Hodina otázok

Otázka od: Ján Marosz

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 12. 9. 2018 
Zadávateľ Ján Marosz 
Otázka Vážený pán minister, aké opatrenia ste prijali v súvislosti s opakujúcimi sa poruchami rušňov a infraštruktúry ŽSR, ktoré majú negatívny vplyv na čas a pohodlie cestovania občanov? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 13. 9. 2018 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán poslanec, ďakujem za otázku. Vážený pán poslanec, plne si uvedomujeme vážnosť situácie aj to, že vozidlový park Železničnej spoločnosti Slovensko je do značnej miery zastaraný. Dovoľte mi, aby som vás informoval o tom, že do samotnej údržby koľajových vozidiel sa investujú nemalé finančné prostriedky. V roku 2015 to bolo 13,4 mil., o rok neskôr 12,3 mil., za rok 2017 to bolo už 15,2 mil. a za prvý polrok 2018 to bolo 18 mil. eur. Nie sú nemalé prostriedky, nie sú to nemalé prostriedky, ako vidieť, výška investovaných prostriedkov má rastúci trend. Ide však o vozidlá, ktoré majú vek 30 – 40 rokov, čím ťažšie na nich zabezpečiť náhradné diely a takisto opravárenské dielne, kde majú svoje limitované kapacity. Chcem upriamiť vašu pozornosť na fakt, že Železnice Slovenskej republiky, dochádza nielen k údržbe starých vozidiel, ale aj obnoveniu parku vozidiel novými rušňami a vozňami. V priebehu minulého roka do portfólia rušňov pribudlo 10 nových rušňov Vektron, ktoré boli prenajaté na dobu 10 rokov. Ide o mimoriadne spoľahlivé, energetické, efektívne vozidlá, ktoré zaručujú spoľahlivosť chodu vlakov. Ako v minulosti, tak aj v dnešnej dobe prebiehajú verejné obstarávania na elektrické motorové jednotky, ktoré sú financované z európskych prostriedkov. Konkrétne v súčasnej dobe procesu obstarávania 21 kusov dieselo-motorových jednotiek, ktoré majú byť dodané do roku 2021, a 25 kusov elektrických jednotiek s dobou dodania do roku 1922. É, 2022, pardon. Tieto vozidlá postupne nahradia staré vozne a rušne, ktoré sú v súčasnosti prevádzkované na tratiach ŽSR. Aj napriek tomu za finančných prostriedkov na účel nákupu a údržbu koľajových vozidiel nie je dosť nikdy, v rámci daných možností a údržbárskych kapacít sa snažíme zabezpečiť maximálnu prevádzkoschopnosť vozidiel tak, aby mimoriadnosti v prevádzke z dôvodu neschopnosti rušňov, neschopnosti rušňov alebo vozňov bolo čo najmenej. Samozrejme, je neakceptovateľné, ak porucha na trati spôsobí vážne problémy cestujúcim, ktorí navyše nie sú dostatočne informovaní o vzniknutej situácii. Preto som jasne vyzval vedúcich predstaviteľov ZSSK, aby prijali všetky potrebné opatrenia na to, aby sa podobná situácia už neopakovala, a zásadným spôsobom zlepšili riešenie mimoriadnych udalostí. Som si istý, som si istý, že pochopili, čo od nich očakávam. Čo sa týka železničnej infraštruktúry, aj na nej sa prepravuje, aj na nej sa prejavuje desiatky rokov finančnej poddimenzovanosti na údržbe. Kým v rokoch 2015 – 2017 ŽSR dostalo kapitálový transfer, z ktorého sa financuje údržba, opravy infraštruktúry v hodnote 250 mil. eur, pre rok 2018 sa podarilo zvýšiť transfer na 270 miliónov. Nad rámec uvedených transferov však ŽSR potrebuje minimálne, minimálne dodatočných cca 200 mil. eur, aby dokázali v prijateľnom rozsahu aspoň sčasti dohnať zameškanú údržbu. Považujem preto za nevyhnutné zvýšiť výšku prostriedkov pre účely údržby a opravy infraštruktúry, čo sa na ne už premietli do požiadaviek a rozpočet pre rok 2019, a oprávnenosť tejto požiadavky potvrdzujú aj závery revízie výdavkov v doprave. Ďakujem, skončil som.  
Doplňujúca otázka Pán minister, ďakujem za vašu odpoveď. Zjednodušene môžme povedať, že pohár začína pretekať. Tým chcem povedať, že nie za všetko nesiete vy zodpovednosť, pokiaľ ide o to, že sa nám 60-ročné, 40-, 50-ročné a 60-ročné rušne začínajú kaziť. Tak isto ale zodpovednosť nesiete a už dlho ste ministrom na to, aby ste koordinovali a riadili železničné firmy. Tým chcem povedať, že občanov, ktorí trčia v poli vo vlaku bez funkčných záchodov, bez elektriky, bez informácií a nakoniec ich príde odtiahnuť lokomotíva, ktorá nemá správny prípoj a jednoducho trčia ďalšie hodiny bez pomaly už aj bez vzduchu, tak toto sa v 21. storočí nemôže diať. A preto z tohto miesta sa chcem opýtať, ale zároveň aj vás požiadať, aby ste rázne zatočili s manažmentami ŽSR a ZSSK. To, čo sa udialo je neakceptovateľné, a ja viem, že nemôžte za to, že tieto problémy sú a zrejme aj budú, lebo máme vyše 200 tých lokomotív a tie prostriedky, ako aj sami naznačujete, nie sú dostatočné. Takže poprosím vás, aby ste naozaj ubezpečili občanov, že k niečomu takému nebude dochádzať, a ja vás ako opozičný politik vyzývam, aby ste rázne ako minister zakročili proti manažmentom týchto železničných firiem. A ešte to, čo ste spomínali, že si požičiavate na 10 rokov lokomotívy, ktoré sa za cenu toho, že ich môžte nakúpiť do stavu a pri plnom zdraví môžu slúžiť 30 – 40 rokov, tieto lokomotívy. Takže chcem vás poprosiť, aby ste zmenili aj spôsob obstarávania týchto lokomotív, lebo my si myslíme, že tu ide naozaj len o kšefty a že takýmto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem, som; ďakujem pekne za otázku. Vážený pán poslanec, sám dobre viete, že nielen na Slovensku, ale všade v svete sa stávajú určité nehody, ktoré nie sú predvídateľné. To, že sa roztrhne elektrické vedenie, je nepredvídateľná udalosť, ktorá nezasahuje len do toho jedného spoju, ale ďalších 35 spojov okolitých, lebo všetko sa musí vypnúť. Na druhej strane asi neviete, že tá lokomotíva, tá lokomotívna jednotka má určitú kapacitu držanie energie v akumulátoroch a tie uplynú po určitom čase, čiže sa ten vlak zavrie. Aj toto sa stalo v tomto prípade. Jednu. Áno, môžme polemizovať nad tou dobou, že prečo tam neprišla už vtedy železnica alebo niekto, kto by ľuďom pomáhal. Jednoducho ja by som sa neschovával za tú vec, že niekto tam vykopol dvere a vyšiel niekde v poli na tie noci práveže, práve tam, kde môžu byť potrhané elektrické vedenia, ktoré neni isté, že nie sú ešte stále pod elektrikou. Čiže toto sú také rýchle konania, ja som upozornil veľmi rázne a zajtra o pol jedenástej sedím s obidvoma generálnymi riaditeľmi, lebo som ešte nemal čas, toto, očakávam od nich lepšiu pripravenosť, aby pri takýchto nepredvídajúcich udalostiach boli lepšie pripravení, bude rýchle zasahovať. To, že tam niekto vypravil taký vlak, že tam nepasoval, nepasovalo to odtiahnutie, pozrite sa, je to, to robia tiež len ľudia. Ale určitá, určitá zodpovednosť je aj na ich strane, že kedy tam prišli, kedy zasiahli, kedy mali informovať, že už je vypnutá elektrika. Zas neni jednoducho otvoriť tie dvere, keď už tam v tých akumulátoroch nie je elektrický prúd. Aby som vám povedal, presne dva roky som bol teraz ministrom a to, čo tu bolo prečítané, je, myslím si, že išli sme trošku dopredu. Nebude to už moja výhra, keď odídem a tie lokomotívy dodajú roku 2020, ´21, ´22 a tak ďalej. Ale sú objednané. Zas vy, keď máte finančné prostriedky, keď si myslíte, že zajtra idem kúpiť lokomotívu, no nie je to také jednoduché. Niekto ich musí vyrobiť, niekto vytendrovať na tie pomery, ktoré sú, sú tu, samozrejme, zohľadňujúc na to. Ale poviem vám príklad, vy hovoríte, že načo lízujeme, mali by sme kupovať. A vo všeobecne vám hovorím, že každá spoločnosť, či je to ŽSR alebo ZSSK, má určitý rozpočet. Disponuje určitými finančnými prostriedkami, určitým badžetom. Ja neviem zvážiť v tomto momente, že či ony majú teraz na lízing peniaze, že môžem lízovať 20 lokomotív, príklad hovorím, ale môžem; a keby som ich išiel kupovať, tak môžem kúpiť len 10. Toto je obchodná politika, ktorú ja nemôžem poznať do detailov, ktorú robia aj jedna, vlastne jedna spoločnosť ZSSK. Ale keď oni povedia, že jednoducho pre nás je v tomto momente výhodnejšie lízovať 20 lokomotív a nie 10 kúpiť, tak myslím, že je to obhájiteľné. Ja príklad hovorím. Vy teraz ste napadli to, že napríklad poviem vám už príklad, že Cargo kupuje, Cargo kupuje, zas lízuje určité veci. No rozdiel je tam medzi lízingom a kúpou, je 30 miliónov. Cargo je firma, ktorá nedostáva od štátu žiadne finančné prostriedky, si uvedomte. Ona, ona, ona robí zo vlastného vačku a keď oni povedia, že my nemáme teraz 90 mil. na to, aby sme kúpili plnohodnotné vlaky, ale máme 30 mil. alebo 40 alebo 40 na lízing, tak asi je to tak. A to dobre, pozrite sa, však vy ste tieňový minister, vy tam spravíte poriadok. Ja nepochybujem o tom, že budeme nie chodiť po železnici a budeme v nafukovacích balónoch chodiť, ale taká je realita, si uvedomte. Ja vám fandím, aby ste tam bol, potom uvidíte. Dobre? Ďakujem pekne.