Hodina otázok

Otázka od: Milan Laurenčík

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 10. 5. 2017 
Zadávateľ Milan Laurenčík 
Otázka Vážený pán minister, v akom stave je proces vytvorenia legislatívnych predpokladov pre rýchle a efektívne vyriešenie vysporiadania pozemkov, ktoré sa nachádzajú pod cestami II. a III. triedy a pod pozemnými komunikáciami, ktoré sú súčasťou dopravného vybavenia určitého sídelného útvaru? Čo bráni tomu, aby sme sa s týmto dlhodobo neriešeným stavom vysporiadali? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 11. 5. 2017 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Vážený pán, nebudem opakovať otázku, ďakujem pekne za otázku. Vážená pani poslankyňa, vážení páni poslanci, podľa § 3 písm. a) a čl. 2 zákona č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky prešli cesty druhej a tretej triedy vrátane ich prejazdných úsekov cez obce do vlastníctva VÚC. Podľa bodu 8 čl. 2 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších prepisov § 24b odsek 3 Slovenská správa ciest, ktorá pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona mala v správe majetok uvedený, § 3d ods. 2 ,veci, ktoré slúžia na činnosť jeho organizačných jednotiek určených k dohode podľa ods. 1 spíše písomný protokol s príslušným samosprávnym krajom o odovzdaní tohto majetku najneskôr do 12-stich mesiacov odo dňa prechodu majetku podľa tohto zákona, t. j. k 1. 1. 2004. Na riešenie uvedených problémov bol prijatý zákon č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky, a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Od 1. 12. 2013 je účinné prechodné ustanovenie § 24e zákona č. 135/1961 Zb. o znení zákona č. 386/2013 Z. z., podľa ktorého pozemky nie sú vo vlastníctve štátu a správe Slovenskej správy ciest, ale ministerstva vo vlastníctve Národnej diaľničnej spoločnosti, samosprávneho kraja alebo obce z dôvodu, že dosial nedošlo k ich majetkoprávnemu vysporiadaniu a nachádzajú sa pod diaľničnými cestami alebo miestnymi komunikáciami v užívaní, možno vo verejnom záujme vyvlastniť. Vyvlastňovacie konanie začína na návrh príslušného vlastníka diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie, podľa § 3d, pričom návrh na vyvlastnenie práv k týmto pozemkom môže podať najneskôr do 31. decembra 2020. Ďakujem, skončil som. 
Doplňujúca otázka Áno, ďakujem, pán minister. Ja mám pocit, že možno došlo k nedorozumeniu, ale ja som nepočula odpoveď na tú otázku, ktorú sme kládli. Lebo gro tej otázky nebolo vysvetliť, akým spôsobom prešli vlastne tieto komunikácie pod správu samospráv, ale gro otázky bolo, že či ministerstvo podniká, alebo vôbec začalo nejaké kroky alebo či sa začalo zaoberať tou otázkou, že koľkých ciest napríklad sa to týka, akým spôsobom sa dá k tomu prispôsobiť legislatíva. Pretože toto je obrovský problém, ktorý sa týka množstva obcí v samosprávnych krajov, aj krajov, aj iných samospráv, teda pod správu ktorých tieto komunikácie jednotlivé patria, lebo je množstvo proste situácií, kedy starosta sa musí starať o cestu, o nejakú miestnu komunikáciu, ktorá v zásade je na cudzích pozemkoch. Čiže podľa zákona o obecnom zriadení mu ukladá povinnosť, aby teda zabezpečil dostupnosť pre občanov. Čiže už len to že odhŕňa na tejto komunikácií sneh, že ju nejakým spôsobom udržuje a že nemá dosah na to, ako si ju vysporiadať teda bez toho, aby že by samozrejme zaplatiť množstvo peňazí za geometrické plány, lebo to je otázka, že kto to zafinancuje. Jednoducho je to obrovský balík problémov, na ktorý sme upozornili aj pri včerajšom prerokovaní zákona o pozemkových úpravách, a kde sme teda upozornili na to, že táto téma sa týka aj komunikácií. Takže moja otázka bola, že či vôbec ministerstvo podniká nejaké kroky, či sa týmto vôbec zaoberá, či má napríklad zmapované, akého množstva úsekov alebo koľkých kilometrov takýchto ciest sa to týka, prípadne aký by to malo dosah na štátny rozpočet a tak ďalej. Čiže akým spôsobom ministerstvo pristupuje k tomuto veľmi závažnému problému, ktorý sa len podľa informácií, ktoré mám ja v Trenčianskom kraji, napríklad môže týkať možno až 1/3 obcí. Je to naozaj veľké množstvo obcí a veľké množstvo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)  
Doplňujúca odpoveď Veľmi ťažká otázka, pretože pod niektorými diaľnicami a rýchlostnými cestami nie je dodnes vysporiadaný majetok. To treba povedať, samozrejme ideme ďalej, cesty prvej triedy, druhej triedy a treťej triedy. Myslím si, že neviem vám na to práve odpovedať, ale viem zistiť, že to sú tisíce kilometrov ciest, ktoré nie sú vysporiadané. Samozrejme aj o tom sme nepriamo doobeda hovorili, že jednoducho tento proces vyvlastňovania týchto pozemkov bude niekedy treba začať. Je tu napísaný termín do 31. decembra 2020. Ja sa obávam, ja sa obávam, že všetko to, čo by sme mali vysporiadať do roku 2020, bude vysporiadané, môžem vám povedať, že nebude. Pretože už len pri tých cestách, ktoré opravujeme a chcem rozširovať, nech sú to cesty prvej triedy, čo máme my v kompetencií robiť, sa stretávame zas už s tými nákupcami určitých polôh, ktoré tak isto žiadajú potom výkupy, aby sme sa vôbec mohli dostať k rozšíreniu ciest prvej triedy. To je taký istý prípad jak pri diaľniciach, že keď nemám súhlas vlastníka tej pôdy, nemôžem na ňu vkročiť. Takže nehnevajte sa, koľko je to kilometrov, neviem vám povedať, ale samozrejme viem vám zistiť, že v jakom je to štádiu, lebo túto otázku vám neviem odpovedať veľmi úprimne, ale jednoducho ja viem, že do roku 2020 toto sa nebude vedieť spraviť. A či to je teraz obecná cesta, či to bude obce vyvlastňovať, odkiaľ budú mať na to finančné prostriedky. Musia spraviť geometrické plány na základe... =====osloviť tisíce vlastníkov, kde sa postavila za socializmu cesta, kde ukázali, tade pôjde cesta, postavili a bol pokoj a teraz ju musíme vyvlastniť. Je to obrovská otázka a záťaž pre štát som si toho vedomý. Neviem vám na to konkrétnejšie odpovedať. Ďakujem veľmi pekne.