. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď