Hodina otázok

Otázka od: Martin Fecko

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 5.4.2017 
Zadávateľ Martin Fecko 
Otázka V októbri 2016 ste v Prešove na pôde VÚC uviedli termíny stavieb D1 a R4. Dodržia sa? Aký stav je v súčasnosti jednotlivých podkladov nevyhnutných k realizácii daných stavieb? Stojíme či napredujeme? 
Adresát minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 6.4.2017 
Zodpovedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem pekne za otázku. Vážený pán poslanec možno ste už niekde zachytili, že práve dnes bola podpísaná zmluva na výstavbu úseku D1 Prešov západ - Prešov juh. Ide o takmer 8 kilometrový úsek diaľnice D1, ktorého takmer tretina je na moste a druhá tretina v tunely. Súčasťou tejto stavby bude aj stredisko správy a údržby diaľnic Národnej diaľničnej spoločnosti pre východné Slovensko. Ide o stavbu, ktorú netrpezlivo očakávajú občania nie len v samotnom Prešove, ale aj v širšom okolí rovnako ako ľudia, ktorí touto metropolou východu prechádzajú. Nová diaľnica z mesta úplne odkloní tranzit v smere medzi Košicami a Popradom a v spolupráci s novým prieťahom v meste výrazne zlepší dopravu v meste. Termín samotnej výstavby je stanovený na 4 roky a 1 mesiac a jej financovanie predpokladáme z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Na stavbu rýchlostná cesta R4 Prešov severný obchvat v kilometre 0,0 a 4,3 bolo dňa 31.10.2016 vydané stavebné povolenie, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 20.01.2017. V súčasnosti zabezpečuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. prípravu dokumentácie na ponuku a následne bude možné začať súťaž. Aktuálne stále čakáme na výsledok rokovaní o dlhovej brzde a teda aj na to, ako sa napríklad aj vy pán poslanec postavíte k podpore budovania nových ciest. Pretože ako určite viete, peniaze z eurofondov na diaľnice sú už prakticky minuté na konkrétne projekty a ak chceme pokračovať vo výstavbe v takom tempe, ako aktuálne máme, musíme ich proste niekde nájsť dostatočné zdroje. Zároveň čakáme na výsledky aktualizovaných dopravných prieskumov, podľa ktorých bude možné rozhodnúť, v akom profile je potrebné túto cestu postaviť. Na základe týchto faktov bude následne možné rozhodnúť o tom, kedy vieme začať stavať nie len prvú etapu R4 ale aj všetky nasledujúce úseky.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne pán minister za odpoveď vášho kolegu tlmočenú. Vyzerá, že asi aj tie protesty mali nejaký zmysel, keď sme tam pochodovali v Prešove, takže ďakujem pekne, že jedna polovica roboty je asi urobená alebo teda zdanie naštartovaná. No a čo sa týka tých peňazí, tak tá dlhová brzda ja viem, že vás to omíňa, že dobre by bolo pustiť, ale ja hovorím, veď predsa ESO reforma má plniť 750 miliónov, tak z tých by sa to nedalo urobiť? Takže neviem, čo to je otázka na vás alebo aj na vládu, ale myslím si, že sú aj nejaké iné rezervy a nemuseli by sme tu dlhovú brzdu, lebo ja mám jednu veľkú obavu, že to neskončí v tej diaľnici ale niekde celkom inde a nieže diaľnice to už je iba R4-ka v úvodzovkách iba "R4-ka". Takže toto chcem poprosiť vládu, aby sa pozrela aj do iných zásob finančných, ktoré možnože by sme vedeli nájsť. Ďakuje.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Ja len toľko, že ja si myslím, že to, že sa začína stavať ten obchvat, dnes bola podpísaná zmluva, je to dobrá správa aj pre Prešov, je to dobrá správa pre východ Slovenska, ale dobrá správa pre celé Slovensko a samozrejme, aby sme mohli napredovať ďalej, tomu jednoducho bez druhého sa to nedá. Investície do infraštruktúry to nie sú malé peniaze, to sú veľké peniaze, potrebuje to proste vysoké zdroje, takže veľmi ťažko sa hľadá v štátnom rozpočte zdroj na takéto veľké investície. K tomu treba asi aj iné, potrebujeme k tomu spraviť iné kroky, preto hovoríme o tej dlhovej brzde veľmi intenzívne. Takže je to na nás aj na vás na nás všetkých to rozhodnutie, že či sa budú stavať naďalej na Slovensku diaľnice alebo proste asi nebudú. Takže asi toľko. Ďakujem pekne.