Hodina otázok

Otázka od: Ján Marosz

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 26. 6. 2019 
Zadávateľ Ján Marosz 
Otázka Vážený pán minister, aké opatrenia plánujete prijať v súvislosti s dlhými čakacími lehotami na STK po celom Slovensku? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 27. 6. 2019 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem za slovo, vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, vážený pán poslanec, v prvom rade treba povedať, že situácii sa venujeme dosť vo veľkom tempe. Ukazuje sa, že problém je kritický len v niektorých lokalitách, o čom sa aj sám osobne presvedčil. V Košiciach aj Veľkých Kapušanoch, kam som prišiel ako minister alebo obyčajný občan, som dostal termín za pár dní. V Nitre berú takisto v priebehu jedného dňa. Faktom je, že v okolí Martina alebo Žiliny sú čakacie lehoty oveľa vyššie, v tejto lokalite je naozaj problém dostať termín v krátkej dobe. Súčasná situácia na staniciach technickej kontroly je spôsobená s viacerými faktormi. Počet vozidiel prvýkrát prihlásených do evidencie vozidiel býva najvyšší v mesiacoch máj, jún, čo spôsobuje aj, že v týchto termínoch je najviac vozidiel pristavovaných na technickú kontrolu, keďže jednotlivé termíny na technickú kontrolu sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidla. Ďalším faktorom je, že na staniciach technickej kontroly sa vykonával vo zvýšenej miere odborný dozor, čo spôsobilo, že technici začali kontroly vykonávať poctivejšie. Zvýšený nápor bol spôsobený tiež tým, že medzi prevádzkovateľmi vozidiel začala šíriť mylná informácia, že sa na staniciach technickej kontroly ide sprísňovať, čo nebola pravda. To spôsobilo, že na vykonanie technickej kontroly prišli aj vozidlá, ktoré mali platnosť technickej kontroly do novembra, decembra tohto roku, a pre vozidlá, ktorým končila technickej kontroly v tomto období, nezostalo miesto. Ani jeden z týchto faktorov nevie Ministerstvo dopravy, výstavby Slovenskej republiky ovplyvniť a je na samotných staniciach kontroly, aby na zvýšený dopyt reagovali napríklad predĺžením otváracích hodín. Na situáciu sme reagovali v rámci svojich možností. Zmenili sme dobu, kedy štát prostredníctvom systémov JISDCD preventívne upozorňuje zaregistrovaných vodičov na blížiaci sa koniec STK, EK z mesiaca na dva mesiace. Vďaka tomu majú dosť času nájsť si termín na absolvovanie emisnej kontroly a STK. Takisto som sa osobne ja, viackrát v médiách vyzval vodičov, aby nepodliehali panike a zabezpečili si termín na kontrolu v dostatočnom predstihu, ale až v čase, keď sa im končí platnosť kontroly. Musím povedať, že na veľmi, že ma veľmi prekvapili názory niektorých opozičných politikov, ktorí navrhujú upustenie od dozoru nad stanicami STK a emisnej kontroly. Musím vám povedať, že sme zachytili prípady, keď technik manipuloval s kontrolou bŕzd na ťažkom kamióne. Z troch náprav, ktoré mali mať fungujúce brzdy, boli brzdy skutočne funkčné iba na jednej. Technik tento kamión spustil na cesty, preto sme sprísnili kontrolu nad technikmi, aby sa takéto prípady už nestávali, a ja sa naozaj čudujem opozícii, že je proti bezpečnosti na cestách a aj na takýchto témach chce opozícia vytĺkať politický kapitál. Súčasný stav iba potvrdzuje naše kroky spred roka, keď sme presadili rozšírenie staníc STK aj napriek tvrdeniam niektorých záujmových združení, že kapacita staníc STK je vyťažená len na 50 %. Ministerstvo dopravy, výstavby Slovenskej republiky vypracovalo úplne nový zákon, 106/2018, o prevádzke vozidiel cestnej premávky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, kde sa presne stanovili podmienky, za akých podmienok môže vzniknúť nová stanica technickej kontroly. Od 20. mája 2018, odkedy tento zákon platí, bolo vydaných v rámci Slovenska 52 povolení na zriadenie novej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, pričom sú naďalej na niektorých územiach Slovenska, ako napríklad Malacky, Trenčín, Bytča a podobne, stále voľné miesta, kde môže byť vydané povolenie na zriadenie stanice technickej pomoci nad rámec existujúcej siete. Ministerstvo je presvedčené, že rozšírením počtov staníc technickej kontroly budú čakacie doby na niektorých exponovaných regiónoch odstránené natrvalo. Ďakujem, skončil som.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne za odpoveď, pán minister. Keď ste zmenili zákon, tak, samozrejme, dáva logiku to sprísnenie kontroly dohľadu štátu nad kvalitou vykonávania kontrol, toto akceptujem, s tým som stotožnený. Na druhej strane ale sa nenaplnili tie vaše vízie o tom, že táto služba bude dostupnejšia tou liberalizáciou a jednoducho tých STK-čiek dostatočný počet nevzniklo na to, aby bola táto služba dostupná pre ľudí a, práve naopak, stala sa nedostupnou a vznikajú veľké čakacie doby. Trošku v tej odpovedi všetko prenášate buď na STK-čkarov alebo na ľudí, nech sa teda, si lepšie sledujú tie termíny a skôr, ale sú ľudia, ktorí vstávajú aj v noci o jednej, aby sa postavili do rady, a možnože by stačilo, dám vám jeden podnet za tú minútku, napríklad linka má 25 metrov, na vstupnej dĺžke je nejakých 13,7 metra, čo je viac ako polovica dĺžky celej STK. V tejto časti sa nesmie nachádzať po novom iné vozidlo. Doteraz tam bolo možné merať brzdovú kvapalinu, kontrolovať svetlá na regloskope alebo robiť evidenciu ďalšieho vozidla. Tuto napríklad vzniká to najväčšie spomalenie na linke, čiže chcem vás poprosiť, možno taký jeden podnet, že prehodnoťte, čo spraviť, aby mohli bežať paralelne viaceré procesy na STK-čke, samozrejme, aby to nebolo na úkor nejakej bezpečnosti, ale doslova hlásia tí STK-čkari, že o nič sa nezvýši kvalita kontroly, akurát musia hrať divadlá, aby všetko bolo v súlade s tými kamerovými záznamami, ako má byť. Takže prosím vás, aby ste pomohli ľuďom a aby ste neprenášali celú túto váhu na bežných občanov. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem. Pán poslanec, zavádzate. Vás budem citovať teraz, čo ste povedali v roku 2. 2. 2018, keď sme spúšťali tento zákon. Viete, pamätáte sa? Ani ja som sa nepamätal, ale nechal som to vytiahnuť. "Zdôrazňujeme, že naozaj aj Poliaci tento krok urobili, že išli do takej bezbrehej liberalizácie, a štatistiky hovoria, že došlo k nárastu úmrtí z dôvodu zlého technického stavu vozidiel. Že pozor na vraky, ktoré môžu jazdiť na našich cestách z dôvodu, že prešli STK-čkou a nie sú vo vyhovujúcom stave." Pán kolega, mám pokračovať? Pokračujem. "Žiaľ, musíme dať aj ten opačný názor, ktorí ľudia, ktorí dlhé roky sa zaoberajú týmto biznisom, hovoria, že tam kde je vysoký podiel tohto ľudského posúdenia, pokiaľ ide o to, že či auto prejde alebo neprejde technickou kontrolou, no ak sa spustí táto bezbrehá liberalizácia, bude to znamenať, že skutočne si budú konkurovať nielen cenou, čo vnímame ako pozitívne a že ako bude mať lacnejšie tie technické kontroly, len, žiaľ, určite dôsledkom toho, že znižovanie kvality vykonávania týchto technických kontrol." Pán poslanec, to ste vy povedal vtedy, keď sa tento zákon prijímal. A môžem vám povedať jednu vec. Ja nie na facebooku sa pýtam ľudí, tých, ktorí čakajú alebo nečakajú. Ja tam chodím osobne, pán poslanec. Napríklad viete jak fungujú STK-čky? Nemáte ani šajnu, lebo nechodíte po nich. Ja som bol na piatich teraz posledné dva týždne. Musím vám povedať, niekde sa ľudia objednávajú a majú poradovník, kedy dostane termín, ide tam. Ale napríklad vo Vidovciach som včera bol a ráno, keď som išiel na vládu, tak som videl obrovskú šóru. No, keď som sa vracal, tak som sa tam zastavil. Viete, čo sa robí? Oni neobjednávajú, musíte sa postaviť do rady, keď chcete mať v ten deň STK-čku a spravia 50 áut na dvoch linkách, toto vedia. Nna druhej strane, viete, čo sa deje? To neviete vôbec, ale poviem vám to, tí, ktorí dovážajú autá zo zahraničia, práve tie šroty, o ktorých vy hovoríte, ste hovoril, keď sme predkladali tento zákon, tak oni do siedmich dní musia legalizovať to auto, čiže musia prejsť emisnou kontrolou a STK-čkou. No čo im z toho vychádza? Že donesie 20 áut a postaví sa do rady, lebo ich musí spraviť STK-čka. O čo vám ide teraz? Ide vám o to, že jednoducho buď sa budú vykonávať tie kontroly tak, ako majú byť, alebo dáme na jeden pás tri autá naraz a nevidíte cez tú kameru ani ŠPZ-ku, nič. Taký je stav. My sme ani jednu normu nemenili, len sme namontovali jednu kameru. A už som to povedal x-krát, teraz nemáte šancu zabudnúť nejaký balíček na prednom sedadle, aby sa vám to posunulo, lebo sa to nedá a technici to na seba nezoberú. Čiže prechádzali také autá, čo nemali katalyzátor, nešla smerovka, má prejsť? Nešla smerovka, má prejsť? Môže dopravnú nehodu jakú spraviť? Nejdú brzdové svetlá, má prejsť? Kvape olej z traktoru, má prejsť? Tak čo chcete? Chcete to spustiť teraz celé, nech prebehne auto čo najrýchlejšie, dáte 50 euro, už sme vybavení a som doma? A keď vám zrazí vnuka auto, keď vychádza z STK-čky, že nejdú brzdy alebo nemá brzdové svetlá, jak sa budete chovať? Keď budete minister raz, na to dajte odpoveď. Ďakujem. (Potlesk.)