Hodina otázok

Otázka od: Ján Marosz

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 10. 2019 
Zadávateľ Ján Marosz 
Otázka Vážený pán minister, generálny riaditeľ ŽSR pán Tkáč odmietol správu analytikov ÚHP, ktoré mohli v čase priniesť 150 mil. eur a efektívne manažovanie tak zanedbanej infraštruktúry. Ako zakročíte proti tomuto nezodpovednému správaniu pána Ing. Tkáča?  
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 24. 10. 2019 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem pekne za otázku. Očakával som ju, pán poslanec Marosz, lebo teraz ste mal tlačovku k tomu. Vy viete asi viac o železnici ako ja. Máte dobrého informátora, pána Kubáška, ktorý tam neustále má svojich ľudí. Asi sa dozvedel správu. A na základe toho ste vy reagovali, že čo má konať minister, keď sám dobre viete, že minister už dávno konal pred tým, jak vy tú správu teraz vydávate. Ale dovoľte mi zacitovať. Rezort dopravy ani Železnice Slovenskej republiky neodmietli ani neignorujú odporúčanie úradu hodnoty za peniaze a Implementačnej jednotky, čoho dôkazom je aj predchádzajúca spolupráca týchto inštitúcií, vďaka ktorej sa dosiahli významné úspory, napríklad v nákupe trakčnej energie, elektriny. V súčasnosti a spoločne so ŽSR za účasti pána generálneho riaditeľa aktívne rokuje s Útvarom hodnoty za peniaze a Implementačnou jednotkou v implementačnom pláne a opatrenia zefektívnenia fungovania železníc, ktorý je kľúčový pre ich zavedenie do praxe. Železnice Slovenskej republiky dokonca niektoré zmeny zaviedli, čím sa navrhované opatrenia dostali do života ŽSR ešte pred zverejnením správy Útvaru hodnoty za peniaze, pričom niektoré opatrenia nad rámec uvedenej správy iniciovali samostatné železnice. Čo sa týka akýchkoľvek personálnych opatrení v priamej pôsobnosti rezortu dopravy, vždy som konal, keď to bolo potrebné, a vaše rady rovnako ako v minulosti, aj teraz prichádzajú neskoro. V tejto oblasti som už totiž minulý týždeň urobil nejaké opatrenia, ktoré sa naplno prejavia v piatok, kedy ich budeme verejnosti informovať. Aby ste vedel, podľa zákona Správna rada Železníc Slovenskej republiky dáva ministrovi návrh na odvolanie a menovanie generálneho riaditeľa. Toto hovorí zákon. Vážený pán poslanec, treba povedať áno, samozrejme, ÚHP, analytická skupina, ktorá robí na ministerstve financií, ktorá niekedy povedala, že aj napríklad to, že na Soroške sa dá rozšíriť cesta, lebo z miesta, z kancelárie ťažko viete povedať. Napríklad ÚHP povedalo, že usporiť železnica môže predajom dubiózneho majetku. Vážený pán poslanec, viete, kedy príde k obchodu, keď predávate dubiózny majetok? Keď niekto predáva a niekto kupuje. Na toto nemôžme postaviť fungovanie železnice, keď predávame dubiózny, chceme predať dubiózny majetok za štyridsať miliónov, ale záujem je len asi do výšky päť miliónov. Toto sa nedá akceptovať, čo napísalo ÚHP. Ja nehovorím, že nie sú tam veci, ktoré samozrejme železnice zapracovali. Ďakujem.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister, za vašu odpoveď. My sme tu kvôli ľuďom, sme kvôli tomu, sa venujeme aj doprave, aj vy, aj ja, aby sme zabezpečili prepravu ľudí do roboty, z roboty, aby jednoducho sa vedeli spoľahnúť na cestovné poriadky, ktoré na železniciach existujú. Neviem, ja chodím často vlakom, neviem ako vy, ale tie hodiny vykazujú stále viac jednotlivých meškaní na Slovensku. A my sme si pochodili aj okolie Zvolena, Fiľakova, Lučenca a tak ďalej. Chystáme sa aj do iných regiónov, kde naozaj tá infraštruktúra dopravná je zanedbaná. A veľakrát to nie je otázka peňazí. Je to otázka dobrého manažmentu. Nám sa tu ako huby po daždi rozširujú rôzni politickí nominanti a manažéri v štátnych železničných firmách, ale veľmi pekne sa dá povedať, že máme naviac sto manažérov, ale chýba nám sto rušňovodičov. Zjednodušene je to naozaj takto, tieto čísla. V tejto oblasti tento pán generálny riaditeľ Juraj Tkáč môže byť naozaj skúsený, dobrý manažér, ale k predmetnej veci, o ktorej sa bavíme, o tom on nielenže tú implementačnú správu toho Útvaru hodnoty za peniaze nerealizoval, nepripravil plán, že čo chceme robiť, ale ešte aj napísal trošku taký až drzý list pani štátnej tajomníčke. "Pani štátna tajomníčka, keďže sme to na Rade ŽSR neprerokovali, tak trváme na tom, že sa tým vôbec nebudeme ani riadiť." Jednoducho on vyzval štátnu tajomníčku, aby to z vlády hodila zo stola. Toto je podľa nás ťažký hriech. Zodpovedný manažér mal napísať, čo chce robiť, aby ľudia mohli plynulo cestovať, a nie zahodiť materiál vládnych analytikov do koša. To sa v dobre spravovanej spoločnosti nesmie diať a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)  
Doplňujúca odpoveď Asi tri slová alebo tri vety, lepšie povedané. Nemiešajme ŽSR so ZSSK. Lebo ŽSR sú koľajnice, poviem to tak, aby to bolo zrozumiteľné, a ZSSK sú vlaky a vlakové súpravy, no a tam chýbajú rušňovodiči. Len teraz sme sa bavili o Železniciach Slovenskej republiky, kde fakticky vieme, že kde nás päta tlačí, a spravíme pre to všetko, aby to bolo lepšie. Je to aj naším cieľom. Ale neviem, či ste videl reláciu nemeckého generálneho, ministra dopravy, keď hodnotil železnice Nemeckej republiky a povedal, že 28 percent vlakov v Nemecku nemešká, ostatné meškajú a sú v katastrofálnom stave. Ten katastrofálny stav je niekde, asi hranica niekde inde, ale nie je to len u nás problém. Viete, keď niekde zafúka, ale dennodenne sú havárie na vlakoch, že jednoducho sú mŕtvoly, dobre viete, či už, či už náhodné alebo nejaké sebevraždy, a to spôsobuje, že každý vlak na tej trati už mešká, či je to u nás, či je to v zahraničí alebo niekde inde. Treba sa s tým vysporiadať, ale neberiem vám aj tú odvahu, že ste informovali, čo treba robiť na železnici. Myslím si, že viem, čo treba robiť a vydal som už dávno pokyn, ešte pred tým, jak ste sa vy to cez železnice dozvedel. Samozrejme, teraz s tým viete robiť veľké haló. Ja ako minister som sa nikdy neobával konať, keď bolo treba konať, pán poslanec, natoľko ma poznáte. Ďakujem pekne.