Hodina otázok

Otázka od: Ján Podmanický

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 22.3.2017 
Zadávateľ Ján Podmanický 
Otázka Vážený pán minister, chcem vám poďakovať za pomoc pri výstavbe diaľnice D3 cez Kysuce. Dopravná situácia je však naďalej veľmi komplikovaná. Na týždennej báze dochádza k úmrtiam na kysuckej ceste smrti I/18. Aký je plán dostavby diaľnice D3 cez Kysuce?  
Adresát minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 23.3.2017 
Zodpovedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán Podmanický, ďakujem za otázku. Mám odpoveď spracovanú trošku dlhšie, neviem, či časove to vyjde, ale dostanete potom podrobnú písomnú odpoveď, pokúsim sa prečítať to, čo do tých päť minút, myslím, sa zmestím. V žiadnom inom regióne, pán poslanec, na Slovensku sa dnes nebuduje toľko diaľnic a v takom finančnom objeme ako v Žilinskom kraji. Aktuálne sa v žilinskom regióne stavia šesť diaľničných úsekov: - Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, - Lietavská Lúčka – Dubná Skala, - Hubová – Ivachnová na diaľnici D1, - Žilina-Strážov – Žilina-Brodno, - Čadca – Bukov – Svrčinovec, - Svrčinovec – Skalité na diaľnici D3 v celkovej výške asi 1 088 mil. euro. Čo znamená, že vláda prostredníctvom ministerstva dopravy a výstavby, Národnej diaľničnej spoločnosti robí maximum pre zlepšenie situácie v tomto regióne. Rozostavané úseky na diaľnici D3 budú vodičom k dispozícii už v tomto roku s výnimkou úseku Čadca – Bukov – Svrčinovec, ktorý sme začali stavať iba nedávno. Budované úseky na diaľnici D1 v okolí Žiliny sú hotové, budú hotové v roku 2018, resp. v roku 2019. V okolí Žiliny dnes ešte nie je vypísaná súťaž iba na dva diaľničné úseky diaľnice D3 v jednom, á, a jeden diaľničný úsek D1. Na príprave diaľnice cez Kysuce ministerstvo dopravy a výstavby intenzívne pracuje, treba si však uvedomiť, že spolu s chýbajúcimi úsekmi D1 ide o mimoriadne náročné stavby, ktorých hodnota bude vysoko prekračovať miliardu euro. A ako už všetci viete, peniaze na výstavbu diaľnic z eurofondov do roku 2020 sú zazmluvnené, teda už sú ako keby minuté. Bežný schodok rozpočtu súčasná vláda každý rok znižuje, pričom sa zároveň snaží nasmerovať dodatočné zdroje do všetkých priorít. Aj keď medzi tieto priority nepochybne sa radí aj diaľničná výstavba, nie je reálne, aby sme peniaze v takomto rozsahu v najbližšom roku alebo dvoch z rozpočtu vyčlenili bez mimoriadnych opatrení. Potom ministerstvo financií naštartovalo debatu o podmienkach otvorenia dlhovej brzdy tak, aby sme vedeli využiť výhodné podmienky na finančných trhoch a za presne stanovených podmienok si štát požičal peniaze na výstavbu infraštrukturálnych projektov. Podotýkam, že ide o projekty, ktoré sú aj budú nespochybniteľnou prioritou všetkých vlád. Zároveň sú to koridory transeurópskeho významu a na ich vybudovanie čakajú nielen desiatky tisíc vodičov, ale aj zároveň, aj zároveň ľudia, ktorí žijú v okolí preťažených ciest I. triedy. Podľa prvých výstupov, ktoré sme zachytili, opozícia sa rozhodla robiť z výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy politiku a tento náš plán nepodporí. Neviem, ako potom politici v regiónoch, kde sa na výstavbu čaká, pozrú voličom do očí. Za mňa ako ministra dopravy a výstavby však môžem jednoznačne povedať, že urobíme všetko pre to, aby sa diaľnice stavali, aj tie v okolí Žiliny. Myslím si, že viem, prečo sa pýtate na tento úsek. Rovnako ako aj ste zachytili protesty ľudí na Kysuciach, ktorí sa snažia urýchliť výstavbu týchto úsekov. Ale nebolo by odo mňa zodpovedné povedať ľuďom termín, kým neviem, kedy budú na výstavbu a prípravu týchto úsekov dostatočné finančné zdroje. Samozrejme, aj keď sme mali neobmedzené zdroje, nemohli sme začať stavať dnes. Príprava diaľnic je dlhodobý proces, ktorý sa dá urýchliť iba do určitej miery. Ale lehoty napríklad na proces posudzovania vplyvov na životné prostredie alebo lehoty pri vydávaní stavebných povolení sú jasné a dané. Poďme teda poriadne pozrieť sa na to, v akom stave sú jednotlivé úseky D3. Diaľnica D3 od Žiliny po Svrčinovec sa skladá z celkom päť úsekov, ktoré sú v rôznom stupni prípravy a realizácie. Diaľnica D3 pokračuje od Žiliny smerom na sever na mestá Kysucké Nové Mesto a Čadca a k štátnej hranici Poľsko. V obci Svrčinovec sa na diaľnicu D3 napája rýchlostná cesta R5. Obe komunikácie sú rozhodujúce z hľadiska zabezpečenia kvalitného cestovného prepojenia Žilinského kraja s Českou republikou a, samozrejme, aj s Poľskom. Diaľnica D3 je v celej dĺžke súčasťou základnej siete TNT. Dĺžka diaľnice D3 v úseku od Žiliny po Svrčinovec dosahuje 36 km. Prvým úsekom D3 od križovania s D1 je úsek Žilina-Strážov - Žilina-Brodno v celkovej dĺžke 4,3 km. Je vo výstavbe od roku 2014 s plánovaným ukončením stavby. Pán poslanec, uplynul mi čas. Dovolím si vám túto obšírnu odpoveď poslať, ak ste spokojný, nech sa páči, ak nie, tak dajte otázku.  
Doplňujúca otázka Vážený pán minister, ja vám chcem veľmi pekne poďakovať za vaše nasadenie, lebo naozaj o tejto diaľnici komunikujeme dlhodobo a do nášho regiónu aj často chodievate, a preto vám chcem úprimne poďakovať za ten posun, ktorý sa už na Kysuciach na D3 uskutočnil. Tá cesta I/11, ako som mal správne napísať, tak je naozaj cestou smrti. Pravidelne sú tam dopravné nehody s ťažkými zdravotnými následkami, častokrát so smrťou a táto cesta patrí medzi najvyťaženejšie cesty na Slovensku. Ja chápem, že je nedostatok finančných prostriedkov a bude sa musieť k tomuto aj opozícia postaviť zodpovedne a aspoň na určené úseky v určenej sume by sa tá dlhová brzda povoliť mala. Na druhej strane je veľmi dôležité, aby pokračovala príprava tej stavby, aby sa pripravovali pozemky, aby sa pripravovali povolenia, stavebné povolenia a všetky tieto veci. Chcem sa vás preto spýtať, ako pokračuje tá príprava na vydanie stavebného povolenia alebo vlastne na celé to spustenie výstavby, pretože ja som presvedčený, že finančné prostriedky sa v konečnom dôsledku, keď si uvedomia aj opoziční kolegovia naliehavosť situácie, nájdu. Ale je dôležité, aby štát mal pripravené podklady, aby boli pripravené projekty, stavebné povolenia a všetko ostatné.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, viete, že ani jedna príprava počas môjho pôsobenia na ministerstve sa nezastavila. Pokračujeme v prípravách tie, ktoré, samozrejme, vieme po celom Slovensku, ktoré ľuďom najviac by pomohli, samozrejme, v najbližšom čase. Ani jedna príprava sa nezastavila. Pokračujeme podľa harmonogramu. Teraz presne vám neviem povedať to štádium, v akom je práve táto cesta, ale určite je v prioritách, pretože viem o nej, že v akom je stave. Čiže ak dovolíte, toto by som vám nevedel presne na dátum povedať, ale, samozrejme, každá cesta, ktorá je v stave, ktorú najviac potrebuje naša republika, je v príprave, ani jedna sa nezastavila. Ďakujem.