Hodina otázok

Otázka od: Ján Marosz

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 17. 10. 2018 
Zadávateľ Ján Marosz 
Otázka Vážený pán minister, prosím vás, o upresnenie harmonogramu práce v kritických úsekoch D1 a D3, konkrétne Žilina - Kysucké Nové Mesto, Hubová - Ivachnová. 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 18. 10. 2018 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán tieňový minister, ďakujem za otázku, pán poslanec. Príprava dostavať D1, D3 patrí k prioritám vlády Slovenskej republiky a Národnej diaľničnej spoločnosti. Národná diaľničná spoločnosť akceleruje prípravu na týchto úsekoch v maximálnej možnej miere. D3, Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila v marci tohto roku súťaž na projektovú prípravu úseku D3 Žilina – Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač. Národná diaľničná spoločnosť oddelila túto stavbu od úseku D3 Žilina – Brodno – Kysucké Nové Mesto s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu na D3. Rovnako bola v septembri vyhlásená súťaž na projektovú prípravu D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a v najbližších dňoch vyhlásime aj súťaž na projektové práce na úseku D3 Žilina – Brodno – Kysucké Mesto. Táto súťaž sa nedala skôr vyhlásiť, pretože nebol ukončený proces posudzovania vplyvu pre životné prostredie. Pri úseku D3 Brodno – Kysucké Nové Mesto sa skončila EIA v druhom štvrťroku, čo znamená, že trasu úseku jednoznačne potvrdilo záverečné stanovisko EIA, čiže potvrdilo, čo tam bolo. Príprava týchto projektov prebieha tak, aby spĺňali podmienky na financovanie z nového operačného programu ´21 – ´27, respektíve zo zdrojov Európskej investičnej banky. Vypísanie verejného obstarávania na zhotoviteľa stavebných prác týchto troch úsekov predpokladáme v roku 2019 až 2021 po ukončení prípravy a zabezpečení finančného krytia. Ako prvý pôjde do súťaže úsek D3 privádzač Brodno – Kysucké Mesto, a to v prvom polroku 2019. D1, Hubová – Ivachnová, som úprimne rád, že sa výstavba v tomto úseku opäť začala, pretože sme tomu venovali mimoriadne veľa úsilia a energie. Práce, ktoré odštartovali okamžite po nadobudnutej platnosti EIA, napredujú podľa harmonogramu. K 17. októbru je vyrazený v dvoch rúrach tunela Čebrať 643 metrov. Dôležité je, že zhotoviteľ má k dispozícii násypový materiál z vyrazenej horniny z tunela a ten sa využíva na násyp pod mostom k ostatným stavebným objektom na celej trase. Znamená to, že okrem tunela sa zároveň stavia na hlavnej trase diaľnice. Problémy, ktoré vznikli na tomto úseku, sa predvídať nedali, toto nám potvrdilo niekoľko nezávislých odborných posudkov. Zmena trasy diaľnice bola nevyhnutná z dôvodu nepredvídateľných deformácií svahu nad obcou Hrboltová vo veľkých hĺbkach pod terénom. Nové trasovanie diaľnice je efektívnejšie z ekonomického, environmentálneho a rovnako aj z bezpečnostného hľadiska. Záver je v daných geologických podmienkach nerealizovateľný, zárez, pardon; zárez v daných geologických podmienkach je nerealizovateľný, lebo by sa aktivizoval zosuvné územie. Trasa tunela Čebrať sa predĺži o 1,6 kilometra a tým úsek, a celý úsek sa skráti o 300 metrov. Aktuálne realizované práce v rámci úseku D1 Hubová – Ivachnová súvisiace s budúcim tunelom Čebrať prebiehajú na základe projektu pre vykonávanie geologických prác pod povrchom v súlade... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim. Glváč, Martin, podpredseda NR SR Poprosím kolegu Faiča, aby sa zdržal... Érsek, Árpád, minister dopravy a výstavby SR ... rozhodnutím a posudzovaním vplyvov na životné prostredie EIA. Uvedené práce boli riadne ohlásené na príslušných úradoch v súlade s geologickým zákonom a banským zákonom. Rozsah prác bol navrhnutý spôsobom, aby nevyžadoval potrebu dodatočných úprav na budúcom trvalom diele. Ide o práce, ktoré nadväzujú na už vykonané prieskumné práce z povrchu, ktoré boli realizované v rámci procesu EIA. Výsledky z prieskumných prác sú priebežne vyhodnocované a budú podkladom pre dokumentáciu pre zmenu stavby pred dokončením. Ukončenie stavby predpokladáme v roku 2022. Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ neeviduje žiadne zdržanie v súvislosti s aktivitami časti obyvateľov. Zatiaľ neevidujeme žiadne zdržanie v súvislosti s aktivitami u časti obyvateľov Hrboltovej. Zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti bola a je umožnená komunikácia prostredníctvom zástupcov Národnej diaľničnej, ktorí boli a sú od začiatku výstavby v Ružomberku a aktívne komunikujú, komunikovali... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim pre ukončený časový limit.)  
Doplňujúca otázka Ďakujem, pán minister, za vašu odpoveď. K tým Kysuciam, neviem, či viete, že združenie podnikateľov realizovalo taký prieskum, že ako sa ľuďom darí, ako sa cítia na tých Kysuciach a tie výsledky že sú žalostné, že tá frustrácia, ktorá pochádza aj z dopravy, je veľmi veľká. Doslova že tí ľudia sa cítia ako stroje a vytráca sa im taká životná pohoda zo života. Často sa stáva, že manželia sa trebárs striedajú na pracovných zmenách, a tým, že stoja v tej doprave, tak musia zamykať deti, veľakrát aj neplnoleté deti, že kým ten otec príde z rannej zmeny a mama ide na poobednú zmenu. Takže aj takéto prípady sa tam dejú. Chcem vás poprosiť, aby ste možno aj vzhľadom na dobro tých ľudí, ktorí tam žijú, posilnili aj tú vlakovú dopravu, a ďakujem aj za to, že nejaké kroky z tejto strany už boli robené. Zároveň sa chcem okolo Ružomberka opýtať, že kedy budú realizované nejaké dočasné rozšírenia cesty prvej triedy v Ružomberku smerom z východu, ako to vláda sľúbila, respektíve či budú riešené nejaké obchádzkové trasy. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Áno konštatujem, nie je to len jedno miesto na Slovensku, kde je taký istý režim, jak ste hovorili, že sa rodičia správajú k doprave a nie doprava k rodičom, takže oni chodia tak do práce, aby stíhali aj deti, aj domácnosť, pretože nie je to len jediný úsek na Slovensku v takomto stave, ale ja za to, žiaľbohu, nemôžem. Čo sa týka vašej druhej otázky, áno, samozrejme, riešime vlakovú dopravu, posilňujeme, kde sa dá. Treba povedať, že ešte pred rok a pol bolo každé ráno vypravených 1 200 vlakových súprav a teraz je ich 1 500 a práve, práve tu sa odzrkadľuje to posilnenie vlakovej prípravy. Samozrejme, čo sa týka Ružomberku, rozširujeme odbočovací pruh doľava, aby nezdržiaval priamy, priamy prieťah Ružomberkom. Hovoríme o tej jednej križovatke. Dali sme tam svetlá, ktoré mali by prepínať tak, aby bola zelená vlna. To je maximum, čo teraz vieme pre to spraviť. Pokiaľ chceme tam spraviť jeden pruh, ideme do výkupov, ideme do nového projektu, do všetkého, čo s tým súvisí, a to bude možno za dva, tri, štyri roky. Čiže jednoznačne my tam nemáme pozemky, na čom by sme mohli postaviť nový pruh, ktorý by bol v priamom smere. Preto práve tlačím na to, aby čo najrýchlejšie a budú tam obrovské problémy na Višňovom, nie mnou zapríčinené. Čakáme na rôzne opatrenia, ktoré tam aj robíme denno-denne a jednoducho obávam sa, že tam bude meškanie i napriek tomu, že ten tunel bol prerazený, ale treba povedať aj prečo. Pán poslanec, tá stavba sa ťahá už neviem koľko rokov. Už jednoducho, a bolo by dobré to ukončiť. Samozrejme, ale mám obavy, že s tým konzorcium, ktoré tam pracuje, to bude veľmi ťažké. Ďakujem.