Hodina otázok

Otázka od: Eugen Jurzyca

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 31. 1. 2018 
Zadávateľ Eugen Jurzyca 
Otázka Vážená pani ministerka, podľa hlavnej školskej inšpektorky by riešením problému nedovoleného vylepšovania výsledkov testov externej časti maturít mohla byť existencia nezávislých testovacích centier. Súhlasíte, prípadne robíte aj opatrenia v tomto smere? 
Adresát ministerka školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martina Lubyová 
Dátum odpovede 1. 2. 2018 
Zodpovedal ministerka školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martina Lubyová 
Odpoveď Vážený pán predseda, ďakujem za slovo, vážený pán poslanec, ďakujem za otázku. Je to veľmi zaujímavá otázka. Rozhodne súhlasíme so závermi školskej inšpekcie o tom, že na niektorých druhoch škôl dochádza k nedovolenému správaniu žiakov a zrejme niekedy aj u pedagógov v rámci hodnotenia týchto maturitných skúšok. Tieto nálezy pozorne skúmame a myslím, že nálezy školskej inšpektorky sa; alebo sú podporované aj konštatovaniami NÚCEM-u, nášho, našej priamo riadenej organizácie, ktorá niektoré tieto testy organizuje. Takže venujeme tomu veľkú pozornosť a chceme tento stav odstrániť. Musíme rozlišovať ale to, čo vieme urobiť v krátkodobom horizonte, to, čo vieme urobiť v stredno- a dlhodobejšom horizonte. Pokiaľ ide o ten krátkodobý horizont, tak pripravujeme zmeny v školskom zákone, čiže zákon 245/2008, a to tak, že chceme ustanoviť, aby sa na maturity komplet vzťahoval podobný režim, ako je to pri Testovaní 9. To znamená, že kompletne by tie maturity boli strážené a organizované pedagógmi externými, to znamená, že by bola rotácia pedagógov z iných škôl. Pri Testovaní 9 sa to už osvedčilo, vidno to naozaj aj v homogenite tých výsledkov, zatiaľ čo maturita je zatiaľ v takom zmiešanom režime, že niekde sa zúčastňujú externí pedagógovia a niektoré časti si hodnotia sami interní pedagógovia. Čiže toto je to, čo vieme urobiť a chceme urobiť v krátkodobom horizonte a sľubujeme si od toho, že naozaj tá objektivita sa zvýši, lebo máme dobré skúsenosti s Testovaním 9. Pokiaľ ide o tie testovacie centrá, ja to osobne pokladám za progresívne riešenie, treba ale, samozrejme, brať do úvahy rozpočtové a kapacitné obmedzenia tej siete. Ale máme národný projekt, ktorý sa skončil v roku 2015, implementoval ho ten NÚCEM, Národný ústav certifikovaných meraní, ten projekt sa nazýval Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania, a v rámci tohto projektu boli už odpilotované tzv. testovacie centrá na školách, v ktorých v elektronickom externom prostredí mohli prebiehať tieto testy. To znamená, že už v minulom školskom roku sa táto elektronická forma akoby pilotne testovala na školách, ktoré prejavili záujem, a bolo to 110 škôl a spolu sa zúčastnilo na tejto forme 2 151 žiakov. To znamená, v budúcnosti by sme chceli stavať v tom strednodobom horizonte na týchto skúsenostiach a rozširovať ďalej tieto testovacie centrá, ktoré pokladám za dobrý nápad, samozrejme, teda nejak to naprojektovať aj v rámci národného programu reforiem. Teraz pracujeme na tom, aby sa toto elektronické testovanie rozšírilo aj na ďalšie predmety, a to cudzie jazyky. Čiže systematicky sa to snažíme takto rozšíriť na celý diapazón tých predmetov. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď